<3 <3 <3 <3 ELOMASSUT 2008 <3 <3 <3 huhtikuussa

Mä ostin masalle 80 ja 90 kurahousut, kun en oikein tienny kokoo. No, eilen kun oltiin hiekkiksella niin laitoin alle välikausihaalarin, 80 koko kuriksista meni ihan hyvin ja jäi tilaakin, mutta tänään laitoin toppahaalarin ja siihen päälle 90 kurikset ni ei ollu kauheesti reilut. Ei ne saa kuitenkaan olla ihan sellaset kireetkään, kun meillä ainakin masa oli heti mahallaan siellä hiekkiksellä ja harjotteli konttausta :)

Moiks pitkästä aikaa :wave:

meijän jässikkä on kontannut jo pitkän aikaa ja nyt nousee jo tukea vasten seisomaan
ruokana meillä poitsu syö yleensä samaa kun me itekkin ja viiliä oon nyt antanut maistella, niin ja tissillä ollaan vielä :)
8kk neuvolaa meillä ei oo vielä ollut, mitoista en tiedä mitään mut tollanen pulleakappale.
kuukautiset ei ole vieläkään alkanut, onneksi :)
ihqua ollaan miehen ja tän nuorimmaisen kaa lähössä parin viikon päästä vkl reissulle, loput kolome jää sukulaisten hoiviin kotia.
jokos teillä on taaperoilla jonkin sortin kengät ulkoillessa,mää oon pitänyt nyt vaan villasukkia kun on ollut niin lämmintä.
mut nyt täytynee mennä kaks keskimmäistä tolskaa päineen keittiössä.

Tänään on nyt poitsulle ostettu kumisaappaat. Oli aivan liian isot, mutta ehkä ne sen tarkotuksen menee mihin ne nyt ostettiin. Vaihdettiin masa pois kaukalosta seuraavaan istuimeen ja oli paljon tyytyväisempi siinä. Ja esikolle ostettiin potkulauta ja uus tuulipuku.

Joku mainitsi muistaakseni täällä että omistaa Firkon F7 yhdistelmät? Meilläkin on sellaset ja noin kuukausi sitten niistä hajos yhdestä renkaasta osa niin että rengas alko hemputtaa ja naksua. Soitettiin sinne mistä me netin kautta ne tilattiin ja sieltä lähetettiin ensin väärä osa ja sitten oikea ja saatiin vaunut ehjäksi. No, tänään sitten hajos eri renkaasta sama osa. Yhtäkkiä kun oltiin vaunulenkillä. Alkaa pistääkö vihaksi :kieh: . Ne nyt lähettää taas uuden osan, mutta siinä menee taas se pari päivää ennen kun vaunut saadaan kuntoon. Onneksi meillä on noi vanhat teutoniat tuolla parvekevaunuina, joten jos noi nyt jostain syystä oli ihan susi ostos, niin saadaan ne käyttöön. Joten se kuka täällä puhu omistavansa sellaset, niin onko toiminut ihan hyvin teillä? Meillä on ne sellaset krominväriset vanteet niissä renkaissa.

salah ja nyt nukkumassa oleva masa

Olen kyllä käynyt lukemassa juttujanne, mutta aika ei tahdo riittää kirjoittamiseen. Firkon F7 sai minut kirjautumaan. Olin jopa unohtanut salasanan. Meillä on sellaiset F7:t ja todella tyytyväinen olen ollut. Voisiko salah tarkentaa mikä osa renkaasta hajosi, niin voisin tarkistaa/tarkkailla meidän vaunujen tilannetta. Ostitko salah viime keväänä uutta mallistoa vai vanhaa? Me tilattiin netistä (vaunulasta) sitä viimekevään uutta mallistoa olisko ollut toukokuuta. Toivon totisesti ettei nuo nyt hajoa, kun meidän Aino nukkuu vain ukona ja ilman vaunuja se on mahdotonta.

Kerrompa sitten kuulumisia. Eilen oltiin 9 kk neuvolassa. Painoa oli 8850g ja pituutta 71,5cm. Omaa käyräänsä kasvaa, nyt on tuo "ylipainokin" tasoittunut.

Aino oppi istumaan tuetta 6,5 kk ja suurin viikko sen jälkeen nousi konttaus asentoon. Konttaus asennossa heilutteli itteään reilu 2kuukautta ja viime viikolla sitten laskeutui alas ja päätti lähteä ryömimään. Ei siis konttaa.

Tyttö vierastaa ja äiti on muutenkin tärkeä. Hampaita on alhaalla 2 kpl ja ylhäälle tulee kai kohta neljä kerralla. Hyvin syö ruokaa ja pureskelee pienet palaset. Ilta iletyksen lopetin 7,5 kk ja siitä alkoi yöt sitten paraneen. 8kk lopetin imetyksen kokonaan ja päivärytmi vakiintui ja yöt rauhoittui entisestään. Nyt Aino saattaa nukkua koko yön tai sitten saattaa pari kertaa herätä itkeen, mutta saan sen helposti nukahtamaan. Yleensä nukkuu yössä 10-11 tuntia ja päikkäreitä 1,5 - 3 tuntia.

Nyt Aino kutsuu taytyy mennä.

Siukko ja Aino sunnuntaina 9kk

meillä oli maanantaina 8 kk -neuvola, pituutta oli 72,5 ja painoa jotain 9635. keskikäyrälle on painot ja pituudet menneet, aiemmin paino kulki yläkäyrää ja pituus alempaa.
samassa yhteydessä oli lääkärintarkistus, ja kuuntelussa paljastui sydämestä heikko sivuääni. lääkäri yrittää saada meille lähetteen lastenlääkärille ja sydänultraan, mutta ne ei aina ota sinne lasta, jos muuten vauva kasvaa hyvin, yms. sivuääni on niin tavallinen "ilmiö", eikä kovinkaan usein tarkoita yhtään mitään. eli vaikka se nyt kuului, vuoden päästä sitä ei välttämättä enää kuulu. tai sivuääntä saattaa ihmisellä olla koko elämän ajan, mutta sen syy ei selviä, eikä se toisaalta aiheutakaan mitään.
eli emme suostu menettämään yöunia ennen jatkotutkimuksia, mut kyllähän se vähän säikäytti ja sai mietteliääksi :/

irtis ja muru 8 kk 3 pvää

SIUKKO ostimme vaunulasta firkon F7 yhdistelmät viime vuoden marraskuussa, mutta en mä nyt sitten ihan varma ole mitä mallistoa, mutta luulen että samaa kun teillä?? Se rikki mennyt osa on renkaassa oleva musta osa mistä irrotetaankin renkaat. Oliko selvästi vastattu :/ . Nyt saatiin se osa ja kolme muuta rengasta ilman sitä osaa :/ , joten niistä ei ole mitään hyötyä jos seuraava menee rikki. Voihan olla että on ihan hyvät vaunut ja sillain, mutta me ollaan sitten ilmeisesti saatu maanantai malli. Toivotaan vaan nyt että ei enää yksikään rangas mene rikki. olen kyllä muuten ollu tyytyväinen noihin firkoneihin, on ollu hienot ja hyvät.

Meillä on neuvola ylihuomenna, lääkärineuvola. Masa on alkanu ihmeellisesti painaan tiukkaan silmiään kiinni ja saamaan viluväristyksiä tosi usein, on ihan hyvä että se on lääkäri samalla että saa samalla sille siitä mainita. Meillä on kyllä omalle lääkärille ens viikolle aika, joten sielläkin kyllä maintisen samasta asiasta. Voihan olla että taas ylireagoin. Se oli nyt mummulassakin istunu syöttötuolissa ja kattonut ylöspäin ja sillain nopeesti painanu tiukasti silmänsä ja avannu. Tehny saman muutaman kerran ja aina kattonu eri suuntaan. Nyt olen huomannu itekin saman, äskön makuuhuoneessa kun hetken mammittiin meitin sängyllä niin siinäkin alko yhtäkkiä sulkea silmiään sillain nopeesti ja tiukasti kiinni ja sitten taas tuli niitä vilunväristyksiä :/ .

Nyt taidan alkaa iltapalalle taas kerran, nyt terveelliselle sellaselle :)

salah ja mussukkani masa

irtosora: Meillä oli esikolla syntyessä heikko sivuääni ( muistaakseni kolme pientä reikää "väliseinässä" ), mutta kaikki oli sulkeutunu 1v. kontrollissa ja tyttö todettiin täysin terveeksi. Ihme kyllä etteivät kaikkia ultraa... Meillä ultrattiin heti synnärillä sitten 5kk ikäsenä ja 1v. Eihän siinä muuta normaalielämään vaikuttavaa ollu, ku se, että jos esim. koira olis purru tai muuten joku esine pistäny, niin antobiootit ois pitäny hakea...

Me käytettiin Neitiä lääkärissä sunnuntaina kun oli tuo pitkittynyt nuha ja älämölö yöt. Korvatulehdus ja antibioottikuuri. :( toivottavasti korva nyt paranee eikä tulisi mitään korvakierrettä.

Kohta alkaa se "korvatulehdus-rokote testaus" lapsilla, ootteko ajatellut osallistua siihen jos kutsu tulee?

Mairo ja Tyttö 8kk 1vko ja jotain

tiitukoo ihan totta, olis varmasti hyvä, että kaikki ultrattaisiin, jos kerran sivuäänetkin ovat niin yleisiä ja usein aiheuttavat jatkotutkimuksia. ja ylipäätään, on pumppu aika keskeinen elin, hyvähän se olis tarkistaa, että on pienellä kunnossa.
hyvä, että teillä neidin sydän eheni! toivotaan, että meilläkin on kyseessä vain joku väärä hälytys.

mairo me ei osallistuta mihinkään lääkekokeiluihin, mutta jos tulis joku tärkeältä tuntuva normaali "seurantaohjelma" tai lääkkeetön testi, varmasti mentäs mukaan. hienoa, että ihmiset uskaltaa mennä mukaan kehittämään lapsille parempia lääkkeitä, kiitos heille! meille on tullut jo kaksikin kyselyä, mut on passattu.

irtis ja pikku sivuääniukkeli :heart:

Heipsis!

Tytölle iski nyt niin kova yskä, että tänään käytin sit lääkärissä. Alko jo lauantaina, limasta yskää. Ja eilen sit alko vähän rohiseen, niin varasin lääkärin. Ja kirjottihan se sit ventolinee ja perjantaina aamulla uudestaan kuunteluttaan.
Jännä vaan toi yskä, ettei mitään muuta oo kun se. Ei kuumetta, ei nuhaa, syö ja nukkuu hyvin.
Mutta varmasti tää kevät vaikuttaa, kun on kaikenmaailman pölyä liikkeellä.

Muuten meneekin hyvin :)

Tohon sivuääneen kommentoimaan mä niinku tulin.
Siskon vauvalla kuulu kans noita sivuääniä. Ja oli sit pieniä reikiä sydämessä. Nyt kun kävivät tarkistuttamassa, olivat jo menneet umpeen. Ja ikää vaavilla on kaks kuukautta.
Heillekin oli sanottu, että ovat melko yleisiä ja yleensä umpeutuvat itsestään.
Tarkastavat vielä puolen vuoden ikäsenä uudestaan, mutta jos silloinkin kaikki kunnossa, niin ei muistaakseni tarkastella ylimääräsiä. Eli sit ihan normi lääkärissä normi kuuntelut.

Emeelia ja Ilona jo 8kk :heart:

Huomenia!

Olipas tullut paljon tekstiä viikon aikana, kun en ollut käynyt lukemassa. =)

Aliisa on oppinu viikon aikana, laskeutumaan istumasta masulleen, nousee konttausasentoon ja hetkuu siinä. Ei vielä konttaa mutta ryömimällä menee kovaa vauhtia. Nousee tukea vasten polviseisontaan ja siitä sillon tällön seisomaan asti.

Mä kun oon tehny tytsylle ruoat ite ja toissapäivänä annoin kokeeks 8kk purkki ruokaa, niin ei suotunu neiti sitä oikein syömään. En tiiäonko ne ne kököt mitkä häiritsi vai se, että ei ollu mamman tekemää. Ei oo ikinää suostunu niitä 4kk purkkejakaan syömään. :/
Lapset lähdössä viikonlopuks mun äidin luo ja sinne olis tarkotus noita purkkeja laittaa mukaan, ettei tarvi mummon ruveta keittelee neidille ruokia. Pitää pyytää että survoo jollain niitä kökkäreitä vähän, jos niin sais menemään.
Sillon tällön oon antanu samaa ruokaa mitä muukin perhe on syöny. Tänään olis vuorossa kalasoppa. =)

Eilen oltiin pari tuntia lasten kanssa ulkona hiekkiksella. Puin Aliisalle kurikset toppiksen päälle ja nautti möyriä maassa. Jaksoi koko ajan olla maassa ja maistella hiekkaa ym. :D
Meillä kurahousut ja takki on kokoa 80 (Moomin). Ja toppahaalarin päällä noi housut oli just passelit, oli vielä väljyyttä joka puolella.

Turvakaukalosta siirrettiin seuraavaan malliin, Gracon turvaistuimeen, selkämeno suuntaan reilu viikko sitten. Matkustelut menee nyt mukavammin, ku toi istuin on korkeammalla ja Aliisa näkee ikkunasta maisemia.

Mitähän muuta piti kirjottaa...Ei kai mitään tärkeetä. :whistle:

Aurinkoista ja lämmintä loppuviikkoa mamit ja pikkuiset!!

HooÄs ja Aliisa 8kk1vko

Tässä tuntuu olevan nyt taas aikaa kirjotella....
Korvatulehdus rokote testauksesta oli puhetta. Irtosora, kyseessä ei ole mikään uuden lääkkeen testus, vaan testatun lääkkeen toimivuuden seurantaa. Olisko ollut ainakin amerikassa ko. rokote jo ihan normi käytössä. Me ei varmaankaan olla menossa mukaan, koska Aino on jo meidän neljäs muksu eikä nuo aiemmatkaan ole korvatulehduksista kärsineet. Toki siinä taisi olla porkkanana joku toinenkin rokote ilmaseksi. Niin ja toden näköisesti tuo korvatulehdus rokote on rokotusohjelmassa muutaman vuoden kuluttua.

Mie oon kanssa jättäny nuo kaikki rokotus testaukset väliin.. en vaan tykkää olla koekaniini.. :ashamed:

Neitillä on nyt ylä ikenestä neljän suora alkanu puhkeemaan :D toinen etuhammas ja kulma hammas kilahti tänään lusikkaan ja kax oottaa vuoroaan, varmaan huomenna tai vkloppuna.. neiti on nukkunu yönsä heräämättä, päivisin on ollu kiukkua ilmassa, mutta helpolla on tehny nuo hampaat, vaikka luulis noitten olleen kipeet, ku kerralla tulee noin monta..

Jännä huomata mitä kaikkea tuo neiti oppiikaan niin nopsaan ja yht'äkkiä. Heitteli mulle palloa kun vanha tekijä ja millä voimalla vielä =)

Viime yönä se heräs kolmen aikaan treenaamaan seisomista, oli ihan virkee, olin jo ihan paniikissa että nytkö on jo noustava, mutta onneksi mies oma-aloitteisesti siirtyi olohuoneeseen nukkumaan että sain tytön viereen ja siihen se lopulta nukahtikin :whistle:

Mairo ja Tyttö 8kk 2vkoa

Heips!!

Neuvolalääkärissä käytiin tänään ja mitat ovat: Paino 10140 g, pituus 70,7 cm ja pipo 47. Kasvu on hyvää ja tasasta. Lääkäri laitto lähetteen fysioterapeutille siitä kun Masa ei käänny kun toisen kyljen kautta selältä mahalleen. Ei ole siis koskaan kääntynyt ja en ole jotenkin siihen sitten sillain kiinnittynä sen enempää huomioo ennekun tänään kun neuvolalääkäri kysy liikkumisesta. No, katotaan sitten mitä se terapeutti sanoo, kaikki toimii muuten hienosti molemmin puolin. Ottaa siis leluja molempiin käsiin ja harjottelee nytkin konttausasennosta istumaan nousemista molempien puolien kautta, että en mä usko että siinä mitään ihmeellistä on.

Nyt on ollu kyllä ihania ilmoja, eilen oltiin koko perheen voimin taloyhtiön pihatalkoissa. Esikkokin koitti haravoida isolla haravalla, parhaansa yritti. Mies meidän perheen edestä sitten haravoi. Masa nukku ensimmäisen puolituntia ja sitten istu nurmikolla ja hiekkiksella lopun aikaa. Ihanaa kun pikkumiehenkin voi ottaa mukaan ulkoiluun, muutenkin kun kököttömällä vaunuissa. Tänäänkin oltiin hiekkiksella ja masa istu ja leikki hiekalla siinä aivan innoissaan, sitten piti siirtyä vähän esikolle mieluisammalle leikkipaikalle ja masa laitettiin vaunuihin alko heti sellanen ähellys :) . Tulis nyt vaan vielä lämpimämpää, tänään pysty meidän pihassa pitään ilman mitään rukkasia tai tumppuja ja partsillekin olis voinu laittaa pelkän ohuen puvun ja makuupussi, kun lasitettu parveke on niin siinä oli varmaan parikymmentä lämmintä tai ainakin lähelle. Ulkona mittarin mukaan parhaimmillaan tais olla 16 astetta. joten uskon että se kesä sieltä vielä tulee :)

salah ja masa

Meillä oli myös tänään 8kk lääkärineuvola. Pituus oli 72,3cm ja paino 10310g. Pituutta oli tullut 5 cm lisää viimekerrasta. Kaikki oli hyvin. Vaikka ollaan flunssaa podettu niin keuhkot ja korvat siistit. Silmätulehdukseen saatiin tippoja.

Me ollaan nyt loman jälkeen kaikki vuorollaan oltu vähän kipeinä. Itekkin olen sänkylääkkeiden voimin jaksanut muksujen kanssa olla ja töissä. Esikon uhma saannut taas ihan uusia ulottuvuuksia. Pikkusiskoaan on alkanut myös kiusata. Sairastelujen takia ollaan pystytty ulkoilemaan ihan liian vähän ja siksikin esikko hyppii seinille. Onneksi luvattu mukavaa säätä niin jospa tämä taas tästä.
-Poni ja pikkuneiti 8kk

Me ei myöskään olla osallistuttu noihin rokotejuttuihin. Kammottaa jotenki ajatuksesta olla koekaniinina... :ashamed:

Sitä mun piti edellisellä kerralla kirjottaa, että mulla oli viime la polttarit. =)
Kaasot tuli videokameran kanssa mut herättämään la aamuna 07.00 ja piti lähteä vauhdilla eteenpäin. Päivään kuulu mm. aromaterapiaa, ratsastusta, värikuula ammuntaa, mökkeilyä ja tietty baariin lähdettiin lopuksi. Oli ihan unelma ihana päivä, kaikkea kivaa tekemistä oli kaverit keksiny mun pään menoks. B)

Nyt laittelee kämpää järjestykseen ja pakkailee lasetn tavaroita viikonlopun mummola reissua varten.

Ihanaa, lämmintä viikonloppua!! :wave:

HooÄs ja Aliisa 8kk1vko

onko kukaan sit osallistumassa tohon rokotejuttuun? kun tuntuu ettei kukaan osallistu niin mietiskelen et kannataako sit meidänkään.

meillä neuvolassa eilen
painoa 8950g
pituutta 72cm

joko ootte vaihtanu isompaan turvaistuimeen? me aateltiin huomenna vaihtaa.

harvoin tulee kirjoteltua tänne mut usein käyn kyl lukemassa.
paljon tsemppiä kaikille joiden vauvat sairastelee. meillä poika on ollut koko ajan terve niin en voi ees kuvitella miten inhottavaa on kun pikkunen on kipeenä.
ihanaa kun kevät tulee!!!

Millos HooÄs rouviintuu?? kateellisena täällä.. :kieh: (Polttarit on ihania ku saa vähän keljuilla toisen kustannuksella :D )

Meillä olineiti yhen päivän tossa isompien penkissä, mutta nukkuma asento oli niin hurjan näkönen ku pää retkotti tossa rinnalla, ni laitettii takas kaukaloon.. siinä mahtuu vielä hyvin kuitenkin olemaan.. toi isompien penkki ei mee tarpeex takakenoon miun mielstä, ni en tiiä mikä systeemi siihe pitää keksii.. poika oli kyllä tossa samassa penkissä näitä aikoja, mutta sillon oli eri auto, että ehkä se vaikuttaa.. en tiiä.. hankalaa..

myö oltiin just parvkkeella istumassa ja nauttimassa auringosta :) neidillä oli vaan sukkikset ja collarit ja kevät takki ja hattu :) ihanaa ku alkaa ilmat lämmetä, ni voi lähtee noilla varusteilla jo uloskin!!

Ja vauvakiikussa istuminen on ihna huippu juttu tällä hetkellä!!

Heippa!

Ihania ilmoja ollu, voi että! :) Me ollaan Ilonan kans käyty paljon vaan rattailemassa. Eilen piti mennä puistoon keinutteleen ekaa kertaa, mutta siä oli jokku noin 10 vuotiaat tytöt vallannu vauvakeinut, joissa tekivät kuperkeikkoja :eek: Ja potkivat palloo, niin etteivät kyllä yhtään varoneet. Joten me käveltiin sit vaan ohi. Tänään sit uus yritys :)

Ilonan kans tosiaan käytiin eilen uudestaan kuunteluttaan keuhkot ja tarkistaan korvat. Olivat menneet parempaan, joten lääkkeiltä vältyttiin. Hyvä niin.

Tiistaina oliskin sitten lääkärineuvola, saas nähdä onko painoo tullu.

Mummi tuli pariks viikkoo mökkeileen ja kovasti kyseli, koska neiti tulee taas yökylään. Mies ehdotteli, että olisin tänään vieny, mutta kun Ilona kuitenkin on ollu kipee, niin en viä halua. Kuhan nyt paranee ensin kunnolla, niin katotaan sitten.
Vois sen viedä vaikka joksikin päiväks ja pitää vanhemman lapsen kans jonkun kivan päivän.

Nea85 kyseli tosta istuimesta. Mä kävin just eilen hakemassa isomman istuimen. Mutta katon nyt sen neuvolan ensin, että paljon sitä painoo on. Toi istuin kun on siitä 9 kilosta ylöspäin. Ja meidän kaukalo on jo varattu seuraavaan paikkaan, niin se tarttee täs varmaan kuukauden sisällä luovuttaa.

Mutta nyt jatkaan siivousta, äippä on tulossa auttaan, Ilona kun pelkää imuria...
:wave:

Emeelia ja Ilona

Meillä tyttö on tähän asti liikkunut lähinnä vahingossa, mutta nyt ryömii tarkoituksenmukaisesti paikasta toiseen. Nyt meilläkin on siis ruvettava vähän karsimaan tavaroita pois alhaalta ettei tarvii koko aikaa olla kieltämässä, tuntuu ihan oudolta ja uudelta koko tilanne =)

Mairo ja Tyttö 8kk 2vkoa ja risat

mairo meillä kanssa nyt sama tilanne, nyt vasta alkoi määrätietoinen eteenpäin meno! tähän asti hän on pyörinyt lähinnä ympyrää tai peruuttanut vähän. kääntymään hän oppi (eli halusi kääntyä itse) vasta viikko sitten. ikää ukkelilla 8 kk ja 1 vko.
ja hammas taas tulossa, kovasti kuolaa, uni ei tule ja mikään ei kelpaa, kaikki on huonosti :/

irtis ja piänimies

[muokkaus] p.s. meillä on jo iso istuin, 9 kg alkaen. neuvolasta sanottiin, että on ok, kun siinä vauva istuu niin tuettuna. lisäksi istuin on kaltevimmassa asennossa, mihin sen saa. meilläkin kaukalo piti jo luovuttaa seuraavalle maailmaan tulevalle serkulle :D

:attn: heips, kaikki, joiden vauvat liikkuu ryömimällä! hikoileeko teidän vauvat (päästä) liikkuessaan? :attn:
meidän mukelo on lattialla heiluttuaan ihan pää märkänä, kun hän huhkii itseään eteenpäin. voiko liikkumalla tulla noin kova hiki? mietin, että onko tuo normaalia vai voisko se olla jotain siihen sydämen sivuääneen liittyvää...

Yhteistyössä