HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Täällä vielä! :wave:

Kävin suihkuttelemassa lämminvesivaraajan tyhjäksi. Jos tulee vielä supistuksia niin soitan naapurista siskon lapsenlikaks ja lähetään näytille. Ihan kauheen kipeitä ei supparit oo ollu, mut eipä ne ollu esikoisestakaan kun vasta sit ku kalvot puhkastiin...

Pink 35+6 ( unessa synnytin 36+5, mut olikohan pari numeroo sittenki toisin päin?! ;) )

• Tykkää
Reactions: Viivi76 ja Heidukka
J+
Pink89 mullakin oi viikko sitten vastaava tilanne. Ohjeistus on että pitää ottaa 1g panadolia (parasetamoolia) käydä suihkussa tms mitkä lievittää oloa ja katsella uudestaan. Mulla tuo 1g panadoli otti kovimmat terät suppareilta ja suihku hoiti loput.
Ja tässä ollaan, eihän ne sinne sairaalaankaan toivo että heti rynnittäis kun jossain tuntuu. Kannattaa ainakin soittaa synnyttäjien päivystyksern ja udella mitä tehdä. Tuo 1g kipulääkettä on aika tavallinen ohjeistus, sillä jos kivut lievittyy sillä niin ei ole synnytyskään lähellä. Tai ei ole ainakaan synnytyssuppareista kyse :)

Kivuttomat supparit on täällä yhä useammin. Nyt ne ovat jotenkin jänniä, sillä niistä jämähtää totaalisesti. En pääse eteen enkä taakse vaan lamaannun siihen pisteeseen. Kivuilla tuntuu että voi edes hieman liikahtaa. On jopa käynyt mielessä erotanko mä edes kivut ja kivuttomat supparit :LOL: kun ne kivuttomat lamauttaa pahemmin.

Väsymys tarviiko muuta sanoa, nukkuisin pari vuorokautta putkeen ellei olis pakko vessassa käydä siinä välissä.

Muitten käyttäytymiset/reaktiot kaupan kassalla oli tänään lähes eläkeikää hipoava nainen joka kassalla toivotti voimia ja terveyttä synnytykseen. Jäin luukku auki tuijottamaan, kiitin ja lähdin. En edes ostanut mitään vauvaan liittyvää (vaippoja, korviketta yms).
Jäin miettimään toivottiko nainen muuten vaan, vai aistiko hän jotain mitä minä en. Jotkut vanhat rouvathan sanoo näkevänsä kasvoista (etenkin silmistä) onko nainen pieniin. Ja samat huhut kertoo että kasvoistakin osaisi jotkut tulkata.

Toki nää on niitä höpöhöpö juttuja. Kuten se että kaunis tyttö vie äitinsä kauneuden. Jos äidillä on kukkiva naama. No meijän rinssi on sitten mr.finland 20 vuoden päästä sillä olen naama, olkapäät ja selkä finnien peitossa :LOL:

Viimeksi muokattu:
Synnärillehän se lähtö tuli. Supistukset jatku kuumasta suihkusta ja 1g panadolista huolimatta. Supistukset on tullu nyt 5 tunnin ajan 6-20 min välein. Koska viikkoja on vielä sen verran vähän niin tiputtaavat mulle nesteytystä, jos sillä vielä saatais synnytys pysäytettyä. Supistukset oli kyllä jo sen verran työtään tehny, että kanava hävinnyt ja kohdunsuu auki 3,5cm (neuvolassa eilen aamulla kanavaa sentti, auki sormelle). Nesteytys on nyt pidentäny supistusten väliä, tulee n. 15min välein. Kipu on vielä hyvinkin siedettävää. Sanoinkin kätilölle että jos mä oottaisin kotona niin kauan etten enää kipua kestäis niin synnyttäisin kotiin. Korkea kipukynnys?!

Katsotaan nyt vieläkö täältä yhtenä kappaleena kotiin lähdetään...

Pink89 hyvä et oot viel yhdes koos. :) Pidän peukkuja, et tilanne pysyis semmosena, mut jos hän on sieltä tullakseen niin minkäs siinä sitten tekee. Tsemppiä :heart:

J+ jotkut vanhoista rouvista oikeasti tietää - silmät ovat kuulemma haaleammat raskaana olevilla ja kasvoilla on sellainen hehku. Näistä ainakin aikoinaan oli eräs vanha rouva (nyt jo edesmennyt) tiennyt äitini odottavan minua, vaikkei äiti itsekään vielä tiennyt. Mystisiä juttuja. Ehkä höpöhöpöä, mutta uskon oikeasti, että toiset ovat herkempiä noita näkemään kuin toiset. Se on se intuitio. :D

Täällä siis ollaan edelleen hereillä ja se käy kyllä julmetun kalliiks. Taas tilasin nettikaupasta vaatetta vauvalle - tajusin jo pari päivää sitten, että sukkia ja pöksyjä on hyvin vähän eikä kunnon yöpukujakaan oikein ollenkaan. No niitähän sitten tilasin. Raivostuttaa vaan, kun kaikki on niin värikoodattua ja kuosit niin stereotyyppisiä, ettei voi tilata kuin neutraaleja. Hmph.

