**Helmikuun Helmet** marraskuu

c81
VanamoBr, Meillä ois ihan neuvolalääkäri pistäny loppuajaksi saikulle eilen. Työterveyslääkärit kai on aika nihkeitä antamaan tuota saikkua, kun raskaus ei oel sairaus'. Neuvolalääkärit osaa katsoa asiaa toiselta kantilta.
 
Meidän neuvolalääkäri on niin omituinen ettei edes merkinnyt kohdunkaulan pituutta tai kovuutta äitiyskorttiin. Se ei ole tehnyt kuin yhden sisätutkimuksen ja senkin vähän sinnepäin. Se on myös tollanen raskaus ei ole sairaus tyyppi. Ja kun teen toimistotyötä niin pystyisin hänen mielestään olemaan kyllä vielä. Mut istuminen pidemmän aikaa tekee huonoa enkä seisaaltaan pysty töissä olemaan kuin 10 min kerrallaan. Ärsyttävää. Mulla sattuu navan kohdalle ihan kävellessä saman tien kun lähden liikkeelle. En tiedä mistä johtuu, mutta haittaa liikkumiseta.
 
Moikka

Vitamiineista: kävin sunnuntaina apteekista hakee uuden purkin, kun loppui. Juttelin jo toistamiseen (eri apteekki ) noista raskaus ajan vitamiini valmisteista, mm. just multi tabsista. Kyllä ne snao taas suoraan, että ei nisä ole juurikaan mitään eroa normaali monivitamiineihin, paitsi että a-vitamiini on poistettu. Ja rautaa just hiukan lisätty, mut ei muuta. Siksipä juuri jo kolmatta raskautta syön sitä multivitan monivitamiini tabuja, niissä ei ole a-vitamiinia, mutta kaikkea muuta yhtä paljon kuin tos multitabs raskaus monivita..Ja paaaaljon halvempia ovat. Onneks olen noilla pärjännyt, kalsiumia en ole koskaan tarvinnut lisää ja hemppakin oli viime neuvolassa 146, joten rautaakaan en tarvitse.
Magnesiumia olen nyt kokeena napsinut lähes joka päivä (kun muistan ) noihin suonenvetoihin ja jonki sortin laskimotukoksiin tmv. Pohkeisiin pakottaa välstä kovasti ja sit toisesta jalasta on tyylikkäästi pamahtanu verisuonia..+ kaikki suonikohjut :headwall: :( .

Mulla on täällä toista päivää aika kivat oltavat, mummo, mun äiti, tuli jeesaamaa kaheks päiväks ja tytöt ihan onnessaan! Nukuin tänää puol ysiin ja nyt ne taas lähti tonne vesilällyyn ulkoilemaan. Ihanaa vaan olla :) . Ruoanlaittokin mummon hoteissa :whistle: .

Mukavaa pävää kaikille!

:heart: nelli&pulla rv 29 :eek: :eek: :heart:
 
Tuli ystävän kanssa, joka myös odottaa ensimmäistä, puhetta epiduraalista. Totesin hänelle, että otan kaiken kivunlievityksen vastaan, ja hän neuvoi, vaikka synnytyspelkoinen onkin, että epiduraalia ei kannata ottaa, koska äiti ei pysty tuntemaan niin hyvin koska tulee ponnistaa ja että silloin tulee pahemmat repeämät kun ponnistaa väärään aikaan. Ja totesi muutenkin, että makuulla paine kohdistuu välilihaan, ja repeytymiä tulee enemmän kun tuolissa synnyttäessä. Miten on? Kiitos jo etukäteen =) . Ajattelin, että nyt tässä vaiheessa kannattaa jo varmaan aloittaa asiasta lukeminen...
 
