Elokuu 2006/10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi kuule pompula, et ole ainoa. Nyt tokassa raskaudessa osaan ehkä himppasen enemmän hillitä niitä raivareita/itkukohtauksia, mutta siltikkin mulla niitä tulee viikottain. Mies polo joutuu yleensä todistaamaan niitä.

Älä sure Onerva, ei minullakaan ole juurikaan muutoksia
ollut vatsan suhteen, vaikka miehen mielestä se on kasvanut. Painokin on pysynyt päivästä toiseen samana,
vaikka ruokahalu on valtava.
Vähän jo pelottaa, että onko kaikki ok, mutta toivottavasti
nuo aaltoilevat etomiset olisivat hyvä merkki!

Että samassa mennään ja äitiyshousujakaan en ole vielä
ostanut...

Täällä jotkut on jo tunteneet liikkeitä, vau!

Ei mullakaan masu oo kasvanut varmaan yhtään, se on ainostaan turvoksissa. Lihoneelta kyllä näytän, ihmettelen että kukaan ei ole vielä kiinnittänyt siihen huomiota. Mutta aamuisin ei ole minkäänlaista vauvakumpua näkyvillä.

Pomo yllätti positiivisesti, uskaltauduin kertomaan sille tästä jutusta. Oon ensimmäinen tuolla joka tulee raskaaksi, joten pomolla ei oo kauheesti kokemusta. käski sitten mun ottamaan selvää oikeuksistani ja miten tilanne hoidetaan niin, että se on mulle taloudellisesti ja muutenkin kannattavinta. Ihana suhtautuminen eläke-ikää lähestyvältä mieheltä.

Oksentelu jatkuu vieläkin ja väsymys vaivaa, kovasti oottelisin seesteisempää keskiraskautta :).

Mulla on pömppis jotenkin noussut ylöspäin. Kohtu siellä ilmeisesti noussut kun ei enää joka yökään tarvitse nousta vessaan. Ihania noi kunnolla nukutut yöt kahden kuukauden valvomisen jälkeen. =)

Onko kellään positiivisia tai negatiivisia kokemuksia Brio Kombi yhdistelmävaunuista? Ollaan tosi aikaisin liikkeellä mut näköpiirissä olis yks hyvä tarjous.

Aamulla neuvolaan... Toivottavasti sydänäänet kuuluvat!

moikka,

Mulla on sama homma, että yöheräämiset ovat onneksi vähentyneet 2-3 kertaan, pahimmillaan oli niin monta ettei laskuissa meinannu pysyä (5-7 paikkeilla). Muutenkin on onneksi pirteämpi olo. Paitsi nyt parin päivän aikana, kun on flunssaa pukannut. Olo on kuumeinen (ei kuitenkaan kuumetta) ja väsynyt ja nenä tukossa. Mites te muut, oletteko silti pakertaneet töissä, vai jääneet suosiolla kotiin lepäämään?
Mulla oli tossa eilen vähän keskellä ""ahdistusta"" hengittäessä, että pelkäsi jo jos menee keuhkoputkiin...?

Seuraavaa neuvolaa saa odottaa maaliskuun alkuun :(. Pitää vaan ajatella, että kaikki on hyvin.

jaaha, eipä muuta tällä kertaa, hyviä vointeja!
t. kesämamma 15+3

Liityn kuoroon: on ihanaa, kun öisin tarttee herätä enää muutaman kerran :) Jossain vaiheessa niitä heräämisiä tuntui tosiaan olevan enemmän kuin unta. Eli siinä mielessä energinen keskiraskaus on täällä! Vaikka enpä nyt tiedä onko sitä siltikään koko aikaa niin kovin energinen. Tuntuu, että lepoa kyllä tarvitsee enemmän kuin ennen. Jotenkin muuten myös hidastuu...

En tiedä voinko olla oikeassa, mutta minäkin olen viimeisen muutaman päivän aikana tuntenut ihmeellisiä kutituksia masussa. Outoahan se olisi, että ekakertalainen tuntisi liikkeet näin varhain.............? Mutta hassusti silti oikealla puolella väreilee, vähän niin kuin jotain pienen pieniä kuplia porisisi ;) Kaipa asia varmistuu ajan kanssa. En kyllä edelleenkään malttais odottaa sinne ultraan, joka on parin viikon päästä, mutta kyllä noi kutitukset kummasti jelppivät! Täälläpäin saa siis myös tosiaan juosta joka asiaa varten eri huoneeseen tai kokonaan eri paikkaan. Kyllä Suomessa on homma järjestetty selkeästi ja hyvin :)

Paino nousee tasaisesti ja viime viikolla jo ihan tuntematon ihminen tuli kaupassa kyselemään vauvasta - eli taitaa olla melko selvä tapaus toi masu (vaikka edelleen suuri osa on kyllä turvotustakin).

