Turkulaisia odottajia?

Mua alko suoraan sanottuna niin paljon VITUTTAA ku katoin äsken nelosen uutisia. TYKSissä suurimmat irtisanomisuhat on KESKOLAAN, synnärille ja leikkauksiin. Ja siellä on nyt alkanu sitte muitten osastoiden hoitajien uudelleen koulutus varmuuden vuoksi.. Parempi olis nyt niiden johonki sopuun päästä, toi menee musta jo ihan sairaaks jos pienet viattomat lapset jää ilman kunnon hoitoa.
 
Nyt on kyllä mun pakko puolustaa meidän tekemisiämme, siis tehyn, kätilöiden ja sairaanhoitajien. ite seison irtisanoutujien puolella, tietysti toivon ettei niihin päädytä, mutta jollei päättäjät tajua antaa rahaa niin muu ei auta kuin irtisanoutua. mä just miehelleni sanoin etten mä kaksin siellä synnärillä haluais olla, mut onneks on muutama lääkäriystävä ja kätilöitäkin tunnen. :D ei mutta siis vakavasti ottaen, mua v.tuttaa että oikeasti ajatellaan et ollaan jotain sisar hento valkoisia, mutta joskus ne hampaansa on näytettävä. ja onhan tähän tilanteeseen äkkiä saatava päätös (joka on toivottavasti meille eduksi), sillä sairaalat ei todellakaan pärjää ilman tehyläisiä, siis pelkillä perushoitajilla. ite en nyt niin kamalsti ottais paniikkia asiasta sillä jokainen tajuaa et tilanne muuttuu PAHAKSI jos annetaan asioiden mennä irtisanoutumisiin asti.
 
liirah Siis mä en ainakaan "paheksu" tota Tehyn toimintaa, mut luulis päättäjien tosiaan tajuavan, että ei ne voi laittaa ihmisiä vaaralle alttiiks.. Ja kai sitä nyt pitää oman palkkansa puolesta "taistella".. mutta mulle riittä jo se, et on uhkana esim. keskolan toiminnan vaarantuminen. Tosin se ei mua luultavimmin koske jos ens vkolla menen synnyttää, mut kuitenkin.. mutta se siittä asiasta.. toivotaan kaikille osapuolille suotuisaa lopputulosta.

Mulla just pesukone lopetti viimisten vauvan tavaroiden pesun, siis siel oli lakanoita ja harsoja.. Sänky on pedattuna nyt alkuun sitte äippälaatikkoon ja laatikko on pinnasängyssä..

Nipsulla on ollu tänään rauhallinen pvä, on siis liikkunu toki mut rauhallisempaa ollu esim ku eilen.. mäki kyllä oo kaikkee touhunnu vaikka ei sais, et jos loppuillan makais sitte sohvalla.

S ja N 34+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna-78:
Siis mä en ainakaan "paheksu" tota Tehyn toimintaa, mut luulis päättäjien tosiaan tajuavan, että ei ne voi laittaa ihmisiä vaaralle alttiiks.. Ja kai sitä nyt pitää oman palkkansa puolesta "taistella".. mutta mulle riittä jo se, et on uhkana esim. keskolan toiminnan vaarantuminen. Tosin se ei mua luultavimmin koske jos ens vkolla menen synnyttää, mut kuitenkin.. mutta se siittä asiasta.. toivotaan kaikille osapuolille suotuisaa lopputulosta.


S ja N 34+5
Ja mistähän ne "päättäjät" nappaavat sen ~25% prosenttia lisää rahaa palkkapottiin? Kuntien veroäyrit ampaisevat taivaisiin, jos palkkoja aletaan parissa vuodessa nostamaan neljänneksellä. Sijaisiin on entistä vähemmän rahaa käytettävissä. Ja mikähän ammattiryhmä on seuraava, joka lyö pillit pussiin saadakseen palkankorotuksen, joka ei ole tästä maailmasta. Siivoojat? Lähihoitajat? Kodinhoitajat? Annetaan "viattomien vanhusten" kuolla kotona nälkään ja hukkua p**kaan?