Selkeästi tää pieni möyrijä tiesi, että tilaan jotain hänelle, kun aloitti hirveet pirskeet heti, kun kaivoin luottokorttia rahapussista. :D Taas yksi asia, mikä vahvistaa sen, että tyttöä pukkaa... :LOL:

Väsyttää niin paljon... jokohan sitä tulis uni, kun menis sänkyyn? Kuuma ainakin on... Unista muuten, näen oikeasti todella sekavia unia, joissa pyörii ihmiset, joiden kanssa olen ollut eniten tekemisissä viimeisen vuoden aikana... ei siis painajaisia, mutta hirveän sekavaa - kuin joku Amazing Race ois menossa. (no oikeastihan tää kyllä on just sitä) Niin ja kun taisin joskus mainita, että näin jo alkuraskaudessa, n.rv12 tienoilla, unen, jossa synnytin pienen tytön, jonka pituus jäi arvoitukseksi, mutta paino oli 2900g... Noh, tuossa taannoin juttelimme saunassa miehen kanssa unista ja mies sanoi myös nähneensä unta, jossa meillä oli pieni tyttö. Ja oli kuulemma hyvin paljon samaa näköä kuin miehen pikkusisko oli vauvana. Ei sinänsä yllätä, koska sieltä tulee hyvin voimakkaat geenit - varmaan ainoa, mitä minulta tyttö perisi, on silmät. Ei ole kuin tekovaiva. Pöh. :D

Viimeksi muokattu:
J+ mitäs jos se mummo ihan vaan huomas sun mahasi :D.. Itse kuvittelen ettei mun masua kukaan nää toppatakin alta, mutta näimpä eilen kunnon sivuprofiilin eskarin ikkunan heijastamana.. Ei se mahakaan niin, mutta ryhti.. Ihan S..

Kohta eskaria viemään, neuvolaan ja sinne ultraan.. Iiiks..

Äiti maa & Alli 36+4

• Tykkää
Reactions: Viivi76
ila
Pinkille tsemppejä! Olisihan se hyvä jos vielä ainakin viikon pysyisi vauva sisällä, mutta jos se nyt on jo tullakseen, niin toivottavasti kaikki menee hyvin ja vauva on terve :)

Täällä meni yö vähän miten sattuu. Yhdynnän jälkeen holahti lakanat märiksi jostain täysin kirkkaasta vuodosta, vähän jäi epäselväksi oliko vuoto lapsivettä vai jotain muuta. Soitin synnärille ja siellä kätilö totesi, että voihan se lapsivettäkin olla. Nyt pitää pari päivää tarkkailla oloa ja eritteitä, ja jos outoja holahduksia tulee niin sitten synnärille mars. Näillä mennään!
Toivon holahduksetonta päivää, joudun nimittäin istumaan 2 tuntia bussissa :D

Ila 34+0 POKS!

Marlin olipa kiva kuulla sinun kuulumisia vaikka vähän surullisia olivatki :hug: Parempaa onne tällevuolle nyt sitten! :xmas:

Pink alkaa kuulostaa sille, että täällä on kohta kolmas lapsi :) Tsemppiä! Piehän meijät ajantasalla.

Ilaki taitaa olla lähipäivinä jo synnytystouhuissa :) Kylläpäs niitä nyt taitaa rueta maailmaan tulemaan näitä lapsia, ihanaa :heart:

Minun anoppi on ihan tyytyväisen olonen, että on tulossa mummoks. Ensimmäinen lapsenlapsi on siis heille tulossa. Kyselee usein neuvolan jälkeen kuulumiset, että oliko mitään uutta jne. ja muutenki kyllä on kiinnostunu, miten menee. Se on ihan kiva, kun hän ei onneks oo kuitenkaa mitenkään liian innoissaan. Ei oo siis ostellu meille/vauvalle mitään, saatiin häneltä amme ja jos meille tulee tyttö, ni saahaan sit jotain vaatteita. Hällä on niitä vielä tallessa vaikka heijän nuorinki on jo nyt koulussa ekaluokalla. Miehen mummo taas on ilmeisesti aika vanhanaikanen, ei oo maininnu meille mitään koko raskauesta, kun on siellä käyty, ennenku vasta nyt uuenvuon aattona sanoi, että "tytönköhän tuota pyöräytät". En oikein tiiä, mistä seki kommentti tuli, liekö tämä minun maha hänen mielestään se "tyttömaha" vai mitä.

Minun oma äiti taas ei tunnu oikeestaan olevan juurikaan kiinnostunu tästä raskauesta. Osittain johtuu varmaan siitä, kun hällä on jo 2 lapsenlasta, mutta varmaan enempiki siitä, että erosivat isän kans n. vuos sitten ja äiti muutti muualle. Asuu n. 60km päässä, mut ei paljoo meillä käy, ehkä kaikkiaan käyny n. 3-4 kertaa. Eikä kyllä oikein soittelekaan. Jotenki minäkään en oo osannu pittää häneen yhteyttä tuon muuton jälkeen. Hän sano kyllä ennen joulua käyessään, että voi tulla viikoks minun avuks, kun vauva on syntyny, jos on tarpeen, mut eilen miehen kans juteltiin asiasta ja oltiin kumpiki sitä mieltä, ettei tarvii varmaan tulla, kun mieski on sitte kotona. Katotaan sit myöhemmin, jos jossain vaiheessa vaikka haluanki hänet tänne.

Synnytykseen en häntä kylläkään ottas mukaan, kun joku sitä kyseli. Enkä kyllä muutenkaa ketään muuta, kun tuon oman miehen :heart: Hän tässä sanoiki maanantaina miettineensä, että mites sitte käy, jos hän sattuu olemaan esim. mahatauissa, kun pitäs synnärille lähtee. Niinpä, sitäpä en ollu ite ees miettiny :headwall:, mut sit kai minä vaan meen itekseni, millä kyyvillä sitte satun pääsemään. Jos isä ei oo kotona sillon, niin se on varmaan mentävä taksilla. Ja sitte mies sano miettineensä semmosta (ÄLKÄÄ LUKEKO, JOS OOTTE HERKKIÄ), kun kerroin hänelle joskus, että ilmeisesti aika moniltaki naisilta tulee ihan kakka siinä synnytyksen aikana (ei lasta, ei p**kaa??), niin että mites jos se multa tulee, niin mitäs hän sitte tekkee, mainihteeko mulle, että nyt siellä on läjä lattialla :LOL: Tässä vaiheessahan tuo tuntuu aika huvittavalle, mut sanoinki, että parempi varmaan sitte kahtoo vaan minun ilmettä ja päättää sitte uskaltaako asiasta mainita vai ei :)

Meijän terkkari puhu siitä kotikäynnistä jo marraskuussa muistaakseni, kysy mitä mieltä oon, että onko hänen viisaampi tulla käymään ennen vai jälkeen vauvan syntymän. Kun monet kuulema haluaa/tarvii opastusta ihan semmosessa, että mihin se vaipanvaihtopaikka kannattaa laittaa jne. Mut myö otetaan hänet vasta sitte synnytyksen jälkeen käymään, sitte siitä on ehkä enemmän hyötyä ja hän haluaa sit kuulema kattoo, miten se imetys sujuu. Tosi kiva minunki mielestä, että hän tulee käymään sit täällä meillä.

