**Helmikuun Helmet** marraskuu

juu ei noi mahan muodot mitään kerro sukupuolesta. niin kun ei sykkeetkään. uskomuksia vaan :) muistan kun yks koulukaveri aikanaan kerto et ku se oli raskaana ni maha levis pelkästään sivuille, sivulta ei ees nähny et oli raskaana mut takaa oli ku seittemän leivän uuni B) ja poika tuli :whistle:

noista potkuista, mulla kyllä on kipeitä potkuja ja vauva liikkuu ihan hirveesti. en muista et poika olis näin paljon myllänny. tää herää aina mun vessareissuihin yöllä ja alkaa myllertää. tietty unijaksojakin on mut tuntuu et enempi peuhaa B) eiköhän näissäki oo paljon eroja et miten vauvat liikkuu, yksilöitähän ne on masussaki jo =)

cruella ja ötö 29+6
 
huomenta vaan kaikille!kyllä mulla oli jo eilen heiluttelussa maha kun ei liikkunut,vähän tuntui välillä jokunen pieni lepatus,ei muuta.no nukkumaan mennes sitten alkoi jytääminen tietty....että yöllä liikkui hyvin sit.osáatteko neuvoja antaa tyhmälle,mikä toi pahaolo voi olla tai mihin liittyä?nyt jo ties monettako päivää yrjö kurkussa kuljen,,,aivan kauhea olotila kokoajan :( eihän se ole viite mihinkää raskausmyrkytykseen?pitääkö johonki soittaa vai ollakko vaan,,,
 
mahan muodosta sen verran et minä levisin todella paljon kun tyttöä ootin ja nyt maha on suiposti eteenpäin ja poika tulossa. Mulla kyllä huomaa ihan selkeesti eron. Ja sykkeet on kans pitäny paikkaansa. Tytön huiteli kokoajan päälle 150 ja nyt on 140 kieppeillä. Mut en mä tiiä uskonko noihin minäkään, mulla vaan sattuu pitämään paikkaansa noi jutut. :whistle: ;)

Piiju mulla on nyt rv 28+5 ja maha heiluu ihan hirveesti. Välillä tuntuu että nahka repeää kun poika pyörii. Nyt on oikein alkanu sattumaan noi liikkeet kun niin kovia. Kyllähän välillä tulee hiljaisiakin hetkiä mutta harvemmin. Yöt varsinkin tykkää mennä viipeltää ja potkia.

Yöt alkaa olla aika hankalia kun ei oikein löydä asentoa ja kun muka hyvän löytää niin poju kaivautuu sinne alas ja alkaa potkia. :kieh: Ei varmaan halua että äiti nukkuu vaan hänelle pitäisi varmaan jutella. :D
Kylkiasento oikealla kyljellä on tällähetkellä jees. Taitaa joutua laittamaan tyynyt kohta jalkoväliin et pystyy olemaan.

Ulkona pyryttää lunta taas kerran.
Oon täs miettiny mitä leipois tytön 1v synttäreille mut tuntuu ettei pääs oikein raksuta. leipomis/tarjoiluvinkkejä otetaan vastaan!

Taidanpa mennä mittaamaan verensokerit.

Sunnuntainjatkoja mammat!

Jepsu ja Martti 28+5 :heart:
 
Kiin Niin en mäkään niillä unilla jaksa! Vedin 16-18 päikkäritkin viel eilen ja nukkumaan menin taas siinä 12 aikoihin ja puol 12 heräsin. Et kyllä se 10-12h on pakko saada täälläkin!

Pusuapina Anteeksi että kyselen.. mutta miksi miehesi ei antanut sinun keilata? Siis onko siitä oikeesti joku vaara vai onko miehesi vaan huolestunut.

