Elokuiset 2010 tammikuussa !

:wave: täällä kanssa tollainen vauvamasu jo ja isompokin :D
mulle neuvolassa sanottiin , että uudelleen synnyttäjillä/raskautuneille maha kasvaa huimaa vauhtia ja tasaantuu vasta joskun 28-30 viikoilla :whistle:

mulla on ollut jo kohtu tosi korkealla pitkän aikaa mahan ulkopuolella , ihanaa :heart: ja sydänäänetkin vahvistuu kokoajan ja monotus ja liikkuminen vahvistunut myös---

terkkuja Tallinnasta :heart: siellä oli ihanan halpaa =)

tsemppiä ultraan menijöille !
 
Onnea ultrauutisista! Hassua kun mennään niin eri tahtia. Mä jo odottelen pikkuhiljaa sitä rakenneultraa, vaikken ole uskaltanut edes aikaa vielä varata..
Ärsytyksistä ja verenpaineista ollut puhetta... ;) Ihan sama täällä, huusholli on jatkuvasti kaaoksessa ja raskausaikana olen jotenkin neuroottinen,että pitäs olla siistiä.. eihän siitä saa ku korkeet paineet ja pahan mielen. Mutta miten osaisi pistää laput silmille ja olla välittämättä?
Meillä kun ei mies juuri siivoiluun osallistu, pojilta pyydän kyl apua mutta esikoisen (13v) kanssa menee hermot, kun ei tee mitään kunnolla ja pitää muutenkin räyhätä ennenkuin mitään tapahtuu. *HUOKAUS*

Tosi aikaisin noita sokerirasituksia ollut teillä! Meillä on ilmeisesti vasta rv 16-18 ja toinen sit rv26-28 tienoilla. Ja kumpaankin joudun kanssa menemään. Onkohan kaikilla ollu sitä parempaa litkua jo tarjolla vai vieläkö sitä varsinaista karseeta valkosta mönjää on joissain paikoin?

huoh, ei kai auta ku alkaa taas siivoilemaan. Anoppi tulee kohta kahville, miehellä huomenna syntymäpäivä ja täytyy alkaa henkisesti valmistautumaan anoppiin... ei ole meillä helpoimmat mahdolliset välit.

Eä ja lapanen 14+5
 
verenpaineista oli puhetta: mulla ne on vähän liiankin matalat. just mittasin 95/60... eipä ihme että huippaa; viime raskaudessakin ne pysyi matalina tai muutaman kerran jopa normaaleina.
muuten olo kai alkaa kohentua ja nyt alkaa se vatsakin kasvamaan oikein kunnolla. :heart: :heart:

dreamer ja hipsunipsut rv13+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enkelinäiti:
esikoisen (13v) kanssa menee hermot, kun ei tee mitään kunnolla ja pitää muutenkin räyhätä ennenkuin mitään tapahtuu. *HUOKAUS*
Kuulostaa niin tutulta :hug: Meillä esikoistyttö 13v myös.Ja kun pyydän,sanoo;"joo joo",hetken kuluttua pyydän kauniisti uudelleen,kuuluu;"joo joo",eikä edelleenkään mitään tapahdu :kieh:
Vasta kun pimahdan ja sitten saankin kuulla;"kun äiti vaan aina huutaa...." :ashamed: Teini-ikä on ihanaa :headwall: :D

 
Mulle ei oo mitään mainittu muuten mistään sok.ras.testeistä...?Kun monet siitä puhuu!
Pitäiskö automaattisesti mennä kaikkien,vai?

Mä olen jossain raskaudessa ollut,ja oli arvot normaalit,eikä mulla ylipainoa ole myöskään.En kai sit kuulu siihen ryhmään jolta tutkitaan,vai?
 
Mä olin viime raskaudessa sokerirasituksessa iän takia, mutta nyt en joudu siihen. Neuvolassa sanoi, että turhaa olisi, kun viimeksi en jäänyt kiinni. Joten näillä eväillä mennään. Toisaalta tässä raskaudessa syönkin terveellisemmin kuin edellisessä.
 
Sokerirasitukseen menen koska edellisessä raskaudessa oli diabetes. Oon alle 25v ja alipainoinen ei-raskaana-ollessa eikä lähisuvussakaan rasitetta joten mistä lie mulle tälläinen riesa tullut.
Aluksi terkkari sanoi että rv 16 rasitukseen mutta halusin aiemmin ja pääsenkin.
Niin ja täällä juotetaan sellasta mustaa vähän kokista muistuttavaa litkua, ei pahaa muttei erityisen hyvääkään varsinkin kun pitää kerralla juoda se :x

*muoks* sehän mulla piti kirjoittaa, että täällä joutuu rasitukseen jos pissassa sokeria..
 
