**Helmikuun Helmet** marraskuu

pessi niinkuin joku jo tuolla mainitsikin että hyvät on mahdollisuudet pienellä selvitä. Toivottavasti kaikki menee hyvin siellä ja tuuhan kertomaan kuulumisia sitten kun/jos vauva jo syntyy.

Paljos muille on painoa kertyny yhteensä? Mulle olis nyt tullu se 2kg jos toi painonlasku oli oikein punnittu neuvolassa. Tyttöä oottaessa oli jo tähän mennessä tullu 10kg. :ashamed: Nyt on dieetti auttanu ja kilot pysyny kurissa. Neukkutäti oli ihan mielissään ja minäkin tietenkin. :D

Tääll tosiaan tulee lunta ihan tajuttomasti ja mies yrittää tontilla tehdä puupinoja ja merkkailla lankapukkeja jnejne ja karmea keli. ihan sääliksi käy toista kun siellä pakertaa myräkän keskellä. Ja me pimun kanssa kotona lämpimässä. Vein rakennuslupahakemuksen just sisälle. saapas nähdä kuinka kauan menee kun tulee päätös.


(.) Tänä aamuna tuli oikein kunnon kivulias supistus ja muistui mieleen e ai niin tällasiahan ne olikin. just olin heränny ja sängys vielä makoilin niin yhtkkiä suppas vaan. ja oli aika kipeä ja pitkä mut ne loppu siihen onneks. Muuten olotila ihan jees. Sokrut pomppas täälläkin päivällisen jälkeen kun riisiä söin niin 8.1. ja meitsi oli ihan paniikissa. Karmeaa kun sitäkää ei tohdi syödä. Aika minimaalinen tuo mahdollisuus mitä voi syödä ettei nouse arvot korkealle. Diabetesliiton sivuilla kävin kattomassa mitkä on korkea hiilihydraattisia niin aion niitä yrittää nyt vältellä. Tiistaina olis polille aika sokerien takia ja toivottavasti ultraankin :D toivon mukaan ei tarvii sairaalaan lähteä seurantaan. :|


Nyt meen leikkimään typykän kanssa...

Jepsu ja Martti 28+3 :heart:
 
Päivää kaikille!

Jepsun siskon lapselle enkeleitä matkaan! Mutta mahkut tehohoidossa selviytyä hienosti noilla viikoilla :) .

Mua ottaa aivoon. Tuli epikriisi KYSiltä siitä maanantain käynnistä: CTG-käyrä viikoihin nähden erinomainen =) , UÄ:ssä virkeä sikiö rt:ssä 1300g viikkoja vastaava..plaaplaa..kanavaa 3cm kiinteä, kohdunsuu suljettu..plaaplaa. " PItäisin kipuja enemmän liitokipuina kuin supisteluina" kirjottaa neiti tohtori :kieh: . Siis hitto! JOhan tossa luki, että supistelujen SEKÄ paineentunteen takia menin, kyllä minä nyt supparit erotan liitokivuista..ärsyttää tollaset (ehkä pienet mokat, mut kuiteski ) väärentelyt! Noo, pääasia ku itse tietää, millo supistaa ja millo jomottaa muute vaa liitoksia.

Täällä on immeiset jo jouluvaloja laitellu..mäkin äske virittelin sellasen 80:n lampun sarjan rappusten kaiteeseen..juu-u, riittikin maanrajasta ylös, sieltä takas, lattian kautta toiselle puolelle, ylös, ja taas alas :eek: :whistle: . Iha törkee homma oli, mut nyt kiva tollaset valoportaat :D . Ja tytöt onnessaan.

Tarppa muakin kauhistuttaa ihan, jos meinaakin lopussa poju jämähtää tonne ja mennä peräti laskettuun aikaa :eek: . Yhtään en osaa ajatella, että menis helmikuun puolelle, kun tytötki aikasemmin syntyny, mutta eihä sitä todellakaan voi tietää. Rv 36 kun saavutettu, en enää hissuttele kauheesti, vaan alan elämään normaalisti, eli imuroin, luuttuan, vien ite lapseni kerhoihin yms. Voinnin mukaan, mutta supistukset ei sit enää haittaa, vaik jotain alkas tekeekin. Oon varmaa niiiiin kypsä olotilaani tossa joulun tienoilla jo..pelottaa oikei mahansa ja vaivojensa kaa..pyörimällä eteenpäin siskot :D !

