***Toukovauvat 2007 ***lokakuu

Iltaa!!
Touhotettu koko viikonloppu :D kamalan äkkiä taas tääki viikonloppu meni :(
voi Gabria suuri :hug: ja paljon voimia sinne!!!! Se on kyllä monesti niin totta että kaikki kaatuu kerralla päälle :'( niin harmillista!

enpä ole vielä kuukautisia saanut riesakseni ja en kyllä niitä kaipaakkaan =) nytkun tuo uuden vauvan suunnittelukaan ei oo toteutusvaiheessa vielä niin en kaipaa lorotusta yhtään :D toivon mukaan pysyykin poissa vielä jonku aikaa ;)

Parasta aikaa kiva että nautitte miehen kanssa kahden häistä =) itsekkin sitä jo odottaa miehen kans jotain kahdenkeskistä hetkeä,siis jotain pientä lomaa lapsista :whistle: kun pääsis vaikka syömään kahden jonnekki :p hih ei olla missään oltu piiiitkään aikaan kaksin,mut vielä ehditään.....toivon mukaan :D

Kävin eilen yksin shoppailemassa :D ja kaverin kans pizzalla :p kivaa oli ja mieli kummasti piristy :D oon taas kiukkuillu miehelle tässä useamman päivän väsymystä :kieh: sitte ku väsyttää niin ei huvita mikään ja tulee oltua niin tympee koko ajan :/ suututtaa kun koti räjähdyspisteessä kun ei huvita ainainen pyykkääminen,ruuanlaitto,tiskikoneen täyttö/tyhjäys ja lelujen järjestely...niimpä täälä sitte on tän viikonlopun näyttäny siltä ettei tosiaan oo huvittanut mikään :ashamed: no joo tänään kyllä taas on ihan alkanu normaalielo ja kotikin ihan järjestyksessä =) ihme laiska veeitutuspäiviä sitä välillä tuppaa olemaan täälä suunnalla :ashamed:

juu mut ei täälä mitään uutta... :wave:

mmamaa&poika 4,5kk :heart:
 
Sateista iltaa!

Gabria, mahdottomasti voimia :hug: Olen työskennellyt diabeetikkolasten kanssa ja täytyy sanoa, että he ovat mahtavan reippaita ja osaavia sairautensa kanssa.. ja nykyään on niin hyvät apuvälineet yms., että sairauden hoito on suht helppoa. Vaikka ei nyt varmaan tähän hetkeen vielä paljon lohduta.. :/

Täällä vähän pienempi ongelma, nimittäin se maha.. Tein pojalle lopulta maitoaltistuksen kotona, kun meinasin että joku selvyys tähän hommaan on saatava. Ja ei mennyt kuin parikymmentä minuuttia korvikkeen annosta, niin pojan posket olivat aivan punaiset ja laikukkaat. Eli eiköhän se sitä allergiaa sitten ole :'( No selvyyden saaminen asiaan on toisaalta tosi helpottavaa, vaikka tulos ei ollutkaan ihan sitä mitä toivoin.

Harmi Mennis sen uinnin kanssa :( Voittehan yrittää metsästää peruutuspaikkoja, jos jaksatte. Varmaan on paljonkin porukkaa, joka jättää homman kesken syystä tai toisesta.

Mutta eikai tässä taas muuta, jatkan tv:n töllötystä. Poika nukkuu jo kolmatta tuntia, aamulla taitaa olla taas aikainen herätys :whistle:

vilmis ja poika :heart:
 
Iltaa!

Ja täältä myös Gabrialle iso voima :hug: . Ja lämmin osanotto mamman pois menosta. Kaikki kääntyy varmasti vielä hyväksi.

Meillä Peetu alkaa olla paranemaan päin, joskin vähän kiukkuinen vielä (en oel varma onko antibiootit purreet siihen korvatulehdukseen) mutta ventolineä ei ole enää tarvinnut antaa. Noo, tietysti sitten isompi on nyt kuumeessa ja maha vähän sekaisin. :(

Eilen kävin siskoni kanssa vähän ajelulla ja syömässä. Oli kyllä kiva käydä ihan ilman lapsia jossain.