Raha ei kasva puissa ja joku tolkku nyt pitäisi kerjäämisessäkin olla. Korotusvaatimus on aivan naurettava, eikä Tehyläiset ole vieläkään kertoneet, miten vaaditulla neljänneksen palkankorotuksella saadaan kiirettä ja työn kuormitusta pienennettyä. Sijaisten käyttö loppuu ainakin siihen. Ja/tai kunnallisverot nousevat huimasti.

 
Olikohan joku muukin täältä eilen Tyksissä synnytysvalmennuksessa? Meillä tuo lakko herätti siellä odotetusti melko paljon kysymyksiä. Kävimme ensin synnyttäneiden vuodeosastolla olikos 310. Siellä hoitaja kertoi, etteivät irtisanomiset koske heitä ja että näin on tehystä kerrottu (kysyi myös toiselta hoitajalta).
Ääni muuttui kovasti kun päästiin itse synnytysosastolle. Kätilö oli kovasti lakon kannalla ja veti perusteluihinsa kaikkea ala-arvoista aina yksinhuoltajaäitien taloudellisesta selviytymisestä lähtien. Voin kyllä sanoa, että tämän vierailun jälkeen sain synnytyspalon, vaikka sitä ei etukäteen ollutkaan...
 
Tuli sitte oiken kunnolla verta nenästä, ei kivaa. Onks muilla tätä ongelmaa? Tosin eiks se johdu noista limakalvojen kuivuudesta tms et tulee herkemmin verta nenästä. Ei se silti kivaa ole.

Mulla ei sitte ole mitään synnäriin tutustumista. Kukaan ei ole neuvolassa puhunu asiasta mitään ja nyt sit jo liian myöhäistä, jos ja kun ens vkolla tehdään se sektio. No, melko sama.

Neuvolatätien kysymyksistä Niin kysyykö teillä terkka varmaan joka hemmetin kerta, et millanen suhde on itellä ja miehellä ja onko jotai jolle puhua? Mua oikeesti vituttaa toi asia tossa mun tädissä, et se kysyy tota joka kerta, et tukeeks mies ja voiks sille puhuu ja plaa plaa plaa. Ja sitte et onks mulla jotai apua nyt synnytyksen jälkeen ku sanoin et mies ei voi pitää isyyslomaa nyt. Sanoin taas kerran, et mun äiti tulee varmaan mielellään ja taas, et ai onko sulla läheiset välit äitis kanssa?! No hemmetti on. Kuin monta kertaa se pitää sanoa ja mitä ihmeellistä siinä on.. Ja eilen se alko, et tarvisinko mä jotai ammatti-ihmistä kelle puhua, ku olen niin kovia joutunu kokee tän raskauden aikana. No en tarvii. Ihan riittävästi olen näistä asioista puhunu miehen ja kavereiden kanssa ja se on riittänyt vallan mainiosti ja nyt on TYKSissäki ollu asiallista hlökuntaa niin on kaikki asiat suht selviä..

Äsken soitti sitte lastenneuvolasta joku täti, et he pitää jonku lastenhoitoon liittyvän tapaamisen ensisynnyttäjille siis et siel on vaan yks pariskunta/äiti kerrallaan. Sovittiin sit maanantaille aika ku alkaa aika käymään vähiin.

Äitiltä tuli tänään postissa minivaatteita :) Muutamat puol potkarit jne. Tarttee ne viel pestä ja sit onki kaikki pestynä.

Eilen petäsin sängyn vauvalle ja laitoin tavarat hoitopöydälle valmiiiks jne..

Mitäs Ilmarinäitille sanottiin kokoarviossa? Vai ootko enää edes yhdessä koossa? Mitäs motkottaja? Säki viel yhtenä?

Ja tosta neuvolatoiminnasta vielä, niin 2 kertaa otettu sitte hemoglobiini, ei ottanu eilen vaikka sanoin, et se oli TYKSissä ollessa laskenu. Totes vaan, et kyl ne siel TYKSissä sen sit ottaa. Joopa joo ja mulla sit oli koko raskauden aikana YKSI lääkärineuvola, ei tietoa synnärille tutustumisesta jne. Että en kyllä kauheen tyytyväinen olo tohon, kun kerran ensisynnyttäjä olen kuitenkin.

