~~ Elokuun 2013 Ihmeet huhtikuussa ~~

Harjoitus supistuksia tai ei, en osaa sanoa mutta kipeitä on joo. Päivittäin ja myös ihan levossa. Lääkäeineuvola 3.5, täytyy odottaa sinne kun neukkutäti ei katsonut tarpeelliseksi siltikään aikaistaa.
No teen valituksen jos alakerrassa on tapahtunut jotain eikä ole otettu tosissaan.

Turvavyön alennin On kans kuulunut kuuluisiin "turhakkeisiin".
Supistukset ja vatsan kovettumiset johtuvat mm. kohdun harjoittelusta ja autoillessa kohdun tärinästä. Eli sitä varten ei ainakaan kannata hankkia kun ei auta siihen.

Epa ja Bingo 25+3
 
Saini Kyllä ainakin länsi suomessa pärjää jo ilman talvivaatteita. Eilen kun oli tosi lämmintä niin pärjäs ihan ohkasella paidalla ja kesätakilla :) Tänään hiukan viileempi kun tuuli sen verran, mutta ei ulkona toppavaatteita olis siltikään tarvinnut. Pipo ja hanskat kannattaa kuitenkin ottaa mukaan, jos olette lähiaikoina tulossa. En tosin tiedä mikä tilanne siellä keskemmällä suomea on, kun itse asun ihan rannikolla..

Täällä vihdoinkin jo liikkeet tuntuu ja jopa näkyykin ulos päin :) Käden jos laittaa vatsalle niin sillon masu hiljenee kyllä kokonaan..

Rakenneultra alkaa vihdoinkin olla lähellä (keskiviikkona!!!!).. Taidan olla ainoa elokuinen, joka ei ole vielä siellä ollut?? Kyllä sitä onkin sitten jo odotettu! Toivottavasti siellä on kaikki hyvin ja sukupuolikin vilahtais meille ;)

Dana & mini 21+2
 
Dana- ja salpe mulla rakenneultra vasta perjantaina, jolloin viikkoja 22+1.

Epa_88 Lähinnä kolareiden varalta ajattelin sitä turvavyön alenninta. Täällä kun ajotyyli on mitä on. Ei onneksi yhtä hurja kun Espanjassa tai Italiassa, mutta kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mä huusin huutonetistä turvavyönalentimen ja vahingossa toisenkin.. Voisin myydä sen toisen jos kiinnostaa. On kyl kätevä ja nopee laittaa. Be Safe Pregnant turvavyönalennin - Ozbaby.fi Verkkokauppa tommonen.
"Be Safe Pregnant turvavyönalennin ohjaa turvavyön kulkemaan turvallisesti vatsan alapuolelta vähentäen lapseen kohdistuvaa painetta. Tavallista turvavyötä käytettäessä vatsaan ja lapseen kohdistuva paine voi olla jopa 3-5 tonnia. Käyttämällä Be Safe Pregnant turvavyönalenninta turvavyönpaine ohjautuu turvallisesti alemmas. Be Safe Pregnant turvavyönalenninta tulisi käyttää toisesta raskauskuukaudesta alkaen." Ton ku luin ni mietin et aika halpa hinta jos jotain sattuiski. En oleta että just mun kohdalle ei vois kolari osua.

Täälläki on mun auto vaihdettu isompaan, nyt on alla Toyota Corolla Verso eli takaluukkuun mahtuu yhdistelmävaunut ihan heittämällä ja hyvin mahtuu myös kaks lasta ja kauppakasseja ja vaikka mitä. On aivan ihana auto :heart:

Sokerirasituksesta jäin kii ja oon nyt muutaman päivän seurannu arvoja, oli tunnin arvo 10.5 ku piti olla alle 10. Nyt kotimittauksissa arvot olleet todella hyviä.

Harjoitussupistuksia
on rasituksen jälkeen, mutta menee levolla onneks ohi. Liitoskipuja oli muutamana päivänä joskus viikolla 18 tms, mut ei oo sen jälkeen näkyny.