Täällä ollu sateinen päivä ja sisällä mennyt koko päivä. Kunpa nuo lapset paranis ja päästäis taas arkeen kunnolla kiinni ja ulkoilemaan. Paistelin sitten vohveleita ja mies toi suklaata :headwall: :headwall: Ja arvaatte varmaan kariseeko kilot. Mutta noo, se on pieni murhe!!

Nyt menen nukkumaan, jotta jaksan huomenna noita lapsukaisia hoidella kun molemmat vähän puolikuntoisia. Onneksi miehellä aamuvuoro viikko ensi viikolla.

Tiitteräinen ja lapsukaiset
 
Huomenta vaan täältäkin!

Gabrialle jaksamisia :hug:

Tuntuu,ettei toi pojan silmä rupee millään paranemaan. Huomisiltana tulee viikko ku aloitettiin tipat. Mie oon sitä vedellä ja pumpulilla putsannu,mut eihän tuo rähmän eritys tunnu loppuvan:( Silmän sisäkulma ihan punainen ja kuuma:/ Jos ei ala loppuvkoon mennessä tehoamaan tipat,niin ennen vkl:a kipasen tk:hon sellaisen lekurin luo,joka osais jotain sanoa tohon asiaan (kun täällä sellainenkin lääkäri kuulemma on ).Mut mitäpä hänkään osais sit tehdä:( Oonkohan mie ihan :headwall:

Mä oon pakkaillu tän aamua,kun lähdetään viim.iltapäivällä yhdelle vuokramökille about 15 km:n päähän vähän relaamaan;saunomista,makkaran paistoa...sit sinne tulee myös miehen sisko perheineen :) Paranetaan maailmaa ja surraan yhdessä mieheni siskon miehen veljen(tosi läheinen mulle:whistle: mut mies kuitenkin tunsi,eilen kun sai soiton poismenosta,niin itkuhan siinä hällä tuli:/En oo nähny itkevän ku kerran,ja sekin oli humalassa ollessa n.2 vuotta sitten ) eilistä poismenoa 46-vuotiaana :'(

Jassoo..pitänee käydä antamassa poijjaalle välissä evästä..back to soon :wave:

Tv.TuiKKu ja Marko
 
Gabrialle isosti täältäkin voimia.Raskasta aikaa sulla..
Mut tämä lokakuu vetää aina myös ihan voimattomaksi ja varsinkin tämä päivä,on mun pikkusiskon kuolinpäivä.

Tiiän sen tunteen kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle,multa lähti isoäiti ja sisko taivaan kotiin,sitä ennen muutama kuukausi oltiin juuri muutettu ja 18 vuotiaana se oli iso juttu kun kaverit kaikki jäi.
Sitten todellakin oli nämä kaksi läheistä jotka äkillisesti kuolivat ja puolenvuoden päästä olin raskaana.Huh..
Mä ihan hullunlailla kelasin ettei kahta ilman kolmatta ja vauhkona läheisiäni vahdin..Niinkun se ois auttanut,mutta ihmismieli on kumma juttu.Kun poika syntyi niin kätkytkuolema oli kaamee peikko.


Tuikulle iso halaus myös.
Musta lokakuu on aina se tuskainen kuukausi ja nytkin laitan sen piikkiin kaikki kauheudet.
Kun tä kuukausi vaan loppuisi....

Silmätulehdus täälläkin on sitkeetä,eilen vielä oli vähän rähmää ja vuotavaa silmää Miskalla,toivon myös että laantuisi jo.

Olin lauantaina viihteellä tyttöjen kanssa ja mukavaa oli..
Eilen kyllä oli aika ikävä olo.Vähän tuntuu tänäänkin vielä.

kata ja miska 4,5 kk
 
Gabria iso :hug: ja paljon voimia sinne!

Lidln vaippoja ollaan käytetty. Pienempänä istuivat paremmin, nyt kun jalat ja kädet käy niin kovasti niin tahtovat valahtaa alas. Pideän niitä lyhyempiä aikoja, esim yöksi en laita enkä pitkille päiväunille.

kuukautiset tulivat kerran silloin kun tyttö oli 3 kk vanha, mutta sen jälkeen ei ole enää tullut. Enkä niitä tosiaan edes kaipaa.

