***ELOMASSUT 2008*** joulukuussa

4kk neuvola oli keskiviikkona ja 7050g, 61,5cm ja pipo 42,1cm. edelleen ollaan menty ihan täyimetyksellä ja eilen maisteltiin ekan kerran pottua ja tämä oli tulos:



ajattelin ihan pikkuhiljaa maistattaa kun kuitenkin poika on noin hyvin kasvanu tissillä. heräilee kyllä tiheämpään syömään kun ennen joten siksi en halunnut kuitenkaan enää kuukautta tai paria odotella mut ihan suht hyvin vielä oon jaksellu heräilyä kun poika nukkuu kainalossa.

kysyin neuvolassa istuttamisesta kun meillä poika sylissä punkeaa itteään jo niin että tarttuu varpaista kiinni ja sanoi täti että se on merkki siitä että vauva on valmis tuettuna istumaan kun kerran punkeaa itse pystyy. eli sylissä saa tuettuna kuulemma istuttaa kunhan vaan on se oma maha siellä vauvan selässä kiinni. Bayden on itseasiassa tehny sitä jo 3kk asti mut en oo uskaltanu niin pienenä antaa istua ees tuettuna mut nyt kyllä aattelin antaa kun kerran neuvolassakin sanottiin et on ok. täti sano muutenki et Bayden on motorisesti tosi paljon ikäänsä edellä, kun poitsua nostaa käsistä silleen miten testataan niskan kannatusta, jätkä ponkasee seisaalleen:) eilen opittiin vetämään itteään lattialla eteenpäin, ei sitä nyt ehkä ryömimiseksi voi sanoa mut ei taida mennä kauaa kun äitillä ei enää tuu olemaan aikaa tehä muuta ku juosta pojan perässä :LOL:

hyvää viikonloppua kaikille!

salamanteri&Bayden 4kk 2pvää :heart:
 
niin joo sitä piti vielä kommentoida et mulla kans on viimeset pari-kolme viikkoa lähteny tukkaa, viikko sitte oli huippu, karvaa lähti niin paljon et nyt on hiusrajoilla tuossa edessä niin harvana hius että päänahka paistaa ja tietysti just tuossa jakauksen kohalla. nyt on onneksi vähentyny. mut noh, kylläpä se kasvaa takasin jossain välissä!
 
Hellurei!

Olipas tullu tekstiä, en vissii pariin päivään käyny ollenkaa tällä puolella.

Kiinteiden uppoamiseen, meillä meni tasan kk. Tohon asti ensimmäiset pari lusikallista uppos, mutta sit sylki pois tai ei avannu suuta ollenkaa. Nyt kun lusikka alkaa lähestymään suuta, avaa suun ihan ammolleen kun pieni linnunpoika. Kerralla menee about ½prk, en osaa tarkkaa määrää sanoa, kun teen ite soseet.
Mutta hedelmäsoseet ei mee vieläkään alas. Irvistelee vaan ja sylkee pois. Banaania oon sitten antanu.

Vauvan pesemisestä. Meillä pylly pestään veden alla vaan aamusin, iltasin ja kakan tultua. Kokonaan pesulla käydään suihkussa 2-3xvkossa. Liika on liikaa, joka asiassa...

Istuttamisesta, siihenhän on ne omat suosituksensa, jottei tule kieroa selkää, mutta mahotonhan on pikkusta väkisin sylissä makuullaan pitää jos sieltä itse punkee ylös. Esikko sai 5kk ikäsenä neuvolasta "luvan" alkaa istumaan syöttötuolissa, kun veti itsensä täydelliseen istuma-asentoon. Ja Aliisa tekee sitä samaa, lääkärikin sano tiistaina, että on tytöllä hyvät vatsalihakset, kun vetää itsensä noin hienosti istuma-asentoon.

Syömisvälit, on meillä n.4h. Yöllä vaihtelevasti 3-8h. :D

Mul oli joku juttu mitä piti kertoa, mut nyt se unohtu ku kommentoin noihin muihin juttuihin.

Aliisakin nousee seisomaan, kun käsistä vetää. Ja jaksaa pitkän aikaa seisoskella. Laitan tähän vielä hyvän kuvan, näyttää ihan ku neiti olis tanssimassa.