Mukavaa päivää!

:heart: nelli&pulla 29+1
 
Terveisiä neuvolasta =) :wave:

Painoa oli tullut taas ihan mukavasti :D +900g/vko :ashamed: :ashamed: Joku tuosta painonnoususta kyselikin, niin mulla on nyt (30+1) yhteensä tullut +11kg...VAIKKA olen herkut yms jättäny aika minimiin...turvotus tuota tekee :whistle:
Pissassa ei sanomista, turvotukset ++, liikkui kovasti, syke 150. Vaapukki edelleen poikkitilassa. On kuin sylissä olis =) Pää tuossa oikeella puolella mahan puol välissä ja peppu tuolla vasemman lonkan päällä, th sanoikin, ettei ihme, että mulla on lonkat kipeenä :ashamed:
Sf mitta edelleen pieni, sen saman 25,5cm, kuin 2 viikkoa sittenkin :/ Ja viikkoja kuitenkin 30+1...esikoisesta oli tähän aikaan 31cm :kieh: Muista 26 ja 25cm...eli en nyt huolissani ole =) Ja tuo poikkitila toki vaikuttaa.
Sokereiden paastoarvo oli edelleen sen 5,2. Eli ei mitään hälyyttävää, mutta seuraillaan nyt. Pääsen jopa tuon takia viikoilla 34-36 ylimääräiseen ultraan, jippii :D :kieh: Jotaan hyötyä ;)

Että semmosia =)

Jahvetti 30+1
 
Painonnoususta.. Mie tokasin sille lääkärille että mukavasti tullu se kaksitoista kiloa painoa nyt, nii se sano että ei oo ku yheksän maissa vasta. Se kuulema katotaan siitä mikä on ollu ekassa neuvolassa, ei normipainosta(ennen raskautta).. Hassua mutta mielläni kannan yhdeksää ylimääräistä kuin kahtatoista tässä vaiheessa :D :kieh:
 
Kai meidän Mokkula sitten päälaelleen on kääntynyt, oon sitä kyllä epäillyt jo muutaman viikon mutta en oo uskonut. Äsken nojasin kyynerpäillä pöytään ja olin aika kasassa niin tuli sellanen jysäys kylkiluihin että sattu, kai se jalan täytyi olla... =)

En ole uskaltanut vaa'alla käydä muutamaan päivään, mutta yhteens äon vissiin tullut joku 4 kiloa, vaikka se alkaa jo lähennellä sitä mitä suunnittelin koko raskauden saldoks :ashamed: Mulla paino oli ennen raskautta sama kun ekassa neuvolassa, eli mistään ei voi yrittää miinustaakaan...
Vaikka herkuttelenkin vaan viikonloppusin, niin pitää varmaan sillonkin vähän alkaa hillitä...

Mulla on muuten kauhea jano koko ajan! Onko muilla? Viikon verran on janottanut jatkuvasti... Ennen en yöllä herännyt juomaan, mutta nyt oon muutamana yönä joutunut könyämään keittiöön ja kaatamaan jääkylmää vettä kurkkuun, sitten on helpottanut... Ehkä mullon nestehukka :eek:
 
pitkästä aikaa...
Viimeisimpiä aiheita ollut puudutukset Olen vaan yhdessä synnytyksessä saanut PCB:n ja auttoi 30min. Muuten olen pärjäillyt ihan rentoutuen ja liikkuen. Kammoan kaikkea "ylimääräistä" itsessäni :eek: (piikkejä, aineita jne.) Toivon toden totta, että saisin taas synnyttää ilman mitään kivunlievityksiä, oksitosiinia tai muutakaan...