Semmosia turinoita tällä kertaa...

minä vaan -84 + juniori 36+4

• Tykkää
Reactions: Marlin
Te olettekin ruvenneet vallan öisin kirjoittamaan :)

Pink89 Jännittävää! Toivottavasti siellä on kaikki hyvin, olit sitten kotosalla tai synnärillä.

minä vaan -84 Onko siis sinun anopilla kouluikäinen lapsi? Eli miehellä on sen ikäinen pikkusisko?

Anopista ei ole toistaiseksi ollut mitään erityistä haittaa. Miehelle soittelee ehkä vähän useammin kuin normaalisti, mutta muuten vaikuttaa sillä tavalla rauhallisen innostuneelta. Hän ilmoitti heti alkuunsa, että "Me emme sitten puutu siihen lasten kasvatukseen" mikä naurattaa vieläkin minua :) On selvästi anoppi miettinyt asiaa. Oma äiti taas hössöttää sillä tavalla sopivasti. Aina neuvolan ja lääkärin jälkeen pitää soittaa hänelle, koska muuten se menee paniikkiin, että nyt on jotain niin kamalaa, etten uskalla soittaa.

On muuten todella tunteet pinnassa. Rupesin tässä sitten itkemään, kun luin MrsR:n kirjoituksen hätäkeskuksesta, että ilmoittavat partioille, jos tulee kiirus synnärille. Kun jotenkin se on niin hellyyttävää ajatella, että koko maakuntaa tiedotetaan, että nyt sieltä saapuu maailmaan uusi tulokas ja vauhdilla, että ei saa häiritä, kun on hätä!

Viime yönä tui eka selvä supistus (tai ainakin luulen niin). Kylkeä kääntäessä koko vatsa meni aivan jännittyneeseen tilaan ja koski ja kiristi. Harjoittelua se onneksi vielä oli, kun loppui heti kun sain asennon takaisin selälleen. Mikä olikin siis oma operaationsa, mutta onnistui kuitenkin :)

Keltakukka 35+4

• Tykkää
Reactions: MrsR
Marlinille kiitos kuulumisista ja paljon vauvaonnea tälle vuodelle!

Pink89 tule sitten kertomaan heti kun pystyt, miten kävi. Eiköhän vauva ole päättänyt nyt ihan lähipäivinä tupsahtaa:)

Isovanhemmat kaikki neljä innoissaan. Molempien puolelta ensimmäinen lapsenlapsi, kovasti odotettu ja toivottu. Omille vanhemmilleni raskaus oli yllätys, kun meillä on ollut kaikenlaisia kriisejä miehen kanssa ja he ovat niistä tienneet, niin eivät tosiaan osanneet odottaa seuraavaksi vauvauutista. Innoissaan ovat tavaraa ostelleet. Anoppi on toivonut lastenlasta jo kauan, heille ei ehkä niin suuri yllätys, kun eivät näistä meidän ongelmista ole tienneet. Vähemmän mitään sälää olemme saaneet, kuin etukäteen lupailtiin, mikä on pieni pettymys. Meillä siis on vallan mainiosti varaa hankkia tavarat itsekin, mutta ei pitäisi lupailla, jos ei sitten ole valmis oikeasti hankkimaan. Toivoisin kuitenkin, ettei ilman kysymistä ainakaan mitään isompaa hankita, koska en ihan mitä tahansa vauvakrääsää tänne kotiin tahdo...

Lapsivedestä vielä täällä eilen seksin jälkeen myös valui jotain kirkasta ihan pieniä määriä reittä pitkin (ei spermaa). Onko niin, että jos lapsivettä tihkuisi, niin sitä tulisi sitten koko ajan? Olen jotenkin hysteerinen tuon veden kanssa, kun meillä tämä perätila, ja vesien mentyä vaara napanuoran luiskahduksesta. Ja ilmeisesti tuollainen pieni tihkuminen ei vielä olisi mitenkään paha? Meillä vettä on myös aika vähän, joten kovasti mietityttää, voiko se mennä huomaamatta esim. suihkussa. Jostain olen vain ymmärtänyt, että sitä sitten tippuisi kyllä koko ajan niin, että päällihousutkin kastuu.

• Tykkää
Keltakukka, jep! Meijän tulevan pikkusen nuorin täti on 7v. :D Ja hän taitaa olla suht. tohkeissaan asiasta. Kesällä kun ekan ultran aikoihin kerroin anopille tulevasta pikkusesta, niin siitä parin viikon päästä, kun menin heillä käymään, niin tämä 7v. ootti, että minä oisin menny jo vauvan ja vaunujen kanssa :LOL: Ja olihan hän jo sitte tässä loppusyksystä puhunu koulussa en nyt muista oliko siivooja vai kuka, mut kuitenki, että hänestä tulee täti =) Toinen on niin ihana. Itseasiassa tuolla minun miehellä on noita sisaruksia sen verran monta, että niistä on vielä kolme tällä hetkellä peruskoulussa, tämän 7v:n lisäks löytyy myös kolmosluokkalainen tyttö ja kasiluokkalainen poika, jolla on rippikesä tulossa. Hänestä seuraava, myös poika, onki sitte amiskassa tällä hetkellä. Loput kolme sisarusta onki sitte jo aikuisia. Että anoppi on kyllä jaksanu tätä maailmaa täyttää, on hänellekki yks kohtukuolema sattunu siellä välissä.

