<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Maaliskuussa VOL.2

jos yrittäis olla vähän paremmalla tuulell.

mä huusin itelleni huutiksesta ihanan imetystyynyn :D ei tarvinu ees maksaa postareita ku sattu olee ihan lähellä. se on sellanen missä on sisällä niitä pieniä pehmeitä rakeita, just sellanen ku halusin kuoseja myöten. se on nyt jo pestynä.
on sit ehkä kivempi imettää vaikka sohvalla ku esikkoa samalla paimennan.

mä taidan yrittää lopettaa odottamisen,siis odottamisen et tää syntyy. en kyl odota nyt enää niitä uusia viikko poksujakaan, kun ei niitä tarttis enää tullakkaan. noh onneksi arki yleensä rullaa suht nopiaa ku tota poikaa täytyy hoidella ja normi hommat tehdä. nyt viikonloppu on ollu aika tuskaa.

tääl on ollu aika paljon ellast juttua mikä ei kiinnosta mua yhtään ni en siks oo kommentoinu jos joku ihmettelee ku vaan omaa napaa pölötän. esim. autojutut ja ne ihme pesupähkinät.

Hani ja "ikuinen"masu 38+2
 
Huomenta mammat. :)

Olipa eilen tuskaista kun ei päässyt palstalle :kieh: :whistle:

Kiitos zikille uudesta pinosta. :flower:

( .) Täällä olo on ihan syvältä. Poskionteloita juilii siihen malliin, että se on lekuriin menon paikka huomenna. :/
Ja vuorotellen jompi kumpi rööreistä ihan tukossa eikä edes sarvikuonokannusta ollut apua, ei vaan vesi virrannut. :/

Paras asia tälle päivälle on miehen tulo. :D Tosin sitä ennen on normi jännitykset lennoista lähteekö ajallaan jne. :saint:
Joten isyyspakkauksen saa mies joko tänään tai huomenna. :)

Mites manna jakselee? :wave:


Ruttana & Beanie 37+4 :heart:
 
huomenia!

täällä ollaan myös autonvaihto / -harkinta puuhissa, oltu jo pidempään.
meillä tällä hetkellä 5 hengen auto, josta tykkään ihan täysillä, mutta kun meitä on kohta 6...! miehellä oma autonsa, ja ollaan harkittu jos se vaihdettais 6 paikkaiseen jolloin voitais mennä sen kanssa silloin kun kaikkien täytyy mennä samaan aikaan jonnekin. minä meillä hoidan kauppa jne reissut lasten kanssa, että peraatteessa pärjäisin tuon nykyisen kanssa. 6 hengen autot vaan ihan pirun vähissä. jos löytyy niin ajettu paljon, syö paljon löpöä taikka takakontti niin pieni ettei sinne mahdu koiraa/ rattaita / kauppakasseja. ei oo helppoo...!

täällä myös alkaa olemaan aika tuskainen olo. kävely on kuin ankka vanhuksella ja sattuu välillä niin pirusti tuonne alakertaan. mieluiten vain olis ja makais, mutta tällä jengillä se vain haaveissa.
mies vie meiät tänään ulos syömään ja sain itse valita paikan ( iski äkillinen himo tietyn paikan salaattia kohtaan joten sinne mentävä...). tiedän ettei paikka miehen suosikki listalla, mutta sanoi vaan että sinne sitten :D

koitetaan jaksaa vielä viimoiset viikot :hug:

iltsu
 
AM kuulostaa kyllä kovin kalliilta tuo jolla ajettu 220 000 km, ei kyllä kannata ostaa!! Meillä oli myös Vectra harkinnassa ja 2006 vuoden, jolla ajettu n. 80 000 maksoi vaan 15 500 ja siinä oli mukana vielä kaiki "herkut" :D se Vectra tuppas olemaan vaan turhan iso, alkoin epäileen omia parkkeeraahjan kykyjäni :D

päädyttiin sitten Astraan, joka asteen pienempi kun vectra mutta silti musta iso farkku!! löydettiin -06, jolla ajettu VAIN 45 000km. uskon että tehtiin hyvät kaupat :D

(.) täällä taas herätty puoli kasi ja leivoin juuri kaksi pellillistä sämpylöitä ja kohta mokkapalat menossa uuniin :p mennään mummulle kahville niin tein tämän makean gluteenittoman puolen sitten itselleni mukaan.

yöllä heräsin ihan järkyttäviin polttoihin. yritin, jos olis lähtenyt itsellään pois, mutta kun nousin vessaan ja juomaan niin helpotti ja sain taas unta. tää on niin perseestä kun näitä kipuja ollut jo kolme viikkoa ja jos käynnistykseen menisi niin viellä 5 viikkoa jäljellä :eek: eihän tätä kukaan kestä selväjärkisenä!! :headwall:

nyt vaahdottamaan munat ja sokeri ja sitten nähdään kuinka mun kuorrutuksen kanssa käy :ashamed:

JJ-t ja Joona 37+2
 
AAM
Hani joo mulla sama juttu.. kommentointi jää vähäiseksi niihin juttuihin joita en tunne "omakseni" että elkee ottako kukaan pattiinsa :D :hug:
kyllä mä silti kaikki aina luen.. en vain osaa välttis sanoa mitään järkevää.. sanonko mä koskaan mtn järkevää :D ? :LOL: knappast..

cars 220000 km?? :eek: juu ei ollut sellaista katseltu millä niin pali ois ajettu :D olin varmaan kirjoittanut väärin kilsat siis sori :ashamed: korkeimillaan ne oli 143 tonnia ja toi mikä on kiikarissa niin 80 T on siinä ja bensakäyttöinen.. ja 06 malli. ja volkkari. se on ainoa missä ukolla jää eteen jalkatila hyvänä ja taakse. ko mulla on melkein sama ajoasento ko sillä. On meiläkin ongelmat ! ja vasta se melkein kaksi lasta.. AJATELLA tuota
kuutta.. :eek: :xmas: ja tavarat vielä päälle.. tila-auto melkein sitten.

