HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

MrsR: ei muakaan rahanmeno noissa normikäynneissä huoleta, mutta esim. tuo kielijänteen operaatio olis tehnyt reilun tonnin, jos vielä oltais korvat jouduttu putkittamaan niin herkästi olis menny toinen. Ja pari tonnia tuntuu kyllä jo meilläkin budjetissa, vaikka ihan hyvätuloisia ollaankin :) Eka vuonna ei tullut kuin yksi käynti lekurilla, mutta kun esikko aloitti hoidon, niin alkoi myös se puolen vuoden korvakierre... Ei olla kertaakaan viety kunnalliselle, haluan itse valita lääkärin ja saada suoraan erikoislääkärille ajan. Ja kauhistuttaa ajatus, että jouduttaisiin viikonloppuna johonkin yhtispäivystykseen vauvan kanssa (oon ollu sh-aikoinani töissä siellä, eikä ne viikonloput mitään lasten katseltavaa ole... :)).

Mutta joo, hyvää hoitoa voi saada myös kunnallisella puolella, mutta mieluusti maksan vakuutuksia ja lyhennän niitä jonoja sieltä puolelta, kun se mahdollista meille on :)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja MrsR
cannes onhan ne tyyriitä reissuja, kun en itsekään tuota kunnallista suosi kuin hätätapauksissa - täällä on virka-aikoina päivystys ja muuten joutuu menemään 40 tai 100km päähän hoitoa saamaan niin samalla vaivalla sitä menee suoraan yksityiselle valitsemalleen lääkärille. :) Mutta toisaalta itse ajattelen niin, että ne rahat, mitkä terveyteen satsaa, ei mene hukkaan. Oli sit kyseessä lapsi tai aikuinen. :) Päätin jo ennen raskautta, että en ota vakuutusta lapselle ennen syntymää - se voi olla virhe tai sitten ei. Olisi varmaan ollut vaikea saadakin se, koska mulla on sen verran sitä ylipainoa, että jo sillä verukkeella olisi todennäköisesti tullut se kielteinen päätös. Ainakin sen mukaan, mitä itse niitä vakuutuksia katselin.
Toivon siis, että pikkuinen on terveenä ne ekat pari kk niin saa sitten haettua sen vakuutuksen hänelle. :) Niin ja minähän en oikeasti ole hyvintienaava, yksityisyrittäjä, mutta mies onneksi on.
 
  • Tykkää
Reactions: cannes ja Viivi76
Hyvää huomenta!! Täällä pirtsakkana ollaan. 8)

Vein miehen töihin kun itse tänään tarvitsen autoa. Mutta paikat joihin menen aukeavat vasta 9 ja nyt sitten kulutan aikaa aamupalalla ABC:lla :D

Ihanaa! Tänään saan viimeisetkin hankinnat kotiin!! Eli nyt on; vaatteita (sisä+ulko+yö jne.), vaunut, amme, pinnis patjoineen, kaukalo, hoitopöytä ja oisko viel jotain.. Eipä kai. Siinä ne tärkeimmät. :) puuttuuko jotain vielä? (En saa tummennettua tekstiä kun puhelin ei suostu)

Hitto kun ottaa päähän eräs "ystävä"!! Minulla on pian vauvakutsut, ja kutsuin ystäväni mukaan. Ja tietysti muita naisia. Noh.. Juhlat ovat myöskin ilman lapsia. Ja nyt ystävä väittää ettei saa lapselleen vahtia juuri siksi päiväksi, vaikka saa lapselleen AINA hoitajan kun vain "tarvitsee" eli menee illalla baariin niin yöksi järjestyy hoitaja puolen tunnin sisään. Mutta minun juhlissani pitää sitten olla pitää poika mukana. Vaikka sanoin jo että juhliin ei lapsia tule niin ilmeisesti tuo väkisin tai jättää tulematta ja suuttuu. Huhuh!

Nyt vielä kulutetaan tunti! :D

Bettis ja rakas 35+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta,

Mä sain tänä aamuna pelästyä kun paperiin tuli pyyhkiessä ruskeaa vuotoa. Soitin päivystykseen, koska mulla on myös ollut menkkamaista jomotusta (ei kyllä nyt pariin päivään). Ilmeisesti ei kuitenkaan mitään vaarallista. Menkkamaiset tuntemukset on todennäköisesti olleet supistuksia jotka on saattaneet aiheuttaa pientä vuotoa. Rusehtava vuoto on jokatapauksessa vanhaa verta. Jos tulee kirkasta vuotoa niin sitten pitää mennä näytille.Osaako joku sanoa, että kuinka paljon ennen synnytystä voi alkaa kohdunsuu aukeamaan? Mietin vain, että tapahtuukohan siellä jo jotain. Mutta hui kun jotenkin pelästyin :( toivottavasti ne vuodot olivat siinä. Vauva kuitenkin liikkuu normaalisti.