Vielä jatkoa tyhmiin kysymyksiin...

Mulla oli jo mukamas nää raskausoireet,pahoinvointi,helpottanut,kunnes nyt perjantaista oon taas voinut todella pahoin.Sellaista järkyttävää etomista yhdistettynä järkkyyn väsymykseen. :| :x
Ja taas mä ripuloin :x Niinkuin reissussa...Voiko ripuli olla kuitenkin myös raskauspahoinvointi oire???????
Mulla on just nyt niin samanlainen olo kuin silloin reissussa kun luulin vatsataudin saaneeni?Ei kai sitä mahatautiin viikon välein voi sairastua ja kun en mä oksennakaan....

Voi vitsit tätä oloa!!!!! :headwall: :headwall: :headwall:
 
Mä jouduin sokerirasitukseen koska lähisuvussa on diabetesta ja lisäksi mulla on ylipainoa, joten mulla oli kohonnut riski. Niinhän sitten siinä kävi, että nyt tarvitsee noita sokereita mittailla ja ens viikolla äippäpolille just noiden kohonneiden sokereiden takia.

Mulle tulossa kans toinen muksu, mut musta tuntuu et nyt toi maha tulee hitaammin esille kuin esikoisesta. Tosin siihen vaikuttaa sekin, että nyt on valmiiks tota ylipainoa ja silloin olin normi painoinen. Niin ja kai tuokin sit hiukan vaikuttaa kun esikoinen kuitenkin täyttää jo kohta 7 vuotta.

Maijamehi ja Toukka rv 14+0
 
Matilda84
evi-ta Joo kyllä se pahoinvointi voi tull takaisin mulla nimittäin nyt käynyt. Heti jos pääsee maha tyhjenee tulee todella huono olo,mahassa kiertää ja vatta tuntuu juurikin että menee sekaisin. Mulla on aina ollut jos on pahaolo niin maha kyllä on myös osansa saanut.
Nyt ollut muutaman päivän ihan kauheeta toi pahoinvointi.Ei oo oksentaa joutunut mutta melkein ja mitä ihmeellisemmätkin asiat saa yökkäilee,esim kissan hiekat jos joudun siivoilee.En edes alkuraskaudessa niiden kanssa yökkinen niin nyt alkaa heti se kakominen kun on vähänkin epämiellyttävä haju. Sämpylätaikinan juurikin sai ihan kauheen etomisen aikaan :(

Sydänäänet oon löytänyt tosi helposti nyt , aina melkein samasta jumputtaa NORMAALIKO?
mä olen miettinyt tota kun moni puhuu että helposti sekoittaa omaan sykkeeseen vauvan,miks mä en koskaan löydä omia ? ainoastaan istukan viuhkeen ja vauvan sydänäänet jotka on tosi nopeat.Kerran koitin laskea pääsin .n.170-180,voiko olla mahdollista ees ?

:saint:

Supistukset: Jatkuvat vaan, tiistaina sitten on neuvola jossa saavat miettiä uusiksi. Tuntuu että se on sama mitä teen kun supistaa kuitenkin. Varsinkin jos päivällä innostun tekee jotain mm.siivoamaan niin ilta/yö on aika tuskaa :( Ei tää kotona oleminen ole herkkua ,mutta onko musta sitten töihinkään.Pystynkö mä normaalilla työteholla tehdä duunia kun supparit on kuitenkin aika voimakkaita että joutuu ihan keskittyy niihin :ashamed: Tosissaan teen ihan toimistoduunia,mutta se istuminen saa mulla tosi kovasti supistaa myös :eek:

Onnea ultraan menijöille ja tervetuloa uusille :flower: :heart:

Niin ja maha alkaa olee jo erittäin esillä,kaverit just sano että ihan selkee pallo se on jo :)

Matilda & MarjoPirjo kuittaa rv 13+2
 
tyky tyky tyky tyky .... ja vaavin tuk tuk tuk tuk tuk tuk tuk tuk .. ku löytää oman sykkeen niin se tulee vähän niin kuin kaiuttimesta ... koita samalla vaikka kädestä tai kaulasta omaa sykettä ... aikalailla nivusista , siitä "kuopasta" ainakin löytyy oma syke . :heart:

neitim
 
Matilda84
sekoitankohan mä sitten jotkut äänet, löytyy sellainen hidas viuh...viuh....viuh...
ja sitten tosi nopee sellainen tumtumtumtumtum... eli millanen se istukan viuhke sitten on ?!? mä oon ihan sekaisin :D mutta pakko se tosi nopeen olla vauvan,koska ei kai mun syke oo kuitenkaan niin nopee ettei ehdi ees melkein laskee 10sek monta kertaa tullut?

