Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Absalle iso :hug: Voimia!

Tyypin äippä: Mä menen synnyttämään neljättäni ja en tosiaan tiedä, et koska ne on niin kipeitä. Kakkosesta ja kolmosesta kävin 1-2 kertaa turhaan... :whistle: Nyt ajattelinkin, et menen vasta kun en kotona enää yksinkertaisesti pysty olemaan. Tästä meiltä on sairaalalle matkaa sellainen 0,5km :saint:
Onnea Pojalle uudesta sanasta. Meillä toi kolmonen on oppinut tosi myöhään puheentaidon. On nyt 2v9kk ja kyllä siitä nyt jotain tolkkua jo alkaa saamaan, mut ei siis puhu yhtä selkeesti kun normaalisti tuon ikäiset.

Vaatteiden koot: Meillä esikoinen käytti 56cm vaatteita 2 viikkoa. Kakkonen käytti 56cm vaatteita 2-3kk ja kolmonen varmaan 4 viikkoa. Ja tosiaan ne koot vaihtelee hirveesti riippuen, että minkä merkkisiä on. Esim TUTTA-vatteet on reiluja, 56cm vastaa hennesin 62cm...

(.) Meillä jyllää mahatauti. Viimeyönä alkoi neiti valittaan/itkemään, että rintaan sattuu (tuohon keskelle pallean yläpuolelle) Mä tietty paniikissa keskellä yötä soittelin päivystykseen ja kyselin, et mistä moinen. Käsivät vaan odottelemaan aamuun. No Neiti siitä sit alkokin oksentamaan ja nyt mulla on ihan järkky olo! :x Olen viikonloppuna järkkäämässä pikkujouluja lasten kavereille ja IHME, et me taas tultiin kipeeks. Toivon todella, että parannutaan ennen viikonloppua, lapset sitä niin kovasti odottaa!!! :(

Jaahas, kai sitä on mentävä lepäileen kun viimeyönä oli sellainen mukava 2 tunnin hereilläolo-jakso, johon en TODELLAKAAN ole tottunut...

-kyrsä ja nappula 28+3 (kai, oon ihan sekasin)
 
Lomalta palanneena...|O

Ja tietysti unohdin kalenterin kotiin etten varmasti saa taas asioita eteenpäin ja tapaamisia sovittua...Muisti on kyllä huonontunut! Johtunee varmaan siitä, että mielessä on enemmän tuo oma napa kuin työt =)

Minä kanssa mietiskelin yksi kerta, että miten nopeasti nuo ihan pienten vaatteet vaihtuvat. Muistelen että 3kk iässä 62cm vaatteet alkoivat sopia ja 50 cm meni n. kuukauden.

Yritin etsiä tytön neuvolakorttia ja katsoa sieltä mutta olen sen näköjään jonnekin hävittänyt tässä raskauden siivoushuumassa! Maaliskuussa vasta tarvitaan 4v. neuvolaan mutta olisi se kiva tietää missä se on. Toivottavasti ei ole mennyt väärään kasaan ja roskiin. :ashamed: Ahdistaa ja harmittaa kun en löydä sitä mistään.

Masu turposi reissussa hyvin ja kaveri, jonka luona yövyttiin mennen tullen sanoi että tuntuu että tuo sinun maha on vähän yli viikossa kasvanut paljon:D Onneksi lennettiin eilen Helsingistä eikä tultu junalla, koska niin äitillä kuin tytölläkin oli jo kova matkaväsymys lauantain 10 tunnin Saksasta Suomeen reissaamisen jälkeen. Niin pitkään siinä vaan menee kun vaihtelee junia ja lentoja..huh.

Tuntuu että vauva on tosi alhaalla kun esim. supistelee. Pitänee kysyä neuvolassa että missähän vaiheessa sitä kohdunsuun tilannetta katsotaan kun täällä Joensuussa ei niitä neuvolalääkäreitä ole kuten Jonniina jo mainitsikin.

Haavemamma: Kestovaippojen harsojen taitteluun kaivataan vinkkejä, osaatko neuvoa? Pitäisi muutenkin alkaa niitä imuja ja täyttövaippoja tekemään ja haalimaan kankaita. Joulun jälkeen sitten...

:xmas: Äiti oli laittanut meille pihalle jouluvaloja kun oli talon lämmityspuuhissa sillä aikaa kun oltiin reissussa. Oli kiva tulla kotiin kun oli niin nättiä. Jouluostokset teen kyllä lähempänä joulua yhdellä Prisman reissulla ja maksaa aion Bonuskortille kertyneillä rahoilla.

Joulumielellä jo

Angela 27+4
 
Hei,kertokaas vinkkejä mitä kalaa te syötte näin raskaus aikana?Oon aina ollu vähän huono laittamaan mitään kalasta,tykkään kyllä siitä mutta ei sit vaan aina tuu mitään laitettuu!Ja varsinkin nyt raskausaikana kun tuntuu että on jonkin verran niitä rajotuksia mitä saa syödä,mut kuiteskin pitäis syödä. Onko se sit ihan kalapuikko,pakasteseiti linjaa?!
 
