***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

Hei täälläkin. Minäkin olen jumittunut tuonne facebookin puolelle. Pitäsi tännekin välillä jotain raapustaa..

Meille ei kyllä mitää ihmeitä kuulu. Vauva edelleen rintamaidolla kasvaa hurjan hyvin ,joten kiinteiden aloitukseen en kiirehdi. Vauva on muutenkin niin tyytyväinen tapaus ja nukkuu öisin edelleen 6-8h pätkiä. Esikko ,reilu 2v, on nukkunut viime aikoina myös paremmin. Heräilee edelleen, mutta rauhoituu melko nopsaan.

Me odotetaan joulua jo kovasti. On eka joulu uudessa kodissamme. Kutsumme mummot ja papat tänne syömään ja pukki tulee tietysti. Joulua laittelen tässä koko ajan hiljalleen ettei kiire pääse yllättämään. Päivät kuitenkin melko hektisiä lasten kanssa ja illat menee töissä. Sitten kun nuo lapsoset alkaa yöunille vasta 23-24 välissä niin sitten tahtoo jo itekkin rauhoittua.

Nyt kaffille ,kun molemmat nukuu.. :)
-Poni ja vauva 3½kk
 
Heips pitkästä aikaa!
... ja nytkin pikaiseen, kun poju justiinsa heräilemässä pihauniltaan :ashamed:

Toi irtosoran teksti vaan kolahti niin tuolla, että on tosi väsy olo illalla, kun on tavallaan jatkuvasti "läsnä" koko päivän. Mulla oli kans samanlainen olo vielä muutama aika sitten... Kaiken pojan hereilläoloajan tuli leikittyä ja laulettua ja sitten kerran huomasin vaan pilkkiväni pitkin päivää, kun väsymys alkoi ottaa niin yliotetta...

Nykyään Elmeri nukkuu kolmen tunnin unet päivällä ja siinä ympärillä 2 kertaa puolen tunnin unet, joten valveillaoloaikaa on suht paljon. Joka kerta valveaikaan leikitään matolla, lauletaan, jumppaillaan, katsellaan leluja, ollaan mahallaan ja harjoitellaan kääntyilemistä jne... Oon alkanut laittaa pojun olemaan myös välillä itsekseen sillä aikaa, kun itse teen pesut ja siivoilen ym. Sitterissä pöydällä valjaissa tykkää myös olla silloin, kun teen ruokaa tai syön tms.
Oonkin nyt huomannut, kuinka Elmeri tykkää katsella kun tehdään ihan normaaleja koriaskareitakin vaan välillä - nyrkit suussa ja helistin vieressä :LOL:

Luin tuossa, että tosi moni jo aloittanut kiinteiden maistelun. Pitänee varmaan tehdä sama siirto, koska poju nukkui ennen 23-06 välin ihan putkeen, nyt on alettu tankkaamaan kahden tunnin välein yölläkin ja muutenkin heräilee tosi paljon ja nukkuu levottomasti...

kaneliomena ja Elmeri (viikkoa vaille 4 kk)
 
Myös minä olen irtosora painiskellut tuon seurustelu-jutun suhteen ja puhuinkin siitä viime viikolla neuvolassa. Juteltiin asiasta ja terveydenhoitaja sanoi, että kannattaa ja täytyy olla itselleen armelias. Jos lapsella on maha täynnä, kuivat vaipat ja seurusteltukin on, saa ihan luvan kanssa ottaa rennosti. Totesi myös, että ei vauva tarvitse koko valveillaoloaikaansa äidin(tai jonkun muun) järjestämää virikettä,vaan vauvan pitää myös antaa rauhassa katsella esim.ikkunasta heijastuvaa valoa, kivan väristä seinää tms. Tätä yritänkin nyt aina itse ajatella, kun huono omatunto vaivaa.

Toisaalta taas terveydenhoitaja sanoi kuinka tarkkakatseinen ja aktiivinen poika on jo totesi, että hänen kanssaan on ilmeisestikin seurusteltu paljon... :whistle:

Täällä on ollut niin paljon juttua kiinteiden aloittamisesta, että on alkanut tehdä mieli tarjota perunaa pojalle. Mitään tarvetta ei vielä kyllä ole(syöntivälit ei erityisen lyhyet ja unikin maittaa), joten koitan malttaa mieleni vielä hetkeksi.