Näihin tunnelmiin lähtee tää mamma siivoilemaan.

Mukavaa viikonloppua ja muistakaa rauhottua joulun viettoon!! :xmas:

HooÄs ja Aliisa 4kk4vrk
 
No niin, maanantaina loppu antibioottikuuri aleksilla ja nyt ollaan uudestaan kipeenä. Aleksilla alko jo keskiviikkona meneen nenä tukkoon ja nyt raukka on aivan tukossa ja kuumettakin oli äskön 38,6. Että näin täällä. Antibioottikuuri siis piti taudin aisoissa mutta kun lopetettiin ni palas samantien takasin. Tästä johtuen meillä on ollu viimeset pari yötä taas tosi rikkonaisia |O .

Meillä meni ehkä joku parisen viikkoa ennen kun alko meneen kunnon annoksia kiinteitä. Nyt menee aamupäivällä purkillinen kasvissoseita ja iltapäivällä toinen samanlainen annos. Illalla olen antanu vauvoille tarkotettua banaanipuuroa johon sekottanu hedelmä- tai marjasosetta. On muuten meillä suurta herkkua ja maha ei ole yhtään menny sekasin siitä. Velleistä ollaan luovuttu kokonaan nyt puuron myötä.

Meillä aleksi tykkää sylissä ollessaan olla ns. seisomassa. Eli pidän sitä kainaloiden alta kiinni ja seistä törröttää siinä mun jalkojen päällä. Lääkäri sanokin että tukee ikäisekseen todella hyvin jalkoihin.

Nyt taitaa olla aika lopetella.

Salah ja aleksi 4kk ja 3vrk
 
Käytiin eilen ostamassa Danielille joululahjaksi syöttötuoli. Päädyttiin sitten Geuther Family tuoliin. Yllättävän kallis ja monipuolinen tuo syöttötuomi maailmakin. Loppumetreillä meillä oli vaihtoehtoina Stokke tripp trapp tai Geuther, mutta Geutherin oma pöytä ratkaisi sitten sen hyväksi.

Tänään on tehty joulusiivousta, matotkin tuli pestyä, joten huomenna saa sitten puhtaat matot lattiaan. Daniel kiikkui liinassa mukana siivouksen aikana, tosin ihan joka paikasta ei pölyjen pyyhkiminen onnistunut, mutta paikkailin sitten hänen mentyä päikkäreille ja vieläkin vaunussa nukkuu.

Soseet meillä tosiaan aloitettiin tällä viikolla eikä onneksi mitään vatsaoireita ole tullut. Peruna-porkkanasoseella mennään, eilen söi peräti kolme pikkulusikallista. Ensi viikolla ajattelin maistattaa jotain muuta, ehkä päärynää tai kuningatarta.

Pesemisestä ns. kokovartalokylvyssä käy 2 kertaa viikossa. Muutoin pyllyn pesu aamuisin ja kakan jälkeen.

Syömisväli on tällä hetkellä päivisin n. 3-4 h ja öisin 2-3- h :/

Istuttamisesta neuvolassa suositeltiin pitämään 5 kk minimirajana, se lienee tämän hetken suositus. Tosin meidän neuvolan terveydenhoitaja on ns. vastavalmistunut äitiyslomansijainen ja sen kyllä huomaa. Hän on todella miellyttävä ja ystävällinen, mutta ei oikein osaa vastata mihinkään kysymyksiin ja "tuijottaa" kirjanoppeja kirjaimellisesti.

Lauren ja Daniel
 
Huomenta!

Jo toinen yö yhdellä syötöllä! =) Tyttö kävi nukkumaan klo:23, söi 4.40 ja 9 (itseasiassa nukkuu vieläkin tuolla isänsä kainalossa) :heart:

Meillä tyttö myös seistä napottaa aina kun mahdollista. Myös pyllynpesulla, eli on tikkusuorana lavuaarissa eikä millään laittaisi jalkoja koukkuun. Pese siinä sitten pyllyä... raivostuttavaa, mutta toisaalta hellyyttävää ku pitää jatkuvasti olla treenaamassa.

Nyt suihkuun että joudutaan joulumyyjäisiin...