Glow
jaana taisi kirjottaa että "heikotusta, jäsenheikkoutta, pyörrytystä, näköhäiriöitä, voimattomutta, ei voi olla missään asennossa,ahdistaa, kiukuttaa, henkeä puristaa , vanne ylämahalla"
Mulla sitä on ollu, pahenee mahan kasvaessa. Etenkin istuessa, max 30 min tätä nykyä, tulee pahaolo. "vannetta mahalla" ei ole, mut just tommonen sekavahko olo tulee. Kai se vauva painaa niin et veri ei kierrä, ei saa happea tms. En ole keltään lääkäriltä vastausta noihin oloihin saanut, ne vaan aina tokasee että "no ne nyt vaan on niitä raskausvaivoja". Yksi lääkäri sentään sanoi mahdolliseksi osasyyksi mun matalahkon verenpaineen ja että voisin syödä suolaa ja juoda kahvia. Muhun ei uppoa kahvia kun max 2 kupillista päivässä, usein jää aamukahviin, jossa siinäki puolet maitoa. Suolaakaan ei tee mieli liikoja syödä ettei turvottaisi. Vettä juon jonkun verran, vaikea sanoa paljonko menee, ehkä voisi yrittää muistaa juoda enemmän. Mä aloin epäillä nyt toisaalta itsekin sitä raskausajan diabetesta, jos noi olot tulis siitä :eek: en tiedä. Onneksi saan kokeiden tulokset tänään neuvolasta kun on tarkistus käynti, hirvittää mennä sinne vaa'alle. Tähän asti ei oo paino paljon noussu mut tuntuu et nyt ehkä on alkau...

Kalan syömisestä; lohi (uunissa paistettu) on miltei ainut kala mitä syön, liian harvoin muistaa tehdä. Siksi se ehkä onkin niin hyvää kun harvoin syö. Tonnikala on toinen, salaatissa, mut jotenkaan sitä en osaa laskea "oikeaksi kalaksi".

Lääkärikäyntejä; oliskohan normaalisti 2 vai 3. Mä olen joutunut käymään useamman kerran jo äitiyspolilla ja käyn siellä myös sen rv 37 lääkärin. Ainut neuvolalääkäri mulla oli joskus ihan alussa, oliko se joku rv 12 tai jotain.

Mahoton meno taas mahassa :D

Kuinkahan kauan tätä jaksaa kuunnella :xmas:

http://www.jouluradio.fi/
 
toukka menikö käsi kipu ohi? hui, kuulostaa kyllä pelottavasti tulpalle, mutta toivottavasti ei sitä ole :hug:

tyypin äippä sanoisin kanssa kuten muutamat muutkin, eli kyllä sen sitten tietää onko oikeita supistuksia, ne ei oo pelkästään epämukavia vaan kipeitä ja alkuun hyvinpaljon menkka-kipujen oloisia + ne tulee säännöllisesti.
Harkka supparit tuntuu mulla vaan mahan kovettumisena ja pienenä paineen tunteena jonka takia ne voi tuntua epämielyttäviltä.

kalan syönti, lohta, seitiä, kalapullia/puikkoja.. siinäpä ne mitä ite tulee syötyä.. kypsennän pannulla tai uunissa.
Isot ahvenetkin on "kiellettyjä" raskausaikana, ja en muutenkaan tunne kaikkia mahollisia kalaruokia, niin aika vähän tulee syötyä.

vaatteiden koot, meillä meni 56cm vaatteet 2viikkoa.. 50cm ei ollu kun yksi body ja sitäkään ei käytetty kuin kotiutumis vaatteena, meillä poika kasvoi pituutta niin vauhdilla.
En suosittele kauheesti ostamaan jemmaan kaikista pienimpiä kokoja, mut 62 voi ostaa jo enempi, se menee pitempään.
Mutta sitähän ei koskaan tiiä tuleeko masusta pikku kirppu vai isompi murunen :)

ON: tuliki katottua se bb.. nyt väsyttää |O
masu voi vissiin ihan hyvin, kovasti liikkuu.

kuupas ja tirppana 28+4
 
Vau, uus pino. Meneepä kuukaudet nopeesti. Kiitos Labellolle päivityksistä! :flower: Upea maha sulla!

pur: Kävitkö sä yrittäjäkurssin? Mä sain silloin työmarkkina- ja jotain koulutustukea ja äitiyspäiväraha voitiin laskea sit niiden mukaan jos viimeisen neljän kuukauden aikana ennen lomalle jäämistä on saanut sellaista. Ja lapsikorotus siihen tuli myös esikoisesta. Suuren suuri se ei ole noinkaan, mutta sentään yli kaksi kertaa isompi kuin yelin mukaan laskettu. Toivottavasti selviää asiat sullakin.

Vaateiden koosta: Meillä esikoinen ei ollut erityisen pitkä, mutta pullea ja vaatteet jäi mun mielestä hurjaa vauhtia pieniksi. Niitä 50 senttisiä oli kiva olla parit vaatekerrat, mutta tais mennä tosiaan ihan parissa viikossa pieniksi. 56 meillä käytettiin heti ja 60-62 senttiset oli käytössä kuukauden iästä eteenpäin ja olisko ne mennyt 3 kuiseksi asti? Se oli munkin mielestä eka koko joka meni ees vähän pitempään. Hurjaahan se kasvu on ekana vuonna...

tyypin äippä: Oon tosi huono laittamaan kalaa, vaikka tykkäänkin siitä, lähinnä tonnikalapitsaa tulee tehtyä. :p Vanhemmilla kun ollaan kylässä ja ne kysyy ruokatoiveita niin sanonkin aina kalaa et tulis syötyä ees joskus. Ja ne osaa laittaa sen niiiin hyvin. Kuha on parasta. Mutta täytyy myöntää et huonosti syön sitä puolta ja siks oonkin yrittänyt noilla omegakolmosilla ees vähän paikkailla tilannetta.

Harsovaipoista: Käytin origamitaittoa vastasyntyneellä: http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinkit.php?action=show_text&sel_artid=14&secid=1&secname=Harsojen%20taittelu
ja leijaa taaperolla: http://ylihilseen.vuodatus.net/page/harsosuperleija
Onpa tossa ohjeessa ison näkönen paketti kun on vastasyntyneen päällä! Ei se taaperolla noin isolta tuntunut.