Mä en osannut stressata vauvan tulemisella ekassa enkä kai nytkään osaa tässä raskaudessa "odottaa" synnytystä... kai se sieltä tulee ko on valmis. emmä vaan osa vartoa niin pali tai jännittää.

leipominen mun on pitänyt leipoa jo kaksi viikkoa yksiä sämpylöitä mutta en oo vaan saanut aikaseksi ?`laiska.. :| :ashamed: ei edes olis vaikeeta..

Ruttana :heart: ihana saat oman kullan kainaloon.. :) :D
siis eks saanut sarvikuonoa toimimaan rööreihin vai mikä eiks sen pitäis veen tulla läpi eniweis vaikka "tukossa" oiskin ?

am & hippunen 35+6 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
Ruttana
siis eks saanut sarvikuonoa toimimaan rööreihin vai mikä eiks sen pitäis veen tulla läpi eniweis vaikka "tukossa" oiskin ?
Ei toiminu ei.. Eli vesi ei virrannu mihinkään. Annoin "liota" hetken, jos ois sillä auennu kun saattais jelpata, mutta noup. Ei onnistunut eli tukossa on. :saint:
Ja aiemmin on toiminu ihan moitteetta. Eli mitä tässä voi todeta. Räkäpää mikä räkäpää. :snotty: :LOL:
Kohta uusi yritys. :D
 
Hyvää sunnuntaita!! =)

Täällä yksi taustapiru saa vihdoin jotain aikaiseksi kirjoitella. Tai katsotaan nyt saako ;) Joskus aikaa sitten taisin jonkun sanasen laitella, mutta on sitten jäänyt...
Eli suonette anteeksi saamattomuuteni ja jos saanen vielä liittyä mukaan loppu ajan keskusteluihin olisi kiva =)
Täällä jaloissa nyt pyörii tuo 1.5v neiti joten ajatus ei tosiaankaan pysy kasassa. Isommat tuolla leikkii keskenään jotain.

Onnea ekaksi jo kahdelle vauvansa saaneelle :heart:

Kovasti jaksamisia kaikille supistusten kanssa kärsiville ja muillekin joilla olo jo hieman "raskas" :)

Tuo teidän tapaaminen Helsingissä kuulosti kivalle, itse en silloin päässyt mukaan, olisiko tähän uuteen tapaamiseen vielä mahdollista päästä? :D

Autoista ollu kovasti puhetta. Meillä on tällä hetkellä ihan riittävän kokoinen menopeli kohta 6 hengelle. Chrysler Voyager 07. Mut toisaalta mä haluaisin sen vaihtoon, mut eipä sitä oikein voi ku velkaa vielä niin paljon... Mazda 5 kiinnostaisi.. Tuo meidän auto on melkoinen bensa lehmä, mutta eiköhän ne kaikki ole tuon kokoluokan autoista ja vielä kun on automaatti!!!

Oma vointi on ihan hyvä, mitä nyt väsyttää tämä arjen pyöritys ison mahan kanssa.. Painoa tullut tässäkin raskaudessa yli 10kg ja vielä sitä kyllä ehtii tulla!!!
vauveli on aika hiljainen ja välillä saa tosissaan miettiä että onko siellä kaikki hyvin!!? Mut uskon että on :)
Kaikki on melkein valmiina vauvaa varten, tuplat olisi vielä hommattava. Ostin Huuto netistä sellaisen Cam Nuvola merkkisen hoitoamme tason, mutta se onkin aika iso meidän pieneen kylppäriin :/ Täytyy nyt katsoa pitääkö se vielä vaihtoon pistää. Onko muilla millaisia ratkaisuja hoitotasojen suhteen pienessä tilassa?

Mut pitää mennä, neiti haisee el basolle :LOL:

Ooti ja pieni-ihme rv 35+0 :heart: :heart:
 
Meidän Volvo V70 on kans bensa ja automaatti,hurjan kiva ajaa.MUTTA; kuluttaa sikana,ei todellakaan ole parkki-ihme,sen saa kyllä parkkiin mutta kun on pitkä ja levee niin pelkään aina niitä muita liikenteen tolloja jotka availee ovia kuin sattuu.Ja isäntä kun vielä päättti et mä ajelen sillä nyt ja hän ajelee työmatkat mun sporttisella 2-ovisella pikku-pololla jonka saa väännettyä mihin tahansa.Mutta emmä valita ko hän tankkaa mulle aina kahdeksi vkoksi tankin täyteen(urputin et kuluttaa niin paljon).Joten :D .

AM;siskolla miehineen on passatti ja mun mielestä se on melkoisen tilava,tilavampi ko meijän farmari.


Eilen tein lihapasteijoita kun oottelin häntä töistä kotiin.Meni sitten ihan v**uiksi;ensin heitin jauhelihat meijän keittiön matolle.Ja niitä siivotessa rupes supisteleen ihan älysti ja kipeesti.Ja samalla soosit porisi hellalla ,hyvä ettei j-lihan paketin muoviosat kärynnyt kiinni keraamiseen lieteen.KUn olin valmis niin olin niiiiiin poikki.