Lammiska epiduraali vie hyvin synnytyskivun pois, supistuskivun todella hyvin. Ponnistaminen varmaan sattuu vaikka mikä puudutus olisi. Minulla on molemmissa synnytyksissä ollut epiduraali enkä halua nytkään ilman sitä synnyttää. Sen avulla saa hyvin kerättyä voimia ponnistusvaiheeseen, kun pystyy hengittelemään ja ehkä jopa huilaamaan. Itse olen tunnistanut ponnistamisen hyvin, ei todellakaan tunto häviä alapäästä edes epiduraalilla, kun se vaihe käsillä. Itse suosittelen sitä. Toki kaikilla toimii nää yksilöllisesti, mutta tuskin KUKAAN on kivuton ponnistaessa..siis että ei sitä vaihetta tunnistaisi :eek: . Repeämistä..esikoisen synnytyksessä tehtii sentin eppari. Tokan synnytyksessä repes sentin, eikä ollut yhtää kivulias. Noi repeämätkin voi johtua iha omasta alapään kireydestä jne. Itse ponnistin puoli-istuvassa asennossa sängyllä molemmat..ja näin luulen nytkin synnyttäväni, oli hyvä minulle :) .
Juttele toki neuvolassa näistä, he osaavat kyllä kommentoida asiaa.
 
Kiitos! :) . Tällä hetkellä oon sitä mieltä, että taidan kallistua epiduraaliin.. olis ihan kamalaa jos tytteli revittäis imukupilla ulos, eikä olis sitä epiduraalia. Mutta luotetaan kätilön taitoihin, että tietää mikä minulle ja tyttelille parasta missäkin tilanteessa. En ajatellu synnytystäni sen kummemmin suunnitella, koska ei ikinä voi tietää miten mikäkin synnytys etenee... =)
 
Mulla oli kans epiduraali ja kyllä tunsin kivun ponnistusvaiheessa silti ihan riittävän hyvin. Ne laittaa sitä puudutetta sen verran että pahin kipu häviää, mut ei tunto kuitenkaan. Repeäminen johtuu monen asia summasta ei niinkään puudutuksesta. Yleensä väliliha kuitenkin leikataan ns. varmuuden vuoks jos näyttää siltä että repeää jossain vaiheessa. Ilma epidurralia en lähtis minäkään synnyttämään, tästä tosin varmasti on jokaisella omat kokemuksesna sa mieltymyksensä. Mulla synnytys kesti niin kauan että tarvitsin puudutuksen antaman mahdollisuuden lepoon.
 
Mullakaan ei näin ensikertalaisena ole mitään henk.koht. kokemusta puudutuksista, mutta epiduraali kuulostaa helpoimmalta vaihtoehdolta. Ja kai sitä saa toivoa ettei sitä ruutata koko kroppaa täyteen, että jonkunasteinen tuntuma säilyis? Ja tosiaan, mun pomo joka tässä vuosi sitten synnytti sanoi että oli kuinka epiduraalit päällä vaan, niin kyllähän se piru vie tuntu että sieltä joku tulee!
Ja minä oon edelleen sitä mieltä että repeän mieluummin itte kun annan tehdä epparihaavaa... Täytyy varmaan miestä pyytää venyttelemään nää viimeset kuukaudet oikein kunnolla :D Ei vaan niinkun taho, siis tietysti jos lapsen turvallisuus sitä vaatii niin toki, mutta jos ei ole välttämätöntä niin mun alapäätä ei leikellä. :x

Alan varmaan töissä vaikuttaan hieman koomiselta, kun en siis edelleenkään ole kenellekään kertonut tuevasta jakautumisestani, ja kun tätä mahaa nyt ei enää kovin paljon mikään peitä niin pakostihan ne siellä jo on yks sun toinen arvaillut. Eivät vaan kehtaa tulla puhumaan ja sehän tässä onkin niin herkullista =) Mie vaan pyörin siellä maha pystyssä ja oon niinkun oisin vaan yhtäkkiä lihonut "hieman"...
Eikä se nyt mitään jos toi päiväporukka saa tietää, mutta yötyökavereille en mieluusti antais edes vihiä asiasta, siellä on sen verran ihmeelliset välit nykyään ihmisillä että alkaisivat heti höykyttään mua... "voi voi miten sä nyt töissä vielä, mee jo lomalle, nyyh yyh... ajattelisit vähän"... Plääh... Niin ajattelenkin, ja luulenpa että oon tällä hetkellä elämäni kunnossa :) Olin varma että jään jo alkumetreillä saikulle...

