***ELOMASSUT 2008*** joulukuussa

Heippa taas

Me jo viritettiin paikalleen se kaapissa ollut hyppykiikku (heti kun löydettiin se).
Ihmeissään pikku-ukko siinä oli ja ympärilleen katteli, ei oikein vielä hoksannut ruveta hyppimään =) mutta jospa se siitä ajan kanssa sitten.
Voihan sen jo paikalleen virittää ja pitää sitten pieniä aikoja välillä vauvaa siinä. Meillä ainakin jaksaa päätä jo kannatella niin hyvin että uskalsin laittaa.
 
Meillä on myös hyppykiikku. Kokeiltiin siihen tyttöä 4kk ja 1vkon iässä ja heti huomattiin ettei homma vielä hänellä toimi. Oli jotenkin niin pikkuinen siihen "pussiin" ja roikkui miten sattuu vaikka kannatteleekin päätään muuten hyvin ja on terhakka. Kyllä sen varmaan huomaa milloin homma toimii. Täytyy kokeilla vähän ajan kuluttua uusiksi.
Siskon muksut ovat käyttäneet kiikkua myös eikä se haitannut heidän kävelyynsä millään tavalla...

Mairo ja tyttö 4kk 3 vkoa
 
Heipparallaa!! Täällä kirjoittaa Jouluna rentoutunut äiti, mutta ilmeisesti stressi laukesi niin, että nyt tulin todella kipeäksikin. Pelkään, ettei vaan mee keuhkoihin, kun vauvan syntymän jälkeen oli se keuhkokuume...siitä jäi mieleen se, kuinka pyöritin yksin lapsiarkea kolmen pienen kanssa keuhkokuumeisena. Miehellä kun ne pitkät työpäivät ja ei tahdo vapaata saada. Huomenna onneks mummi tulee, kun muutkin lapset, vauvaa lukuunottamatta kipeitä, yhdellä ärhäkkä silmätulehduskin. Olen repinyt pelihousuni aikoja sitten tuon mieheni työn kanssa, tekee viikossa 10- 16 tuntisia päiviä! Joululoma oli kyllä tarpeen perheenkin kannalta. Mutta joo meni vähän aiheen sivuun ja kyllä tähän asiaan muutosta ollaan etsimässä, muuten palaan loppuun.

KIINTEISTÄ: Itse kieltämättä annoin edellisellä lapsella makeita soseita, kun väsyin antamasta perunaa ym viikkotolkulla, kun ei mennyt. Kun alkoi makeita ottamaan, niin sitten alkoi menemään perunakin :D . Eli ei haittaa ollut. Nyt olen vauvalle alkanut muutamia kertoja maistatella maissia. Vielä ei hirveen innostunut ole ollut :|

IMETYKSESTÄ: Imetän niin kauan kuin hyvältä tuntuu itestä ja vauvasta, kuitenkin väh 1/2v. Nyt annoin eilisiltana pullosta lisämaitoa kokeeksi, kun heräilee yöllä useita kertoja ja ainakin nyt se auttoi kauemmin pitämään nälän loitolla, kun söi vain kerran. En jaksais aloittaa sitä jatkuvaa syömisrumbaa, kun edellisillä olen noin 4kk eteenpäin joutunut eli yössä 3kertaa vähintään. Kumpi tärkeämpää oma jaksaminen ja mielenterveys vaiko se että hampaat irvessä yöllä imettää vähän väliä...Tämä mun ajatus nyt mun tilanteessa.
 
käytiin eilen illalla siellä päivystyksessä ja lääkäri totes että toinen korva edelleen punanen ja hiukan tulehtunu mutta mitään lääkettä hän ei vielä määräis, kattellaan nyt muutam päivä. Meillä on omalle lääkärille aika sillon ens viikon torstaina ja jos sillon vielä on niin vaadin sitten kyllä kuurin. Särkylääkettä pitää nyt sitten iltasin antaa kun on se korva ja vielä hampaitakin tekee. Viime yö meni ehkä inasen paremmin.

Taisin illalla eilen päättää että joo me lähetään aleksin kanssa huomenna sinne vaunulle mun vanhempien ja esikon luo uutta vuotta viettään. Tai mun uudet vuodet menee kyllä täysin noiden lasten kanssa, mutta ei se mitään. Mies on töissä yhteentoista joten mitä me täällä kotona kaksin istutaan. En nyt vielä tiedä ollaanko yx vai kax yötä sillä reissulla. Mulla kun on sunnuntaina tupperware kutsut, täytys siivota ja leipoo niihin jotain.