Vaavi heiluu ja hytkyy ja vaihtelee kylkee selkeesti.Eilen sohvalla maatessa kun huomasi että nyt on selkä eri suuntaan ko mitä terkkarilla.

Meillä on hoitotasona sellainen jonka voi laittaa pinniksen päälle.Se oli ratkaisuna järkevin;asutaan 2-tasossa ja vaavin huone alhaalla ja muuten ylhäällä kaikki niin tiedän että en tulisi tasoa käyttämään jos joutuisin aina alas meneen joten tollainen oli meille se paras ratkaisu vaikka mies olisi mieluusti kunnon hoitotason ostanutkin.

milky 34+2
 
Autoista mehän vaihdettiin meidän 07-vuosimallia ollut Toyota Aygo isompaan tossa tammikuussa... Olihan se meillä ollutkin jo 11kuukautta siihen mennessä. :LOL: Nyt meil on Toyota Avensis, vm04, ajettu oli 34tkm, eli ei liikaa, hinta 16000?, mikä mun mielestä oli erittäin kohtuullinen. Mut ei siinä sit olekaan mitään ylimääräisiä lisävarusteita. Mut ei me sellasilla mitään tehdäkään. Vakiovarusteena on kuitenki esim. ilmastointi ja ajotietokone..

Ainoo että ku miehellä olis myös asuntokuume. Se on jo pahempi. :kieh: Mä kovasti koitan laittaa järkeä päähän, kun ei meillä oikeesti oo asuntoon varaa, mä olen opiskelija ja miehellä on töitä varmuudella nyt about puoleksitoista vuodeksi ja sen jälkeen ei tiiä mitä tapahtuu....

) .) Oli tosi kivaa eilen. :) Tehtiin porukalla pizzaa ja ja sitten loppuilta oikeastaan vaan syötiin ja juteltiin. :D Mulla oli alkotonta siideriä mukana, ja se sopi ihan hyvin sinne, ei kaikki muutkaan juonu mitään (joillain oli ollu edellisenä iltana jotkut juhlat niin että olivat sitten harjoitelleet norjaa aamulla, niin oli alkoton päivä heilläkin. :LOL: )... Nyt pitäis koittaa tehdä seminaarityötä, että mä edes YRITÄN saada tehtyä sen tänä vuonna...

Laala ja Punkero rv34+5
 
Moi vaan kaikille! Ja erityisesti suuret onnittelut NuuttiKyllikille vauvautumisesta :flower: Ihanaa, kun niitä pikkusia alkaa syntymään!! Toisilla on jo niin hyvät viikotkin, että ihan vapaasti sais jo tulla maailmaan :) Ittekin täälä jo alkaa odotteleen, et jospa vaikka täs parin viikon päästä tai jotain... Pitäis tietenkin varautua mieluummin siihen yliaikaisuuteen, eikä odottaa liikaa, mutta ku ei millään meinaa pystyä :whistle: Olis niin ihanaa saada se pikkunen syliin ja ihasteltavaksi :heart:

Supisteluja tuntuu olevan yhdellä jos toiselle, tsemppiä niiden kans! Mulla vaihtelee aika paljon päivittäin tilanne. Ja enemmän niitä tuntuu tulevan, kun vaan oon tekemättä paljon mitään :D Yks päivä nimittäin siivoilin oikeen urakalla ja hartaasti, mutta ei tuntunu juuri mitään... Eilen löhöilin ja sitten taas tuntui.. Ei taida siis täälä sitten myöhemminkään mitkään S-konstit toimia :LOL: No, eihän mulla nyt vielä kiirettä oo, koittakoon h-hetki niille, jotka on etusijalla!! Minä odotan :)

Mulla olis tiistaina nyt sitten äitiyspolille aika painoarvioon ja samalla tutkaillaan lantiota. Jännittää kyllä vähän minkä kokoiseks Pötkö arvioidaan, kun SF-mitta tosin ihan keskikäyrällä, mutta toisaalta, jos menee meidän geeneillä, niin kyllä se lähemmäs 4-kiloinen laskettuna aikana on, kun 3-kiloinen. Mutta ei sen nyt sillai väliä, ei meillä suvus ainakaan oo lantion mittojen kans onkkelmaa ollu, vaikka yksilöllistähän se on..

Ootteko muuten hankkinu miehelle jo evästä synnytysreissua ajatellen? Mulla on muuten kyllä kamat ihan hyvin jo valmiina, mutta eväitä ei oo kyllä mietitty. Ei nyt mitenkään kovin oleellinen asia, mutta tuli vaan mieleen. Ja jos ootte jo aiheesta keskustellu, niin sorry, se on kyllä menny multa varmaan ohi :x Täytyis kai sitä kuitenkin jotain olla varalla, jos lähtö tulee yöllä ja nopeesti... Jotain terveellistä, limsaa ja karkkia, toi meidän mies varmaan haluais, mutta olisko mitään sellasta parempaa, jota vois jo etukäteen varata?