Bumble & masukki 32+4 :heart:
 
Mä taas olen vaan tyytyväinen miten asiat ovat hoituneet yleisellä puolella korvakierre lapsen kanssa. Viikolla olemme aina 3kk-1.5v iän välillä siis, saatu aina tunnin sisällä aika lääkärille. Putkitusta ollaan jonotettu max 6kk mutta sen ekankin kans kävi niin, et aika pian saatiin peruutus paikka. Viikonloppu päivystyksessä ollaan muutama kerta istuttu, mut sen on kestäny. :) nyt marraskuussa tyttö sai uudet putket ja risat poistettiin. 90€.

Omalla kohdalla ei sitten voikkaan kehua. Yli 10v vaivannut polvi ja vaivaa varmaan loppuiän. Huolimatta tähystyksestä ja vähän isommasta leikkauksesta. Ortopedi vaan meinas, että kyllä sinusta invalidi saadaan kun meinasin, et se on edelleen kipeä, joten olkoon sitten. :kieh:

Vitsi kun taas nukuin huonosti. Edellis yönä juoksin vessassa koko ajan ja nyt heräilin ihan muuten vaan. Näemmä alkaa ne katkonaiset unet jo... Plaah :D

Äiti maa & Alli 35+5
 
ila
Heipä hei ja hyvää vuotta 2013 kaikille :) Kohta meillä kaikilla on jo pienet vauvat sylissä <3

Maaritia uskaltaa ehkä tässä vaiheessa onnitella vauvasta :) Toivottavasti kaikki meni suunnitelmien mukaan ja sekä äiti, että lapsi voivat hyvin!

Närästys, oi närästys... Jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, en olisi valitellut ensimmäisen kolmanneksen närästystä yhtään. Kivaa laittaa kenkiä jalkaan kun joka kerta kurkkuun tulee maistiaiset edellisestä ateriasta. Hyi helv..
Kai se tästä helpottuu jahka tuo maha laskeutuu alemmas. Mun puolesta se sais tehdä sen jo nyt, tuntuu ettei ole yhtään tilaa hengittää ja alimmat kylkiluut on ihan hellinä kaikesta survomisesta.


Iästä sen verran, että minä olen 23 ja mies on 28 :)¨

Mun napa :D Se on niiin ruma, niin ruma että! Minulla on siis aiemmin ollut melko syvä napa ja useammankin kerran (ja useammassa eri kohdassa) napakoru. No, nyt tuo koko navan syvyys on pullahtanut ulos ja töröttää pystyssä kuin joku tulppa. Kaiken kruunaa nuo napakorujen arvet, jotka ovat raidoittaneet venyessään koko navan alueen punaiseksi.
Turhaan iloitsin raskausarvettomuudesta, sain kostoksi monsterinavan.

Täällä on valmistelut aika kesken. Melkein kaikki tarvittava on jo (vahva ehkä tähän :D ) ostettu, mutta sänky on kasaamattomana vintillä, makuuhuoneen uudelleenjärjestely on tekemättä ja nuo vaatteetkin pitäisi pestä ja lajitella... Huoh. Onneksi äiti lupasi uhrata yhden talvilomapäivän minun auttamiseen :)

Ja kertokaa nyt jotkut viisaammat, jo lastensa kanssa pakkasista selviytyneet, miten vauva tulisi pukea synnäriltä kotiin lähdettäessä? Mahdollisesti pakkasta on kuitenkin vielä paljon siinä vaiheessa. Ja onko turvakaukalon lämpöpussi pakollinen hankinta? Varsinkin kun meillä on vauvalle toppapuku erikseen.

Olitteko täällä jo jutelleet, mitä otatte synnärille mukaan? Minä ajattelin pärjätä puhtailla alusvaatteilla, imetysliiveillä, liivinsuojilla, vaihtovaatteilla (tai ainakin puhtaalla paidalla), villasukilla, älypuhelimella ja sitten tietenkin vauvalle kotiinlähtövaatteet.

Mun puolesta joku muu, esim lapsen isä, vois tulla kärsimään nämä viimeiset 5-9 viikkoa mun puolesta. En jaksaisi olla enää kömpelö, vaappuva muumi.

ila 33+1
 
BUMBLE, mulla esikoista odotellessa oli rv 34 2cm auki kohdusuu: mitään oireita en ollut huomannut. r.myrkytyksen takia lopuksi toista viikkoa käynnistettiin ja likka synty rv 39+2 vihdoin. Toisesta oli 3cm auki rv 41 eikä silloinkaan mitään merkkiä ollut (en ees supistuksia ollu huomannu), ja se pimu tuli maailmaan 41+4
Kyllähän ne paikat voi alkaa aukeamaan jo hyvinkin ajoissa, mut kantsii kyl käydä tarkistuttamassa tilanne: että onko harmitonta vuotoa vai johtuuko kohdukaulan kypsymisestä. Tietää sitten jos tarttee lepäillä ja jättää turhat tekemiset vielä muutamaksi viikoksi pois.