Elsa&Hippunen 15+2

Heips!

Kertokaapa jos olette löytäneet jostakin oikein kivoja äitiyshousuja erityisesti farkkuja. Ostin yhdet bebesiltä mutta ne on jotenkin jokapaikasta suuret, muuten hirmu hyvän tuntuiset. Eihän mulla ole viikkoja vielä kuin 12+5 mutta ajattelin olla ajoissa ettei sitten tarvitse jäädä neljän seinän sisälle kun ei mahdu pöksyt jalkaan... Muitakin äitiysvaatteita olen jo ostanut, taidan olla vähän höpsö. Mutta kun on löytynyt hyviä tarjouksia niin olen kartuttanut garderobia. On sitten jotain päälle pantavaa. On muuten löytyny tosi kivoja vaatteita jotka käy muuhunkin käyttöön ettei palkästään nyt odotusaikana. Pelkästään positiivista kun ne on niin kalliitakin...
Kesäksi olis kiva jotain mukavia vaatteita löytää, mutta aika kiven alla ne on. La on 26.8 joten kesä vissiin ollaan aika paksuna. :)

Oikein ihanaa odotusta teille kaikille!

t: Tytteli ja vauveli rv 12+5

Helsingistä löytyy sellainen liike kuin Belua (Kasarmikatu 38), jossa on tosi kivoja ja monen eri mallisia housuja ja farkkuja, joista osa sopii hyvin jo pienemmillekin mahalle.

Elsa, Kyllä ne poreilut siellä masussa on teidän hippulan aikan saannosta. Meidän väkkärä piti eilen puoli tuntia kamalaa melskettä vatsassa, kutina ja kuplinta vaan kävi pitkin vatsaa...ihanaa. Työkaverit varmaan ajatteli et kylläpä tuo pitää työstään kun naama virneessä pistin menemään :)

Omasta navasta: Tänään mun maha sitten pullahti, ihan selvä vauva masu...peilistä sitä katselin ja ihailin.
Mullakin maha on noussut ylöspäin ja yö pissailut on vähentyneet.
Mutta mulla on semmoinen vaiva että herään keskellä yötä ihan pirteenä, ja jonkun aikaa kestää saada uudelleen unen päästä kiinni. Viisaat sanoo että se valmistelee äitiä yöheräilyihin...tiedä sitten?
Oon huomannu olevani useammin pirteämpi ja toimeliaampi. Tietty sitä väsähtää nykyisin paljon helpommin. Muttei onneksi enäää 24 h sitä väsymystä. Eilenkin sain raivattua tulevasta vauvan huoneesta kaikkea turhaa roinaa pois. Vaatekaappikin on tyhjennetty ja odottaa pienokaisen vaatteita sinne, joita jo eilen hiplasin innoissani.

Joku kysenli Brion vaunuista. Ei ole omakohtaista kokemusta, itselläni Emmaljungat. Mutta muutamalla ystävällä Briot ja ovat tykänneet.

Kuulumisiin!

Kiva kuulla, ett monilla on yöheräilyt alkaneet vähenemään :) Mulla ei, mutta mä oonkin aina ollut huonouninen (aina ihmetellyt mainoslauseita: ""yölläkin pitää nousta vessaan"" ja jostain luin unettomuudesta, että ei ole normaalia herätä öisin kertaakaan)...parhaimmillaan mun unirytmi on ollut viime vuoden aikana toisinaan, kun olen herännyt vain kerran ja aina samoihin aikoihin. Mulla asiaa saattaa tosin nyt pahentaa tää ihokin, joka on ollut aika huonona. Yöllä jos herää, niin ei saa taas kutinalta unta :/ Viime yönäkin meinasi hermot mennä kun taas valvotutti ja aamulla aikainen herätys ja näytän ihan kuolleelta.

Mullakin on paino tippunut, tai siis noh, se kun syksyn aikana niin heitteli, nyt on pysynyt 57 kilon tuntumassa aika tasaisesti pitkään, kun koko sykstyn ja talven aikana oon mittaillut lukemia 56,5 ja 62 välillä. Maha kuitenkin pömpöttää entiseen malliin ja usein vähän enemmänkin, osa varmaan turvotusta ainakin...