No joo, näin tärkeitä mietteitä meikäläisellä... Aurinkoista sunnuntaita kaikille!! B)

Zukkis ja Pötkö 36+3
 
huomenta mammat,

mammaselle ja vilijonkalle erityiskiitokset toksemiaa koskevista jutuista. toi lohtua että jospa tämäkin vauva turvallisesti saataisiin maailmaan, vaikkakin sitten kovin pienenä. ja niin minäkin olen ymmärtänyt että äitille vaarallisempi kuin vauvalle vaikka kyllä meillä vauvakin tuntuu kärsivän siinä mielessä ettei ilmeisesti saa riittävästi ravintoa ja kasvaa hitaasti. tuntuu aika järkyttävän pahalta. onneks päästään vauvan kaa ä-polille taas huomenna heti aamusta. perusteellinen toksemiatsekki mulle ja vointitsekki vauvalle. vilijonkka kuinka nopeasti muuten pääsit pienesi (oliko se 2,1kg?) kanssa kotiin ja joutuiko vauva teholle/keskolaan tmv? mullakinhan on jo hyvät viikot, että periaatteessa pitäisi olla kaikki ok (keuhkotkin kai), paitsi että pieni tosiaan...

tietääkö kukaan muuten mikä on kättärin SVO? kun sinne mulla aika huomisaamuksi. ajattelin eka et se on joku sairasvastaanotto mut sitten rupesin miettiin että ei kai se olla lyhennys synnytysvuodeosastosta? se pe illan lääkäri ei meinaa yhtään puhunu muuta ku et meen sinne sit heti ma aamuna... :/ oli muutenki tosi hiljanen kaikista tuloksista. joo, no taidan varalta pakata sairaalakassin minäkin tänään.

am meil on nyt mondeo ja aivan älyttömän hyvä auto :) 9v vanha, 156tkm ajettu eikä oo mitään ongelmia ollu koskaan. harmittaa vaihtaa pois mutta kun ei ole farkku eikä isofixejä noin vanhassa niin päädyttiin nyt sit uuteen golf variantiin. mäki oisin halunnu sen uuden mondeon mutta hintaa oli vähä liikaa... miehen mielestä :D mä oon niin hullu et oisin vaikka maksanutkin kun oli se niin NÄTTI!!

ruttana voi ei kun olet kipeä mutta onneksi saat miehesi piristämään ja hoitamaan :heart:

lisää kommentteja myöhemmin... nyt pitää kiiruhtaa hakeen 50cm toppahaalaria jonka huusin eilen. onneks mulla on noita 50cm ja 44cm vaatteita pienelle lainassa, kun meidän vauvan serkku synty joulun aikoihin ja oli hänkin vain 2,6-kiloinen. pitää pakkaa niitä tänään sairaalakassiin varuiksi.

voikaahan hyvin kaikki!

t. manna + pikkunen 37+4 :heart:
 
manna8, svo tarkottaa synnytysvastaanottoa, eli samaa mihin synnyttäessä ainakin täälä päin mennään. Kättäristä ei kokemusta, mutta kyllä sielä varmaan lukee synnytysvastaanotto, niin suuntaa sinne :)
 
Onko täällä linjoilla ketään?

Jos tulee sika kivuliaita supistuksia, jotka ovat pitkä kestoisia ja reisiin vihloo sikana, niin mistä mä hitsit vie ymmärrän onko nää niitä oikeita? Viittisi taas turhaa geissiä heittää sairaalaan... Ja toiseksi. Oikeiden synnytyssupistusten aikaan, liikkuuko vauva niiden välissä?

Täällä yksi hhhh-moilanen
 
AAM
:wave: täällä käkin mutta paljonko sulla suppareissa väliä ?pitkäkestoiset oli niitä kohdunkaulaa kyhentäviä ja alkuvaiheen suppareita mutta jos sulla on toinen lapsi tulossa niin... :whistle: voi mennä nopsaankin alkuvaihe ja sit hulurumpsis.. mites meni eka synnytys ? vai oliko sektio ?

limatulppa on paikallaan vielä? mulla meinaan lähti ennenkö noi avaavat käynnistyi sit siitä käynnistyi ja vaava tunki mutta aikas vähän poika liikkui silloi.. sul oli toi sektio aika eikä saa tulla alakautta.. vai ? en muista :ashamed:
 
Pikaisesti omaa napaa nyt kirjoittelen. Ei jaksa paneutua niin tarkkaan muiden kirjoituksiin.

Iski se oksutauti nyt muhunkin. Perjantai lauantai yö meni valvoessa mahakipujen kanssa ja lauantaina ei pysynytkään mikään sisällä.

Tänään jo vähän parempi olo, heikko kylläkin. eivät eilen sitten verenpainelääkkeetkään pysyneet sisällä ja huomaa paineista, 150/100 ja pissassa portskut yhdellä plussalla. Mutta jospa noikin alkaisi tasoittumaan kunhan nyt saa olonsa paremmaksi.


Harmittaa kun oli tarkoitus tehdä nyt viikonloppuna kunnon suursiivous. Jos vauva syntyykin jo ensiviikolla niin olisi sitten edes kämppä kunnossa. Mutta se nyt sitten jäi.

