Yli 36-vuotiaitten toteutuneet toiveet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä täällä on edelleen lunta, mutta tiet on ihan kamalan liukkaassa kunnossa.
Tilasin ekan neuvola ajan tänään on sitten 29 päivä tätä kuuta.

mitkä kaikki juustot on kiellettyjen listalla, kun aloin niitäkin miettiä ja miksi?
Osaatko sä Klaava vastata?

Lyydia, ei kaikki juustot ole kiellettyjen listalla. Pelkästään sellaiset, jotka on tehty pastöroimattomasta maidosta. Eli kaikki Valion kypsytetyt juustot ja Arlan on esim. sallittuja. Joitain ulkomaisia esim. Grana Padano ja Parmiggiano ei suotsitella, koska ne tehdään pastöroimattomasta maidosta.

Homejuustoja suositellaan syötäväksi vain kypsennettynä (yli 70 asteeseen lämmitetty).

Ja sitten on nuo tuorejuustot. Jotkut väittää, ettei niitä saisi syödä ollenkaan ja jotkut taas väittää, että esim. Hovi nykyisin Viola on ok, koska on tehty pastöroidusta maidosta. Tuorejuustoissa on kuitenkin se, että ne pitäisi syödä mahdollisimman pian avaamisen jälkeen, koska listeria alkaa niissä kasvaa nopeasti, JOS sitä nyt sattuisi olemaan.

Nämä kaikki siis sen listeriariskin takia. Mutta, listeriaan sairastuu Suomessa vosittain 20-40 ihmistä, joten riski sairastua siihen on aika paljon pienempi kuin esim. saada lottovoitto.

Nämähän on kaikki kuitenkin suosituksia vaan, eikä mitään ehdottomia kieltoja, joten jokainen toimii oman harkintansa mukaan. Itse ainakin olen syönyt Hovia myös kylmissä juustokakuissa. Homejuustoja välttänyt ja muista juustoja syönyt ihan normaalisti.

Näistä jutuista kannattaa kyllä kysyä omasta neuvolasta mieluummin kuin täältä, sillä täällä on yhtä monta mielipidettä kuin on kirjoittajaakin. Tosi, kuten on havaittu, neuvolat eri puolilla Suomea tuntuvat opastavan erilailla tässä asiassa, mutta muutakaan parempaa menettelytapaa en ole keksinyt.

apua! Me oltiin jo pudottu sivulle 4
Miksi ette kirjoittele enää mitään? =)

Okei! Kiitti Klaava. Mä en nyt oikein juustoja syö muuta kuin mozarellaa ja feta juustoja. ja niitä saa syödä! eikö?????

Täytyy ryhdistäytyä kirjoittelun kanssa ettei ihan pudota palstalta pois:)

Itsellä nyt viikkoja vasta 5+6, varsin yksityiselle gynelle ajan ultraan varten reilun viikon päähän, oletteko muut käyneet alkuraskauden ultrassa? Ehkä sitä on hysteerisempi kun ikää on enemmän, haluan varmistua että ihan oikeasti olen raskaana ja vauva oikeassa paikassa kasvamassa, jatkuva tosin hyvin niukka tuhruvuoto vähän huolestuttaa, ei tainnut kellään muulla nyt olla sellaista? Eipä minullakaan aiemmissa raskauksissa. Väsyttää ihan armottomasti, pahoinvointia ei ole eikä ollut aiemmissakaan raskauksissa.Eikä vieläkään tunnu rinnoissa mitään kuumotusta, vaikka aiemmin se oli ensioire siunatusta tilasta, täytyy kai vain olla luotavaisin mielin että jokainen raskaus on erilainen.

Täällä Helsingissä on armottoman liukasta ja lumet sulaa!

Huomenia kaikille!

Lyydia, kyllä minä ainakin olen syönyt mozzarellaa ja fetaa. Siis kotimaisten valmistajien. Varmaan joki niitäkin välttää, mutta en jaksa kaikkea vahdata.