Ai niin, sitä piti kysyä, että onko kellään ollut alaselässä kipuja? Nekin kai lienevät normaaleja, etenkin jos eivät hirveän voimakkaita ole? Mulla on välillä etenkin kävellessä särkenyt alaselkää pikkasen, vähän itse asiassa samaan tapaan kuin joskus 2 vuotta sitten (pari päivää), jolloin kipuja valitellessani äitini kysyi, olenko raskaana :D

Nyt minä oon sit paljastunut töissä ainakin yhdelle ihmiselle. Sen mielestä tän huomaa jo ihan selvästi. No onhan tää maha kyllä nyt alkanu kasvaan aika lailla, en tiedä onko turvotusta vaiko mitä on, mutta enää käy vaan joustavat housut ja nekin pitää olla itsessään jo vähän isot. Mammavaatteita en ole yrityksistä huolimatta löytänyt. Kaikki on jotain kokoa norsu tai kirppu. Kokoa 36 on toooodella vaikeaa löytää kun en ole valmis maksamaan housuista yli 50 euroa (niin vähän aikaa niille kuitenkaan käyttöä on, kun kesälläkin voi sitten heilua kevyillä vaatteilla). No tarvii katella jos käy muualla kiertelemässä, että jos olisi jopa munkin kokoa vielä jäljellä jossain... :/

Maha on ollut kipeämpänä taas muutaman päivän. Ei pahasti, mutta välillä sattuu vähän. Ja eilen tuli muutaman kerran semmosia kamalia vihlaisuja häpyluun tietämille tai jonnekin sinne suunnalle. Ne tuli aina pissahädän yhteydessä, mutta meni sitten ohi aika pian kun kävi vessassa.

Yöllä en oo enää pitkään aikaan joutunut herään vessaan ku maksimissaan kolme kertaa. Yleensä käyn kerran ja on tässä yksi yö mennyt etten käynyt kertaakaan :)

Pari viikkoa vielä rakenneultraan, nyt mennään 14+5 niin siellä ultrassa se on sitten 16+6. Ihan innolla kyllä odotan sitä (tai me molemmat odotetaan), vaikka vähän mietityttääkin kun se on niin aikaisilla viikoilla että näkyykö sieltä vielä mitään elimiä kunnolla...

Miehen kanssa menee ihan hyvin. Kyllä se tästä pikkuhiljaa. Se katuu todella paljon koko hommaa, että antaa jonkun typerän ihastuksen pilata elämänsä tärkeimmän asian, perheen. Mutta katellaan.

Moi!

Terveisiä neuvolasta, taas pääsin kuuntelemaan sitä ihanaa kopsetta! Nyt oli vauvan syke jo rauhoittunut, vaihteli välillä 150-160. Pikkuinen tahtoi karata sieltä doppler-laitteen alta, piilotteli alamahan vasemmassa nurkassa mutta nousi välillä pintaan. Terkka mittaili mun mahaa mittanauhalla (kohdunpohjan korkeuden?) ja totesi, että mahan ja sikiön liikkeiden perusteella hän arvelisi että raskaus on viikkoa pitemmällä kuin on laskettu. Ihan mielenkiintoista, siellä np-ultrassahan laskettu aika otettiin reisiluun pituuden perusteella, mutta pään ympärysmitta antoi iäksi viikon enemmän. Eli saamme nähdä. Paino mulla on noussut jo 5(!) kiloa, mutta se on kuulemma ihan ok koska viikottainen painonnousu on alle 400g. Mutta mahaa ei tosiaankaan voi enää kätkeä!

Mä luulen myös tuntevani vauvan liikkeitä, mut en oo ihan varma. Aina välillä tuntuu semmosia nykäyksiä, ihan kuin vatsassa ois elohiiri. Ei ne ainakaan miltään ilmavaivoilta tunnu eli kai ne sitten on lapsukaisen liikkeitä!

Mulla on myös ollut alaselkä kipeenä, vatsalihakset tuntuu kanssa olevan kovilla ja niitä ""kiristelee"" aina pitemmän rasituksen jälkeen. Kysyin siitä neuvolassa ja terkka sanoi, ettei sitä oikeastaan voi sanoa vielä supisteluksi, mutta selän väsyessä koko keskivartalo alkaa osallistua vartalon tukemiseen. Se ei ole varsinaisesti vaarallista, mutta pitäis yrittää ottaa rauhallisesti ja jos mahaa kiristää niin mennä makuuasentoon lepäämään.

Piukki, kiva kuulla että miehesi on tullut järkiinsä ja saatte ammattiapua. Toivottavasti kaikki selviää.