Nyt olo on aika hyvä, väsymys on alkanu hiipiä takas ja tuntuu et toi maha on niin iso että rupee olee imuroinnin yms tiellä, mut onneks mies tekee sit ku ilmotan et nyt ei kykene. Äitiyspakkausta odottelen, tulee varmaan tällä viikolla postiin. IIK, pääsee hypistelee :)

Tirppuli & Hilma 25+0
 
Mäkin oon miettiny, et hommaisko tommosen turvavyönalentimen kun tuntuu, että turvavyö painaa koko ajan mahaan ja sitä saa jatkuvasti nyppiä alemmas... En oo viä vain saanu aikaseks.

Sain leikattua marjapensaatki tänään vaikka luvattiin kovasti sadetta... Riitti poutaa onneksi yli puoleenpäivään. :) Ihanaa kun voi tehdä pihalla muutaki kuin lapioida lunta...

Esikoinen sai flunssan... Viime yönä on sit heräilty tunnin, parin välein. Reppana, pikkuinen kun on ihan tukossa ja yskittää kamalasti välillä. Toivottavasti edes ite säilyis terveenä...

Äitiyspakkausta odotellessa menin äsken läpi esikoisen vanhat vaatteet... Lähinnä siinä mieles, että kuinka paljon löytyy vaatetta joka sopis pojallekki, en nyt viittiis pinkkiinkään aiva pukia... :D

Tällasta tänne...

tieti ja tiitiläinen 22+5 (jos muistan oikein...)
 
Dana-, salpe ja saini81, mulla myös rakenneultra vasta ensi viikolla, maanantaina. Silloin alkaakin jo rv 24.

Täällä vauvan odotus jatkuu asunnon mylläämisen merkeissä. Huonekaluja on myyty ja lahjoitettu pois ja uusia ostettu ja saatu tilalle. Tänään pitäis kasata tutulta saatu pinnasänky. Alkaa kyllä jo vähän tympiä koko projekti, kun kämppä on kuin kierrätyskeskus ja kaikenlaista järjesteltävää on vielä vaikka kuinka paljon.

Ulkohousut on kyllä ongelma! Töissä kun tarttee olla lasten kanssa pihalla joka kelillä, eikä siellä kurassa oikein voi sisähousuillakaan olla. Nyt olen vaan heilunut siellä reteesti ulkohousujen sepalus avoinna kun ei mee enää vetskari kiinni enkä oikein muutakaan keksi.

Mullakin on tukivyö (Anita) hankittuna, mutta en ole vielä sitä käyttänyt. Muutaman kerran oon koittanu päälle, mutta jotenkin se on niin höhlän tuntunen kun ei vieläkään oo niin iso maha, että se kunnolla "täyttäis" tuon vyön. Eipä mulla tosin oo selkä varsinaisesti vaivannutkaan, joten senkään takia ei oo toi vyö oikein innostanu.
 
Viimeksi muokattu:
heippa vaan kaikille :)

minttu-82 Onnea uudesta raskaudesta :flower:

isompi auto täälläkin harkinnassa... kun vaan sais jotaki aikaseks :)

ulkohousut ja takki ongelmana myös täällä.. ärsyttää kun ei oo sopivia housuja ja takapuoli vilkkuu kun ollaan pojan kans ulkona, tai siltä se ainakin tuntuu, takki myös kiristää mut en oo raaskinu ostaa toista takkia, vielä.

mulla on tollanen si-tukivyö lainassa fysioterapiasta. Toi nivel on alkanu nyt kiukuttelemaan, aamulla en saanu käännettyä kylkeä kun selkä oli niin kipee mut se meni sit ohi ja pystyin sen vyön kanssa siivoomaan koko kämpän ;) joten ei pitäs valittaa..

