HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Sunnuntaihuomenet!

Ja ekaksi Maaritille superonnittelut pienestä tytöstä! :flower:

Linea negra ilmaantui masuun viikko pari sitten, ihan yhtäkkiä. Koko mahan pituudelta, vähän käyrä, selvästi havaittava viiva.

Cannes: taisit sekoittaa minut johonkuhun toiseen, mitä turvotukseen ja painonnousuun tulee. Täällä ei juuri ole kumpaakaan, painoa siis yhteensä tullut n. 6,5 kiloa raskautta edeltävästä ajasta, turvotusta en ole huomannut. Ja tää on siis eka lapsi...

Mimmi83: mitä itsehoitolääkkeitä tiedät olevan bakteeritasapainon häiriitymiseen? Jostain syystä vaiva ei ole kyllä ollut mainittava viime aikoina, eli valkovuoto muuttunut takaisin normaaliksi. Outoa...

Vaunut: saadaan ystävän vanhat Briot. En muista tarkempaa merkkiä, mutta sellainen yhdistelmäsysteemi muistaakseni.

Villavaatteita ei ole. Haluaisin oppia kutomaan! Ehtisiköhän vielä ennen lapsen syntymää?

Viime yö meni yhdellä heräämisellä ja oli painajaisvapaa, jes! Sen sijaan näin seksiunia jostain teini-iän ihastuksesta ja heräsin kliimaksiin, siis ihan oikeaan... :ashamed: Hmph, taidan jättää unen aikaisen tajunnan analysoimisen kokonaan, niin kummalliseksi tuntuvat aivoitukset öisin muuttuvan. Ja siinä missä usein raportoin unet miehelle herättyäni, tämän viimeöisen taidan jättää kertomatta...

Sairaalakassia ei ole vielä pakattu, laisinkaan. Pitääkö sinne ottaa omat siteet jälkiverenvuodon varalta, vai tarjoaako sairaala? Jos pitää ottaa, niin millaiset?

Tuulis ja rakas 34+1

J+
Sairaalakassin viimeistelin eilen, jos jaksaa niin voisi kaupasta hakea niitä profeel urheilujuomia muutama kassiin. Ihan itselle ja miehellekkin. Vaikka tuo nyt meneekin sektiolla niin haluaa sitä varmaan jotain hyvää suuhun panna. Eikä sitä ensimmäisen vuorokauden sisällä saisi nauttia muuta kun nestemäistä.

Kivut häntäluussa ja lonkassa kipua on lonkassa (lonkissa) nukuinpa vasemmalla, oikealla tai selälläni. Lisäksi pohkeet tuntuvat kivuliailta, aivan kun olisin eilen käynyt vetämässä raskaan jalkatreenin salilla ja unohtanut venyttelyn ja proteiinitankkaukset.

En osaa enää luokitella supistuksia, sillä nyt haaroissa on tunne siitä että jokin laskeutuu, ristiselässä särkee ja häntäluu kivulias. Eikä enää kyllä suoranaisesti supistele. Sellaista jatkuvaa jomotusta ja kovia vihlaisuja. Välillä vihlaisuja tulee min välein. Sitten taas häviää..

Onpas tänne tullu juttuja sillä aikaa ku oli muutaman päivän reissussa,eikä päässy koneelle.Hyvä juttu et olette ahkeria kirjottajia! =)

Halibut täälä pääsee uudelleen synnyttäjät kotiin jopa 12 tunnin sisään jos kaikki menee ok.Minäkin odotan kovasti et sais nukkuu mahallaan mutta mutta...kun tästä mahasta pääsee niin sit on tiellä tissit! Vielä joutuu odottaa jonku aikaa et voi harkita mahallaan nukkumista :(

Painajaisia on tääläkin välillä. Aihe on millon mikäki.Viimeksi mun naama oli täynnä punasia paukamia ja jokaises oli karseen iso keltanen pää! Kuolema on aika usein unissa.Seksi uniakin on,niitä kattelee paljo mieluummi ;)

Äitin kans oli yks päivä puhetta synnytykseen tulosta,kun kaveri heitti ilmoille semmosen ajatuksen.Äiti ei ollu tulossa.Meinas ettei halua tulla kattomaan toisen tuskaa kun ei voi mitenkään asiaa auttaa.Mä olin kans sitä mieltä ettei äiten kannattais tulla ku mä kuitenki tuskissani manaisin sen alimpaan h***tiin. Mies tulee mukaan,jos vain suinki kerkee.Varalla on sitte mun kaveri.

Linea negra löytyy.Sillä ei taida sukupuolen kans olla mitään tekemistä.Mulla on kolme poikaa ja kahessa raskaudessa viiva on tullu.

Rautalääkkeet ei sovi mun mahalle.Hb laskee välillä tosi alas,kroonisen suolistotulehduksen takia.Rauta tiputetaan suoraan suoneen 3-4 kertaa vuodessa.Aika hyvin pysynyt nyt kurissa.Viikolla 13 tiputettiin ja viime neuvolassa oli vielä 117.