Mulla vauvan pitäis olla perätilassa, tai silleen osittain oikean lonkan päällä. Pää tuntuis olevan tuossa yläosassa aika keskellä, mutta potkut tuntuu ylhäällä :eek: Onkos pikkuinen jotenkin linkkuveitsiasennossa sitten... :/ Eiköhän se ke neuvolassa selviä. Jos on vielä perätilassa, siihen kyllä jääkin. Olen yrittänyt illat pyllistellä :LOL: mutta ei kyllä käänny minnekään. Kammoksuttaa jo nyt ajatus perätilasynnytyksestä, ja vielä enemmän sektiosta :(

Olen ollut saikulla viikon verran, su-iltana supisteli kolme tuntia, ja kyllä se vähän säikäytti - aion nyt ottaa ihan todesta nuo suppailut ja muut tuntemukset ja levähdellä. Ainakin parin viikon ajan ;) Sittenhän jo viikkojakin on ihan mukavasti!

tulipas nyt omaa napaa :ashamed: Palaan ajan kanssa kommentoimaan muita aiempia juttuja...
 

Jepsun siskon lapselle enkeleitä matkaan! Mutta mahkut tehohoidossa selviytyä hienosti noilla viikoilla :) .
nelli se on pessin perheessä eikä mun. Minä ihan säikähdin et hui mitäköhän oon kirjotellu.

Maha on ihan täysi...söin makaroonilaatikkoa ja vielä melkein puolikkaan suklaalevyn :ashamed: pikkusen masentava olo kun söin, mut aattelin et ei se välillä haittaa. nyt harmittaa. :/

Mäkin taidan mennä virittelemään sellaiset rottinkiset joulutähdet ikkunaan olkkariin...
Tääl onkin huomenna joulun avajaiset...pukki ja messut ja kaikkea kivaa...

Jepsu ja Martti 28+3 :heart:
 
Tervehdys kaikille!

Painoa on mulle tullu tähän mennessä 6kg ja neuvolan tädin mielestä ois saanut enemmänkin tulla, kun käski reippaasti syömään. Kerrankin näin, oon ite ihan yllättyny, et toistaiseks näin vähällä oon päässy.

äitsy80: kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa, mä ehdin jo kaivatakin ;) Ihanaa, että myös sydämen rakenteet oli teidän pienellä kunnossa.

Sokeriarvojen mittaajille toivotan vaan kovasti jaksamista, on varmasti inhottavaa koko ajan miettiä, saanko nyt syödä tätä vai en :/

Puudutuksista: näin etukäteen ajateltuna se epiduraali kuulostaa niin hyvältä, että enköhän tule sen ottamaan, mutta menen kyllä ihan tilanteen mukaan. Vielä synnytys ei kauheasti pelota, mutta kyllä tässä vielä ehtii panikoida...

(.) Eilen ja toissapäivänä on taas supistellut pienestäkin rasituksesta :kieh: Eilen supistelut sai myös vatsan menemään yhtäkkiä aivan löysäksi, tosi kiva. Mun pitää vielä käydä labrassa antamassa jotain bakteerinäytteitä, jos sieltä selviäis syy supisteluihin. Tää olo on kyllä yhtä vuoristorataa, välillä vaan odottelen takas töihin pääsyä ja välillä ei pääse sohvanpohjalta mihinkään.

Eilen miehen kanssa oikein havahduttiin, että eihän tässä oo enää ku reilut 10 viikkoa, ni vauveli on täällä :heart: Tuli ihan hoppu, että pitää laittaa huone valmiiks jne.

Vointeja mammoille!

t. Piipi + typykkä 28+0
 
Mä oon ainakin näin etukäteen aatellut mennä synnytyksen läpi mahdollisimman luomuna. Jotenkin kammoksun epiduraalia.. Ehkä sit mielummin jotain ilokaasua. Toki, ensisynnyttäjänä, en osaa kuvitella miltä synnytys tuntuu ja siksi pitää katsoa tilannetta kun se eteen tulee.

Mä alan olla jo vähän kyllästynyt tähän mahaan :ashamed:. Menispä aika nopeesti. Oikeestaan oon aatellut että tammikuun puolivälin jälkeen saa jo syntyä. Onks se rv 37 kun vauva voi jo syntyä ns täysiaikaisena?

 
meillevauva Yks tuttu lasten klinikan hoitaja (keskosia hoitelee :heart: ) sanoi, ettei omiaan enää pahemmin pidättelis viikon 30 jälkeen ;) Eli oli sitä mieltä, että kun viikko 30 on saavutettu, lasten mahdollisuudet terveelle kasvulle on jo niin hyvät, ettei hän ainakaan sängyssään aikaansa viettelis :whistle:
 
mä en tiennykkää että se painonnousu lasketaan ekasta neukusta, sittehän mulle ei oo tullu ku joku kuutisen kiloa B) :D