Marlin toivottavasti kolmas kerta toden sanoo :flower:

Anoppi on ihan innoissaan :) Vaikka hänellä siis on lapsenlapsia jo neljä (kolme siis mieheni puolesta, tosin taitaa tietää vain kahdesta... ja yksi hänen siskoltaan) plus minun lapset siihen päälle, nekin on sukuun otettu, vaikka isä onkin eri, niin on alkanut soittelemaan vointia ja kaikennäköistä. Eikä olla siis hänen kanssaan tunnettu edes muutamaa vuotta pidempään, mutta ihan selvästi synkkaa ja hän tuntuu olevan sellainen järki päässä -tyyppi. Antoi lapsillekin kirjoja joululahjaksi eikä mitään turhaa krääsää :) Sanoinkin viime puhelussa, että vaikka kestoja aionkin alussa käyttää, niin jos tuomisia haluaa sitten tuoda, niin mieluiten niitä kertsivaippoja vaikka, että vaatetta meillä on niiiiiiin tuhottomasti jo ennestäänkin. Kun kaikki kuitenkin tuovat kaikenlaista 'tarviketta' ja vaatetta tullessaan.

Omat vanhempani eivät siis ole enää elossa, mutta tsekkaavat varmasti tilannetta tuolta pilven reunalta. Exän äiti eli lasten mummu on myös innoissaan, hän on ottanut minut ns. ottotyttärekseen ja on paljon mukana elämässämme myös. Ja äitipuoleni on sitten ihan oma lukunsa. Hänen mielestään en saisi tehdä yhtikäs mitään ja pitää olla kuulemma varovaisesti ja blaa blaa. Jo alkuraskaudessa oli kauhuissaan, kun mulla oli 'niin pitkä työmatka'. Siis suuntaansa n. 40 kilsaa pitkä? Olisi kuulemma pitänyt lopettaa työnteko siihen paikkaan... yritin selittää, ettei sitä nyt ihan noin vaan voi sanoa, että joo en mä tule enää töihin, kun on niin pitkä matkakin :D Tai voi kai, mutta aika työtö olo saattais olla :LOL: Joo ja velipoika, heidän ipana täytti juuri vuoden. Minä kun muistelin, että siinä iässä aletaan syömään jo normaalia ruokaa, muussattuna tietenkin ja ilman vahvoja mausteita, niin tämä ressuparka sai makeaa sosetta lounasaikaan, kun muut söivät herkkua seisovasta pöydästä ja lapsi olisi tahtonut lautaseltani parsakaalin, niin ei saanut antaa. Toinen näytti niin surkealta, että lähdin pois, kun en pystynyt seuraamaan sivusta sitä hommaa... No, kysyin sitten kuitenkin, että voisiko meidän muksut tulla heille sitten synnytyksen ajaksi, niin käy se kuulemma. Ainoa kysymys oli että niin, olikos se 7. päivä? Mä olin vähän, että no se on laskettuaika, että mistä sitä tietää, koska hän suvaitsee syntyä :D Kaverini vasta muistutteli, että heillähän oli tosiaan suunniteltu sektio, että ei se pesue varmaan oikein ymmärrä, että lapsihan voi syntyä koska vain :D

Noniin, kaveri soitteli välissä ja mun paatosajatukset katkesivat :LOL: Harmi, täältä olisi varmaan piisannut paljon tavaraa ja ehkä vähempi sitä itse asiaa :D

Pink pysäytti kyllä mun tajunnan, meillähän on sama la. Taidan mennä päikkäreille odottelemaan josko sieltäkin tietoa tulisi :)

Niin ja J+ kyllä mä kans epäilisin, että mumpsi on katsellut sun mahaa ja jos se on vaikka laskeutunut, niin sillä perusteella varmaan sitä onnea matkaan on toivotellut :D Itse en ainakaan ole onnistunut olemaan mitenkään huomaamaton viimeaikoina :LOL:

Huumormielellä täällä päässä onpi Viivi+Tiiti 35+6

• Tykkää
Huomenta!

Kotona ollaan yhtenä kappaleena! Olikin sit vähän erilainen yö. Supistukset tosiaan sit loppui nesteytyksen ansiosta. Ehkä ihan hyvä niin. Toki olis ollu ihana nähdä jo pikkuinen, mutta jospa hän vielä viikon malttais masussa olla, niin olis täysiaikainen.

Kun tultiin synnärille vähän ennen kahta, oli supistukset epäsäännöllisiä 6, 8, 12min välein tulevia menkkakramppeja. Kaulakanava hävinnyt ja väljästi kahdelle sormelle auki (n.3,5cm). Laittoivat sit Ringer-tipan ja käyrille makaamaan. 1,5 pussia tiputtivat nestettä, niin rupes supistukset harvenee. Neljältä kätilö käski meidän koittaa vähän nukkua ja tunti siinä torkahdettiin eikä supistuksia enää tullut. Puol kuudelta lähettiin kotiin. Ohjeena tulla herkästi takaisin. Mieluummin käyn vaikka pari "turhaa" reissua kuin synnytän kotiin. Eivät kattoneet kohdunsuun tilatte enää uudestaan, ettei se enää provosoisi suppareita. Tosi ihania kätilöitä oli ja vaikka heillä oli kiireyö niin minuakaan ei huomiotta jätetty.

Nukuin sit yöuneni 07-12.30. :D Mies kävi kotona keittää teet termariin ja vaihtoi työkamppeet ja lähti töihin. Reppana, on varmaan väsynyt. :/

Nyt pitäis taas malttaa levätä ja JUODA paljon.

Kiitos kun myötäelätte tätä jännitystä kanssani! :heart:

Pink 35+6

Heipsan mammat ja masut!

Nyt olis mahakuvia räpsitty tunnin ajan, ainakin kamerasta tsekattuna näytti ihanalle :heart: , katotaan kun kuvaaja saa vielä muokkailtua kuvat koneelle ja ovatko sittenkin vielä ok :)

Viime yönä pääsinkin jo ajoissa nukkumaan, tai no ajoissa nykyrytmiin kun uni tuli jo vähän jälkeen yhden. Silti heräsin suht pirteänä puol seiska kun miehen kello soi. Kai se kroppa alkaa jo valmistautua edessä oleviin valvomisiin.