Mut jospa lähtis valittamasta aamukahville ... Ai joo, mulla alko äippäloma tänään =)

Sanna ja Nipsu 34+6
 
Onnea ä-loman alkamisen johdosta :D sanna-78 ;)

Pikaisesti kommaan tuota nenäverenvuotoa... Mulla siis tulee päivittäin senkka nenästä. Joka kerta kun niistää, niin jo alkaa. Ei ole auttanut suolaliuos tai a-vita tipat (enkä oikein ole vakuuttunut, saako niitä jatkuvasti edes käyttää r-aikana...). Välillä verta tulee ihan solkenaan, niin että heikkoa tekee (mulla veri on muutenkin arka juttu :x ). Olen kysellyt asiasta niin lääkäriltä, hoitajalta kuin farmaseutiltakin, mutta vastaukset ovat kutakuinkin yhtä tylyjä; ei voi auttaa asiaa, kuuluu "taudinkuvaan" :/ Jos jollain kuitekin hyviä vinkkejä vaivaan liittyen, otetaan kiitollisena vastaan! :wave:
 
Mulla vuosi nenästä verta alkuraskaudessa muutamaan otteeseen oikeen urakalla. Vuoto alkoi aina ihan yhtäkkiä ja varoittamatta, ja verta tuli niin paljon, että jos nosti päätä ylös niin sitten alkoi yskiä verta nielusta/yökkäämään. Verta oli vessan seinilläkin. Ei ollut kaunista katseltavaa se. Sain vuodon aina lopulta tyrehtymään jääpussin avulla, vaikka kyllä pari kertaa veren roiskuessa seinille ajattelin käydä poltattamassa suonet..
Nyt ei ole moneen kuukauteen verta tullut, tiedä sitten että mistä johtuu. Edelleen mulla on nenän limakalvot älyttömän kuivat ja ikävän tuntuiset. Ehkäpä mun terveyspirtelöni on parantaneet tämän vaivan! ;) Mä vannon hedelmien ja siementen nimeen, kaikki veriarvot on olleet kohdallaan koko raskausajan!
 
Heips pitkästä aikaa.

Täälläpäs on juttua riittänyt ja jänniä paikkoja osalle. Saisin itse varmaan paniikki kohtauksen jos saisin tietää että vauva syntyykin oletettua aiemmin ja nyt kun lakkokin on tulossa.

Itse olen hoitoalalla tosin opiskelen vasta lähihoitajaksi. Tein p*skalla palkalla töitä vielä viime to asti vanhaikodissa. Irtisanoin itseni koska en kyennyt tekemään enää töitä. Joten ihmettelen kaikkia niitä hoitajia/lääkäreitä kun ovat menossa lakkoon niin missä on se RAJA! Ei kaiken tarvitse aina pyöriä rahan ympärillä ja käsittääkseni sairaanhoitajilla ja lääkäreillä on hyvät palkat ja vuonna 01 olivat viimeksi lakossa.

Sit taas mitäs lupasivat! kun kerran jotain lupaa niin se lupaus on pidettävä. Joten ei voi kun ihmetellä mihin tämä maailma on menossa. :kieh:

Meidän pieni masuasukki riehuu minkä kerkee. Potkii ihan minne ikinä huvittaa ja yleensä kun äiti sattuu olemaan ostoksilla ja rakko alkaa täyttyä päättää vauvakin siinä sivussa aiheuttaa paineita rakkoon :LOL: Vatsa on kasvanut ihan mukavissa määrin enkä eilen edes päässyt sohvalta ylös. Joten joululahjaksi pyysin mieheltäni pyörätuolia. :LOL:

Meillä tai oikeastaa minulla on paniikki. Asumme kaksiossa ja onhan täällä nyt tilaa ja saamme kyllä mahtumaan pinnasängyn ja hoitopöydän mutta mihin se kaikki muu :/ Olisin vielä hyvässä voinnissa ja haluaisin muuttaa hiukan isompaan. Kaikkista parhain vaihtoehto olisi rivitaloasunto. Mies sitten taas ajattelee aina kaikkea niin kauan ja tulee tulokseen että me ei mihinkään tästä muuteta ennen kuin hänen koulu on loppu. noh kun mieheni saa koulun käytyä on meidän pikkanen jo 2 vanha. ei oikein ole hauskaa asua kerrostalossa enää.