Tiistaina siis se lapsivesipunktioa missä katsotaan vauvan keuhkojen kypsyys ja jos ovat ok niin vauva syntyy mahdollisimman pian. Hui, alkaa jännittää jo ihan tosissaan.



t: Solina ja Kirppu rv 35+0
 
Mie en oo mittää tehny enkä juuri mittää suunnitellukaa enkä leiponukaan.. Jotenki tuntuu siltä, et tää menis nii paljo yli et on täs viel aikaa. Mittään merkkejä ku ei oo mistään supistuksista eikä mistään. Ei kipuja eikä muutakaan. Ainoastaa masu alkaa oleen enempi tiellä ja vaavi tuntuu olevan vaa ylempänä. Eli ei mitää tietoa laskeutumisesta näil vkoilla :D Joten eipä tässä hötkyillä.. En usko et tulee neljään vkoon ainakaa :)

SS/ mytty 36+2
 
AAM
inhottava fiilis tuli aamulla ko heräsin siihen että nukuin taas selällä.. ja mietin siinä että vauvahan ei ole liikkunut koko yönä :eek:
no äkkiä herättelemään vatsaa ja hölskyttelemään ja heti kun ei sit ressu herännyt niin minä ponkasin pystyyn ja aloin oikein työn teolla vatsaa liikuttamaan ja tulihan sieltä pari potkua ja polkaisu että annapa mun tutia .. :D :LOL: :kieh:

mut on se omituista että iski tommoi kauhee ahdistus ihan ko kirkas salama taivaalta.. sitä ois voinnu luokitella jo pieneksi paniikiksi niin arskat lähti mulla liikkeelle että sen jälkeen oli tovi maattava jotta unta sai..

ehkä johtui siitä kun lueskeli tuolla mitäsnytillä jonkun enkelivauvasta ja unicco oli saanut kans enkelipojan.. hiipivät alitajuisesti mieleen.. karseeta silti !
:|
 
Pitääpä tämäkin nyt kysyä että mitäs meinaa kun mulla on tuo kohdunnapukka sillälailla auki että saan sinne keskisormen sisäänkin varmaan mutta se senverran kaukana kuitenkin et ei yllä,enkä nyt muutenkaan menis laittaan mutta ainakin se menee siitä reiästä sisään tai siis auki sen verran.Nyt tuki tosi sekavasti,mutta viittiskös joku tietävä kertoo mitä meinaa?
 
mammanen uudelleen synnyttäjä lähtee sairalaan kun supistukset tulee kymmenen minuutin välein. näin mulle neuvottiin kättärillä kun sinne pirautin. :D

vauvan odottamisesta sen verran että malttamattomuus mulla kasvanut näiden kaikkien oireiden myötä. viime yökin oli taas yhtä kakkaa,pissaa ja limanoroja, päivät menee epäsäännöllisillä suppareilla. ulos en viitsi lähetä kun alkaa heti kipuilemaan. :|

miehelle eväitä synnytykseen en ole ajatellut laittaa, se on niin täpinöissään ettei varmasti malta syödä ja sai se viimeksi ruokaa synnytyksen jälkeen siinä missä minäkin.

mies on pojan kanssa mummilla toiset isovanhemmat kävi aamulla viemässä pojan pihalle leikkimään. oon ihan harmistuksissa kun ei oikein mitään voi tehdä.ihanaa kuitenkin että jaksavat muut hoitaa poikaa ja minä saan levätä =) ei vain oikein osaa olla.
 
mammanen, olisko soitto synnärille? Niiden luulis tietävän. Mä en tiedä tommosista mitään, sori, kun ei osaa auttaa.

Solina, mahatautia, hyi. Toivotaan, että olo vahvistuu ja ruoka alkaa taas pysyä sisällä, jotta oot voimissas ens viikolla. Ja tsemiä punktioon, jos en muista myöhemmin sanoa!

SuukkoSuulle, vähän sama tilanne täällä, tuntuu ettei oikein mitään tapahdu ja muilla vaan kaikenlaista! No, hiukan on kivuttomia jäykistelyjä ollut ja lonkat on remontissa, mutta muuten aika oireettomasti mennään. Mutta, mutta, sit kun alkaa tapahtua siinä ei välttämättä kauaa mene, vaikka esikoista ootellaankin! Mä en vaan suostu edes ajattelemaan että tää tulis ennen kuin on muutettu, se ei vaan käy! Että hyvä vaan ettei mitään tunnukaan tapahtuvan. :D Ens viikolla aletaan (tai siis muut alkavat) kantaa kamaa kämpästä toiseen näillä näkymin.

Allusmamma, noi paniikit on kamalia, mulla oli vielä tossa tammikuussa semmosia kun tajusin joskus illalla, ettei oo tuntunut liikkeitä ja sit olin aivan paineessa,e t mitä on tapahtunut... ja yritin sit jollain makeella ja heiluttamalla mahaa saada kaveria hereille. Ainahan se sieltä sit heräili ja kosti sitten... :D Nykyään en ollenkaan lue noita juttuja, joissa on ikäviä uutisia. Kiellän kaiken sellaisen olemassaolon ja pyrin pysymään omassa kuplassani, koska muuten pettää hermot. Vielä kun oon enimmäkseen yksinäni, niin alkaa liian helpolla ajatukset juoksemaan. :hug: sulle!

Hanille :wave:, positiivisin ajatuksin vaan eteenpäin, kyllä se vaaveli sieltä vielä ulos tulee ja sit helpottaa, tai ainakin vaihtuu oireet ja ongelmat. Vaihteluhan kuulemma virkistää? :/

( . ) tästä vaihtelusta en tykkää, tuntuu et pukkaa flunssaa päälle. Nukuin tosi huonosti, sekin varmaan osaltaan vaikuttaa, ja on kippee olo. Nyt yritän taistella vastaan viimeiseen asti, haluan tiistaina kaffehetkelle mukaan, ja torstaina olis ultra... Okei, oon tosi vähällä selvinnyt kun oon vaan kerran ollut kipee koko aikana, mutta en kyl siltikään halua sairastua. Pesukoneen vois laittaa päälle ja koittaa jotain syömistä saada aikaseks, sit takas sohvan lämpimään syleilyyn. :heart: sunnuntain jatkoja!

ventti + viuhti 36+6
 
Kiitos teille! Näitä kivuliata supistuksia ei tule vielä 10min välein. Limatulpasta en osaa sanoa, kun irtoilee vaikka mitä... Ehkä osa voi tulppaakin olla. Ja kaksi kertaa olen hiukan nähnyt pientä veristä juovaa tällä viikolla. Mutta kun näitä supistuksia ei enää osaa erottaa, niitä on niin paljon. Siksi viime viikolla luulivat sairaalassakin, että mä jo synnytän sinä iltana/seuraavana yönä. Nyt vaan nää on sika kivuliaita.