Eilen supisteli tosi paljon. Ne alkaa olla jo napakampia, ei satu mutta kestää jo pitempään ja tulee aaltona. Mulla on ihan sellanen olo et tää vauveli ei kyl pysy mahassa helmikuulle asti... Toivottavasti nyt vähän aikaa ees et päästäis kolmenkymmenen yli. Harmi että monella on mahakipua, mutta lohduttavaa kuulla että se on noin yleistä. Ehkä ois sit normaalia raskauteen liittyvää kasvukipua tms... Mullakin on meinaan ollut ja huolissani olen. Supisteluun eivät sentään liity vaan vihloo muuten vaan välillä. Keskiviikkona onneks jo neuvola.

Nyt lähden esikoisen kanssa kaupungille kirppari- ja kangaskauppakierrokselle. Jos tällä viikolla ommeiltais pikkiriikille vaippoja. =) Vanhat pyyhkeet on jo pinossa odottamassa ompelua.

Pixie ja Pikkiriikki 28+5
 
TOUKKA: Hui kauhiaa, miten se käsi? Näin hoitajana ekana tuli tulpantapainen mieleen tai sitten hermo on puristuksissa mutta ehdottomasti heti soitto neuvolahoitajalle tai ihan päivystykseen niin ei jää mietityttämään.

Minullakin noita samoja oireita ollu muutaman viikon mitä moni nyt kuvaillut, huonovointisuutta/heikotusta, vanne puristaa välillä mahaa ihan makuullakin, joskus nipistyksiä/kunnon vihlontaa. Eniten tulee pystyasennossa noita heikotuksia, kipuja tulee ihan miten vaan, makuulla/kävellessä. Selvitän senkin huomenna doktuurilla klo 10.10 :snotty: Tää on minun eka nlalääkäri,saa nähdä miten sitten Pielavedellä on käytäntö jos raskaus etenee loppuun asti samalla tavalla, et tuleeko enää lääkäriä.

JOULURADIO: Eilen ja tänään kännystä laittanut kaiuttimelle ja laittanut mahan päälle/viereen siihen kohtaan missäpäin uskon pään olevan niin heti alkaa möyriminen/kääntyily ja aamulla ihan alkoi jumppaamaan urakalla. Tiedä sitten tykkääkö herra vai yrittääkö se vaan paeta sitä musiikkia :LOL: En pidä liian kovalla ettei se siitäkään johdu :xmas: Mut on se ihana että tommonen jouluradio on keksitty :heart: Kämppis osti silloin pikkujouluihin/vauvakutsuille joulukoristeita vaikka mitä, erityisesti paljon enkeleitä, on semmoinen iso enkelilapsi tuossa keskellä olkkarin pöytää :heart: ja pieniä siellä sun täällä. Valot vaan puuttuu mutta kynttilöitä polteltu ja suitsukkeita vähän.

absa ja atso 28+0 (pokspoks)
 
Se on sit joulukuu jo...
Mahan koosta En tiä kui oon sitä alkanu ykskaks kattelee ettei mun mielest kasva ollenkaa. Viimeks ku oon ollu neuvolas oli sf mitta 23 ja sen jälkee ei mun mielest oo kasvanu ollenkaa. Ainaki tuntuu silt. Sillo oli viikkoi 25+3. Edellisii raskauksii ei sais verrata ainakaa ku on eri mieski ku kahdel muul lapsel mut niiden äitiyskorteis sf mitat on paljon suuremmat ku nyt :|
ehkä turhaa hötkyilyy. Emmä ennen oo kiinnittäny mahan kokoon huomioo.

Olin koko vkl jouluostoksil ja se monen tunnin kävely kaupois kyl tuntu illal. Ei päässy kävelee yhtää enää ku liitokset oli niin älyttömän kipeet.

Vajaa 3viikkoo ois töitä ja sit alkaa parin viikon joululoma :D sen jälkee ois enää muutama päivä duunii ja sit alkaa ä.loma.

Sit täytyy helmikuun alust lopettaa tytön iltapäiväkerho ja pojan tarhast napsasta muutama tunti pois. Säästyy rahaa niissäki paljo sit.
rv 28+3
 
Angela Voih näin itsekin kestoilua vasta opiskelevana ja esikoista odottavana en kyllä osaa pahemmin neuvoa muuta kuin että itseäni valotti kummasti kun kaveri näytti ihan että mikä tarkoittaa mitäkin ja erilaiset vaippamallit ym. Josko siis sullakin joku tuttu joka voisi jelppiä/ näyttää ihan livenä noi jutskat. Tosiaankin mulla on ny 2:t villikset ja äippäpaketin vaipat, ostan niihin harsoja ja sitten on niitä kuituliinoja ja jostain hommaan vielä näpsyjä millä harso pysyy kiinni. Tuon linkin meinaan vielä käydä opiskelemassa myöskin: http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/

Kyrsälle Pikaista paranemista, oksutautia tuntuu olevan liikkeellä. Siskon nelilapsinen perhe kärsii samaa tautia.

Kalasta Mä kans melkeinpä vain ja ainoastaan, valmistan joko uunilohta tai nyt olen ostanut vacuumissa savu siikaa tai tänään savulohta. Sen kun kuumentaa 75°C:een niin pitäisi listerivaarakin hävitä. Kylkeen kermaviilisoosi maustettuna sinappirelishillä ja muusi tai potut. NAM! ..mutta joo 1 x vkoon tulee ainoastaan laitettua, loput kalaöljyt sitten kapseleina :)

Neuvolakuulumiset: Kaikki oikein mallillaan:
Hemppa 140 :eek: ..eli sain ohjeen lopettaa raudat ( retafer ja ferronol)
painoa + 225/ vko
rr 118/68
sf mitta 28..ja kaikki muukin hyvin :)
Perhevalmennukset vasta tammikuulla, synnärille tutustumisesta ei täti puhunut vieläkään mitään, mutta onneks Toukka anto puh. nron ja sekin on tammikuun alulla sitten.