Pomo sanoi muuten tänään että jos mulle ei löydy sijaista niin kukaan ei saa lomaa eikä vapaita koko keväänä ainakaan... Uudenvuoden yöks lupauduin jo töihin kun sinne ei kukaan muu halunnut... :whistle: Oon ehkä lievä työnarkkis...

Tällä muuten sitten kans yks joka ei vaan jaksa "muistaa" noita rautatabletteja... vaikka pitäis :ashamed:
 
:'( Kävin äsken Prismassa ja joku mummeli työnti ostoskärryillä SUORAAN PÄIN MAHAA, meinasin kaatua mutta sain hyllyn reunasta kiinni... Ei edes anteeks pyytäny vaan mulkas ja jatko matkaansa :eek: Kylläpä tuntu tosi pahalle, nyt sattuuu tuonne ylävatsaan :/ Että on KUS*PÄISIÄ ihmisiä olemassa......

Tarppa ja toukka 29+2

 
Tarppa, aivan! Olisit sanonut sille, että varoo vähän raskaana olevia ihmisiä!

Raudan syönnistä, mulla oli kanssa alkuun vaikeuksia muistaa ottaa niitä rautatabuja ajallaan, mutta sitten hemppa laski 95:een ja mies hermostui totaalisesti, että "no niin, nyt sitten lapsesta tulee vammainen, kun äiti ei hoida hommiaan..." Fakta ja miehen "karjunta" tepsi välittömästi ja nyt herään jopa yöllä ottamaan rautatabun, mikäli olen sen illalla unohtanut... :saint: Mulla tabut alkoivat tosin toimimaan vasta kun aloin ottaa sekä aamuin että illoin, viikossa hemppa nousi 114:een.

Lammiska, kaveri kertoi, että jätti epiduraalin toisessa synnytyksessä pois juuri sen takia, että ei tuntenut ekassa synnytyksessä koska olisi pitänyt alkaa ponistamaan. Toisessa sitten loppuvaiheessa todella "tunsi", ja huusi epiduraalia, mutta eihän kätilö voinut siinä vaiheessa todeta enää muuta todeta että myöhäistä on...

Viime yö oli tosi rankka... Pisteli, puudutti, sattui mahaan, heräilin, hyörin ja pyörin taukoamatta (jos edes kunnolla nukuin) puolen tunnin välein... Mies pakeni "raukkamaisesti" jo puolen yön maissa "sotatantereelta" nukkumaan toiseen huoneeseen... helppoahan se sillä on... ainakin tässä vaiheessa... :kieh:

Pöhinä 29+2
 
Epiduraalista mulla oli ekassa synnytyksessä epiduraali ja aion kyllä tähänkin sen vaatia jos kerkeää. On se vaan niin luksusta :D


ensisynnyttäjille haluan sanoa että älkää todellakaan kuunnelko kenenkään kertomuksia silleen et noniin nyt määkin repeen karmeesti jne jne vaan ajatelkaa se synnytys niin että jokainen meistä on erilaisia ja paikat joustaa erilailla. Ne asiat tulee siellä salissa sitten pikkuhiljaa tai kertarysäyksellä eikä sitä auta etukäteen murehtia. Pitää vaan uskoa ja toivoa että kaikilla meillä menee hyvin synnytykset.

Neuvolassa tosiaan kävin ja kaikki arvot oli aivan mahtavasti. Hb 116(noussu), pissa puhdas, verenpaine hyvä, liikkeet ++, syke 145 ja sf-mitta 28cm.painokin oli ton vaakan mukaan laskenu melki pari kiloa. Täti oli tyytyväinen sokeriarvoihin ja muutenkin mun virkeyteen, mutta varotteli kovasti että ei saa nyt itteään uunalle vetää ton rakennusprojektin kanssa.
Oi että mulla on nyt niin hyvä mieli! =) =) =) =)

Tontillakin on saatu jo edistystä. Puut kaadettu ja maaperätutkimus tehty. Ensiviikolla alkaa kaivuri hyrräämään ja tekee pohjatyöt ja salaojitukset sun muut. I´m so happy!!! :D

Tarppa minä olisin sinuna pyydättäny anteeksi ja antanu muutenkin kuulua. Mua ärsyttää tommoset tummut jotka ei yhtään viitti kattoa eteensä vaan ovat maailmanvaltiaita. Toivottavasti kaikki ok! :hug:

nelHM mä syön kans samoja tabuja kun sä. En saa edes alas niitä raskausajan vitskuja. ne on niin kammo isoja. Ja samat aineet niis on kun nois toisissakin.