Mairo ja tyttö 4kk 1vko 4pv
 
hello

Aleksin kuume on poistunu, mutta voi että pikkunen on kipeä :( . Haluisin jollain poppakonstilla parantaa vaavelin, kun mikään muu ei auta.

Täällä me ollaan kaksin kotona, kun mies töissä ja mun vanhemmat ottivat esikon ja lähtivät vammalaan mun tätille yökylään. Tai aleksi on nyt tuolla partsilla unilla, nukku tossa aamupäivällä kolme tuntia ja nyt on nukkunu jo puoltoista tuntia. Meillä on ollu todella rauhallinen ja ihana päivä kun ollaan oltu vaan. Mitään en ole muuta tehny kun oyykit nopsaan pesin ja sitten ollaan aleksin kanssa katteltu töllöö ja nautittu toistemme seurasta kun aina on joku mukana. Nyt saatiin olla ihan kaksin.

Onko muilla tullu sellasta että isi ei sais tehä jotain tiettyjä asioita???? Meillä aleksi ei anna isin tehdä ollenkaan iltatouhuja. Meillä kun on tapana iltasin ensin pistää esikko omaan sänkyyn katseleen muumeja, sitten mennään meidän makuuhuoneeseen sängylle, vaihdetaan vaippa, sitten me leikitään leipuri hiiva lauluun itse keksimä leikki ja sitten seurustellaan ja aletaan hiukan maisteleen iltamaitoo (nyt kun ei juoda enää velliä ). Nyt mies sitten on halunnu juottaa maitoo tai muuten olen antanu miehelle aleksin syliin ja muuta niin alottaa aivan kauheen huudon, mutta rauhottuu välittömästi kun pääsee mun syliin takasin. Olipa muuten sekavasti selitetty :ashamed:

Joten meillä siis isi ei saa laittaa aleksia nukkuun (aleksin mielestä )

Ihanaa joulunodotus viikonloppua kaikille mammoille, vauvoille, isommille lapsille ja iseille

salah ja aleksi 4kk ja 4vrk
 
Heippa, pitkästä aikaa! Ei oo tullut aikoihin kirjoteltua tai edes käytyä lukemassa täällä. Feisbuukin ryhmään tuntuu tulevan niin kamalasti viestejä, et oon sieltäki jo "pudonnut kärryiltä", en vaan jaksa käydä ihan niin tiuhaan lukee viestejä.

Joku täällä kirjoitti komentelevasta vauvasta. Täällä on myös sellainen :kieh: . Neidillä on hyvin vahva tahto (keneen lie tullut... :D ) ja hänen kanssaan PITÄÄ seurustella paljon, pitää pitää sylissä yms. Ostettiin uus koira tuossa reilu viikko sitten ( :heart: vajaan vuoden ikäinen clumberinspanieli :heart: ) millä on eroahdistus ja jotenki tuntuis nyt tytölläki tavallaan olevan eroahdistus. Ei meinaan viihdy nyt missään muualla kuin sylissä, ennen on ollut kiltisti myös lattialla tai sitterissä.

Pesuissa oon käyttänyt pelkkää vettä ja kylpyöljyä kylpyihin muutama tippa. Kylvetän neidin 1-3 kertaa viikossa, riippuu miten paljon on puklua kaulapoimuissa. Pyllyn pyyhin pissojen jälkeen kosteuspyyhkeellä, kakan jälkeen vesipesu lavuaarissa. Rasvoja ei oo juuri tarvinnut käyttää, kiitos kestovaippojen ja kylpyöljyn!

