*~ ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET~* vol 2.0

Toivis, juu ei tää kyl perinteinen tyttömaha ole :D Niin on tuossa edessä. Kiitos lohdutuksen sanoista, toivottavasti joku ylempi taho kuulee ne :heart: Tää loppuraskaus on kyl nii "ihanaa aikaa" kaikkine seksikkäine vaivoineen, mut onneksi tää ei ikuisuutta kestä ja palkinto on mitä mahtavin :heart:

Jive, heh :D Kyl mulleki on painoa tullut, melkein 10kg :ashamed: Hassua kuulla tuosta mun hoikkuudesta, ku ei tosissaan tunnu siltä :D Neuvolatätikin sanoi asiasta, ja kyl nauratti. Varmasti vaikuttaa mahan muoto, joillakin on alempana se kuin toisilla. Eihän mullekaan napaan asti menevät farkut mahtuis, mut noi normi matalalantioiset mahtuu ihan loistavasti. Ei oo siis perse levinny vaik maha räjähtääki käsii :LOL: Kyllä minäkin sitä joulukuuta malttamattomana odotan, ja marisen myös :p Se kuuluu tähän vaiheeseen raskautta. Olo ei tosissaan ole mikään hyvä, ja on mun mielestä ihan täysin ok puhua asiasta miehelle/muille samassa tilassa oleville. Vaikka raskaus iloinen asia onkin ja vauva rakastettu, ei se silti tarkoita että raskaus alusta loppuun olisi ihanaa ja mahtavaa 24/7 =)

Pinkkimieli, laitoin listaan :) Kivoille vkoille sait ekan neuvolan! Siellä tämä odotus sitten konkretisoituu :heart:
 
Mä en oo koskaan tykänny käyttää matalavyötäröisiä farkkuja tai muitakaan housuja ku tuntuu et sit ku istuu ni persvako näkyis... :p Siks mie inhoon sen mallisia. Mut miula kyl menee mainiosti aiemmatkii housut vaiks joskus turvottaa, et vähä kiristää. Mut ehk sit 20 vko jälkee jos vast alkais levitä :D
 
mulla on kaikki farkut ja housut aina niin tiukkaa mallia et ne ei todellakaan mee päälle... :D Tai menee mut pitäis tehä sellanen kuminauhaviritys siihen napin kohtaan. Et mä käytän jo suosiolla äippähousuja... eipä tarvii kärvistellä. Ja mä oon hirveen vilunarka niin se on NIIN kivaa kun äippähousuissa ei pääse kylmää selkään... :D
 
Kiitti masukehuista :hug: :heart:
DD, sanos muuta :hug: :heart: Ootkos muuten miettiny mitä kivunlievitystä otat sit synnytyksessä? Mites te muut, oottekos miettineet? =)

Mul on ekasta neuvolasta tohon viimesimpään paino noussu 2,9kg =)
Jotkut vanhoista housuista menee hyvin jalkaan, mut kyl parit äippähousut on ollu käytössä jo hyvän aikaa =)
 
Chamorphis
Toivis oi jösses eihän sun paino oo noussu mitään!! :eek: Mä pidin omaa viittä kiloa tähän asti kohtuullisen vähänä nousuna, mutta kääk! :D Ihana maha by the way! Samoin DD:llä!
Kivunlievitykseen: oon ajatellu pärjätä ilman niin kauan kun mahdollista ja sit jos oikein pahaksi yltyy niin sitten varmaan toi epiduraali...
 
Cham muista kummiskin, et epiduraalia ei enää sit anneta jos liian pitkään mietit ;)

Mä oon miettiny, et jos yrittäis pelkän ilokaasun voimalla.. Toisaalta oon miettiny myös epiduraalia, mut esim. hamppilassa mul ei yleensä puudutuksen kans tehhä mittää. Kerranki porattiin melki hermoon asti ja hampilääkäriki ihmetteli ku ilmekää ei värähtäny. No joo, kyl mulla kyynel tuli ku kyl se aika inhalta tuntu :LOL: Mut sinänsä mul o aika korkee kipukynnys vaikka toki synnytyksen kivut o varmaa "hieman" eri luokkaa ko hampilääkärissä käynnin aikaiset :D
Mut pitää viel miettiä. Ko haluis saada enempi tietoo muutenkin mitä vaikutuksia milläkin on. Ku eikös epiduraalikin saa vaavin sykkeitä laskemaan? Mistään muista sivuvaikutuksista en tiedä.. Mut saa ny nähä. Pitäis enempi tietoa kahtoo kaikista eri vaihtoehdoista.

