HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Cannes, lähettiin vaan hyvin äkkiä pois koko sairaalan alueelta, niin siinä jäi palautteet antamatta. Ensviikolla on sit tiistaina se lääkärineuvola, niin pitää sitte siellä kyllä sanoo asiasta terkkarille vaikkei se sen vika ookkaan eikä se varmaan asialle mitään mahakaan, mut haluan, että seki tietää, miten ärsyttävästi osaavat käyttäytyä!

(.) Meijän vauvalla oli aika levoton yö, lähes joka kerta, kun olin hereillä, niin tuntu liikkeitä ihan jonku verran. Ja äsken vetäsin "aamu"puuron päälle pari palaa leipäjuustoo, niin kylläpä alko melskaus mahassa, tais pikkunen tykätä siitä ihan yhtä paljo ku minäkii :D

Mahakuvia sain eilen otettua eestä ja sivusta:

minä vaan -84 + juniori 36+3

Onnea Maaritille ja vauvalle! :heart:

Täällä käy kyllä ihanan aktiivisena tämä keskustelu ja hävettääkin kun itse ei saa oikein mitään kirjoiteltua. :ashamed:

Eilen tuli käytyä neuvolassa ja kaikki oli ihan hyvin.

Paino: +245g/vko (Kokonais painon nousu 7,3kg)
RR: 135/76
HB: 119 (Olen syönyt lisärautaa, mutta nyt ei enää tarvitse)
SF-mitta: 30-31

Olotila alkaa olemaan tosi tukala. Maha on niin kiinteä ja napakka ja aika korkealla tuossa heti kylkiluiden alla. Lapsi on todella aktiivinen ja liikkuu paljon. Vetää sellaisia liikesarjoja että kylkiluut ja iho on koetuksella. Arpia ei ihme kyllä ole kauheasti tullut. Hyvähän se on että liikutaan! :heart: Välillä tulee harjoitussuppareita mut aika harvakseltaan.

Meillä on aika paljonkin puhuttu jo synnyttämisestä ja lapsen tulemisesta. Mietitty mitä kaikkea synnyttämiseen liittyy ja mitä kaikkea uutta vauva tuo elämään. Miehellenihän tämä lapsi on ensimmäinen. On jotenkin ihana keskustella ja höpötellä asioista ja näkee miehestä että sitä kyllä jo hieman jännittää. Vaikka jännittäähän tuo itseäkin. On siitä kumminkin melkein 8 vuotta kun on viimeksi ollut vauva ja tuntuu että moni asia on unohtunutkin jo.

Hauska juttu oli tuo sängyn suojaaminen ja auton penkin suojaaminen. En ollut edes hoksannut ajatella koko asiaa ja kun joku siitä täällä puhui, tuli sellanen olo että ai niin sekin olis varmasti ihan hyvä tehdä vaikka minulla molemmat aiemmat synnytykset ovat alkaneet säännöllisillä supistuksilla ja vasta laitoksella on toiselta puhkaistu kalvot ja toisella meni lapsivedet itsekseen sairaalan sängylle.

Tavaroita ollaan kyllä hankittu aika lailla ja enää puuttuu niitä pienimpiä juttuja. Tuttipulloa, tuttia, vaippoja, pumpulipuikkoja, pumpulia, kosteuspyyhkeitä, hoitopöydän suojus ym. Anoppi oli ostanut äitiyspakkaukseen sopivan verhon ja lakanat ja pinnasänkyyn uuden patjan ja petarin. Hän on myös hankkinut jonkin verran vaatteita kun tämä on tosiaan ainoan poikansa ensimmäinen lapsi ja siis hänellekin ensimmäinen lapsenlapsi. Välillä meinaa vain mennä hieman hermot hänen kanssa kun hän olisi halukas joka asiaan sanomaan miten asiat tulisi tehdä ja jopa listaamaan nimiä mitkä on hänen mielestä hyväksyttyjä. Sanoinkin miehelle, että kyllä saa jossain vaiheessa muistuttaa että se lapsi on tulossa meille eikä hänelle. ;)

Miten muiden anopit? Ovatko jo täpinöissään? :)

Pesänrakennusviettiä olisi jonkin verran ilmassa, mutta meinaa jotenkin väsyttää ja laiskotuttaakin kauheasti. Pitäis saada aikaiseksi tehdä noita opintojakin eteenpäin ja tuntuu että kun koneen aukaisee niin keksii kyllä paljon muuta tekemistä kuin sen että kirjoittaisi jotain esseetä.. huoh.. mutta huomenna minä ryhdistäydyn. :rolleyes:

Selma_ ja sintti 35+1

Päivää kaikille!

Eilinen Vavu- vai oliko se sittenkin Vasu-käynti neuvolasta oli ihan OK. Ilmeisesti ajatuksena oli, että tavataan tää lastenneuvolan th nyt jo etukäteen ja tutustutaan häneen ja hän meihin. Lisäksi puhuttiin miten lapsi on saanut alkunsa, miten raskaus on mennyt ja sitten niistä vauvan ensimmäisistä viikoista kotona. Musta oli kiva käynti, mies sen sijaan ei oikein ymmärtänyt miksi sellainen järjestettiin. Oli myöskin puhetta peloista ja muista (niin synnytykseen liittyen kuin muutenkin), mutta mulla ei oikeastaan niitä pelkoja ole. Ainoa mikä mietityttää on se mitenkä sen pienen kanssa osaa sitten olla ja tehdä, mutta luotan siinäkin tuohon luontoäitiin, että se tulee sitten tuolta selkärangasta! =)

Liitoskivut itsessään ovat parantuneet huomattavasti viimeisen viikon aikana. Johtunee varmaan osin siitä, että tyyppi on tosiaan siirtynyt oleilemaan tohon keskelle mahaa ja pää on tuolla hyvinkin alhaalla lantiossa, niin ei sitten vissiin paina mua mihinkään kipupisteeseen! Selkä tai oikeastaan pakarat on sitten taas kovilla ihan kävelystä ja varsinkin seisomisesta, ainoa mikä auttaa on lämpö- onni on kaurapussit! Panadoli kun ei tuohon jumikipuun auta ollenkaan, joskus kyllä yöllä otan jos muuten ei unesta tule mitään.