37 vkoa pidetään täysiaikaisuuden rajana, sitä ennen syntyneet on keskosia. aika oudolta kuulostaa tuo keskosten hoitajan mielipide ettei vkon 30 jälkeen enää pidättelis. tuolla tammikuisissahan yhelle on jo vauva syntyny, olikohan vkolla 31 ja oli kyllä pieni. keskoskaapissa tietty ja sairaalassa joutuu jonkun aikaa olemaan. ite en kyllä haluis että oma syntyis ennen vkoa 37. vaikka mahdollisuudet oliski hyvät vkon 30 jälkeen ni silti keskonen on aina keskonen ja parempi on masussa kölliä vielä vkoja. mä en tietty oo mikään asiantuntija mut näin mä asian näkisin.
 
34 viikkoahan on raja, ettei enää estellä, jos syntymään lähtee...sen jälkeen en aio itse kyllä mitenkään varoilla tms...nyt tässä on oltu jo ihan liian kauan ns. varpaillaan :kieh: Mut tuo 30vk on vähän ristiriitanen...noh, selviäähän niitä 22 viikkosiakin =)
Meillä on nuo 2. ja 3. viettäneet elämänsä kan viikon molemmat vauvateholla, etten kyllä uskalla ko. paikkaa yhtään "pelätä" jos sinne joudutaan =) Toivotaan ettei tarvii!!

Hyviä vinkkejä joilla vois koittaa vauvaa saada kääntymään raivotarjontaan????? :wave: :wave:
On nyt poikittain ja sais kyllä jo kääntyä :kieh: :kieh: Alkaa lonkat paukkuu liikaa... :'(

Jahvetti 30+1
 
niin mulla on sellanen kokemus synnytyksen estelystä että laskettu aika oli tammikuun lopulla ja uudenvuodenyönä alkoi karseet suppailut,menin 1.1.sitten synnärille,ja siellä olin vuorokauden jossa laskettiin tipalla supistuksen esto lääkitystä....eli ei annettu syntyä ja 3vk oli laskettuun aikaan,...mus kyllä tympi,,,22.1 sitten syntyi tyttö---tietty ihan ok että ne tipat auttoi ja tuli lähes täysaikanen vauva,mutta ihmettelin kun niin hanakasti olivat synnytystä estämässä viikoilla 37
 
no ei oo oikein varmuutta...ihan arvailuja vain silloin20vk ultrassa,,,mutta maha on täysin erilainen kuin muiden kohalla,aina on levinny sivuille,nyt enempi pysty ja raskauskin on erilainen,...pojaksi siis se lääkärikin veikkas,mutta oli todella huono kuva alapäästä silloin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilari:
no ei oo oikein varmuutta...ihan arvailuja vain silloin20vk ultrassa,,,mutta maha on täysin erilainen kuin muiden kohalla,aina on levinny sivuille,nyt enempi pysty ja raskauskin on erilainen,...pojaksi siis se lääkärikin veikkas,mutta oli todella huono kuva alapäästä silloin =)
Milanen sulla sit muista ollu? Kun oisin tyttömahaksi veikannu kun on ihan erilainen kun mula koskaan ollu :LOL: Noh, ei se mahan muoto sitä sukupuolta kerro ;)
 
ai =) no kaikki sukulaisetki sanoo nyt pojan mahaksi,mutta eipä se tosiaan välttämättä sitä kerro...siis tytöistä on ollu ns pienempi,koska on levinnyt aivan sivuille,,en mä sit tiiä onko tääkää mikää pysty,mutta pystympi kuin ed
 
Näinkin on käynyt ja silti kaikki hyvin!

Lainasin tekstin helistimen sivuilta jossa kirjoittelen myös. Helmikuisissa odottajissa.

Meille syntyi 15.11 tyttö 580 g. Kiirellisenä mentiin sektioon. Paha raskausmyrkytys diagnoosilla. Yllätys oli toi t:n käynti, et ekaksi sanottiin osatolle, mut vaavi ei ollut saanut verta/ravintoa noin 1 kk. Kooltaan 24 vkolla. Mutta ennuste hyvä, kun raskaus 28 vko.