Täälläkään ei kaiketi oo juuri lisää tullu.. En tosin oo varma ko meidä vaakaki voi näyttää vähä mitä sattuu..

SS & mytty 15+6
 
mä oon miettiny tot epiduraalia mut eikös se pistetä johonki selkärankaan? se mua vähän pelottaa..mut onhan täs aikaa viel voittaa kaiken maailman pelot.. mua on alkanu pikkuhiljaa nyppimään se et mun mies on uusavuton hyvä jos osaa edes vettä keittää ja kaiken lisäks sen äiti maksaa sen laskut (mies22v) ennen se ei haitannu mua yhtään ku must on kiva laittaa ruokaa yms. mut nyt oon aloittanu sille tehokurssin ruuanlaitosta ite vaan seison vieres ja sanon sille mitä pitää tehdä.. ja lupas kuulemma alkaa opettelee ite maksaa laskuja.. onks muilla kokemuksia tälläisestä?
nanakuu & möhkylä 8+0
 
Chamorphis
Suukkis juu muistanhan minä. :D
Nanakuu joo se epiduraali pistetään alaselkään.
Epiduraalista yleisesti se mun käsittääkseni rentouttaa siinä määrin, että jos ennen kivunlievitystä synnytys ei pahemmin oo edenny niin epiduraali nopeuttaa avautumista. Siihen en osaa sanoa laskeeko vauvan sykettä, ei ainakaan tietääkseni. Supistus yleensä ottaen laskee tilapäisesti vauvan sykettä, mutta se nousee takaisin normaaliksi supistuksen jälkeen. Muistaakseni sen voi antaakkin vasta sitten kun on auennu 4 cm?! En oo tosta varma. Sivuvaikutuksia siitä voi ainakin tulla päänsärkyä ja pahaa oloa. Siinä on olemassa myös sellainen riski, että puudutus lähtee niin sanotusti väärään suuntaan eli meneekin ylöspäin eikä alaspäin, mutta se riski lienee minimaalinen. Puudutusta laitettaessa ei saa liikkua milliäkään, koska jos neula lipsahtaa väärään osoitteeseen niin ei oikein hyvä. Tästäkään en oo 100 % varma, mutta jos neula lipsahtaa niin on riski halvaantua. Sitäkään tuskin kovin usein sattuu... tuskin ne sitä muuten suosittelis.. =) Korjatkaa tai lisätkää tietoja jos mun sivistyksessä on aukko! :D
 
nanakuu juu selkään se pistetään.. Oisko selkäytimeen? En kyl oo varma yhtään..
Vai semmonen mies.. Mulla menis varmaan hermot sellasen kans heti. En oo koskaan kahtellu miehiä, jotka eivät pärjää omillaan. Mä en ny pärjäis omillani ku mies syö munkin tulot eikä töitä tahdo löytyä. Mut kyllä se on jo outoa, et äityliini maksais laskut. Huh huh. Ei siinä mitään jos toinen haluaa jossain isommas jutus auttaa ja harvoin, mut jos menee oikein tavaks ni sitä en tajua.

Mul oli joskus 18 -vuotiaana "mies", joka ol suunnillee samanikänen ja sen äit suunnillee jäkätti meille (se asu viel kotonaan) jos ei ajoissa herätty aamiaiselle. Äitinsä siis teki aamiaisen, päivällisen sekä oisko ollu illallisenkin. Hän myös sanoi oman sanansa "miehen" vaatteiden ostoon. Esim. tää poikanen osti jonkun paidan ni äit tuli mäkättämään, että ei tuollaiseen rahaa pistetä kun sinulla jo on paitoja (ehkä hällä kaks retkua olikin). Se oli jotain niiiiiin raivostuttavaa, et me riideltiin siit aina. Just siitä, kuinka osaa olla niin mammanpoika. Mä en vaa kestä semmost yhtään.