Näillä mennään!

haavemamma ja nöksy 30+4
 
Labellolle kiitos uudesta pinosta :flower: Joulukuun puolella ollaan, hui kuinka aika menee lujaa! Ihania masukuvia täällä näkyi olevan =) Tuntuu, että itselläkin masu kasvaa silmissä, sitten vasta oikein huomaa kun menee peilin eteen katselemaan.

Viime viikolla kävin sokerirasituksessa ja oli kyllä aika kaamea kokemus mun osalta (en halua kyllä mitenkään pelotella siihen menossa olevia, tää oli vaan mun tuuria..) Alku meni kyllä ihan hyvin, pystyin juomaan sen pullon suht nopsasti, mutta sitten kun olin tunnin odottanut ja oli toinen verikoe otettu niin tuli todella huono olo. Tuntui siltä, että kohta taju lähtee. Lähdin odotusaulasta käytävälle etsiin labrahoitajaa, pyysin päästä pitkäkseen johonkin. Viimeisen tunnin olin tutk.huoneessa pitkällään ja viimeinen verinäyte otettiin siellä, vähitellen olo alkoi onneks helpottaa. Labrahoitaja oli kyllä aivan ihana kun se kiikutti mulle heti vettä ja voileipäkeksejä niiden kahvihuoneesta kun oli viimeinen näyte otettu :LOL: No, tulipahan sekin sitten koettua.. hermoilin niitä koetuloksia koko päivän, mutta onneks ne oli ihan kunnossa: 5,2-7,1-6,6.

Flunssaa ja vatsatautia on ilmeisesti liikkeellä tosi paljon. Pikaista paranemista kaikille sairastajille :hug: Mulla ollut kaamea nuha päällä jo monta päivää ja ihan veto pois. Yöllä ei meinaa saada millään hengitettyä kun nenä on niin tukossa. Mies on valitellut useana aamuna, että oon kuorsannut ja tuhissut pitkin yötä. Luulen, et se liittyy tähän raskauteen jotenkin.. hengityskin on muuttunut nopeammaksi.

Tulis nyt paljon lunta niin olis paljon valoisampaa,täällä Pirkanmaalla ainakin sataa vettä vaan koko ajan! No toivossa on hyvä elää, että se talvikin vielä tulee :)

T. Kareliini ja vauveli 27+3
 
sleeping
Hei!

Mä en ole käynyt netissä vähään aikaan, kun on niin paljon muuta. Joulukortit on nyt tehty, mutta vielä on melkein kaikki joululahjat tekemättä/ostamatta. Muuten täälä on kyllä jo joulu. Joulukuusentarvikkeetkin kävin viime torstaina ostamassa ja tänä jouluna ostetaan ekaa kertaa aito joulukuusi. Saa nähdä kuinka monta kertaa pojat onnistuvat kaatamaan sen...

Muuten ei mitään sen ihmeellisempää. Väsyttää välillä tosi paljon enkä oikein jaksa ulkona edes työntää noita vaunuja. Välillä tulee harjoitussupistuksia ja välillä on tosi ahdistava olo, varsinkin jos syö vähänkin liikaa. En tiedä miten jaksan vielä pari kuukautta...

Viime lauantaina oli mun synttärit ja nyt olen siis 27-vuotias!! Vietiin pojat mummilaan yöksi, mutta oltiin miehen kanssa vaan kotona, syötiin, katsottiin leffaa, käytiin saunomassa ja nukuttiin 12h yöunet!!

kalan syömisestä: Yritän muistaa syödä kalaa ainakin pari kertaa kuukaudessa, mutta useamminkin toki voisi syödä. Ainoa mitä olen tehnyt on lohta uunissa ja harvoin kalapuikkoja. Jouluna ajattelin ostaa kalatiskiltä savulohta, kun se on niin hyvää!! Eikös se mene niin, että pelkästään vakuumipakatut kalat ovat kiellettyjä, mutta jos tuoreena tiskiltä ostaa savulohta tai graavilohta, niin sitä voi syödä? Tai en mä graavilohta uskalla syödä, vaikka kuinka tuoretta ois, vaikka sekin ois tosi hyvää...

Nyt täytyy taas jatkaa joululahjojen tekemistä.

:wave:
 
Käsi on vähän helpottunu mut turpoo nyt jo taas ja jomottaakin, huomen on neuvola niin ajattelin sitten kysästä et mikähän mahtaa olla, tosin luulen että saan vastaukseski tyyliin normaalia raskauteen kuuluvaa.... Jänskättää tosin itseänikin et onks joku tulppa juttu, varsinki ku on vasemmassa kädessä niin siitä on siin suora yhteys sydämeenkin...

Mullkain on ollu tuota ihme kuvotus, puristus ym oloa, mut oon kyl ihan sitä mieltä et se kuuluu tähän raskauteen ku vaavi on jo niin iso et helposti painaa hermoihin ja verisuoniin, mulla helpottaa jos vaihdan asentoa.

Meil on aika paljon liikeet nyt tullu voimakkaammakksi, usein ku tulee itsekin hypähdettyä kun toi yks oikein polkasee kylkiluihin, myös mahan päältä näkyy vaan selvemmin ja selvemmin liikkeet.

Toukka
 
Ikävää, että monilla on raskausvaivoja ja pahaa oloa. Onneksi viikot kuluvat nopeasti, ja ennenaikaisillakin vauvoilla jo oikein hyvät mahdollisuudet selvitä hyvin tehohoidossa. Itselläni raskaus sujunut hyvin, ja vointi ollut oikein hyvä. Alkuraskaudesta tuttu uneliaisuus on alkanut uudestaan, ja heti jos sohvalle menee lepäilemään, niin uni tulee. Mutta nythän olisikin tärkeää levätä mahdollisimman paljon, jos keho sitä kaipaa.

