***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HooÄs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pulloja pitää keittää siihe asti ku rupee syömään kiinteitä. Mutta sitäpä en muista missä vaiheessa syöminen luokitellaan jo syömiseksi :D , siis alkuunhan se on vaan maistelua ja yökkäämistä :kieh:

Meillä oli eilen hurja härdelli!! 10 lasta 3.5kk - 12v. oli paistelees pipareita meillä, eli 8 lasta paisto ja kax oli vielä niin pieniä että ei voineet osallistua :heart:

Mutta kivaa oli, niin äiteillä kuin lapsillakin!! Meillä on ollu tällänen pikkujoulu perinne jo 5 vuotta!!

nyt ei kerkee enempää, pitää lähtee esikoisen kaa saunomaan!!
ä ja Tipi 3.5kk

Mulle kanssa sanottiin synnärillä että pulloja tulee keittää niin kauan että kiinteitä syö.

Mä olen ihan ihmeissäni... meillä kun nämä päiväunet on ollut aivan katastrofaalisia aina, niin tänään aamupäivällä poju nukkui paikallaan olevissa vaunuissa yli 2h ja nyt on nukkunut, myös paikallaan olevissa vaunuissa, jo 2h!! Tällaista ei ole sattunut sitten ensimmäisten elinviikkojen!

Triinu luultavasti miehelläsi on tosiaan kova halu jo päästä osallistumaan vauvan syötöissä. Näin myös meillä, mutta mies onneksi hyväksyi sen että ehtii kyllä syöttämään pojua, vaikka se ei tapahdu ihan vielä. Toivottavasti miehesi ymmärtää että et sinä tahallasi viivytä kiinteiden aloitusta, vaan että kyseessä on vauvan paras!!
Meillä koitettiin viikon verran maissivelliä, mutta koska siitä ei ollut mitään hyötyä noihin öihin niin en kokenut tarvetta jatkaa sitä, vaan pelkällä rinnalla mennään taas.

Meillä poju jo melkein kääntyy selältä mahalleen, mutta toinen käsi jää niin pahasti sinne alle, että ei vielä pääse kunnolla kääntymään, vaan jää ennemminkin sellaiseen puoliksi kyljellään olevaan asentoon :D

Ruusulainen ja poju, 5pv vajaa 4kk

mä en ole keittänyt pulloja kun pari kertaa aleksin olemassaolon aikana.

Meilläkin kävi sellanen ihme äskön että aleksi nukku partsilla kertaakaan heräämättä melkein kaksi tuntia ja sitten nukahti vielä mun syliin maitopullo suussa ja nukku puoli tuntia. Meillä kun ei olla viime päivinä nukuttu kuin puolen tunnin pätkiä. Tää oli siis todella ihme :) . Tais olla jätkä vaan tosi väsyny kun oltiin ideaparkissa tänään koko aamupäivä shoppaamassa miehen kanssa.

Aleksi menee huomenna mummulaan kun mulla, siskolla ja esikolla on pikkujoulut :) . Askarrellaan joulukortteja ja joulukoristeita. Syödään joulutorttuja ja piparkakkuja ja juodaan glögiä. Mies on lähös veljensä ja isänsä kanssa tyhjentään yhtä asuntoa.

Meilläkin aleksi yritti kääntyä tänään. Tai siis sängyllä käänty jo kerran ja olkkarin lattialla käänty melkein, mutta sitten hepas ja luovutti. Mutta sain uutta toivoo että ehkä joskus meilläkin..

aleksi on kyllä tosi helppo shoppailuvauva. Tänäänkin oli aivan kiltisti autokaukalossa joka oli matkarattaissa. Siinä se hymyili ja jokelteli. Ainut jos tuli nälkä tai kakka niin sitten hepattiin. Ihana kun voi ihan hyvillä mielin mennä ostoksille kun ei tartte stressata että huutais koko ajan.