Onnea Maarit tyttö vauvasta! :heart:

Tervetuloa BrooklynMami ja Sokerityttö :flower:

• Tykkää
Reactions: Halibut
Nyt on vaipat laiteltu valmiiksi (lainasin kestot ympäri kyliä kuopuksen jälkeen ja niitä säkkejä nyt sitten aukonut...) :) oikein on ahkera olo :) Lisäksi laitoin vauvan kotiutumisvaatteet valmiiksi eli sairaalakassi on hammasharjaa ja dödöä vaille valmis tavallaan. Jos muistan ottaa mukaan.... liivinsuojia pitäisi ehkä ostaa, niitä kertiksiä, kun emmä sairaalassa ala kyllä mitään peseskelemään ja muistaakseni sieltä ei niitä saanut. Kaiken muunhan sieltä saa, ne niiden pitkät 'synnytyssukat' on ihan ehottomat, en missään tapauksessa aio oleilla siellä omissa kuteissani, koska nehän joudun sitten pesemään. Maitoa jos tulee, kuten tähän saakka, niin sotku tulee olemaan taas melkoinen. Lisäksi joudun varautumaan siihen sairaalassaoloon; molemmista olen saanut verensiirron eli nytkin epäilen, että sitä tulee suihkumaan salissa. Ajattelin pakata siis ainoastaan omat ja vauvan kotitumisvaatteet. Siteitä en tarvitse, koska nehän tulee sieltä puolelta ja mitkään ei ole paremmat siihen touhuun kuin ne sairaalan verkkokalsarit, vaikka ovatkin aika karseen näköiset :D

Ruokaa ja juomaa en ajatellut ottaa mukaan, koska nehän sisältyvät poliklinikkamaksuun, synnytyksen jälkeen on aina ollut aamiainen odottamassa. (Se on muuten sama, jos joskus joutuu lapsen kanssa polille, niin sieltä saa ruokaa mukulalle kyllä) Tosin eihän sieltä tosiaan mitään erikoisjuomia saa, mutta emmä kyllä vettä ja mehukeittoja kummallisempia tarvitsekaan. Tai sanotaanko näin, että vauvani ei tarvitse, se kaikkihan tulee tosiaan sieltä tissistä hänelle :D Vadelmaa ja sen sellaista, mikä on pienen masulle hyväksi, kannattaa sitten kotiinkin varata, esim. imetystee on oikein hyväksi :)

Tässähän alkaa jo olemaan sellainen fiilis, että muutaman viikon päästä tulee lähtö :D

Nyt lounaalle ja päikkäreille, sommoro!

Viivi+Tiiti 35+3

• Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
No niinpäs olikin virhe mulla tuossa nimessä, Syysvuokollahan se oli samanlainen painonpyrähdys kuin mulla ekassa! :D Onko Syysvuokko nyt tikustellut turvotusta tai tullut painoa samalla tavalla? Mulla hieman yli 10kg varmaankin nyt, sormet on viime päivinä alkaneet olla ajoittain todella nakit, paksut sellaiset... Paineet on vielä pysyneet suht hyvinä, toivon mukaan pysyy jatkossakin.

Tuuliannaliina ja muutkin, ei missään nimessä kannata lähteä ottamaan omia siteitä tai muita mukaan, tai no omat samppoo ja hoitoaine on hyvä varsinkin kun on pitkät hiukset. Ne vaipat ainakin alussa on toooodella isot ja pitää ollakin, maksais maltaita ostella itse. Tai näin minä sen asian ajattelen. :)

Vaunut on meillä ne kaksi vuotta sitten uutena ostetut Emmaljungan Edge duo combit (tai vastaavat). Kovalla, tilavalla kopalla ja ollut ihan älyttömän hyvä ostos! Esikko ei nimittäin suostunut nukkumaan muualla kuin pihalla päikkyjä, niin käyttöä oli ja tuo tilava koppa mahdollisti siellä pitkään nukkumisen, talvella mahtui hyvin suojaa lisäksi.

Sairaalakassia en ole vielä edes miettinyt, tuskin tämä etuajassa on tulossa. :)

Linea negraa ei tullut esikosta (poika), eikä ole tullut nytkään. Mutta napa on pullahtanut pihalle ja saanut "kauniin" harmahtavan sävyn... :LOL:

Ja nyt sohvalle makaamaan. Esikko sitten kieltäytyi päikkäreistä kun olis pitänyt omaan sänkyyn nukahtaa ja vaatii nyt huomiota. Prkl, sanon ma... Kaksi yötä nukkunut nyt omassa sängyssä ja viime yönä nukahti vartissa ja vain aamulla viiden korvilla inisi hetken aikaa haluaan päästä meidän sänkyyn, rauhoittui tosi nopeasti kun kehotettiin jatkamaan unia. IHME! :D

cannes ja piskunen 34+2

Viimeksi muokattu:
Alkaa ahdistamaan, kun ajattelen kaikkea mitä tarvisi vielä tehdä ja ostaa ennen vauvan tuloa! Sairaalakassia en ole pakannut, Vaunuja ei ole hankittu! Kun piruvie, malli jonka haluan, on lopetettu ja ei tietysti yhtään käytettyä myynnissä missään :( Sänky on hankittu, mutta kokoamatta, sekä petivaatteet lakanoineen ovat kaupassa! Ja vauvan vaatteet pesemättä, koska lipasto on myös kaupassa! Ne olivat tietysti ikeasta loppu siellä käydessäni! Hoitopöydän virkaa toimittaa makkarissa oleva työpöytä, joka on siis rakennettu kiinni seinään. Siihen hoitoalusta ja em. lipasto alle vaatteille, sekä pieniä hyllyjä seinälle
Villavaatteita löytyy jonkin verran tulevan mummon toimesta!

Aurinkoista sunnuntaita toivottaa milli ja masukki 36+6

Viimeksi muokattu:
Heipsuli! Viimeisiä työpäiviä viedään :) 5 jäljellä sitten ois himpsusti lomaa ja sitten alkais mammaloma!! Tuntuu jotenkin uskomattomalta :D

cannes Kävin juuri polilla yks päivä kaikissa kokeissa sun muissa mut silloin ainakin maksa ja munuaiset ym toimi hyvin..nyt on vissiin tullut painoa öö ainakin 16kg :D mut Lääkäri (eri kunta kun viimeiksi) oli sitä mieltä etten mitenkään ehdi enää kerätä 15 kg turvotuksia. Olis tehnyt mieli sanoa et helpostihan tuo viimeiksikin kävi.. :D Sormet on onneks pysynyt ihan normaaleina taipuu ja ei o kamalat nakit (vielä) mut nilkoissa on vähän turvotusta. Mutta nyt kun on jälkeenpäin ajatellut on vain ihmetellyt miksi miun annettiin olla siinä tilassa vaikka se oli itselle jo niin rankaa ja pidemmän päälle elimistöllekkin vaarallista(kin) et tavallaan vaan odotetaan sitä et munuaiset ja maksa lakkaa toimimasta kun vauvalla kerta kaikki hyvin o_O itselläni oli silloin vielä munuaisaltaan laajentuma eli porskutin ilmeisesti yhdellä munuaisella niillä turvotuksilla... Mut mitä oon katsellut neuvolakortteja ja vertaillut niin nyt on tullut aika samoisssa määrissä tuota painoa.. toivon vain että se loppuis eikä tulis niitä turvotuksia.. ja töissäkin oon jaksanut nyt paremmin kuin viime raskaudesssa.
Paineet on kivasti pysynyt alhaalla ihan ihanteellisissa. :)
Tietty sitä ois toivonut etei olis tullut näinkään paljoa painoa vielä mut en aio stressata niistä.

Linea negra on täälläkin. Oli myös viimeiksikin :)

sairaalakassi olisi kiva jo pakata :D mut taidan vielä hetken malttaa mieleni :)

Mutta muuten on hankittu vaunut ja pinnis on kasattu ja vaatteet pesty. yksi tutttipullo on ostettu varmuuden vuoksi vielä puuttuu vaipat ja rasvat ja se hoitopöytä ja amme :) sitten olis ehkä kaikki. Vaunut ostettiin käytettynä Emmaljungat en ole ihan varma minkä malliset ovat mutta niissä tuo ratas ja vaunu osat erikseen olivat todella hyväkuntoiset ja olen niihin tyytyväinen.Ainut mitä olisin toivonut että vanhemmat emmaljungan ilmakumirenkaat olisi käynyt niihin mutta ei käynyt kun erilaiset jarrut :(
Syysvuokko 32+3

Viimeksi muokattu:
Hei!!

Maaritille hurjasti onnea pienestä prinsessasta!!

Linea negra on mulla navasta alaspäin. Esikoistytön aikaan ei ollut ja tyttöä kahden ultran mukaan odotetaan tälläkin kertaa. Toisaalta oon nähny nyt vaan poikaunia ja kaikkien mielestä mulla on ihan poikamaha. Tyttö oli hyvä kun yks ilta silitteli mun masua ja huhuili : "Helää poika, helää!". En tiiä mistä tuo 2v on saanu päähänsä että vauva on poika kun ollaan puhuttu vaan vauvasta ja pikkusiskosta. :D

Mä kävin tänään kävelylenkillä! Ai että teki hyvää! Ei sattunu mihinkään ja vaan pari kertaa kävi maha kovana, mutta se ei haitannu menoa yhtään. Voin kertoa että kunto on aika surkee kun on lähes 5kk ollu ilman kunnollista liikuntaa. Helposti hengästytti. En käyny ku n. 1km lenkin näin ensalkuun. Ens viikolla pitää rueta käymään päivittäin pikku lenkki. Pakko saada vähän kuntoo nostettua synnytystä varten. :)

Rupesin tuossa miettii että kun mun synnytys tulee mahdollisesti olemaan nopea, niin Jos mulla menee vedet tai alkaa yhtäkkiä kipeät supistukset, niin soitanko ensin synnärille vai suoraan ambulanssin?! Meiltä tosiaan matkaa sairaalaan n.40km ja ambulanssiakin joutuu varmaan varttitunnin odottamaan kun asutaan maalla. Omalla autolla tuskin uskalletaan lähteä kun esikoinenkin syntyi kalvojen puhkaisusta (=kipeistä supistuksista) tunnissa. Vähän meinaa jännittää. No, tiistaina mulla on pitkästä aikaa neuvolalääkäri, niin pitää varmaan siellä kysyä toiminta ohjeet...

Nyt on alkanu vanhat raskausarvet ratkeilemaan pidemmiksi. Masun ympärysmitta on sentin enemmän kuin esikoisesta. Ei anna nahka enää myöten. :|

Pink 35+3

Kylla en voi olla ihastelematta tata aktiivista ketjua! Niin kiva lukea kanssaodottajien kuulumisia, kun kaikki samassa veneessa ollaan.

Linea Negraa ei ole talla kertaa tullut ollenkaan, vaikka viime kerralla oli ihan selvana jo aikasessa vaiheessa. Silloin muistaakseni yhdistin sen poikaodotus-uskomukseen. Entas nyt? Ultrassa vaavilla oli selkea kilppari jalkojen valissa, mutta voiko kuitenkin tyttona syntya?

Mies olisi tosi haluttu mukaan synnytykseen, varsinkin kun olen siis menossa Birthing Centeriin sairaalan sijaan. (Ei ole laakareita, vaan midwives ja epiduraali yms mahdoton, mutta synnytysamme jne on.) Mun suku kun kokonaan asuu suomessa, ei sielta kukaan mukaan paasisi ja miehen suvusta en ketaan huoli (en kylla huolisi omastakaan). Jotenkin haluan sen olevan aika yksityinen tapahtuma, joten paadyin olemaan hankkimatta edes doulaa. MUTTA sitten selvisi, etta voi olla ettei mies paase synnytykseen mukaan, kun esikoiselle varattu hoitaja ilmoitti unohtaneensa koko jutun ja paattaneensa lahtevansa parin viikon lomalle juuri niihin aikoihin.. Nyt ollaan kamppailtu uuden hoitopaikan loytamisen kanssa ja mina olen totutellut ajatukseen synnyttamisesti ilman miesta. Saa nahda miten kay, mutta kylla surettaa.. Esikoinen saa kylla tulla mukaan synnytyshuoneeseenkin, mutta mielestani se ei ole 3-vuotiaalle soveliasta.

Synnytyskassin sisalto on meille aika selkea, kun lista on valmiiksi annettu. Mukaan pitaa varata pari rahjaista t-paitaa ja urheilurintsikat ammetta varten, imetysliivit, ruokaa ja juomaa, aikuisvaippoja, sukat, hygienia-tavarat ja aamutakki. Vauvalle pitaa tuoda paitoja ja hattuja, seka kotiinmenovaatteet. Ihana juttu tassa paikassa on, etta jos kaikki menee hyvin, saa kotiin lahtea jo 4h synnytyksesta. Viimeksi olin sairaalassa kaksi yota ja painajaisia olen siita ajasta nahnyt!

Oliko J+ joka limatulpasta kyseli? Itsella se alkoi irtoamaan n. 2 vkoa ennenkuin esikoinen syntyi. Valilla tuli isoampia klontteja, mutta joka paiva sellaista erilaista vuotoa kuin valkovuoto tai lapsivesi. Lapsivesi on tosi vesi/pissamaista, kun taas limatulppa ainakin mulla oli just semmoista limaista, sitkeeta ja nauhamaista.

Meillakin hoitopoyta on muunnettavissa lipastoksi ja semmoisena se on nyt pari vuotta jo ollut. Esikoisen kanssa poyta oli kaytossa, kun vaippaa vaihdettiin hanen huoneessaan (yli 6kk), mutta muuten sanky, sohva tai poyta toimi tosi hyvin pyyhkeella suojattuna. Pinnasankya ei talla kertaa edes hankita ja esikoiselta sita ei saastetty. Minusta iso tilanvieja, jossa vauva nukkui niin lyhyen ajan. Ensimmaiset 7kk poika kun nukkui matkasangyn bassinetissa (tai itse matkasangyssa) meidan huoneessa ja noin 20-22kk ikaisena muutti "isojen poikien" sankyyn. Nyt haluan hommata vauvalle vaan uuden matkasangyn (tai play yardiksi sita myos kutsutaan), jossa sitten nukutaan ensimmaiset vuodet.

Kantoliina on meille elintarkea hankita, kun niin paljon metrolla liikutaan ja hisseja ei usein loydy. Myoskaan busseihin ei vaunuja saa vieda. Nyt vaan jannittaa ihan kauheasti, etta miten selvian kahden "pienen" kanssa, kun istuinpaikkoja ei aina saa ja pitaisi yrittaa pitaa esikoista pystyssa samalla. Onneksi han on jo sen verran iso ja reipas, mutta silti jannittaa tama elamanmuutos ihan kauheasti!

En ole kerennyt ja kopeutunut pitamaan hyvaa paivakirjaa taman raskaudenajalta, mika nyt ihan kauheasti surettaa! Nyyh! Huomasin nimittain miten paljon oli jo unohtunut esikoisen odotuksesta ja miten kiva siita oli lukea. Ajattelin ottaa tanaan spurtin ja kirjoittaa kaiken mita muistan viime kuukausien ajalta, vaikkei se sama asia enaa olekaan..

Mutta onnea jo synnyttaneille ja jaksamista muille odottajille! <3

P.S. Anteeksi, kun en talla kannykalla jotenkin pysty kursivoimaan ja "koristelemaan" tata tekstia lukemista helpottamaan.

J+
Limatulppa oli sellainen kokonainen hyytelö, muistutti hyvin paljon munanvalkuaista mutta hitusen kiinteämpää. Verta ei kyllä seassa ollut mutta valkovuotoviiruja kylläkin.

Ymmärsin että sitä olisi noin kananmunan verran, joten taisi suurin osa irrota.

• Tykkää
Reactions: Viivi76
J+, mulla tulee tollasia läpinäkyviä hyytelömäisiä, isoja klömppejä jos on ollut seksiä edeltävänä iltana...? Aluks mietin et ei kai tulppaa voi olla, ja sit tajusin et aina kun oli illalla ollu seksiä isännän kans, seuraavana päivänä tuli pyyhkiessä tuollaista. Ei siis sitä miehen tavaraa, kuten normisti, vaan mulla raskausajalla sitten muuttuu tuollaiseksi... Kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään vielä.
Limatulppa mulla taas on ollut sellasta kellertävää, verestävää aikaisemmissa raskauksissa, n. vrk sen bongaamisesta on aina lähtö tullut.

Masun mitta oli viimeksi täällä 128, nyt 123 :O turvotuksia on siis lähteny, tai maha pudonnut? Tai vauvoilla uudet asennot...

(.)
Käytiin isännän kans vaunutellen lenkillä, ai että oli ihanaa:heart:
Ihana ilma:heart:

T:Neiti + Prinsessat 33+2

J+
Neiti-81 ei me olla edes ukon kanssa peittoja heilutelleet. Kysyinkin siltä että etkai sä oo mua polkenut kun olen ollut syvässä unessa. Katseli hieman oudosti ja vastasi ei.

Spermaa tai edes "omaksi" limaksi en sitä luokittelisi. Se hyllyi hyytelönä, eikä valahtanut edes rikki kun paperilla sitä ravistelin. Tiedä sitten :/

Spermaa tai edes "omaksi" limaksi en sitä luokittelisi. Se hyllyi hyytelönä, eikä valahtanut edes rikki kun paperilla sitä ravistelin. Tiedä sitten :/
Mulla ihan samanlaista :X Nyt aloin miettii et voisko se sit olla jotain limatulppaa, koska sehän uusiutuu raskauden aikana myös vissii kokoajan? Et jos seksi vaan ärsyttää jotenkin.. hmm.. no, onneks ei oo kohdunsuulle tehny mitää. mulla tosiaan aina seksin jälkeen, just sellasta kirkasta, jojomaista hyytelöä :X

Hurjaa on kyllä, jos ei lisärauta meinaa kaikilla nostaa hemppaa ylös - onni on, et itellä on hb alimmillaan ollu 129, viimeks oli nlassa 135. Saas nähä, mitä ensi viikolla on luvassa - tiistaina perhevalmennus ja torstaina taas neuvola. Tuntuu, että käyn koko ajan tuolla teekoossa. :D Voisi ensi viikolla käydä sen vikan vasta-aineverikokeenkin antamassa perjantaina, kun se kerran pitää rv35-36 vielä antaa.

Yö meni taas reisille, nukahdin varmaan aamukasilta. Möhö on niin ylhäällä, että on yötä päivää sellainen ärsyttävä korvennuksen tunne ruokatorvessa lääkkeistä huolimatta - onneks auttavat sen verran, ettei hapot nouse ruokatorveen ja siitä nieluun, mutta kestää niin kauan yöllä tuon korvennuksen loppua, et unet alkaa aamulla ja sitten nukun iltapäivälle asti. Hmph. Ehkä tää tästä, josko tuo vatsa laskis tulevien viikkojen aikana. :) Mut on tää meidän tirriäinenkin melkoinen yöeläjä, hervottomat bilerallit 2-4 välillä öisin. :D Turha siis ois ennen sitä kuvitellakaan nukkuvansa.

Turvotuksia ei oo mullakaan - sormukset menevät edelleen sormiin ja tulevat nätisti poiskin, ainoastaan työpäivien jälkeen on ollu jaloissa turvotusta, mutta sekin vähäistä. :) Tissit on kyllä hervottoman turpeat, het kun ois täytettä käyny hakemassa. :D Ennestäänkin niillä ollu kokoa, mut nyt ne on aika valtavat...

Limatulppa-asia on kyllä ollut ihan mielenkiintoinen lukea, kun äidin kanssa olen puhellut synnytyksestä niin hänellähän limatulpan meno oli se synnytyksen käynnistäjä - kalvot on sitten puhkaistu vasta laitoksella. Mitään sellaista ei ole itsellä ainakaan vielä paperiin tai housuihin tullut, mutta voihan sitä tosiaan lähteä niin vähän kerrallaan, ettei ehkä huomaakaan. Kääk.

Supistuksia ja menkkamaista jomotusta on silloin tällöin, tuntuu alaselässä ja -vatsassa. Ei mitään mukavia tuntemuksia, mutta onneksi harvassa vielä ja kestoltaan lyhyitä. Täytyy ottaa neuvolassa puheeksi ensi viikolla, mutta pianhan mulla on se painoarviokäynti polillakin, jossa ilmeisesti tutkitaan sitten paremmin. Luulisin ainakin. :)

BrooklynMami onpa kyllä ikävä tilanne sulla, kun hoitaja tommoset teki... kivahan se kuitenkin olis, et mies pääsis mukaan synnytykseen. Toivon kovasti, et saisitte toisen hoitajan niin ei tarvitsisi yksin mennä. Kivempi se on yhdessä se synnytys kokea ja jakaa kuin yksin puhista. :heart:

Pink89 mulla on tasan tossa navan ympärillä niitä raskausarpia, mihinkään muualle ei oo tullu. Mikä siis on aika outoa, kun oisin odottanut että tuohon vatsan sivullekin tulis jonkin verran. Mut eipä noista jaksa välittää. Tulkoon ja olkoon. :)
Oih, kävelylle vois itekin lähteä, jos vaan sais tän rytmin taas normaalimmaksi - pimeällä on niin tympeää kävellä, vaikka on katuvalot sun muut, mut ei se oo sama kuin päivänvalo. :)

Jahas, jospa sit hörppisi vadelmakeiton loppuun ja sitten miettisi, mitä kummaa tekis seuraavaks... :D Lomalla on aina niin hankalaa ja tuntuu, että on ihan työllistäny ittensä jo aikataulujen osalta, kun pitäis sitä tätä ja tuota. Ainakin se sairaalakassi on ensi viikon ohjelmassa. :)

MrsR&MrR ja EePee 34+3

Iltoja kaikille!

Linea negra löytyy täällä koko masun halkovana viivana aina alhaalta ylös rintojen alapuolelle asti. On ollut ehkä viikolta 20 näin selvänä. Kaikissa raskauksissa ollut samanlainen, vaikka kaksi ensimmäistä oli tyttöä ja nyt odottelemme poikaa. Taitaa siis tosiaan olla sattumasta kiinni :)

Nyt illalla lapsosia nukkumaan laittaessa esikoinen (9.v) rupesi kyselemään, että mitäs sitten jos tulee yöllä lähtö synnyttämään. Huomasin siinä samalla, että eipä olla hoksattu asiaa miettiä ollenkaan! Minun ja miehen vanhemmat, siskot ja veljet asuu lähellä ja olen vaan ajatellut että hoitopaikkoja löytyy. Mutta tosiaan olisi varmaan hyvä olla joku selkeä suunnitelma kenelle ensin soitetaan ja kuka tulee esim. yöllä meille vai viedäänkö tytöt mummolaan joka on tässä lähellä.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta minäkin meinasin melko vähällä pärjätä. Shampoo ja hoitoaine, kasvonpuhd. aine ja rasva, hammasharja. Niin no joo kamera ja ehkäpä se Ipod myös. Mies tuo myöhemmin sitten kantokopan, johon viikkaan vauvalle kotiutumisvaatteet ja mies saa tuoda perässä sitten minullekin vaatteet, kun osaan paremmin arvioida mitä mahtuisi päälle :D

Käytiin ostamassa nyt vauvan vaatteita varten nestemäistä Erisania ja huuhteluaineeksi Miniriskiä. Taidan alkaa pikkuhiljaa pienempiä vaatteita pesemään ensi viikolla. Myös pinnasänky ajateltiin kasata ja sinne sisälle valmistelen äitiyspakkauksen vauvalle ensipediksi :heart: Torstaina olisi sitten neuvola, jotenkin tosi malttamattomana odotan sitä tällä kertaa! Yleensä ollut töistä niin kiire sinne, että en ole kerennyt koko asiaa ajatelemaan etukäteen. Nyt kun jäin kotiin, onkin ollut muutenkin paljon enemmän aikaa keskittyä itseensä, tulevaan synnytykseen jne. Nyt vasta alkaa oikein nauttimaan tästä kaikesta!

RouvaRuusunen ja PoikaPiikkinen 33+2

Toppahaalarin tilasin juuri Travallen outletista. Onko kellään kokemusta millaista laatua ja kokoa ovat? Kun oon nyt jäänyt muutamaa alessa ollutta miettimään ja jäänyt sitten ilman.. Ja tuo oli nyt sen hintainen, että sen raaskin maksaakin :)

täälläkin on tänään tullut limatulppaa(?)... esikoisesta en muista että olisi tullut, mutta onhan siitä jo pitkä aikakin :) Sellasta vähän kellertävää/kirkasta limaa... vähän kun kanamunan valkuainen kuten joku vertasikin... Tänään on saatu lipasto paikoilleen pienen vaatteille, huomenna pääsen järkkäilee kun poika on eskarissa.

Sairaalakassia ei oo pakattu, pitäs kai joku kassi ostaa kun ei oikee oo semmosta kivaa ;) enpä tosin aatellu muuta ottaa mukaan ku hygieniatarvikkeet itelle ja vauvan kotiutumisvaatteet. Ja tietty puhelin, kamera ja semmoset. Jos samanlailla maitoa tulee kun esikoisesta niin saan vaihtaa vaatteet muutenkin monta kertaa päivässä, niin vaatettahan sais ottaa kassitolkulla
mukaan :D :D

jatkan kirjoittelua huomenna, nyt yritän päästä johonkin rytmiin että on ton esikon kanssa helpompaa. Eilenkin, tai siis tänään, menin neljän jälkeen nukkumaan ja puol kymmenen ylös.. Huomenna pitäs herätä seittemältä että keritään ajoissa eskariin eli nyt on yritettävä edes mennä aikaisin nukkumaan :D
Mulla aikaisin = noin puolen yön aikaan ;)

hiippis ja möykkäävä muru 35+5 ihan kohta jo 35+6 :D

MUN LIITOKSET! MUN HÄNTÄLUU! Oon puol yötä vaan parkunu kun missään, MISSÄÄN asennossa ei pysty olemaan! On ollu tyynyä jalkovälissä, istuma asentoa, mahan alla tyynyt, 2 x 500 panadolkin oli pakko kokeilla: mikään ei auttanu!
Oi hirvee:'( Onkohan loput yöt yhtä tuskasia.
Miehellä oli kyl kamala katsoa mun vinkumista ja itkustelua koko yö:'(
Kysykin et oonko varma ettei nyt oo jotain muuta, no ei oo. Vaan vihlovakipu ja paine häntäluussa. Ja A-vauva liikku ihan kamalasti, B-vauva tainnu heittää itsensä perätilaan. Mietin et vaikuttaakohan vauvojen asennot paljonko tulee painetta liitoksiin? TAI sitten se A-vauva laskeutui.... ja porasi päätään tuonne ihan kunnolla.
Oli miten oli, mulla on ollu raskauksissa liitoskipuja, koviakin, mut tää... ai että tää on ihan jäätävää...

Maha on kyllä tipahtanu nyt... äääh.. oisko sen takia..

Paluu arkeen ku lapsilla alko koulu...täällä se alkaa surullisissa merkeissä kun yksi oppilaista on joukosta poissa...9.luokan tyttö ei jaksanut enää elää ja hirttäytyi =( täällä siis samassa koulurakennuksessa 1-9lk. Saa nähä kuinka paljon kysymyksiä meidän 1 ja 2 luokkalaisella on kun tulevat koulusta...vaikea selittää lapsille =(

TOPPAPUVUISTA: minusta toppapuvun laadulla ei ole niin kauan mitään merkitystä ennen kun lapsi lähtee kävelemään ja touhuumaan ulos. Ja oon huomannu et välil halvatkin merkit kestää paremmin ku kalliimmat joten silloin kun lapsi kasvaa kovasti en raati pukuun sijoittaa!

Neiti-81: tsemppiä kipujen kanssa elelyyn...toivotaan että helpottaa pian!!!

Mie eilen vähä pesää rakentelin ;) ja pakkasin siinä samalla vauvan kotiutumisvaatteet ja tajusin hitto meillehä on ihan oikeesti tulossa vauva ;) Nyt ois edessä siivouspäivä...plääh! Oon nyt koittanu vaivalloisuudesta huolimatta tehä joka päivä vähintään 45min lenkin eli n. 4km tällä lyllertämisellä ja meillä tosi jyrkkiä ylämäkiä täällä kylällä. Hyvää se tekee loppupeleis vaik sen jälkeen onki ihan rampa olo ;)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille =)

äitx2 ja riesa rv 34+6.

• Tykkää
Reactions: Taikamaailma
Hyi kamala, miten voi tosiaan ysiluokkalaisella olla niin tukala elämä, ettei kestä.
Kouluun lähetin minäkin pitkästä aikaa tokaluokkalaiseni, on niin tyhjä koti olla yksin pitkästä aikaa.. Vois alkaa leipoon korvapuustia:)

Neiti-81 koita sie jaksaa niiden kipujen kanssa! Ajallaan nekin loppuvat ja on taas helpompaa. Näyttäs kyllä vähän laskeutuneen, edelliseeen kuvaan verrattuna!

Ja onnea täältäkin Maaritille ja tytölle!!

Linea negra on haaleana pysynyt esikoispojasta lähtien, mutta nyt ei ole vahvistunutkaan. Raskausarpia ei kai ole lisää tullut, mutta edelliset levinneet. Mahan ympärys oli 103cm. Semmonen 25 senttiä tullut lisää siis.

Vadelmanlehtiteetä tosiaan kävin hakemassa ja myyjä suositteli myös teetä maidontuotannon tehostamiseen, voishan sitäkin kokeilla sitten. Jotenki tuo teen maku yllätti, oletin maistuvan vadelmalle, mutta ei. Vain lehdille. Ekana iltana juomisesta supisteli paljon, mutta oli varmaan sattumaa. Eikai se niin voimakkaasti voi vaikuttaa, 1 kuppi!

Jotenki hankalampaa nyt tää elämä vatsan kans. Hankalampi pukea, nukkua, hengittää, kumartua, liikkua, olla.... Taitaa olla normaalia loppuraskauden tukaluutta:O

Jos sitä pullaa alkaisi vaivaamaan! Hauskaa päivää kaikille!

Halibut 33+2

Viimeksi muokattu:
Huomenta,

äitix2 Olipa hirveä aloitus koulukaudelle :( ja ihan samaa mietin kun neiti-81, että mikä saa 9luokkalaisen tekemään noin surullisen ratkaisun :( Pitäisi olla tuon ikäiselle ihanaa aikaa elämä..

Me olimme eilen päivystyksessä lähemmäs kolme tuntia. La-su yönä supisteli kivuliaasti ja aamulla tuli taas rusehtavaa vuotoa. Vauvalla kaikki on tosi hyvin! Käyrillä kävi ihan villinä ja painoa on tällä hetkellä 2024g. Pikkasen siis keskikäyrän alapuolella, mutta ei mitenkään huolestuttavasti. Mulla oli paikat pehmenneet ja kohdunsuu oli limainen ja hieman verestävä. Kaulaa oli 27mm eli ihan hyvin. Joku testi joka ennustaa ennenaikasuutta oli lievästi plussalla, mutta ei se kuulemma tarkoita että olisi vielä syntymässä. Lääkäri ei ollut huolissaan, mutta jos vielä toistuu parin viikon aikana niin pitää mennä heti tarkistuttaa tilanne uudestaan. Kahen viikon päästä ei kuulemma sit enää estellä jos meinaa lähtee syntyy. Sitä ennen jos alkaa aukee, niin voi vielä joutua osastolle hetkesi. Nyt pitää vaan ottaa ihan hissuksiin.

vaunut Me ostettiin Emmaljungan city crossit kovalla kopalla. Toinen vaihtoehto olisi ollut duo edget, mutta halusin vähän pienemmät joten nuo city crossit on oikein passelit :)

Maaritille onnea tytöstä!

Oikeaan käteen uhkaa tulla rasitusvamma (ellei ole jo tullut), joten tämä näpyttely jää nyt tähän. Hitto jos menee käsi..kohta loppuu tekemiset :(

Bumble & masukki 33+1 :heart:

Viimeksi muokattu:
Ja se tässä ihmetyttää kaikkia et se tyttö joka hirttäytyi oli hyvin suosittu...siis paljon kavereita ja oli aina hymyileväinen jne. Ihan normaalisti oli jutellu faces pari tuntia enne tekoaan yhen kaverin kanssa...eli tosi yllätyksenä oli lähipiirillekkin tullut! Elämä on ihmeellista ja julmaakin välillä =(

mut nyt se imuri heilumaan...

äitx2 Niinhän ne tekevät, ne jotka aikovat oikeasti toteuttaa suunnitelmansa. Pitävät kulissit pystyssä loppuun asti. Ihan kamalaa, että noin nuori tyttö!

Mulla todettiin joskus parikymppisenä vakava masennus ja silloin selvisi, että sitä on jatkunut jo lukiosta asti. Minä en vaan kai ole sen tyyppinen, että saisin hengen itseltäni, mutta muistan yhden aamun, kun kotona aloin hillittömästi itkeä ja sanoin, että mä en jaksa enää. Tuo oli aivan hirveä järkytys varsinkin äitille, joka ei ollut aiemmin tajunnut mitään. Onneksi asia saatiin kuntoon terapialla ja lääkkeillä ja nykyään olen (ainakin omasta mielestä) ihan normaali aikuinen ja varsin onnellinenkin vielä.

Neiti-81 Ei voi kuin toivottaa tsemppiä noitten kipujen kanssa! Minunkin mielestä tuo maha näyttää laskeutuneen.

Liitoskivuista ja liikunnasta olen tässä pohtinut, että kannattaako yrittää liikkua vaikka se lisääkin liitoskipuja? Onko joku saanut jotakin ohjeistusta asian tiimoilta? Ihan jo sellainen puolen tunnin tosi rauhallinen kävelylenkki tuntuu jo kipuina.

Kyljen kääntäminen öisin mietityttää myös. Sattuu niin maan perusteellisesti. Onko kellään mitään jippoa, miten se sattuisi vähän vähemmän? Lähinnä siis nuo liitoskivut tuntuvat kääntyessä aivan hirveältä.

Keltakukka 35+2

Yhteistyössä