Löysin tällaisen pätkän netistä, lainattu HUS:n sivuilta.

Synnytys Denna sida på svenska

Synnytys jakautuu varsinaisesti kolmeen vaiheeseen: avautumisvaiheeseen, ponnistusvaiheeseen ja jälkeisvaiheeseen. Tämän jälkeen alkaa ns. neljäs vaihe. Siinä useita tunteja kestävän ajanjakson aikana naisen elimistö aloittaa palautumisen raskaudesta ja synnytyksestä. Näiden tuntien aikana vastasyntynyt on useimmiten virkeä ja tarkkaavainen ja samalla sopeutuu vähitellen kohdunulkoiseen elämään. Ensi-imetys, ihokontakti, katsekontakti yms. tarkoittavat synnytyksen varsinaista loppua ja uudenlaisen perhe-elämän alkua.

SYNNYTYKSEN ERI VAIHEET
1. ENSIMMÄINEN AJANVAIHE (avautumisvaihe)
- Latenssivaihe
- Aktiivivaihe
- Siirtymävaihe
2. PONNISTUSVAIHE
3. JÄLKEISVAIHE

ENSIMMÄINEN AJANVAIHE (avautumisvaihe)
Raskauden loppupuolella ilmaantuu yleensä kivuttomia ja epäsäännöllisiä kohdun supistuksia, ns. Braxton Hicks -supistuksia, jotka eivät ennakoi synnytystä. Nämä supistukset saattavat lyhentää kohdun kaulakanavaa ja avata hieman kohdunsuuta.

Ennakoivat oireet alkavat ilmaantua viimeisten viikkojen aikana ennen synnytystä. Käveleminen on vaikeampaa kuin aiemmin, painon tunne lantiossa ja selkävaivat lisääntyvät. Valkovuoto on runsaampaa ja virtsaamisen tarve on lisääntynyt, voi olla lievää virtsanpidätyskyvyttömyyttä. Kohtu on supistusherkkä ja etenkin öisin esiintyy ennustavia supistuksia, jotka ovat epäsäännöllisiä ja tavallisesti kivuttomia.

Synnytyksen ensimmäinen ajanvaihe alkaa säännöllisistä, kivuliaista supistuksista ja päättyy kun kohdunsuu on täysin auki. Tämä vaihe jaetaan latenssi- ja aktiivivaiheeseen.

Kohdunsuu alkaa avautua säännöllisten ja kivuliaiden supistusten alkamisesta. Supistuksia pidetään säännöllisinä, kun ne kestävät 30-60 sekuntia kerrallaan ja ilmaantuvat vähintään kerran 10 minuutissa. Supistukset saattavat tuntua molemminpuolin selässä ja alavatsalla tai pelkästään reisissä.
-Takaisin ylös-


Latenssivaiheessa kohdunkaulakanava vähitellen häviää ja kohdunsuu alkaa avautua. Supistukset tulevat alle 10 minuutin välein, ovat jo kipeitä vaikka vielä melko lyhyitä, kestoltaan n. 30 sekuntia. Supistukset voivat myös loppua, alkaa uudelleen ja taas loppua. Limatulppa saattaa myös irrota jo viikkoja ennen kuin synnytys käynnistyy. Tätä vaihetta saattaa kestää monta päivää. Kannattaa yrittää levätä, sillä edessä oleva synnytys vie paljon voimia. Jos vauva liikkuu normaaliin tapaansa, on ihan turvallista olla vielä kotona.

Tässä vaihessa yleensä pystyy vielä juttelemaan, tekemään kotiaskareita tai käymään lyhyellä kävelyllä. Tilanteen helpottamiseksi voi käydä lämpimässä suihkussa, kylpeä tai torkkua. Myös hieronta, jyväpussit ja rentoutusmenetelmät voivat auttaa. Jos tekee mieli, kannattaa vielä syödä kevyt hiilihydraattipitoinen ateria ja juoda riittävästi.

Mikäli lapsivettä alkaa tulla, pyydämme soittamaan sairaalaan, jossa kätilö tiedustelee vauvan vointia, lapsiveden väriä ja määrää. Kätilö kysyy myös miten päin sikiö tarjoutuu synnytyskanavassa, eli onko neuvolassa todettu lapsen olevan pää- vai perätarjonnassa. Jos ei ole vielä supistuksia, voi turvallisesti olla kotona. Kätilö antaa puhelimessa ohjeet milloin pitää tulla sairaalaan.
-Takaisin ylös-

Aktiivivaiheessa supistukset tihentyvät, voimistuvat ja ovat kipeämpiä. Voi ilmaantua pahoinvointia ja suoli saattaa toimia useasti. Jutteleminen ei enää tahdo onnistua. Lämmin suihku/kylpy, rentoutusmenetelmät, äänenkäyttö, musiikki, hieronta, jyväpussit sekä erilaiset asennot voivat auttaa, samoin liikkuminen.

Kun supistukset tulevat tiheämpään ja kotikonstit eivät enää tunnu auttavan, on aika soittaa sairaalaan ja sopia sinne menosta. Uudelleen synnyttäjät pyydetään yleensä tulemaan aiemmin kuin ensisynnyttäjät, aina kuitenkin kysytään miten aiemmat synnytykset ovat menneet.

Synnytyksen aikana lapsen pään on kuljettava äidin lantion läpi.

Sairaalassa tarkistetaan vauvan vointi, kohdunsuun tilanne ja tarjoutuvan osan laskeutuminen synnytyskanavassa. Aktiivivaiheessa kohdunsuu on yleensä vähintään neljä senttiä auki ja kaulakanava hävinnyt. Sairaalassa voi käyttää samoja kivunlievitysmenetelmiä kuin kotona. Rentoutusmenetelmien lisäksi voidaan antaa vesirakkuloita kipupisteen ympärille. Myös ilokaasua voi kokeilla sairaalassa.

Jos synnytys on vielä latenssivaiheessa eli kohdunsuun avautuminen ei ole edistynyt kovin pitkälle, voidaan antaa lääkettä lihakseen joko levoksi tai synnytyksen edistämiseksi.


Jos synnytys on aktiivivaiheessa ja äiti haluaa lääkkeellistä kivunlievitystä, huomioidaan toiveet ja mietitään yhdessä hoitavan kätilön kanssa eri vaihtoehtoja.
-Takaisin ylös-
Siirtymävaihe on aktiivivaiheen loppupuolella alkava jakso kun kohdunsuu avautuu kahdeksasta kymmeneen cm:iin ja alkaa toiseen ajanvaiheeseen (ponnistusvaiheeseen) siirtyminen. Tämä ajanvaihe on intensiivisin vaihe, supistukset tulevat 2-3 minuutin välein ja ovat pituudeltaan noin minuutin. Tarjoutuva osa alkaa painaa enenevästi lantionpohjaan.

Jos kivunlievityksenä on käytetty epiduraali/spinaalipuudutusta, alkaa lantionpohjassa tuntua enenevästi painontunnetta. Lapsivettä saattaa alkaa tulla siirtymävaiheessa, mikäli se ei ole vielä mennyt aiemmin. Jos kivunlievityksenä on käytetty puudutusta, kalvot on yleensä tässä vaiheessa puhkaistu.

Jos synnytys on edistynyt luonnonmukaisesti eli ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, siirtymävaihe on se aika jolloin synnyttäjä tarvitsee kaikkein eniten tukea, kannustusta ja läsnäoloa. Tukihenkilön tuki ja kannustus sekä rohkaisu on erittäin tärkeää. Myös kätilön rohkaiseva tuki ja läsnäolo auttaa tämän ajanvaiheen yli. On tyypillistä että synnyttäjälle tulee epätoivon sekä voimattomuuden tunne ja usko omaan onnistumiseen on koetuksella.
-Takaisin ylös-



Ponnistusasentoja on useita. Kuvassa äiti ponnistaa jakkaralla tukihenkilön tukiessa takaapäin

PONNISTUSVAIHE

Ponnistusvaihe alkaa kun kohdunsuu on täysin auki ja lapsi oikeassa tarjonnassa. Tässä vaiheessa kipu voi olla terävämpää ja enemmän paikannettavissa alemmas kuten peräsuoleen ja välilihaan. Ponnistusvaiheen voi arvioida kestävän keskimäärin 40-60 minuuttia, josta aktiiviseen ponnistamiseen yleensä kulunee alle 30 minuuttia. Ponnistusasentoja on useita ja synnyttäjän onkin hyvä kokeilla erilaisia asentoja jo ennen ponnistusvaiheen alkua löytääkseen asennon, joka tuntuu hyvältä ja luontevalta. Yleisimmät ponnistusasennot ovat kyljellä tai nelinkontin oleminen, synnytysjakkaralla tai seisten sekä puoli-istuvassa asennossa synnyttäminen. Ponnistamisvaihe päättyy lapsen syntymään. Tukea ja läheisyyttä tarvitaan ponnistusvaiheessa enemmän kuin koskaan. Ne viimeisimmätkin voimat tulisi nyt houkutella äidistä esiin lempeästi rohkaisemalla.
-Takaisin ylös-

JÄLKEISVAIHE

Lapsi nostetaan äidin rinnalle heti syntymän jälkeen. Tässä lapsi saa olla pitkän tovin, jos hänen vointinsa sen sallii. Isä saa leikata napanuoran halutessaan. Kohtu jatkaa lapsen ulostulemisen jälkeen vielä supistuksia. Istukan syntyminen on varsinaisen synnytyksen viimeinen vaihe. Tässä vaiheessa ommellaan myös mahdolliset repeämät.

Synnytyssalissa vietetään noin kaksi tuntia synnytyksen jälkeen. Tänä aikana lapsi imee usein rintaa ensimmäisen kerran. Isä saa halutessaan kylvettää lapsen.
-Takaisin ylös-

Dokumentti julkaistu: 08.10.2007
Ja tuosta pätkästä löysin itselleni hiukka rauhoitusta. Tosin kävely ja selkävaivat ovat viime aikoina muodotuneet hankaliksi.

Supparit tulee n. 40min välein. Yksi tuli 9min väliajalla edelliseen... Sen jälkeen taas 40min. väliä.

Mammanen joka lähtee pötkölleen :wave:
 
Mammanen.. kyllä mullaki välillä huomaa et tulee vartin välein ja ne on aika kipeitäki,mut ei tää vielä sitä ole..
nytkin taas tulee supistus..Inhottavaa ku tuntuu et pää räjähtää samalla eikä kyllä tartte kuvitella et lähtis istualta liikkeelle ku suppari päällä..Nää alkaa jo olla sellasia että kestää lähemmäs minsan ja juilii selkää ja alamahaa..Liekkö tässä alkaa kohta olla lähtö lähellä..keskiviikkona olis vielä neukku..
Liekkö "touhuilutki" vaikuttanu supistusten laatuun kun tossa poikien päikkärillä vähän pitkästä aikaa hommailtiin..Kylläpäs oliki pitkä suppari..
vois nyt vielä keskiviikon yli kuitenki pysyä masun puolella.

Pakko tosta teidän autopuheista kommentoida...
En kyllä yhtään ymmärrä miksi pitäis olla farmari auto ja uus jne jne..Meillä on noi kaks 90vm tojotaa ja niillä on pärjätty ihan loistavasti..Tosin nyt on ollu puhetta et toinen niistä vaihetaan kesällä vanhaan "mannekoppamersuun" eli PAREMPAAN SUUNTAAN..
Sit tallista löytyy vanha taunus joka on meillä kesät aina käytössä..
Just yhet tutut leuhki että eivät ois millään pärjänneet pienellä henkilöautolla ku lapsiki tuli..Ostivat tuliterän auton jonka huollotki maksaa enemmän ku meidän autot yhteensä.. Saa kätevästi kuletella vaunuja vaikka asuvat n 1km keskustasta...Me asutaan 12km keskustasta eikä kyllä ole tarttenu ajatella farkkua.. Kerran sain ajaa tila-autolla polttareissa ja sen kyllä oisin mielelläni itelleni ottanu,mut kun kerran pärjää pienemmällä ja halvemmallakin niin mittäs turhaa tehdä velkaa.. Nyt tietty saan vihat niskaani mut en vain voi ymmärtää...
Jos joku ihmettelee miski mannekoppa mersu halutaan,niin tunnelmaa, iso peräkontti, iso takapenkki, kestäviä autoja vaik ois ajettu kuin paljo jen jne. :D
Jokohan kaikki uskoo että me rakastetaan kaikkea vanhaa... :whistle:
Ei siinä tietty mitään..kukin tallaa tavallaan... Sori valitus..Hormonit heittää kupperiskeikkaa ja alkaa ottaa päähän nää kaiken maailman vaivat ja kivut...

Solina toivottavasti paranet pian..
Meillä sitä tautia ei sit sairastanutkaan ku mies..Liekkö sit johtunu jostai muusta kun kaikki kihlajaisvieraat minua,poikia ja itse kihlaparin naista lukuunottamatta sairastivat..

taas tuntuu ku sormet alkaa turpoaan vaikkei edes oikeestaan ole kuuma.. ja jalatki..Ja vielä ois saunaan tarkotus mennä...
Taitaa taas tulla turhia jorinoita...

ei jaksa taas edes kommentoida ton enempää..
Alkaa tää tylsyys vetää mielenki maahan joten paree ku positun taas keksiin tekemsitä..

Hyviä vointeja ja toivottavasti saatas kohta jo taas vaavi uutisia..

Vaavimasu ja napukka 35+4
 
[/b]Manna8: Meidän esikoinen tosiaan syntyi 2,1kg ja oli sairaalassa kaksi viikkoa. Ekan yön keskoskaapissa, kun seurailtiin vointia ja sitten pääsi tavalliseen vauvan sänkyyn vastasyntyneiden osastolle (Jyväskylä). Aluksi oli nenämahaletku ja sitten pikku hiljaa opeteltiin imemään. Vein kotoa maitoa sairaalaan, sain sairaalasta sähkökäyttöisen rintapumpun lainaan. Sitten kun syöminen sujui niin poika pääsi kotiin.'

Nyt mullakin proteiinit yhdellä plussalla, onneksi muita oireita ei ole...

Autoista: Meillä siis tällä hetkellä 6 henkinen perhe, pian siis 7 henkeä.. Meillä on 7 hengen Renault Scenic vuosimallia 2007 ja sitten toisena on farkkumallinen Citikka joka on 10 vuotta vanha. Näillä mennään, mutta tarkoitus on ostaa kuomullinen peräkärry tavaroille. Ollaan meinaan perhe joka reissaa paljon. Kesät vietämme aina mökillä ja tavaraa siis on, varmaan uskotte :eek:

Liitoskivuista: Mulla tässä viidennnessä raskaudessa on ollut aivan sairaat liitoskivut. Sängyssä kääntyminen on tuskaa ja kävely pingviinimäistä. Mutta kestän...tämä on viimeinen raskaus....

Supistuksista: Harkkasupistuksista olen saanut kärsiä jokaisessa raskaudessa ja ne on ollut aika kivuliaitakin. Synnytystä edeltävät supistukset kyllä tietää, ne tulee kellon tarkkuudella ja on tosi puristava tunne ja sitten olen lähtenyt sairaalaan kun olen jo kiipeämässä seinää pitkin ylös. Näin ainakin mulla.

Nyt jos lähtis vähän ulos haukkaa raitista ilmaa.

Vilijonkka ja viides maha-asukki 37+2
 

Yhteistyössä