Parin tunnin päästä ristiäisiin. Voi kumpa joku vaate mahtuisi päälle ettei tartte hakea lainaan isommilta ihmisiltä ikäluokkaa 70+ ja sen mukainen muoti.
Juu ja kyllä jätän kaiken viimetippaan ja sit toi mies vetää hermoo. :D

Niisku-neiti & rinsessa 29+5
 
hilari: mulla kanssa pahaa oloa, tosin on ollu koko raskauden. välillä parempi, välillä pahempi mut yleisesti koko ajan sellasta etovaa oloa ja välillä mietin meniskö yrjölle :x syömiset vaikuttaa mulla noihin oloihin, makeesta tulee karmeen paha olo :/
 
Piiju Ihanaa että joku jaksaa olla tarmokas :) Mie olen kokoajan vaan kauhean kiukkunen ja valitan miehelle, kun ei ole mitään tekemistä, mutta mitään ei jaksais tehdäkään :/ En kehtais ruveta vauvanvaatteitakaan pesemään, kun ne kerkee sitten kuitenkin pölyyntymään ja ummehtumaan tuolla kaapissa. Asutaan hirsitalossa niin jos vaatteet on pidemmän aikaa kaapissa käyttämättömänä niin niihin tulee sellanen kostean puun haju :| *valivaliavali*
My möykkää tosi vaihtelevasti, välillä on hiljasia päiviä ja välillä rymistellään kovemmin. Tänään on taas hipsuttelupäivä :heart:

Jepsu Täytekakku pitää tietysti olla ja jotain pikkuleipiä :p Pullakranssi ja suolasena jotain pasteijoita/piirakoita. Tuommonen tarjoilu olis miusta kiva 1v. synttäreille. Hirveesti ei tarvii joka sorttia olla :) K-kaupassa, täällä meillä ainakin, on sydämen muotosia pipareita, joissa on vaa.pun., vaal.sin. tai kelt. sokerikuorrutus. Ne vois sopia pienen tytyn juhlapöytään :heart:

Miulla on ihan kauheen kipee toi alavatsa, ihan alhaalta, melkein nivusissa tuntuu sellanen kiristävä kipu. Rivakammin jos liikahtaa niin navan vierestä kramppaa ihan kauheesti :( Sekin äkästyttää :kieh: *murrrr*

Kiin ja My 29+6 *huomenna jo 30 viikkoa* :heart:
 
Mahasta: Meiän etupihan naapurin rouvat (2kpl :) ) on jo nyt ihan ihmeissään mun mahasta,on kuulemma iso ja ite ovat olleet omien sanojensa mukaan ihan viimesillään kun niillä oli samankokoinen maha mitä mulla nyt. Sanoivat,että oottaa miltä näytän viimesilläni. :LOL:
Mulla on aina ollu iso maha,vaikka vauvat ei mitenkään kookkaita. 3 poikaa tullu ja kaikista eteenpäin ollut maha ja sykkeet 130-140. Nyt sama kaava et varmaan sama jatkuu. :D

Isäntä lähti bauhausiin ostaan maalia nuoremman pojan kanssa. Minä yllätys taas pyykin pesua harrastan...

Mamitre 26+5
 
Huh huh..kävinpä kävelyllä ja nyt punanen ku rapu. :ashamed: HUono kunto. :snotty:

Jyskissä muuten on nallepuh aiheisia pinnasuojia kun joku joskus kyseli.

Kiin aattelinkin leipoa tietty täytekakun ja sit ehkä mansikkainen juustokakku ja kinkkupiirakkaa sekä jotain keksejä ja ehkä joulutorttuja lisäksi. Miltäs kuulostaa?
Mun alavatsa kans meinaa taas temppuilla. Äsken en meinannu sohvalta päästä ylös, jouduin miehen hätiin huutamaan. :eek:
Muutenkin tuntu viimeyönä et vähänkään kun liikahti niin sattu mahaan. Onneks on se äippäpoli tiistaina niin ei huolta. Jännittää kovasti sinne meno.
Pitää kysyä jos ultraavat että onko pippeli vielä matkassa mukana :D

Mamitre meitsi pyykkäs eilen ja tuntuu et sitä pyykkiä sais kokoajan olla pesemässä.