Mies jäikin tänään 14 päivän vapaille, on meinaan pientä luksusta. Tiistaina sovittiin että menen kaverille ihan yksin kahvitteleen. Sielläkin on kuitenkin kolme tyttöä. Kamu laittaa ensin esikkonsa kouluun ja toisen kerhoon. Pienimmäisen päikkäreille, joten saadaan kerrankin ihan rauhassa juoda kahvia ja juoruilla

Nyt tekeen salaattia ja patonkia iltapalax, esikkokin kohta kotiutuu isältänsä

Ai niin, nyt on molemmille pojille hommattu joululahjat. Nyt on enää aikuisten lahjat hommattavana. Aleksille ostettiin kävelytuoli ja sellanen soiva ja puhuva lelu. Esikolle hommattiin olipa kerran keksijät-dvd, mauri kunnaksen avaruuspeli ja muumilaiva. Muut saa hommata muut lahjat esikolle. Saa taas kauheen määrän, mutta on tässä tänä vuonna noita suuria muutoksiakin tullu ja on ollu niihin nähden kiltti (kauheeta selittelyä)

Nyt iltapalalle

salah ja Aleksi 3kk ja puolet päälle

Tosi harmi kun tää pino on näin hiljentynyt ja kaikki nähtävästi siirtynyt sinne "faceen". On ollut tosi mukava käydä täällä tähän asti päivittäin lukemassa teidän kuulumisia ja saada vertaistukea... On ollut helpottavaa huomata aina että muutkin kamppailevat aina samojen ongelmien kanssa..Toivottavasti edes muutamat mammat pysyisi täällä mun seurana...

Mairo ja tyttö 3kk 3vko 1pv

Minä en ainakaan katoa minnekään :wave: Taidan käydä täällä vähän liiankin usein, kun välillä tulee käytyä useammankin kerran päivän aikana :ashamed:

Poju on ulkona unilla, mutta minä en saa mitään aikaiseksi... surffailen vaan netissä, on jotenkin niin veto pois.
Mitenköhän minä ollenkaan pärjään ensi viikolla kun ei enää tule BB:tä... olen ollut todella pahasti koukussa siihen tällä kaudella!

Me ei siis itse osteta vielä mitään lahjaa vauvalle, kun leluja on jo yllin kyllin, mutta isovanhemmilta hän saa syöttötuolin, niin on sitten valmiina kun se aika tulee!

Kaipa sitä pitäisi yrittää nousta ylös tästä tuolilta ja saada jotain aikaiseksikin tänään.

Ruusulainen ja poju

olipa härdelli meillä aamulla. Kiukuttelin väsyneenä, kun en saanu aleksia viiden aikaan rauhottuun. Suututin miehen ja tiuskin esikolle :( . No anteeksi on pyydetty.

Leivottiin äskön esikon kanssa joulutorttuja ja piparkakkuja. Sitten tein vielä pastasalaatin. Kohta lähdetää siskolle viettään niitä pikkujouluja. Sain sitten vielä siivottua vaatehuoneen. Huomasin että esikolla on niin paljon vaatteita, ettei tarvi mitään uutta. Kiva välillä näinkin. Löysin myös mun vanhempien ostaman käyttämättömän toppatain ja housut esikolle. Oltiin meinaan jo ostamassa uutta. Onnex seppälästä ei sillon löytyny. Nyt on aivan kauhee himo siivota lisää, mutta pitäis mennä suihkuun ja alkaa valmistautuun lähtöön. Ei, kyllä taidan vielä pari laatikkoa eteisestä siivota.

Joulu on oikeesti jo tosi lähellä, oikein havahduin tänään siihen tosiasiaan että täytys toi joulusiivous alottaa ihan oikeesti pikkuhiljaa, ettei tule kiire. Joulukoristeet täytys myös kaivaa kellarista esille ja vähän koristella joulua täällä. Viime vuonna tähän aikaan en vielä edes tiennyt itse odottavani aleksia, hassua..