Joten pessi :hug: Pikkuisilla on paljon enemmän sisua ja tahdonvoimaa kuin meillä aikuisilla! Toivottavasti kaikki menee hyvin! :hug: :heart:

Painosta Lähtöpaino oli 98kg ja se laski 93kg josta se on noussut liiankin hyvin ja tällä hetkellä painoa on 102.4 kg

Sokereista itse menossa taas maanantaina sokerirasitukseen ja 12.12 paastoverinäytteen antamaan. Sokerirasituksessa joka tehtiin viikoilla 14 oli paastoarvo 5.1 ja määräys dietille. En ole noudattanut sitä ja kolmessa paastoverinäytteessä sokerit olleet 4.7

Asennosta Meidän pikkuneiti potkii mahalaukkuun ja kylkiluihin... meinaa ruoka nousta samantien ylös. Käsillä enempi hääräilee jotain ja se tuntuu vaimeana "hiplauksena" alhaalla!

Masuista Ihania masuja teillä! :heart:

Tarppa Meillä onkin sama la. ;)

Niisku-neiti & rinsessa 29+3
 
cruella ja jahvetti Kyllä minäkin mieluusti pitäisin sinne viikkoon 34 asti pienokaisen masukolossaan, mutta se on varmaan niin, että kun on keskosia ikänsä hoidellut, jotenkin kohtaa asian eri tavalla...
Kuitenkin synnytyksen alkamistahan yritetään mahdollisuuksien mukaan estellä juuri tuohon 34 viikkoon asti, ja sen jälkeen "ei pidätellä". Esikoisesta olin sairaslomalla ja osastollakin, mutta heti kun 34+0 oli täynnä, pääsin kotiin, eikä synnytystä olis enää estelty. Tosin ei kyllä sitten halunnutkaan syntyä ennen kuin "virallisena" päivänä :LOL:
 
Tentti (perhesuunnittelu) meni hyvin :D Ainakin omasta mielestä. Huvitti vaan, että unohdin ehkäsymenetelmistä kokonaan kondomin :eek: :D Selittelin ummet ja lammet kaikista muista vaihtoehdoista, mutta jäipä se perusväline kokonaan pois :p

My koluaa ihan kauheesti tuolla alhaalla :) Kokoajan tuntuu nahuamista ja koputusta synfyysin tienoolla. Tyty tais suuttua, taas kerran, tukivyöstä. Se ei tykkää siitä yhtään! Alvariinsa pitää olla kaivelemassa vyön reunan kohdalta niin, että miulla on alavatsa ihan kipeenä :kieh:
Mie olen kuulemma ollu samanlainen kohdussa kerto äiti. Mikään ei saanu painaa :D Se ei voinu töissä istua niin, että maha otti kiinni pöytään, kun mie olin heti antamassa palautetta :LOL:

Kävin ostamassa Tiimarista nipun joulukortteja :xmas: Yritän pitää näppini erossa niistä, kunnes OIKEESTI tulee joulukuu, kirjottelen vasta sitten. Pipareita pitää leipoa ja piparitalo :p Itsenäisyyspäivänä laitan valot ikkunaan.

hilari Miusta tuo on selkee tyttömaha :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Hyviä vinkkejä joilla vois koittaa vauvaa saada kääntymään raivotarjontaan????? :wave: :wave:
On nyt poikittain ja sais kyllä jo kääntyä :kieh: :kieh: Alkaa lonkat paukkuu liikaa... :'(

Jahvetti 30+1
Sain itse vinkiksi "rukoilla mekkaan" eli kontiltaan pää käsien päälle lattiaan - vauvalla eniten tilaa liikkua. Toinen on ns.pöytä-asana joogasta, eli koukkuselinmakuulta nostetaan selkä ja maha suorana levyksi, hartiat maassa. Toinen variaatio tästä on kantapäät ihan peppuun, hartiat maassa ja selkä kaarelle "siltaan". Sitten oli myös, että aina pyöritellä kädellä samaan suuntaan ympyrää. Antoipa joku vinkin pimeässä tsiikata taskulampulla vauvan päätä kohti ja valon avulla kiertää ja houkutella lapsen pää alaspäin :LOL:
Tosin ei oo ainakaan viel ollut mulla näistä mitään apua, vaikka kaikkia on kokeiltu ;)
 

Yhteistyössä