Verensokerit on ollu hyvät tänään. Varmaan tuo liikkuminenkin siihen auttaa. Hankalaa menoa se on mutta pääasia että yritys hyvä. ;)

Nyt mennään tontilla käymään jotain havujuttuja hakemassa anopille!
Jepsu ja Martti 28+5 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
noista potkuista, mulla kyllä on kipeitä potkuja ja vauva liikkuu ihan hirveesti. tää herää aina mun vessareissuihin yöllä ja alkaa myllertää. tietty unijaksojakin on mut tuntuu et enempi peuhaa B)
peesaan: sama täällä. tytsy myllää paljon ja potkut tuntuu välillä kipeiltäkin. pisureissuille herää kans aina! =)

Jepsu: Mä laittaisin varmaan tarjolle kakkua ja pikkuleipiä, hedelmiä, suolaseks piirakkaa tai voileipäkakkua taikka erilaisia leipiä, esim. ruisnapit lohipäällysteillä jne. Erilaiset kemut tarjoomisineen on mulle tärkeitä. Mä oon miettiny vähän jo ristiäistarjottaviakin... :ashamed: Onko vähän etuaikaista kenties... =)

sunnuntain viettoon, :wave:

eva & helmi 29+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
aattelinkin leipoa tietty täytekakun ja sit ehkä mansikkainen juustokakku ja kinkkupiirakkaa sekä jotain keksejä ja ehkä joulutorttuja lisäksi. Miltäs kuulostaa?

Verensokerit on ollu hyvät tänään. Varmaan tuo liikkuminenkin siihen auttaa. Hankalaa menoa se on mutta pääasia että yritys hyvä. ;)
Hyvältä kuulostaa nuo tarjoomiset mun mielestä ainakin. :p :p Joulutortut erityisesti... :p

Sokereihin auttaa nimenomaan tuo liikunta: tasaa verensokerin nousua, ja siks oiskin hyvä liikkua ees vähän päivittäin. Mä oon yrittäny joka päivä jotain tehä, mut aina ei oo jaksanu (lue: viittiny). :ashamed:




 
Minä olen kyllä kateellinen kanssa kaikille "tarmopesille". Ainahan olen laiskanlainen ollut, mutta nyt tuntuu, että ei jaksaisi tehdä yhtään mitään... :ashamed: Olla vain ja möllöttää... Ulkoilusta ei meinaa tulla enää yhtään mitään, kun heti alkaa supistelemaan. Nytkin kiukuttelen koiralle, kun se haluaisi ulos... hemmetti, miksei kaksi tuntia sitten hoitanut kaikkia "tarpeitaan", kun kerran ulkona oltiin... haiskoot ja pidätelkööt nyt sitten... :kieh: No, kai tässä kuitenkin kohta täytyy taas "aikuistua" lähteä sinne ulos sen kanssa... Valitusvirttä, kun vähän vielä jatkaa, niin vähäinenkin syöminen ja juominen aiheuttaa ihan hervottoman ähkyn olon, että pelkkä sohvalla kääntyminen aiheuttaa hien nousemisen otsalle... sitten vielä jossain tyhmyyspuuskassani menin eilen syömään pizzaa ja salmiakkia ja nyt on tuntunut (ja näyttänyt) eilisillan ja tämän aamun, että suonet kohta repeävät käsistä, kun suola on kerännyt nestettä oikein urakalla... Kyllä se vain niin on rakkaat kanssasisaret (ainakin mun kohdalla), että "tyhmästä päästä kärsii koko ruumis"... :whistle: Hemmetti vie, kun osaisi liikkua ja syödä pitkäjänteisesti omaa oloaan kuunnellen, niin pääsisi kyllä pidemmän päälle niin paljon helpommalla! Joo, ja mahan muoto... ei sitä ole, sillä se on turvonnut ihan joka puolelle... Tuntuu, että sitä lapsivettä on takapuolessa reisiä myöden, sillä muistutan tätä nykyään "muodoiltani enemmän afrikkalaisen rodun edustajaa, kun europidiä...

Mutta nyt täytyy lopettaa tämä turha valitus... Puhetta on ollut vauvan asennoista liikkeistä. Meillä vauva on ollut jo muutaman kuukauden perätilassa, mutta nyt mielestäni on kyllä jotain liikeettä tapahtunut, kun potkut ja muksimiset tuntuvat vähän joka puolella. Pyysin miestä eilen tunnustelemaan, että missä asennossa vauva olisi (neuvolassa viime viikolla terkkatäti näytti hänelle miten se tehdään), mutta eihän siitä mitään tullut, kun toinen ei uskaltanut painaa kunnolla. Vauvan liikkeiden tunteminen vaihtelee mulla päivittäin kyllä todella paljon. Terkkatäti totesi sen vain johtuvan paljolti siitä, että mihin päin kaveri milloin monottaa. Nyt on kyllä alkanut entistä enemmän huolestumaan hiljaisista päivistä... Sitten vielä hölmönä menin lukemaan marraskuulaisten pinoja uteliaana siitä, miten heillä vauvat ovat syntyneet ja siellä oli yhden perheen vauva menehtynyt kohtuun pari päivää lasketun ajan jälkeen... Ja raskaus oli siihen asti mennyt melko lailla ilman mitään ongelmia... :snotty: Todella surullista.