Nyt siivoon ja suihkuun

salah ja aleksi (tai siis esikko, kun aleksi mummulassa)

Mä en ole röyhtäyttänyt enää aikoihin, yöröyhtäytykset lopetin jo ennen 2 kk ikää ja kokonaan lopetin jotain 2,5 kk ikäisenä. Ei vain enää vaatinut/tarvinnut röyhtäyttää.

Eilen oli illalla vieraita ja sitten tuli käymään yksi "yllätysvieras pariskunta". En voi käsittää, miksi Daniel huutaa aina aivan järjettömästi tämän yllätyksen tulleen parinkunnan läsnäollessa. Aiemmin olen pitänyt huutoa ja heidän läsnäoloaan sattumana, mutta nyt huuto vaimeni/lakkasi, kun menin eri huoneeseen ja taas kun menin pojan kanssa olohuoneeseen huuto alkoi. En oikein laittaisi sitä vierastamiseksi, koska on ollut samanlainen jo ollessaan muutaman viikon ikäinen. Daniel ei ole edes koskaan ollut heidän sylissään. Kun tämä pariskunta lähti, poika rauhoittui. Sama on yhden toisen henkilön kanssa, Daniel on silloin aina kiukkuinen tai sellainen perustyytymätön kaikkeen, missään ei eikä mitenkään ole hyvä. Voisiko nämä tietyt ihmiset luoda jotenkin jännittyneen tai hermostuneen ilmapiirin, jossa pikkuinen ei tunne oloaan turvalliseksi tai jotain?
Nukkui sitten yönsäkin tosi levottomasti, ikään kuin ei olisi päässyt rauhoittumaan siitä huudostaan.

Joulusta on ollut paljon puhetta, mä ostan pojalle lahjoja. Huomasin tuossa yhtenä päivänä, ettei lapsi raukalla ole yhtään leluja =) No tämä on kerrottu myös kummeille, joten eiköhän niitä romuja ala kertymään.

Niin se aika menee huomenna tulee jo 4 kk täyteen

Lauren-78 ja Daniel

niiskuneiti: mie kyl pesen tuttiosatkin ihan vaan koneessa. oon aina pessy. sillon tällön keitän, aika harvoin. ja imetyksen jälkeen en oo oikeestaan ikinä röyhtäyttäny, pullosta annon jälkeen röyhtäytän sillon tällän, yöllä en ikinä.

iltaa!

minäkään en täältä häviä! Nyt pikasesti koneelle kun vointi antaa myöden ja isäntä lähti kauppaan. Tilda nukkumassa.

Alkaa stressinsietokyky vissiin olla ääriään myöten täynnä mulla kun rupeaa ihan elimistö ramppaamaan. Eilen ambulanssi haki mut kahden jälkeen päivällä kun puolenpäivään alkanut äärettömän huono olo vaan jatkui ja jatkui. Pystyssä ei kärsinyt olla ees vessareissua vaan alko pimeneen silmissä ja tuntui että verepaineet on taas katossa ja syke samoin.

Mentiin sitten tk:hon jossa olin kolmesta puoli seittemään. Kaks pussia laitettiin tipalla menemään nesteitä. Sydänfilmiä otettiin pari kertaa ja laittoi lähetteen huomenaamuksi labraan kaikkiin mahollisiin verikokeisiin. Mm. sokerit, kilpirauhas, kalkki/kalcium, verenkuva yms... saas nähä kuinka rei´itettynä tullaan takasin ja kanttuvei... mutta jospa nyt löytyis syy miksi mulla on jo kauan ollut niin ihme oloja. Toivottavasti ei mitää tappavaa löydy.

Esikoinen hoivaili mua ihanasti kun tulin teekoosta kotia, silitteli ja toi vilttiä yms, tänään tyhjäsi tiskarin ja hääräs tiskiluutun kanssa! Ikää 5v!