Tyttö täytti eilen 6 kuukautta, niin se aika vaan menee. Sai lahjoja isovanhemmilta sekä pari tekstiviestiä tuli. Ei pidetty mitään juhlia. Kuvia otettiin kaverin kanssa ja minusta saatiin todella hyviä kuvia.

vauvauinnissa ollaan käyty ja tyttö tykkää siitä ihan hirveästi. Ensimmäisellä kerralla ei viihtynyt altaassa kuin 10 sekuntia, mutta nyt polskii kovasti ja huomaa, että nauttii oikeen toden teolla.

savun haju alkaa vähitellen laantua täältä. Vielä kyllä haisee, mutta ei läheskään niin pahalle kuin loppuviikosta. Pyykitkin on melkein jo pesty.

Oletteko olleet miehen kanssa kahdestaan yötä jossakin? Meillä olisi tarkoitus mennä muutaman viikon päästä kavereiden kanssa yhdeksi yöksi. Minua jännittää se ihan valtavasti. Mietin myös sitä, että onkohan tyttö vielä liian nuori jäämään eroon vanhemmistaan. Onko jollakin tietoa asiasta? Silloin kun jättäisimme hänet hoitoon hän on 6,5 kk. Silloin kun olin itse yhden vuorokauden poissa ja mies oli kotona tytön kanssa ei minulla ollut yhtään vaikeuksia jättää tyttöä kotiin. Luotin siihen, että mies ja tyttö pärjäävät täällä ja niinhän ne tottakai pärjäsivätkin. Vaikka anoppi ja äitini olivatkin huolissaan siitä miten mies pärjää. :whistle:

Olikohan jostakin muusta vielä juttua....Minä olen vielä yöpaita päällä. Tykkään siis liihottaa yöpaita päällä, voisin vaikka olla koko päivän yöpaidassa, mutta jos joku tulee vaikka yllätyskäynnille ei ole kovin fiksua.

Tehtiin eilen miehen kanssa soseita pakastimeen, minun laskujen mukaan saatiin kuukauden ruuat pakkaseen. Tietysti määrä on laskettu sen mukaan mitä tyttö tällä hetkellä syö. Tai oikeastaan en voi sanoa, että minä olisin paljon osallistunut. Mies kuori kesäkurpitsat, porkkanat, perunat. Minä sitten soseutin ne ja mies sillä välin pakasti ne. Sain tehdä koulujuttuja sillä aikaa kun mies ahersi keittiössä :heart: Peronoitakin mies kuori yli kaksi kiloa. Aikaa siinä meni paljon meiltä molemmilta, mutta ainakin tiedän mitä tyttö syö ja paljon edullisemmaksi ne tulevat. Perunat meillä ovat ilmaisia samoin olivat nuo kesäkurpitsat. Ainoa mistä tuli hintaa olivat porkkanta ja maissi. Ja tietysti sähköön meni rahaa. Mutta jos lasken, että sain melkein 60 kaupan purkillista tavaraa niin ei se sähkön osuuskaan per purkki ole niin valtaisa :)

No nyt tosissaan laittamaan vaatteet päälle ennenkuin tyttö taas herää.

Otettiin muuten syöttötuoli lauantaina käyttöön. Ja viime yön tyttö nukkui ensimmäistä yötä omassa huoneessaan.

Mutta nyt tosiaan :wave: :wave:
 
Huomenta!! Tai päivä tässä jo alkaa meillä ainakin olemaan :D poika päätti taas herätä puol6 ja kakkaläjät taas mukavat =) ihan vakio juttu jo meidän aamuissa :) lakanat pesuun jne.! hih! no kyllä me sängyssä makoiltiin vielä 7asti...isompiki kömpi ennen 7 meidän viereen ku ukko lähti töihin.

vilmis :hug: voi että sentään vai allergiaa se sitten teidän pojalla on :'( no hyvä juttu kuitenkin että selvis vaikkei mukava uutinen olekkaan :(

Tuikulle :hug: ja jaksuja!

muuta taas ehdikkään kun pojat hermostuu.....
 
Onpas lumikko ollu ahkerana... mistähän sitä sais samanlaista virtaa.. :whistle: Mie olen ostanu tähän mennessä kaikki soseet kaupasta, vois kyllä harkita sitä, että ittekki tekis jotain.. Niin ja täällä kans yks yöpaita-liihottaja.. melkeimpä aina jos ei ole minnekkään menoa niin iltapäivälle asti yökkäri päällä touhuilen.