Kelasta oli (vihdoin) tullut päätökset avustuksesta ja rahoista. Jos vaikka ens viikolla pääsisin hypistelemään pakkausta :heart: oon netistä sitä käyny kurkkimas monta kertaa... Sokerirasitus 2 viikon päästä ja jännittää mikä sieltä tulee tulokseks :ashamed: Kaikkein eniten mua ärsyttää siinä se et sinne pitää mennä jo 7.15! oon niin huono herää aamusin eikä poikakaan oo tohon aikaan viel hereillä ;) hmph.

muuten ollaan koko perhe voitu hyvin mut pojalla alko eilen yskä, sellanen haukkuva oli mut tänään ei oo yskinyt niin pahasti. Muuten on kyllä reipas oma itsensä. Vitsit kun olisin päässyt tällä viikkolla nuuhkimaan vauvaa :) :heart:

Kista ja Vilperi 25+0 :heart: POKSPOKS!!
 
Äippäpakkausta tutkittu koko perheen voimin ja kyllä tykkäsin niistä vaatteista.Vaikka eka olinkin et ei ne värit oikein nappaa mut sit kun sain käteeni ne niin hyvin osaan kuvitella vauvan päälle ne :)

Ihan tööt oon.Sekoilen mitä sattuu.Meillä on kakkosella laktoositon maito käytössä ja äsken meinasin hälle juottaa tavallista maitoa.Se se oiskin ollut kun sitten ois ripulilla kota ollut :( Sit käskin esikkoa viemään PYYKIT roskiin jne....
Eli siis viime yönä en saanut taaskaan nukkua! kuopus heräsi 5 kertaa yskimään ja tuttia etsimään(joo pitäs ottaa se tutti kokonaan pois mut en jaksa sitä huutoa vieläkään alkaa kuuntelemaan).Ihan karmee yö ja ihan karmee yskä tuolla pienellä.Ei ole mikään kuiva yskä onneksi vaan sellanen kunnon räkäinen oikein.

mut toisaalta hyvää harjoitusta tää on vauvan tuloa varten,ihan samalla tavalla sittenkin saa heräillä öisin!Et hyvä vaan tottua jo etukäteen taas siihen...Sillon ehkä hieman helpompi on alkuunsa jaksaa vaikka ei saa nukuttua,kiitos hormonimylläkän.

Ulkovaatteet.Mä oon vaan uskollisesti ahtautunut noihin farkkuihin mitä käytän joka paikassa,mä en ees omista mitän oikeita ulkoiluvaatteita.Olen sellainen farkkuihminen ;) menin jopa naimisiin farkut jalassa :LOL: ei ollut hääpukuja mulla...
Olen laittanu hiuslenkin napin läven ja napin väliin,niin vielä pystyn niitä käyttämään.Vaikea niitten kaa on kumarrella tai jos joutuu välillä istumaan, kun sit saa nostella kun meinaavat tippua mut kävelylenkit yms onnistuu hyvin.
Sit kesällä aijon pukeutua mekkoon,se ei ainakaan kiristä.

Mä en oo nyt päässy vauvoja haistelemaan,kuopusta odottaessa mun kaveri sai vauvan ja vähäkö oli ihana sitä käydä ihastelemassa...oijoi,on ne vastasyntyneet vaan niin ihania...:heart:

eilen poksahti 25+0
 
Mä ihan luulin, et olisin niitä viimisiä rakenneultraan menijöitä, mutta onhan teitä vielä monta käymättä.. Aika outoa kyllä et on näin iso ero. Jotkut kun käyvät jo 19 viikolla..

Meillä oli siis tänään ultra ja siellä kaikki oli juuri niinkuin pitääkin. Vastasi viikkoja ja painoarvioksi saatiin 410g.
Sukupuolesta ei saatu iha täyttä varmuutta, mutta ei siellä jalkojen välissä kyllä mitään ollut :) Joten tytöltä vaikuttaisi. Kätilö kyllä sanoi että ei ehkä kannattais mekko ostoksille lähteä tämän perusteella, mut kyllä mun jotain vaaleenpunasta pitää saada ;) Kuinka usein on mahtanut tyttöveikkaus vaihtua kuitenkin pojaksi??

salpe Mites sun ultra meni??