Kalasta: Kirjolohta saa syödä viikoittain, ja siitä saa oikein hyvää terveellistä rasvaa. Uunissa on helppoa laittaa, ja hyvää on esim. Haavemamman ehdottamilla lisukkeilla... nam. Ruokahalu ei kyllä minulla ole ikinä ollut näin hyvä; ihan tavallinen perusruoka on ihanaa ja sitä haluaisi syödä usein ja paljon... ja suklaa sekä joulutortut, ah!

Tsemppiä sairastelijoille ja kipuileville odottajille!

Jolie 30+6
 
toukka aika hurjalle kuulostaa tuo käsi..hui toivottavasti ei oo mitään vaarallista! :hug:

kalaa oon lähinnä äitin tekemää uunilohta syönyt, iteltä ei oikeen tuo kalan laitto suju.

jaana tuo sun kuvaama olotila kuulostaa hyvinkin tutulle. etenkin,jos on kuuma tai muuten huono huoneilma,niin tulee semmonen ahistava olo ei oikein tiedä miten päin sitä olis.

neuvolakuulumisia
rv30+1 (26+3)
RR 116/61 (115/61)
pissa -- (--)
HB 112 (120) -> Rautakuurille jouduin
paino +458 (530) menee mahdottomaks tää :LOL:
sykkeet n144
liikkeet++
tarjonta RT(?)
SF 27

Oli opiskelija ja mietimpähän mielessäni et tais olla eka harjottelu... se ei osannu sanoo yhtään miten päin vauva on,tosin mytyllä oli hirmu vauhti koko ajan. sf mitaksi hän laski 29, oma th sai sitten tuon 27. eipä siinä,ite jos noita joutuis kokileen niin mitään tajuais,mut sit lähinnä tuo hempan ottaminen nauratti... yleensähän se sormi eka pyyhkästään desinfioivalla aineella, no ei tuo tehny, sit se roikotti mun sormee alhaalla melki lattian rajassa ja ite kykötteli polvillaan vieressä lattialla kun otti sitä verta (ja sitä siis tuli kyllä ihan helposti.. :LOL: ) ja verisen paperin se sit läjäytti keskelle sitä pöytää niin et viirut jäi sihen. kiva :whistle:

Miten te muut tykkäätte kun on opiskelija neuvolassa? lähinnä vielä jos hoitaa koko käynnin? tuohon tuli onneks oma th loppuun mukaan,mut mua kyllä suoraan sanoen vähän harmitti. olisin mielelläni jutellu muutamasta jutusta sen terkan kanssa,mut en nyt sit viittinyt kun oli lisäkorvia :( Synnytykseen en opiskelijaa halua mukaan. Ei mulla noin yleisesti mitään niitä vastaan ole, onhan heidän oppi jostain otettava, mut sattu nyt viel vähä huono päivä..

labello ja mytty 30+1
 
kiitos uudesta pinosta! ihanat masut lobello ja emsa! ihan erilaiset kun mulla... siis mulla ei todellakaan näy noin selvästi. ehkä 1/3 teidän palloista, mutta olen eri muotoinenkin ;) siis maha on levinnyt kokonaisuudessaan leveämmälle pinta-alalle. en tiedä vaikuttaako se että kohtuni on taaksepäin kallistunut?

kikka74; iskias oireet tuttuja. mulla menee kun sähköiskuja sekunnin välein oikean puoleista reittä pitkin polveen lähes joka yö tunnin tai pari... siinähän on sitten aika ajatella samalla syntyjä syviä, vaikka tietysti mielummin olis kiva nukkua, mutta eipähän vaan onnistu! fysioterapeytilta saa sen jo aiemmin mainitsemani tukivyön lainaan, jos käy kysymässä. itse en voi yöllä pitää sitä tukivyötä, mutta päivällä silloin harvakseltaan kun vaivaa ilmenee niin vyö vaan käyttöön.

toukka: mullakin oli jokin aika sitten yhtenä iltana tuommosta ihme tunnottomuutta ja kihelmöintiä vasemmassa kädessä, eikä hieronta tai ravisuttelu helpottanut yhtään. yön aikana meni ohi, eikä ole sen jälkeen näkynyt. saatoin kirjoittaakkin siitä jo aiemmin tänne, lahopäänä en muista miten asian laita on, mutta jos sulla toistuvaa, niin kannattaa ihmeessä kysästä tk:sta homman laita. niin epämukavaa se on!

huomenna neuvola ja hirvittää jo etukäteen, kun pitää puntarille hypähtää :ashamed: päästään taasen varmaan uusiin lukemiin. nyt kuitenkin joulukuun kunniaksi päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja laittaa herkut pannaan jouluun asti. saas nähdä miten käy, mutta kaupassakaan ei tehnyt mitään hyvää mieli päätöksen johdosta, eikä sitä myöten tullut ostettua herkkuja. kauppaankin on niin pitkä matka, että eipä tuu namin takia lähdettyä.

semmosta tällä kertaa, hyviä vointeja!

t. soikku :heart: minttu 30+2

ainiin, vielä Absa kuulosti ihanalta sinun enkeli koristelut. minäkin täälä enkeleiden ja kynttilöiden seassa nautin joulun odotuksesta! :saint: kävin muuten ostamassa Minna Immosen enkelitaulun valmiiksi vauvan pinnasängyn päähän seinään. niitä on vaikka minkälaisia, eikä ole kalliita, jos kiinnostaa. :saint: :heart: :saint:
 
Heips!! :xmas:

Toukka: Toivottavasti käsikipu hellittää! Jos epäilyttää, että vois olla tulppa niin älä viivyttele, sen kanssa ei oo leikkimistä... :/ .Voihan se toki kädessäkin olla vaikka onhan se harvinaisempaa. Täällä peukut pystyssä, ettei oo mitään vakavaa!