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

t.Johanna 16+1

On mulla ainakin ollut alaselkäkipuja, mutta ne tulevat ja menevät eli kestävät korkeintaan puoli päivää, useimmiten vain muutaman tunnin. Eilen oli menkkamaisia vatsakipuja ja yöllä näin unta, jossa aloin vuotaa verta, aika kamala tunne :( Onneksi se oli vain uni.

En ole vieläkään kertonut kaikille kavereille, voi olla että tapaan heidät vasta kun olen jo lähes puolivälissä, saa nähdä tarvitseeko edes kertoa vai huomaavatko itse :)

Miten ne koot menevät äitiysvaatteiden kanssa? Eli jos normaalisti on kokoa M tai 38 niin onko sama myös äitiyshousuissa ja -paidoissa? En ole vielä sovittanut yhtään äitiysvaatetta.

Monissa kaupoissa myös myydään sellaisia trikoisia leveitä ""vöitä"" kasvavan vatsan ympärille, itse en ole nähnyt tarvetta moiselle mutta kai se ihan toimiva juttu on jos tarvitsee lisälämpöä vatsaan ja alaselkään.

Minä en uskalla sanoa tunteneeni vielä mitään liikkeitä, välillä on sellaisia hipaisuja eri puolilla ja myös ikäänkuin pientä kuplintaa mutta vaikea on sanoa onko kyseessä vauva vai oma ruuansulatus :D

Mä soitin sinne äippäpolille ja kysyin että olisko mahdollisuutta päästä siihen rakenneultraan..eipä ollut. Kaikki paikat jo täynnä..pöh ja pah...harmittaa. No mä taidan jättää väliin koko rakenneultran, en viitsi sinne yksityiselle siitä maksaa. Kaikki oli kumminkin hyvin silloin siinä np-ultrassa. Riittäköön se sitten.

Mukavia neuvolakuulumisia täältäkin! Syke kuului kuin pikajuna olisi läpi huoneen mennyt! =D 150 krt/min sanoi terkkari. Oli se taas huojentavaa kun mitään liikkeitä en ole itse havainnut. Painoa tullut mullekin th:n mukaan ihan sopivasti. Mun mielestä liikaa mutta nyt kun ei kuvota ihan koko ajan niin yritän liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin. Kohdun pohja on kuulemma melkein navan tasalla jo - itse kuvittelin sen olevan paljon alempana.

Tuli muuten pientä palautetta farkuistani: Pitäisi kuulemma siirtyä vähän löysempiin. :) Pitänee lähteä ostoksille!

Uutta odotuslehteä lueskelin eilen kuin raamattua ja sitten koko yön unissani valitsin vaunuja. Häiritsi sen verran unta että meinasin nukkua aamulla pommiin. On se kumma että ekaks odottaa kaksi viikkoa kuin kuuta nousevaa neuvola-aikaa ja sitten meinaa myöhästyä sieltä. Se hyvä Brio Kombi tarjous mistä puhuin meni sitten sivu suun :(( Pitänee jatkaa metsästystä! Tai alkaa tutkimaan josko Emmaljunga olisi sittenkin meidän merkkimme.

Alaselkää ei ole särkenyt täällä mutta aamulla kun oikaisen jalkani kylkiasennosta alkaa alavatsaa särkeä. Taitaa kiristää jostain kohtaa.

Piukille tsemppiä! Toivottavasti saatte asianne selvitettyä!

Justiina rv 15+6

Moikkelis,

nyt on sitten ultrattu meidän uusi tulokas. Kaikki oli hyvin ja vauva aika vikkeläliikkeinen. Äitiinsä tullut.
Oli mahtavaa nähdä kuinka toinen uiskenteli menemään heilutelle käsiään ja jalkojaan, välillä kääntyen selin ""kameralle"".
Jotenkin tässä vaiheessa raskaus aina konkretisoituu, tulee paljon todellisempaa, miehellenikin.

Toinen hyvä uutinen on että näyttäisi tämä loputon paha olo helpottavan hieman. Enää en ole oksentanut muutamaan päivään. Yökkäyttää vieläkin ja välillä etoo mut sisällä on onneksi pysynyt. :o)

Meillä ois tässä kohta ns. tyttöjen ilta. Sauntilat täynnä porukkaa eikä kukaan näistä vielä tiedä meidän tulokkaasta. Mut eipä taida enää pysyä salassa kun tuo maha pömpöttää sen verran pystyssä ettei sitä enää kätke millään. Entiset farkut menee vielä jalkaan kun on tollaset matalavyötäröiset, mut se maha työntyykin sitten siihen yläpuolelle.