Marlin olipa mukava kuulla sinusta, ikävää että teillä on käynyt huonosti raskauksissa :hug: Toivottavasti uusi vuosi tuo paremman onnen :)

Pink89 täällä odotellaan kuulumisia kuumeisesti :) . Tulehan sitten kertomaan kuinka kävi. Joko saadaan kolmaskin vauveli maailmaan tästä ryhmästä.

Täällä on taas normipäivä. Olo mitä mainioin, ei mitään kolotuksia tms. Limatulppaa? taitaa edelleen tulla, mutta muuten ei mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Oletan, ettei tämäkään täältä yksiöstää ole kuin vasta ihan la:n tienoilla tulossa tai sen jälkeen.. Huomenna tosiaan lääkärineuvola niin tietää sitten tilanteen tarkemmin.

MrsR meilläkin on poreamme :) , ajattelin köllötellä siellä mahd pitkään ennen sairaalaan lähtöä synnytyksen koittaessa. Esikoisesta ammeessa lilluminen auttoi NIIIN paljon supistuksiin ettei tosikaan. Meillä kun on lyhyt matka sairaalaan ( 6km) niin yritän kyllä kotona sinnitellä mahd. pitkään :)

Anoppi odottaa innoissaan täälläkin toista lapsenlastaan :). Miehen isosisko ei taida ikinä lapsia tehdä joten olemme ainut "toivo". Esikoiselle osteli paljon kaikkea, nyt ei ainakaan vielä ole tullut mitään lahjuksia, mutta kyllä muuten on ollut odotuksessa mukana. Mulla on kyllä niin huippu anoppi :heart:
Anopin kanssa ollaan paljon tekemisissä ja puhutaan paljon eri jutuista. On tiennyt alusta asti hoidoista, vaikkei mies niistä olekaan hälle mitään puhunu, mä sitten senkin edstä :LOL: Mä haluisin vielä tämän pikkuisen jälkeen kaksi lasta, mutta katotaan nyt miten tuo mies suhtautuu. Hänelle kun olisi riittänyt yksikin. Innolla on kyllä ollut tän kakkosenkin odotuksessa mukana, vaikkei niin hoitomyönteinen aluksi ollutkaan. Meillähän olis pakkasessa vielä 8 top-luokan alkiota, jotka saisi julkisen puolen hoidoilla käyttää. Ja ei kai nyt "pikkusisaruksia" voi roskiin laittaa:whistle:. Ei vaan, aika näyttää mihin päädytään :).

Nessuli meillä esikko eskarissa ja jatkaa eskaria, mutta muuten on kotona. On ollut nyt tammikuun alusta pelkässä eskarissa. En viitsi suotta pitää pitempiä päiviä kun kuitenkin eskaria on joka päivä. Jos esikoinen olisi nuorempi niin sitten olisi varmaan 9-15 hoidossa muutamana päivänä viikossa. Sillä saisi pitää tarhapaikan loistavassa tarhassa, täällä kun päivähoitotilanne on melko hanurista...

Liikkeistä täällä ei paljon oo liikelaskentaa tehty, on niin vilkas tapaus taas masussa ettei mitään rajaa. Mies on tosin sitä mieltä et esikko oli vielä vilkkaampi. Osasyynä varmaan miehen mielipiteeseen vaikuttaa, että istukka on tossa ihan edessä ja vaimentaa kyllä liikkeitä ulospäin aikas tehokkaasti. Mä kyllä tunnen niitä senkin edestä.
Toissa iltana tein hetken laskentaa kun oli ollut vähän hiljaisempi ilta kuin normaalisti. Aloitin laskemisen ja vartin kohdalla lopetin, liikeitä oli tullut siihen mennessä 24. Tais vaan vauveli olla kunnon torkuilla ennen liikemaratoonia :LOL: Bettis ja MrsR taisivatkin valitella kipeitä kylkiä, täällä sama juttu. Monoa tulee jatkuvasti tai pyllyä ängetään kyljestä läpi. Neuvolan täti sanoi viimeksi, että pää on jo niin alhaalla lantiossa ettei vauva saa enää käännettyä selkää puolelta toiselle. Kyllä saa, tuntuu vaan äitistä vähän ikävältä :stick:

Nyt taidan mennä syömään yhtä herkkuani, kasvissosekeittoa kun ei oo kun aamupala tullut seiskan aikaan syötyä, alkaa jo vähän huikoa =)

hiippis ja jälleen möykkäävä muru 36+1

Lumista päivää helmimasut!

Maaritille onnittelut pikku prinsessasta :flower:
Ja Pink89 jännittelin täällä sun kuulumisia mut onneksi pikkuinen päätti vielä toistaiseksi pysytellä masun turvissa :heart:
Marlin: olipa kiva kuulla sinusta, vaikka kovia olettekin joutuneet kokemaan, ihan liikaa yhdelle vuodelle :hug: Tsemppiä tälle vuodelle!
Poksauttelempas 34+0 ja samalla tän aamuiset neuvolakuulumiset:
Meidän neukkutäti oli ottanu ja lähteny toiseen neuvolaan töihin, ilman että mitään edellisellä kerralla asiasta ilmoitti!! Uusi täti oli kyllä kanssa tosi mukava, mutta jotenkin ei niin vapautuneesti osannu nyt jutella...
suluissa edellinen neuvola käynti vkolla 30+6
Painoa oli kaikella joulu-ahatmisella tullu "vaan" 127g/vko (+ 400g) yht. 10,8kg (ja siitäkin syytetään Mytyn kasvua :D)
Turvotus: - (-)
RR: 129/85 (126/72)
Pissa puhdas (puhdas)
hemppa: 118!!!! (vko 28+0 130) rautaa siis saa alkaa popsimaan :/
SF: 33 (30)
RT (rt)
sykkeet: + n. 160 (+) oli jumpat menossa niin meni välillä yli 170 :D
Liikkeet: ++
seuraava neuvola kahden viikon päästä, sitten KYS ja sit neuvolat viikon välein! Huimaa!!!