TURVAKAUKALON LÄMPÖPUSSI ei oo pakollinen, mutta tosi kätevä! mulla kolmosen kans ollu käytössä ja on tosi kätevä neuvolareissuilla, kauppareissuilla.. ei tartte aina olla niin kauheesti vaatetta päällä.

Mä olen pukenu vauvan aina sellaseen fleece pukuun kotiin tullessa, auto on ollut valmiiksi lämmin, ja sitte tietty kun lapset on syntyny maalis-syys- ja lokakuussa. Voisin kuvitella et toppapuvulla voi herkästi tulla hiki? Ja fleecen alle saa kyl vaatetta sitten reilusti jos näyttää siltä et on pakkasen puolella.
Itseasiassa en tajunnukkaa ollenkaa et nyt oon ekaa kertaa sellasessa vuodenajassa saamassa lasta et täytyyki pohtii tarttisko kuitenki sit toppapuvun... niin ja ohan sit tuo lämpöpussi tietty.

Mä oon synnärille ottanu aina mukaani miehen ja hius- ja hammasharjan:LOL: Jotenkin siis en osaa pakata mitään laukkua, mies on sit tuonu tullessaan hakemaan kotiin , vauvalle kotiutumisvermeet ja jos jotain on tarvinnu.

Napa on mulla pullahtamaisillaan, mutta arven arpea ei vielä ole. napakorukin on paikallaan:LOL:

Närästys on vaivannut kokoajan täällä, ja pahenee. Ääni on pois kun hapot on polttaneet kurkun niin pahasti. rankalla kädellä joutunut syömisiä karsimaan (kahvi, sipuli, kurkku, mandariini, omena, viljat ainakin tekee tapponärästyksen mulle)

jahas, jos menis pötkistelee hetkeks

T:Neiti 32+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Bettis olipas hyvä juttu ettei ollu raskausmyrkytystä.Koitappa nyt muistaa levätä välillä =)
Viivi76 kiva että sait jättää ne insuliinit polille!
Valmistautuminen synnytykseen,no en ole kyllä valmistautunu mitenkään. Sitä vadelmanlehtiteetä vois ehkä kokeilla...tuskin tuo mitään ottaa jos ei annakkaan.
ila kylseli lämpöpussista turvakaukaloon.Ei ole pakollinen.Hyvin olen pärjänny ilman noitten edellisten kans.(tosin sillon sitä ei ollu varmaan vielä keksittykään :D )Kätevältä kyllä kuulostaa,täytynee sitäkin harkita.Vauvan pukemisessa on niin monta tyyliä,jokainen pukee niinku parhaaksi näkee.Mä en ole tumpannu mitenkään hirveesti vaatetta päälle.Autollahan sitä yleensä lähetään ja se on valmiiksi lämmin.Synnärille aijon kans lähtee aika köykäsin varustein.Huulirasva,hiusharja ja peseytymis välineet.Mies saa sit tuoda mitä tarvii myöhemmin.Mä luulen et käytän sen ajan huilaamiseen,niin hyvin ku pystyn.

Maaritin
kuulumisia tääläkin odotellaan.

Ei olla viel keksitty mitään työnimeä tälle masuasukille ja kohtahan se jo syntyykin.Sitte alkaa se todellisen nimen metsästys.Kaikenlaista on heitetty ilmoille,mutta meillä on miehen kans niiiiiiin erilainen maku että nimen kans voi vielä tulla ongelmia.
 
J+
Kohdunkaula voi olla auki jo pidempään, eikä se aina viittaa synnytyksen käynnistämiseen. Pitää vaan seurata vointiaan, ja lopettaa uimiset yms vesileikit jos sitä on harrastanut. Veriviirua voi muutenkin tulla esim, kovemman yhdynnän jälkeen tai jos on ollut sisätutkimuksissa. Minulta tuli viimeeksi sisätutkimuksen jälkeen ihan reippaasti verta pöksyihin, ja täällä ollaan :)

Perätila ja mahdollinen kääntö viimeeksi lekuri tokaisi ovessa "kokeillaan kääntämistä jos vauva ei ole kääntynyt itsestään". Kotona sain käypähoito-suosituksista ja duodecim tiedotteista ottaa selvää. Lääkärille se on "pelkkä" nopea toimenpide.

Olen ensisynnyttäjä, eteisistukalla, todella herkkä kohtu, supistaa jo jos rajummin painaa sekä olen rh negatiivinen. On todella, todella pieni tsäänssi että käännös edes onnistuu. Lisäksi komplikaation riskit kuten sisäinen vuoto (rh neg) istukan osittainen/kokonainen irtoaminen, napanuoran tila, meneekö kaulan ympäri, tuleeko kierteitä, entä solmuja. En tiedä mitä tekisin.. Jos kiellän kääntöyrityksestä, enkä suostu alatiesynnytykseen (perätila) niin millaiset huudot saan lekurilta?

Olen monelta saanut kuulla etteivät ite suostuisi, mahd. Komplikaatioitten takia. On jopa neuvolan terveydenhoitajia jotka on asiaa vastaan.

Jos ei lääkäri huomenna keskustele käännytyksestä, vaan olettaa että käännetään tässä ja nyt niin teen hänestä valituksen. Vai pidättekö minua yleisenä valittajana?

Tarkoitan vaan että lääkärin on kerrottava potilaalle mikä on ulkoinen käännös, mahdolliset komplikaatiot. Mielestäni tuollainen ovensuusta huudettu "yritetään ulkoista käännöstä" ei ole lääkäriltä asiallista. Eihän mihinkään toimenpiteeseen ryhdytä ilman että potilas on tietoinen mistä on kyse.
 
J+ en mä kyllä suostuisi tolla riskimäärällä kyseiseen toimenpiteeseen ollenkaan. Alatiesynnytystä voisin harkita, jos tilaa olisi tarpeeksi perätilasynnytystä varten ja lääkärit sitä puoltaisivat mutta muussa tapauksessa en. Onpa inhottava asenne lääkäriltä, jos ei anna asianmukaista tietoa toimenpiteestä. Hoitohenkilökunnalla on tiedonantovelvollisuus. Mä kyllä tekisin valituksen tollaisesta tyypistä potilasasiamiehelle ja sen lääkärin esimiehelle, eihän se tolla tavalla voi käyttäytyä! Pelkästään edessä oleva istukka on jo yksi vasta-aihe ulkokäännökselle. Veriryhmäriskiin ne voi kyl antaa sen anti-d-pistoksen, mutta riski se silti on. Tuntuu muutenkin oudolta, ettei lääkäri ole edes halukas kertomaan mahdollisista komplikaatioista ja tekee päätökset noin vaan potilasta kuuntelematta. Rikkoo ihan kivasti siinä ohessa myös potilaan oikeuksia.

(.)
Huh, olipahan homma käydä kaupungilla hoitamassa asioita. Piti hakea apteekista taas apuja ummetuksen kanssa, se kun päätti tulla takaisin kuvioihin eikä vi-siblinit enää auttaneet yhtään :( Levolacia en saa menemään kurkusta oksentamatta alas. Lykkäsivät sitten microlaxia kouraan, pitäisi olla turvallinen vaihtoehto raskaana olevalle jos muut keinot eivät tepsi. Kaupassa piti käydä myös tossa samalla, jestas että teki tukalaa kantaa kaikki ostokset itse vaikkei niitä paljoa ollut. Nyt onkin sitten jalat ihan turvonneet, joten ei kai auta muu kuin linnoittautua sohvalle ja nostaa jalat kohoasentoon hetkeksi.
Oih, käy sääliksi naapurin koiraa. Ovat ilmeisesti hankkineet uuden karvaisen perheenjäsenen, joka nyt sitten haukkuu ja vinkuu ikäväänsä. Aamu kahdeksasta lähtien. Täytynee iltaisella käydä sanomassa naapurille tuosta, eihän se varmaan edes tiedä mitä siellä päiväsaikaan tapahtuu.

Ihanaa, saan viedä auton huoltoon heti huomisaamuna. Saa nähdä mitä tulee maksamaan, mutta pakkohan se on kuntoon saada. Laakerivikaisella kun ei paljoa ajella, voi vielä rengas tippua matkan varrelle jos menee rakenteet poikki. Mitähän vikaa tohon romupurkkiin seuraavaksi tulee...! Mieli tekisi työntää lähimpään jokeen koko hemmetin rohjake, aina jotain kallista osaa kun jotain hajoaa. :mad:
 
Perätilasta ja ulkokäännöstä sen verran, että itse olisin antanut kokeilla käännöstä, jos vauveli ei olis päättänyt itse kääntyä. Perätilaista lasta taas en olis alkanut synnyttää, varsinkaan jos ensimmäinen kyseessä ihan sen takia, että pelkäisin niin paljon sitä että jää jumiin. Siskolleni tehtiin ulkokäännös, mutta synnyttämään kun meni parin päivän päästä siitä niin vauveli oli kääntynyt takaisin :D Sektioon päätyi lopulta, kun asento oli niin ihmeellinen ettei alateitse vaan onnistunut.

Iästä sen verran, että itse olen 35 (kohta 36) ja mies 37 (kohta 38). Tavattiin toisemme vasta kolmenkympin paremmalla puolella, nyt oltu kohta 5 vuotta yhdessä ja nopealla toiminnalla on ostettu okt ja tehty yks lapsi ja nyt siis toinen tulossa. Jää meidän viimeiseksi tämä, eli lapsiluku tulee jäämään kahteen. Molempien toiveesta, vaikka kummatkin ollaan 3-lapsisesta perheestä lähtöisin :)

Ummetusta täälläkin, tosin olen tainnut siihen jo tottua. Vatsa toimii 2-3 päivän välein enkä ole käyttänyt laksatiivejä. Aamupalaksi olen alkanut syödä kaurapuuron kuitulisällä ja se on jotenkin helpottanut sitä, ettei se pöntöllä käynti ole enää kivuliasta, vaikka hitaasti tuo suoli toimiikin. Suosittelen sitä siis :)

Lämpöpussi ei todellakaan ole pakollinen, mutta varsinkin nyt kun on toinen tulossa, voi ne lähdöt kylästelemään ja kauppaan helpottua kun ei tarvitse pienimmälle pukea toppapukuja päälle vaan voi nakata pussiin. Eli hankitaan ehdottomasti meille se!

Maaritin ja Adiin kuulumisia odotellaan täälläkin, mitenköhän siellä on mennyt..??? :)

cannes ja piskunen 33+6
 
Pikku yllätys joo, eipä autossa taida halpaa osaa ollakkaan mikä menis rikki, ei ainakaan jos korjaamolle vie. Meillä onneks mies korjaa itse vian kun vian. Ei tietenkään ihan pakasta vedetystä autosta, niitä nyt ei korjaakkaan enää muut kun tietokoneet :)
Mutta siitä ei sentä maksaa tarvi ja sen tosiaan on huomannu muutkin. Saisi laittaa oman lafkan pystyyn, asiakkaita tuntus tulevan ovista ja ikkunoista.

J+ olisko sillä lääkärillä vaan ollu kiire? Eiköhän se toivonmukaan ainakin kerro kaiken mitä pitää. Mutten tiedä uskaltaisinko lähteä koittaan käännöstä, tosin en mistään hinnasta halua sektiotakaan. Onneks täälä ipana tuntus olevan raivotarjonnassa.
 
Äiti maa jepjep, on huomattu ettei todellakaan ole halpoja osia koskaan ne mitkä rikki tuppaa menemään. Joskus hyvällä tuurilla löytää autopurkaamolta uutta vastaavan, mutta välillä ne on ihan kiven alla. Pikkujutut mäkin teen autoon itse, mutta jarrujen yms. kanssa en viitsi lähteä pelaamaan :D Polttimot,öljyt yms vaihtelen kyllä sujuvasti ihan omin pikku kätösin :) Uusissa autoissa on kyl just toi ongelma, että pitää olla erikoislaitteet ja -työkalut joka hiton hommaan. Kas kun ei starttaamistakin varten pidä soittaa merkkikorjaamoa paikalle :LOL: Manuaalia kun kerran lukaisin, niin pelkän jäähdytysnesteen kohdalla lukee "ota yhteys merkkikorjaamoon" kun hommahan hoituu antamalla koneen jäähtyä, sit korkki auki ja lisää nestettä kitusiin.
 
Maaritin kuulumisia odottelen minäkin. Toivottavasti kaikki meni hyvin.

Tässä omaa napaa äitipolilta. Vauva perätilassa, painoarvio nyt 36+0 2800 g. Kääntöä ei yritetä edes, koska lääkärin mukaan onnistumismahdollisuudet huonot. Istukka pään edessä, ja peppu jo hyvin alhaalla. Kävin siis lantion magneetissa, ja nyt katsotaan riittääkö mitta alatiesynnytykseen. Se tulee olemaan tavoite. Käsin lääkäri arvioi, että hyvinkin saattaa mahtua. Häntäluukin kokeiltiin, ja se on oikean mallinen.

Paikat ovat viikkoja kypsemmät, ja lääkäri epäili vauvan syntyvän etuajassa sen takia. Lisäksi kohtu on kuulemma poikkeuksellisen supistusherkkä (hassua, en ole itse huomannutkaan). Kahden viikon päästä uusi kontrolli, jos ei ole syntynyt ennen sitä. Nyt kyllä lääkärin jälkeen on supistellut jatkuvasti, mutta ei kipeästi. Jos vedet menee, niin pitää mennä makuulle. Alan uskoa, että tämä pieni tulee tammikuussa, koska tuskin antavat mennä yli. Perätilat kuulemma hoidetaan aina suunniteltuina synnytyksinä, ja vauvankaan ei varmaan anneta kasvaa kovin suureksi. Positiivisin mielin siis täällä:)

Magneetissa oli hassua, kun laite rätisi kovaa, alkoi vauveli potkia raivokkaasti. Ei tainnut pikkuinen tykätä yhtään siitä kokemuksesta:)

Pilkku_ ja pyllerö 36+0
 
Uudet Vuodet täältäkin!

Toivottavasti maaritilla kaikki hyvin.
Ja tervetuloa uusille :)

Tännekin tuli viimein rahapäätökset ja olipas positiivinen yllätys! Vaikkei huimia summia mutta ei ihan minimilläkään mennä :)

Oma maha supistelee paljon, mutta ei vielä kipeästi. Närästää ja pienikin määrä ruokaa/juomaa nousee kurkkuun, painaa niin sopivasti tuo maha. Kenkien tms laitto on aina pieni projekti =) Oma napa on alkanut mietityttään siinä mielessä, että saako napakorua enää takaisin synnytyksen jälkeen. Toivoissa olisi, on niin alaston olo ilman.

Vadelmanlehtiteetä pitääkin käydä ostamassa ja kokeilla! Kiitos vinkeistä :)

Valmisteluista Muuten valmista, mutta vielä maalataan pinnasänky. Sitten lähempänä laitetaan paikalleen ja vauvan vaatteet ja tavarat esille paikoilleen. Ei ihan vielä viitsi pienessä asunnossa.. Vielä saadaan kolmistaan nauttia hetki näistä viidestäkymmenestä hurjasta neliöstä :LOL:

Kuinkahan nopeasti saa laitokselta kotiutua uudelleensynnyttäjä? Mikäli kaikki äitillä ja vauvalla kunnossa tietenkin. Pitääkö odottaa esim että imetys alkaa sujumaan? Eihän se kaikilla suju missään vaiheessa. Ois kiva päästä mahollisimman nopeesti omaan kotiin perheen pariin.

Halibut 32+5
 
Heipsan kaikille!

Cannes Mulla tuli loppuvaiheesta 15kg turvotusta :D Se oli kamalaa.. siis yht 30kg mun lyhyeen 158cm varteen..painoin n90kg.... ja sitten oli proteiinit plussalla samoin paineet. päänsärkyä oli myös ja lopuksi niitä tähtä alkoi näkymään jolloin käynnistettiin vko 39+ Se oli jännä että sitä vain venytettin ja venytettiin vaikka vauva oli lopuksi myös aika turvonnut ja ilmeisesti istukkakaan ei enää toiminut kunnolla..

Tänään oli neuvola ja painoa oli tullut taas.. :ashamed: Paineet heitteli miten sattuu ja pulssikin oli melkein 150 mulla... siinä sitten melkein pyörryin ja heikottii niin jouduin käydä käyrillä ja labrassa ja ultrassa ettei olis taas myrkytystä, mutta onneksi i ollut siihen viittaavaa ainakaan verikokeissa. pikkuinenkin sai painoarvioksi 2055g :) Nyt kotona pari pv parantelemassa flunssaani..Sf mitta oli 31.5 :) sairasloma vei pari työpäivää että 5 pv enää lomien alkuihin. uskomatonta. :D

Syysvuokko 32+0 :)
 
Ihana palsta! Olen tuolla suomi24 sivuilla kaynyt, mutta hanakasti on helmiodottajia loytynyt. Mutta taalla nain monta aktiivista odottajaa, vau! Vaikka tassa jo loppusuora haamottaa, mukaan haluaisin liittya mukaan jos sopii.

Lueskelen ajan kanssa ketjua ja kommentoin myohemmin, mutta pikaisesti esittelen itseni nain aluksi. Elikka olen 29v. kakkosen odottaja. Meilta loytyy siis tulokkaalle 3v. isoveli. Laskettuaika on 13.2., joten rv34 on mittarissa tanaan. Poikaa odotetaan, vaikka tyttoa yritettiin ja viela on hieman "haikea" tytto-olo. Asutaan Brooklynissa USAssa (isa on amerikkalainen) ja synnytyspaikkana on birthing center sairaalan sijaan, jos komplikaatioita ei esiinny. Isa on myos 29v. ja haapaivasta tulee parin viikon paasta 7v. Enpa sitten keksi mitaan muuta "tarkeaa", mutta kiitos kovasti tasta ketjusta!

Niin ja hyvaa uutta vuotta!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa

Minäkin täällä jännään jo Maaritin kuulumisia... toivottavasti tulee pian kertomaan.

Tänään neuvola ekaa kertaa Espoossa muuton myötä, onneksi oli kiva 'täti', joskin tosin nuoren oloinen, mutta oikein mukava. Kaikki vaikutti olevan kunnossa:

Rv: 33+5
sf-mitta: 30,5
RR: 102/64
sykkeet: 140
painon nousu: +6,5kg
pissa: puhdas
tarjonta: RT aina vaan, huoh
HB: 128 (hurrah!)

Pari asiaa kyllä vaivaa, joista kysyin neuvolassakin (ja aikaistettiin lääkärikäyntiä sen takia): vähän pahanhajuinen ja vihertävä/harmahtava valkovuoto (sorry, vähän yöks-osastoa). Onko muilla ollut? Kuuluuko asiaan? Googlailin asiaa ja vaikuttaa, että voisi olla emätitulehdus, joka voi olla vaaraksi sikiölle. Mitään kutinaa tai polttelua ei ole, eikä haju ole mikään hirveä, mutta normaalista poikkeava. Jostain luin, että valkovuodon koostumus ja haju voi muuttua raskauden aikana, mutta toisaalta myös tuosta tulehdusvaarasta....

Toinen on nää painajaiset, joista olen täällä puhunut. Järkyttävää, herään ainakin pari kertaa viikossa miehen rauhoitteluihin kun itken unessa jotain ahdistavia tapahtumia. Kait tää on hormonaalista... Sen sijaan valvominen on loppunut, luojan kiitos, mutta ei nämä painajaiset kovin paljon kivempia ole. Neuvolantäti sanoi kuulleensa samantapaista kerran yhdeltä raskaana olevalta...hmm, siis kerran! Olenkohan ihan päästä pipi?

Nyt päikkäreille (jotka ovat yleensä painaijaisvapaat, huoh).

Tervetuloa uusille!
Mukavaa iltaa toivottelee, Tuulis ja rakas 33+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan BrooklynMami! :)

Maaritin ja Adiin kuulumisia täälläkin odotellaan!

J+ Mullahan esikoinen oli perätilassa. Ulkokäännöstä koitettiin "varovasti" ultrattiin samalla. Eihän tuo meidän jääräpäämme suostunut liikahtamaankaan paikoiltaan, todella tiukasti oli peppunsa lantioon jo istuttanut. Kääntöyrityksen jälkeen otettiin supistuskäyrää (en enää muista kauanko, tästä kun on jo 9 vuotta) ja mut lähetettiin lantion magneettikuvaan. Magneettikuvasta selvisi, että lantion puolesta mahtuisi "normaalikokoinen" vauva syntymään, mutta silti mua epäilytti ihan hirmuisesti. Viikolla 38 ultrattiin vielä vauvan kokoa ja mietittiin synnytystapaa, sen kertainen ultraaja sitten antoi loppulausuman asiaan kertomalla, että vauvan pää suhteessa vartalon mittoihin (siro) vaikuttaa hieman suurelta ja mietti, että kun pienehkö vartalo tulee ulos ensin, jääkö pää jumiin... No, enpä sitten kyllä todellakaan uskaltanut edes harkita alatiesynnytystä ja esikoinen syntyi 39+0 suunnitellulla sektiolla. 3290g/48cm ja päänympärys 37cm. Ei siis mikään hirmuisen suuri vauva, mutta ilmeisesti tuo päänympärys oli kuitenkin suht suuri kokoonsa verrattuna. Hitaahkostihan siitä sektiosta toipui, enkä "huvikseni" siihen operaatioon enää haluaisi, mutta tyytyväinen olen, että esikoinen sai syntyä turvallisesti. Tosin osastolla oli eräs hoitaja, joka selvästikään ei arvostanut sektioäitejä kovinkaan korkealle, oli tosi töykeä ja ärsyttävä. Kun kipupumpun pois ottamisen jälkeen pyysin ensimmäisten kahden 400g Buranan jälkeen lisää kipulääkettä (lääkkeet otettu siis ohjeen mukaan ja vaikutus alkoi kadota), tämä ihana eläkeikää lähestyvä hoitaja silmäili mua päästä varpaisiin hapan ilme kasvoillaan ja kysyi: "Paljoks oot jo ottanut?". Ikään kuin olisin ollut joku narkkari pyytämässä vaarallisempaakin ainetta kuin Buranaa! Huh. Ei se haavakipu kuitenkaan ihan pientä kipua ole sekään, mielelläänhän sitä olisi ollut kokonaan ilman särkylääkettä, mutta kävelemään piti jo nousta, eikä kertakaikkiaan kivulta siihen ilman lääkkeitä kyennyt. Seuraavissa synnytyksissä (alateitse) mulle tuotiin Buranaa ihan ilman pyytämistä ja sanottiin, "ota tuosta, jos jälkisupistukset tuntuvat liian tuskaisilta"...