Mietin että uskaltaskohan sitä ostaa sellaiset hoikentavat sukkahousut joilla vähän sais tuota läskiä littanammaksi, ettei kuitenkaan vauvalle tule ahtaat oltavat?
Sitten siihen vielä joku telttapusero päälle niin vois olla näky...

No joo, kait sitä pitää jo kertoa niin ei tarvi juomattomuuttaan selitellä sen koomin.

Ps. äitiysvaatteista vielä. Kyllä ne koot menee sen mukaan mitä on normaalitkin vaatteet. Äippävaatteissa vain on vyötärönkohdalla pussi masulle. Niin ja huomatkaa sekin että raskauden mukana tulee turvotusta ja painonnousua, joten voi olla että joudutte silti ostamaan numeroa paria isompia vaatteita. Ellei käy kuin meikäläiselle ja piti ostaa REILUSTI isompia vaatteita...

Janna 13+2

Ihanan aurinkoista perjantaita.

Tulkaahan linjoille naiset. Pölötetään vaikka säästä.

Galluppi: Haluatko saada etukäteen selville onko tulokas tyttö vai poika?
Itse taidan odotella sinne heinä-elokuun vaihteeseen. Sittenhän se selviää.

Galluppi 2: Kuinka pitkä yritys oli teillä takana ennenkuin plussa tuli?
Meillä vuosi ja kuukausi yritystä...kamalaa pelonsekaisia tunteita täynnä oli tuo aika..mutta onneksi nyt oon saannut siirtyä taas tänne odottajien puolelle.

Hei massunkasvattelijat,

viettäkäähän rentouttavaa viikonloppua, minä ainakin aion nukkua myöhään aamuisin.

G1: Jos rakenneultrassa (tehdään täällä kun rv20 täynnä) sukupuoli sattuu näkymään, niin kuulen veikkauksen mielelläni. Veikkaushan se kuitenkin on, mun ystävä sai tytön, joka oli *aivan varmasti* poika ultran perusteella :).

G2: Me yritettiin tätä raskautta vuoden verran, mutta sitä ennen oli kaksi keskenmenoa ja useampi vuosi yritystä takana.

Pyykkipäivän vuoksi äitiyshousut ei ole jalassa, ja kyllä ahdistaa. Istun työpöydän ääressä housujen vetoketju auki ja toivon ettei kukaan ryntää koputtamatta sisään :D.

Hyvää mieltä ja oloa kaikille,

sitrus 16+4

Ensin gallupit:

1. Haluaisin tietää kumpi tulee, mutta ei sen takia mihinkään ylimääräisiin ultriin tms mennä. Jos paljastuu rakenneultrassa niin ei haittaa mutta kyllä toisaalta malttaa odottaa loppuun asti kun kumpikin vaihtoehto on toivottu :)

2. Tärppäsi yllätyksekseni jo toisesta kierrosta, vaikka mulla on paljon normaalia pidempi kierto ja olin lukenut jostain ettei tällöin aina edes tule ovulaatiota. Tuossa kierrossa oli niin selvä ovis ettei siitä voinut erehtyä. Silti venytin testaamisen viikon verran ""yliajalle"" kun ekalla yrityskierroksella kuukautiset alkoivat puoli päivää testaamisen jälkeen, tuolloinkin hieman odotettua myöhemmin.

Nyt se flunssa sitten iski, nokka vuotaa ja lihaksia kolottaa vaikka olen kuinka yrittänyt syödä paljon appelsiineja :p
No mikään kauhean huono oloa ei onneksi ole, nenäliinojen ja kuumien juomien avulla pärjää ihan hyvin.

Pitäkää te muut itsenne kunnossa :)

1. En ole vielä varma haluanko tietää kumpi ois tulossa. Olis kiva tietää, niin vois ostella jo tavaroita valmiiksi ja vähän valmistella pienokaisen huonetta. Toisaaltaan mulle on ihan saman tekevää kumpi on kyseessä, kunhan on terve. Jos ultassa se selviää niin otan mielelläni tiedon vastaan, mu´tta en ole niinkään varma pitääkö se paikkansa. Kaverille piti tulla tyttö, mutta poika tuli.

2: Yritystä oli takana reilu puol vuotta...kerkesin jo ajatella etten tule raskaaksi, mutta näköjään olin väärässä! Yksi enkeli on taivaassa, lähti rv7.5. Toivotaan että tämä selviää loppuun asti. Pelko on kova.