Noh vielä kokeilen kepillä jäätä ja jos se sattuisi murtumaan olisi tässä vielä muutto edessä. Rakastan muuttamista :LOL:

Niisku-neiti & mini 23+4
 
Sanna-78 Mulla oli ekassa raskaudessa istukka takana, joten tämä edessä oleva istukka saattaa aiheuttaa minullakin tuota vuotoa. Onneksi ei eilisaamun jälkeen ole tullut...Muutenkin tämä toinen raskaus on tuntunut ihan erilaiselta kuin eka. Ekassa raskaudessa mieskin tunsi potkuja jo n. rv18 mahan läpi, mutta nyt +20 rv:llä ei vieläkään ole tuntenut potkuja eli kyllä se istukan paikka ilmeisesti vaikuttaa. Nauti nyt Sanna-78 oikein paljon alkaneesta äitiyslomastasi! :)
 
Yhdyn edellisiin kirjoittajiin tuossa nenäverenvuodossa raskauden aikana. Se on ikävä vaiva tässä muiden vaivojen ohella :). Itselläni ei ihan vuotamalla ole tullut, mutta joka kerta niistäessä huomaa että vissiin on limakalvot jotenkin kuivunut. Myös ikenistä mulla tuli raskauden aiemmassa vaiheessa tosi helposti verta hampaita pestessä. Ja yhtään mukavampi vaiva ei ole tämä närästys. Olen todellakin kärsinyt siitä jo ainakin odotuksen puolivälistä asti. Joskus jostain kuullut että joillain se helpottaa kun vauva laskeutuu alas. Tämä vauva on laskeutunut, mutta närästys sen kun pahenee.

Onneksi mun neuvolantäti ei sentään kysele joka kerralla tuollaisia kysymyksiä kuin Sanna-78:n neuvolassa. Mulla menisi varmasti hermo jos joutuisin joka kerta vakuuttamaan että välit mieheen ja omaan äitiin ovat hyvät. Kummallista kyllä ettei Sanna-78:lle ole tarjottu mahdollisuutta tutustua synnytysosastoon. Kyllähän se nyt jokaiselle ensisynnyttäjälle pitäisi kuulua. Muistaakseni ei mullakaan tuota hb:tä mitattu ensimmäisessä raskaudessa kuin pari kertaa, nyt on otettu vähän useammin kun olen verensokerin takia joutunut ravaamaan muutaman kerran labrassa raskausaikana ja hb on otettu siinä samalla joka kerta.

Tosiaan, mitäs Ilmarinäidille sanottiin kokoarviossa? Itse asiassa minäkin arvioon pääsin ihan ex-tempore kun sokerit ovat olleet hieman koholla, niin katsoivat että onko jättivauva odotettavissa. Tämän hetkinen arvio oli sellainen 3600 g ja nythän kasvaa noin 200 g / vko ja laskettu aika reilun viikon päästä. Hui!

Nyt lepäilemään.

motkottaja ja pieni 38 + 5
 
Vaikuttaa toi irtisanomisuhka sitte jo ens vkolla TYKSin toimintaan:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710166721203_uu.shtml

Niisku-neiti Kaksiossa meki asutaan ja ihan hyvin olen kaikki kamppeet saanu mahtuu tonne makkariin eli on pinnasänky, hoitopöytä, sitteri, amme, turvakaukalo, vaunut ja erillinen ratasosa ja leluja. Vaatteille tein tilaa kaappiin.. Mutta kyllä se vuoden päästä on sit viim. muutettava isompaan asuntoon. Kyl mä haluun, et lapsella on oma huone.

motkottaja Joo en tie sit miksen päässy tutustuu, kysy sillon viimeks ku osastolle jouduin niin kätilö et olen kai käyny jo tutustuu sairaalaan ja sanoin että en niin oli ihmeissään.. Viimeks ku 2 vkoa sitte olin neuvolassa niin se oli sellanen pikä käynti eikä sillon puhuttu mistään tutustumisesta mitään eikä kyllä eilenkään sanallakaan sanonu se terkka mitään eikä kiinnostanu enää alkaa kysyy kun kokoajan kyseenalaistaa mun jaksamisen ja suhteet läheisiin. Alko meinaan kyselee onko mulla taipumusta masennukseen jne ja olenko ihan varma etten ole koskaan kärsiny masennuksesta jne. Ei jumalauta.. En varmaan ole eka ihminen jolla raskauden aikana verenvuotoja ja joutuu ennen aikaisesti sektioon.. Eihän se nyt mukavaa ole mut kun ei vaihtoehtoja ole niin niillä mennään mitkä on annettu.