Mu mies todellakin osaa kaikki tavanomaiset jutut (eli juu, osaa kyllä vettä keittää :LOL: ) enkä semmost uusavuttomuutta katsois kyl yhtään. Sit myös oon opettanu joitain erikoisempia ruokia ja hyvin on oppinu sekä ennen kaikkea se halu oppia on mun mielestä se kaiken A ja O. Eikä se, et on asenteella: "ei nyt huvita". Eiks miehes tee töitä vai miks äiti maksaa laskut? Kannattasko miehenkin minimoida laskuja jos ei ossaa ite niistä pittää huolta..? Sori ku oon näin kärkäs... Tommosis asioissa vaan nousee karvat pystyyn oikein kunnolla ku muistelee sitäki millane suhde itellä sillo 18 -vuotiaana oli :D Saati et mies ois 22v!
 
Tuosta epiduraalista. Miten se vois jouduttaa synnytystä jos sanotaan, et sitä ei nimenomaan laiteta liian aikasin ku voi lopettaa koko synnytyksen etenemisen ja supistelun jos liian aikasin pistää? Ja juu, ei saa mu ymmärtääkseni liikkua yhtään. Mul on joskus pistetty myös joku sinne selkäytimeen joku piikki ja hievahtamatta olin. Aika hyvin sikäli, et olin joku 10v. Mut tosiaan siinä on vaara halvaantua jos lähtee rimpuilemaan :D Mut sekin ku on nii harvinaista ni ei kannata semmosia pelätä ja pyssyy ite vaan hiljaa paikoillaan siinä ni hyvä tulee =)
 
No niin, nyt on muutama päivä saatu saikkua ja verikokeisiin määräsivät. Kiva vaan lähtee syömättä/juomatta mitään sinne labraan vuoroaan odottelemaan...

mutta tuosta epiduraalista keskustelitte...
mulle on pari vuotta takaperin tehty selkäydinpunktio ja luulisin epiduraalin olevan aika samantyyppinen. paikallaan vaan piti olla ja eihän se mukavalta tuntunut. voin vaan kuvitella kuin vaikeeta olla aloillaan selkä pyöreenä kun supistaa :/
itse olen ajatellut kyllä ottavani sen.

ja housuasioista juttua ollut myös...
mun piti käydä ostaas ne muutamaa numeroa suuremmat farkut tonne töihin. saa nimittäin vanhoja kuroa kiinni oikeen kunnolla! koossa täälläkin 38 ja housut aina liian pitkiä :headwall:

vaunuista en tiedä vielä mittään :D vielä kuitenkin mennään kieli keskellä suuta :p ehkä ultran jälkeen uskaltaa alottaa tavarahaaveilun....

toiviksella ja DD:llä komiat massut!
 
Onneksi olkoon kaikille tupakan lopettaneille ja tsemppiä aikoville!!


toiveilija82 ja DaylightDancer on teillä jo söpöt, mahtavat massut. Varmasti välillä hankalaa ison mahan kanssa, mutta pakko myöntää, että odotan malttamattomana. Mahani on vielä niin pieni, että kaikki luulee että oon lihonnut, eikä se oo kivaa, tahtoo että kaikki näkee että oon raskaana en läski. :ashamed: :D

housukeskusteluun...
Omissa housuissa menen, mutta kumilankaviritykset on niihin laitettuna...yhdet tooosi matalat farkut menee ihan ilman virityksiä, mutta istuessa nekin painaa aika ikävästi, ainakin tässä vaiheessa päivää...ostaisin h&m äippäfarkut, mutta kaikki pienet koot olivat loppuneet.

Zoe-F Onneksi sydämen äänet sitten lopulta kuuluivatkin...:heart:


TinyAngel&Pikku Pirpana 13+0
 
suukkis hei etkös saanu tässä raskaudessa aconin 10mIu herkäl r-testil haamun/roskishaamun?oliko se mimmonen ja missä ajassa se tuli?