Mulla oli tänään taas neuvola-aika, olen nyt jo hyvän aikaa käynyt siellä kerran viikossa mittailtavana. Kaikki oli taas ok, painoa tosin tullut viikossa kilo! (Kääk!) Mutta terveydenhoitajan mielestä se oli ihan ok. (Minusta kyllä ei...) Verenpaineet samoissa lukemissa kuin aiemminkin, olikohan 117/78. Sf-mitta 33,5 cm. Valittelin hieman outoa vatsakipua, joka on ollut päällä eilisillasta (edelleenkin koskee), tuollainen hieman polttava ja kovin kiristävä tunne, joka säteilee selkäänkin. Hiukan muistuttaa jo synnytyskipuja, mutta aika lievänä, joskin yöllä en pystynyt kivulta kunnolla nukkumaan, vaikka nappasin sitten puoliltaöin jo Panadoliakin. Terveydenhoitaja uskoo, että tämä vauveli ei kohdun suojissa laskettuun aikaan saakka pysy, voi kuinka toivonkaan hänen olevan oikeassa! Olen niiiin kypsä näihin kipuihin ja uuvuttavaan väsymykseen! Kävellen pääsin tänään, ihme kyllä, neuvolaan (jonne siis matkaa n. 300m), vaikka ylämäkeä mentiin ja otin koko tyttökolmikkoni matkaan mukaan. Isommat auttoivat rattaiden työntämisessä, ilmankin tuo kuopus olisi pärjännyt, mutta mä tarvitsen kyllä tuon rollaattorin jo, tai muuten lonkkakipu jättää mut tielle... ;)

Neuvolan ja lounaan kokkailun jäljiltä olin kyllä niin umpipoikki, etten voinut ajatella muuta kuin sohvan nurkkaa. Onneksi kuopus oli tänään suopealla päällä päiväunia ajatellen ja suostui kainalooni toviksi. :) Tosin ei noista torkuista mitään hyötyä piristystä ajatellen ollut, ihan umpiväsynyt olo on edelleenkin.

Ylihuomenna saapuukin äitini meille taas auttelemaan ja tällä kertaa saamme myös kissanpennun kylään. :) Tytöt ovat ihan innoissaan hetkellisestä lemmikistä, toivotaan, että muistavat vahtia, ettei pikkukisu pääse karkaamaan!

Bliss ja Poikanen 35+1
 
Tuuliannaliina mä nään kans aika usein painajaisia. Usein painajaiset liittyy vauvan tai miehen menetykseen. Niihin uniin herään itkien. Tosi ahistavaa jos unessa vaikka mies pettää ja jättää, jota en usko hänen oikeassa elämässä koskaan tekevän. Ja pahimmissa painajaisissa pettäminen tapahtuu mun siskon kans! :ashamed: Välillä unet taas on todella väkivaltaisia ja niissä joku yrittää tappaa mua.

Muutenkin yöt on katkonaisia. Vessaan herään kahen tunnin välein. Maha on silloin kova kuin betonipallo ja pissan tikistäminen on hankalaa. Esikko tepsuttelee joka yö jossain vaiheessa meidän sänkyyn ja sit se potkii ja pyörii. Lonkat kipeytyy kans tosi herkästi. Huoh. Melkein alan jo toivoa että syntyis...

Supistukset En muista joko tästä kirjoitin, mutta supistukset on vähentyny, mutta ne muutamat mitä päivän aikana tulee alkaa olla jo kipeitä.
Synnytyksessä ainut mikä mua jännittää/pelottaa on se että kerkeenkö sairaalaan. Meiltä on n. 40km sairaalaan ja paikat on taas hyvissä ajoin alkanu kypsymään. Esikoisen synnytyksen kestoksi kokonaisuudessaan on merkattu 7 tuntia, niin tästä voi tulla aika nopee.
 
Musta tuntuu että voisin nyt ottaa vauvan syliin! Kaikki on hankittu mutta vauva puuttuu vielä. Onhan tuokin mutta viihtyy yksiössään :D menispä tää loppu aika nopeesti! Ei jaksa oottaa. :heart:

Bettis ja rakas prinsessa 35+5 :heart:

En muuten jännitä yhtään synnytystä. Outoa :D mies jännittää mun puolesta <3
 

Yhteistyössä