ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - joulukuussa

Jopas tänne on taas paljon kirjoiteltu. Millään ei jaksa lukea kaikkea!! Tulin kertomaan, että jännittäväisin mielin menen huomenna alkuraskauden ultraan! Toivottavasti kaikki hyvin ja sydänäänet kuuluu=)

elokuun09 mamma ja masuasukki 7+0
 
Irmeli09
Piti olla tänään ensimmäinen neuvola, mutta soittivat ja peruuttivat ajan. Oli kuulemma useampi sairastapaus äitiysneuvolassa eikä siellä oleva yksi täti pystynyt kaikkia yksinään hoitamaan. No oikeastaan ihan hyvä näin kun olisi ollut klo 14 ja minun olisi pitänyt ottaa pojat mukaan. Tuo on ehkä kaikkein huonoin aika noiden päiväunien suhteen. Sain uuden ajan 8.1. Perjantainen ultra-aika pysyi kuitenkin paikallaan ja se on pääasia, sitä tässä on kieli vyön alla odotettukin. Olen ajatellut, että jos tuossa ultrassa on kaikki kuten pitää niin sitten voi jo kertoa ainakin sukulaisille. Minä en millään jaksaisi tätä salailua enää. Eilenkin oli kaveriperhe kylässä ja mies sanoi kun lähtivät että pälyilivät epäilevästi vatsaani useampaan otteeseen. Taisivat pariin otteeseen jotain vihjaillakin vauvasta. Luulen kyllä ettei tuo vatsa niin iso ollut että siitä olisi saman tien huomannut (olinhan valinnut strategisesti vaatteet kaapumallia :LOL: ). Epäilysten aiheuttaja taisi olla se kun marraskuun puolivälissä viimeksi tavatessamme olin autolla kaverin tupareissa. Taisi herättää epäilyksiä. Huvittavinta tässä on kyllä se että en ollut silloin raskaana tai olin teoriassa viikolla 2. :LOL: . Autoiluun johtavat syyt olivat ihan juuri ne mitkä silloin ilmoitinkin, taisivat vaan olla niin seikkaperäiset, että eivät menneet läpi, sitä se on kun totuuden kertoo niin ei uskota :saint: .

Irmeli + Armas-Armi 7+4
 
Tervehdys kaikille :wave:

Mä muistin tänään vihdoinkin neuvolan varata! Eka aika olis sitten 8.1, eli ensi viikolla jo:)
Tylsää vaan se, kun siellä tais olla taas eri täti puhelimessa. Mulla on joka raskauden aikana ollut eri täti siellä, ja välillä vielä jotain lomasijaisia, sairaslomasijaisia tai harjoittelijoita :/

Mulla on pahoinvointi lisääntynyt ja ruokahalu huonontunut. Kahvi ei mene enää alas ollenkaan ja kasvikset ja hedelmät ja kaikki makea tökkii pahasti. Suolanen maistuu parhaiten ja juomana vesi tai kylmä maito :p

En mäkään muuten ole ihan varma tuleekohan tästä vauvasta leijona vai neitsyt. Laskettu aika on kyllä leijonan aikaan, mutta aiemmat raskaudet on menneet yli lasketun ajan, joten saapa nähdä koska tämä sitten syntyy. En ainakaan odota tulevan ennen laskettua aikaa. Esikoinen syntyi 41+6 ja kakkonen käynnistettynä 40+3. Mutta ei kai sillä horoskoopilla niin väliä oo, leijonanpennut on joka tapauksessa kiva nimi tälle porukalle :)

Hankinnoista oli puhetta. Mä en ole vielä pahemmin suunnitellut mitään. Meillä olis varmasti tarve suuremmalle asunnolle ja autollekin :D Sitten kannattaisi varmaan hommata kaksosten rattaat. Poika on kuitenkin vasta 1v9kk vauvan syntyessä, niin en usko että tavallisilla rattailla pärjää. Meillä on nyt olleet Emmaljungan Duo Edge -yhdistelmät käytössä kahdella lapsella, mutta voi olla että laitan ne myyntiin ja ostan uudet tilalle. Vaatteita ei tarvi hankkia ollenkaan. Äitiyspakkauksen kuitenkin otan, kun oon aiemmillekin lapsille sen ottanut. Aion antaa jokaiselle lapselle oman pakkauksensa sitten kun ovat aikuisia :)

Kiva kun oli hyviä ultrakuulumisia taas tullut!
Mä en taida sinne varhaisultraan mennä. On jotenkin hyvä tunne, että kaikki olisi kunnossa tällä kertaa. Ja eipä sille sitten mitään voi, vaikkei oliskaan.