Mut täytyypä mennä jotain touhuileen...

Jepsu ja Martti 28+2 :heart:
 
Niisku-neiti vähän myöhässä tulee kommentti, kun olen vaan lukemassa käynyt enkä ole ehtinyt kommentoida. Mutta valittelit saaneesi neuvolalääkärissä liukuhihnakohtelun. Mulla on ihan samat ajatukset :/ Olen ollut aika hämmästynyt, sillä viime raskaudessa neuvolassa oltiin hyvin ystävällisiä ja kuunneltiin, mutta nyt on jotenkin ihan eri asenne. Kysytään kyllä, onko kaikki mennyt hyvin, mutta oikeastaan ihan sama mitä siihen vastaa. :( Lääkäri tutki ehkä juuri sen 5 minuuttia ja alkoi vilkuilla kelloa, ja vaikka olin joutunut käymään välissä äippäpolilla supistusten vuoksi niin asiaa ei käsitelty lainkaan. Oletettavat kai että uudelleensynnyttäjä ei opastusta kaipaa... no, onneksi kaikki on mennyt hyvin, mutta en koe neuvolasta enää paljon tukea saavani. :/

Puudutuksista mä olen ajatellut spinaalia, jos alakautta pääsen yrittämään. Esikoisen sektio tehtiin spinaalissa, ja hyvin meni tunto :D eikä tullut mitään jälkivaikutuksia. Spinaalissa on epiduraaliin verrattuna se etu, että siinä jätetään se letku (tai mikä se nyt on, ei ole lääketieteen tuntemusta :D ) paikalleen, niin että sitä voidaan lisäillä tarpeen mukaan, kun epiduuraali pitää taas laittaa aina kokonaan uudestaan. Ja mun käsittääkseni spinaali vaikuttaa nopeammin, tosin en ole varma, tietääkö joku? Epiduraalia ei ihan viime tipassa ainakaan ruveta edes laittamaan, kun ei ehdi sitten vaikuttaa. No, aika näyttää... turha liikaa suunnitella, kun en edes tiedä pääsenkö alatietä yrittämään, ja toisaalta jos pääsisikin niin ei voi tietää kuinka kiirettä anestesialääkäreillä on kun synnytys koittaa, että joutuuko pärjäilemään ilman puudutuksia kuitenkin. Eiköhän se sitten aikanaan selviä =)

Painoa on muuten tullut tähän mennessä 12 kg :eek: :kieh: :headwall: Taidan lyödä tuota vaakaa lekalla :D

Rautaa en ole ottanut, kun vetää niin ummelle sitten :x Katsotaan, mikä on hb neuvolassa ensi viikolla. Tähän mennessä lukemat on olleet ihan ok, muistaakseni 118 viimeksi (tosin siitä mittauksesta on 7 viikkoa). Multitabsin raskausvitamiineja olen napsinut silloin tällöin muistaessani, samoin maitohappobakteereja päivittäin.