Sitten tosissaan tuo katoilee välillä se mitä luulen vauvan sykkeeksi ja välillä kuuluu sellainen TUM,ihan kuin joku nakkais suoraan siihen doppleriin,mistäs se johtuu ?
 
Tulinpa poksahteleen 14+0 JIPPIIIIIAIJEEEE!!!

Ihana masukuva oli mmiilialla :heart: Mun vauvamasu ei varmaan näy vielä aikoihin ku on tuota vararengasta ympärillä :/ ja mun kohtu on niin alhaalla, haluaisin jos ison vauvamassun :p Nohh, ehkä sen ehtiipi vielä saada, kesällä sit tuskaillaan ;)

Mulla on kans korkeat paineet raskauden aikana ja tokihan ne nousee taivaisiin kun mulla on kauhee "rimakauhu" ku siellä neuvolassa mitataan ja syynätään..kotona ihan kohtuulukemat. Mulla on normisti verenpaineet 128/78 ja nyt oli eka neuvolassa 139/98 :whistle: sitte ku ooteltiin hetkonen ja yritin ittiä rauhotella niin oli 130/87..mutta nouseehan ne taas raskauden myötä ja pelottaa ihan loppuaika kun nousi viime raskaudessakin korkeelle ja sit pelottaa et ne laittaa pakkolepoon, vaikkei mulla mitään muuta r-myrkytyksen oiretta ollutkaan..ei pissassa mitään, ei turvotusta jne..Sain kotona lepäillä ja piti juoda paljon. Sillon kävi paineet 150/110 huhhuh :$

Mullakin supistelee herkästä..ei tartte paljo tehdä ku vetää mahan kireelle. Aion puhua neuvolassa kun mun työ on niin fyysistä ja sit loppuaika istumista autossa ja kaikki töyssyt saa supistaan niin et meinaa kus tulla housuun..Ja ihan se tekeminen/nostelu jne saa aikaan supparit..vähä huolestuttaa ettei ala aukoon paikkoja liian aikaseen :/ Lääkärineuvola onkin reilun viikon päästä sit niin näkee mikä on tilanne alakerrassa :xmas:

Irtoshan sitä tekstiäkin..jos lähtis soffalle ootteleen x-factoria..hirvee väskä ku viikonlopun duunaillu ja heränny ennen viittä *haukotus*

jonnuli ja hipsu 14+0 :heart:
 
Minäkin liityn doppler-keskusteluun sen verran, että mulla oma syke kuuluu hitaana viuh-viuh-äänenä kun taas istukan ääni on sama mut paaljon nopeempi. Vauvan syke on taas lähinnä hevosenlaukkaa ja joskus kun laskin niin se syke oli jotain 170-180. Lujaa kyllä!

Kysymys muille doppleria käyttäville: Miltä korkeudelta suurinpiirtein löydätte vauvan sykkeen ja mitkä rv:t menossa? Mietin että kuuluuko minulla "liian alhaalta" kun melkein bikinirajasta kuuluu ja 12 viikkoa täynnä..? Tai onko sillä ees väliä...?

Ja matilda, mulla tuo TUM kuuluu joskus kun ilma kiertää just siinä B) Esikoinen monotti doppleria mutta paljon myöhäisemmässä vaiheessa ja silloin kyllä kävi kamala pauke :D
 
Mulla vaivana sairas iskias kipu jo toista viikkoa.Tosi inhottavaa.Muuten olo onki ihan hyvä.Pahaolo on lähes kokonaan hävinyt ja väsymyski laantunut.Tiistaina olis sitte lääkäri neuvola ja np ultra. Kaikkea hyvää kaikille =)
Nainen1981 ja papu 12+1
 
Onko teillä ollu raskauksien aikana normaalia enemmän pääkipua???
Mulla on ollu kaikissa aiemmissa ja nyt alkaa tulemaan kanssa, ja mikää ei tunnu auttavan :(
Tosta raskausajan diabeteksestä, mulle neuvolas ilmoitettii heti et taas kerran sokerirasitus sit viikolla 20 :| aiemmissa on ollut se toinen arvo pikkasen kohollaa. Nyt mun pitäs viel noudattaa diettiä, mut mitenkäs noudatan ku kokoaika ihan kammottava kuvotus :/

joannah ja katkis 11+0
 
Täältä voi kuunnella miltä sen sykkeen pitäis kuulostaa
http://www.fetaldopplerfacts.org/tools/tools-fetal-doppler-sounds.php

joannah Mulla on kanssa pääkipuja! Panadol on vielä auttanu, mutta kun ei sitäkään joka päivä viittis ottaa.

n11na ja tiitti 12+2
 

Yhteistyössä