Bbbbbb ja Snoopy Kiitos, eipä tässä kyl kauaa ehdi äippälomalla oleen ennen vauvan tuloa..

Ja toivotaan, ettei sulla Bbbbbb enää sitä verta tule :hug:

Kiva tietää etten ole nenäverenvuotoni kanssa yksin.. Mulla joskus lapsena tuli jatkuvasti verta nenästä mut nyt ei ole ikuisuuteen tullu, ennen tätä raskautta. Onneks ei nyt noin pahoja ole ollu ku teillä muilla :hug:

Jospa menis laittaa pyykit kuivuun

S ja N 34+6
 

Ultrassa tuli käytyä ja painoarvioksi tuli 4 kiloa. Eli ei ihan pikkuinen kaveri kyseessä, muttei niin isokaan, että olisin saanut lähetteen Tyksiin käynnistykseen. Viikkoihin nähden kuulemma sen kokoinen, etteivät ala käynnistelemään. Istukan virtaukset ok ja Ilmari raivotarjonnassa kuten aikaisemminkin. Paikat oli kiinni ja kohdunkaula ei lyhentynyt joten tähän astiset pikku supistukset eivät ole tehneet vielä mitään.
Lääkäri sanoi, että nyt vaan liikuntaa jotta saataisiin supistuksia aikaan, muitakin vinkkejä otetaan vastaan! :)
Olo on melko helpottunut, jännitin tota ultraa aika paljon, en oikeastaan ees tiedä miksi.. Oli ihana nähdä Ilmari :heart: Sukupuolesta en kysellyt enkä kyllä niistä ultrakuvista paljoa hahmottanutkaan. Muutenkin vasta nyt tulee mieleen kaikkee mitä ois voinut kysyä, esim. pituudesta ja pään kokoosta kun niitä siinä mittailtiin kaiketi myös..No, pääasia että kaikki on kunnossa ja Ilmari ei paina sitä 11kiloa :LOL: :LOL:
Sannalle oikein hyvää äippälomaa!!! Tuttua mullekin tuo verenvuoto nenästä, yhteen aikaan tuli joka aamu kun niistin, mutta nyt on rauhoittunut.
Hitsi, nyt väsyttää niiiiin paljon, että pitää päästä sohvalle! Tuun jatkaan tarinointia jahka oon enemmän hereillä
:wave:
 
Ilmarinäiti Kiitos ja hyvä ettei tosiaan ollu Ilmari sitä 11kg niinku mun unessa =)

Edellisyönä sai nukuttua hyvin, viime yönä taas jotenkin.. Mahaa alko särkee heti jos vaihto asentoo tai joutu nousee vessaan. No mut sain nyt kuitenkin jotenki nukuttua niin eiköhän tää taas tästä..

Pitäs mennä nyt sit tänään kynnet laitattaa ja varmaan tänään tai huomenna haen töistä väriä ja laitan ton tyven, niin pärjää sitte taas kuukauden verran ja mitäs väliä sillä tyvikasvulla nyt sit hetkeen on jos joutuu eka sairaalassa olee ja sit on Nipsun kanssa kotona...

Kuis pian olette ajatellut pitää ristijäiset vauvan syntymän jälkeen? Entä monta kummia olette ajatellu lapselle?

Mä ajattelin, et kattoo eka kuin kauan joudutaan olee sairaalassa ja miten Nipsu alkaa kasvaa,mut kuitenki halusin pitää ne ristijäiset mahd. pian, kun nimiki on valmiina.. Ja nyt on 2 kummia pyydetty ja siskon ja hänen miehen ajattelin viel pyytää eli yht. sit 4..

Jospa jotai aamupalaa menis vääntää :wave:

Sanna ja Nipsu 35+0
 
:wave: mammat!