Yöt ovat hyvin rikkoinaisia, kiitos ton selän ja toisina öinä myöskin närästyksen. Närästys alkoi taas uudelleen ja entistä pahempana, mutta johtuu täysin tuosta mahan isoudesta. Maha kun tuntuu olevan mulla ihan tuonne tissien alle asti. Eli vaikka tyypin pää on lantiossa, niin maha ei ole vielä laskeutunut! Tuntuu, että ainoa asento jossa olisi hyvä nukkua olisi selällään ja oonkin itse asiassa nukkunutkin selälläni pikkasen puoli-istuvassa asennossa, kun olo ei ole siitä omasta mielestäni huonontunut. Kyljellään nukkuessa mulla alkaa lonkat särkeä ja viime yönä puutuivat kädet. Ärsyttävä oire! Lisäksi mulla on KOKO ajan hiki. Herään monta kertaa yössä siihen, kun oon ihan läpi märkä hiestä. Äidille vitsailinkin, että taitaa olla vaihdevuodet alkamassa! :LOL: Päivisinkin on toki kuuma, mutta öisin tuo hikoilu on ihan omaa luokkaansa. Pitää pian laittaa mies nukkumaan sohvalle, niin saa itse sitten nukkua vaikka ikkuna auki makuuhuoneessa! Unia en juuri oo nähnyt viiime aikoina, mikä on oikeastaan varsin outoa, koska mulla on yleensä hyvin vilkas unielämä. Painajaisia ei ole juurikaan ollut koko raskauden aikana, mutta olenkin nukkunut todella hyvin ihan viime päiviin asti.

Meillä anoppi on ihan täpinöissään, muut lapsenlapset kun alkavat olla jo pian aikuisia, niin tätä odotetaan kuin kuuta nousevaa. Itseä kauhistuttaa millainen tavaravyöry sieltä oikein tuleekaan, kun lapsen sukupuoli sitten syntymän jälkeen selviää. Toki omatkin vanhemmat uutta tulokasta innolla odottavat, mutta veljen lapset ovat vielä niin pieniä, niin ei sellaista "hullun kiiltoa" :LOL: ole siellä havaittavissa!

Pinnasängyn sain aamupäivällä maalattua toiseen kertaan, saa senkin sitten tuoda kotiin ja paikalleen loppuviikosta. Saa samalla järjestää sitten tuon makkarin sellaiseen järjestykseen kuin sopivalta tuntuu. Vaikea on vielä hahmottaa miten mikäkin mahtuu sijoilleen ennen kuin se pinnis on tuossa. Saatiin oikein perintöpinnis anoppilasta, joka on ollut jo isännän veljellä käytössä. Aivan ihana, pohjan saa 5 eri korkeuteen ja laidan saa säädettyä portaattomasti ylös tai alas! Ainoa ongelma oli koko, kun on nykyisiä pinniksiä vanhempi niin patjaa ei saanut suoraan mistään, vaan jouduttiin se tilaamaan sitten mittatilauksena.

Kai sitä voisi jotain lounasta tähän kroppaan tunkea, iltaruokailu kun meillä venyy kuitenkin taas tuonne 7 jälkeen. Näillä mun rytmeillä ei silti haittaa mitään, kun nukkumaan meen kuitenkin vasta joskus 1-2 aikaan. Eipä tule koko iltaa ravattua jääkaapilla mahan perässä (ja sitä ihan kirjaimellisestikin!) Maha kun on ihan munan muotoinen ja ihan edessä! :D Mies kyllä kutsuu hylkeeksi... Itse oon tainnut kutsua viimeaikoina taisteluvaunuksi.. Mutta nyt syömään!

Keisha 34+5

Anoppi on meillä ollut välillä turhankin innoissaan, onneksi ei ole käynyt ostelemassa mitään turhaa roinaa ja rompetta. Inhoan sellaista muutenkin. Ne mitä on ostanut tai itse tehnyt, on olleet sovittuja ja suunniteltuja juttuja kaikki :) Ulkohaalarin oli ostanut meille ja jouluna saatiin ihana itse neulottu neulehaalari. Turhan paljon kyllä ihastelee mun mahaa, kun se on niiiiiin ihana! Joo on se ehkä ihanan näköinen, mutta tämän kantaminen ei ole ollenkaan niin kivaa. Olo on kuin jollain hiton sotanorsulla
Oma äiti osti ulkomaanmatkalta tosi kivoja juttuja. Tuli yllätyksenä, mutta oli kyllä sellaisia tavaroita mistä olin aiemmin jo puhunut että pitää vielä ostaa.