Keskimmäiselle tuli vissiin vesirokko, aamulla jo näytin miehelle että ihme näppy sillä otassa ja nyt kun puin sille vaatteita etä lähtevät asioille niin niitä olikin joka puolella. Varmaan Tildallakin se pöpö kun on vaan kitissyt, tissilläkin eikä meinannu alkaa päikkäreille ollenkaan. Saas nähä millanen viikko tulossa kun isäntä menee vielä iltavuoroon. Jos mua ei laiteta sairaalaan niin lähen tiistaina mun kotia jossa on sitten muitakin katsomassa lasten perään ja jospa ite sais otettua vähän rennommin.

Tillintallin oleva mammaliini83 ja Tilda 3,5kk

mammaliini83 :hug: Onneksi voi mennä kotiisi lepäämään. Varmasti lapsen sairaus on niin stressaavaa ,että oma kroppa alkaa myös oireilla. Nyt vaan lepoa!!! Toivottavasti ei mitää vakavampaa löydy.

Meillä on myös pari kertaa tuumattu alkaa vierastaan. Tänään mummo näytti niin vieraalle ,että tuumasi itku päästä. Noin viikko sitten toisella mummolla oli rullat päässä niin vauva pelästyi. Toivottavasti ei mitää tuon kummempaa vierastusta tulisikaan. Esikolla ei ollut kuin yhden kerran vierastus itkukohtaus.

Mä odotan joulua jo kovasti. Huomenna lähdemme miehen kanssa jouluostokselle. Vauva lähtee mukaan ,mutta esikko menee mummolle. Vauva on helpompi pitää mukana, kun ruoka minun mukana. On nyt niin kiva valmistautua jouluun ,kun eka joulu uudessa kodissa. Esikko on ihan innoissaa jo nyt tontuista ja joulupukista. Onneksi kerhoon tulee pukki niin ei sit aattona ole liian jännää ,kun pääsee vähän harjoittelemaan.

Vauva tosiaan nukkuu pikku unosia ja esikko lähti miehen kanssa ostaa karkkia ,kun BB-finaali tulee. Saas tosiaan nähä mitä ensi viikolla katotaan ,kun BB loppuu.
Ihanaa ensimmäistä adventtia mammoille ja vauvoille perheineen!!
-Poni ja vauva 3½kk

:attn: en myöskään aio hävitä täältä mihkään!!!

mut nyte on kovin kiire aikaa, ei ehdi ku lukea. pölisen paremmalla ajalla :)

mammaliinille erityisesti isoja jaksuja! toivottavasti vain jotain stressireaktiota tuo!

Noista tuttipulloista, mulla on tapana pestä tuttiosat käsin. Eilen just löysin anoppilan vintiltä esikon loput tuttipullot, jotka oli tarkotus ottaa sieltä jo aiemmin, mutta raskaushan olikin sitten loppuajasta sellanen etten päässy niitä hakemaan... Uudet tutit niihin pitää käydä ostamassa.

Röyhtäyttämisestä sen verran, että meillä vielä röyhtäytetään. Varsinki nyt ku tuo toinen rota on taas annettu, niin puklu tulee helposti ilman röyhtäsyä. Muullon se öisin jää tekemättä. Poitsu kyllä röhtäsee helposti, ku vaan ottaa pikkusen syliin.

Mammaliinille :hug:

Tiitu ja Rasmus, melkein 3kk 2vkoa

Niin ja meilläkään ei vielä pyörähdetä, kylellään kyllä kovasti ollaan. :)

Ekaks neidin 3,5 kk neuvolakuulumiset:
Pituus: 62 cm
Paino: 7420 g
Pipo: 41,2 cm
Jäntevä tyttö! Vatsamakuulla nojaa kyynärvarsiin, kääntyy selinmakuulla kyljelleen. Tarttuu leluun ja vie suuhun, ääntelee ja hymyilee vastavuoroisesti.

Eli meilläkään ei vielä käännytä mahalleen, vaan koko ajan kyljelle. Siitä kyllä on kova yritys, mutta ei vain pääse masulleen. Joku aika sitten neiti kääntyi monta kertaa selältä mahalle, mutta siihen päivään se jäi.