Tänään tuli sitten 30 viikkoa täyteen, enää 10 viikkoa laskettuun aikaan! hui! :D Kyllä se aika taitaa sittenkin kulua. Tosin töissä jurnuttamista jäljellä vielä 5 viikkoa! |O

Jokos meillä olis täällä uusia turkulaisia syntynyt...? :whistle: *odottelee jo kuulumisia*

Eilen alkoi maha kipuilemaan oikein toden teolla, ja supisteli reippaasti samaan syssyyn :x Istuin autossa, enkä saanut millään asentoa jossa olisi ollut edes kohtuullisen inhimillistä istua. Kipu ja supparit jatkuivat puolen tunnin ajan ja yhtäkkiä loppuivat. Meitin vauva se vaan käänsi päänsä menosuuntaan! :eek: Pikkuhiljaa alkoi tuntumaan potkuja kylkiluihin... Eli sellaisesta tällä kertaa kyse... Perjantaina olis neuvola, saas nähdä onko pikkuinen pysynyt pää alaspäin vai istuskeleeko jälleen. Taitaa tuolla masussa olla niin vähän tilaa jäljellä, että nuo suuremmat käännökset ja paikanvaihdot tuntuvat noin ilkeältä :x ouch...

sanna-78, meillä ei ole vielä kummejakaan valittu. Tai muutamaa ollaan kyllä mietitty, mutta ei kysytty vielä. Ajattelin, että siinä parin kuukauden ikäisenä sitten järjestäisi ne ristiäiset. Sen olen jo päättänyt, että jossain kirkossa/seurakuntatalossa pidetään ja kahvitukset siinä samassa seurakunnan tiloissa. Pääsee itse niin vähällä, vaikkei vieraita paljon tulekaan.

ilmarinäidille supistusvinkkejä :) : ykkösolut, 3 "ässää" (siivous, se**i, sauna), kävelylenkit, kotijumppa... Jokohan siinä olis muutama ;) Sukupuoli teille jää siis arvoitukseksi loppuun asti. Niin varmaan meillekin, vaikka kyllä olen tentannut joka kerta ultratessa :whistle:... Teillä nyt ei enää kauaa aikaa ole, kun jo selviää!

lispetti, pistäs nyt muutama terveyspirtelövinkki tännekin! :wave: Juotkos noita terveysjuomia ihan päivittäin? Mä olen kovin laiska tekemään mitään sellaisia, mutta mielenkiintoa löytyis kyllä...
 
Heipsan kaikki! Eilen käytiin taas tyksissä näyttäytymässä ja kaikki oli edelleenkin hyvin, on se vaan korni tilanne olla housut kintuissa ku huoneessa ravaa koko ajan jengiä ja paikalla lääkärin lisäksi hoitaja ja pari kandia.. :D Noooh, hyvää harjoitusta synnytystä varten. Kaikki oli kunnossa, vaavi on edelleen perätilassa mutta vielä on hyvää aikaa kääntyä (maltan tuskin odottaa miltä se kääntyminen minusta tuntuu..).
Ja tänään kävin sitten neuvolassa, ja täytyy kyllä sanoa että oli hirmuisen mukava tämä tämänhetkinen hoitsu. Hänkin tuli siihen tulokseen että kaikki kunnossa. Nyt saatiin jopa mun veriryhmäkin kirjattua äitiyskorttiin ja mun tietoihin noin yleensäkin, ja perjantaina menen heti tsekkauttamaan nuo vasta-aineet. sf-mitta huitelee yläkäyrillä, kuten kuulemma on tehnyt koko ajan (minulle ei vaan ole koskaan ennen noita käyriä näytetty ja äitiyskorttiin niitä ei ole merkattu ollenkaan). Omat veikkaukseni vauvan pään ja pepun sijainnista osuivat oikeaan, mikä on melkeinpä pelottavaa, koska vaikuttaa pitkältä kaverilta.. 30cm:stä hoitaja puhui, mutta en sitten tiedä että mitä sekin tarkoittaa. Hoitsu kuitenkin arveli, että jos ja kun vauva päättää kääntyä raivotarjontaan niin tod.näk. myös sf-mitta tipahtaa lähemmäs keskikäyrää.