Anoppi:
aivan huikea ihminen! Parempaa ei voisi toivoa!! :heart: Saan tarvittaessa aina tukea sieltä ja on varmasti aidosti kiinnostunut vauvan ja minun hyvinvoinnista ja jaksaa kannustaa! Kuitenkin sellainen jalat maassa tyyppinen ihminen. Mitään tavara krääsää ei olla saatu, tarpeellista vain ja antavat mielummin rahan ja saadaan ostaa sit mieluisat ite. Samoin omat vanhempani ovat kanssa tukena silloin kun tarvitsee ja samalla tavalla jalat maassa olevia ihmisiä, joten mitään ääri hössötystä ei ole ollut! Appi- ja minun vanhemmille tuleva pienokainen on ensimmäinen lapsenlapsi ja tuleville isoukeille ja -mummoille ensimmäinen lapsenlapsenlapsi, joten uusi sukupolvi alkaa meistä :heart:
Synnytykseen mukaan en ole ajatellutkaan että jonkun muun kun mieheni ottaisin. Enkä taida muita huoliakaan, sitten on selvittävä kätilöiden avustuksella jos mies ei jostain syystä kerkeä... toivottavasti kerkeää!
Liikelaskentaa: ei ole täälläkään tarvinnut ehdä, sen verran melskettä masussa pidetään, ettei ole epäselvää ollaanko siellä hengissä vai ei :heart:

Tällainen romaani tällä kertaa!

Heidukka ja Mytty 34+0

• Tykkää
Vastaankin itse lapsivedestä kun soitin äitipolille asiaa pähkäiltyäni. Kuulemma sitä tulisi kyllä sen verran tiuhaan, että sen huomaisi. Eli pikkarit kastuisi sitten useamman kerran. Se mitä eilen reittä pitkin valui, ei siis varmaan ollut lapsivettä. Nyt ei ole mitään tippunut, eli ei varmaan ole sitten mitään reikää missään.

Huoh, alkaisi jo tapahtumaan. Odotan joka ilta, että nytkö jo, mutta ei. Eilen kokeiltiin siivousta, saunaa ja seksiä, ja tässä edelleen ollaan. Pahus, kun lääkäri vihjaili ennenaikaisesta syntymästä, niin nyt sitten odottelen täällä toiveikkaana varmaan sinne 42-viikolle asti...

Heipat kaikille!

Jännä juttu kävi, kun mullahan on tuo maha napsunut, yleensä potkujen yhteydessä, aika tiuhaan ja sitä sitten miettinyt että mistä johtuu. Niin eilen käytiin ihastelemassa 8 päivää vanhaa vauvaa jonka jaloista kuului sama napsuntaääni! Eli nivelet ne siellä taitaa ääntä pitää :D

Jokohan kommentoin aihetta oma äiti synnytyksessä.. No siis tässä tapauksessa olisi hyväkin asia ottaa äiti mukaan. Oli esikoisen kanssa melkein koko ajan mukana, ennenkuin isä ehti mukaan loppuvaiheessa. Äiti on hoitoalalla ja tuossa tilanteessa toimi ja käyttäytyi kuin työntekijä, ei äiti. Oli siis suureksi avuksi. Höösäävää ja hysteeristä tapausta en huolisi mukaan. Tahtoisi nytkin tulla mukaan, mutta eiköhän se lapsen isä tule kuitenkin=)

Ja mummojen osallistumisesta odotuksessa, tuolle äidilleni jo neljäs lapsenlapsi, eikä ole enää nii hössäävä kuin ekan kanssa, mutta positiivisesti mukana kuitenkin. Anopille tämä on eka ja varmaan viimeinen lapsenlapsi ja tykkää kyllä kans, mutta luonteeltaan enempi käytännönläheinen ja rauhallinen kanssaodottaja. Häneltä saa autokyytiä neuvolaan ym kun ei enää voi pitkästi kävellä =)

Oma maha; nyt on iskeny väsymysaalto uudestaan.

Halibut 33+4
(hassua kun noita viikkoja ja päiviä ei enää tarkistamatta muista, niinkuin alussa)

*haaaaukotus*

Voi elämä tätä väsymystä ja laiskotusta! Ottaa oikein päähän kun ei tunnu saavan mitäään aikaiseksi!

Anoppi ei meillä ole oikein innostustaan osoittanut.. En tiedä syytä, ennen on ollut aina kiinnostunut kaikesta ja todella ihana ihminen, mutta nyt ei mitään.. Oma äiti kun onkin taas ihan toista maata. Ei onneksi tosiaan liikaa hössötä :D

Tänään kävin tosiaan neuvolalääkärillä. Ensin neuvolatädin tapasin ja sen jälkeen odotin lääkärile 35 minuuttia. HUOH! Tuli huono olo siellä odotellessakin.
No mutta siellä oli kaikki hyvin.
Tasan viikko sitten viimeksi neuvolassa:
Oma paino: -500g
RR: 113/73 (115/76)
Pissa: hieman valkuaista, ilmeisesti kuitenkin valkovuotoa (puhdas viimeksi)
HB: 117 (106) Eli oli noussut onneksi.
SF-mitta: 33 (34)
RT (RT)
Vauvan syke: +140 (+155)
Liikkeet: ++ (++)
Vauvan paino: 2,8-2,9 kg :heart:
Lantio normaali
Kohdunsuu: pehmeä, kiinni, pituus 3cm

Pitäisi kuulemma vauvan vähän vaihtaa asentoa, jotta pääsisi painamaan kohdunkaulaa.

Mutta kaikki tosiaan oli hyvin ja ensi viikolla taas neuvolaan. Nyt on niitä viikon välein. HUIH!