Supistuksia tulee taas, ja kauppaan pitäisi lähteä :headwall: Ehkä menen hissukseen varovasti, pysähtelen sitten ja nojailen kärryihin jos tekee liian pahaa. Alkaa pikkuhiljaa siltä tuntumaan, että tuolta on joku kohtapuolin pyrkimässä ulos. Potkii ja riehuu siihen malliin, että taitaa käydä yksiössä oleskelu ahtaaksi. Eikä muuten yhtään tykkää jos joku vähän painelee mahaa (esim. neuvolan hoitaja yms.), pikkuinen nostaa sykkeet heti taivaisiin ja aloittaa aivan hillittömän riehumisen. Yrittää vissiin vetää "käpälöitsijää" turpaan vatsan läpi :LOL: Saa olla itsekin varovainen ettei masu ole puristuksessa, tai sitten on olo kuin potkupallolla jota yritetään hajottaa sisältäpäin kappaleiksi :D

Pesänrakennusvietti ei tunnu vaivaavan enää niin pahasti. Enemmänkin laiskuus/saamattomuus. Kaikkea "pitäisi" mutta pyhpah, arvatkaa vaan saanko mitään tehtyä kun voin aivan yhtä hyvin olla tekemättä mitään :p Jos nyt tänään vihdoinkin ottaisi muutaman askeleen tuon imurin kanssa, villakoirakenneliä en kuitenkaan ajatellut ryhtyä perustamaan. Pari päivää sitten kyllä imuroin, mutta taas on pölyä nurkat täynnä.

Nyt pitäisi sitten tunkea turvonneet kintut ulkokenkiin ja painella ruokaostoksille. Jääkaapissa ei ole kuin valo jäljellä, ja ehkä on ihan viisasta syödä muutakin kuin kynsiänsä ja haukkoa happea palanpainikkeena.

Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumiset:

RV: 35+6 (34+0)
RR: 132/77 (140/73)
Paino: +400g/vk (kokonaisuudessaan n.16kg)
SF: 33,5cm (mitattu viimeksi rv 22+5: 22,5cm)
Pissa: puhdas (puhdas)
Vauvan syke: 153
Liikkeet: ++
Painoarvio: 2810g (2443g)

Kohdunsuulla ei juuri muutosta; pehmeää kanavaa n. 1cm, auki n.1cm. Taitaa olla aika normaali tilanne uudelleensynnyttäjälle?! Vauvan pää tuntuu sormelle, eli on todella alhaalla. Kiinnittynyt ei ole, ja sen huomaa kun välillä puskee pyllyä oikein tosissaan kylkiluihin. Lääkäri jopa sanoi, että saattaa hyvinkin mennä laskettuunaikaan asti! Niin sitä vaan uhkaillaan koko raskausaika ennenaikaisella synnytyksellä.... Voisin kyllä lähtee reilun viikon päästä synnyttää.... ;)

Tää oli nyt viimeinen lääkärikäynti tässä raskaudessa, jos ei mitään ihmeitä tule. Lääkäri sano että mulla on niin tilava lantio että helposti mahtuis 4 kiloinen mötikkäkin syntymään. :D

Itseä kauhistuttaa tuo painonnousu, kun ei johdu turvotuksestakaan. Mutta kertaakaan ei ole siitä valitettu! Tänäänkin, kun sitä lääkärille kauhistelin, niin sano että ei mitään huolta. Keskimäärin paino on noussu 600g/vk ja kun ottaa huomioon, että en oo saanu liikkua, niin se on ihan normaalia. :)

Otettiin myös se b-streptokokki -testi ja pitää loppuviikosta soitella sen tulokset. Esikoisen aikaan mulla oli se positiivinen, nyt on jo pariin kertaan otettu ja on ollu neg.

Kysyin myös että jos synnytys käynnistyy vesien menolla, niin kuinka mun pitää toimia. Käski soittaa ambulanssin ja sit vaan ilmottaa synnärille että tulossa ollaan. Ja jos sattuu käymään niin että ambulanssi on keikalla ja joutuu lähtee ajamaan vastaan niin autoon vaakatasoon, kun kerta pää ei ole kiinnittynyt.

Kuinka teitä muita on ohjeistettu toimimaan vesien mentyä? Näissäkin tuntuu olevan niin suuria eroja...

Mulla on ruennu lantio paukkaamaan ja poksumaan! Yöllä kun kylkeä kääntää niin aivan älytön poksahus aina kuuluu. Muutenkin nyt liikkeelle lähtiessä saa olla varovainen kun lantion luihin juilii ikävästi. Mut sit liikkeellä ollessa ei tunnu ollenkaan pahalta.

Suunniteltiin miehen kans että käytäis viikonloppuna leffassa ja syömässä. :heart:
Onko kukaan käyny kattoo Juoppuhullun päiväkirjaa? Minuun iskee kyllä Juha Vuorisen huumori ainakin kirjoina. :)

Pink 35+5

ila
Heimoi kaikki!

Joku kyseli korkeasta leposykkeestä. Mulla oli viime mittauksessa leposyke yli 100 ja verenpaineet tosi matalat. Korkea syke nähtävästi jotenkin kompensoi matalia paineita. Ei ollut terveydenhoitaja mitenkään huolissaan asiasta. Leposykkeiden nousu liittyy kai muutenkin raskausaikaan :)

En jaksa kuunnella enää yhtään kommenttia mun mahan koosta! "Onpa se pieni, mutta onhan sillä vielä aikaa kasvaa" ja "Et kyllä näytä yhtään siltä, että olisit raskaana" jne. Anteeksi nyt vaan, mutta mahani kasvaa täsmälleen käyrillä ja on ihan juuri sen kokoinen kuin sen kuuluukin :kieh:
Ja kun oma olo on kuitenkin melko tukala, niinkuin näillä viikoilla asiaan kuuluu, niin en jaksaisi kuunnella vähättelyä, että "eihän sulla voi edes vaikeaa olla kun mahakin on noin pieni". Ja nämä kommentit on lähes kaikki kavereiltani, jotka eivät ole itse olleet raskaana. Raivostuttavaa jotenkin!
Ah, helpottipas kun avautui :D