Syntymäpäivälahjaksi ajattelin pyytää mieheltä stetoskooppia, jolla voisin aina halutessani kuunnella vauvan sydänääniä... =) Meillä on kyllä kotidopplerikin, mutta eikös oma stetoskooppi olisi vielä kätevämpi? :D No siihen mies totesi, että itse asiassa heillä taitaa töissä olla jossain sellainen, hän voisi tuoda sen mulle lainaksi... Niiden firma on kyllä aivan outo mesta, sillä nurkissa olevat stetoskoopit eivät todellakaan kuulu heidän toimialaan, hyvä kun lakisääteiset laastarit edes löytyvät! :LOL:

Mutta ennen kun lopetan tältä erää niin, voimia Pessin veljen perheelle :hug: Kuten itse olen tainnut aikaisemmin sanoa, itselläni ei raskausajan ja omien läheisten sairastamisten sattuessa samanaikaisesti (anopilla syövän viimeiset hetket meneillään, omalla äidillä altzheimer ja isä jonottaa eturauhassyövän jatkotutkimuksiin) kerta kaikkiaan enää pää kestäisi, mikäli vauvan hyvinvointi aiheuttaisi todellista aihetta huolestua... Pessi, toivon että sinä ja äitisi pystyisitte tukemaan ja vaikka konkreettisesti auttamaan veljen perhettä niin paljon kun mahdollista, sillä apua he nyt ehdottomasti tarvitsevat... Tuossa tilanteessa pienikin tuomitseminen saattaa nimittäin olla vaikeuksien keskellä kamppaileville se viimeinen selkärangan katkaiseva tekijä, kun muutenkin he jo olevat voimavarojensa äärirajoilla. Ja tarkoitukseni ei siis ollut saarnata... pahoittelen, mikäli se siltä kuullosti. Veljesi perheen tilanne muistutti vain niin paljon oman perheeni tilannetta ja halusin tuoda ilmi, että siinä tilanteessa kaikki mahdollinen apu olisi tarpeen... Ja mikään ratkaisu ei ole niin yksiselitteinen...

Pöhinä 29+5
 
Asumme kaikki (minä, veljeni perhe, hänen anoppinsa ja meidän äiti) eri paikkakunnilla, joten konkreettinen auttaminen ei välimatkojen takia onnistu.
En osaa edes kuvitella, miten vaikeita aikoja veljeni vaimo joutuu nyt käymään läpi :|

 
Niisku-neiti, ei siitä varmaan virallisesti mitään haittaa ole, siis keilaamisesta =)
Mun mies vaan tietää että oon vähän tapaturma-altis ja on se ehkä vähän ylivarovainenkin toisinaan... On se jo monesti sanonut ettei mun enää pitäis tehdä näitä töitä tai että mun pitäis pyytää kevyempää hommaa, mutta oon sanonut että niin kauan kun en itkien ja kaksinkerroin joudu töissä juokseman, niin ei mitään huolta :)
Ja siinä saa ainakin pakollisen liikunnan päivässä, kun muuten tahtoo olla niin laiska liikkumaan vapaa-ajalla :ashamed:
 
Nukkumisesta, täällä samaa vaivaa että mikään asento ei ole hyvä. Mä kans normaalisti tykkään nukkua mahallaan, selällään en osaa nukkua ja nyt kyljelläänkin tuntuu välillä tosi huonolta.

hilari mulla on kanssa ajottain huono olo, mutta ei ole mitenkään jatkuvaa. Välillä oon huomannu että johtuu ihan siitä että en oo muistanu juoda tarpeeksi, heti kun käy juomassa niin auttaa. Ja toinen on että oon syönyt liikaa. Tai sitten tulee ihan muuten vaan, mutta menee kyllä yleensä nopeesti ohitse.