Vai että terveyspirtelöohjetta kaivataan! Mä olen ollut hyvin ahkera niiden suhteen, hajoitin jopa yhden sauvasekoittimen. Ostin uuden ja mahtavan, sillä saan tehtyä vaikka ja mitä.
Mun pirtelööni kuuluu aina banaania ja auringonkukansiemeniä, ja sitten vaihtelevasti pakastemarjoja (olen ollut niin vastuuton että käytän niitä jäisinä, koska ajavat siten samalla jääpalojen asiaa) yleensä vadelmaa, mansikkaa ja punaista viinimarjaa. Sitten isken päälle vielä jotain säilykehedelmää jossa on mehua mukana (esim. persikkaa tai ananasta), tai sitten ihan tuoremehua sellainen loraus, ja yleensä vielä maustamatonta jogurttia. Sauvasekoittimella pirtelöksi. Jos on liian paksua niin lisää mehua joukkoon. Jogurtti muuttuu melko juoksevaksi sekoitusvaiheessa.
 
Kuulostaa herkulta nuo lispetin pirtelöohjeet, siemeniä en oo ite kokeillut mutta oikein passeli vinkki! Viime päivinä on ollut sellainen olo, että voisin syödä koko ajan!! Ruokapöydästä kun nousen niin parin tunnin kuluttua tekee mieli taas jotain, yleensä makeaa :/ No, jospa sitä lähtis tänään vaikka kaupungille käppäilemään, kauas pois tuosta jääkaapista!!!

Mun terkka ei oo kysellyt mitään parisuhteesta tai mielialoista.Ihan ekassa neuvolassa kysyi, et miten mies on suhtautunut tietoon raskaudesta mut täällä Turkusessa ei oo ollut aiheesta mitään keskustelua. Jotkut ammatti ihmiset saattaa olla vähä "yliempaattisia" ja kysellä vaikka mitä, toiset taas antaa mahdollisuuden ottaa itse puheeksi noi aiheet.Ei oo helppoa työskennellä ihmissuhdeammateissa..Hyvää se on kai tarkoittanut, vaikka kyllä muakin ärsyttäis jos neuvolassa mentäis toistuvasti noin henkilökohtaisiin aiheisiin.

Ristiäisistä, oliko se niin, että ne pitäs järjestää 3 kuukauden sis. syntymästä? Mä oon ajatellut et ehkä tammikuun alkupuolella vois olla meidän. Pojalle alkaa olla nimi valmiina mut tytön tullessa- ei niin mitään ideaa! Kummeiksi meillä tulee mun pikkusisko, paras ystävä ja miehen pikkuveli. Tota veljeä ei olla vielä pyydetty, mutta tulevat marraskuussa vierailemaan joten sillon sitten. Ollaan ajateltu et kirkon jälkeen syötäis ja kahviteltais meillä kotona, mutta katotaan nyt. Ajatus 20 ihmisen kestittämisestä ei just nyt houkuta, helpommat vaihtoehdot kiinnostaa..

Kiitos [/b]Snoopylle supparivinkeistä! Taidan jättää miehelle kertomatta ton siivous ässän :LOL: ykkösolut kuulemma myös edesauttaa maidontuloa.. Pussikaljaostoksille siis tän masun kanssa, ois sekin näky!

Sormet on niin turvoksissa, että kirjoittaminen on vaikeaa- ärsyttävää. Oon syönyt magnesiumtabletteja ja juonut litratolkulla vettä mutta silti nää muistuttaa enemmän tunnottomia nakkeja kuin ihmisen sormia. Mä haluan mun kädet takaisin!! Ja Ilmarin pian mun syliin :heart:

Voikaahan hyvin kaikki mammat!
 
meillä huoomenna lääkäri taas noiden supistusten takia. ah, toisaalta kiva mennä, mutta toisaalta... emmä tiedä kui se on yhtäkkiä näin kamalan ahdistavaa mennä lääkärille. Mymmy senkun mesoo masussa ja mahakin heiluu kun niin kovin mesoo, se on ihanan näköstä kun koko maha heiluu. :D

tosta uutisesta jonka sanna oli laittanut niin hyvähän sen Aki Lindenin on puhua, 9000? kuukausipalkalla!!!!!!!!!!!!!!!!! prkle.