Ruokahalu on jostain syystä ihan kateissa. Tottakai syön normaalisti kaikki päivän ateriat, mutta minun ei vaan tee mitään mieli. Hirveän vaikea keksiä päiväruokaa, kun kaikki vaihtoehdot tuntuu yhtä tylsiltä. Jos voisin päättää, niin ruokavalioni koostuisi tällä hetkellä pelkästä tuorepuristetusta appelsiinimehusta :D

Täällä saatiin pinnasänky laitettua paikoilleen ja vähän somistettua tuota makuuhuoneen vauvanurkkaa <3 Enää muutama hassu viikko niin siellä sängyssä tuhisee ihan oikeasti meidän oma vauva. En pysty käsittämään! <3

ila 33+6 ja täysin normaalikokoinen maha :D

ila Minä törmäsin eilen kaveriin kaupassa noin parin vuoden tauon jälkeen ja hän oli aivan järkyttynyt, kun laskettuun aikaan on enää kuukausi ja olen vielä näin "kaponen". Kaponen! Prkl! Tämmönen tankki. Ymmärrän siis hyvin tuon vähättelyn. Vaikka tiedän kyllä, ettei hän sillä mitään pahaa missään nimessä tarkoittanut.

Meiltä lähti juuri asennustiimi kotiin. Isä tuli asentamaan sitä tiskipöytää ja hanaa. Oli kyllä niin hulvattoman näköstä touhua, kun minä ja vanha isäni könyttiin pesuhuoneen lattialla. Äiti ripusteli samalla pyykit narulle ja ihasteli pesemiäni vauvanvaatteita "Voi kun nämä on ihania!" ja "Onpa pieniä!". Äiti on aivan tohkeissaan ja harmittaa hänen puolestaan, kun vauva lakkasi liikkumasta juuri kun äitini laittoi käden mahan päälle. Vauva aina aistii kun on vieras käsi mahalla ja pysäyttää siihen kaiken liikehdinnän.

Tässä vielä kuva tuosta "tiskipöytäsysteemistä" asennettuna. Tarkoitus olis siis pesasta aina tarvittaessa vauvan peppua tässä. Ostin vielä erikseen sellaisen vauvan ammeen kyllä.

Nyt oon kyllä aivan poikki. Asentelu ja seurustelu vei melko lailla kaikki voimat. Onneksi vei voimat koiraltakin, niin ei tarvii heti ravata pihalle.

Keltakukka 35+3

Heipsankukkuu

Neuvolakuulumiset tältä päivää rv 33+2
pissa puhdas
hb 109 (lisäraudasta huolimatta)
paineet 128/88 (kotona 100/60-70)
paino +420g/vko, nyt yht. 8,3 kg
sf mitta 27 (kasvaa tasaisesti alakäyrällä)
sykkeet +150
liikkeet ++
tarjonta RT

Rauta ei näköjään mulla vaan imeydy, vaikka oon tuplannu annoskoonkin joka toinen päivä. Pitää vissiin alkaa imeskelemään rautakankea tjtn :kieh:

Limatulpasta: täällä on tänään tullu ihmeen sitkeetä kirkasta limaa useampaan otteeseen vessassakäynnin yhteydessä. Vähän ihmettelen, että mitä lienee. :confused: Jotenkaan en vielä oikein uskoisi sen olevan limatulppaakaan...

Tästä aiheesta lienee jo joskus puhuttukin mutta mitäs teillä muilla on suunniteltu vanhempien lasten hoito, kun vauva on syntynyt? Otatteko esim. vanhemman lapsen/lapset kokonaan pois päivähoidosta vai muutatteko hoitoa osittaiseksi tms? Meillä esikoinen on tällä hetkellä vielä kokopäivähoidossa mutta ajatuksena oli, että muutettaisiin hoito muutamaan päivään /vko vauvan syntymän jälkeen. Tää on mietitty meidän perheen ja lapsen iän/virikkeiden tarpeen ja persoonallisuuden kannalta parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Tänään, kun asiasta aloin kyselemään päiväkodin tädeiltä, niin kuulemma johtaja haluaa vielä esitellä muita vaihtoehtoja, kuten hoitopaikkatakuuta ja kerhoja. Vähän ihmetyttää, että pitääkö mun nyt alkaa sitten vielä erikseen päiväkodin johtajalle jotenkin perustelemaan, että miksi meillä halutaan toimia näin... : /

nessuli & nasu 33+2

Selma kyseli, et onko anoppi innoissaan :LOL: joo, no ei todellakaan ole. Alun perin hän on kuulemma ollut liian nuori mummoksi (olikin kyllä) ja nyt lapsia ilmeisesti vaan on liikaa. Sanallakaan ei ole koskaan kysynyt miten voin tai muutenkaan ole juuri lasten asioista kiinnostunut. Eikä mun oma äitikään mikään vuoden mummo ole. Harmi sinänsä koska taas mun mummini on ehkä maailman ihanin, kurjaa ettei lapset koskaan saa kokea samaa.

Ila jep, samaa päivitellään täälä, eikä todella tunnu kivalta kun nyt tuota vauvan kasvua seurataan. :( huomenna taas ultra ja mä isken kyllä epätoivoseksi jos paino ei pienellä ole noussut tarpeeks koska mä syön kun hevoslauma!