Kohta pitäs pistää aleksi nukkuun partsille ja laittaa itsensä sillä aikaa lähtökuntoon. Mennään käymään mun kamulla kahvilla ja ajattelin käydä urheiluliikkeessä vilasemassa sellasta haalaria aleksille.

Kiitos aata hyppykiikku jutusta, mä taidan sen käydä myös tänään ostamassa. Meillä pukki toi aleksille sen sellasen kävelytuolin, mutta ei siinä oikein voi toista raukkaa vielä pitää kun eihän pojan jalat osu edes maahan :/ . Se onkin puolesta vuodesta eteenpäin.

Nyt katsoon vauvakeinussa keinuttelevaa pikkumiestä, alkaa hermostuun kun kukaan ei viihdytä

salah ja edelleen kipeä aleksi
 
neitiperho
Tokaisin myös tuosta hyppykiikusta miehelle että mites olisi, hankitaanko. Laittoi siihen heti vastaan. Siinä tosiaan on se vaara että vaikuttaa jalkoihin. Ja tiedä nyt onko se sitten tosiaan niin tarpeellinen. Tämä nyt siis vaan mun mielipiteeni. Kovasti haluaa päästä sylissä neiti jaloilleen, mutta eiköhän se toistaiseksi riitä.

Onneksi meidän viime yö meni nyt vähän paremmin. Ei ainakaan heräilty tunnin välein. Huah!! Nyt olisi sitten kaksi koiran pentuakin muuttanut uusiin koteihin. Kolmas jääkin meille nyt tammikuun puoleen väliin odottelemaan uuteen kotiin pääsyä. Mutta se nyt ei enää pahalta kuulosta. Kolme pentua kuulosti vielä pahalta :D Ihanaa, pääsee pesemään lattiat vihdoin ja toivottavasti tuo pikku pentu nyt oppisi nopeasti sisäsiistiksi. No, ei muuta kuin kovat opettelut nyt heti alkuun.

Neitiperho
 
neitiperho
Ja herran jestas vallan unohdin

ONNEA HOOÄS SYNTTÄREIDEN JOHDOSTA!!! ÄLÄ JUHLI LIIKOJA ;) Tosin kuulin huhua, että vissiin naapuriin olette huomenna suuntaamassa :D Multa ei sitten mikään pysy salassa, hihihi.
 
Mä olisin saanu tuon hyppykiikun tädiltäni jo esikoiselle mutten huolinu ja nytkin sitä kauppas mutta en edelleenkään huoli.
En koe että tarvittais sitä. Ja meillä sen verran isokokonen vauva et vältän kaikkea rasitusta jaloille vielä ainakin. Sama asenne minulla on kävelytuolia kohtaan. Itse en hommais, mut en kritisoi jos jollain sellainen on ja tarvivat =) Ja toisekseen olen ihan varma että meillä ne vempeleet kiinnostais isompia lapsia enempi ku vauvaa...

Täällä myös edelleen sairastetaan. Sitkiää tautia :|
 
Onnittelut HooÄs =) :flower:

Salahin perheelle jaksamisia ja pojulle pikaista paranemista, kuten muillekin sairasteleville.

Uusi vuosi ollaan kotona lasten kanssa, ei olla ennen lapsiakaan käyty uutena vuotena oikein missään ulkona, vaan ollaan yleensä kutsuttu vieraita tai menty ite jonnekkin kylään:)

Hyppykeikkua ei ole meilläkään, suurin syy on varmaan se ettei mies suostu mihinkään mikä laitetaan kiinni jonnekin, kattoon tai ovenkarmiin, kun jää jäljet. Meille esikoiselle muuten lastenlääkäri suositteli sitä hyppykeikkua, kun poika tykkäsi niin kovin hyppiä hänen sylissään:) Eli ei kai siitä haittaa ole(toki ei lasta siihen voi pitkäksi aikaa unohtaa). Me pärjättiin hyvin ilmankin, tuon käyttöaika on vissiin aika lyhyt.