Töihin palaan ehkä ensi kesäkuussa kun äitiys- ja vanhempainvapaat on käytetty. Toinen meistä jää hoitovapaalle vuoden 2009 loppuun asti, nyt tuntuisi, että se olisi mies, joka jää, mutta vielähän se voi vaihtua. Katotaan nyt miten kevät menee... vielä on 3kk aikaa miettiä, sit pitää (JO!!!) ilmoittaa työnantajille. Esikoinen meni perhepäivähoitajalle ollessaan 9kk eikä oo siitä kärsinyt ollenkaan, että sen puoleen en kyllä koe ollenkaan huonoa omatuntoa. Reipas, sosiaalinen ja omatoiminen poika! En usko, että olis noin reipas, jos oltais hoidettu vain kotona. Alkuun hän oli puolipäivähoidossa, jotain 10-15 päivää/kk, eli aika "pehmeä lasku" tuli hoitoon. Meillä kun on molemmilla vuorotyöt, niin ei tarvii lasten olla niin paljon hoidossa ja saavat paljon aikaa molemmilta vanhemmilta, kun vuoronperään hoidetaan kotona. Helpostihan se menee muuten siihen, et toinen on lasten kanssa, toinen tekee kotitöitä tai on omissa harrastuksissaan. Vaan toki perheitä on erilaisia ja kaikki ei sovi kaikille. Musta ois tosi outoa, et meillä ois 8-16 työt ja oltais aina yhdessä kotona... =)

Kiinteistä on ollut paljon puhetta ja maidon tulosta. Mä annoin Rimpulalle eilen illalla ekaa kertaa perunavelliä, tutteliin tehtyä. Sen ansioista neiti nukkui 5t putkeen, kun muuten on menneet yöt 1-2 tunnin pätkissä. Muuten en kyllä vielä aio kiinteitä alottaa, mut perunavelliä illalla, et saadaan nukkua yöllä. Kasvun puolesta ei oo kyllä kiirettä alottaa, tasaseen siellä +2 käyrällä kasvaa... tai pituus on mennyt jopa +3 pitkin, nyt tasoittunut +2 missä menee myös paino ja pää.

Joku puheli, et synnytyksen jälkeen oli helppoa, mut nyt on iskenyt väsymys. Sama juttu täällä!! Väsymyksen lisäks kärsin vitutuksesta :kieh: . Välillä tosi tukala ja ahdistunut olo, tuntuu, et oon liian sidoksissa kotiin ja lapsiin, masentaa... ei tällasta ollut esikoisen jälkeen.. hormooneista tää johtuu kuitenkin, sillä "menkat" menee samaa rytmiä, Varsinaisesti eivät oo alkaneet, mut 2 "menkat" on olleet, ekalla kerralla tuli muutama tippa verta jonkun 3-4 päivän ajan, toisella sellaista paksua kellertävää valkovuotoa, mut muuten kyllä ollut tutut oireet (ärtymys, makean himo, siivousvimma, itkuisuus, alamahan kivut) potenssiin 2 tai 3. Paitsi väsymys on ollut niin suureen potenssiin, et miehelle jo sanoin, et jos en paremmin tietäis, luulisin jo olevani raskaana... testiä en oo tehnyt, mut ei sen pitäis olla mahdollista, kun ollaan kuitenki ehkäisyä käytetty (kondomi). Eipä silti, lisää lapsia halutaan molemmat, itellä vähän väliä viel vauvakuume, vaik viisaampaa kait ois odotella vielä vähän aikaa.

Joululahjoja oon ostanut myös vauvalle, lähinnä vaatteita ja sit nokkamuki tulevia ruokahetkiä varten. Meillä alkaa olla jouluvalmistelut tehty, ainoostaan lämpimät ruoat puuttuu, mut eipä niitä voi ennen aattoa tehdäkään! Jotenki sen suhteen tosi levollinen olo. Musta on mukavaa "tehdä joulua" tän päivän oon mm. leiponut, kuusi tuotiin sisään jo keskiviikkona, esikoinen sai koristella sen ym. ym. Lahjatkin on ostettu jo jokin aika sitten, ei oo mitään mitä stressata.
Juu, ja tänään on meidän 5v hääpäivä :heart: . Mies on vielä tänä päivän töissä, illassa, sit on viikko yhteistä lomaa. Mennään joulupäivänä miehen vanhemilla käymään (omat vanhemmat oli just täällä) ja siellä ois tarkotus olla 1-2 yötä, jospa sit pääsis tekee jotain romanttista, kun on lapsenvahdit... :heart: Lypsämällä tulee välillä maitoa, välillä ei, täytyy varuilta ottaa pakkasesta pari pussia maitoa mukaan! Tai voihan ne tota velliä antaa, jos ei muuten :)

Jos en taas käy aikoihin kirjottamassa, niin

OIKEIN MUKAVAA, LEVOLLISTA JOULUA KAIKILLE!!!!!

t. Hemuli ja Riina 3,5kk
 
En valitettavasti taaskaan ehdi kommentoimaan, luin teidän juttujanne kyllä. Menen Jouluksi anoppilaan perheen kanssa, matkaa 600 km kolmen lapsen kanssa :whistle: . Mutta jospa lapset pääsis nauttimaan lumesta. Eli hei Itä-Suomalaiset :attn: täältä tulee Jouluksi Länsi- Suomalainen sinne säheltämään nurkkiinne!