Tuli muuten mieleeni, että on se uskomatota, kuinka paljon lastaan nyt rakastaa. Totta kai on alusta astikin rakastanut, mutta ensin oli vain ihana vauva, mutta nyt se poju on jo niin tuttu ja "oma". En tiedä osaanko nyt ihan selittää mitä tarkoitan, muta jotenkin tuntuu, että kiintymys ja rakkaus lpoikaa kohtaan lisääntyy koko ajan.

oviili ja poju(jotain päälle 3kk) :heart:
 
Heippa

Meillä poika oppi sitten eilen illalla kääntymään massulleen, pitkän huudon ja yrityksen jälkeen =) sitä sitten harjoiteltiin loppuilta, välillä piti käydä kääntämässä takaisin selälleen ja sitten vaan uudelleen kääntymään.

Tuosta viihdyttämisestä, niin meillä poika on välillä itekseen esim. leikkimatolla pieniä hetkiä katselee leluja, ite voin sillä välin vaikka laittaa pyykit tai jotain vastaavaa. Tai sitten otan mukaan kun puuhailen keittiössä tai ripustan pyykkejä ja juttelen ja kerron samalla mitä teen : ) ja poika seurailee sitten siinä vieressä tyytyväisenä.
Tällä hetkellä köllöttelee sohvalla puolinukuksissa niin annan olla rauhassa siellä. Kyllähän sitä usein miettii että onko sitä nyt pitänyt lapselle tarpeeksi seuraa ja saako se tarpeeksi huomiota ja syliä..

jahans, puolinukuksissa oleva heräsi..

 
Niin siinä sitten kävi että jäin tuohon facebookiin koukkuun :LOL:

Onko kellään hampaat menny huonompaan kuntoon raskauden aikana/jälkeen? kävin tänään hammaslääkärissä ja reikiä oli vaikka muille jakaa ja yksi hammas sai juurihoito tuomion. Aina ennen ollut suhteellisen hyvät hampaat niin mistä nuo reiät on yhtäkkiä ilmestyny! Myönnän että raskausaikana tuli syötyä paljon herkkuja, mutta ei varmasti niin paljon että noin kovasti olisi mun purukalustoon vaikuttanu. Joten ajattelin että josko mahdollisesti raskaus olis ollut osasyynä? Hammaslääkäri motkotti ihan hirveästi ja oli muutenkin kauhean v-mäinen, varmaan luuli ettei mun suu ole hammasharjaa koskaan nähnytkään, mikä ei pidä paikkaansa :headwall:

Ostinpa minäkin nyt sitten hedelmäsoseita, tosin ne on itselleni. Ei huvita mitään kovin pureskella..on suu sen verta kipeänä nyt sen rääkin jälkeen |O :'(
 
Mä mietin eilen ihan samaa kuin Oviili, että uskomatonta miten tuota poikaa rakastaa. Alkuun oli tosiaan kiva ja suloinen vauva jne. mutta kyllä mulla varsinainen rakkaus on syttynyt nyt vasta myöhemmin tai sen huomaa vasta nyt, vaikea selittää. Alussa en sillei välittänyt miten muut sitä hoitaa, mutta nyt huomaan katsovani "hoitajia" ihan eri tavalla kuin alussa. Yritän pitää aina mielessä, että ei ole yhtä oikeaa tapaa hoitaa, enkä ole (ainakaan tietoisesti) kenellekään huomauttanut esim. kantotavasta tms. Vaikka mielessäni olen ajatellut, että tajuais vaihtaa pojan asentoa , että loppuis tuo kitinä =)

Viime yö meni kahdella syötöllä ja tänään otti 4,5 h päikkärit, joten toivottavasti meillä oli vain tiheän imun kausi ja se meni ja saadaan pitää vielä soseet kaapissa =)

Lauren-78 ja Daniel 3 kk 25 pv
 
Hyvää iltaa!