Kalasta: Meillä syödään kirjo ja -merilohta, njam!!!! Merilohesta tulee aivan ihana kalakeitto kun laittaa mukaan ruokakermaa :p

Supistuksista: Muut olikin jo hyvin kommentoineet synnytyssuppareita mutta lisäisin tähän kun mulla oli viimeraskaudessa vatsatauti niin alkoi supistella niitä harjoitussupparintyylisiä, niitä tuli tosi paljon ja olivat ehkä hiukan "ärhäkämpiä" kuin noi tavalliset harj.supparit muttei silti kivuliaita. Kävin ä-polila näytillä kun käsky kävi ja olipahan tuo saanut pehmenemään ja aukeamaan paikkoja jo. Tippaan laitettiin ja nitrolaastareita sain niin rauhoittuihan se tilanne. Näköjään se aukeaminen ei aina vaadi niitä kipeitä supistuksia :x

Tyypin äipänkö lapsonen oli oppinut uuden sanan? Onnea siitä! =) Meillä oli kolmosella niin, että 2v.synttäripäivänään aukaisi sanaisen arkkunsa, kauan sitä oltiin odotettukin kun veljet olivat aiemmin alkaneet puhua mutta tällä kolmosellakin sanoja tuli sitten useita peräkkäin ja hyvin alkoikin puhumaan. Nou hätä :D

Ihanat masut Labello ja Emsa! Mulla on sellainen alhaalla oleva rantapallo :whistle: Ei edes äippähousut meinaa sopia, miten se niin alhaalla roikkuukin :xmas:

Eipä tässä kummempia....hyviä oloja!! :wave:

Möökö ja mururantapallonen 30+1 :heart: (Hertsyygelis, nyt jo!!! :eek: )
 
labello kyseli noista opiskelijoista.... Mun äiti meni mua synnyttämään ja häneltä kysyttiin, et sopiiko jos pari opiskelija tulee seuraamaan... Äitini suostui ja seillä olikin sit koko luokka yleisönä. :LOL: Äiti ei muuta voinut sanoa jälkikäteen kun, että onneks se kesti vaan vajaa tunnin :saint:

Itse suhtaudun opiskelijoihin tosi myönteisesti. Eipä ne muuten opi kun tekemällä. Voin olla koekaniinina JOS mukana on myös ammattilainen. :) Kakkosta menin synnyttämään. En soittanut sairaalaan etukäteen vaan ihan keskellä päivää pamahdin äitipolin ovesta sisään ja sanoin sille opiskelijalle, et "tulin synnyttään", voi vitsit, et se meni paniikkiin. Se pyöri ja hyöri ihan paniikissa kun mua supisti. Myönsikin, että oli ekaa kertaa siinä tilanteessa, että hoitaa synnyttämään tullutta äitiä. Vasta oli hällä työharjoittelu alkanut. Synnytykseen ei sitten opiskelija päässyt mukaan kun sillä oli muita hommia.

Joo, se mun oksennustauti meni tosi hirveeks. Kävin 10-20min välein ripulilla yrjöämpäri kädessä kun yhtäaikaa lentää joka rööristä. Noin pahana se kesti tonne kolmeen saakka, sit helpotti hieman. Sain jopa syötyä jotakin pientä. Lapset on olleet ihan kamalia koko päivän, huomanneet, etten jaksa komentaa.... Hajottivat kaiken, koko koti täynnä paperisilppua, leluja ym moskaa. Pisteenä iin päälle kuopus kävi pissaamassa KEITTIÖN PÖYDÄLLE :eek: Sen tapa hakea huomionsa...
 
Heippa taas!

Opiskelijoista Labello kyseli...kyllä itse ihan mielelläni opiskelijan annan tutkia ja olla mukana. Synnytykseenkin voisin sellasen ottaa, niin vois sitä passuuttaa sitten :LOL: heh. Onhan se tosin ikävää jos kaikki ei suju, mutta mahdollisuuden annan. Mullakin oli yhdellä neukkarikäynnillä terveydenhoitajaopisk. ja ihan mukavan tuntuinen oli. Neuvolantäti vieressä sitten opasti. :)

Kala keskustelukin sopivasti käynnissä, juuri Prismasta ostin pitkilleen kirjolohta ja aion huomenna sen valmistaa uunnissa. Harvoin sitä itsekkään teen, kun kuvittelen sen olevan niin kallista. Kalan päälle smetana-kerma-juusto seos ja eikun uuniin :) Sen verran voin kehua, että mieheni ei kalasta tyykkää, mutta minun kalani maistuu ;) hih :D
Syön toki joskus kalapuikkoja ja tonnikalaa, mutta niitä en niinkään "oikeana" kalana pidä.

Mulle tuli nyt kamala paniikki noista pienistä vaatteista. Mun on pakko käydä ostamassa H&M:ltä sellanen 50 sentin starttipaketti, oisko ollu 14,90 jos en väärin muista. Niillä sitten yritän pärjätä. Kun katoin eilen kaappiin niin ei ollu kuin yksi body, yökkäri ja potkuhousut 50 senttisiä ja 56 senttisiä oli sit muutamat puolipotkarit ja body... Eli taidan ostaa sen niin sillä luulis pärjäävän.