Mulle tui raskauskiloja peräti 24 kg ja niistä on edelleen jäljellä 6 kg. Ei taida ikinä lähteä, siltä ainakin tuntuu! Vielä olis yhdet farkut, jotka ei mahdu jalkaan. Kauhea pömppömaha on vieläkin :kieh:

mammaliini83: :hug: ja paljon voimia tilanteeseesi.

Onko kaikilla jo kuukautiset alkaneet?? Kaikkien kolmen edellisen aikana heti jälkivuodon perään tuli menkat. Jotenkin outoa, kun yt niitä ei kuulu eikä näy ja raskauden mahdollisuutta ei ole. Ainakaan ei ole oireita :laugh:

Meikäläinenkään ei katoa täältä mihinkään :wave:

Niiskuneiti26: Mä en oo koskaan vauvoja röyhtäyttänyt ja nyt meillä on lapsosia jo neljä. Ehkä ihan vastasyntyneenä jonkun aikaa röyhtäyttelin sillon, kun jaksoin enkä ole sitä sen koomin kokenut tarpeelliseksi!!

Joulu ja lahjat: Jouluvalot on jo ikkunoissa ja ne tuo iltaan ihanaa valoisuutta ja sit vielä kynttilät olohuoneeseen niiden lisäksi, niin ai kun on romanttista :D Yleensä meillä poltetaan sillon kynttilöitä, kun lapset on nukkumassa, mutta heidän ollessa paikalla osaavat kyllä niitä varoa. Joululahjaostoksille olis tarkoitus mennä huomenna!!! Muutamat paketit ostetaan/lapsi ja Camilla saa ehkä pari pakettia ja muualta saavat myös lahjoja jonkin verran.

Oon lasten kanssa lähdössä viikonloppukylään perjantaina. Ihanaa päästä välillä pois kotoa tän arjen keskeltä. Mulla kun ei ole ystäviä joiden luona vois kyläillä tai kuka tulis meille :ashamed: Meen sitten sillon tällön tätini luo muutamaksi päiväksi.

Tatjana80 ja Camilla 3 kk 3 vko

Päivää!

No niin talvi on taas lopullisesti hävinnyt ja vettä tulee taas tuutin täydeltä... :kieh:

Röyhtäyttämisestä, meillä röyhtäytellään hyvin vaihtelevasti. Poju on todella huono röyhtäsemään, joten en ole sitten kauheasti sitä harrastanut. Meillä kuitenkin pulautellaan runsaasti röyhtäisee ruuan jälkeen tai ei.

Mammaliinille hurjasti voimia arjen keskelle. Teillä ei totisesti ole ollut kaiken helpoin alku vauvan kanssa :hug:

Kuukautisia ei onneksi kuulu eikä näy täälläkään!! Ei ole kyllä yhtään ikäväkään vielä :D

Mulla tulee varmaan kohta vieroitusoireita kun ei enää tule BB:tä, niin kauan se 24/7 pyöri tuossa taustalla päivisin, että siihen jo tottui. No onneksi sentään Ansku voitti, se oli mun suosikki jäljellä olevista asukeista :D

Meillä tuntuu nyt yhtäkkiä nuo päiväunet parantuneet huomattavasti, taas poju nukkuu vaunuissa jo toista tuntia!!Toivottavasti tämä ei ole ohimenevää!!

Mie odotan kanssa jo kovasti ensi viikonloppua, kun lähdetään silloin yökyläilemään miehen siskon luokse. Siellä on pari vuotias tyttö, joka on erittäin innokas vauvan hoitaja.
On niin kiva päästä vähän pois täältä kotoolta välillä.

Ruusulainen ja poju 3kk 3vko 6pv :D

Heipsan - ei tämä mammakaan täältä mihinkään aio hävitä, vaikka anteeksiantamattoman vähän oonkin nyt täällä viime ajat pyörinyt :D

mammaliinille oikein paljon jaksamista ja voimahalauksia :hug: :hug:

Mä oon vielä keitellyt pullot ja tuttiosat joka kerta, mutta varmaan kohta voi jo siirtyä pelkkiin pesuihin ja keitellä satunnaisesti...