Ovatko muut lukeneet kun Turkulainen Avantgrade -kampaamo tekee pe-la yöllä tempauksen, että pe 18.00-la 06.00 leikkaavat ja värjäävät ilmaiseksi hiuksia. Mutta ehtona on että kampaajalle annetaan vapaat kädet. :) Tekisi mieli mennä, mutta vähän jännittää tuo vapaat kädet, että mitä siitä sitten tulisi. :D Saa nähdä jos kuitenkin päädyn sinne. :D

Laiskuus ja väsymys on tosiaan iskenyt ja pahasti. Heräsin 9.30 ja lähdin neuvolaan ja kun tulin kotiin lämmitin miehelle ruuan jota tuli syömään tauollaan ja kun tuo lähti niin nukahdin sohvalle. ja heräsin 14.00, huoh.. Pari tuntia nukkusin ja se tietää sitä taas etten nuku yöllä, enkä saa taaskaan mitään aikaiseksi tänään. Imuroisin kyllä, mutta haluaisin siivota kunnolla, vaikkakin lauantaina kuurttiinkin koko asunto, mutta tykkään siivoamisesta ja haluaisin tänne ihanan puhtauden, mutta kun ei millään jaksa. Ja se on ärsyttävää.

Olenpas huonon tuulinen, anteeksi :D

Bettis ja rakas 36+4 :heart:

Anoppi ei toutota millään tavalla tulevasta vauvasta.Kyselee toki vointia ku nähdään,mutta ei muuta.Asiaan saattaa vaikuttaa että tuleva lapsenlapsi on heille nro 24. Äitillekkin lapsenlapsi on 16.Odottaa kovasti vauvaa ja on luvannu tulla auttelemaan synnytyksen jälkeen,mutta ei hössötä hänkään.

Bettis kannattas käyttää hyväksi tuo ilmanen kampaaja.Ne on kuitenki ammattilaisia ja osaavat asiansa.Vaihtelu virkistää.Mä olin kerran hiusmallina,olin tyytyväinen tulokseen,tosin ite en olis laittanu ihan niiiiiin punasta =)

Neiti-81 Täysaikaisia ollaan tosiaan, mutta enpä usko että lähiaikoina silti mitään tapahtuu (buu, olisin täysin valmis jo!)

Pink aivan mahdottoman jännittävää ^_^ toivottavasti kuitenkin menee täysiaikaiseksi :)

Bettis En ollutkaan tästä kampaaja jutusta kuullut. Pitää laittaa harkintaan! Tiedätkö paikkaa noin muuten? Ammattitaitoisia?

Neuvolasta piti sellaista kysyä, että miten teillä tuo HB mittaus on suoritettu? Ja joka kerta? Ku minulla ei ole kuin kerran RV 10+ sitä mitattu verikokeilla :O

Anoppi Tuota tuota.. Raskauden alussa oli sitä mieltä, että kaikki korvikset/lävistykset HETI pois sekä painosti minua, että pakko mennä sokerirasitukseen (en mennyt) ja nyt oli hyvin hyvin huolissaan koska emme miehen kanssa olleet synnytysvalmennuksessa! Muuten ei kauhean kiinnostunut/innoissaan, koska heille 5. lapsenlapsi. Oma äitini sensijaan onnesta soikeana ja haluaa auttaa kaikin tavoin <3 sekä isäni ja äitipuoli onneissaan, vaikka siskollani jo 3 ennestään (isälleni ensimmäinen "oikea")

Synnytyksen käynnistys Siitä miten pitäisi toimia, ei ole neuvolassa puhuttu mitään. Itse olen tyksin sivuilta lukenut heidän ohjeensa ja pysyttelen kuitenkin kotona mieluusti viimeiseen saakka. Matkaa kun on kuitenkin vain n. 1km?!

Milli ja masukki 37+2

Piti vielä kertoa, että Jumppapallo ja kaurapussi jotka eilen ostin, ovat mahtavia keksintöjä! Olisimpa ostanut jo aikaisemmin :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Äiti maa Onnea hyvistä ultrakuulumisista:) Tuliko vielä uusia kontrolleja polille? Mulla (sokeri)vauvan painoarvio rv 35+1 oli 2569 g.

MrsR Toi hätäkeskukseen soittamis-juttu synnyttämään lähtiessä kuulostaa musta ihan uskomattomalle. Mistä sä oot ton kuullut?

Mäkin jännäsin täällä Pinkin puolesta! Aika jännä, että vielä "pysäyttivät" synnytyksen. Mä oon käsittänyt, että näillä viikoilla annettaisiin tulla jos on tullakseen!? Vaikka tottahan toki jokainen päivä kohdussa lisää on vauvalle hyväksi:)

Anoppi on hyvä tyyppi ja tullaan juttuun. Ei ole höösännyt liikaa, mutta on esim. säästänyt 3 lomapäivää, että voi pitää ne sitten, kun vauva syntyy ja autella meitä. Ja otti ylityövapaankin tossa ennen joulua, että pääsi mun kanssa Taysiin ollakseen kuopuksen seurana siellä. Kiitollinen olen hänelle:)

Äitiä en ottaisi synnytykseen mukaan. Jos ei mies pääse paikalle, menen yksin.

Diformin retard on aivan karseeta myrkkyä:x Aiheuttaa todella huonon olon. Käyttääkö täällä joku muu tota? On siis tabletti-lääkitys raskausdiabetekseen. Käytetään yleensä kuulemma ylipainoisilla, kun hillitsee hyvin ruokahalua... Mun BMI ennen raskautta oli 24 ja nyt painoa tullut yht. n. 6 kiloa, joista ei grammaakaan vk 24 jälkeen... Et ei ehkä ihan oikea lääke mulle?!

Kiitos Milli muistutuksesta. Jumppapallo munki on pitäny ostaa. Oon sellasta käyttäny laitoksella aiemmissa synnytyksissä ja todennut hyväksi. Samoin kuin kaurapussiakin. Sitä oon tosin käyttänyt myös kotona jo ekan odotuksesta lähtien.

Synnytyksen käynnistyminen kyllä jännittää. Kuopuksen synnytys kun kesti 3 tuntia ja nyt matkaa sairaalaan on reilu 60 km. Että missähän vaiheessa sitä sitten osaa lähteä, kun ei turhaankaan viitsisi mennä??!!