Nimi asiaa...eilen huvikseni miehelleni nimistä höpöttelin, niin se tokas että anna kalenteri niin merkataan omat lempinimet sieltä. No kuinkas ollakkaan nimi löytyi ja ihana nimi onkin. Tuskin sitten taas kovin monella tätäkään on. Tai kuvittelisin. Nimi siis löytyy ihan kalenterista ja suomessa näyttäs olevan 1200 kappaletta. Mies ei halunnu mitään erikoista, mintä näitä muotinimiä nyt onkaan, joten päädyttiin tavalliseen, mutta ei niin erikoiseen nimeen :)

Jospi ja Papuliina 29+2 :wave:
 
Kissanvillat taas......!!!! kirjottelin pitkät pätkät ja kun painoin "vastaa" nappia, niin heitti mut sivun alkuun ja väitti etten ole kirjautunut...PRRRR.... Eihän tänne kirjottaa voi jos ei oo kirjautunut :kieh: :kieh: Niin, ja teksti siis hävis tuhkana tuuleen....

yritän joku pv uudelleen, nyt ei jaksa...

 
pur
:eek: Olihan tässä kommentoitavaakin... :eek: :LOL:

Mä rakstan kalaa. Just ennen raskautta pääsin raa'an kalan makuun mut siitä luovuin kyllä. En kyllä usko et voin luopuu jouluisesta perinteisestä graavaamastani, mut sehän ei enää ole sitten raakaa kalaa. Kaikikea kalaa siis mielelläni söisin (siis tuoretta) mutta ihan juuri ton hinnan takia useinmiten loheen jää. Tänään viimeksi kun en muuten jakssanu laittaa laiton kokonaisen lohen pesto-aurajiisto-punasipuli täytteellää uuniin. Hyvä tuli.

Pixie
en kerenny käymään yrittäjäkurssia, enkä siis näin ollen saanu/osannu hakee mitään tukia. Täytyypä ottaa selvää noista mainitsemistas. Kiitti

Glow
Siltä varalta, että oon unohtanu...Kiitos siitä kantopussista, vaikuttaa oikeen hyvältä ajattelemaani käyttöön.

Mites te muut?
Mulla tää hölmö olo kotona vaan kasvaa. Esikoista siis ootan. Jotenkin tuntuu et oon kokoajan niinku...lipussa poispäin itestä ja erityisesti miehestä. Siis kai olen lähinnä hämmentynyt äidiksi tulemisesta ja musta tuntuu et hormooneillakin on osansa tässä. Siis kun en vaan kertakaikkiaan kykene enää ajattelemaan muuta kuin sitä tulevaan lasta ja raskautta. Kun mun pitäs esim itelleni kaupasta ostaa jotain, ei siitä mitään tuu kun hypistelen vaan lastenvaatteita, joita en ole ostamassa. Ja kotona KAIKKI ajatuksest ja puheet liittyy aiheeseen. Musta tuntuu ihan hölmöltä se itestäki ja nyt oon sit alkanu vetää aika hiljasta linjaa kun oon muuten vaan varmasti aika ykstoikkosen ja tylsän kuulonen :ashamed: .

No jaa muuten, tyttö potkii edelleen harvakseltaan. Ihanaa on kun päivittäin kuitenki potkii ja ihan näkyvästi kanssa jo. Mua väsyttää mut muuten voin hyvin.

Pur ja tyttö 28+0
 
Kaupunkikierrokselta palattu... Kirpparisaldo oli tosi hyvä, löysin yhden äitiyspakkauksen huppupyyhkeen, kaksi pientä froteelakanaa ja yhden ison, ihanan pehmeän. Se iso on jotakuinkin käyttämätön joten imukyky ei oo parhaimmillaan, mutta eiköhän se vastasyntyneellä riitä. Noista kuluneista teen sit isompia vaippoja kun ne imee paremmin. Nyt on joustofroteeta kyl niin paljon, että näillä vaipattais naapurin lapsetkin... Innostuin vähän liikaa. :whistle: Ja trikookanttinauhaa lilaa, mintunvihreetä, keltaista ja vaaleansinistä. Oon sit niin turhamainen et haluun noihin aina samanväriset kantit kun on imut! :D Nyt ne pyörii kuivausrummussa, pääsisköhän kohta jo ompeleen. Sormet syhyää... Ja ihanaa flanellia ja vaaleankeltaista trikoota löytyi varastosta kans vanhoista kankaista.

Uskalsin käydä pumpissakin kun tänään ei oo supistellut yhtään. Nyt on ihana olo. Omituinen supistustoiminta kyllä tässä raskaudessa, n. kuukauden välein supistelee pari päivää paljon ja sit taas ei mitään. Paikkoja ne ei oo tähän mennessä avannut, tiuhaan on neuvolassa seurattu.

Opiskelijoista: Mulla oli synnytyksessä opiskelija, vaikka alun perin olin päättänyt etten sinne ylimääräisiä halua. Jostainhan niiden on oppi saatava ja ei mua siinä tilanteessa sit haitannutkaan kuka siellä oli niin annoin luvan. V*tutti kyllä kun kesken pahimman supistuksen ja ponnistamisen tarveen se kysyi että "sattuuko?". Mitä siihen nyt vastais. Mitä luulisit?!? Hyvä etten heittänyt sitä jollain. :headwall:

pur: Mulla oli kans tollanen olo silloin kun vartosin esikoista. Synnytyksen jälkeisessä hormonimyrskyssä se oli pahimmillaan, musta tuntui ihan omituiselta että ihmiset yritti puhua mun kanssa jostain muusta ku vauvasta. Mutta se menee ohi ja pian sitä on taas oma itsensä ja osaa ajatella muutakin. Tässä raskaudessa sitä ei oo tullut lainkaan, liittyi ilmeisesti vahvasti siihen äidiksi kasvamiseen. Onhan se varmaan elämän isoin muutos, eli ihan ymmärrettävää että kuohuttaa!
 
Nyt on sitten profiilissa tänään otettu kuva! :D Tollanen pötsi se nyt sit on!

Toukka 2008 :hug: Toivottavasti ei oo mitään vaarallista ja että se menee pian ohi!