Dana & mini 21+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jaanino
minttu-82 Onnea ja paljon tarrasukkia mukaan matkalle!

Kävin hakemassa aamulla laboratoriosta tulokset ja varasin samalla ajan sokerirasitukseen seuraavalle aamulle, kun tullaan Suomesta. Nyt pitäisi vielä soittaa sille kilpirauhaserikoislääkärille, jos saisin ajan viimeisten tuloksien osalta.

Meillä ei pojat ole valvottaneet yöllä onneksi, vaikka yskäisiä ja nuhaisia ovatkin, mutta en vaan itse saanut nukuttua tukkoisen nenäni vuoksi ja aamulla oli silmä ihan rähmäinen ja punainen. Soitan huomen aamulla lääkärille, jos ei yhtään helpota. Aloitin eilen myös magnesium kuurin, saa nähdä mitä vaikutuksia sillä on.

Saini ja pikkuhukka 21+6
 
Heissan pitkästä aikaa=)

Ensimmäisenä nauvolakuulumiset;

Paino +350g/vko
RR 118/81
Hb 117
Liikkeet ++
Syke 140
Sf 23 (yli käyrien mennään)

Seuraava neuvola 22.5 ja lääkärineuvola ensiviikolla 30.4
laittoi lääkäriin varmuuden vuoksi, koska suppareita päivittäin ja heti kun vatsaa koskee supistaa : /
toivotaan ettei kuitenkaan vaikuttaisi alakertaan millään tavalla. Terkka meinasi että tämän tytön työt ovat tältä erää tässä.
Paprut Kelaan on laitettu ja nyt odottelemaan äippärahapäätöstä, näinköhän menee 6kk tuloilla läpi.

Kerttu ja sintti 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Kerttu: Mulla oli kans rv 23 tuo sf-mitta 23cm ja terkka sanoi sen olevan normaali. Kuulemma rv:n lukema +-1 sentti on about se vaihteluväli. Ja että hirveesti vaikuttaa mittaaja ja mittauskerta.

No oli miten oli, isolta tää tuntuu, kun selkä on lyhyt :)

PH
 
(.) tulinpahan vaan hehkuttamaan, että ensimmäiset vauvanvaatteet saatu postista tänään :) tilasin siis hm:n nettipuljusta viimeviikolla kun annoin rakenneultran jälkeen luvan jo itselleni alkaa shoppailemaan vauvaakin varten ;) väritykseltään poikalupaukselle tuli pääasiassa hommattua haalean vihreää, valkoista ja vähän keltaista ja sinistä vaatetusta, aika neutraalia eli kaikki menis kyllä tytöllekin jos vaikka onkin erehdytty (vaikka ei kovin todennäköistä varmaan ole että vehkeet ei ollutkaan vehkeet?) ja kokoja ostin nyt vasta 56-68 väliltä eli n. Ensimmäiselle 6kk. Nuo ja äitiyspakkaus joka varmaan toukokuun loppupuolella saadaan, niin ei paljoa tarvitse ihan vaatteita ostella enää :) pari vähän spesiaalimpaa vaatetta tulee ehkä ostettua vielä, mutta seuraavaksi pitää kääntyä isompiin hankintoihin kuten tissipumppu, pikkusälä (tuttipullot, rasvat ym - jätän elokuulle), kantoliina ja patjat kehtoon + pinnasänkyyn.. Turvaistuimen sain jo sukulaiselta pilkkahintaan.