Kävelytuoli on meillä lahjaksi saatu, mutta siinä uskalsin poikaa pitää vasta kun osasi melkein muutenkin kävellä, siis tukea vasten oli kävellyt jo jonkin aikaa kun laitoin siihen. Pelkäsin että aiheuttaa tuhoja. Lopulta se oli vähän turha sekin, kun ei meillä täällä pikkukämpässä sillä mahtunut kulkemaan:) Että oli käytössä ehkä muutaman kerran.

Hassua kun lapset todellakin ovat erilaisia, nyt huomaa kun neitikin alkaa päivä päivältä enemmän näyttää omaa luonnettaan:) :heart: Meidän poju oli sellainen aika pienestä jo, että viihtyi omissa oloissaan, tyttö kaipaa enemmän seuraa ja katsekontaktia. Tyttö leikkii enemmän jo nyt, lelut kiinnostaa paljon. Poika alkoi leluilla leikkiä paljon myöhemmin.

Testaileeko teillä muut vauvat jo ääniään kovin? Hilda päästelee välillä sellaisia kiljaisuja, että oikein yllättyy itsekin ja sitten huuli pyöreänä ihmettelee =)
 
Toinen päivä jo peräkkäin ,kun tytöt yhtä aikaa päiväunilla. Vauvan nukkumisista päivällä ei kyllä mitää takeita. Voi nukkua 15 min tai 2h. En oikein osaa siksikään tätä aikaa mihinkään "järkevään" käyttää ,mutta eihän sitä koko ajan jotain pidä touhuta.

Hyppykiikusta ja kävelytuolista Meillä ei ole kumpaakaan ,eikä varmaan osteta. En usko ,että noista mitää haittaa ole ,kun eiköhän se ole niin pieni aika jota vauva tollaisessa jaksaa olla. Eri asian on sitten se ,että vauva laitetaan siihen ,kun itsellä joku "tärkeä" homma. Yksi tuttu teki niin ,kun meni tupakalle :whistle: .

Vauvan sairastelusta. Meille eräs pätevä tk lääkäri korosti kovasti ,kun esikoisemme ensi kerran sairastu, kivun hoitoa. Kolme tunnin välein parasetamolia ja ibuprofeiinia vuorotellen. Näin saa lapsen nukkumaan ja syömään paremmin. Meillä oli esikolla korvakierre. Hänen kanssaa menimme yksityiselle ,josta saatiin riittävän pitkä lääkekuuri. Jatkuvissa flunssissa kannattaa myös miettiä sisäilmaa. Me asuttiin viime talvena rintamamiestalossa ja nyt uudessa omakotitalossa. Tämä talvena esikko on ollut kerran muutaman päivän nuhassa ja yhtenä päivänä oli kuumetta 37.5. Vauvalla on ollut muutaman päivän nuha. Vanhassa talossa esikolla oli jatkuva flussa.

Täällä vauva kiljuu ja jokeltaa jo paljon. On todella innostunut omasta äänestään. Tämän johdosta viihtyy taas paremmin lattialla, kun on tekemistä.
-Poni ja vauva pian 5kk
 
Heippa pitkästä aikaa!

Käytiin eilen neuvolassa, neljä kuukauutta tänään täynnä ja oli taas poika kasvanut. Painoa 8450 g ja pituutta 67,7 cm. 1,3 kiloa tullut kuukaudessa, huhhuh. Onko muilla isoilla vauvoilla ongelmia mahtua turvakaukaloon ? Meistä alkaa tuntua, että kaukalo ei enää kauaa mahdu, käytiin eilen jo vähän kiertelemässä ja katselemassa seuraavaa mallia, mutta alkaa auton mitat tulla vastaan. Vaihdettiin juuri ennen pojan syntymää farmarimalliseen Golfiin ja liian pieneen näköjään. Toisessa kaupassa meille kaupattiin sellaista Britaxin käännettävää alkaen 9 kg ja toisessa sanottiin, ettei sellainen vielä sovi kun ei poika istu. Kyllä se minustakin tuntui vielä ihan liian istuvalta asennolta, vaikka saakin hieman kenoon. Täytyykö tässä oikeesti lähteä autokaupoille että saa kunnollisen istuimen mahtumaan autoon. :/

Jossain välissä oli töihin menosta puhetta, mä en oo vielä kauheasti ajatellut asiaa, kesän ainakin oon ajatellut olla vielä kotona. Tietysti se riippuu paljon rahatilanteestakin. Vanhaan työpaikkaen ei kyllä kiinnosta ollenkaan mennä takaisin.