Oikein hyvää Joulua kaikille ja muistetaan, mikä sen joulun merkitys on, Jeesus lapsen syntymä!
 
Heippa!

Täällä taas jonkun verran kehno yö takana. Aliisa heräili vähän väliä ja itkeskeli. En tiiä tekeekö hampaita vai mitä, ku kuolaa tulee niin maan vietävästi ja hankaa nyrkillä ikeniään. :/
Nyt nukkuu ekoja unia parvekkeella.

Aliisa keksi toissa päivänä jalkansa ja eilen iltapesuilla innostu niistä ihan tosissaan. En olis millään raaskinu ottaa pois hoitopöydältä, ku siinä niin tohkeissaan kädet täristen tavoittele varpaita ja ne kiinni saatuaan naureskeli.

Meijän pitää tänää vielä lähteä metsästää kinkkua. Eilen jo kahessa marketissa etsittiin, mutta niissä oli vaan jämä kinkut jälellä. Hope so saadaan vielä sopiva kinkku meijän joulupöytään. :xmas:

Hemuli, teitkö sä ite jotenki velliä? Kun luin, että perunavelliä Tutteliin tehtynä. Oon ite miettiny vellin tekemistä, ku hintaa on valmiilla vellillä on ihan hyvin.

Mulla lähtee myös tukka päästä ja raivostuttaa ihan älyttömästi. Mulla on muutenki ohut tukka ja nyt taitaa lähteä viimesetki haivenet päästä. :( Odotusaikana, ei lähteny olleenkaa tukkaa ja vielä imettäessäkin oli hyvä, mutta imetyksen loputtua sitä on lähteny niin paljon, että sais jollekki varmaan peruukin karvoista.

Mun on pakko varmaan vaihtaa noi minipilsut johonki muuhun. Ensin tuli kahet menkat ihan normisti, sit 1½kk ei tullu mitää. Kerkesin jo tuulettelee sitä. Mut sit tuliki 2vkoo ruskeet tuhruu ja nyt viikon ihan kunnon vuotoa. RAIVOSTUTTAVAAAAAAAA!!!! :kieh: :kieh:

Mäki mietin yks päivä, että kukahan se oli joka jo tuli uudestaan raskaaksi? Olis kiva kuulla kuulumisia. =)

Nyt mää meen taas. Heipat!

HooÄs ja Aliisa 4kk1vko
 
Jospa taas merkkiä tähän...

Meille ei oikeestaan mitään erikoista kuulu. Flunssasta ollaan parannuttu ja yötkin on nyt mennyt ihan mukavasti. Vieläki toki herätään syömään, mutta ei kahden tunnein välein. On saanut äippäkin levätä.

Voimia salahille, toivotaan että masa pian tervehtyy.

Mulla ei hiuksia ole lähtenyt (vielä) yhtään sen enempää kuin ennenkään. Mutta jos ne lähtee sitten, kun imetys on loppu :/

Töihin paluusta on myös ollut juttua. En muista olenko siihen jo vastannut. No mutta kuitenkin. Taidan olla likan kanssa vielä kotona. Mulla ä-loma loppuu huhtikuun lopussa, kun aloitin varhennetulla. Toki taloudellinen tilanne myös sanelee aika paljon sen, voiko jäädä kotiin. Meillä ei vielä ole talolainaa, joten sen puolesta voin hyvin jäädä. Mutta sitten kun se otetaan, niin sitten ollaankin suu säkkiä myöden :|

Joululahjoja vauvalle ei olla ostettu. Mummit ja kummit kuitenkin ostavat ja ei meidän tytsy oikein tarvitse mitään esim. leluja. Vaatteita on niin paljon, että mahtaakohan kaikkia edes ehtiä käyttämään...