Meillähän on tulevalle vauvalle vähän erilaiset (?) nukkumajärjestelyt tiedossa, eli saatiin miehen siskolta kehto (tuo on vissiin ikeassa myyty malli) joka menee muutaman kuukauden alkuun ja sitten ajateltiin siirtää vauva ihan matkasänkyyn nukkumaan, siihen hankitaan vaan pinnasängyn patja pohjalle. Esikoisen pinnis kun lahjoitettiin omalle siskolleni ennen raskautumistani enkä viitsi uuttakaan ostaa kun todettiin tuon ajavan ihan saman asian. Voihan tietysti olla, että miehen sisko siirtää oman poikansa taaperosänkyyn lähiaikoina ja siinä tapauksessa saataisiin sieltä ihan oikea pinnis halutessamme, mutta en laske sen varaan kun ko. Äidin mielestä on ihan ok että taapero kiipeilee pinniksen laitojen yli eikä uudelle sängylle ole mitään kiirettä :) (itse kauhulla mietin koska se muksahtaa jotenkin muuten kuin jaloilleen alas kun sillä tavalla kiipeilee).

Meillä ei hirveästi ole esikoisen vauva-ajalta tavaraa jätetty nurkkiin kun lähipiirissäkin on vauvoja tullut ja meillä oli tarkoitus pitää pidempi väli ennen pikkukakkosta (niin ne suunnitelmat muuttuu ;)).. silti en koe mitään stressiä näistä hankinnoista :) tosi rauhallinen olo kun tietää miten vähällä se pikkuvauva oikeasti pärjää ja onhan tässä vielä aikaakin rakennella sitä pesää että ei sen puoleen. Shoppailu on super kivaa, mutta ostoslista on tällä kertaa todella lyhyt vaikka pyrin paljon hankkimaan tällä kertaa ihan uutena :)

rv 22+4?
 
Minttu-82: Hurjasti onnea! :heart:

Pihatöitä on nyt päästy tekeen ihan kunnolla, kun alotin tulevan pensasrykelmän kohdalta maan kääntämisen ja juurien kaivamisen. En kovin kauaa uskaltanu kerralla tehdä, mut onhan täs aikaa... Haravoinki puolet etupihasta sit perään kun oli niin ihana olla pihalla.

Huomenna pitkästä aikaa kampaajalle... =) en edes muista koska oon viimeks ollu, joskus syksyllä... ja kenkäkauppaan... täälä on uuden ja ainoan kenkäkaupan avajaiset... pakko käydä kattomas löytyiskö mukavat vapaa-ajan/kävelykengät...

tieti ja tiitiläinen
 
Iltaa kaikille :)
Onnea hyvistä ultra kuulumisista kaikille teille jotka olitte käyneet :flower:

Miun neuvola kuulumisia :
Hb: 109 (vaikka syönyt rautaatupla-annoksella)
RR: 106/67
Painoa tullut 10kg, mutta terkka sanoi että olen kuitenkin hoikka ja joka raskaudessa on tullut melkein 20kg jotka kuitenkin ovat lähteneet vauhdilla ja jokaisrn jälkeen olen päässyt aloituspainoon. Se on kuulemma mun taipumus.. kun en kuitenkaan herkuttele ja mässäile vaan syön ruokaa ja ihan normaalisti. Mutta kaikki vaan jää :) nii tuo 10kg tullut alusta!
Liikkeet: ++
Sykkeitä ei laskettu mutta toinen yritti kovasti potkia anturia :D hyvät äänet kuului ja vauhtia riitti <3
Sf mittaa ei otettu, jännä mutta kai sitten seuraavaksi!

Netissä tein äippäpakkaus ja äippäraha hakemuksen ! Saa nähdä koska tulee päätös!

Mä oon tilannu vaatteita jo jonkin verran ja nyt pitäis alkaa hankkimaan pinnasänkyä, istuin ja vaunut saatiin jo lainaan :) sit elokuussa mietitään noita pulloja ja tutteja ja niitä muita!

Aika menee tosi nopeasti viikot vilisee ja jotenki tuntu jännältä että seuraava neuvola on kesäkuussa :) ja sittehän se aika on jo ihan kohta! Mulle voi päivittää 22.5. Nvla lääkäri ja 17.6 nvla

Mulla on uusi oire ummetus.. melko kiva vaiva kun ei ruoka maistu , nyt eilen ostin laxoberonia että ei tulis noita pukamia :( sori mun vuodatus taas.. mutta terkka oli sitä mieltä että obsidan aiheuttanut, paljon mahdollista eli nyt menis rauta vaihtoon toki muutenkin kun ei se olee auttant mutta olisko vinkkiä minkä raudan vois ottaa? Onko kellään sitä nestemäistä?