Paavo nukku omassa sängyssään puoli kolmeen asti ja sitte otin sen viekkuun syömään velliä. Toisen kerran syö velliä jo puoli viisi ja sitte puoli kaheksalta nousee ylös. Eli kaks velli-syöntiä yössä. Eilen tilasin sitte netistä pinnasängyn, johon ois tarkotus Paavo opettaa.. tähän asti siis nukkunu minun vieressä. Aloin vain miettiä sitä, että ku tulee ensimmäiset oksennus/ripulitaudit niin meidän koko sänky on sitte sotkussa ja tarkotuksena ostaa se uus sänkyki, joten ei ehkä ihan hyvä idea vieressä nukuttaa... Tämmösen sängyn sitte löysin...

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/1617

Kuukautiset ei ole täälläkään vielä alkanu... itte toivon, että vois kyllä alkaa niin vois sitte alottaa pillereiden syönnin.. en tykkää touhuilla kortsujen kanssa ja vauvoja emme enää tee.. Siitä sterilisaatiosta aina välissä "haaveilen", mutta onhan se kyllä niin lopullista... Ja naisen mielihän saa aina muuttua... saahan...? ;)

Hanna ja Paavo :heart:
 
Huomenia!

Tiitteräiseltä oisin tiedustellut, että onko Peetu lapsenne oikea nimi? Jos saapi kysyä.
Me oltais haluttu laittaa pojille toisiksi nimiksi Aatu ja Peetu ( siis a ja b vauva), mutta pappi ei hyväksynyt Peetua ristimänimeksi!
Sit vaihdoimme ne nimet kuuliaisesti, mut nyt harmittaa kun ne ois ollut niin kivat muistot siitä alkuajasta kun niitä kutsuttiin Aatuksi ja Peetuksi. :| Ois pitänyt olla jämäkämpi ja pitää mielensä.

Meillä taas pojat ulkona koisii ja mamma siivos kämpän ja istuu taas täällä :ashamed:

Hanna kivan näköinen tuo sänky. =)

Meilläkin tulee puoli vuotta täyteen lauantaina! Kyllä aika silti menee nopeesti. Jos jotkut leivoskahvit jois ja räpsis kuvia. on nuo kyllä niin kuvauksellisia :heart: :heart:

Tirlittan
 
Heippa kaikille :wave:

Nukuttiin aamulla koko porukka pitkään, noustiin vasta 9 aikaan :) Minä kipaisin siitä lenkille ja esikoinen sekä toinen kaksosista halusi lähteä mukaan. Täällä on syysloma meneillään tällä viikolla! Lenkki sujui hyvin, vaikka esikoinen oikaisi kotiin, ei jaksanut kävellä pitkää lenkkiä :D Hänelle se olisi ollut kyllä tarpeen, koska parhaillaan on menossa täysillä treenaaminen, SM-kisat lähestyy uhkaavasti uinnissa.

lumikko, olittepa ahkeria miehen kanssa! Ihanasti oli miehesi auttanut sinua :) Minullakin odottaa tuolla jääkaapissa kesäkurpitsat ja bataatit sun muut, pitäisi alkaa tekemään Maijan soseita...

Hanna-77, ihana pinnasänky! Tosi kaunis malli, tykkäsin itsekin kovasti, sama makumme siis jatkuu :D

Tirlittan, olipa outoa papilta :eek: Mikäs vika Peetu nimessä on viralliseksi nimeksi... en keksi kyllä mitään syytä :/ Onhan näitä Kukkaa, Sisua, Pyryä ja muuta!

Kuukautisista, kateellisena kuuntelen teitä, jotka niitä vielä odottelette :ashamed: Minulla menkat alkoi 5 viikkoa synnytyksestä ja olleet säännölliset siitä lähtien :kieh: On ollut siis "rättivapaata" vain raskaana ollessa :headwall:

puolivuotis-synttäreistä, ei olla kenenkään kohdalla vietetty, eikä Maijankaan kohdalla tehdä poikkeusta. En koe sitä ollenkaan tarpeelliseksi, mutta onhan se ihana ajatus :)

Nyt Maija hermostuu tuossa sitterissä, joten se on moro :wave:

Parasta aikaa ja Maija :heart:
 
Heippa!