Nessuli meillä on poika eskarissa ja tytöt kotihoidossa, ulkopuolella ei hoidossa ole koskaan ollut kukaan, eikä mene nytkään, ei ainakaan seuraavaan kolmeen vuoteen. Tytöt käy srk:n itsenäisissä kerhoissa ja avoimessa kerhossa ja se on riittänyt :)

Jaahas, iltaruoka on saatu napaan, pian iltapesulle ja iltapalle ja lapset unille. Saunaan sitten vielä jahka mies pääsee töistä. :)

Äiti maa & Alli 36+3

Hifistelijä palveluksessanne, autan mieluusti siinä missä voin - tällä kertaa se Netflix siis. :D

Käytiin siellä perhevalmennuksessa ja eipähän siellä nyt sitten mitään kamalan ihmeellistä tullut eteen, vaikka synnytys olikin aiheena... Näkipähän samalla muita vanhemmiksi kevään aikana tulevia, taisin olla pisimmällä raskaana - sen verran olivat muut vielä sutjakassa kunnossa. :) Mä oon niin valtamerialus. :LOL:

Keisha mulla on kans tosi pahoja närästyksiä ja olo muutenkin tukala, kun maha on niin ylhäällä. Liitoskipuja on täällä kans melkoisesti, viime yönä oli otettava särkyyn 1g Paramax, kun tuntui, että alaselkä repeää liitoksistaan. Se ja tyyny jalkojen väliin auttoi hirmuisesti eikä kipuja enää ollut koko yönä. Hikoilu on niin tuttua täälläkin - aamulla jo säiköhdin, et hitto, onko mulla menny vedet, mut ei, oli vaan jalkoväli ihan hiestä märkänä. Jösses. Lämmin on muutenkin koko ajan, ainoastaan varpaita palelee. :)

Tulevat isovanhemmat ovat kaikki täpinöissään - molempien vanhemmille siis ensimmäinen lapsenlapsi tämä. Tiedä, missä kohtaa se täpinä tosissaan irtautuu, kun ovat vielä hillinneet itsensä kohtuullisen hyvin. :D

Vesien menosta meille juuri sanottiin, että ei ennen lähdölle kuin on säännölliset supistukset ja noin 5min välein niitä. Toki jos vesien menon jälkeen alkaa nopeasti ja tiheästi supistelemaan niin heti lähdölle - täältä kun on se 100km synnärille matkaa niin kuulemma kannattaa lähteä mieluummin ajoissa kuin myöhässä. Ottavat usein pidemmästä matkasta olevat vuodeosastolle, jos synnytys ei ole riittävän pitkällä niin ei tarvitse ravata edestakaisin.

Tänään on kyllä ollu jostain syystä hermot kireällä. Menny niin järki noiden koirienkin kanssa, kun tuntuu, ettei mikään mene jakeluun. Hyväähän ne tarkottaa ja haluavat olla lähellä, mutta kun on jo valmiiks kuuma niin ei hemmetti kaipaa kahta lämpöpatteria tuohon enää... lisäksi kun ovat tommosia peittojen alla möyrijöitä niin koko ajan veivaavat edestakaisin ja kitistään, kun ei pääse peiton alle. Ja kun ego on valtava niin loikitaan sohvalta toiselle sillä seurauksella, että kaikki tavarat on pitkin pitäjää. :headwall: Sitten niitä on kiva keräillä lattialta tän mahan kanssa...
Jospa tääkin hermojen kiristys helpottais sit, kun toi maha laskee ja närästys helpottaa - sais ainakin nukuttua paremmin. :)

Jospa sitä ottais pari palaa Dallas-pitkoa ja teetä, ehkä se hieman auttais tähän hermoiluun... :)

MrsR&MrR ja EePee 34+5

Syke on täälläkin korkea, viimeksi polilla 110, vaikka istuin 10min paikallaan ennen sitä... :D

Anoppi ja muut isovanhemmat odottaa tätäkin tulokasta innolla, vaikka viimeisen kahden vuoden sisään vauvoja on tullut jo 4. Lapsirakasta porukkaa, onneksi :)

Esikon hoito: me pidetään hoitopaikka, kun ei haluta luopua hyvästä hoitopaikasta. Minimipäiväsopparilla, enkä tiedä yhtään tullaanko edes käyttämään hoidossa. Maksetaan kuitenkin että saadaan sitten pikkukakkonenkin samaan paikkaan. Kyseessä on siis pieni, yksityinen pk, jossa lapset näkis toisensa jatkuvasti. Vaihtoehtona niiden eristäytyminen 100-paikkaiseen laitospäiväkotiin... Ei oteta kyllä sitä riskiä!

nessuli: meillä ei pk:n johtaja ole kysellyt yhtikäs mitään, vaikka tietää että minä olen jäänyt lomille. Ei mun mielestä edes kuulu hänelle, mitä minä teen niinä päivinä kun lapsi on hoidossa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on vielä olemassa tässä maassa, ei pitäis joutua selittelemään yhtikäs mitään. Ensimmäinen kuukausi pidetään esikko kotona kun vauva tulee, mutta sitten varmaan kerran-pari viikkoon voi käydä hoidossa. Mietin pakkasilmoja ja luultavimmin koliikkivauvaa; kaatuis esikolla seinät päälle meidän kanssa :D

Keltakukalla hyvännäköinen allas, tuohonhan mahtuu viereen esim. Ikean ilmatäytteinen hoitoalusta niin voi tehdä kaiken tuossa pöydällä tarvittaessa :) Meillä on just sellainen kodinhoitohuoneen pöydällä, mahtuu hyvin touhuamaan ja vauvalla pehmeä alusta. Eikä maksa paljo mitään :)

Ja nyt odottelemaan esikon nukahtamista. Nukkunut nyt 3 yötä päin seiniä, tai hyvin sinne 3-4 asti omassa sängyssä ja sen jälkeen alkaa kitinä; vettä, peitto päälle, peitto pois, haluaa sinne, haluaa tänne, haluaa tonne.... :stick: Ens yönä päätettiin, ettei aleta enää palveluksia tekemään, saas nähdä miten menee.

cannes ja piskunen 34+4

Minä vaan -84 Ihana massu:heart:

Keltakukka, kivan näköinen lavuaaripöytäsysteemi :)

Isompien lasten hoidosta: Meillä siis 2 koululaista, ja tuo kuopus on tottakai kotihoidossa kun kaksoset tulee. On kuitenkin vasta 1v2kk+ :)

Tulevat isovanhemmat: Miehen vanhemmilla on pientä alko-ongelmaa, joten... innoissaan ovat, mutta harvoin nähdään juuri heidän tilanteensa vuoksi:(
Mun vanhemmat innoissaan kuten aina. Heille tulossa 4. ja 5. lapsenlapsi, ja kaikki lapsenlapset siis mun tekemiä:LOL: Oisko seuraavaksi mun isoveljen vuoro?:LOL:

( . )

Mä nukuin (torkuin, torkahtelin) viimeyön tuskissani sohvalla. Noi liitokset oli ihan hirveet.. MUTTA en tiedä auttoiko tuo puoli-istuva torkkuasento sitten, vai tottuivatko nivuset nyt sitten, mutta kivut on tänään olleet poissa!
Jopa lumihommat sain tehtyä ja kuopuksen kans ulkoiltiin :) Olipa loisto fiilis kun pystyy liikkumaan, katotaan miten huomenna.. mut nyt nautin tästä!

Mun mahanahan läpi näkyy heiluvia patteja (oisko polvia, pyllyjä, jalkoja..) jotka surffailee pitkin mahanahan alapintaa... HUUIIII näyttää tosi metkalle:LOL:

Nyt tarttis men saunaan isännän kans , pitäsköhän antaa lempee sille :LOL::heart: Se on pörränny tossa ympärillä illan kun tein sen lemppariruokaa lasagnea :D tais olla hyvää :D

Tulikin mieleen et tein myös pakkaseen lasagnea, että kun sairaalaan tulee lähtö, niin mun sairaalassa olon ajaksi... ei siinä etteikö mies sapuskaa osais tehä, mut 3 lapsen kans kotona arjen pyöritys silloin kun ei sitä ole tehnyt oikeen ikinä, helpottuu kummasti kun on safkat valmiina ja voi vaan keskittyä lapsiin.
Oma lehmä ojassa sillee et kun synnäriltä pääsen niin ehkä ihan kiva itsellekin sitten ettei tartte heti välttis ruokia tehä jos on väsy ja rutiinit hakee omia uomiaan varmasti.
Mietin myös pitäsikö jotain tarjottavia muutenkin väsätä pakkaseen (sämpylöitä, piirakoita yms yms) jos jotain vieraita tulee sitten.. ei tartte aina kauppaan sitten raahautua.
Hirveen moni on sanonut et haluavat sit tulla katsomaan ja auttamaan ja usein kyläilemään.. :D hassua miten toi kaksosasia vaan herättää uteliaisuutta: ei aiempien lasten kohdalla kukaan oo sanonu et tulee auttamaan tai kyläilemään heti :D Mun mielestä jotenkin hassua. No ei mua haittaa, tykkään kun on sosiaalista elämää :)

Mut nyt sin saunaa :)

T:Neiti 33+4

Viimeksi muokattu:
MrsR ja Pink89 te nyt ainakin puhuitte niistä vesien menosta... Mulle sanottiin viimeksi neuvolassa, että jos vedet vaan menee eikä supisteluja kuulu, niin kiire sairaalaan ei ole. Että rauhassa saa soitella sinne ja kertoa vesien menosta. Kuulemma alkavat vasta sitten käynnistelemään 24h päästä, kun sitten tulee tulehdusriskiä jne.

Toinen mitä ohjeistettiin mulle, kun matka on noin pitkä ja ensisynnyttäjä kyseessä, niin ei yhtään osaa sanoa kuinka nopeesti etenee, oli että silloin kun supistusten väli on n.7 min. niin kannattaa alkaa lähtemään, ettei tule kiire. Ovat täälläkin mun käsittääkseni aika ymmärtäväisiä meille pitkän matkalaisille.

Mulla on se onni, että meillä mies tekee ruuat (ja leipoo!) muutenkin oikeastaan vallan ja käy kaupassa ihan itsenäisesti (oonkohan kaiken kaikkiaan tehnyt sille kauppalapun 4 kertaa melkein 10 vuoden aikana), niin mun ei tarvitse miettiä mitään ruokapoliittisia-asioita. =)

Tuli muuten tossa taas mieleeni, kun touhusin saunan jälkeen pitkin huushollia, että mulla ihan selvästi supistelee enemmän, kun oon pystyssä ja liikun ilman tota tukivyötä! Että onneksi tuli se hankittua silloin jo suht alkuraskaudessa. Olisin muuten varmaan ihan sänkypotilaana jo!

• Tykkää
Reactions: Viivi76
Piti tulla tänne vanhaan pinoon kurkkiin että mitä kuuluu, kun lasketutajat lähestyy. Itehän putosin kyydistä jo kesä-heinäkuun vaiheessa, mutta kyllä se edelleen mielessä on. Lisäki koimme marraskuussa kohdun ulkoisen raskauden. Mutta jospa tänä vuonna vielä saatas se oma pieni nyytti. Muutama on jo vauvan saanut, onnea hurjasti teille :flower: Ihanaa loppu odotusta kaikille teille, muistakaa nauttia näistä viimesistä viikoista :)

:wave:

Anoppi oi voi, kova höslääjä, liian innoissaan taas tälläkin kertaa. Mies on ainut lapsi joten meidän muksut on ainoita lapsenlapsia. Ja sen sitten huomaa, taistelua tulee kun hemmottelisi pilalle noita, ja rahaa tuputtaa joka mutkassa missä voi. Se on oikeasti aika ahdistavaa pitemmän päälle. Kunnolla jouduin antaa palautetta kun meni kertomaan tästäraskaudesta puolelle miehen suvusta, vaikka nimen omaan sanottiin että kerrotaan itse kun tahdotaan. Joten tulitin tekstiä sitten kunnolla kun kuulin justiin ihmisiltä joiden ei missään nimessä pitänyt tietää, siis alku raskaus aikana. Nyt kai kuvittelee että tuppaa tänne kun kolmonen syntyy, ei käy ei. Jos kaikki menee hyvin haluan olla lasteni kanssa rauhassa. En myöskään anna maksuja heille yöksi, koska apella on alko ongelmaa niin, no joku varmaan ymmärtää jo tuosta. Ja olen havainnut että nuo kun on koko ajan yhdessä ja tasavertaisia muksut keskenään niin eipä paljon riidellä. Mutta pitää siis pitää anoppi ruodussa..

Isommat lapset on siis koti hoidossa nyt ja jatkossa niin kauan kunnes tilanteet tässä muuttuu ja joko vuoden tai kolme, aika näyttää..

Tänään pistin sitten lasten huoneen uuteen uskoon, yksi homma hoidettu ennen kuin aika loppuu:D seiniä maalattu ja huonekaluja kasattu... Ensiviikolla sitten vauvan tavaroiden katselmukseen ja pyykkäykseen, sekä kaikkea muuta mitä on listalla ennen syntymää..

Taikamyrsky 33+4

Iltaa vaan tänne:wave:

Vesien menemisestä: meitä opastettiin ainakin niin, että kun vedet menee, niin pitää aina soittaa mutta jos ei supistuksia niin jäädään mahdollisesti kotiin (ja jos raskaus edennyt moitteettomasti).. :)

Sairaalakassia vois alkaa kohta kattomaan alustavasti valmiiksi mutta asutaan tässä ihan vieressä niin ei ole paniikkia sen suhteen!

Nessuli, jospa se onkin sitä itseään mistä kerroit, eli palasia limatulpasta ;)

Joo ja minä tuossa aikaisemmin kyselin leposykkeestä ja hengästymisestä. Eli olen mittaillut ihan ranne mallisella mittarilla. Ja nää lukeamat olen ottanut kun olen istunut paikallaan yli 10 min. Tänänä on ollut kyllä huomattavasti helpompi päivä huohottamisen suhteen , mutta edelleen tuntuu että sydän hakkaa ja hengästyttää niin perhanasti. Että lähde tuonne nyt sitten lenkkeilemään jne. :( En ollut menossa , mutta katson aamulla tilanteen uudelleen että menenkö kävellen neuvolaan, se tekisi hyvää, mutta pelkään että tukehdun matkalla. Mutta luin, että muillakin on ollut samaa joten ei tässä syytä huoleen, pikkunen nyt taitaa kiusata minua urakalla :O

Voimia kaikille ja suurkiitos vastailuista :heart:

O-ou. Mä oon nyt pari tuntia kellottanu suht kipeitä supistuksia. Alkuun tuli 20min välein, mutta nyt tulee jo 12min. Tunti sit otin 1g panadolin, kai sen pitäis alkaa jo vaikuttaa?? Vähän aikaa vielä oottelen, jos nää tästä kipeytyy niin sit on varmaan lähettävä näytille. Jännittää....!

• Tykkää
Reactions: Heidukka ja Viivi76
Pikku_Pallo Mulla on ollut sykkeet koholla jo jonkin aikaa, ja 10 min. lepo ei niitä juuri koskaan nykyään laske sinne alle 85. Kunnon levolla voi olla sitten siellä 75 nurkilla! Mutta selvästi huomaan, että ahdistaa henkeä, haukotellessa kun pitää kunnolla vetää henkeä sisään niin tuntuu, että joku paikka ratkeaa..! HUH!

Synnärille lähdöstä. Viimeksi neuvolasta annettiin sellainen ohjelappu, että mitä tehdä, jos mitäkin tapahtuu. Mitä nyt muistan siitä, niin:
- jos vedet menee ja neuvolan täti ei ole sanonut, että pää on kiinnittynyt, pitää tilata ambulanssi
- jos vedet menee ja ne on vihertävät, pitää ottaa heti yhteys synnärille (ja muistaakseni lähteä myös menemään)
- muuten niitä supistuksia, kun ne alkaa, piti alkaa kellottelemaan ja tietyssä vaiheessa ottaa yhteyttä synnärille = kun ei enää kestä.

Mulla oli viimeksi niin, että viimeisessä neuvolassa neuvolan täti sanoi, että pää ei ole kiinnittynyt. Sitten se oli lauantai-iltayö klo 01, kun vessassa käydessä vähän holahti vesiä. Samana päivänä oli mennyt limatulppa. Soitin synnärille ja käskivät soittaa ambulanssin, kun pää ei kerta ollut kiinnittynyt. Ei saanut liikkua ollenkaan, olla vaaka-tasossa vaan. Ambulanssikyydillä sitten matkasin synnärille. Siellä tehtiin aamulla klo 8 lapsiveden menon tutkimus (joku tikku) ja muutoinkin alapäätä tutkittiin. Tulos oli negatiivinen, vettä oli mennyt jostakin ylempää sen verran vähän, että se ei näkynyt. Alapäätutkimus käynnisti kotona supparit ja ne oli tiheitä jo klo 12. Tihentyivät ja kipeytyivät niin, että en enää jaksanut sitä kipua myöhään illalla. Uudelleen synnärille, sanoivat että "tule jos et millään kestä". Todettiin että 3cm auki, mene kotiin, annettiin nukahtamislääke. Nukuin puoli tuntia sillä ja ravasin edes kahtaalle aamuun seitsemään saakka tiheitten kipeitten supistusten ajamana. Aamulla ottivat sisään klo 8, koska oli 5 cm auki. Kymmeneltä puhkaisivat kalvot. Aluksi otin ilokaasua ja sitten pian epiduraalia, kolme kertaa lisäsivät sitä. Neljän jälkeen iltapäivällä alkoi olla 10 cm auki, mutta jotain reunaa oli jäljellä kummiskin. Kuuden jälkeen sain ponnistaa ekan kerran, mutta kun lapsivedet oli muuttuneet vihreiksi, vauvan sydänäänet hävisi ja imukupilla vetäminen ei tuottanut tulosta, meni sitten hätäsektioon.
En ollut nukkunut kolmeen vuorokauteen kuin vajaa pari tuntia, joten olihan se synnyttäminen aika tööt-hommaa. Tällä kertaa aion yrittää nukkua. Suosittelen nukkumista aina kun mahdollista muillekkin.