Jaanino ja poju 22+6
 
Huomenta!
Eilen oli neuvola ja kaikki näytti hyvältä!
Rauta oli noussut 125, koska olen syönyt puolitoista kuuria obsidania.. nyt pidän raudasta hieman taukoa, että vatsa saa levätä ja kukkaro.. törkeen kallista se rauta :/
Paino noussut vain vähän, Sf 19, liikkeet ++ ja syke 150+.
Verenpaine oli matala niinkuin aina ja sain mielenkiintoiset ruokaohjeet, lisää suolaa ruokaan ja kannattaa syödä salmiakkia :O ei kuulosta oikein ihanneravinnolta raskaana.. varsinkaan tuo suolan lisääminen!
Sovittiin että menen sokerirasitukseen vain jos virtsasta löytyy sokeria, tai alkaa hirveästi turvottamaan. Minun BMI oli alle 18 alkuraskaudessa ja nytkään ei ole noussut hirveästi, joten siksi emme nähneet tarpeellisena tuota sokerirasitusta tällähetkellä!
Supistukset rauhoittuneet ja ihan hyvä olla muutenkin!

Olen jättänyt esim. suklaan :/ byyhyy, ja hiilihapolliset tuotteet kokonaan pois, koska närästys on alannut vaivaamaan jo nyt, ja siksi kysynkin, että onko teillä muilla hyviä keinoja närästyksen lievittämiseen ja mitä närästyslääkettä saa käyttää raskauden aikana, jos oikein pahaksi heittää?

Pimatsu 23+4
 
Viimeksi muokattu:
Jaanino: Mä en alkanu tuohon Obsidaniin ollenkaan, koska kärsin muutenkin ummetuksesta ja tiettävästi tuo vetää useilla tukkoon. Käytän Iron Vital F -merkkistä nestettä, mutta vielä ei ole tietoa, onko siitä ollut apua hemppaan. Ei se ummetus ole raudan aloittamisen jälkeen ainakaan helpottanut, eli kai toikin siihen vähän vaikuttaa... :/ Mulla ei enää meinaa luumusoseetkaan auttaa, pahimmillaan saattaa olla 4 päivää umpi ja se on karmea se tunne.

Pimatsu: Mä sain lääkäriltä neuvon reseptittömään närästyslääkkeeseen - Balancid Novum. Auttaa kyllä nopeasti ja sitä voi ottaa pahassa tilanteessa heti kaks nappia kerrallaan. Mä olen selvinnyt yhdellä.

Kääk, täällä paino vaan nousee... Pitäs saada vatsa toimimaan ja nesteet liikkeelle kunnolla. Maanantaina neuvolalääkäri ja kurkataan, onko paikat vielä kiinni :)

PH 25+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pimatsu95
Kiitos vinkistä Pippurihäntä :)
Viime raskaudessa sain sellaisen neuvon, että nestemäinen rauta ei riittäisi nostamaan hb.tä tarpeeksi, jos on raskaana.. yritin alkuksi nestemäistä, mutta rautaarvot senkun laski :( Minulla ei tullut ummetusta obsidanista, vaan ennemminkin toisin päin.. joten kannattaisiko kuitenkin kokeilla Pippurihäntä? :p
Yks tärkeä neuvo raudan ottamisessa on se, että maitotuotteita EI saa ottaa 2 tuntia ennen eikä jälkeen.. tämä unohtuu joskus mainita, niinkuin minulle kävi ensimmäisen kerran.. niin nyt olen ottanut sen aina illalla nukkumaan mennessä, saman tein viime raskaudessa ja se auttoi :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä