***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

Mä liityin facebookin elomassut 2008 ryhmään, joten löytää nyt sieltä sitten myös.

Joulusta ollut puhetta, me päätettiin olla kotona. Miehellä on isyyslomaa jäljellä, jonka pitää joulun aikaan, jotta ei vaan tarvitse mennä töihin. Meillä on yhteinen aika muutenkin vähissä, joten ollaan oman pikku perheemme kesken aatto kotona. Käydään toki mummoloissa pyhien aikana, kun samalla paikkakunnalla ovat.

Mä olen kans miettinyt samaa kun salamanteri85 noiden kiinteiden suhteen. Millaisilla määrillä aloitetaan ja milloin uskaltaa ottaa uusia makuja mukaan jne.
 
heissan!

Facebookista mä en oo näillä näkymin sinne tulossa, houkuteltu kyllä on mutta mulla on jo bebossa niin jätän ainakin toistaseksi väliin.

Täällä ihana ilma, käytiin kaheksan ja yheksän välillä kävellen koko perheellä kaupassa ja olis voinu olla kauemminkin pihalla, lapset oli päivällä pihalla kavereiden kanssa mutta en silloin ite selvinnyt. Meillä pystyy olemaan isommat tytöt jo tuossa pihalla, keittiön ikkunan eessä on leikkialue ja naapureiden tenavia on kans siinä.

Väkersin olkkariin sellaisen koristeen ; omenapuun oksa jonka laitoin ruskealla satiininauhalla kattoon kiinni. ja siinä on sellaset airamin miniled-jouluvalot ja hopalangasta taivuttelin kirjaimia jotka roikkuu sit siitä. Tykkään tosi paljon ja tuo metallilankataivuttelu/väkertely on tosi kivaa! Takaterassilla roikkuu ýks mun tekemä kynttiläkruunu johon menee joku 6 kruununkynttilää. Pitäis vaan löytää mihin jemmasin mun pyöröpihdit niin sais paremmin väännettyä noita. Mun tän hetkinen harrastus :)

Ens viikolla Tildan kans sairaalakäynti ja sit varmaan punnitaan ja mitataankin samalla.

Mammaliini ja Tillalilla
 
En ole mitenkään haka ton facebookin kanssa ja nyt kysyisin, että miten tuohon elomassut ryhmään pääsee, kun nyt tota facebookia ajattelin enempikin käyttää.

Meillä takkuaa illat jätkän kanssa, millään ei meinaisi mennä nukkumaan, vaikka selvästi väsyttää.

Aamulla on lähtö Fazerilaan ja Ikeaan siskoni ja tätini kanssa. Mennään bussimatkalle ja poika menee ekan kerran hoitoon miehen äidille, saa nähdä miten pärjäävät. Mies varmaan hakee pojan jossain vaiheessa päivää, mikäli ei joudu menemään töihin.
Ihanaa päästä shoppailemaan, vaikka rahaa ei juurikaan ole, mutta jos nyt jotain edes löytäisi.
 
eikös se ole ihan normaalia että vauva saattaa olla pari päivää kakkaamatta? Casper ei ole nyt kahteen päivään kakannut, piereskelee kyllä mahdottomasti ja vaivat on pissasia niin kuin ennenkin, ettei luulisi ruuan vähyydestä olevan kyse tämä kakattomuus?

Tuosta pikku miehestä on tullut ihan mahdoton kun ei meinaa enää ollenkaan aloillaan pysyä. Hoitopöydällä potkii ja häärää niin ettei vaipanvaihdosta meinaa tulla mitään. Sylissä imettäminenkin alkaa olla ihan taitolaji kun toinen vaan punnaa itseään ylöspäin ja jumppamatolla sama homma. Hetkeksi kun silmä välttää niin kaveri on jo puoliksi tullut jumppamatolta pois..ihme tyyppi :LOL:

Triinu ja Casper (parin päivän päästä 3kk)
 
Triinu: Meiän poitsu on kakannu ihan alusta asti vain joka toinen päivä ja ruokaa on ainakin saanu. :D Tyttö oli aikoinaan oikea kone siinä hommassa, näyttää olevan tosi yksilöllistä...

Salamanteri ja Lauren: Aloitin facebookiin aiheen kiinteistä. Meillä aloitettiin perunalla, 1tl eka päivänä, siitä pikkuhiljaa lisäilin. Vko sillä ja sitten uusi ruoka-aine. Nyt meillä menee ehkä ruokalusikallinen sosetta/ kerta.
 
Huomenta täältäkin

meillä oli nuhanenän kanssa vähän itkuinen yö.. :/ välillä tuli kamala huuto kun ei saanut kunnolla hengitettyä, sitten yritettiin sitä räkää imeä pois ja siitä se huuto vasta tulikin, mutta taisi olo kuitenkin vähän helpottua kun loppuyön hengitti paremmin.
Miten pitkään nuo nuhat kestää pienillä jos ei pahemmaksi mene? Muuten on onneksi ihan reipas ja iloinen poika eikä kuumetta ole.

Meilläkin poika kakkaa nykyisin vaan kerran päivässä tai joka toinen päivä, aloitti sen isänpäivänä =) , tietysti ettei isin vaan tarvi kakkavaippaa vaihtaa..

kahvin juontiin..
 
Miranth meidän poitsulla nuha kesti reilun viikon. Käytiin useampana päivänä sairaalassa lastenpolilla missä sai hengitellä spiiraa ja imettiin limaa pois, joten poika paranikin sitten melko nopeasti. Onneksi ei ollut sitä rs-virusta, mikä saattaa kestää paljon kauemmin.

Tuosta vauvan kakkaamisesta vielä, että Casper yleensä "tekee tortut" monta kertaa päivässä, joten sen takia ollaan ihmetelty tätä parin päivän mittaista taukoa :whistle:

Vauvan päikkäreistä olisi asiaa, oon nyt tehnyt sen virheen että olen nukuttanut pojan päikkäreille kanniskelemalla ja hyssyttelemällä. Itsehän tästä joudun kärsimään kun selkä alkaa vihoittelemaan, mutta kun ei joka kerta jaksa/pysty lähteä uloskaan kun poikaa alkaa väsyttämään, vaikka vaunuihin nukahtaakin lähes heti. Itsekseen ei nukahda ja kaikki muut keinot ollaan koitettu, rintarepussakaan ei enää viihdy yhtään, joten tuo kanniskelu tuntuu olevan nyt ainut vaihtoehto miten saa rauhoittumaan. Tuntuu vähän oudolta että noin pieni pitää auttaa nukahtamaan, kun kuitenkin tarvitsee vielä paljon unta ja selvästi on väsynyt. Ei vaan meinaa rauhoittua muuten kuin syliin, tuttiakaan ei huoli |O

Mulla onkin hirveä stressi tuosta että saan pojan nukahtamaan ja huudon lakkaamaan kun tuo ukkoni ei yhtään siedä vauvan huutamista ja alkaa sitten mulle raivoamaan. Helppohan se on syyttää toista, mutta eipä tuo tee itse mitään sen eteen että Casperin saisi nukahtamaan.
Välillä niin kyrsii kun oon melkeinpä yksin hoitanut nyt pojan. Ei tuo toinen tee mitään muuta kuin vähän seurustelee sen kanssa, ja juuri silloin kun poika pitäisi jo pikkuhiljaa saada yöunille :headwall: on se kumma kun ei voi sen vertaa ymmärtää ja sitten se pistetään mun viaksi kun poika kitisee nyyh.. :ashamed:
 
Kakka-asiaan Triinulle vielä sen verran että meilläkin tuli aiemmin kakka neljästi päivässä ja sitten ihan yhtäkkiä muuttui tuohon kerran päivässä tai joka toinen päivä tahtiin, sitten sitä kyllä tulikin aika lailla.. =)
 
Kirjottelen nykyään mieluummin facebookiin, kun on suljettu ryhmä, mutta nyt välillä tänne, kun täällä on ollut puhetta rintaraivareista.Meillä on taas alkanut takkuilut rinnalla. Pari viikkoa menikin tässä välissä ilman mitään, mutta nyt ei taas rinta kelpaisi ollenkaan :| Vitsit, että turhauttaa!!!!!!!
Oon kyllä ihan varma, että johtuu siitä, kun on nyt saanut korviketta iltaisin pullosta. Siitä sen maidon kun saa niin paljon helpommin.

Olin jo sitä mieltä, että syököön sitten korviketta ja pullosta, mutta luin äsken jotain neuvolasta saatua ruokaesitettä missä joka välissä korostettiin, kuinka äidinmaito on lapselle parasta ravintoa. Nan-tetran kyljessäkin sitä toitotetaan, tulee ihan mieleen tupakka-askien varoitustekstit, ärsyttää!!Miten Tatjana teidän neidin raivarit, onko yhtään helpottanut ja jos on, oisko vinkkejä?

Oon kyllä muutenkin niin älyttömän kiukkuisella päällä, ärsyttää vaan ihan kaikki. Mahtaakohan johtua pillereistä(cerazette), kun tuntuu ihan siltä kun ois murrosikä tullut uudelleen(=ketuttaa koko ajan).Kokemuksia cerazeteista?

Kakkaamisesta: Meillä on noin kuukauden ikäisestä kakattu suunnilleen kerran viikossa ja sillon sitä tuleekin niskaan asti :D

Nyt jatkan kiukuttelua seinille(mies sulkapalloa pelaamassa ja poju päikkäreillä ulkona)



 
neitiperho
Anteeksi, mutta alko huvittamaan tuo Oviilin teksti. Mutta juuri tuotahan se on, välillä vaan kun kaikki ärsyttää niin suunnattomasti. Mä oon silti päättänyt, että lapseni syö sitä mikä sillä hetkellä parhaiten menee...tarkoitan siis juuri tuota korvike/äidinmaito asiaa. Toki kaikki toitottaa kuinka oma maito parasta. Meillä edelleen imetys sujuu, mutta iltaa kohden maito ei enää riitä. Niinpä iltaisin otetaan lisämaitoa 1-2krt. Enkä siitä huonoa omaa tuntoa enää saa. Neuvolastakin sanoi, että hyvä kun saa vähän lisuketta, että olisi kohta siitä sanonutkin, että kannattaa alkaa antamaan lisämaitoa, koska harvoin oma maito enää riittävä kasvavalle lapselle. Näistäkin toki eri ajatuksia niin monia kuin ihmisiä. Älä siis huoli oviili. Jos pulloruokinta teillä toimii parhaiten, sitten teette niin. Et sä lastasi sillä pilaa. Olet kuitenkin oman lapsesi asiantuntija.

Me aloiteltiin tosiaan vajaa pari viikkoa sitten hedelmäsoseiden maistelu. Ensin otettiin omenaa, maisteltiin sitä noin 5-6pvä ja ensin yksi lusikallinen/pvä. Sitten kaksi jne. Vaihdettiin sitten päärynään ja eilen purkki oli jo tyhjä. Neidillä kun suu aukeaa jo lusikan nähdessään ja naurattaa. Maitoa sitten siinä ohella myös juodaan.

Yöt meillä alkaneet menemään juuri niin kuin shihtzu sanoi. Päivisin ei mitään ongelmaa, tyttö nukkuu melkein kello kaulassa. Illalla kun olisi aika käydä yöunille, niin ei sitten millään keinolla. Ihan väsynyt on, silmät luppaa sylissä, silti vaan huutaa/itkee, nukahtaakin välillä, mutta sänkyyn kun neidin saat niin saman tien alkaa huuto. Päivällä ei tarvi kuin vaunuihin/sänkyyn laittaa niin nukahtaa samantien. Eilen nukahti lopulta 23 aikaan, herää klo 03 ja 07 syömään. Ennen söi vain kerran yössä ja nykyään kahteen otteeseen. Tästä syystä ajatellut, että aletaan iltaisin kokeilemaan jotain muuta syötävää. Nyt siis tuttelia menee iltaisin se pari desiä, joka ei näytä enää riittävän. No seurataan tilannetta.

Neitiperho ja Iina 3kk1vko
 
Mun mielestä nuo korviketölkkien tekstit on ihan älyttömiä muutenkin; onpa kiva kun imetys ei onnistu ja tuntuu pahalta, niin sitten viel korvikepurkkikin syyllistää: älä anna tätä maitoa lapsellesi, vaan tissiä tissiä vaan!!! Vähän kärjistetysti :LOL: Mä olin eskoisen aikana vähän herkkä tuon asian kanssa, kun imetys ei onnistunut niinkuin halusin. Tytön kanssa on onnistunut hyvin:)
 
Kommentoin, vaikka en ketjuunne kuulukaan, kun täällä moni tuntuu painivan saman ongelman kanssa kuin mekin elokuisen tytön kanssa eli nukahtamisvaikeuksien. Meillä toimii kapalointi tosi hyvin - monesti, jos ei meinaa millään rauhoittua ja nukahtaa ja kitisee ja itkee vaan, niin kun kääräisee peittoonsa tiukasti niin sammuu oikeasti saman tien! Kannattaa kokeilla!

Toinen juttu mikä meillä taitaa olla on se, että illalla maitoa tulee hitaammin eli heruminen kestää kauemmin ja tyttö on tottunut siihen, että maitoa alkaa tulla ekasta imaistusta lähtien. Illalla kun on väsy, ei kärsivällisyys riitä herutteluun ja siksi hermoaa eikä ala syömään eikä tietty nukahda, kun on nälkä... Paitsi sitten kun väsy lopulta käy ylivoimaiseksi, nukahtaa ja nukkuu puolisen tuntia, sitten malttaa herutella kauemmin ja saa syötyä ilman ongelmia. Eilen kokeiltiin antaa pullosta maitoa pieni määrä ja sammui saman tien! Kokeillaan tänään toimiiko sama juttu. Toivotaan, koska koko viikko on ollut iltaisin sellaista kitinää ja taistelua että alkaa itseä jo väsyttää.

Hyvää joulun odotusta teille kaikille! :)
 
Triinu mä kirjottelin myös aikasemmin tosta vauvan "kakkaamattomuudesta". siis meillä teki kakat n. 4-5krt/pvä kunnes yhtäkkiä lakkas että tulee viikon välein. ilmaa, ja eritäin pahanhajuista tulee kyllä. säikähdin sitä, oon neuvolaan ollut yhteydessä niin siellä sanottiin että se on ihan normaalia. Vauvan suolisto on vaan niin kehittynyt että käyttää kaiken saaman maidon hyödykseen. ja kyse ei ole siitä etteikö saisi riittävästi ruokaa, meidänkin neiti kasvaa yläkäyrillä.

meillä rupee kipeänä olo helpottaa,tytöllä oli siis korva+silmätulehdus+flunssa. nyt on nenää enää tukkonen, yöt on aika hankalia kun ei meinaa saada aina kunnolla hengitettyä. :(

 
Moiks!

Tuntuupa hurjalta, kun puhutte jo kiinteiden aloittamisesta! Tosin kun tää meidän neiti syntyi vasta syyskuun puolella, ei oo vielä ees 3kk... en oo vielä ees ajatellut kiinteitä, niin pitkään kun vaan pärjätään pelkällä maidolla, sillä mennään. Se on niin helppoa ja vaivatonta, pääsee ite paljon helpommalla :D ehtii sit puolvuotiaanaki alottaa kiinteät. Tosin esikolla alotin jo 4kk iässä, kun ei pelkkä maito enää riittänyt.

Meillä neiti kakkii monta kertaa päivässä. Alkuun oli joka vaipassa kakat, nyt on jotain 2-4 kakat/päivä.
Meillä kestoillaan, vaipan vaihdan n.2t välein plus aina jos kuulen, et kakka tulee. Joskus ottaa ne 4t päikkärit, sillon on tietty pidempi vaihtoväli. Välillä on vaippa ihan kuiva, neiti tykkää tehä pissat hoitopöydälle. Sen sais varmaan jo opetettuu lavuaariin (joku sillon odotusaikana laittoi linkin kokonaan vaipattomuudesta) jos vaan itellä olis tarpeeks viitseliäisyyttä... ei olla viel jaksettu... vaippoina meillä on taskumallinen sisävaippa, minkä sisään laitan froteeta imuksi ja sit vielä kuori päälle. Hyvin on toimineet. Öisin käytän kertiksiä, ettei tarvii yöllä vaihtaa vaippaa.

Facebookissa en oo vielä vastannut kenenkään ystäväpyyntöihin. Ei oo mitenkään henkilökohtaista, älkää suuttuko, mä vaan en haluu sinne 500 ystävää, vaan sellasii, joiden kanssa oon oikeesti kaveri, siis ihan oikeessa elämässä, netin ulkopuolella. Vaan siellä ne ystäväkutsut odottaa, jos muutan mieleni =) .

Ja jee, meille ois näillä näkymin tulossa vauva tai kaksi keväällä!! Koiravauvoista on kyse.. tänään juttelin kasvattajan kanssa, vähän aikaa sit on astutettu meidän edesmenneen (jäi auton alle) koiran äippä ja jos tulee pentuja, ne ois just passelisti mun ja pojan synttäreiden aikaan luovutusikäsiä... ja jos jäi tyhjäks, meidän koiran sisko astutetaan sit... aivan huippua!

 
oika on ollu taas ihan hirviö tänään. missään ei oo hyvä. kiukkuaa vaan.. tuleekohan hampaita ja sitä huutaa? koko ajan järsii jotain ja kuola valuu.. oon ihan poikki ku ei suostu nukkumaan. autossa vaan nukku tänään puol tuntia ja toiset pikku torkut otti pari tuntia sit.. muuten ei oo nukkunu ja kiukkuaa vaan.. kyllä välillä ottaa pattiin :|
 
Tulin pikaisesti kertomaan meidän neidin rintaraivareista. Eli niitä on edelleen, mutta hieman ovat kuitenkin jo vähentyneet ja enää ei huuda ihan kurkkusuoraa huutoa päivisin. Viime keskiviikkona aloitettiin neuvolan suosituksesta vyöhyketerapia ja nyt maanantaina olisi seuraava käynti. Vyöhyketerapeutti kuuli myös Camillan itkua/huutoa ja totesi, että se ei todellakaan ole normaalin kuuloista, että kannattaa vaatiia kunnon tutkimuksia mistä se johtuu.

No, käytiin nyt torstaina lääkärissä uudelleen, kun vauva on sen kaksi viikkoa huutanut kurkku suoraa päivät ja takunnut rinnalla. Lääkäri määräsi verikokeisiin seuraavaksi aamuksi, eli sielä käytiin eilen. Myös eilen iltapäivällä olimme lääkärissä kuulemassa tulokset: pissa puhdas, verensokeri ja hemoglobiini normaalit, verenkuva ok, munuaiskokeet ok, tulehdusarvot ok, MUTTA maksa-arvoista kaksi oli koholla: asat- ja alatarvot. Sen kummemmin ei niihin kommentoinut, vaan laittoi normaalin lähetteen lastenpolille ja aika tulee joskus postissa. Hieman huolestuttaa, että miksi ne maksa-arvot oli koholla ja mitä se nyt sitten tarkoittaa tai mitä on vialla. Ei tässä auta muu kuin odotella vain aikaa.

Oon myös pidentänyt ruokailuaikoja päivisin. Camillahan syö muuten tunnin välein joka päivä iltaan asti. Nyt pidän ruokailussa taukoa noin 2-3 tuntia ja puolen päivän maissa vaavi saa porkkana-perunasosetta jota syö hyvällä ruokahalulla!! Myös käytiin eilen paino- ja pituustarkistuksissa neuvolassa, että lääkäri sai nekin käyrät tutkia. Paino menee edelleen ylöspäin vaikka onkin takunnut rinnalla ja pituus on myös ok.

Tuun toisella kertaa lukemaan tarkemmin juttunne. Onko muilla kokemusta noista maksa-arvoista ja mitä tarkoittaa, kun ne on vauvalla koholla (ei sanonu paljonko koholla)?? Aikuisista kyllä tiedän jos arvot koholla.

Huolestunut Tatjana80 ja neiti 3 kk 1 viikko 5 pvä (vissiin)
 
Tatjana, täällä vauva puolella oli joku aika sitten sellanen ketju kuka kyseli noista maksa-arvoista kanssa!! Toivottavasti kaikki on kunnossa!!

Neiti nukku yön taas hyvin, heräs kerran syömään, sitä ei oo tehny moneen yöhön! Ja masulleen kääntyy jo niin liukkaasti että, käsikin siirtyy alta pois hyvin, ku alkuun se jäi vähän jumiin sinne! Ja eilen neiti pyörähti masulleen, ja siitä selälleen ja vielä kerran masulleen :D että vierimällä päästään eteenpäin!! Tai sivulle :D Pylly nousee edelleen mahallaan ollessa, että ryömimään, tai miusta kyllä näyttää että konttaamaan lähetään kohta!!

Pitänee menny urkkimaan sinne facebookiin nyt!!

Äiti lpr ja Tiitu 3kk+

Tatjana, tossa linkki siihen ketjuun!!

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1214157
 
Tatjana, toivottavasti kaikki on hyvin. Noista arvoista en sen enempää tiedä...

Tuli tuossa hämärinä yön tunteina mieleen, että teillä joilla vauvat ei huoli pulloa, niin onko teillä käytössä silikoniset vai luonnonkumiset tutit pulloissa? Meillä esikolle ei aikoinaan millään kelvannu mikään luonnonkuminen, poitsulle kelpaa nyt molemmat... Pappa oli nyt ostanut niille tuttipulloihin ne luonnonkumiset tutit ja minusta ne tuntui paljon luonnollisemmilta, ( rintaa jäljittelevimmiltä ) kuin nämä silikoniset, joita meillä muuten on kaikki... :)
 
Meillä on jos jonkinlaisia tuttipullon tutteja, eri muotoisia ja sekä silikonisia että luonnonkumisia, ei huoli millään tyttö. Katsoo vaan pahasti ja naama menee ihan nurinpäin. Mutta mepä maistettiin tänään perunaa! Elikä täysimetys onpi ohi, tyttö on viikkoa vajaa 4kk. Tosin ei sitä sosetta masuun asti mennyt vielä:) Tyttö heräili taas viime yönä tunnin välein ja tätä nyt on jo kuukauden jatkunut, joten potaatti kehiin; katsotaan miten lähtee maistelu sujumaan!
 
Kärsitäänkö muilla kuivasta ihosta. Meillä ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia, mutta nyt kun tuli pakkaset, niin Alexille tuli kunnon kuivia laikkuja kyynärpäihin ja eilen oli toiseen käteen levinnyt koko käteen. Punaisia ja kuivia laikkuja on siis etenkin käsissä, mutta jokunen pieni myös muualla vartalossa. Äitiyspakkauksessa oleva rasva ei ole noihin auttanut ja nyt laitoin bebanthenia, niin selvästi paremmaksi menivät.
Ensin mietin, että onko jokin allerginen reaktio, mutta epäilen että on pakkasen aiheuttamaa kuivuutta, sillä omakin iho tuntuu nyt kuivalta.
Lasta noi kuivat kohdat eivät mitenkään häiritse onneksi.

Eilen poika oli mummilla hoidossa päivän ja hyvin niillä oli mennyt. Alex oli väsännyt pöksyihin jopa kahdet kakat ja jopa niin, että oli toisella kerralla tullut ylivuotoa :LOL:

Huomenna on 3kk neuvola ja nyt jo hieman jännittää miten menee, kun saadaan se rokotus.
 
meillä on kans aloitettu kiinteät porkkana perunaa syö jo ja laittaa iten nam nam ja jos ei saa tarpeeksi niin suuttuu ja huutaa eli tempperamenttiä löytyy, otettiin joulu kuvia niin kävin päivittään profiiliin kuvan venlasta tonttuna
 

Yhteistyössä