HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Hyvää Uutta Vuotta Masuilijat!

Ensin Kiitos Keltakukalle uudesta pinosta. Ja toiseksi tervetuloa uusille.

Maaritille tsempit huomiseen!

Täällä vastaanotettiin uusi vuosi rauhallisissa merkeissä ystävien seurassa. Samalla porukalla ollaan yhessä nähty ja oltu juhannuksena. Oli hellyyttävä huomata miten ihmiset on ottanu tään miun raskauden. Luulin että saan osakseni hirveitä uteluita siitä miks ootan yksin ja että kukas on tulevan lapsen isä. Mutta luulot osottu vääriks. Kaikki lähinnä kyseli siitä millon syntyy ja potkiiko se jo ja oonko miulla ollu ihmeellisiä mielihaluja. :D Ja nuo kysymykset esitti porukan miespuoliset osalliset. Raketit käytiin ampumassa jo kymmenen jälkeen ja jaksoin valvoa muitten seurassa kahteen asti ennen kun päätin että nyt on aika mennä unille. Tää päivä menny sitten ihan nukkuessa ja tuijotellessa tallennettuja ohjelmia boksilta. :)

Doris ja Kössi 32+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja Maarit*
Cannes. Ettekö ole saaneet päätöstä vakuutuksesta? Vakuutushan pitää hakea viimeistään 3 kk ennen laskettua aikaa, jos sitä ennen syntymää hakee. Meillä ainakin esikoiselle päätös tuli reilussa viikossa. Tälle toiselle ei saanut enää vakuutusta, kun mun ikä tuli vastaan. Katsotaan sitten, kun hälle on annettu nimi, sittenhän sen taas saa. Paitsi että on mulla yksi tuttu, joka ei saanut vakuutusta ennenkuin vasta vuoden iässä, kun oli liimakorva ja lääkäri ei siksi kirjoittanut lääkärintodistusta kuulosta.
Valmistelut. Ajatella, että mä en ole avannut edes äitiyspakkausta. Mitään muutakaan ei ole kyllä valmisteltu. Suuri syy tähän on se, että asutaan niin ahtaasti, että pitää varmaan saada pois tuo viimeinen ylimääräinen huonekalu, eli sohva, ennenkuin pinnasänky, hoitopöytä ja hylly mahtuvat huoneeseen. Olisin saanut kaupungilta puolta isomman asunnon, mutta oli niin huonolla paikalla ja pelottavassa ympäristössä, että hylkäsin tarjouksen. Nyt sitten eivät ole edes tarjonneet mitään:(. Kohta ei sitten edes jaksa eikä pystykkään muuttamaan. Siinä kuitenkin on neljä viikkoa lapsen syntymän jälkeen, ettei saa nostaa 5kg painavampaa, mikäli on sektio.
Sairaalatarvikkeista. Mä viimeksi niin uskoin sitä hölynpölyä, että pitäisi pakata sairaalakassi, jossa on omista sukista ja tohveleista alkaen kaikki. Totuushan oli, että sairaalan tukisukkia oli pakko käyttää veritulppariskin takia ja verkkopikkuhousut olivat paikallaan sen kaiken verenvuodon takia. Sairaalan kylpytakkikin oli hyvä, sillä se likastui heti. Mitä nyt aion ottaa, niin tietysti vauvalle kotiutusvaatteet: sisäpuku ja ulkohaalari ja tietty turvaistuin. Itselle tarvii ehdottomasti imetysliivit ja suojalappuja, lansinohia saa onneksi aina synnärillä, sitä ei tarvii ottaa. Sitten voi sieltä kyllä lähteä samoissa vaatteissa kuin on ollut, jos ei ole kauheesti niitä sotkenut, tietty puhtaat pikkarit on mukava juttu. Sitten tarvii hammasharjan ja -tahnan ja shampoon ja hoitoaineen. Eipä oikeastaan muuta tarvii. Viimeksi piti ottaa luettavaa ja käsityökin, mutta ei niille kyllä jää aikaa, kun se synnärin aikataulu on niin kiivas: koko ajan joko imetät, hoidat vauvaa tai käyt syömässä, välillä sitten taas nukut tai ainakin yrität nukkua. Alkuunsa kun ne käskee kuitenkin heräämään ja imettämään kahden tunnin välein läpi vuorokauden. Siinä ei sitten kyllä muuta jaksakkaan. Tietty oman aikansa vie se vauvan ihastelu ja vauvaan tutustuminen:).
Kotiin aion ostaa oikeankokoisia "vaippoja" itselleni, eli siis niitä inkontingenssisuojia, kun se verenvuoto on kuitenkin aika hulvatonta. Viimeksi käskin lapsen isää ostamaan niitä kaupasta ja voi luoja, miten vaikeaa toimintaa se oli, ja sitten se toi niin isoja, että ei mitään järkeä.
Ruokaa ei tarvii hamstrata synnärille, sillä siellä kyllä saa ihan tarpeeksi syödäkseen. Se synnytystilanne on sitten asia erikseen. Viimeksi kun menin klo 8 aamulla sinne synnyttämään, niin klo 10 sain lasillisen mehukeittoa ja muuta ei saanut syödä eikä juoda päivän aikana - lapsi syntyi illalla seitsemän maissa. Sitten kun heräilin, sain vähän juotavaa, mutta varsinaisesti "syödä" sain seuraavana päivänä ja nekin syötävät oli lähinnä nestemäisiä. Ei ihme, kun sain syömättömyyden ja nukutuksen seurauksena sitten rytmihäiriön, siinä oli varmaan kaliumtasot ihan poskellaan. Mutta selvittiin siitä kuitenkin ja toivottavasti tästäkin.
Ensi maanantaina on neukulle aika ja tehdään samalla lähete synnytystapa-arvioon. Saa nähdä, miten maha on nyt kasvanut kaiken jouluherkuttelun jälkeen:).
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Mimaco85 voimia ja osanottoni! :hug:
Maaritille tsemppiä huomiseen (ei kun tämänpäiväiseen!) koitokseen!
Keltakukka kiitos uudesta pinosta! :)
Uusille tervetuloa mukaan! :)

Täällä vietettiin uutta vuotta lasten ilotulitusnäytöstä ihaillen ja illalla sitten kotosalla herkuteltiin. Tinoja ei jaksettu tänä vuonna valaa, ei ole meillä muodostunut mitenkään perinteeksi, viime vuonna kylläkin valoimme. Lapset valvoivat yli puolenyön ja ihailtiin sitten keskiyön raketteja lastenhuoneen ikkunasta. Kun sitten saatiin viimein lapset nukahtamaan (kävivät ihan ylikierroksilla...) koitettiin vielä katsoa Netflixistä jotain leffaa (en edes nimeä muista), mutta kyllä se uni vei mulla voiton aika nopeasti.