no joo, antaa sen asian nyt olla, ite olen aikankin meinaan ihan luottavaisin mielin. :D
ai niin, mun pitikin pestä mymmyn vaatteita kun mies on koko päivän poissa ja kun se ei tiedä kumpi on tulossa ni täs ois hyvä aika nyt pestä niitä. kun sitten kun murunnen on syntynyt niin ois kiva et kaikki ois kohdillansa sillä kun mä tuun kotiinlaitokselta ni en tasan ala pyykkiä pesee! ja mies on varmasti niin onnesta soikeena et ei edes tajua et vois vaikka pyykätä. :LOL:

mul on paha olo.. nannapussi edessä ja pakko siitä on vaan napsia.
hb satasen pintaa ja RR viimeksi kun mitattiin oli 96/50... ihme etten pystyssä pysy.
 
Hei, ulkopuolisena ketjuunne (ei turkulaisena, mutta TYKSissä synnyttävänä ) ajattelin kommentoida tuota tutustumiskäyntiä. Sinne voi itse varata ajan (minulle neuvola ei varannut, antoi vain ohjeet).
http://www.tyks.fi/fi/720
Ettei jää tutustuminen pois neuvolatädin huolimattomuuden takia :)
 
Kiitos Hipkukka linkistä, mut en mä enää minnekään tutustuu jaksa lähtee jos ens vkolla jo leikataan vauva ulos.. Ja saa tänne kirjoitella vaikkei Turussa asukaan, jos kerran kuitenkin TYKSiin synnyttää olet menossa. Että tervetuloa vaan :)

Mä olen ihan poikki. Klo 11 menin kynsihuoltoon ja sit kävin H&M:llä ihan vaan aikaa kuluttaas ku piti kaveri nähdä yhdeltä siinä kulmassa. Noh, siel oli jotai -30% tarjouksia ja oli ihan pakko, ihan vaan äitin kiusaks, ostaa sellanen valkoinen paita missä on pieniä pääkalloja. Äiti ei tykkää yhtään noista pääkallokuoseista, eikä mun siskokaan niin sitä suuremmalla syyllä ostin sen :D Mun mielestä niissä nyt ei ole mitään pahaa ku on sellasia kilttejä pikku pääkalloja kuitenkin.. Sitte ostin talvilakin, sellasen ruskeen samettisen jossa on tos otsalla valkoinen "karva" ja samaa sarjaa sit hanskat.. Ei meinaan oo ku se äippälaatikon talvilakki ja hanskat..

Käytiiin kahvilla ja sit menin Anttilaan ja sieltä torille kävely oli NIIN tuskaa. Ja bussissa sitte alko hirvee mielenosoitus ja vieressä oleva nainen varmaan ihmetteli et mitä toi tossa sätkii ku oli pakko vaihdella ihan yhtäkkii asentoo ku Nipsu tunki päätää tosta rintojen alta jne.. Neljän jälkeen pääsin himaan ja äsken vähän lepäsin :D

Sillai pikku hiljaa liirah peset vaatteita ja laitat paikkoja, niin varmasti saat kaiken valmiiks eikä ala sit supistelee kun et liikaa raada.

Pirtelö kuulosti hyvältä, mut tee täällä nyt jotai kun JOKU ei taaskaan tiskannu ku oli nukkunu ja heränny sillai et oli töihin sentään ehtiny. Huomenna sit taas kuulemma tiskaa.. Mä en ala tiskaa ku viimeks ku olin tiskannu niin siittä meni reilu vrk ja tuli verta ja TYKSiin niin ei kiitos..

On niissä ristijäisissä joku aikaraja missä ajassa nimi pitää antaa mut en muista on se 2kk vai 3kk.. Mä vaan haluun hoitaa sen ennen joulua.. Ja pakko kans mennä kirkkoon se nimi antaa ja sit ajattelin et vois tänne meille tulla porukka kahville kun ei sit enää oo niin virallista. En kyl mitään hirveetä määrää ihmisiä ole ajatellu kutsua..

Mitäs vielä piti kirjoittaa...Ei muista...dementia... :LOL:

Sanna ja Nipsu 35+0
 

Yhteistyössä