Hissukka rv29+3
 
Hissukka toi puudutus menee just toisin päin. Epiduraalissa jätetään letku paikalleen ja spinaali on sellanen kertarysäys, eikä sitä voi uusia, kuten epiduraalia saa lisättyä. Näin ollen esim. mulle suositeltiin jo kolmanteen synnytykseen spinaalia, koska yleensä on nopeempi ja sen vaikutus kestää n. 2.5h. Epiduraali pitää laittaa tietyssä vaiheessa avautumista, ei voi liian myöhään. Spinaalin kai voi laittaa myöhemmässäkin vaheessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Hissukka toi puudutus menee just toisin päin. Epiduraalissa jätetään letku paikalleen ja spinaali on sellanen kertarysäys, eikä sitä voi uusia, kuten epiduraalia saa lisättyä. Näin ollen esim. mulle suositeltiin jo kolmanteen synnytykseen spinaalia, koska yleensä on nopeempi ja sen vaikutus kestää n. 2.5h. Epiduraali pitää laittaa tietyssä vaiheessa avautumista, ei voi liian myöhään. Spinaalin kai voi laittaa myöhemmässäkin vaheessa.
Ai niinkö se olikin. Vetoan istukka-aivoihin :LOL: No sitten en tiedäkään, kumman mieluummin ottaisin... ehkä epiduuraalin, kun sitä voidaan lisäillä. Toisaalta jos kiire tulee, niin spinaali olisi nopeampi. No, kun nyt sinne asti päästään... :whistle:
 
epiduraalista: mulla se aukas kohdunsuun jostain 4 sentistä kokonaan auki alle puolessa tunnissa joten täysi puudutus päällä kun aloin ponnistaa. ilmeisesti sen takia ponnistusvaihe pitkitty hiukan, oli 35 min, mut ehdottomasti haluan tähänkin synnytykseen epin koska jepsun sanoin, se on luksusta. vei kaikki kivut ja ponnistusvaihe ei sattunu yhtään, tuntu vaan epämiellyttävältä välillä. ja kyllä ne kätilöt mulle ainaki neuvo et millon ponnistaa jos en tuntenu ite. eppari tehtiin mut parani tosi nopeesti ja luultavasti nyt ei tarvi pelätä repeämistä. eikä tosiaan kannata kuunnella muitten ohjeita ja neuvoja koska jokainen synnytys on yksilöllinen ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle.
 
Nonnih, käytiin neuvolalääkärillä.. oli kyllä yks luikaus koko käynti! Mittauksineen kesti jonku 10min, ehkä vajaan.. kaikki kyllä on ihan kunnossa, mutta hemppaa ei katottu ollenkaan ja sykettä kuunteli n. 10 sekuntia eikä siis korttiin tullu siitä muuta merkintää kuin +. Sf oli noussu vaan 1cm! Eikä painoakaan ollu tullu juuri mitään. No, ei kai sille mitään voi jos niillä on niin kiire siellä.. harmittaa vaan kun sitä ite odottaa niin kovasti että pääsee kattoon että kaikki ok ja mä ainakin henk.koht. ootan aina tosi paljon että kuulen taas pikkuisen sydämen, niin sitte onki tommonen liukuhihna-kohtelu vastassa niinku joku aikasemminki mainitsi.. :(
 
Mulla kans aukassu tosta n. 4cm alle tuntiin paikat kokonaan, ku epiduraalin sain, mutta ei mulla tunto hävinny kertaakaa, tunsin supistukset ja ponnistukset. Mulla taas ponnistusvaihe ekassa 5min ja tokassa synnytyksessä 6min.
 
puudutuksista:mulla eka synnytys epiduraalin kanssa,meni niin jalkoihin se puudutus että en pystyny käveleen sen jälkeen yhtään,vaan makasin vaan sängyssä:(ei ollu kivaa..,mutta kivut vei kyllä.toisessa synnytyksessä se tehos täydellisesti ja oikein,ja kävelläki saaatoin =) kolmannessa ei ollu minkään maailman puudutuksia koska se oli se syöksy pahimmillaan =) ja neljännessä kätilö ei uskonu että olin niin kipee ja aukean niin nopeasti vaan sanoi tilaavansa epiduraalin laittajan vasta parin tunnin päästä :whistle: kun mie jo olin tyytyväisenä köllimässä vauvelin kanssa siihen aikaan =) eli ei puudutuksia.mutta iteolen edelleen epiduraalin kannattaja,jos vaan jotain ehin saamaan ni sen otan!aquarakkuloita en ota ikikuuna päivänä enää!!!!ne on kauheita eikä tehoa yhtään,ainakaa mulle.sattui vaan laittaminen sikana...ja ilokaasusta sain pahanolon eikä auttanut,mutta jokainen varmaan kokee kaiken erilla tavalla jne,,ne keillä on jo muita lapsia..onko teidän lapset nukkuneet hyvin?mulla tuo nyt 4v tyttö valvotti 3v asti,,,,kaikki on olleet tosi tyytyväisiä ja hiljaisia vauvoja,ei itkeskelleet tms..mutta jokainen on osannu valvottamisen taidon jollain muotoa.ensimmäinen imi tissiä 8kk yöt läpeensä,,,nukkui tissi suussa ja oksensi kaiken maidon pois aamulla :| no,se oli tietty eka lapsi eikä tienny oikein mitä tekee oikein jne,mutta kyllä nää muutki on valvoneet vaikkeivät oo syöneet yöllä samaa tahtia....mutta näkyypä nuo joskus nukkuvan =)
 