Vai ootte te nukkuneet pitkään, taidan taas vetää pohjat :ashamed: Klo 12:05 herättiin lasten kanssa. Peetu meni illalla 9 aikaan nukkumaan ja Isompi sitten vähän kymmenen jälkeen. Jonkin aikaa oli Peetu aamulla viekussa hereillä mut jatkoi sitten unia. Hui meitä :ashamed:

Tirlittan olipas outo pappi. Tiedän kyllä muutamia kenen oikea nimi on Peetu. Meillä tuo Peetu on vain lempinimi, oikea nimi on Peitsa. Jotenkin tuosta vaan sitten tuli Peetu ja muitakin lempinimiä on kun tuo isosisko niitä koko ajan keksii. Peetu, Peeku, ja Pepe, mutta Peetu ehkä se eniten käytetty.

Puolivuotis synttäreitä ei vietetä meilläkään.

Soseiden tekemisestä olisin kysynyt. Miten tai minkälaisiin purkkeihin te pakastatte ne? Ja kun soseutatte, niin käytättekö nesteenä siihen sitä leitinlientä vai korviketta vai mitä? Kiinnostais tehdä, mut nuo asiat askarruttaa. Saa selkä vääränä kantaa noita soseouta kaupasta, säästäishän siinä jos itse tekee. Ja kauanko ne säilyy pakasteessa?

Mutta joo, nyt jotain touhuileen, aamuhommat jo saatiin valmiiksi, tuo neiti vaan tykkää kanssa täällä olla yöpaita päällä vaikka koko päivän, äitikin joskus tai noo, melko useinkin. Mulla on vaan se pelko et entä jos joku yhtäkkiä tuleekin käymään niin voi nolo. Onneksi tuo Millakin näyttää nyt ihan terveelle, tais olla joku pikatauti, mutta sopii mulle!

Mutta nyt siis :wave: :wave:
 
TIRLITTANILLE tässä vielä, kopsasin väestötietorekisterin sivuilta. Ei ois pitäny olla mitään ongelmaa nimessä kun noin paljon kastettu ja kaikki miehiä. Peitsa nimeä oli vain 36 ja silti kelpasi. Tuo meidän Peitsa oli toinen tälle vuotta suomessa. Annahhan papillle palautetta.

Peetu Syntymävuodet Miehiä Naisia Yhteensä
-1899 0 0 0
1900-19 0 0 0
1920-39 0 0 0
1940-59 0 0 0
1960-79 13 0 13
1980-99 261 0 261
2000-06 254 0 254
2007 36 0 36
Yhteensä 564 0 564
 
Tiitteräinen kyselit soseista en ehkä ole paras henkilö vastaamaan tähän kysymykseen, ensimmäinen lapsi vasta ja soseita syöty reilu pari viikkoa, mutta vastaan nyt silti oman kokemuksen mukaan. Eli pakastanut olen soseita minigrip pusseihin, niihin kaikkein pienempiin, sitten olen säästänyt peruna- punajuuri ym purkkeja ja niihin laitoin eilen, ja myös pilttipurkkeihin. Keitinlientä olen käyttänyt soseuttamiseen. Ja ne säilyvät pakastamisessa noin pari kuukautta. Otitko äitiyspakkauksen? Siinä on sellainen sosiaali- ja terveysministeriön ohjevihkonen. Siinä on kerrottu aika paljon soseiden aloituksesta, on ohjeita soseille, pakastuksesta ym. Löytyy varmaan ihan sosiaali- ja terveysministeriön sivuiltakin jollei sinulla satu olemaan sitä. Minusta se on ainakin hyvä opus näin vasta- alkajalle. Ja perunaahan ei kannata pakastaa yksinään, ei ole kokemusta minulla, mutta näin olen ainakin kuullut. Ja sitten kun otat pakastimesta soseita sulaamaan kannattaa se kuumentaa todella kuumaksi esim mikrossa jotta siitä häviää se rakeisuus.