Imetystäkään en ole kauheasti miettinyt, kuinka kauan sitä jatkaa.

Kiinteitä ollaan nyt maisteltu kolmisen viikkoa. Perunaporkkanaa syödään yhä alle jääpalakuutiollinen ja siitä on mahakin mennyt kovalle. Pieni raukka naama punaisena vääntää kakkaa, eikä mitään tapahdu, välillä itkee sitä. On sitten otettu luumua, ruusunmarjaa ja päärynää mukaan, ne maistuu paremmin, muttei kauheasti ole helpottanut vatsaan. Myös Levolacia on kokeiltu ja kuumemittarinkin kanssa koitettu. Laitetaan nyt peruna tauolle ja koitetaan vaikka maissia tai muuta.

Velliäkin ollaan iltaisin syöty, muttei se - tai muutkaan syömiset - öihin kauheasti ole vaikuttanut. Tosin ei tuo poika taida edes nälkäänsä herätä, heräilee muuten vaan pölisemään sänkyynsä ja kun syöttäminen on helpoin konsti saada takaisin uneen, niin syötän. :ashamed: Jouluna oltiin mun siskon luona sisarusten ja äidin kanssa ja siellä poika nukkui kahdella heräämisellä, tosin nukkumaan saatiin tunti pari myöhemmin kuin kotona ja nukkui vaunuissa. Nyt pohdin, että pitäiskö kantaa vaunukoppa makuuhuoneeseen ja koittaa miten nukkuisi siellä tai vaihtoehtoisesti siirtää poika omaan huoneeseen. Meidän makuuhuoneiden välillä on vain kylppäri ja ääntä tuosta pojasta lähtee sen verran, ettei tarvi pelätä ainakaan ettei kuulisi sitä. Sitä vaan pohdin, kun tähän asti ollaan nukuttu samassa huoneessa, että tuleeko sitä sitten huoli kun ei kuule toisen tuhinaa ja käy sitten vähän väliä tsekkaamassa.

Määrät siis kiinteissä melko pieniä vielä, velliä menee iltaisin vajaat 200 ml.

Projektina vielä on Valtterin huoneen sisustus. Se on tällä hetkellä remppatavaroita täynnä eikä olla sinne mitään vielä hankittu. Välillä ollaan katseltu kaupoissa lamppuja ja mattoja, mutta on aateltu, et ei tässä nyt vielä kiire, hankitaan sitten joskus. Ei jaksais. :(

HooÄs: Hyvää synttäriä!

Siili ja Valtteri 4 kk
 
Synttärisankari HooÄssälle onnittelut! :flower:

Mä aion imettää niin pitkään kuin maitoa riittää ja lapsi haluaa imeä. Esikoinen lopetti itse imemisen ollessaan 11,5kk. Töihin menin hänen ollessa 9,5kk. Eipä silloin tullut imetettyä kuin aamulla ja illalla ja pitkään tuntui, että poika lutsuttaa tyhjää tissiä, kunnes itse lopetti koko homman. Hyvin voi siis imetys onnistua, vaikka itse kävisi töissä! Mulla vielä vuorotyö ja epäsäännöllinen työaika 8 ja 24 välillä.

Meillä löydettiin sormet n.3kk iässä ja nyt 3,5 iässä on löydetty myös varpaat. Molempia jaksetaan ihmetellä pitkään ja hartaasti, niille jutellaankin, ja myös muiden sormet kiinnostaa. Tarttumaote tuli melkein samassa "sormien löytymisen" myötä, eli aika aikaseen. Sen sijaan kääntyminen ei ihan vielä onnistu, pääsee kyllä muuten ympäri, mutta ei hoksaa ottaa kättä sieltä alta pois.

Joulu meillä meni ihan hienosti, aatto oltiin kotona, muuten reissussa. Reissussa huomattiin, et eroahdistus tekee tuloaan, väliin kelpasi vain äidin tai isän syli... meille ihan uusi juttu, kun esikoisella ei ole vieläkään ollut sitä! (on nyt vajaa 4-vuotias)

Kiinteistä ollaan maisteltu perunaa ja mustikkaa. Mustikasta neiti ei oikein välitä, peruna menee paremmin. Illalla annan perunaa, niin yöllä neiti herää sit vaan 2x syömään entisen 1-2t välein sijaan ja iltapäivällä marjasosetta. Muuten koitan vielä hetken pärjätä maidolla. Seuraava neuvola on 12. päivä, sieltä sit uusien mittojen mukaan katsellaan, alanko antaa enemmän soseita vai riittääkö maito. Helpommallahan ite pääsis, jos pystyis menee mahdollisimman vähillä soseilla ja paljolla imettämisellä.