Terkuin aconilla roskishaamun/viivanpaikan tänään tehneenä ja RFSU:lla viivanpaikka + myöhemmin roskishaamu :xmas:
 
Chamorphis
Suukkis se nopeutuminen johtuu lähinnä varmaan siitä, että jos oot ennen puudutusta kauheen kipee ja stressaat ja niin poispäin niin et oo kauheen rento. Ja puudutuksen jälkeen sä et enää keskity siihen kipuun vaan ite siihen muuhun touhuun. Sitä en tiedä mistä nopeutuminen johtuu ja tuskin sitä tekee kaikilla. Ainakin noi kaikki synnytysohjelmat sun muut mitä oon kattonu niin niis monella on nopeutunu avautuminen ja synnytyksen eteneminen puudutuksen jälkeen... =)
 
Kiitos masukuvakehuista =)

Synnytyksen kivunlievitys galluppiin, en ole hirveästi asiaa miettinyt. Ilokaasua en ota, koska se niin usein laittaa oksentamaan. Selkäydinnestettä multa on jo niin monta kertaa imetty, etten epiduraalia pelkää, vaikken sitä erityisesti haluakaan. Kohdunkaulan puudute kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta :) Sitten kun tiedän missä maassa synnytän, pohdin asiaa varmaan enemmän. Minun mielestä kipunlievityksestä kieltäytyminen ei kuitenkaan tee äidistä urheaa sankarillista superäitiä, et sen puolesta otan kyllä luultavasti jotain.

Zoe-F, sähän olet mun kanssa samoilla aallonpituuksilla! Just itsekin laitoin riisipuuron tulemaan ja leivoin tomaattista maalaisleipää :D

Tytylle peukut että haamut tarkoittaisivat jotakin, en valitettavasti itse tuosta tiedä d :) b

emmy83: On. Periaatteessa tämä on meidän tuolla vauvakuume-puolen esikoispinossa kuumeilleiden "jatkopino" plussien jälkeen, mutta on tänne ennenkin "ulkopuolisia" hyväksytty. Eli muutkin aktiiviset esikoismasut ovat kyllä tervetulleita :)
 
mä oon ymmärtäny tuosta epiduraalista että kun kipu lievittyy, lihakset rentoutuu ja avautumisvaihe pääsee etenemään loppuun jos synnyttäjä pinnistelee lihakset kireinä niin se ei etene... :p en tiiä. Mut mä oon aatellu, että ensin ilokaasua ja sit epiduraali tai se spinaalipuudutus. Ilman lääkkeitä en TOD. aio synnyttää ellei dodo tule niin vauhdilla ettei niitä ehi laittaa... :D Ja samoin oon sitä mieltä et jos vaan mahollista niin haluan olla synnytysjakkaralla tai kyykyssä tai jotekin pystysuorassa asennossa. En halua maata selälläni sängyllä!!

Yhelle tutulle kävi jotain sen epin laitossa, että se oli osittain "halvaantunut" muutaman päivän synnytyksen jälkeen. Mutta siis se palautui takaisin. Okei. Nyt en oo ihan varma oliko muuten halvaantuminen vai mikä, mut joku siis epin laitossa meni vikaan ja se joutui olemaan muutaman päivän osastolla. :)

EM ja Dodo 11+2 :heart:
 
Zoe-F
DD No mä ajattelin että kun ei tässä kuoleman nälkä oo ja mieskin tykkää (tosin tulee myöhään kotiin) niin mikä ettei. Toinen teeleipä onnistui hyvin, toisesta tuli vähän "raskas" vaikka tein samasta taikinasta, kumma juttu.

 
Vai mietitään täällä jo synnytys lievennyksiä ja asentoja. Mä en oo miettinyt asiaa oikeastaan ollenkaan.
Yritän olla miettimättä, ettei valtaa pelon tunne.Mutta ihan varmana jotain kivun lievitystä haluan...jos sellaiseen on mahdollisuus.
 
Peukkuja tytylle

Olen TA:n kanssa samoilla linjoilla. En ole miettinyt vielä yhtään synnytystä, muuta kuin että se pelottaa. Kai sitä tässä sitten jossain vaiheessa alkaa miettimään puudtuksia yms., kun tämä tästä etenee. Vielä sinne toukokuuhun on niiiiin pitkä aika...
 

Yhteistyössä