Minä kävin alkuraskauden ultrassa viikolla 7+2. Hyvin näkyi syke. Muuta selväähän siitä alkiosta ei oikein siinä vaiheessa saakaan. Tällä meillä päin kunta itse asiassa ei tarjoa muuta ultraa kaikille odottajille kun tuon alkuraskauden ultran. Sitten tietysti, jos seuloihin haluaa niin pääsee np-ultran, mutta me ei siinä käyty.

Mulla on nyt tiedossa vielä se rakenneultra viikolla 20 sairaalassa johtuen edellisestä km:stä, joka oli keskiraskaudessa.

Minusta tuo alkuraskauden ultra on ihan hyvä, sillä siinä kuitenkin näkee ksvaako siellä joku ja onko oikeassa paikassa. Liian aikaisin ei vaan kannata mennä, sillä silloin ei välttämättä näe vielä mitään mikä voi olla stressaavaa. Eli ehkä tuo viikko 7 on ensimmäinen hyvä ajankohta. Jotkut käy kyllä aiemminkin.

Koettakaahan kirjoitella, jottei nihan hävitä sivulle n :)

just joo. Hyvä tietää. Saa sitten rauhassa niitäkin juustoja syödä.
Mulla on tullut nyt ihan ihme. tossa viikko takasin söin ihan hulluna oliiveja, mutta nyt kun eilen niitä salaattiin pilkoin niin en voinut niitä syödä. YÄK!!! No kai se tähän kuuluu. Viime yönä oli taas ihan hullun lailla huono olo :kieh: join pari lasia piimää ja sain vähän nukuttua. Viiden maissa flikka juoksi omasta huoneesta meidän väliin oli kuulemma nähnyt todella pahaa unta. :hug:

Aurinkoista torstai-iltapäivää kaikille, vaikka olo onkin todella kauhea! Väsymys on ihan kamalaa ja huono olokin tuntuu vain pahenevan päivä päivältä! Vielä pitäisi tätä pahoinvointia kestää 5-6 viikkoa, jos on yhtään samanlainen kuin aikaisemmat raskaudet.

Miten muuten raejuusto, osaako kukaan sanoa sen syömisestä mitään?

=)

Hei,

äiti4, kyllä minä ainakin syön raejuustoa, sulatejuustoa ja Valion tuorejuustoakin. Mutta tuoreena eli ei kannata avattuna säilyttää jääkaapissa, koska sitten niissä voi alkaa bakteerit elämään. Mutta sama toisaalta koskee kaikkea pakattua kypsentämätöntä elintarviketta.

En ole mistään kuullut, että raejuusto olisi kielletty, mutta ennen pitkää joku innokas täälläkin hoksaa, että sehän on melkein sama kuin tuorejuusto ja alkaa julistaa senkin vaaroja :)

Täällä on pakkasta ja jokapaikassa tolkuttoman liukasta eli ei toivoakaan lenkille lähdöstä.

Enemmän muuten pelkään kaatumisen aiheuttamaa keskenmenoa kuin sitä, että saisin listerian jostain. Ja varmaan ihan syystäkin....

Hei :wave:

KLAAVA! Kiitos tiedosta, mulla ei raejuusto paketti kauan avattuna säily, kun sen aina kerralla vetelen =) on niin ihanan kylmää ja todella hyvää. Täytyy nimittäin syödä sitä mitä sattuu tekemään mieli, kun tuo oksetus olo ei oikein anna joka ruoka-aineelle hyväksyntää =) Jännä juttu tämä listeria homma, kun odotin isompia lapsiani, nyt siis 14v. ja 12v. niin en muista, että silloin olisi ollut näin tarkkaa, mutta tietysti hyvä niin, että tiedetään ja varoitetaan keskenmenon riskeistä!

Pitäisi tässä kauheasti ruveta siivoilemaan, mutta on kyllä niin väsynyt ettei taida jaksaa, vaikka koti kaatuu kohta niskaan!

Täällä Espoossa myös liukasta, vaikka lumet jo melkein sulaneet pois! Itse liukastuin tuossa jo alkuviikosta 2 kertaa pyllylleni ja siinä heti ajttelin, että nyt se keskenmeno sitten tuli, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan.

Nyt täytyy lähteä laittamaan pienemmille lapsille ruokaa!

Mukavaa illan jatkoa kaikille!

Kävinpä sitten katsomassa tyttären karakteritanssia. Oli avoimien ovien päivä balettikoulussa. Oli aika hauskaa korkojen kopsetta. Mutta näytti kyllä tavattoman vaativalta hommalta.

Jäis kyllä meikäläiseltä tekemättä, mutta tytär onkin harrastanut tanssia jo viisi vuotta.

Missäs kaikki varttuneet odottaja piileskelee, kun pitää yksinään pitää pinoa etusivulla? Tulkaas haamuilijat tänne kirjoittelemaan sieltä kuumeilupuolelta, niin saadaan vähän keskustelua aikaiseksi.

Epsu, huhuu. Tuuppa tänne pinoon sieltä imoittautumaan! Ja Kuntsikka myös.

Täällä vaan huhuilen mukaan noita kuumeilijoiden vasta plussanneita, joska ne uskaltautuis tänne jo juttelemaan.

No terve Klaava ja muut tutut sekä vielä toistaiseksi tuntemattomat! :wave: Tänne varovasti kurkistelen kun vasta plussasin :) On vaan niin uskomaton olo! Pää pyörällä kuin väkkärällä! :D

Mitäs tietoja tänne piti antaakaan?? No ikää on vielä hetken 35, mutta parin viikon päästä 36. Yksi lapsi on ennestään, ikää pojalla on 3v8kk. Tämän salamatkustajan laskettu aika olisi kaiketi 22.7.2007. :)

Kiitos Klaavalle kun nostelet meitä ylöspäin. Kauheeta tää väsymys, välillä myös huonoa oloilua, ei nyt mitään kuvotusta, mutta muuten vähän äklö olo. Odotan kovasti että pääsen varhaisultraan reilun viikon päästä, ennen sitä en nyt oiken osaa hehkutla edes itsekseni tätä raskautta. Miten sitä jaksaa töisä käydä vielä kokoi kevään, odotan todella että tää väsymys vähän väistyisi. Voimia ja mukavaa viikonloppua kaikille:)

Heippa kaikille näin isäinpäivän aattona!!
Mulla tuppaa jäämään palstan seurannassa monta päivää väliin...No, nyt on taas monia uusia palstailijoita ilmoittautunut. Kiva ja tervetuloa =)

Klaava ja Mitä ihmettä, mä oon kanssa keski-suomesta tai tarkalleen sanottuna Jyväskylästä.
Todella liukkasta on täällä ollut. Muistan 15 vuoden takaa esikoisen odotuksesta kun menin kevätliukkailla rähmälleni ja tyttö pyörähti perätilaan..eikä enää siitä kääntynyt. Pistää sen muistaessa vielä enemmän varovaiseksi vaikka nythän vielä vauveli pääsee muutenkin pyörimään masussa...

Mulla on nyt viikon ajan ollut päivittäisiä supisteluja ja toissa päivänä koko päivän ajan. Edellisessä raskaudessa oli myös, jolloin pitikin ottaa puolesta välistä lähtien aika rauhallisesti. Raskaus kyllä kesti ihan loppuun saakka. Yritän nyt niillä kokemuksilla olla liikaa huolestumatta, mut kuiteski ne on niin tuntuvia et vähän hirvittää. Huomaan niiden liittyvän monesti vauvan liikkumisen yhteyteen. Neuvolaan en ole vielä viitsinyt asiasta soitella. Onkos muilla samanlaista? Mulla on siis rva 19 menossa.

:wave: Mukavaa huomista isäinpäivää!!

Huomenta kaikille =) Vapaa pätkä töitä ja pienimmäinen kerhossa, niin oli hetki aikaa kurkata koneelle näin aamusta. Juu jyväskylästä minäkin, meitähän on tässä ketjussa monta :D Todella likkaat kelit on täälläpäin ollu. Mulla on jätti kököinen maha ja tasapainonkin kanssa jo hiukka ongelmia, kun tuo luuliitoksia avaava raskaushormoni vaikuttaa (taas kerran) jalkoihinkin, että käveleminen on aika vaappumista, sitten vielä nuo liukkaat kelit ulkona niin huh huh :D Viikkoja on jo 31 ja vielä pitäis jaksaa pari kuukautta tai jos vanhat merkit pitää paikkansa niin tämäkin nappula menee reilusti yli ajan ja sit oiskin vielä kolme kuukautta :D

Hei vaan kaikki!

Vähän kiirettä, joten ei ehdi oikein kirjoittelemaan. Sama vissiin vaiva kuin muillakin....

Mulla selkää kolottaa. Kumma miten tuo liitosten löystyminen alkaa kerta kerralta aiemmin. Nyt on viikkoja vasta 12 ja risat ja selkä on jo välillä sellainen, ettei oiken viitsisi kävellä. Oisko kellään mitään vinkkiä mikä siihen auttais?

Mieheni käväisikin jo apteekissa, mutta sanoivat ettei postafenia kannata ottaa ilman että on keskustellut ensin lääkärin kanssa. Niinpä tarjosivat juuri markkinoille tullutta multitabs raskaus inkivääriä, jotka ovat nimen omaan tarkoitettu raskauspahoinvointiin, joten nyt vaan toivon että muutaman päivän aikana olo helpottuisi näiden ansiosta!

Ilta päivää kaikille :wave:

Niin siinä sitten kävi että tuli kutsu lasivesipunktioon :( vaikka veriseulassa ei ollut riski tulosta. Np-ultra, verikoe ja ikä kaikki yhteensä antoivat riskituloksen 1:230 :headwall: . Np-ultrassa turvotus oli 1,9mm eli normaali. Tunteet on niin ristiriitaiset :headwall: . Mennäkkö vai eikö mennä tutkimukseen...... Tässä iässä muutenkin on km riski isompi kuin nuorilla mutta mutta. Sitten vielä että punktio aika on vasta joulukuun 7. Raskausviikkoja on jo 17 silloin. Täytyy yrittää saada tuo aika aikisemmaksi jos päätän mennä. En tiedä. Voi kun joku osaisi päättää puolesta :( .
Sori nuo vuodatukset :ashamed:

No iloisempia asioita: oon ihan varma että liikket tuntuu. Nyt rv:t on 14+3 ja olo on mitä mainioin =) .

Miten teillä muilla menee?

Terkuin HissunMyy

Voi HissunMyy, jaksamista päätöksentekoon. Tuosta syystä en mennyt koko tutkimuksiin , koska en jaksaisi sitä stressaamista. Enkä varmaan ottaisi riskiä keskenmenosta punktion takia, saatikka pystyisi päättämään keskeytyksestä, jos jotain olisi vialla.

Tulee siis mitä on tullakseen. Ei voi kun toivoa, että kaikki menisi hyvin ja olisi kunnossa. Aik a usein olen lukenut, että tuo ikä on niin merkittävä tekijä tuossa yhtälössä, että käsky punktioon olisi varmaan tullut, jos oisin seuloihin mennyt.

Hankala kysymys kaikenkaikkiaan. Viime maanantain MOT-ohjelmassa oli sen verran rankkaa tarinaa noista seulontajutuista, että sen jälkeen olen vaan ollut hyvilläni, kun en osallistunut.

Eihän sitä voi kuitenkaan missään varmistaa, että lapsi olisi terve, vaikka kuinka saisi normaalit tulokset tutkimuksista. Jotain voi mennä pieleen synnytyksessä tai vaikka heti syntymän jälkeen. Tai lapsi voi sairastua/loukkaantua vakavasti isompanakin. Ja siihenkin on sitten vaan sopeuduttava.

Mutta tämä oli minun mielipide ja johtuu varmaan paljon omista kokemuksista. Jokainen tekee kuten parhaaksi katsoo.

Valittelinkin tuossa jo aiemmin selkääni. Tietääkö kukaan mitään jumppaa, venyttelyä tms. millä noita alaselän kipuja saisi aisoihin? Ei jaksa ajatellakaan, että nyt kun ne alkaa, niin niitä riittää yli puoli vuotta pahenevaan tahtiin..