Mä lähden nyt kokkaamaan lasagnea, oon eilisestä asti himoinnut sitä :p :p :LOL:

RangaTanga rv 7+1 :heart:
 
Moikka.

Olen 18v tyttö Kymenlaakson alueelta. Plussasin viime torstaina, tarkkaa laskettuaaikaa en osaa vielä sanoa valitettavasti, mutta elokuussa se pitäisi olla :D Jätin ehkäisyn pois loka-marraskuussa ja oltiin sillä mielellä, että tulee jos on tullakseen. No, hetihän se sitten onkin tuloillaan :) Elikkä KOKSiin olis meno elokuussa..Täti minulle merkkasi, että nyt olisi menossa suunnilleen 6+3.

Ensimmäinen neuvola on 14.pvä ja haluaisin jo kovasti mennä aiemmin! huolestuttaa kaikki asiat niin paljon ja kysyttävää riittää sekä minulla että avomiehelläni. Ennen tietoa raskaudesta tuli bailattua ja kävimpä kerran röntgenissäkin Onneksi on tälläset "vertaistuki"palstat! :D :ashamed:

Hyviä vuoden viimeisiä päiviä ja uutta vuotta kaikille :heart: !
 
Aurora: Isofix on auton sisäinen kiinnitysjärkestelmä, jolla turvaistuimet kiinnitetään autoon. ne löytyvät takaistuinten välistä, pient kliksit. Suht uusissa autoissa ja vain joissakin merkeissä. Loisto juttu ja turvalliseksi testeissä todettu!

Onneksi joulu on ohi ja toivonmukaan kukaan ei saanut listeriaa! ;)
Niinhän se on että tieto lisää tuskaa, oma kolutukseni saa itseni vain enemmän varpailleen. Hyvällä tuurilla pärjää hyvin vaikka söisi koko raskauden mätiä ja kaviaaria, ulkomaisia pastoroimattomia juustoja ja vakuumikaloja. (Jälkimmäiset on varmaan pahimpia, niissä on lähes aina turhan paljon kaikenlaisia bakteereja.)


Heilillä oli hyviä ultra uutisia, toivottavsti muillakin jotka asiaa tänään ovat jännänneet.

Oma olo on hyvä ja tavallinen ellei jopa normaalia energisempi. Kovasti tekee ruokaa mieli, mutta ehkä sekin on ihan normaalia minua. :)

Neuvola ajan tilasin ja sai 21.1. En aio mennä varhaisultraan omakustanteisesti, täytyy siis odotella jonneksin vk 12 saakka tai minne lie.

Jeela ja manteli 5+5
 
Noista ruoka-aineista, ni oon ite kyl tosi tarkka...ettei tuu syötyy mitään väärää, juts ton listerian takia. Mut mies ei voi käsittää et miksen saa syyä maksamakkaraa ja aurajuustoa kummatkin kun on ennen maistunu vähä liiankin kanssa :) Mut kyllä mä jouluna ihan pienen palan otin auraa piparin kanssa ja eilen söin maksamakkara voileivän :) et en voi ku itteeni syyttää jos jotain tulis..
 
Olipas tosiaan urakka lukea joulun aikana ilmestyneet viestit. Parempaa ensi vuotta kaikille ja iso :hug: ikäviä asioita kokeneille.
Täällä on kova jännitys huomisen varhaisultran johdosta. Kerron sitten miten kävi.

Ennen joulua sovimme miehen kanssa, että emme vielä paljaista perheillemme asiaa. Tarkoitus oli vasta uutena vuotena jos varhaisultrasta löytyy elämää. No mites sitten kävikään; äitini luona ehdimme olla viisi minuuttia enne kuin asia paljastui. Äiti kysyi, että kuka juo ruualla maitoa ja minä yritin sitten ihan välinpitämättömästi huikata et "minä". Äidin mies huudahti heti et "raskaana!" ja äiti sitten heti perään tuijotti suoraan silmiin ja kysyi "no ootko?" Ja minä, kun oon aika huono valehtelemaan niin...siinä sitten äidin kanssa kiljuttiin puolin ja toisin "oon!" " oikeestiko?!" asia otettiin siis iloisesti vastaan, kun tiesivät että olemme häiden jälkeen (heinäkuu) vauvaa yrittäneet. Koska äitini perhe tiesi asiasta sovimme, että kerromme myös isäni perheelle ja miehen perheelle. Isäni luo menimme aaton aaton iltana ja tarkoitus oli kertoa uutinen aattona. Tässä paikassa ei mennyt salaisuuden paljastumiseen edes sitä viittä minuuttia

:LOL: ehdin saada juuri ja juuri takin pois päältä kunnes iskä paukutti et "ootko sä tiineenä?" (turvonnutta mahaa ei voinut huomata paidan takia) revettiin miehen kanssa nauraamaan niin että mahaan sattui. Pakkohan se oli sitten siinä paljastaa. Ihmettelin, että miten ihmeessä isä voi sellaista kysyä noin suoraan. Se sanoi vain vaistonneensa asian. Siinä sitten iskä halaili mua pitkään ja naukkasivat uutisen kunniaksi miehen kanssa konjakit heti alkuunsa. Eli ihana vastaanotto minun perheeni puolelta.
Miehen vanhempien luo matkasimme joulupäivänä. Voikin sanoa, että kolmas kerta toden sanoo ja onnistuimme pitämään asian salassa iltaan asti. (piti odottaa että 3-vuotias kummityttö nukahtaa. se neiti jos olisi kuullut asiasta olisi koko loppu sukukin tiennyt) Rupattelimme siinä niitä näitä ja tuli puhe ensi joulusta. sanoin, että kun emme tänä vuonna olleet aattoa heidän luonaan niin tulemme sitten ensi vuonna kolmestaan. Miehen sisko tajusi asian heti ja oli ihan innoissaan. Anopilla kesti vähän aikaa tajuta jujun juoni. Kyseli ehkä kolme kertaa "ihanko oikeesti?" Oli kyllä iloinen asiasta mutta hillitysti. Appi istui sohvan nurkassa eikä puhua pukahtanut sanaakaan. No mulle se on se ja sama, koska hän ei vaan yksinkertaisesti osaa näyttää tunteitaan, vaikka olemme varmoja että asia on myös hänelle mieluinen. Mies sitten tokaisi isälleen, että kahdessa edellisessä paikassa on tarjottu konjakit, mutta täällä näyttää olevan aika kuiva tarjoilu. No kyllähän se appiukkokin siitä sitten vähän rentoutui :) Elikkäs näin tarkan selonteon jälkeen voin sanoa, että oli ihana kun kerroimme asian jouluna. Oli jotenkn tunnelmallista.

Rimprenssa ja Leppis 7+6
 
Mekin tosiaan kerrottiin jouluna asiasta molempien vanhemmille ja sit isovanhemmille, niin ja tietty sisaruksille :)
Kaikki olivat tosi iloisia, mikä lämmitti mieltä. Miehen isä oli "hillityn iloinen" eli oli aika hiljakseen. Mutta se nyt on hänen luonteelleen tyypillistä.


outiko 8+6
 
no niin nyt on sitten aamu vapistu ja voitu pahoin mitä kauheimmin jännityksestä!

kaikki oli hyvin ja "kirppu" voi hyvin, pieni sydän sykki ja kaikki näytti olevan ok! pituutta 7,8mm ja viikkoja 6+5 (ihmeen tarkkaan ne saakin noi pelkän koon mukaan) laskettua aikaa ei muistanu kertoa mutta sekin näkyi tossa ultrakuvassa eli la:19.8
meneepä ukolta taas pasmat sekaisin kun sorsanpyynnin aikaan la. niin oli viimenkin ja tuli sitten viikkoa aikasemmin mun synttärilahjaksi sektiolla, ukko jo kahto kalenteria ja tuumas että niin se tulee nytkin suunnitellulla sektiolla 12.8 :kieh: :LOL: eli tripla synttärin mun vaistolla tulossa jos sinne asti päästään!

nyt tää alkaa oleen todellista ja pelko alkaa karista vähitellen. ei vielä kerrottu täteille vaikka äsken ne nähtiin.

5v. poitsulle lupasin lekurista soittaa ensimmäisenä uutiset, kerroin että kyllä äitin massussa on vauva! oli ihan täpinöissään kysyi miltä se näytti, kumpi on tyttö vai poika, kysyi eikö näkyny palleja! :heart: :whistle: :D ei näkyny ei vielä! isä hekotti taustalla!
meillä on suorapuheista sakkia :headwall:

eli kaikki hyvin nyt! ultrakuvankin sain muistoksi, oli eri lääkäri kun viime viikolla tämä sama oli mulla syksyllä kun oli "valeraskaus" aivan ihana nuori naislääkäri. :heart:

pekunalle & kirppu? 6+5
 
Tänään olen pyörinyt kaupungilla aleissa 5 tuntia syömättä ja juomatta ja kyllä on rento ja väsynyt olo!

H&M:n rekistä löysin petroolin lyhythihaisen mekon, lilan kietaisupaidan ja mustat pellavahousut kaikki mama-mallistoa. Etsimääni takkia ja kenkiä ei löytynyt, mutta löysin lohdutukseksi vielä neljät mustat alkkarit mallia "mummo" :LOL: Sloggin Maxi-malli käy muuten over-the-belly-alkkareiksikin koska ne yltää melkein kainaloihin mutta niitä ei saa kylläkään mustina (tämä tiedoksi mukavuudenhaluisille) ;)

Ellotusta tai muitakaan oireita ei ole tänään näkynyt mutta hikoilen kylläkin kuin pieni (iso) sika! Viime yönäkin heräsin aivan hiestä märkänä ja kyllä ahdisti kun ei suihkuun päässyt samantien.

Raikkaita hedelmiä ja vihanneksia KYLMINÄ tekee edelleen mieli ja lisäksi sinappi tuntuisi maistuvan ihan vaikka suoraan tuubista :p Eilen menikin pussillinen porkkanaa ja pala jos toinenkin kukkakaalia ranch-dipin kera... tänä iltana pitää toistaa itseään koska äskeinen ohrapuuro on jo sulanut tai sitten oon varmaan raskaana kun syötättää niin pirusti :LOL:

iinaZ & "Kerttu" 7+3
 
Hei,

minä sittenkin osallistuisin mukaan. Ensin ajattelin, että en tässä raskaudessa osallistuisi pahemmin keskusteluihin, mutta niin sitä vain olen utelias ja halukas mukaan muiden samassa tilassa olevien kanssa :). Vertaistuki rules!!

Eli olen 30v Helsinkiläinen kahden pojan äiti. Pojat s. 07/02 ja 02/07. Nyt LA ajoittuisi 17.8 nettilaskurin mukaan. Kätilöopistolle olen menossa synnyttämään, sikäli kaikki menee hyvin tässä raskaudessa.

Neuvolassa on moni jo käynytkin? Itse sain ajan vasta 19.1, ei ollut th:lla antaa aikaa aiemmin?! Silloin viikkoja kasassa 10+, tuleepi hoppu th:lle laittaa tiedot Kättärille jotta pääsen ultraan :)
Mutta ei ole minun murhe ;)

Paha olo on karmiva, nälkä on lähes koko ajan, mutta mitään ei oikein pysty syömään. Kotona kun tekee ruokaa, hajut on jo niin pahat ettei syömisestä tahdo tulla mitään.
Edellisissä raskauksissa ei ollut moista huonovointisuutta. Mutta niinhän nämä ovat erilaisia nämä raskaudet.

Onnea kaikille meille ketkä olemme mukana ja halit&voimia keskenmenon kokeneille.

Olen muuten ensimmäistä kertaa täällä kaksplussan sivuilla ja hieman on outoa käyttää.. ehkä tähän tottunee..

No mutta tässä jotain näin alkuun..

Sunflower 7+0
 
Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja tervetuloa uudet. :flower:
Onnittelut myös kaikille, jotka ovat saaneet tänään ultrassa hyviä uutisia. Meillä jännitys jatkuu vielä perjantaihin, jolloin päästään siihen toiseen varhaisultraan ja nähdään mikä tilanne on, onko kasvu ollut toivotunlaista. Pitelettehän peukkuja...

Täällä ruokahalu edelleen tapissa, tänään himon kohteena on nakit, kylminä suoraan paketista :p

Aamulla sain kamalan yökkäyskohtauksen hampaita harjatessani, muuten pahoinvointi on pysynyt lähinnä huonovointisuuden tasolla. Jotkut hajut kyllä tekee pahaa. Jos töissä vaikka joku on käynyt tupakalla ja tulee sitten juttelemaan, niin kyllä tekee tiukkaa!

Me kerrottiin myös jouluna tuleville isovanhemmille. Meillä kun tätä haikaraa on odotettu yli neljä vuotta niin luonnollisesti kaikki ovat olleet onnessaan meidän puolestamme, se tuntuu tosi hyvältä.

Esikoista kun odotamme, ei ole ennestään mitään hankittuna. Kunhan tässä ymmärtää olevansa ihan oikeasti raskaana, niin sitten kai alkaisikin pikku hiljaa hankintojen pohdinta. Mitään en uskalla hankkia kyllä ennen kun kevät on jo pitkällä.

Tikru+pirpana 8+5
 
Pekunalle, kerkesin jo jännittää kohtaloasi! Mutta kaikki siis onnekkasti hyvin.

Me varmaan paljastetaan suvulle vasta np-ultran jälkeen. Työnantajalle mun pitäis keroo tällä viikkoa, vaikuttaa ehkä oleellisesti mun työkuvioihin. Ei haluttais, iik. :(

Sunflower, tervetuloa! Menen myös kättärille. Tuolta jostain luin että Jorviin menijät soittaa itse np-aikoja. Ei kättärillä varmaan sitä uutta toimintatapaa. Nythän np-ultraa on aikaistettu parilla viikkoa, niin hoppu tulee. Mulla ekä neuvola 21.1 viikot silloin tasan 9. kaipa se neuvolatäti olisi puhelimessa asiasta sanonut jos itse aikoja voisi kättärille varailla...

Tuu-tikki ja mantelinen 5+5

 
Pekunalle

Noin pian jo pääsit ultraan? Yksityiselläkö vai onko tk suostunut ultraamaan noin ajoissa? Voi että, itsekkin haluaisin jo ultraan kun en tiedä millä viikolla olen..Neuvolatädin kanssa arvioitiin, että noin 6+3 ja ekaan neuvolaan mennessä olisi 8+5..

Maksaakohan se mahottomia yksityisellä käydä kuvauttamassa ja pitääkö maksaa heti?
 
Taitaa olla tämä raskaus menetetty. Tänään edellisten kuukautisten mukaan viikkoja 8+0, mut arvasin ettei voi pitää paikkaansa kun ensimmäinen haalean haalea haamu näkyi raskaustestissä vasta kp 38. Siispä luulin et noin 10 päivää - 2 viikkoa myöhemmäksi siirtyy laskettu aika. Tänään oli sitten ultrassa tulos tämä: Vaginaalisella uä:llä todetaan kohdussa paksu endometrium, jonka keskellä todetaan pieni rengasmainen rakenne. Ei muuta.
Jos viikkoja olisi edes tuo 6+0 ni jotain kyllä jo näkyisi, sykekin luultavasti. No viikon kuluttua uusi ultra ja minun pitää käydä huomenna ja ens viikon alussa verikokeissa kun katsotaan nouseeko hcg arvo vai laskeeko. Aika ihme olisi jos normaali raskaus tästä saadaan. Mieli on kuitenkin ihan hyvä. Suru tulee kyllä varmasti myöhemmin kun asian oikein tajuaa...

Muuten vois vielä pitää kiinni toivonkipinästä et tosi aikaisessa vaiheessa vielä ollaan menossa eli jotain 5+?, mutta sen mukaan olisin saanut positiivisen tuloksen raskaustestiin jo joskus viikolla 2+2 ja se on ihan lääketieteellinen mahdottomuus mielestäni. Eiköhän siellä masussa jokin ole lakannut kehittymästä jo alkumetreillä. Tiputteluvuotoa edelleen...
Lääkäri väläytti myös kohdun ulkopuolisen raskauden mahdollisuutta. Kipuja ei ainakaan vielä onneksi ole.

Monet muut täällä ovat onneksi saaneet iloisempia uutisia :heart: Toivon sydämestäni teille muille onnea odotukseen :wave: Jos se ihme tapahtuu, että ensi viikolla ultrauutiset hyviä tai edes toivoa antavia ni palailen joukkoonne =)


adama
 
Alkuperäinen kirjoittaja mielikuva:
Pekunalle

Noin pian jo pääsit ultraan? Yksityiselläkö vai onko tk suostunut ultraamaan noin ajoissa? Voi että, itsekkin haluaisin jo ultraan kun en tiedä millä viikolla olen..Neuvolatädin kanssa arvioitiin, että noin 6+3 ja ekaan neuvolaan mennessä olisi 8+5..

Maksaakohan se mahottomia yksityisellä käydä kuvauttamassa ja pitääkö maksaa heti?

meillä ei ole tk:ssa ultraa joten päästään tasan 2x odotuksen aikana ultraan, hyvällä tuurilla 3x keskus-sairaalaan

syy mun ultraamiseen; mulla on monta keskenmenoa alkuraskaudessa ollut ja yritetty kakkosta nyt yli 3v. neuvolasta ei suostunut kysymään sairaalaan aikoja tarkistukseen vaikka ahdistus ja pelko km:sta taas tuli.
soitin sitten itse sairaalan naisten polille ja kerroin tilanteen, katsoi tiedoista ja antoi heti ajan parin päivän päähän, no eihän sielä kaikki hyvin ollut,mitään ei näkynyt. no nyt viikon päästä oli jo sydämen lyönnit näkyvissä. ottivat siis aikasemmin jo raskaushormonit ja oli koholla reippaasti mutta pikkuinen oli vasta niin pieni ettei näkynyt ultrassa kuin haamuna reunassa.
 
Eilen oli ensimmäinen neuvola. Mies oli mukana ja oli tyytyväinen, että pääsi mukaan. Alkaa kuulemma tuntua konkreettisemmalta tämä raskaus. Verenpaine oli vain 98/54, mutta hemoglobiini oli hyvä. Seuraava aika helmikuun alussa, rv 12. Silloin lääkäri tutkii ja kuunnellaan sydänäänet. Np-ultraan saa varata ajan rv 11-13.

Hirveesti saatiin lappuja ja esitteitä. Labraan pitäis mennä vielä erikseen.

Pahoinvointi pahenee vaan. Eilen oksensin aamulla ja illalla tosi rajusti. Kaikki hajut tekee pahaa. Ei oo oikein pystyny syömään mitään. Appelsiinia, näkkäriä ja vettä vähän. Tuli sellainen olo, että mistä tiedän ettei tämä oo jotain mahatautia? :)

Suunnittelin aluksi meneväni varhaisultraan, mutta koska np-ultraankin on enää noin kuukausi, pitää kai sinnitellä sinne asti.

Illusia85 + Rusina 7+4
 
mahatautiakin on kyl liikkeellä,ainakin tääl vantaalla. ei meillä onneksi :wave: toivottavasti olo paranee! mulla auttaa pommac ja mehukeitto,esim valio raparperiherukka keitto
mulla on väsymystä!!! ja tyttö heräs aikaisin,onneks se halusi kattoo videoita ekan tunnin :D niin torkuin sohvalla viekussa
 
Kaivelin vanhat nla-kortit esiin ja tuli mieleeni että minkä kokoisia vauvoja täällä on aiemmin saatu ja millä viikolla (paino/pituus/pipo/viikot), sekä kuinka kauan synnytys on kestänyt?
Meillä Esikko 3670/49/36/40+6/20h ja Pikku-Kakkonen 3980/52/37½/41+5/7½h (molemmat käynnistetty ja alateitse ulostautuneet).

Ehkä 20+ olisi viisaampaa arvailla vauvan sukupuolta ilman ultraa, mutta sanotaan että pojan syke on hieman tyttöä matalampi. Millaisia sykkeitä siis jo äitiytyneiden neuvolakorteista löytyy? Meillä molemmat tyttöjä ja korttien keskiarvosyke 145-160. Vertailuksi kaverilla molemmat poikia ja sykkeet 130-145.

Mitkä muut ennustukset sukupuolesta on pitäneet paikkaansa? Minä en ole ollut raskaana lempeä (poikaenne), näppyjä ja rasvaista tukkaa on hoidettu tavalla jos toisella (tyttö vie äitinsä kauneuden) ja jos takaa päin katsottuna ei olekkaan mahan kohdalta voinut sanoa olenko raskaana (poikaenne), niin takapuolesta kyllä (tyttöenne)!! :LOL:

iinaZ & "Kerttu" 7+4
 

Yhteistyössä