Tuli äsken ihan älyttömän tyhmä olo, kun luin ettei kovin moni röyhtäyttele enää :ashamed: Meitsi on röyhtäytellyt joka kerta yölläkin syöttäessä :headwall: Ei oo pieneen mieleen tullut, ettei se niin pakollinen kuvio oo, kun ei oo kauheesti pulautuksia tai masuvaivoja ollut pojulla muutenkaan... Täällä sitä aina oppii jotain uutta ja kiitos siitä =)

Elmeri kääntyy jo melkein mahalleen, mutta täällä jää kans käsi huonosti alle, joten vielä hiotaan :D Pari kertaa on onnistunut kädenkin vetään alta hyvin pois ja sitten onkin ihmetys ollut suuri, kun onkin maailma kääntynyt pikana toisinpäin :D

Vierastamista on ollut hiukan yli 2,5 kk ikäisestä... Ekaksi kohteeksi joutui mummi, jota huudettiin koko kuusituntisen vierailun ajan. Pikkumies oli kotiin tullessa niin hikinen, että pääsi suoraan ammeeseen... Viimeksi neuvolassa taas terkkaa katseltiin alahuuli väpättäen ja sitten alkoi huuto...

Neuvola olis taas ensi viikolla ja rotarokotteen tehoste. Saa nähdä kuinka paljon miehelle on tullut nyt pituutta lisää, kun viime kuussa oli kasvanut 4 cm.

Monelta teidän vauvat menee nukkumaan iltaisin ja heräilee aamuisin? Onko jo jonkinlainen säännöllinen aika, vai vaihteleeko paljonkin?

Ihanaa joulukuun alkua joka äipälle pesueineen :heart: =)

kaneliomena ja Elmeri (huomenna 4 kk)

Helou helou!

Nopeesti kuulumisia:
Aava kääntyilee mahaltaan selälleen mutta ei toisinpäin, tosin yritys on kova :) Kylellään jumettaa ja räplää leluja, muutaman kerran on tarttunut tuttiin ja saanut viimisellä suuhun :) Rauhallinen pallero edelleen! Meillä on aika väsyttävä tihee imu päällä nyt, toivon et menis nopeesti ohi, yöllä on syöty nyt 3-5 kertaa ja pitkät tovit, joten olis aika ihan palata siihen 1-2 kertaan yössä, jos siihen nyt enää palataan ennen kun aletaan kiinteitä maistella. Maidolla mennään tietty niin pitkään kun jaksetaan, mut jos yösyönti jää tohon että vauva nukkuu tissi suussa läpi yön niin sitten suosiolla pottua kun ollaan ohitettu tuo 4kk. Mut kaikki päivät on erilaiia niin katellaan nyt.

Nukkumaan käydään pääsääntöisesti klo 21.00 , kumpikin lapsista. Ite jaksaa valvoo sit just just tuonne kymppiin asti ja sit nukkumaan. Herätään 7-8 aikaan kaikki.

Päikkärit: Vauva nukkuu aamupäiväl noin tunnin ja sit käy nukkuu ulos 12-13 aikaan ja herää siinä klo 16-17, joten saa itsekkin omaa lepoaikaa. Esikoinen "nukkuu" eli jumettaa omassa sängyssä myös tunnin tai kaksi, riippuu että nukahtaako.

Vaipoista: Oma tekemät kestot käytössä, pitäs ommella lisää, oon vähän erimallisia ite tuunaillu nyt. Yöllä ja reissuissa pampersit. Ja jos vaippa on kuiva kun meen vaihtaa niin kävästään potalla (roikotan). Päivän aikaan aika monet lirut menee pottaan, kun pissi tulee aina kun herää unilta. Jännä juttu et miten äidinvaisto voikin olla niin vahva et välillä vaistoaa millon vauvalla on pissit tuloillaan. Mut eipä oo aikaa aina roikotella :laugh:

Enpä muista enää oliko muuta nyt, joten palataan myöhemmin..

Yhteistyössä