Pur Sama homma mulla oli kun odotin esikkoa.Ei sitä oikein muuta aatellu kun vaavia ja paljon siitä puhu!Nyt on sillai eri kun on jo toi yks napero tossa,jotenkin tää raskaus menee tässä sivussa.Mut vieläkin on niin että kun kauppaan meen,en mä itel mitään kato,lapsil vaan!! :)

Opiskelijoista Mun puolesta saa olla neuvolois ja synnytykses mukana.Sillai sitä parhaiten oppii.Ite olen saannu opiskeluaikana olla mukana kolmessa synnytyksessä.
Nyt täsä raskaudes mul oli yhel neuvolakäynnil opiskelija,sellanen ihan mukava vähän vanhempi nainen.

Nyt vois mennä tekemään luumurahkaa ja sitten saunaan!! :wave:

Tyypin äippä ja Einari 30+0
 
Tänään menin taas töihin muutaman päivän huilin jälkeen. Tuntui ihan ok:lta, kattoo nyt miten sit loppuviikko menee. :saint:

Opiskelijat: Joo, saa olla synnytyksessä, kunhan nyt tosiaan ei koko luokka änkeä paikalle. :LOL: Esikoista synnyttäessä oli opiskelija ja rajan vedin siihen, kun kätilö antoi opiskelijalle neulan käteen... Totesin vain että en halua, että opiskelija laittaa tikkejä. Vaikkei niitä tullut kuin muistaakseni kolme pieniin pintarepeämiin, ja olisin varmaan ollut helppo "harjoituskappale", niin jotenkin ei vaan huvittanut ajatus olla jonkun neulatyynynä. :D Etenkään kun ei tiennyt, kuinka paljon niitä opintoja tytsyllä oikeastaan oli takana. :LOL:

Kala: Rupes tekemään älyttömästi mieli uunilohta, kiitti vaan! :p Siitä onkin tovi kun olen sitä laittanut. Tällä viikolla tosin ajattelin laittaa just kirjolohta, mutta kasvisten, soijan & hunajan kanssa pannulla. Nams sekin. Lisäksi meillä syödään seitiä - olen ottanut haasteekseni saada kissan ruoasta kunnon ruokaa...kyllä se maustamalla onnistuu, esim. pesto/tuorejuustokuorrutuksella tulee tosi hyvää suorastaan. Joo ja joskus paistetaan kuhaa tai "köyhän kuhaa" eli pangasiusta. :D

Raskausvaivat: Voin myös lisätä listaan hengenahdistuksen. Välillä tuntuu ettei saa happea ja on pakko vetää tosi syvään henkeä, esim. istuessa. Kai vauva sit on niin isokokoinen jo. Eilen muuten myös tunsin pään selvästi ihan alavatsalla, pieni pallo toisella puolen masua. :)

Hauskaa viikkoa kaikille!

Kössi 30+4
 
MoI!
Eilinen ilta pitkälle yöhön ja tää päivä meni sit Kuopiossa sairaalassa reissatessa! Ei tän mahassa olevan vauvan takia, mutta isomman pojan!
Vetäs pihalla jäätiköllä kunnon lipat ja sai aivotärähdyksen. Eka päivystykseen sit laittoivat vielä kysiin lasten neurologille! Ottivat pojan yöks osastolle tarkkailuun ku kaikki mitä joi tuli melko pian oksennuksena ulos ja oli tosi väsynyt. Ja se oksentaminen alkoi vajaa tunti kaatumisesta.
Tänä aamuna oli vielä osastolla oksentnut, mutta onneks oli yön tipassa niin ei ihan kuivunut. No sillä ehdolla päästiin iltapäivällä kotiin, että päiväruoka pysyy jo sisällä. Tuossa illansuussa kotiuduttiin!

Mulla meinas nuo edes takas automatkat n 100km aina/ suunta alkaa jo tuntumaan, supisteli aina välillä ihan jonkin verrankin. En kyllä lähe enää kauas autoileen jos ei ole pakko!
opiskelijoista Kys on opetussairaala ja siellä niitä opiskelijoita riittää! Eli tulevat kaikkeen mahdolliseen mukaan jos vain saa! Molemmissa synnytyksissä on olleet mukana, ekassa tais olla kätilöopiskelija + erinäinen joukko lääkäriopskelijoita, toisessakin aina välillä ilmesty jotain porukkaa ihmettelemään, että mitä tapahtuu! Mulle on ihan sama vaikka niitä siellä oliskin...ekalla kerralla oli kyllä hyvä kun oli niitä lääkäriopiskelijoita ku semmonen nuorehko miesopiskelija joutu tekeen sisätutkimuksen varmaan ekaa kertaa eläissään, hyvä, että uskalsi kokeilla, pelkäs varmaan että menee rikki! Lääkäri kyllä neuvoi vieressä ja tarkisti itse vielä tilanteen!
Mutta se ei ole kovin reilua jos on ite jo niin kipeä, että ei tiedä enää miten päin olis ja sit siinä vaiheessa kysyvät, että saako opiskelijoita tulla, sillon se olis jo ihan sama vaikka siellä salissa olis Suomen armeija mukana! :|
rv 30+ :eek:
 
*merks* uutta listaa alotellaan. Kiitokset taas uudesta listasta labellolle.


Täällä kalan syönti on aika vähäistä ollut, mutta tänään sitten ostin palasen, jospa sitä huomenna valmistais jonkuinmoisen aterian..

Tänään oli neuvola ja kaikki oli kunnossa, perus tarkistukset, eipä siellä ihmeempiä.

Joulukuu, niin se aika vaan vierähtää, tuntuu että vasta olisi plussannut, niin jo on aika kohta vierähtänyt loppuun. Toivotaan kaikille kuitenkin vielä yhdessä kasassa pysymistä, ettei vielä poksahdettaisi.

-Audriina ja Kalevi 29+5

 

Yhteistyössä