pink89 muakin alkoi jännittää sinun puolesta!

Nyt tulen valittamaan... eli heräsin äsken.. olin tosi väsynyt ja menin 10 nukkumaan, eli nukuin 2h! JUST! ja noi kylkiluut, hitto nekin on kipeet. tekee mitä tahansa. vaaaaaalivali!

Onneksi ja JES huomenna lääkärineuvolaan! jipii! siellä sitten painoarvio ja syntymäpainoarvio ym. Oon niin oottanut <3

Nyt on pakko lähteä syömään, kun kauhea nälkä kun heräs.

bettis ja rakas :heart:

Kyllähän se on niin, et kaukaa kannattaa lähteä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin synnärille. Ja noista vihreistä vesistä olikin, et pitää lähteä heti ja soittaa matkalta synnärille, et tullaan - vihreä lapsivesi tarkoittanee, että vauva on ulostanut veteen ja on hätä. Muistutan vielä kaikkia pitkämatkalaisia, jotka menevät puolison kanssa omalla autolla - soittakaa lähtiessänne hätäkeskukseen ja kertokaa ajoreittinne, auton merkki, väri ja rek.nro niin saatte ajaa kelin mukaan ylinopeutta ilman, että poliisit pysäyttävät saati sakottavat. Helpottaa kummasti mieltä, kun ei tarvitse miettiä, josko on ratsia jossain - hätäkeskus ilmoittaa kaikille alueen partioille tämän tiedon. :)

Pink89 iiks, minnuukin jännittää nyt sun puolesta. :O

Niin kuin Keisha mainitsi, mulla kans haukottelu sattuu - ihan kuin oikeasti jokin paikka ois repeämäisillään. Aika tiukoilla menee ja hengästyminen on kovaa, mut sykkeet ei onneks vielä oo mulla kauheen korkeet. Mut ei tässä kyllä elämänsä kunnossa ole, et eiköhän se siis oo vallan normaalia eli ei stressiä Pikku_Pallo. :)

Marlin kiva oli kuulla sinusta, mutta voi kuinka harmillisia uutisia. :hug: Toivon teille kaikkea hyvää ja myötäisiä tuulia vauvarintamalle :heart:

Bettis mä en ees oo vielä sänkyyn asti päässy, väsyttää kyllä, mutta tiedän, että närästys (mun uusi bestis) on sen verran helvetillistä, ettei uni tule kuin aikaisintaan aamun tunteina. Kylkiluiden alue on mullakin ollu jo tovin kipeänä, beibi sinne potkii sen kuin kerkiää ja yöaikaan työntää pyllyään tuohon oikeaan kylkeen. Ankeahko olo, mutta helpottaa jahka vauva laskeutuu kohti kanavaa. :) Tsemppiä niiden kipujen kanssa - täällä on hyvä valittaa, kun ymmärrystä piisaa. :heart:

Mä taidan ottaa kans kohta 1g Paramaxin ja ootella sen vaikutuksen alkua ennen kuin menen sänkyyn katsomaan sieltä legendaarisesta Netflixistä jotain... Sitä ennen pitänee käydä ulkona hetki olemassa, käyn niin kuumana tällä hetkellä ettei ole tosikaan... ei ihme, että pitää öisinkin juoda vettä, kun hikoilen varmaan litran sänkyyn joka yö. :LOL:
Huomenna ei olekaan mitään ohjelmaa, torstaina taas neuvola. :)

MrsR&MrR ja EePee näin puolen yön jälkeen 34+6

• Tykkää
Reactions: Marlin
oi kun Pinkillä on jännät paikat :)
täällä olis huomenna masun kuvauspäivä ja sit torstaina olis lääkärineuvola :). Tänään oon pessyt koöme koneellista pieniä vaatteita ja laitellut vähän tavaroita lipastoon paikoilleen. Vielä pitäs tehä jonkunlaista listaa mitä pitää vielä ostaa, kuten vanupuikot ja -laput yms muut semmoset.
Rintapumppua en vielä osta, kysyn heti synnärillä jos ottavat ne testit että pääsis maidonluovuttajaks, saa sitten sieltä pumpun. Jos en siihen sovellu niin täytynee silti joku pumppu ostaa. Viimeksi sai sairaalassa heti melkeempä alkaa pumpata rintoja tyhjemmiks kun poika ei saanut millään otetta kun olivat niin pinkeenä maidosta... ja sit toinen meinas tukehtua kun maitoa tuli niin järkyttävällä vauhdilla ettei meinannut keretä niellä sitä tahtia :/

nyt unille etten oo niin järkyn näköi huomisissa kuvissa :D

hiippis ja myllävä muru 36+0 POKS POKS <3

• Tykkää
Reactions: Viivi76

Yhteistyössä