No nyt isäntä tuossa hoputtaa, kun pitäis lähteä Bauhaussis käymään...

Bella-Lumia ja Linski 5kk5vrk
 
HooÄS ja muutkin: tein itse perunavellin. Keitin jauhoisia perunoita hyvin kypsiksi, niin että alkavat jo hajota kattilassa. Sitten kuoret pois ja haarukalla mössöksi, tuttelia (tai omaa maitoa!! meillä vaan alkaa olla pakastin tyhjä) päälle ja sauvasekoittimella sekaisin. Tosi helppoa - ja halpaa! Mä en osta valmiita ruokia kuin hedelmäsoseet, vauvanruoat on ihan mielettömän kalliita verrattuna siihen, mitä itse tehtynä tulee maksamaan... Ruokia voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa sopivissa annoksissa, en mä ainakaan jaksais montaa kertaa päivässä keitellä puolikasta perunaa...

Meillä on neiti syönyt nyt 3 iltana perunavelliä, mut silti illat on yhtä tankkausta. :| Kerralla ollaan annettu pikkulautasellinen, oisko siinä jotain 4rkl eli 60ml??? Yöt sentään menee taas paremmin ja se oli tarkoituskin. Mielelläni olisin kyllä mennyt täysimetyksellä puolivuotiaaksi, mut ilmeisesti tuo tyttö vaan on niin iso, ettei pelkkä maito enää riitä... ihan ihmeissäni luin 4 tunnin syöttöväleistä, meillä ne on olleet historiaa jo kauan. Nyt on 1-2(3) tuntia, tai illalla 30min-1tunti... yhet pidemmät päikkärit enää ottaa ja ikää kuitenkin vasta se 3,5kk! Täytyy miettiä jo enemmänkin noiden kiinteiden antamista, niillä saatiin esikoinen taas nukkumaan... sillä kyllähän tän ikäinen vielä unta tarvii!
 
Miten sen perunan saa sauvasekoittimella niin ettei siitä tule ihan liisteriä? Kun itse yritin niin vaikka kuinka hiukan olis surrauttanut niin aina tuli ihan kaameeta liisteriä. :/ Sitten kun alkaa tekemään suurempia satseja soseita pakkaseen, niin mahtaiskohan monitoimikoneella vai mikä lie tehosekoitin olla parempi? Meillä ei moista laitetta ole. Miten te muut olette soseuttaneet potut yms.? Aikomuksenani on todellakin alkaa tekemään itse kasvis ja lihasoseet. Hedelmäsoseet ostan kaupasta.
 
bella-lumia, juu, peruna on liisteröityvää tyyppiä. mää teen perunasoosit käsin, perunasurvimella, juur tuosta syystä.

ihanaa joulunaikaa kaikille! vetäydymme nyt joulun viettoon :)

irtis ja ukkeli 4 kk 3 pvää
 
Minä olen soseuttanu yleiskoneen sillä tehosekoitin kannulla ja monitoimikoneen silppurilla, tehosekoittimella tuli huomattavasti silkkisempää sosetta. Ja vellinä olen ite tehny porkkana-perunan, mutta tykkään soseuttaa ne keitin veteen... Lisään sitten vasta pulloon maitoa. Varmaan makuasia. :) Mutta nyt sitten ollaan siirrytty jo banaani-riisi- puuroon... Saapa nähdä miten se ens yöhön vaikuttaa.
 
Tässäpä on taas aikaa yhdellä sormellä näpyttää ,kun vauvaa tissitän.Meillä on ollut taas viime viikot joka ilta kahden kolmen tunnin nukutus sessiot. Joskus todella alkaa jo väsyttään. Voi kun joskus sais molemmat nukkun ennen klo 23 niin olisin todella iloinen. Eilen esikko nukahti ihmeeksi jo 22.30 ,mutta vauvan sain yö unille vasta 01.30. Olisi kiva viettää joskus aikaa miehenkin kanssa. Kauheeta valitusta, mutta pakko väliin purkautua. Onneksi joulunaikana saan olla kotona lähes kokopäivääitinä, kun tunteja ei ole tallilla.