Tais olla jotain muutakin kommentoitavaa, mut vauveli heräs...

Hemuli ja Rimpula 3kk3vko
 
Sone
Taidan viel ootella jonkun aikaa ennen kun kokeillaan hyppykiikkua, luulen et tytsi ei oo ihan viel valmis siihen. On vähän hitaammin syttyvä tapaus kaikenkaikkiaan kun esikoinen, sinänsä ihan kiva että on rauhallinen lyyli :) (äitiinsä tullu :whistle: :saint: )

Kiinteitä meil ei mene mut maistellaan kuitenkin että tottuu makuun, sylkee ulos tasasta tahtia :p (Porkkanasosetta) Tissimaidolla ja satunnaisesti tuttelia illalla, nyt on taas vähän paremmin tullu omaa maitoo kun alkaa parantua tuosta flunssasta. Kunhan noita kiinteitä alkaa menee oikeesti niin lulen että saattaa sit riittää rintamaito ja voidaan tutteli jättää pois.

Onks muiden vauvat viel kapalossa? Mie oon joinain öinä laittanu niin on käyny takas nukkumaan, hää haluis valvoo tuossa 3-4 aikaan aamuyöstä! :headwall: No sit on nukahtanu kun loppuu käsien ja jalkojen säpsiminen :)

Aava on löytänyt varpaatkin, niitä on kiva räplätä :)
 
Neiti nukkuu vieläkin, nyt jo 12h. ja illalla tosiaan kävi jo 20 jälkeen nukkumaan ku yleensä sillon 00-00.30 aikaan!!

Mutta tänään lapset menee hoitoon mummolaan ja myö lähetään juhlimaan miehen kanssa. Kaverit meni eilen naimisiin ja tänään on sitten hääjuhla! ihanaa ku pääsee näkee kavereita!!!

Mutta RAUHALLISTA VUODEN VAIHDETTA KAIKILLE!!!

äiti lpr ja tipi 4.5kk
 
Meillä suuri kokoinen vauva (taitaa olla palstan suurimpia, 4 kk neuvolassa 8,675 kg) ja ahdasta alkaa turvakaukalossa olla. Me kans käytii joulun alla katsomassa turvaistuimia, Britax multi-techiä katseltiin samoin Gragoa, mutta toivottavasti vielä hetken menisi tuossa kaukalossa, kun siinä on kuitenkin asento hyvä.

Argh! Meillä keksi, että peruna-porkkanasose on yök ja oikein yökkäilee sitä, mutta kuningatarta menisi vaikka kuinka. Ajateltiin laittaa herkut pannaan kunnes kasvissose taas maistuu. Tosin on se kamalan näköistä kun toinen vedet silmissä sitä yökkäilee. Alkuun soi perunaa ihan hyvin, tai niin hyvin kuin nyt syömään opetteleva syö, mutta nyt sylkee pois ja yökkäilee.

Olen kolmena viime yönä unikouluttanut Danielia Pentleyn oppien mukaan. Enkä olisi uskonut mutta se näyttäisi toimivan. Meillä siis menee yöunille noin klo 21, nukahtaa tissille, josta nostan sänkyyn, heräilee muutaman kerran noin puolen tunnin välein kunnes nukahtaa pitkälle unijaksolle, joka on ollut vain 2 h. Nyt olen tissittänyt, mutta nostanut sänkyyn ennen nukahtamista, eli yritän poistaa imemällä uneen assosiaation. Viime yönä ei syönyt kuin 3 kertaa ja kaksi muuta herätystä sain jatkamaan unia hyssyttämällä. Odotan innolla, että saan ko. kirjan lainaan. Siinä käsittääkseni on pehmeät metodit unikouluttamiseen, eikä mitään huudattamista.

Mutta nyt koirien kanssa ulkoilee, kun mies on pojan kanssa vaunuilemassa

Rauhallista vuoden vaihdetta kaikille!

Lauren-78 ja Daniel 5 kk
 

Yhteistyössä