Ai niin, nivuskivuista vielä. Onko muilla ollut sellaisia viiltoja nivusissa ja reisissä? Mulla on nyt 2 aamuna ollut näitä. Muistan kyllä ainakin esikon raskaudesta samaa, mutta silloin oli vasta ihan odotuksen lopussa.

kiikkalainen 35+3

Kiikkalainen lääkäri ei nähnyt mitään syytä, että tarvis enää mennä. Toivotteli vaan hyvää loppu odotusta :) virtaukset ja kaikki oli just niinkun pitikin.

Ne Nivuskivut löytyy täältäkin. En tiiä mutta ihan hullun kipeesti ottaa, tuntuu lähes, et lähtee jalat alta. Aiemmin ei oo tuntunu kun oikealla mutta aamulla kun hipisin vas:in pihalla autolle niin sattui molemmin puolin.. Muutenkin noi liitokset kipeinä. Et mitä ne sitten on kun vauva laskeutuu ja kiinnittyy, tosin muut on tehnyt sen tosi myöhään.

Just syötiin iltaruoka ja mahassa käy ihan kauhistuttava vellominen :LOL: esikoinen halus kuunnella ja sai potkun korvaansa :D

Kiikkalainen Juu, ei synnytystä enää aktiivisesti estelläkään, eikä tuo nesteytyskään kunnolla käynnissä olevaa synnytystä pysäytä. Lähinnä semmoinen varotoimenpide näillä viikoilla ja sillä käskivät tulla synnärillä käymään kun on tosiaan se ennenaikaisuuden uhka ollut jo pitkään...
Mähän mietin kans sitä että missä vaiheessa lähtee sairaalaan jos synnytys ihan rytinällä käynnistyy. Ja viimeöisen reissun jälkeen tulin siihen tulokseen että lähden jatkossakin aika herkästi. Matkaa on 40km. Käyn mieluummin turhan reissun kuin synnytän kotiin.

Jospa tämän yön saisi nukkua ilman supistuksia, omassa sängyssä. Rupeenkin tästä maate.

Öitä!
Pink 35+6

kiikkalainen se on faktaa tuo hätäkeskusjuttu, ainakin täällä Keski-Suomessa, kun matkat on pitkiä synnärille - tästä kertoi ystävä, jonka mies on armeijan hommissa sotilaspoliisina ja tietää nämä jutut. Olivat kuulemma itse viime vuonna tähän hälytiedotukseen joutuneet turvautumaan, kun synnärille tuli oikeasti äkkilähtö eikä siinä jouda takseja odottelemaan vaan omalla autolla on mentävä.

Ja Bettiksen mainitsemaan tukan ilmaislaittoon kannattaa ehdottomasti mennä - Avantgardella on osaamista aivan hervottoman paljon (omistaja on muistaakseni yhden tukkurin kouluttajakin) eli niihin käsiin kyllä kannattaa oma kuontalonsa laittaa. :)

Pink89 huippua, et olet viel yhtenä kappaleena! :)

Milli1988 kyseli hemppamittauksista ja multa on mitattu joka kerta, kun oon käyny neuvolassa. :) Monesti oon kuullu, et mittailevat joka toinen tai joka kolmaskin kerta, mut täällä ainakin joka kerta, vaikkei sinänsä syytä ehkä oiskaan, kun alimmillaan se on ollu 129...

Katottiin äsken miehen kanssa leffa TED ja hitsi kun nauratti ja itketti ja nauratti ja itketti ja vielä vähän nauratti. :LOL: Muutenkin sattuu niin tuntuu ihanalta nauraa, kun sekin sattuu. :D

Vähän vielä evästä ja sitten saunaan. :) Huomenna oiskin sitten se neuvolakäynti taas, saattaa tehdä tiukkaa nousta sängystä ennen puolta päivää, kun tänäänkin lorvin sängyssä kolmeen asti. :D Vie vaan terän, kun yöllä heräilee jokaiseen asennon vaihtamiseen ja nuo kipeät kyljet... oi voi. Yhtä ketterä kuin valtamerialus pienessä lammessa. :D

pink89 hui, sulla ollu jännät ajat siellä menossa :)

anoppi paras maailmassa <3 osallistuu täysillä lastenlasten elämään, hoitaa tän viikonkin esikkoa kun mulla on koulua ja miehellä töitä :) innoissaan ovat uuesta tulokkaasta ja korvaamaton apu meille aina kun tarvitaan. asuvat nimittäin 10 min ajomatkan päässä eikä tarvi kun vihjasta et meiän tarttis päästä sinne tai tonne niin tulevat heti hakemaan muksun niille tai sit ite viedään <3 ihan parhautta kun ei oo lastenhoito ongelmaa koskaan.

cannes wau teilläkin päästiin omaan sänkyyn nukkumaan :)) onnea! kyllä se aikasa vie mutta sit palkitsee :)

milli1988 mulla mitattiin kuukauden välein koko raskaus mutta nyt viimekerralla ei enää mitattu kun sanoin ite et tunnen oloni pirteeks :) lähtö hb oli mulla 110 joten mulle ihan normaalia ettei oo kovin korkeella se arvo muutenkaan. kai se keho on tottunu alempiin arvoihin ni sit ne ei väsytä mua.

muiden masuhuomioista koululla porukkaa nauratti kun opetusluokka oli 5.ssä kerroksessa ja muut kulki hissillä sinne ja mä hypin rappusia ylös alas kaikki tauotkin että jaksoin istua ne tunnit aloillani siellä,ai jestas miten ois menny paikat jumiin kaheksan tunnin istumisesta jos ei ois noita taukojumppa mahiksia ja niitä ihania rappusia <3 yks opettajista oli ihanan kannustava ja lupas että saan mennä vauvan synnyttyä sen kanssakin sitten kevään lähiopetus tunneille. Tota lupausta mä oonkin oottanu! aivan mahtavaa, se oli nimittäin hilkulla että oisvat kieltäneet vauvan viennin sinne, nyt mä sitten saankin opinnot kesäksi loppuun jippii!!

innosta soikeena oleva onnellinen taikamaailma 33+5 <3

• Tykkää

Yhteistyössä