Onko muita vauvoja ,joilla ei vielä päiväunirytmiä? Meillä ei mitään muuta rytmiä kuin ,että yö on usein 24-10. Tänään ei ole nukkunut kuin kerran ½h ja kerran 15min autossa. Eilen nukkui päivällä parikin tuntia. No onneksi on tuo yö edes :) .

Meillä joulun valmistelut on melko hyvällä mallilla. Kaikki siivoukset on tehty. Huomenna mennään vielä ruokakauppaan. Tiistaina tehdään jotain ruokia vielä, paistetaan kinkku ja tuodaa kuusi sisään. Päälle vielä pikku siivous niin sitten voi joulurauha alkaa.

Koitan siirtää vauvan sänkyyn jospa jo nukkuisi...hyvää yötä.
-Poni ja vauva reilut 4kk
 
Pikaseen...

Tosta itse tehdystä vellistä, säilyykö se minkä aikaa, jos tekee isomman satsin kerralla? Jääkaapissa vai pakkasessa?

Mä oon kanssa tehny kasvissoseet ite pakkaseen jääpala kuutioittain. Perunan soseutan tollasella silppuri jutulla, eikä tuu liisteriä. =)

Eilen illalla maisteltiin ekan kerran banaani puuroa. Hyvin uppos neitiin, olis varmaan syöny vaikka kuinka ison satsin.

Nyt aamutohinoihin, mun mummo ja eno tulee käymään tässä aamusta. Tuovat joululahjat ja hakevat meidän kynttilät isoisovanhempien haudalle, kun itse emme sinne tänä vuonna ehdi lähtemään.

Ja taas toivottelen hyvät joulut, kun ei ikinää tiedä millon kerkee taas seuraavan kerran täällä pyörähtämää. :wave:

HooÄs ja Aliisa 4kk1vko
 
Huomenta!!

Kiirettä pitää..

päivärytmi löytyy jonkunlainen, mutta yöunille käyminen on joka ilta yllätys.. eilen illalla kävi nukkumaan 21 aikaan, ja oli jo sillon nukkunut 3 päiväunet, aattelin et nää on varmaa nyt yöunet.. heräs sit 23 syömään ja jäi hereille.. mentiin sit sohvalle, ja oltiin pimeessä olkkarissa jonkun aikaa, ja siihen miun viekkuun sit nukahti 00-00.30.. ja sit aamulla ylös 7.30. oon yrittäny noita päikkäreitä säännöllistää, jos se auttas tohon yöunille käymiseen, iltavelli ei auta ainakaan vielä..

Mie teen osan sosesta ite ja suurimman osan ostan kaupasta :ashamed: .. en jaksa kaikkia tehä, en muutenkaan tee meillä ruokaa, ni ei tuu sit noita vauvan ruokiakaan tehtyy hirveesti.. poitsulle tein jonku verran ja se innostus loppu siihe ku se ei suostunu syömään miun tekemiä..

Oliko se Melluli, kuka oli tullu raskaaksi?? kerrohan kuulumisia, onko eka ultrassa jo käyty??

nyt on pönttö tyhjä, joten poistun..

äiti lpr ja tipi 4kk+ päiviä
 
päivärytmi meillä on nyt ihan vähän aikaa sitten muodostunu jonkin lainen rytmi, tosin ei kyllä aina "pidä paikkaansa" mutta näin meillä suunnilleen mennään.
eli aamulla heräillään 7-8aikaan,valvotaan n.tunti ja sit otetaan pienet tirsat. (30min,1h), sitten klo.11-12 ruvetaan aamupäivän päikkäreille, vaihtelevasti nukutaan 1h-3h, sitten n. klo. 14-16 ruvetaan toisille päikyille, ja sillon on yleensä vähän pidemmät unet. ja sit saattaa pieniä tirsoja ottaa ja yöunille klo.20-21. pari kertaa heäilee yöllä syömään..