Tänään ollaan koitettu saada isompien tyttösten makuuhuonetta uuteen uskoon, piti keksiä paikka uusille lego friends -rakennelmille, entisiäkin kun oli jo melkoisesti ja jossain niillä pitäisi mahtua leikkimään... Kunnon möbleeraus on muutenkin käynnissä, toivottavasti ehdimme saamaan kaiken kuntoon ennen vauvan syntymää!

Viime aikoina on varsinkin iltaisin supistellut jo melkoisesti, päivälläkin tulee puuskutettua supistusten ja muiden kipujen kanssa riittämiin. Ei ole minusta enää oikein mihinkään, siksipä tämä möbleeraus sun muu järjestely on omalta osaltani melkoisen hidasta puuhaa ja mies on saanut siirrellä kaikki painavat ja hankalat tavarat ja huonekalut. Itse linnottaudun jollekin jakkaralle järjestelemään laatikoita ja komentelemaan perhettä... Tai sitten istahdan lattialle, jalka/jalat puutuvat, en pääse ylös, enkä kykene siirtämään tavaroita kuin juuri ja juuri käteni etäisyydelle ja välillä uikutan miten kamalasti koskee taas. Haha. :D (Vaikka eipä se juuri tilanteen päällä ollessa naurata.)

Jos aion johonkin mennä kotiseinien sisäpuolelta, on aivan pakko vetää 1g Panadolia jo lähtiessä, sillä kipu pääsee muuten aivan liian pahaksi. Liian paljon joudun samaisia nappeja syömään ihan vaan kotona ollessakin, tai muuten eivät lapset saisi ruokaa ja huoltoa lainkaan. :/ Onneksi mies on ollut nyt joulun ajan kotona, joten hiukan helpottanut. Huomenna alkaa hänellä taas työt, joten sinnittelyn puolelle taitaa loppuviikko mennä. Äitini saapuu sitten sunnuntaina (ainakin näin olisi tarkoitus) meille auttamaan ja luultavimmin asustelee sitten täällä siihen saakka, kun pikkuinen tulee maailmaan. Saamme hetkeksi meille tänne myös lemmikin, sillä äiti ottaa kissanpentunsa mukaan, jotta isäni saa rauhassa tehdä poissaolonsa aikana keittiöremonttia. :) Lapset ovat aivan innoissaan kissasta jo, saa nähdä mikä parku tulee, kun mummi ja kisu aikanaan lähtevät takaisin kotiinsa, vasta kerran olemme kissan kanssa tavanneet aiemmin, sen verran uusi tulokas on kisunen mummilassa.

Kas, onkin jo keskiviikko, joten POKS! Viikkoja on nyt sitten täynnä 35! :) Alkaa olla jo niin kypsä olo täälläkin, että voisin hyvin mielelläni savustaa vauvelin jo masuni ulkopuolelle! Pakko kai silti vielä odotella tovi, sillä vaikka kuinka supistuksia sun muita merkkejä ilmassa on ollut, en vaan voi uskoa tulokkaamme syntyvän kovinkaan paljon ennen laskettua aikaa, todennäköisesti menee vielä ylikin. Plääh.

Nyt jos ottaisi hetkisen vaikka unta, niin jaksaisi huomisen hieman paremmin...

Bliss ja Poikanen 35+0
 
  • Tykkää
Reactions: Maarit* ja Viivi76
Supistuksia kipeitäkin sellaisia, on itselläkin alkanut tuntumaan. Tosin ei niitä tule kuin max.5-6päivässä, eivätkä ole kestoltaan kuin korkeintaan parikymmentä sekuntia... enemmän tulee selkeästi niinä päivinä, kun on höntyillyt jotain, esim. lauantaina kun vaihdoin lakanoita ja laitoin vieraille sänkyä tuonne perälle. Taisinpa muuten imuroidakin vähän. Mä en vaan osaa hidastaa. :(

Tähän tietoon ei onneksi ole kuin torstaina pitkä työ tehtävänä, huomenna en ole menossa töihin, kun ei ole varauksiakaan. Perjantaina menen, jos joku ajan varaa. Sitten viikonloppu ja maanantaina se sitten alkaa, äitiysloma. :) Jännittää niin kovasti. Iik. :O :D

En oo sit vieläkään saanu niitä verhoja silitettyä. :D enkä siis laitettua lapsen huoneen ikkunaankaan. Pitää muutenkin pyytää miestä ottamaan perähuoneen yhdestä ikkunasta nipsuja lisää niin pysyvätkin sitten paikallaan. :)

Nyt taas tällainen omanapainen kirjotelma, kun ei tässä päässä pysy mikään asia, ellei kirjoita ylös. :D

Uneton yö taas tulollaan, jos sitä tuossa parin tunnin päästä menis sänkyyn kokeilemaan, nukahtaako. Unohdin käydä apteekissa maanantaina niin yritetään selvitä Renniellä tämä yö... saas nähä kuinka käy.

MrsR&MrR ja EePee 33+6
 
Huomenta! cannes me ei saatu sitä vakuutusta juurikin aikaisemman myrkytykseni takia mutta pohjolalla kuulema vakuutusehdot tai mitkälie on muuttumassa helmikuun lopussa että saattaa saada jo heti vastasyntyneelle vakuutuksen. Jos oikein heitä ymmärsin.
 
Huomenta!

Menen 12 neuvolaan käymään. Katsotaan verenpaine, pissanäyte ja sydän äänet.
Tulen kertomaan kuulumisia tännekkin sitten. Toivotaan että kaikki on hyvin. :heart:

Vauva ainakin hikkaili tossa hetki sitten. :heart: Enpä tykkää tälläisestä tietämättömyydestä. Pakko odottaa nyt siihen 12 saakka.

Bettis ja rakas 35+4 :heart:
 
CANNES, meillä ei oo vakuutuksia lapsilla, r.myrkytys ei vissii ois vaikuttanu (ei otettu siis esikoiselle vakuutusta, eikä se oo kyl tarvinnukkaa, niin terve ollu koko elämänsä), mutta kakkosella sitten todettiin halkio rakenneultrassa, joka eväsi lähestulkoon kaiken vakuutuksista pois niin ei otettu. Kaikki halkioon liittyvä hoidettu tosin helsingissä HuSuKessa ja sujunut hyvin, kunnallisella päässy aina suht hyvin lääkäriin (tää kakkonen kun on korvakierrelapsi from hell: rapiat 4o tulehdusta, 9.nnet putket nyt korvissa ja likka 7vee....liittyy halkioon nuo korvaongelmat olennaisesti)
No sit olikin kromosomipoikkeavaraskaus mulla 08 ja keskenmenoja paljon ja nyt tuplaraskaus, niin enpä oo vaivautunu edes kysymään:LOL: Oon vakuutusyhtiöiden kauhu näillä epätodennäköisyyksilläni:D

Mutta loppujen lopuksi tyytyväinen ettei vakuutusta ole. Samalla rahalla käy jo kyllä yksityiselläkin pari kertaa ja kunnallisella meillä aina asiat hyvin hoituneet kun lapsista ollu kyse.


(.)
Oon nukkunu 3h.. ensin kaamee närästys vaivasi, sit kuopus päätti 1.30 et on aamu, ja nukahti 3.00 ja vauvat mahassa heräsi, ja unta sain 5.30... ja 6.30 jälkeen heräsin...
Voi vee... neuvola klo 10 ja oon TOOOOOOOOOOOOOSI edustava:headwall:
Sanaki jostain kiloista ni vedän tätiä pataan ja rankasti:stick:

josko heittäis tyroksiinit hetulaan ja yrittäis saada vaatetta päälle edes.

T:Neiti + murut 32+5
 
Hyvää huomenta kaikille!

Kävin saattamassa kuopuksen kouluun ja voi, kun huomaa jo että alkaa kävely olla vaappuvaa ja vaivalloista :D Minulla ei ole ollut mitään supisteluja aikaisemmin, mutta nyt alkaa reippaasti kävellessä menemään maha pinkeäksi ja tuntumaan ikävältä. Pitää siis hiljentää tahtia!

Minulla on kanssa rytmit ja yöunet heittäneet ihan härän pyllyä.. Ennen minä, niin hyvä nukkuja, en enää saakaan unta millään ja kun saan, niin herään varmasti vähän ajan päästä kukkumaan! Viime yönä nukkumaan mennessä tulikin sitten yllättäen kovat rytmihäiriöt! Ennenkin on humputellut, mutta nyt ei mennyt millään ohi. Jatkui ja jatkui vaan epämiellyttävä tunne rinnassa. No meni se sitten viimein ohi, mutta ei ole ennen noin kauaa kestänyt (ehkä 15min.). Varmaan johtuu tästä onnettomasta nukkumisesta..!

Valmistautumisesta.. Me ollaan kyllä tehty jotain hankintoja vauvaa varten, mutta paljon pitäisi vielä ostellakin. Pinnasänky on kasaamatta, kaikki vauvan vaatteet pesemättä ja tietty laittamatta kaappiin. Pitäisi käydä ostamassa jotain hellävaraista pesuainetta, mitä te olette käyttäneet? Sitten mietin ankarasti ostaako hoitopyötä vai ei. Meillä on alakerrassa kodinhoitohuone, johon ajattelin laittaa työtasolle vaan vaipanvaihtoalustan tykötarpeineen. Kuitenkin meidän makkari on yläkerrassa ja mietin, että on tylsä lähteä yöllä alakertaan vaippoja vaihtelemaan. Vauvan huone tulee olemaan myös yläkerrassa ja sinne voisi tietysti laittaa hoitopöydänkin, mutta onko tyhmää jos on kaksi vaipanvaihtopistettä? Ja aluksi vauvan pinnasänky on kuitenkin meidän makuuhuoneessa niin todennäköisesti ne vaipanvaihdot tapahtuu sängyllä pikaisesti esim. yöaikaan..! Onpas mulla hankalaa :D

RouvaRuusunen ja PoikaPiikkinen 31+4
 
Serafiina1: ollaan laitettu hakemus ajoissa, mutta piti odotella synnytyskertomusta OYS:sta luvattoman kauan ja sen takia sen käsittely on viivästynyt. Onneksi ovat Pohjolassa olleet kärsivällisiä, eli jos katsovat meitä hyväksyvästi niin sitten saadaan se vakuutus jo syntyvälle lapselle. Mutta nyt vaan alkoi pelottaa tuo raskausmyrkytys.

Syysvuokko: minkäasteinen myrkytys sulla oli, jos saa kysyä? Mulla oli verenpaineet jostain puolesta välistä asti koholla, mutta ei mitenkään älyttömän koholla eli ei ollut lääkityksiä tai muitakaan. Sitten vasta yliaikaiskontrollissa oli proteiinit yhdellä plussalla (rv 41), muuten ei ollut oireita. Tai no, turvotusta kuin pienessä sienessä.. :LOL:

Meillä on sitä vakuutusta tarvittu kyllä esikoiselle. Keväällä kun aloitti hoidon, oli joku 4 korvatulehdusta putkeen, lisäksi vauvarokko ja enterorokko käyty läpi. Nyt syksyllä ei ole ollut muuta kuin tuo entero, mutta sitten on käyty kielijänteen leikkauksessa, jota ei ainakaan täällä enää kunnallisella puolella edes tehdä! Olis tullut maksamaan yli tonnin ilman vakuutuksia yksityisellä, nyt selvittiin satasella. Sen takia halutaan se vakuutus ehdottomasti toisellekin.

Mutta ymmärrän kyllä Neiti-81, että noissa sun tilastoissa se vakuutuksen myöntäminen taitaa olla aika nihkeää. Olet sinä vaan aika sissi, ei voi muuta sanoa! :) Muistan sut sieltä keskenmenoketjusta, sulla tais olla niitä aika useita. Varmaan ihana kun nyt siellä on kaksi pientä tulossa :heart: :)

Bettis: onko sulla epäilys, ettei kaikki olisi hyvin? Täällä joskus on päiviä, että vauva on paljon hiljaisempi ja itseä aina hirvittää ja olen monesti meinannut mennä lekurille, mutta sitten tulee seuraava päivä ja mahassa ihan ihmezembalot :D Ei se tämä loppuraskauskaan kyllä mikään stressinpoistopätkä ole, huoh... Toivotaan ja uskotaan, että kaikki on kunnossa! :)

Ja nyt hakemaan kaupasta uutta postilaatikkoa; prkleen naapuruston penikat olivat sitten räjäyttäneet tuon kappaleiksi raketilla!!!!! :kieh: Asutaan tosi syrjäisessä ja rauhallisessa poukamassa, mutta tuossa metsäkaistaleen takana on sitten iso asuinalue, josta noita tuholaisia näköjään sikiää. Vaan minkäs teet, 5 vuotta tässä asuttu ja tämä on eka kerta kun jotain tapahtuu, sapettaa tuo silti.

cannes ja piskunen 33+5 (tänään äippäpolille kurkkaamaan pikkuista...)

Mimaco85: unohtui sanoa, että osanotot myös täältä :hug: Mun ex-heilani äiti menehtyi syöpään seurusteluaikanamme ja se oli kyllä aika kova paikka sekä sille heilalle, että mulle, oltiin niin läheisiä :( Jos tuosta jotain "hyvää" poiki, niin meillä on varmaan senkin asian takia välit säilyneet läheisinä eron jälkeenkin. Isot kokemukset yhdistää, oli ne sitten iloisia tai surullisia.
 
Viimeksi muokattu:
Keltakukalle kiitos uudesta toiseksi viimeisestä pinosta ja tervetuloa uusille!
Maaritille tsemppiä sektioon tai ehkä tähän kellonaikaan saa jo onnitella vauvasta?! Tulehan kertomaan kuulumisia, kun ehdit ja jaksat:)
Mimaco85 osanotot täältäkin:hug:

Ja hyvää uutta vuotta kaikille helmimasuille ja perheille:)

Valmistautumisesta Mä en oo tehnyt vielä mitään vauvan eteen:| Vanhat vaatteet on kertaalleen lajiteltu alle ja yli 62-senttisiin, mutta neki täytyy uudelleen plokata, kun en mä niitä mekkoja nyt sitten tarviikaan. Hoitopöydästä laitoin juuri äsken tekstaria, kun löysin mieleisen tori.fistä. Pinnasänky on edelleen lainateillänsä. Tosin en tiedä laitetaanko sitä lainkaan vauvalle. Meidän sängyn vieressä on kuopuksen jäljiltä vielä pieni lastensänky (jossa kuopus kyllä nukkui viime yön ja esikoinen, ens kuussa 9 v., pari yötä sitten...), jos siihen petaisi äp:n lootan vauvalle. Vauva nukkuu kuitenkin meidän välissä alkuun. Ehkä ekat 3 vuotta, jos vanhat merkit pitää paikkansa:D Vaunut on sentään hommattuna ja turvakaukalon sain lainaan. Pitäisi vaan se telakka tonne autoon koittaa, kun ei oo aiempaa kokemusta tollasista isofix-istuimista meillä. Mies saa kyllä asentaa sen lopullisesti vasta sitten kun tulee hakemaan meitä sairaalasta. Ruokia ois tietty ihan kiva tehdä pakastimeen, mutta en taida viittiä. Leivonnaisia mulla yleensä melkeen aina onkin pakasteessa.

Viimeisessä 5 päivän sokerin mittaus-sessiossa oli "vain" 3 arvoa yli rajojen. Ehkä laitan Taysiin tänään mailia, että tarviiko mun alottaa vielä sitä lääkitystä. Ei oo kyllä se reseptikään vielä tullut. Kiitos tsempeistä tässä sokru-asiassa, ootte ihania:heart:

Vadelmanlehtiteetä oon juonut ainakin 3-4 kuukautta jo. Nyttemmin satunnaisesti 2 mukia päivässä. Mä laitan siihen maitoa joukkoon ja mun mielestä se maistuu ihan hyvältä. Kuopuksen synnytys käynnistyi supistuksilla ja kesti yhteensä 3 tuntia, niin uskon tosiaankin tohon teehen! 2 ekaa synnytystä kun käynnistyivät vesien menolla, eikä omia suppareita tullutkaan sitten ilman oksitosiinia. Kuopuksen odotus-aikana siis join tota teetä ja kahdessa ekassa raskaudessa en.

Tulkaa Viivi , Cannes, Bettis ja muutkin kertomaan sitten neuvola ja äpoli kuulumiset! Tulee nykyään käytyä täällä aika usein katsomassa...

kiikkalainen 34+3
 
Viimeksi muokattu:
Terveiset neuvolasta! Kaikki on oli hyvin ja muksu edelleen ison tuntuinen. Saatiin mukaan synnytysvideo, kun meiltä oli se valmennus peruuntunut. Täytyy tänään miehen kanssa se yhdessä tiirailla.

Meillä alkaa nyt neuvolakäynnit viikon välein. Tuntuu jotenkin hurjalta. Tavallaan enteilee sitä, että kohta se jo syntyy. Iiik! :D

Maaritin leikkauksesta oli muistaakseni tulossa iso, viitisen tuntia, joten siellä ollaan tällä hetkellä varmaan vatsa auki. Kauhean jännittävää! Toivottavasti on kaikki hyvin.

Keltakukka 34+4
 
Iloista vuotta 2013 kaikille helmimasuille :)

Uskomatonta, että ensi kuu on jo meidän kuukausi, ihanaa :heart:

Maaritille paljon tsemppejä tähän päivään!!

Uusille tervetuloa :)

Täällä laitettu paljon jo vauvaa varten valmiiksi, mutta paljon olisi vielä laitettavaa. Hankinnat on oikeastaan tehty, ainoastaan amme puuttuu. Niin ja vaunut tulevat tammikuun lopussa, niissä oli niin pitkä toimitusaika (marraskuussa käytiin ostamassa)
Valmistautumisesta oli täällä puhuttu. En ollut edes ajatellut tuota ruokien tekemistä valmiiksi pakkaseen. Mutta se kuulostaa siis ihan hyvältä idealta, taitaa tosin jäädä mulla tekemättä. Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Vähän olen sitä miettinyt, mutta uskon, että sen kerkeää lähempänä synnytystä. Meillä kun tosiaan matkaan sairaalaan ei mene kuin se 10-15min. Ja mies voi sitten hakea mitä puuttuu :)
Saako muuten vauva olla jossain omissa vaatteissa sairaalassa vai pitääkö aina käyttää sairaalan vaatteita?

Meidän iät menee niin, että minä olen joko 29 tai 30 kun vauva syntyy :D Mulla on siis 30v synttärit 28.2 ja LA on 24.2, joten saas nähdä tuleeko musta äiti alle kolmekymppisenä. Mies on joka tapuksessa 30v :)

Ainiin sitä piti udella, että aijotteko ja millä tavalla valmistautua synnytykseen? Itse olen nyt alkanut pitämään venyttely ja rentoutumistuokioita ja mietin, että ostaisin jotain öljyä jolla voisi vähän öljytä paikkoja. En tiedä onko kummastakaan noista mitään hyötyä, mutta voi sillä olla ainakin lume-vaikutus mulle :D Kun on jotenkin valmistautunut, niin luulee selviävänsä paremmin. Jossain oppaassa verrattiin synnytystä maratooniin ja neuvottiin, että yhtä hyvin pitäisi valmistautua.

Nyt menen syömään ihanaa kasvisosekeittoa ja ruisleipää ja jälkkäriksi mansikka-mustaherukkakiisseliä :p

Niin ja sitä vielä, että jos ei ole RD:tä, niin voiko sokeri silti kasvattaa lasta turhan isoksi vatsassa? Olen vain miettinyt, että syön ihan hirveästi klementiinejä joissa on paljon hedelmäsokeria, niin voiko suuresta määrästä olla haittaa? Ne vaan sattuu nyt olemaan mun himoni :ashamed: Menee varmaan 10kpl päivässä..

Bumble & masukki 32+3
 
HUH! Hyviä uutisia neuvolasta! eli kaikki hyvin! Onneksi :heart: eli väsymyksestä johtunut nämä mun silmissä olevat tähdet. Onneksi ei raskausmyrkytys.

Viikot: 35+4 (33+2)
Paino: + 1,2kg (yht. + 8,4kg)
RR: 115/76 (109/76)
Pissa: puhdas (puhdas)
Sf: 34 (32,5)
Tarjonta: RT (RT) ja tiukasti onkin :heart:
Sydämen syke: +155 (+135)
Liikkeet: ++ (++)

Mun paino noussut tasaisesti. Ja sf-mitta mennyt tasaisesti yläkäyrällä. Ihanaa :heart:

Nyt vain odotellaan viikko ja olis lääkärineuvola. Eli nyt on viikon välein käynnit. Jännää!

maaritille paljon onnea tähän päivään. Tulethan kertomaan kun teillä on vauva ;) :heart:

Nyt siivoamaan ja ruokaa tekemään. :)

Bettis ja rakas 35+4 :heart:
 
sairaalakassista ja muusta valmistautumisesta aloitan 1.2 valmistelemaan kaikkea vauvaa varten eli vielä kuukausi aikaa pitää vauvakamat jemmassa :) polikliininen synnytys ois tavote joten en pahemmin mieti sairaalassaolo aikaa tälläkerralla. Varuiksi otan kuitenkin mukaan kaikki tavarat autoon jos sitten vaikka joudunkin jäämään vauvan kanssa sairaalaan. Mulle oli tosi tärkeetä että sain olla koko ajan omissa vaatteissa, mukaan lukien omat pikkarit ja siteetkin vaihdoin seuraavana päivänä normi yösiteisiin jolla pärjäsin sitten kotonakin :) samoin vauvalle halusin heti omat vaatteet joita oli vaihtotarpeisiin asti mukana, näin teen myös nyt. en tykkää niistä sairaalaretkuista, synnytyssalissa olin itekkin ainoostaan siinä yöpaidassa mutta silloinkin omat crogsit jalassa ja ne otetaaan mukaan nytkin. Luo kai turvaa kun on omat kamat päällä :) tääkin on niin yksilöllistä et kuka mistäkin tykkää. mulla oli myös aikaa lueskella ja heittää lenkkiä sairaalan käytävillä, nappasin vauvan olalle ja painuin kävelemään heti seuraavana aamuna kun en tällä levottomalla luonteellani pysty vaan makaamaan vaan oli pakko päästä verryttelemään, mulla on sellanen kroppa et se tulee kipeeks jos en pääse joka aamu lenkille-hullua tai ei. Nyt en halua ees jäädä sinne sairaalaan vaan hilppasen kotio heti ku lääkäri saa lapsosen tarkistettua jos ei tuu mitään onkelmia :) Tarkotus ois myös pitkittää kotona oloa synnytyksen aikana ja siksi ostettiin toi synnytysammekkin kotio että saan siellä köllötellä niin kauan kun hyvältä tuntuu. vadelmanlehtiteetä join viimeksi ja tarttis käydä ostamassa nytkin, se on hyvää!

vauvan koko valitettavasti kaikki sokeri ja ylensyönti voi kasvattaa vauvaa vaikkei omissa sokereissa mitään olisikaan. Toiset lihoo kymmeniä kiloja ite ja saa pieniä vauvoje ja toiset vaan muutaman kilon ja saa isoja vauvoja joten vauvojen koot tuntuu olevan niin ykslöllisiä että tosilla ne vaan on isompia ja toisilla pienempiä teki äiti sit mitä tahansa :)

cannes suositelen lämpimästä kokeilemaan sitä omaan sänkyyn siirtoa sillä meillä se kävikin tosi helposti vaikka sitä pelättiin, kaksi yötä esikko koitti kiivetä meiän sänkyyn mutta kun ei päästetty vaan palautettiin aina takas omaansa niin nyt nukkuu kuin enkeli omassa sängyssä ja me miehen kanssa päästiin viimein kahestaan toistemme kainaloon <3 vaivannäkö todella kannatti!! Huutoa mekin luultiin että tästä siirrosta seuraa mutta eipä tullutkaan, iloinen yllätys oli homman helppous! tsemppiä teille koitokseen!

taikamaailma 32+4
 
Vadelmanlehtitee on muuten ihan kivan makuista. Nyt olen uskaltautunut juomaan sitä, alkuraskaudesta vähän välttelin. Join sitä jo ennen raskautta monta kertaa viikossa :)

(.)
Nyt pitäis lähteä lompsimaan toiselle puolelle kaupunkia labraan. Lähilabrassa en halua jonottaa 2-3h yhden näytteen takia. Tonne toiseen saa varattua ajan ruuhka-ajan ulkopuolelta, niin ei tarvi olla samassa tilassa kymmenien flunssa+vatsatautipotilaiden seassa. Saa suurin piirtein marssia suoraan ovesta sisään, piikki käteen ja that's it :) Onneksi tämä on toistaiseksi viimeinen verikoe raskauden aikana, ellei nyt sitten jotain ihan yllättävää tule tapahtumaan. Neulat ei todella ole mun parhaita ystäviä,yök :x
Autosta on menossa renkaan laakeri hajalle, joten eipä auta kuin hypätä bussin kyytiin. Onneksi huollosta sain ajan jo perjantaille, eikä kustannusarviokaan ollut mikään huikea. Kyllä silti kiukuttaa. Tuntuu, että on kokoajan tosta romusta jotain rikki. Vasta käytiin huollossa akun takia, ja nyt sitten toi laakeri vielä :kieh:
 
taikamaailma kiitos tsempeistä, pitänee alkaa yrittää kunhan tuo pojan yskä tuosta paranee. Ei viitsi kipeää stressata enempiä... Jospa meilläki kävis yhtä helposti kuin teillä! Ehtis edes hetken nukkua kullan kainalossa ennen kuin siihen keskelle rynnistää uus tulokas :D

pikku yllätys mihin tarkoitukseen juot tuota vadelmanlehtiteetä? Itselleni ihan uus tuttavuus, en ole koskaan edes maistanut ja teen ystävä kyllä olen.. :)

Ja sitten äippäpolikuulumiset:
kaikki pienellä kunnossa. Tasaisesti kasvaa normikäyrällä, tosin pään ympärys oli pari päivää jäljessä ja samoten reisiluun mitta, mutta ei kuulemma haittaa. Selityskin löytyy tuosta mun pienipäisestä miehestä ja meikäläisten hurrrrrjasta pituudesta (158 minä, 170 mies :LOL:).
Painoarvio oli nyt 2150g, sehän on jo ihan vonkale! :) Tosin vilkaistiin tuon esikon tietoja niin siellä hän kasvoi myös kokoajan tasaisesti, kunnes viimeisen neljän viikon aikana ei sitä kasvua juurikaan ole ollut. Sen takia uus kontrolli kuun loppuun. Tosin nyt verenpaineet ok, ei juurikaan turvotuksia ja muutenkin olo paljon parempi kuin ekasta, eli selkeitä myrkytysoireita ei ole kyllä mitään, pissakin ollut puhdas kokoajan. Siitä huolimatta ei saatu vakuutusta!!! :kieh: Pohjolasta siis yritettiin, mutta ilmeisesti heillä on sitten niin tiukka tuo raskausmyrkytyksen raja, että lievästäkin ne sen eväävät. Pitänee toivoa että pikkuinen pysyis ekat 2kk ilman tauteja, että saadaan sitten se vakuutus laitettua ilman ehtoja.

Hankinnoista: me emme ole hankkineet oikeastaan mitään vielä. Ainut mitä tarvitsee on kaukaloon lämpöpussi, ostetaan se Eisbärchenin pussi kun viimeksi oli ystävältä lainassa ja tykästyin siihen tosi paljon. Muutenhan meillä kaikki tarvittava jo on, pari tuttipulloa jos ostais uutta ja ystävältä saadaan koliikkikeinu lainaan (en ota mitään riskejä...) :)

Ja nyt lähden tekemään lasagnea :p

Tulehan Maarit kertomaan heti kun pystyt, että miten meni ja minkälainen pikkuinen sieltä tuli! :)

cannes ja piskuinen 33+5
 
Vadelmanlehtitee voisiko joku valaista tyhmää?! Kannattaako tätä siis juoda jo nyt? Eli ei aiheuta heti mitään kunnon supistuksia? Vauvan haluaisin pitää mahassa vielä kuun loppuun, mutta kammoan ajatusta, että menisi yli viikolla LA:n yli.. Mitä muita vippaskonsteja synnytyksenkäynnistämiseen kotikonstein?

Unettomuus vaivaa ja pahasti. Eiliset ilkkarit klo 18-22 ei ollut hyvä vaihtoehto, koska unta sain vasta aamulla 8 jälkeen :( ja tottakai tänään oli se päivä kun paras ystäväni tuli kyläilemään. Joten unisaldo jäi n. 3h :( Ja mikäli päikkärit nautin tänäänkin, on luvassa taas uneton yö :(

Anteeksi valittava viesti, olen vain väsynyt -.-

-Milli ja masukki 36+2
 
Hyvää Uutta Vuotta 2013!!

:wave:
Vierähtipä pitkä aika viime käynnistä, kiitos loistavan kunnon ja työkiireiden. Lukemassa olen käynyt teidän sepustuksia ain ohimennen joita on sitte ollutkin paljon. :) Mutta ihana pysyä edes taustalla mukana..
Vielä olisi 7 työpäivää, jos työvuorot pitää paikkansa. Sit vähän vapaita ja talviloma ennen virallista mammalomaa. Olen ollut viime aikoina nyt niin hyvässä kunnossa että melkeinpä harmittaa jäädä jo töistä pois, työnarkomaani kun olen ja nimenomaan tuo kävely töissä pitää mut kunnossa. Kauhulla jo ootan mitä mä sitten keksin päivien täytteeksi.. :LOL: Tsemppiä teille kaikille vuodepotilaille!:heart: Hattua nostan, täytyy olla kiitollinen kun itse päässy näin vähällä. Harjoitussupistukset toki vaivanneet jo vk:sta 18 lähtien mutta vasta viime viikkoina ovat tulleet tosi useammin. Jopa herään yöllä siihen kun makaan selälläni. Ja uppiniskainen kun olen niin tuota luntakin täytyy vielä kolata..

Mimaco85 Osanotot! :hug:
Maaritille Tsemppiä sektioon.
J+ Minä kans alussa sanoin että ihan oikiasti ne haikarat sais tuoda ne tenavat meille, ihan niinku lastensaduissa kerrotaan. :LOL: Nyt jo vähän mieli muuttunut. Huomasin tosin että mun temperamenttini on pahentunut tuossa puolenvälin jälkeen.

Tänään oli neuvola,
Viikot: 32+0
Paino: +8kg
RR: 138/77
Pissa: puhdas
Sf: 28,5
Tarjonta: Viimeksi oli rt mutta nyt ei osannut sanoa..sen verran oli hulivili päällä.
Sydämen syke: 130-162
Liikkeet: ++
Hb: vain 94.
Hb yllätti sekä mut että terveydenhoitajan, sillä tätä mun tarmoa riittää vaikka muille jaettavaksi. Ainut oire siitä että huomaan hengästyväni paljon helpommin. Huomenna vielä verenkuvaan että sais "oikean" arvon. Samalla mittautan d-vitamiiniarvon, ihan vain mielenkiinnolla. Nyt näillä viikoilla alkaa vasta tajuta että pianhan se pikkunen tosiaan on sylissä.
Ihmettelin tuossa kans kun mun alapäätä ei vielä kukaan oo tutkinu..eikä edes puhettakaan. No ehkä loppukuusta kun on synnytystapa-arvio samalla kun tarkistavat onko istukka edessa alatie synnytykselle. Jospa samalla saisimma tietää kumpi sieltä tuloo.. yhden kerran näin unen poikavauvasta mutta jäi epäselväksi oliko se mun ensimmäinen vai toinen lapsi. :D
Iästä, minä 26 ja mies 29.

Ja nyt ruuanlaittoon..jo kerkesi tullakin nälkä kun ajattelee pekonikastiketta pottumuusilla. NamNam!! :rolleyes:

Nauris & Papu 32+0.
 
Vippaskonstit noo, aika skeptinen olen näitä kohtaan, lapsi syntyy kun itse niin haluaa tai käynnistettynä. Mut mitä niitä nyt on, seksi, siivoaminen ja sauna, nännien hierominen, akupisteet. Risiiniöljystä olen kuullut mainittavan, mutta empä lähtis sen kanssa leikkimään ollenkaan, pahimmillaan se saa vauvan vaan kakkaamaan veteen ja sitä kautta hengittämään sitä ja se ei oo hyvä juttu ollenkaan. Tai aiheuttaa vaan äidille ripulin jne.

Omalle kohdalleni ottasin mieluummin vinkkejä, et pysyisi mahassa ees sinne laskettuun asti. Mitä pidempään on sisällä sitä kauemmin saa kerättyä painoa. Tuntuu vaan, et aika loppuu kesken ja vauvakin on ihan keskenkasvuinen. No, onneks nyt on vielä se tsekkaus ultra.. Olispa joulusuklaat ja uudenvuoden herkut tehny tehtävänsä.

Jaaha ja sitten iltaruualle :) ainiin, tänään jopa mullakin on ollu muutama pikkusen tuntuvampi supistus :D mutta ihan rauhassa sain skipata kuusen, siivota joulukoristeet, vaihtaa verhot ja impparoida. Ei tunnu missään.

Äiti maa & Alli 35+4
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Vakuutus otetaan sitten, kun vauva on syntynyt. Jos siinä tulee käyntejä lääkäriin niin sitten tulee, tuskin tuo budjetti siihen kaatuu. :)

Toivottavasti Maaritin leikkaus meni hyvin ja pieni ihminen on turvallisesti maailmassa! :hug:

Täällä on tirriäinen ollut pari päivää vähän rauhallisempi, ihan hyvä sinänsä, kun UV meni mahassakin hyvällä sykkeellä ja kunnon pirskeillä. :D

Katkonaisia unia edelleen. Nukahdin joskus neljän maissa, heräsin puoli seitsemän aikoihin yskimään, mutta se oli onneksi nopea yskäkohtaus - samalla kävin sitten vessassa. Sitten jatkoin unia vähän pystymmässä asennossa ja joskus kymmenen aikaan siirsin tyynyt taas normiasentoon. Mies kävi joskus puolen päivän aikaan kotona pyörähtämässä, jotain siinä juteltiin ja jatkoin unia taas. Vasta kahden aikaan nousin kunnolla sängystä. Väsymys on kyllä kova, mutta uskon senkin helpottavan, kun tuo äitiysloma alkaa eikä tarvitse miettiä mitään ihmeitä enää. :)

Meillä on valmiiksi tuo kylpy-/poreamme niin sitä voi sitten käyttää siihen asti, kunnes pitää lähteä sairaalaa kohti... ai kauhee, kun mua ihan oikeasti alkaa jo jännittää toi synnytys. :O Se oli niin turvallisen kaukana pitkään ja nyt se on oikeasti nurkan takana... Hui. Onneksi vaan jännittää eikä pelota. :)

Ummetus on muuten historiaa täällä, laksatiivit auttoi hyvin. Toki pirullista siinä on se, että olen kävelevä pierutyyny. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Sokerilääkkeet haettu ja aloitettu. Voi aiheuttaa vatsan löysyyttä. Yes, please! Sellanen ummetus Visiblinistä huolimatta, että ei haittais hetkellinen vatsan löystyminenkään. Unettomuus vaivaa myös mua. Silloin tällöin saa nukuttua yön hyvin, mutta useimmiten herään jossain vaiheessa pyörimään. Ja vessassa tietysti saa käydä useamman kerran joka ikinen yö.

Vadelmanlehtitee ei oo mun mielestä mikään vippaskonsti synnytyksen käynnistämiseen. Mä ainakin juon sitä vahvistaakseni kohtulihasta -> vahvistaakseni synnytyssupistuksia sitten kun sen synnytyksen aika on. Mua supistelee kyllä päivittäin, on supistellut jo monta viikkoa, mutta ei kipeesti, enkä usko näillä olevan ton teen kanssa mitään tekemistä. Mutta siis kuopuksen synnytys oli helppo ja nopea ja sillon join tota teetä. Nännien pyörittelyä harrastin kun kipeät supistukset kuopuksesta alkoi. En sitten tiedä oliko sillä mitään merkitystä, mutta ei ainakaan lopahtaneet kesken. Supparit siis. Uskokoon näihin ken tahtoo:)
 
Hellurei,

terveiset polilta :) Sain jättää insuliinit sinne ja kovasti tuli kehuja, kun olen onnistunut pitämään sokrut aisoissa, tuli oikein hyvä mieli. Pikkuisen painoarvio oli 2377g eli kuulemma jos tätä tahtia kasvaa, on laskettuna päivänä n. 3400g :) Hän on kuulemma kaikin puolin sopusuhtainen ja kasvaa omalla käyrällään hienosti. Ottivat sydänkäyrät ja mun verenpaine oli himpusti koholla, mutta se nyt oli sellainen, se tilanne...

Pikku yllätys kysyin sitä heikotushommelia ja hoitaja kuunteli tarinani pää kallellaan, jonka jälkeen tokaisi, että toihan selittää koko homman! Että elimistö tuottaa normaalioloissa liikaa insuliinia ja siksi heikottaa helposti eli kannattaa syödä samaan malliin kuin nytkin, usein ja vähän. Raskaus taas taikka ne hormoonit sekoittaa koko järjestelmän ja siksi helpommin tuleekin sitten rdb. Lisäksi kohoaa myös riski sairastua kakkostyypin diabetekseen, koska on hyvin vaikea kuulemma hallita painoa sen heikotuksen kanssa. Ja tämähän on siis perinnöllistä eli selittää kuopuksen aamujumpit, niillä ei taida olla uhmaiän kanssa mitään tekemistä - hänellä on heikko olo aamuisin, koska kaikki sujuu, kun on ruoka vain valmiina. Hoitsu sanoi, että kannattaa syödä iltaisin esim. iso banaani, että se nostaa sokereita tarpeeksi ja pitää pitkään nälkää poissa, voisi helpottaa ainakin pojan aamuja. Lisäksi hän sanoi, että hyvä, että olen löytänyt tavan pitää sokerit muutenkin aisoissa, että syödähän saa ihan mitä vaan, kun tietää miten sen tekee. Eli vahvisti mun aavistukset siitä, että on ihan sama vedänkö joka ilta suklaapatukan vaiko enkö, kunhan ne sokerit vaan tunnin päästä ei ole yli rajojen. Nauroi vieläpä, kun kerroin, että joulutorttu ruoan päälle alentaa tunnin arvoja :D Niin ja sitä hän sanoi, että siihen heikotushommaan ei siis ole mitään muuta keinoa kuin oikeanlainen syöminen, se ei näy missään kokeissa esim.

Että sellainen jännityspäivä oli mulla :) Mieli on nyt hyvä ja hauskasti näytti lääkäri sitten kynällä tytön painoa ja totesi, että lähempänä tällaista painoa ollaan synnytyshetkellä. Eli koska emme puhuneet sukupuolesta mitään, oletan, että hän ehkä näki siellä tytön... noh, vielä olisi 5 kokonaista viikkoa jännitystä siinä asiassa :D Mullahan on ollut se poikaolokin, tavallaan...

Vadelmanlehtiteestä ja muista sentyyppisistä asioista lisää täällä: Kasvisruoka.Com -

Itse olen juonut sitä koko raskauden ajan eikä se kyllä mitään supistuksia ole aiheuttanut eli ihan rohkeasti vaan :)

Viivi+Tiiti 34+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MrsR
neuvola oli täälläkin... +6kg:a 3 vkossa:headwall:
En tiedä enää mitä teen tän painon kans :/ Masentavaa.

Hb oli tippunut edelleen ollen enää 106 (lähtö 155)vaikka tupla-annoksen rautaa vetelen päivittäin

Verenpaineet romahtaneet 107/69

SF komeat 35cm joka kasvaa tasaisesti omissa sfääreissään.
Vauvat voi ok, rt:ssa edelleen molemmat ja hikottelivat ja liikkeitä oli reilusti kun koitettiin kuunnella sydänääniä.

Sokerit olleet ihan priimat (mulla siis ihan vaan seurataan niitä)

Jotenkin tuo paino ottaa koppaan, omiin mittoihin 35kg:a tuntuu ihan kauheelle :(

No, vauvvoilla kaikki hyvin, se on se pääasia.

T:Neiti 32+5
 
Vadelmanlehtiteetä mä olen juonut ihan maun vuoksi, useamman vuoden jo. Alunperin mä sain joltain sukulaiselta vinkin teini-ikäisenä menkkojen kanssa tapellessa, että se helpottaisi pitkiä menkkoja. Mulla kun yhdessä välissä tykkäsi tiputella varsinaisten menkkojen jälkeen pitkän tovin. Sitten se jäi vaan päivittäiseksi tavaksi. Raskauden aikana jotkut kehoittaa välttelemään kun joillain se vahvistaa supistuksia, ja jotain väitteitä on että altistaa ennenaikaiselle synnytykselle. Tiedä nyt tuota että onko uskominen vaiko ei, mutta varovainen olen itse ollut.

(.)
Huhhuh, labroista selvitty hengissä. Enää ei tullut kamalaa paniikkiahdistusta odotushuoneessa, ei edes kädet tärissyt :) Hitto että voi olla hyvä olo pienestä asiasta, mun piikkifobia antaa periksi! :) Ja neulakammoiselle tää raskaus on kyllä ollut tosi hyvää siedätyshoitoa, kun kokeissa on vaan pakko käydä. Tai no, pakko ja pakko, mutta en halua riskeerata vauvan hyvinvointia omien pelkojen takia. On kyllä labrojen palveluntaso parantunut siitä, mitä se on joskus silloin ollut kun tämä fobia on tullut. Kukaan ei katso kieroon kun laitoin emla-laastarin ja tosi hienosti osattiin huomioida kun kerroin jo ajan varatessa mun pelkotilasta. Annoin heti hyvää palautetta labrahoitsulle, ja laitan sen vielä kirjallisena huslabiin. Jos mua olis aina palveltu niin empaattisesti kuin tänään, ei mitään pelkoa olisi ikinä edes kehittynyt :)
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Heidukka

Yhteistyössä