Oviili mä kanssa ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, mulla on myös ihan samanlaiset ajatukset. Sitten olen huomannut senkin, että ihan ekoina viikkoina ns. vaan suoritin kaiken vauvan kanssa, eli siis syötin, vaihdoin vaipan ja nukutin jne. Vasta nyttemmin olen oppinut enemmän nauttimaan hetkistä vauvan kanssa ja ottamaan hieman rennommin, enää ei ole sellaista "suorittamisen" makua... (tuli kyllä todella sekavasti selostettua...)

Mä en koe iltaisin olevani mitenkään erityisen väsynyt, mutta mullakin on kyllä sellainen olo että ei viitsi tehdä mitään, kun on koko päivän ollut skarppina vauvan kanssa niin illalla vaan nauttii siitä kun voi rauhassa istua sohvalla tekemättä mitään :D

Meillä riippuu todella paljon päivästä kuinka paljon vauvan kanssa tulee seurusteltua ym. toisinaan hän viihtyy pitkiäkin aikoja leikkimatolla itsekseen, mutta välillä on koko päivän vaativainen ja haluaa että hänelle pidetään koko ajan seuraa. Tällöin me katsellaan kirjoja, jumppaillaan, ihmetellään eri leluja, harjoitellaan masullaan olemista, jutellaan ja kuljetaan ympäri huushollia ihmetellen milloin mitäkin.
Tänään käytiin ensimmäistä kertaa perhekerhossa ja kivaa oli, eihän tämä vauveli siitä vielä mitään ymmärrä, mutta itelle oli kiva päästä vähän ihmisten ilmoille ja tavata muita vanhempia. Sitten ensi viikosta alkaen ajateltiin ruveta käymään äiti-vauva jumpassa joka on kerran viikossa aamupäivällä.

Triinu mulla on myös mennyt hampaat huonoon kuntoon raskauden/imetyksen aikana, ja se kuulemma johtuu siitä, että silloin vauva vie äidiltä paljon kalciumia omiin tarpeisiinsa, joten minä olen ainakin saanut liian vähän kalciumia raskausaikana ja siitä johtuen hampaat on reikiintynyt ja mennyt muutoinkin huonoon kuntoon...

Ruusulainen ja poju 3kk 3vko
 
kiitos vastauksista! helpotus kuulla, että muillakin on samanlaisia aatoksia ollut ja huh, tosiaan, monen lapsen perheessä ihan varmasti ollaan sippejä illalla! kunnioitusta tulee kyllä täältä ihan tosissaan!
ehkä mäkin voisin vähän enempi puuhailla omiani päivän aikana, siinä olis varmaan avain jaksamiseen. oviili, jotain tuollaista minäkin oon ajatellut, että pitäis vähän armahtaa itseään... ja just että vauvalla pitää olla aikaa iteki ihmetellä juttuja.

luen näitä teidän vastauksia viel uudelleen :) kiitoskiitoskiitos!
 
Iltaa!

kertoisko hyvät vai huonot uutiset ensin?!

No hyvää tässä päivässä on että sain soiton joskus ennen puolta päivää kirpparilta että mulle olis pöytäpaikka ja aloinkin tohinalla hinnotteleen tavaroita ja ne on nyt siellä! Vihdoinkin!! Menis nyt vaan hyvin...

Sitten... oltiin aamulla taas lastenpolilla kontrollissa sydämestä. Diagnoosi muuttuikin ja tarkentuu vielä kunhan lääkäri saa keuhkokuvan ja sydänfilmin katottua. Ensinhän meinattiin että tytöllä olis aukko kammioiden välillä mutta se onkin eteisten välillä ja niin että määrä X verta kiertää keuhkojen kautta. Luultavasti edessä on sydänleikkaus joskus aika nuorena. Onhan se hyvä että se korjataan mutta äitiä PELOTTAA!!! :'( En ees halua aatella sitä hetkeä, pieni kärrätään leikkaussaliin, miten leikkaus menee jne.... Äitin kallis aarre!!!! Enemmän tietoa tulee sit niissä papruissa luultavasti lähipäivinä. Ja tammikuun lopulla näillä näkymin aika taas jollekkin eri lääkärille tästä asiasta. Silmistä pitäis tulla pian aika kontrolliin...

Pitää mennä viemään tämä nuppunen tuonne kehtoon kun nukahti tähän syliin :heart: :heart:

 
Mammaliinille :hug: voimia.. tiedän tunteen, vaikka meillä oli "vaan" nielurisa+kitarisa leikkaus..ja se oli tuolla 4v... mutta silti pelotti kauheesti, kaikki nukutus aineet,komplikaatiot, toinen joutuu olee yksinään(ilman äitiä/isiä) oudossa paikassa ennen ku nukahtaa, jne.. Mutta hyvin meni. Ja hyvin se menee teilläkin!!

Mein neiti heräs 6.. kauheeta sentään ku en oo tottunu tähä aikaa heräilee :eek: Pitänee käyttää aika hyväx ja surffailla netisä, ku typy tyytyväisenä istuu sitterissä ja leikkii lelukaarella :D

eilen oltiin melkeen 5h ulkona, siis koko päivän aikana!! Aamulla 3 ja illalla 2 ja poika illalla oli kyllä väsy ja äkänen ku ampiainen.. aina menee pieleen, vaikka yritys ois hyvä :kieh: Mut tulipahan oltuu ulkona!!!

Raskauskilot, onko vielä muilla kiloja jäljellä?? miulla tippuu tooosiiii hitaasti, eikä yhtään helpota toi oma syöminen :D .. nyt oon ollu 1.5vk tiukalla linjalla ja yrittäny syyä tosi paljon vähemmin ja oonki saanu melkee 2kg pois!! enää 5kg ekaan neuvolakäynti painoon ja sit ne kaikki loput ylimääräset..n. 18kg :ashamed: .. Muta hiljaa hyvää tulee!!

Nyt kakkavaipan vaihtoon :D
 
Huomenta

Meillä edelleen painitaan nuhan kanssa :(

Viime yö meni paremmin, nenätipat ilmeisesti autto jotain. Nukku 21-04.30 heräämättä ja aamuyö menikin sitten ihan tukossa ja heräillen. Nyt jätkä torkahti sohvalle ja on raukka kyllä aivan tukossa :snotty:

Tässä mietin että lähettäskö vaunuilla viemään esikko kouluun, kun pikkunen nuhassa. Ei ole kuumetta ja muutenkin suhteellisen ilonen kaveri nuhasta huolimatta. Ei kai sille mitään estettäkään ole ulos viedä??

Meillä Aleksin kanssa on melkein pakko seurustella kun ei oikein viihdy yhtään itsekseen. Tykkää kyllä kattella äidin askareita, mutta ei viihdy yhtään esim leikkimatolla jos huoneessa ei ole ketään tai häneen ei kiinnitetä huomiota. Esikko on kyllä sen suhteen hyvänä apurina, leikkii aikas paljon päivän aikana Aleksin kanssa. Meillä ollaan myös aikas vaativa sylivauva. Meillä ei edelleenkään edes yritetä kääntyä, ei taida nähdä tarpeelliseksi vielä, ei kyllä vielä tarvikaan.

Me mennään tänään siskon ja esikon kanssa katsomaan leffateatteriin madagasgar 2. Mennään sitä ennen sitten vielä syömään. Ja sunnuntaina vietetään samalla porukalla pikkujouluja siskon luona. Askarrellaan joulujuttuja ja tehdään joulutorttuja.

Nyt pitää mennä, aleksi heräs, kuumeen mittaukseen

salah ja aleksi 3kk ja 10vrk
 
Huomenta!

Me ollaan Aliisan kanssa maisteltu nyt kaks päivää perunaa. Ja ei onneks ainakaan vielä oo masun päälle käyny. Tosin ehkä just yks pienen pieni lusikallinen saatu vasta masuun asti menemään. Muuten maiskuttaa ne kielen mukana ulos. :D

Päivisin vauvan kanssa seurustelu meinaa meillä sitä, että jumpataa, tutkitaan leluja, seurataan isoveikan touhuja...Tykkää olla sitterissä ja seurata tavallisia arkirutiineja, kun touhuilen. On kyllä niin perustyytyväinen vauva ollu alusta asti. Vähään tyytyy ja voin laskea kyllä kahden käden sormilla, kun on itkenyt turhautumista tms.
Ja uusin juttu mikä on tytsyn mielestä hauskaa: katsoa itseä peilistä ja naureskella sille mitä sieltä näkyy. :D

Jaksuja mammaliinille!! Huoli on varmasti kova. :hug:

Raskauskiloista, mulla ei oo mitää hajua. Meillä ei oo vaakaa, ni en oo päässy testailee. Ainut tieto on, että jälkitarkastuksessa 2kk sitte painoa oli vielä 5kg lahtöpainoo. Ja tosta lähtöpainosta pitäs saada viel kaks kiloo, ni oon tyytyväinen. Jos en saa, ni en mahu kyllä hääpukuu, minkä vuos sitte ostin. :|

Meillä on tänää esikon joulujuhla. Varmaan laittaa taas tipan linssii, viime juhlissakin itkeä vollotin, ku lapset laulo niin kauniisti ym. :snotty:

Nyt aamupesuille. :wave:

HooÄs ja Aliisa 3kk1vko4vrk
 
mammaliini83 :lle :hug:

Seurustelusta: Meillä päivät menee aika vähällä seurustelulla, nytki poitsu makoilee tuossa lattialla ja höpöttelee lampulle. :) Päivällä teen kotihommat ja oon esikon kans enemmän, illalla on sitten kiva seurustella vauvan kans, ku tietää että kaikki hommat on tehtynä... Tän perusteella musta saa ehkä ahkeran kuvan. :LOL: Välillä käyn päivällä koneella ja yritän saada edes hetken omaa aikaa.

Kääntymisestä: meilläkään ei vielä käännytä, yritys on kyllä hyvä. :)

Raskauskiloista: Mulla on jäljellä n.5kg, eiköhän ne tässä jossain vaiheessa saa pois... Ruokavaliota pitäis ehkä vähän monipuolistaa ja liikuntaa lisätä, sillä ne varmaan jo lähtiski.

Täytyy alkaa laittaan itsensä ihmisen näköseks, ku pitää lähteä neuvolaan laitattaan se toinen rotarix.

Tiitu ja Rasmus 3kk 1vko
 
mammaliinille paljon tsemppiä. :heart: :heart:

seurustelusta meidän neiti viihtyy itsekseen ehkä sen n. 2 nanosekuntia. siis tosi seurallinen tyttö on, ja inhoo olla lattialla, ja varsinkin mahallaan, nyt oon yrittäny pitää sitä siinä niin huitoo niin kauan että kääntyy mahalta selälleen kauheen itkun kanssa. tosin silleen viihtyy sitterissä pienen hetken jos tv auki, (esim nyt) meillä näkyy sub juniori jostain syystä ilmotteeks niin sitä kattoo ja hihkuu =)

Raskauskiloistaniitä ei ole kyllä jälellä, tuli yhteensä n. 12-13kg, mahaa kylläkin on.. ja mulla heittelee paino ihan kauheesti, siis parin kilon välillä, oon ite aina ihan kauhuissani mut kai se on ihan normaalia.

vitsi että väsyttää, meidän tytöllä on varmastikin joku tiheän imun kausi tai jotain kun aikasemmin heräsi yössä n.2 krt, niin nyt herää tunnin-2h välein.

neuvolakäynti oli eilen

3,5 kk:tta

Paino 7035kg (synt.3,4kg)
Pituus 63cm
Pipo 40cm

ja kehu kun on niin kovin seurallinen/hymyilevä vauva. =)

t. Hosso ja Alisa
 
Huomenta täältäkin

Mammaliinille voima :hug:

meillä ollaan nyt muutamana päivänä nukuttu suht pitkään, mutta kyllä illallakin sitten on nukahtaminen siirtynyt. Nyt nukahti 22.30 heräsi 03.00, kokeilin laittaa tutin suuhun ja ihme kyllä nukahti siihen ja nukkui vielä 3 tuntia ja sitten heräsi syömään =) Eilenkin jotenkin tosi vähällä syömisellä mentiin. Pidentyykö nuo syömävälit jossain vaiheessa? Nyt on päivällä sellaista 3-4 tuntia kun aiemmin oli tunnin pari joskus harvoin kolme.

Ja raskauskiloja on täälläkin vielä joku 6, tuli vissiin joku 17, alun jälkeen on tippunut noin kilon kuussa mikä musta on aika vähän. :/

aamukahvin keittoon ja sit taidan mennä lumitöihin kun sitä näköjään on taas yöllä tullut ihan kiitettävästi =)
 
Kyllähän nuo syömis välit tasottuu siihen n.3- 4h välein, mitä pitäs syyä itekin!! eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Mein neiti syö 3-4h välein, välillä on nyt menny vaan 2h, mutta luulisin että alkaa tarvimaan vähän enempi sapuskaa ku määrätki on vähä taas kasvanu!

Paljon tein vauvelit juo vuorokaudessa?? Mein neitin eilinen saldo oli 900ml.. Ihan vaan mielenkiinnosta.. mitä sit jos menee yli litran?? ku joku vissiin maininnu sillee.. tarkottaako se sitten et perunat kehiin, vai??

 
mammaliini :hug: aivan hirveä huoli teillä :( mutta kaikki menee hienosti, älä pelkää!

kääntymistä on harjoitettu vahingossa mahalta selälleen, mutta ei vielä ihan ittekseen.

raskauskiloja yritän kovasti hankkia lisää koko ajan ahkerasti, suklaata palaa ihan valtavasti :D Pandan Hurmaava Tumma ja Minttusuklaa on sairaan hyvää... :ashamed:
no joo, ei niitä kiloja oikeasti taida enää olla, parin kilon heittoa on ollut ylöspäin, mutta se on oikeastaan normipaino verrattuna raskautta edeltävään tilanteeseen, jolloin olin hiukka liian laiha.

olen vallan ihmeissäni, vauva nukahti nyt ekaa kertaa omaan sänkyynsä aamupäiväunille! yleensä on lähdetty vaunuilemaan, mut nyt ei enää havahtunut niin, että oisin kehdannut laittamaan vaatteita päälle. katsotaan, miten kauan unta riittää, mut kiva, jos välillä voitas sisälläkin nukkua, se olis mukavaa vaihtelua :)

tänään kissan kanssa rutiinieläinlääkärille epilepsiareseptin uusimisen takia, mutta meidän kisuli joutuu pian muuttamaan pois! :( se suuttuu laulustani ja vauvan kovasta itkusta ja näykkii ja läppäisee tassulla mua lahkeesta. me ollaan huolissamme vauvan takia, että mitäs jos hän alkaa lattialla itkeä yksinään ja kissa menee rankaisemaan, joten ei tässä muukaan auta. todella kurjaa, koska muuten kissa on kuin enkeli, todella fiksu ja rakas kissa. etsimme kovasti hyvää kotia, joka voisi ottaa sen pian hoiviinsa.

ps. jaaha, ukkeli heräsi eli ne oli puolen tunnin päiväunet :D

irtis ja j 3 kk ja ainakin viikko
 
Täällä tuo seurusteleminen vauvan kanssa on sitä että poika on koko ajan mun sylissä, imee tissiä oikeastaan jatkuvasti, nukahtaa välillä n.15 minuutiksi ja sen ajan saan tehä hopulla kauheesti hommia tän läävän kunnossapidoks.

Velliä annoin ekan kerran 5-viikkoisena mutta kun alkoi tissiä syömään nii jäi se pullo kokonaa pois. Nyt taas vellitellää illoin kahteen kertaan että nukkuminen vähän levollisempaa.

Meilläkin olisi tarve luopua yhestä kissasta, ei sen takia että tekis mitää vauvalle, vaan koska nää rontit keskenää tappelee niin rajusti että vahingossa vielä repivät lapselta silmät hyppiessään. Muuten suhtautuneet hienosti Eeliin, tulevat hätiin kun itku alkaa, joku jopa nuolee pienen päätä lohdutukseks. En yhtään tiiä mitä tolle ainoalle tyttökissalle tekisin, en raaski antaa vieraille ja lopettaminen on niin turhaa. Pissalla merkkailusta tullu myös taas ongelma...

Niistä tunteista vauvaa kohtaan, mullahan alussa oli vaa kamala raivo ja masennus, nyt olen ihan kiinni tässä, en tiedä tunteeko lapsi ollenkaan niin syvästi kuin minä häntä kohtaan, minä olen se joka tarvitsen, minä en pärjää enää ilman tätä poikaa.
 
äiti lpr meille neuvolassa sanottiin että jos korviketta menee yli litra päivässä niin sitten vois aloitella hiljalleen vähän tukevampaa ruokaa.

taidan vielä sähköpostin tarkastaa kun poika ottaa päikkyjä =)
 
MammaliiniPaljon voimahaleja täältä :hug: Kyllä kaikki vielä hyväksi muuttuu.

Vauvan kanssa seurustelusta: Meillä päivät menee niin, että aamulla kun herätään tyttö katselee sitterissä, kun teen aamupalaa ja laitan lounaan tulemaan. Mies käy aina puolilta päivin syömässä kotona. Sitten mennään aamupesuille ja laitetaan päivävaatteet päälle. Tissitellään ja syödään hiukan sosetta. Vähän aikaan sylitellään ja ihmetellään leluja ja sitten taas tissin kautta päikkäreille. Nukkuu hyvällä tuurilla 3-4h. Sitten taas vaipanvaihtoa ja syömistä ja seurustelua ja odotellaan iskää kotiin:) Välillä kyllä lähdetään ulos vaunuttelemaan. Mutta ei joka päivä :ashamed: Välillä lähdetään myös käymään mummilassa ja kaupoilla. Eli vauvan valveilla oloaikana kyllä seurustellaan, kun neiti ei paljon itekseen viihdy.

Raskauskilot:Mulla on jäljellä vielä n.10kg:a. Mulle tuli raskaudenaikana vähän alle 30kg:a, mutta puolet niistä oli turvotusta eli nestettä. En ole kyllä paljon tehnyt sen eteen, että kilot lähtis...

Kissoista:Meillä on kaksi maatiaiskollia ja toinen niistä on myös samanlainen, kuin irtosoran Eli läpsii ja näykkii jalkoja, kun vauva oikein huutaa ja parkuu. Kova ääni käy kissan hermoille. Ei ole kyllä ikinä mitään tytölle tehnyt, mutta ei olla jätetty koskaan keskenään kissoja ja vauvaa. Siis esim. olkkariin, kun itse olen vaikka keittiössä. Ikinä ei kuitenkaan tiedä mitä kissojen päässä liikkuu. Eläin on aina eläin.

Meillä on yöt huonontuneet, vaikka ollaan soseet aloitettu. Ei meinaa kunnolla nukahtaa yöunille. Päiväunille saa helpommin. Mikä siinäkin mahtaa olla. Alkaa mamma olla väsynyt.

Bella-Lumia ja Linnea 4kk ja rapiat päälle.
 
Koitan jotain tännekin kirjoitella =)

Hilda on pikkuisen parina päivänä maistellut jo kiinteitä, täyttää 4kk tuossa toinen päivä joulukuuta. Eilen sain hänelle juotettua pullosta velliä, mikä oli aika hieno saavutus kun on pullolle aiemmin vain yökkäillyt:) Meidän yöt on nimittäin olleet ihan kauheita, kun tyttönen on heräillyt joka tunti syömään ja alan jo olla vähän väsynyt.

Raskauskiloista ei tietoakaan, paino on jo alhaisempi kuin ennen raskautta, itse asiassa samoissa lukemissa kuin ennen esikoista. En haluaisi että putoaa enempää. Mut jos nyt aletaan kiinteitä syömään kunnolla niin en toivottavasti enempää laihdukaan.

Täällä sataa räntää, on muutenkin aika väsynyt olo ja päätä jomottaa, kun naapurissa tehdään remonttia ja meteli on ihan kamalaa... sille ei tietysti mitään voi, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että se on alapuolella asuvalle kamalaa. Me ollaan asuttu tässä 2 vuotta ja tässä on remonttia ollut koko se aika. Mä haluisin muuttaa maalle missä saisi olla rauhassa
:)

 
ja vielä tuosta seurustelusta vauvan kanssa...

meillä vauveli on mukana kun esikoisen kanssa touhutaan, saa siinä osansa ja viihtyy hyvin seurassa. Kun teen kotitöitä, niin molemmat pällistelee siinä vieressä, esikoinen "auttaa" jo kovasti... Vauva on joko on mun sylissä tai lattialla/sitterissä. Välillä esikoisen kanssa naureskellaan vauvalle ja hän naureskelee takaisin, veli silittelee vauvaa jne. Esikoinen seuraa myös tarkasti vaipanvaihtoa ja vauvan jumppatuokioita:) Yksin ei vauva viihdy, siis jos ei näe minua tai esikoista/isiä. Vaatii kyllä myös ihan suoraa kontaktia tai juttutuokiota, jolloin täytyy jutella juuri hänelle ja vain hänelle:) Esikoisen vaipanvaihtotilanteet on vähän haastavia, kun ei voi olla mukana, ja silloin kyllä huutaa. Siitä täytyy vaan selvitä nopsaan.
 
Mammaliini :hug: Paljon jaksuja koko teidän perheelle. Lapsen sairaus on aina niin raskasta. Eilen oikein mietin teitä, kun omaa vauvaa nukuttelin vielä 00.30 ettei tämä ole mitään ,koska vauva on terve. Oman väsyn kanssa aina pärjää.

Kissat.. Meillä on kaksi kissaa. Toinen juoksee piiloon ,kun vauva itkee ja toinen tulee lohduttaan vauvaa. Kissa on kyllä kaikin puolin niin arvaamaton eläin ettei vauvaa ja kisuja samaan tilaan jätetä ilman valvontaa.

Vauvan kanssa seurustelusta on ollut puhetta. Siinäkin kannattaa seurata vauvaa ja seurustella sen mukaan. Välillä oikein huomaa ,että nyt vauva haluaa olla yksin ja vain rauhassa tarkkailla ympäristöä ja taas välillä kaipaa aktiivista "leikkiä". Goolettamalla löytyy varmasti varhaista vuorovaikutusta käsittelevistä juttuja ,jos haluaa aiheeseen joku syventyä enemmän.

Mulla on 4 kg vielä raskauskiloja jäljellä niistä 20 kg:sta jotka tuli. Pikku hiljaa sulavat. Toivon ,että ovat poissa ennen huhtikuun Egyptin lomaa, kun laihduttaa ei voi näin imettäessä. En vaan ole oikein sinut itseni kanssa tällä vyötäröllä ,kun aina olen ollut hoikka.

Täällä myös lumimyräkkä. Vaunutteleen piti kuitenkin mennä ,kun esikkoa ei saa muuten päikyille.
-Poni ja vauva 3½kk
 
Kiitos kaikille!! :heart: :hug:
Lohduttaa että vauvalla ei ainakaan päällisin puolin huomaa että olis mitään, siis että ei kuntoon eikä näkemiseen ainakaan vielä vaikuta. Tai itkeehän tuo ja on limasuutta mutta jospa ne olis vaan normaalia. Ja on ne kaikki jo vähenemään päin.

Tänään ei meinannu alkaa päikkäreille helpolla, itkeskeli aika kauan. Aamulla oli hellyttävä näky kun vanhin tytöistä oli aamusta tullut meidän sänkyyn ja nukkui siinä. Mä nousin ensin ylös ja kohta kun menin kattomaan niin oli kaulakkain vauvan kanssa nukkumassa. Ite olin ollu siinä välissä aamuyön. Kumpikin tyytyväisinä nukkui.


 

Yhteistyössä