Täytyy vielä sen verran kehaista tuota miestä kun viime viikolla sitä niin mollasin :| että antoi minun kaiken lisäksi vielä eilen nukkua aamulla ja meni tytön kanssa touhuamaan. Teki meille ruuan siinä lomassa kun kuori soseaineita ja syötti tytönkin. Ja vielä lisäksi antoi pullosta tytölle maitoa kahtena yönä viikonloppuna. :heart: Joten kyllä siinä miehessä sitten on loppujen lopuksi niin paljon hyvääkin ja kilttihän se on, vaikka välillä harmittaakin aivan vietävästi. Pitäisi vaan muistaa kertoa se miehelle useammin. siis, että on ihan loistava tyyppi loppujen lopuksi.

Tyttö muuten otti vain 30 min torkut ja sitten syötiin sosetta ja sen jälkeen meni ulos nukkumaan. Nukkui taas vain 45 min ja taas syötiin sosetta. No uudestaan ulos nukkumaan, nyt on nukkunut jo 45 min siellä. Tämä päivä näyttää menevän näin. Ei ole toivoakaan että saisi koulujuttuja tehtyä tai siivottua. Tai tämänkin ajan voisi käyttää siihen :ashamed:

Hanna kiva kuulla, että on muitakin yöpaidassa liihottajia. Nyt sentään minulla on jo vaattett päällä.
 
Soseista,Miskalle tein minigrip pusseihin bataattisosetta sekä peruna-bataattia.Niihin sitten yhdistelen pakastusrasioihin tein kesäkurpitsaa,porkkanaa sekä kukka-ja parsakaalia.Ne valmiiksi pakastetut kuutiot otin sitten ja laitoin minigrip pusseihin,sielä sitten helppo ottaa noihin peruna-bataattisoseisiin lisukkena.

Keitinlientä käytin vähäsen,tosi pikkasen joukkoon ja sitten lämmitysvaiheessa lisään maitoa.
Säilyyhän nuo kuukasia,mä tein sellasen satsin että riittää varmasti kuukaudeksi.
Tällä viikolla aattelin tehä liha-kala ja kanakuutioita,tuolla samalla jääpalakuutio systeemillä.
Mulla ei ole kuin 4 jääpalakuutiorasiaa joten kun ne on vähäsen jäätyneet,kiepsautan ne pussiin ja seuraavaa satsia pakkaseen.

Miska tykännyt kovasti noista soseista,en ole muuta antanut vielä kuin bataattia.Tänään otetaan eka peruna-bataattisose ja loppuviikosta lisätään siihen joku kuutio!!

Hienosti syö,suu ammollaan.Ihanaa kun ei tarvii taistella syömisen kanssa kun toinen syö nätisti.
 
Kiitos Kata ja Lumikko taidankin tällä viikolla kokeilla. Täytyy käydä ostamassa jääpalarasioita kun ei ole kuin yksi.

Voiskohan pilttipurkkeihin pakastaa? Jos ei laita ihan täyteen. Niitäkin kun on kertynyt enkä ole ihan kaikkia ehtinyt kierrätykseen viedä.
 
lumikko, ihana mies sinulla :) On hyvä idea kertoa hänelle miten kivalta tuntui, kun auttoi sinua! Kokemuksesta voin kertoa, että sillä on hirmuinen voima :D , toimii molemminpäin tuo kehuminen, onhan niitä kehuja itsekin kiva ottaa vastaan ;)

Tiitteräinen, minä pakastan vallan pilttipurkkeihin! Näin olen tehnyt kaikkien kuuden lapsen kohdalla. Minusta siinä on hyvä juuri tuo kokoasia, on sopiva määrä kerrallaan. Ja tosiaan ihan täyteen ei kannata laittaa, ettei pursua yli, kun jäätyy. Minä olen kaatanut keitinliemen toiseen kattilaan "säästöön", kun keitos on ollut valmista. Sitten soseuttaessa on siitä helppo lisätä tarvittava nestemäärä ja lopun saa kaataa sitten pois. On ollut helppoa näin, niin ei tule liian jäykkää tai löysää sosetta :) Minä olen tehnyt myös aina kerralla reilun, ainakin kuukauden, satsin.
Se piti vielä sanoa, että kannattaa pakastaa vain kerran tuo pilttipurkki. Kaksosten aikaan kierrätin niitä pidempään ja sattui montakin kertaa niin, että purkki hajosi säpäleiksi lämmittäessä :( Vaikka lämmitin varovasti ja hiljalleen. Ostan itse noita valmiita hedelmäsoseita, niin niistä sitten tulee aina uusia purkkeja pakastettavaksi. Pakastusrasiatkin ovat muuten oivallisia ja niitähän sitten voi kierrättää hurumykke monta kertaa :)
 