noista jalkojen löytymisestä meillä kans Alisa äkkäs että hänellä on jalat, olin vaippaa vaihmassa niin tarras toisesta jalasta kiinni ja rupes sitä tutkailee, nyt aina kun ovat paljaana pitää ihmetellä ja ihastella jalkoja.. =)

vitsi, taas ois menkat alkamassa luultavammin, ristiselkä on ihan säpäleinä ja mahaan vihloo.. :| ootteko muuten huomannu silloin jos on menkat että lapsi ei söisi niin mielellään rintaa? kun meillä takkuaa silloin aina vähän, muuttaakohan se makua jonkinverran sit..

ai niin, neiti rupes kääntyilee "akselinsa" ympäri, ei vielä ihan käänny ympäri mutta sitä kyllä yrittää kovasti.

mutta ihanaa joulun aikaa kaikille!!! :heart: :heart: tuntuu ihan oudolta että vuosi tähän aikaan oli 7 viikolla raskaana ja voi sitä pelkoa, itkin joulunaattonakin kun pelkäsin niin kovasti keskenmenoa kun oli kipuilua ja aisempia takana. ja mietin että antasin mitä vaan jos saisin tämän pienen pitää, ja nyt se syö nyrkkiään minun sylissä, äidin ihanuus... :heart:

fiilistellen. hosso&alisa 4kk 10pvää =)
 
hosso Me kanssa miehen kanssa juuri muisteltiin vuoden takaisia tapahtumia. Olin kanssa ihan ensimmäisillä viikoilla raskaana, kaikki etoi, väsytti ja olin varma, että saan taas keskenmenon, kun selkää jomotti siihen malliin, kun aikaisempien menetyksien kohdalla. En voinut uskoa, että päästään loppuun asti ja nyt meillä on tuo maailman ihanin kuolaava ja piereskelevä rakkauspakkaus :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

 
Päivärytminä täällä vain se että pitää saada eka kunnon ateria ennen klo 11, siis perunaa ja porkkanaa soseena, jälkkärinä hedelmäsosetta. Ja nukkumaa klo 22.30-23.00. Muuten menee miten sattuu.

Eelillä varpaat käyny suussa jo pari viikkoa, on muutes tosi veikeetä akrobatiaa. Selinmakuulta nostaa itteään alavartalosta (peppu ylös) sekä ny myös yläpuolta, pää ja hartiatkin irti alustasta.
Täällä myös vauva komentaa ihan kamalasti, varsinkin ruokaillessa ja kun joku on lähdössä ovesta ulos...erityisesti jos isi...

Mulla tuli tasan vuosi plussauksesta. Ihmejuttu. Ikävä tähän todeta että tuntuu kuin olisin taas paksuna, tänää oksensinkin vaikka en silloin oksennellut, hermot on ihan äärirajoilla, itkeskelen, heikottaa, maha on kipee... ehkä kuiteskin hormoonihäiriö vaan kun lopetin ne pillerit. Ostin kyllä jo testinkin mutta eipä se tässä vaiheessa mitää näyttäs. Oisko edes mahdollista kun samana päivänä alko menkat, jätin pillerit ja oltiin ilman kumia yhteyksissä...ääh. Hermoherkkä täällä hätäilee.
 
Me myös muisteltiin viime joulunaikaa ja ekoja raskausviikkoja. Harmittelin ,kun en uskaltanut joulukaloja syödä. Mua jännitti myös se ,että jäänköhän juuri tosta syystä kiinni raskaudestani :) . Niin nyt sitten ihanan vauvelin kanssa vietämme joulua.

Mulla on myös jo useaan otteeseen ollut selkeitä raskausoireita ja yksi testikin on tehty. No negaa näytti kuiteskin. Me ollaan luotettu "imetys ehkäysyyn" ja jos "vahinko" käy niin se on sitten tarkoitettu käymään. Kolmosesta jollain tapaa kuitenkin haaveillaan, mutta ei vielä.

Ihanaa ,kun huomenna saa olla kotona järkkäämässä joulukuusta ja ruokia. Ei tarvi enää kauppaan. Hevosten kanssa tehdään perinteinen aatonaaton maastoretki. Se vasta rentouttaakin.

Ihanaa ja rauhaisaa joulun aikaa kaikille elovauvojen mammoille perheineen!!!
-Poni ,taapero 2v ja vauva 4kk
 

Yhteistyössä