|O <-- toi kuvaa nyt haukottelua... Mä oon ihan poikki, käytiin aamulla sisäleikkipuistossa ja mäkkärissä ja sitten muutamassa kaupassa shoppailemassa niin mä oon ihan väsähtäny. Vähäks aikaa menin nukkumaan mutta ei siitäkään ollut apua. Ja 7 viikkoa pitäis vielä jaksaa töissä... Kuinkas sitä voi jaksaa töissä jollei jaksa ees shoppailla... Kukas se olikaan joka sanoi että aamukampa on otettu käyttöön ni mä lasken vielä viikkoja kun tuntuu lyhkäsemmältä ajalta :whistle: Onneks tässä on paljon vajaita viikkoja niin tuntuu senkin takia lyhkäsemmältä!

 
kiitos vastauksista!toivottavasti on ohi menevää...oon koettanu kaikkea,välillä juonu enempi syöny vähempi ja väliin syöny pieniä välipaloja enempi jne,,,,silti karsee olo teki miten teki,,,kuhan menis ohi huomiselle,jotta jaksaa töissä....ei mulla oo varsinaista pahoinvointia ollu koko raskausaikana,,,alussa sitä etovaa oloa kyllä.äitiyspakkausta ootan tulevaksi ensiviikolla...
 
Ainiin, potkuista oli ollut puhetta. Välillä tuntuu että Urmi on pitkiäkin aikoja potkimatta (ja mitään kipeitä potkuja ei ole ollut) mutta sitten taas tulee joku kausi että potkii vähän enemmän. Nyt kun takana on pari keskenmenoa ja kokoajan on pieni huoli onko kaikki hyvin niin tulee semmonen olo että apua koska on potkinut viimeksi :/ Sitten yleensä kyllä rupeekin potkimaan. Varsinaisesti en ole potkuista huolissaan koska tuo tyttökin oli aika rauhallinen vatsassa joten en edes tiedä miten paljon voisi potkia! Silloin en edes pelästynyt jos ei ollut vähään aikaan potkinut kun saatto olla pitkäänkin potkimatta, nyt kyllä rupee miettimään. En tiennyt silloin esim. loppuraskauden liikelaskennasta mitään, eli niitä ei silloin ole laskettu mutta nyt kun tietää kaikki mahdolliset mitä voi käydä ja pelkää kohtukuolemaa/ennnen aikaista synnytystä niin johan on stressin paikka :/ Että tieto lisää tuskaa...
 
Hilari Mulla tuota pahoinvointia myöskin ja neuvolassa sanoivat, että se "aamupahoinvointi" voi tulla takaisin loppuraskaudessa eli viimesellä kolmanneksella ja se pahoinvointi voi siis olla koko päivän kestävääkin, ei vain aamupahoinvointia.
Mullakaan ei tule nukkumisesta enää mitään, joko puutuu kädet tai sitten jalat :|
Huomenna ois neuvola :wave:
Nyt 29+6
 
Masun muodosta ollut täällä puhetta mulla poikaa odottaessa oli edessä sellanen pieni pallero ja omat vaatteet mahtui päälle koko odotus ajan :whistle: tyttöjä odottaessa taas olen levinnyt kun hiivataikina :eek: ja äitiysvaatteet on pitäny kaivaa esiin jo ennen puoliväliä! :whistle: Kuten nyttenkin...
Yö valvoja täälläkin |O kyllä rasittaa välillä... No pari kuukautta vielä sitten valvotaan nyytin kera!

Tarppa ja toukka 29+5 :D
 
hyi itku jos tää jatkuu koko loppuraskauden :( aivan nyt itkettä jo,kun laitoin pyykkiä ja jouduin kumartelemaan ni olo vain paheni ja huimas,,,syödä haluttas kunnolla,vaan ei pysty,,tiistaina mulla nla,oon kyllä alvariinsa ravannu lääkärillä ja nlas nytten kun oli se raskausmyrkytysepäily jo aiemmin
 
hilari: mä oon jo tottunu ajatukseen et loppuun asti etoo, mihinkäs se enää tästä ku näin pitkälle jatkunu :/ kai siihen on jo vähän tottunukki, mahtaa olla autuas olo synnytyksen jälkee ku ei enää yrjötäkkää B)

jepsu: mulla oli pojan 1-vee synttäreillä tarjolla kaks täytekakkua, toinen oli sellanen nalle-puh-kakku mitä voi pienemmätki syödä, oli kyllä aika mautonta eikä mitään hyvää :x toinen kakku peruskermakakku. sit oli mokkapaloja ja äitipuoli teki kaks voileipäkakkua. lisäksi sit jotain pipareita yms. meillä siis ei lapsivieraita juurikaan käyny ni siksi tarjoilut lähinnä aikuisille.