Kiitos taas vinkeistä. Suunnittelen täällä kauppalistaa :D

Vielä kysyisin onko kukaan marjasoseita valmistanut. Voisko ottaa pakasteesta marjoja, soseuttaa (tarviiko keittää?) ja pakastaa uudelleen? Kun mietin että voiko vai eikö niitä pakastaa uudelleen? Yleensähhän uudelleen pakastusta ei suositella.
 
Ja vielä minä täällä :ashamed: Elkää pitäkö ihan uusavuttomana, mutta kun en ole koskaan lapsille itse soseita tehnyt.

Eli jos teen lihasoseita jauhelihasta, sitä lihaa ei vissiin tartte ruskistaa, vaan se keitetään murusina? Olenko oikeassa?

Kiitos taas jo etukäteen! :flower: :flower:

Nyt menen kauppaan! :wave:
 
Tiitteräinen ne marjasoseet on kiisseleitä, itse en ainakaan ole sellaisia pakastellut, ja laiskasti on tullut tehtyäkin.
Meillä mummo keitti kasvissoseita Helmille, kun mie vein hänelle ainekset. Nyt vaan pitäis tehdä liha ja kala kuutioita mitä niihin vois lisätä.

Tää päivä on taas mennyt kuin siivillä, esikoinen on ollut kerhossa ja sitten pyörähdin vähän kaupoilla. Miehelle ostin yhden neuleen, ja sitä ostaessa tajusin, etten ole hänelle aikoihin mitään ostanut, ennen tuli useinkin tuotua jotain, mutta nykyään aina katson lapsille. Meillä mies ei ole mitenkään innoskas shoppailija, joten ihan tarpeeseen tulee, jos jotain ostaa, ;) kehtaa siteen paremmin liikkuas yhdessä ;) . Tai shoppailee toi ukko, muttei vaatteita, perjantaina hieroi autokaupat, vaihdettiin tila-autoon joka on rekisteröity seitsemälle, ukkohan sitä esitellessään vanhemmilleen sanoi, että tähän mahtuisi vielä se neljäskin lapsi :whistle: .

No nyt taidan laittaa kahveet tulemaan, mies kotiutuu töistään tuota pikaa.

T:Minnihiiri
 
:headwall:
Luin just äsken et Lanttua ja Naurista ei saa antaa alle 1- vuotiaalle :eek:
Ja mie oon Nooralle antanu jo pari viikkoa lanttu sosetta kuution bataatti tai porkkanasoseen sekaan. Toivottavasti raukka ei nyt oo ihan myrkyttynyt :(
No nyt menee sit iso rasiallinen lanttusose kuutioita roskiin tai sit täytyy ite kyhätä siitä meille aikuisille jotain. Pinaatti kuulu kans tähän kiellettyjen listaan... No onneksi en sitä oo kerenny kuiten antamaan.

Mie oon tehny bataatti sosetta ja porkkanasosetta pakasterasiaan ja muut ainekset oon sit kuutioina pakastanut isompiin rasioihin. Hedelmäsoseet ostan valmiina kaupasta. Noiden hedelmäsoseiden teon jotenkin koen hieman liian vaivalloiseksi joten en kehtaa. Miten ootte muuten kalan tehneet? ja mitä kalaa?

Viikonloppuna käytiin miehen kanssa Kuusamon tropiikissa hemppistelemässä yks yö ja Noora oli mummolassa. Oli oikein ihanaa ja rentouttavaa. Mummolassa tytöllä oli menny oikein mukavasti. Tänään on ollu vaan jotenkin enemmän sylissä ja kaivannu läheisyyttä. Voinee kyllä johtua henoisesta flunssastakin.