Puudutusjuttuihin mulla ei juurikaan ole muuta sanottavaa, kuin että ei kannata mennä asenteella "heti mulle kaikki tänne" =) Vaan katsoa ihan tilanteen mukaan...se voi olla niinkin, ettei ne supistukset edes satu =) Kaikki 3 olen synnyttänyt pelkän ilokaasun kanssa...ja mulla aukes 5 sentistä 10 senttiin alle 10 minuutin :whistle: Viimeisessä siis =) Tosin oli kyllä käynnistetty, kuten muutkin. Mutta tosiaan parempi MUN mielestä mennä asenteella, ettei tarvi mitään...ja ottaakin sit jos tarvii =) Mut nää on niin yksilöllisiä...

Tarppa, kamalaa :'( Mut jos se ei huomannu sun vatsaa? :whistle: Kaikki kun ei niihin kiinnitä huomiota =) Vaikka olis isokin...

Löysin sitterin tänään kirpparilta 10 ekellä :D Siistiä..ei tarvinu tuhlaa uuteen!! On todella siisti, lapun mukaan yhellä ollu, ehjä kaikin puolin =) Pojat on nyt pehmoleluja siinä hyssytelly ja nuorin halus sen tonne huoneeseensa :kieh: kovasti yrittäs ite siihe änkee ku mun silmä välttää, mut ei taija kestää sen hytkymistä siinä :D

Pusuapina, kunhan nyt sitten synnyttämään maltat mennä, etkä töihin :LOL: :LOL: :LOL:

Ai niin, keskimmäinen oli taas tänään pois koulusta. Valitti aamulla päätä ja mahaa niin kovin, et meinasin et nyt iski mahatauti, mut ei sentäs...aika terveelle jo vaikuttaa :D

Ja niin siirryttiin toivottavasti viimeiselle kymmenelle :D :attn:

Jahvetti 30+0
 
Cruella 3395g+49cm ja 3340g+50cm, normaalit siis :) .
Jahvetin sanoissa kans totta. Ei voi tietää, mitä tuleman pitää, mutta aina voi ja hyväkin miettiä ja tutustua vaihtoehtoihin, mitä on saatavilla, esim. noista puudutuksista :)
 
nelli: mulla vähä vaille nelikilonen et on siinä vähä enempi pusaamista B)

mä suunnittelin oman synnytykseni tai siis kivunlievitykset mut ei se aina ihan niin menekkään :whistle: ilokaasu autto mulla avautumisvaiheessa ja se epiduraali oli pelastus. nyt sitte jo vähän tietää et mikä itelle sopii jos kaikki menee normaalisti ni osaa vähän pyytää.

jahvetti: eiks sulla oo 30+0 :whistle:
 
nelHM Jep, hyvä on miettiä erivaihtoehtoja kyllä, mutta ei kannata ottaa asennetta, että VARMASTI tarvii niitä kaikkia :D Ainakin mulla se on jo kantanut 3 synnytyksen läpi =) Ja samalla asenteella menen myös tähän neljänteen... =)
Vaikka ei se ihmisestä parempaa tee, jos on ilman kipulääkkeitä synnyttänyt, mutta ilmankin voi pärjätä, ei toki kaikki =) Mutta minä nimeäisin yhdeksi hyväksi kivunlievitykseksi oman asenteen :D

 

Yhteistyössä