piiju: samoilla sivuilla käyn kuolaamassa :D :p se kinkku-ananas-aurajuustopiirakka on taivaallista :p :p
 
Ihanaa olla tuolla ulkona. On käyty tänään jopa kolmeen otteeseen ulkoilemassa ja olo on aivan mahtava. Jalkoja turvottaa ja alamahaa särkee mutta sehän on jo ihan tuttua ja pakko painaa vaikka kuinka kolottaa.

Kiitos tarjoiluvinkeistä! pitää alkaa täs suunnitteleen mitä nyt teenkään. Ja myönnettäköön minäkin ne sivut oon löytäny ja kuolaillu kaikkia herkkuja siellä. :D

Hilari mulla kans oli tytöstä se raskusmyrkytysepäily. Nyt onneks verenpaineet pysyny kunnossa mutta turvottaa ja nään tähtiä välillä. Viimeks eilen lensi tulikärpäsiä silmissä. Inhottavia. Toivottavasti kuitenkaan ei mitään tuu vaan ihan "perusterveenä" loppuunsaakka.

Nyt meen nauttimaan pyhäillasta lapsukaisen kanssa leikkien ja ehkä sortuen pieneen(kröhöm) jäätelöannokseen.

Jepsu ja Martti 28+5 :heart:
 
Mulla oli kans alkava raskausmyrkytys tytöstä tai ei se kyllä enää alkava tainnut olla kun sen takia osastollekin ottivat ja oisivat ruvennu käynnistää jollei olis ite alkanu syntymään. Nyt oon kerran nähnyt jotain mustia pisteitä ja heti olin et ei kai vaan, mutta tais olla ihan jotain muuta sitten. Toivotaan että kellekään meistä ei sitä vaivaa tulisi!

Niin ja ton takia meille ei sitten myönnetty sitä vakuutusta etukäteen, ja niin ihania olivat että eivät mitään ilmottanu :headwall: Mies sinne soitti tällä viikolla ja kyseli kun ei oo mitään kuulunu (tällä viikolla tuli täyteen se 3kk ennen...)niin sai kuulla että ei myönnetä. Aika juonia ne kyllä on kun eivät ilmota niin ei voi muualtakaan kysyä :/ Mutta otetaan sitten kun vauva on 4vrk vanha, eipä tuo asiaa paljon muuta.
 
Heips.
Vinja Mulla ei ole mitään tietoa minkä takia lähtisin tarkistamaan onko kyseessä alkava raskausmyrkytys. Mutta kyllä minä ainakin olen noita ns "nokipalloja" nähnyt. Useamman tunninkin pomppivat silmissä. En ole siitä mitään puhunut neuvolassa. Vauva voi hyvin ja minulla verenpaineet olleet todella alhaiset nyt vasta ruvennut nousemaan sinne 120/70 Pissa on ollut puhdas ja turvotustakaan ei ole ollut. Pitäiskös mun kysyä sitä ens neuvolassa voiko toi jotenkin olla huolestuttavaa. En vaan kauheen mielelläni kysele mitään kun ei niillä vastauksilla saa ku kiukkusen mielen. Aina vastataan niin ympäripyöreesti jotain ja aina jää epäilyksiä.

Masun muodosta en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata. Mutta kaikki tuttavapiirissä sanovat että näyttää tyttö olevan tulossa. Omasta mielestä vatsa on edessä ja ei näy takaata olleskaan.

Sykkeistä ne on ollu siellä 150 luokkaa ja tytöltä näyttää 4d-mukaan. Kuitenkin on sillanen pieni tunne takaraivossa et poika olisi ja viimeksi sykkeet olivat 130. En tiedä ehkä toive ajattelua. :D

Niisku-neiti & rinsessa 29+5
 

Yhteistyössä