Paljon teillä vauvat juo korviketta vuorokaudessa ja miten toi maidonjuonti ajoittuu päivärytmiin?
Mulla kun tuntuu tuo maito rinnoista vähenevän ja en oikein tiedä riittääkö sieltä ihan tarpeeksi. Tänään iltapäivästä asti on tuntunut ettei sieltä paljoa tule, mut ei oo kyllä korviketta huolinut vaikka oon tarjonnut. Mummolassa ollessaan ei ollu juonu maitoa ku aamuyöllä 30-40 ml ja aamulla 60 ml, päivällä ei ollu kelvannu.
Et jos tässä tuo imetys vallan tyrehtyy niin paljonko sitä maitoa pitäs saaha vielä uppoamaan? Ruoan kanssa juo mielellään vettä niin nokkamukista kuin pullostakin.

Gabrialle voima hali täältä :hug: Koita jaksaa...

Lumikko Noora oli nyt hoidossa viikonloppuna ja hyvin heillä oli menny. Kyllä muakin kovasti jännitti etukäteen, mut se kait kuuluu asiaan. Ja ihanasti meillä molemmilla tuli tyttöä kauhee ikävä silloin aamupäivällä kun oltiin lähössä kotiinpäin ajelemaan.

Kuukautisista Mulla alko ne aika pian. Muutamat on jo olleet ja kolmansia odotellaan. Kierto ei ole vielä säännöllinen, mut ei se sitä ollut kyllä silloin ennen raskauttakaan.

Valokuvaus Aikooko joku käyttää tai onko jo käyttänyt valokuvauksessa vauvaa? Onko kokemuksia et paljonko se maksais ja monta kuvaa siihen on kuulunu?
Mua kovasti haluttais käytää Noora puolvuotis kuvassa. En vaan oikein tiedä et oisko siihen varaa ja oisko se järkevää. Tai jos on vinkkejä et miten sais ite otettua onnistuneita kuvia joita kehtais sit sukulaisillekkin teettää hyllynreunalle.

Minnihiiri On tainnu sun miehelle jo vauvakuume iskeä ;)

Nyt loppu muistista taas kommentoitavat asiat, joten taidan siirtyä ilta palan kera kattoon tallentimesta Rumaa Bettyä.

Kojo ja Noora 5,5 kk
 
Hei hei kaikille!

Teillä täällä taas pitkät jutut tullut viikossa, yritin tossa lueskella pikaisesti ja katsotaan kuinka pitkää kirjoitusta ehdin rustaamaan ennen alkuyön syöttöä...

Meillä meni matka kivasti, oli lämmin :) Peppi ui meressä ja uima-altaassa, tykkäsi tosi paljon eikä edes hätkähtänyt vaikka oli aika viileää vettä. Äiti ei veteen uskaltautunut, isä hoiti uimapuolen. Lennotkin sujui,imetin nousuissa ja laskuissa, joten korvat taisi pysyä auki. Viikko oli kyllä sopiva aika näin ensimmäiseksi matkaksi. Ehkä sitten ensi vuonna uutta...

Ruoan pakastamisesta: olen laittanut piltti-purkkeihin ja niihin pieniin minigrip-pusseihin. Kaalit laitoin jääpalamuotteihin...
Nyt olis tarkoitus tehdä liharuokaa, toivottavasti tyttö tykkää.
Oletteko jo aloittaneet lihan antamisen? Kokemuksia..

Menkat: täällä alkoi kun synnytyksestä 2kk, että ei ne kauaa poissa pysyneet :(

Vauvauinti: meillä tykätään tosi paljon, sukellus sujuu hienosti. Viime kerralla tehtiin tornado-sukellus tai joku sen tapainen..heh, hassu se refleksi.

Ongelma: Meillä tyttö ei iltaisin ja ei oikein päivisinkään (vähän päiväkohtaista että miten on muuten sujunut) kelpuuta muita hoitajia kun mut :( ,huutaa iltaisin suoraa huutoa ja nukahtaa sitten täysväsyyn ja itkuun, jos en ole paikalla. :ashamed:
Tänäänkin isä kuunteli 1,5tuntia huutoa kun kävin ratsailla..ei ole kiva tulla kotiin kun isän hermo loppu ja oma nautinto lopahtaa sihen. Kuuluuko ikään ja menee ohi kun vaan odottaa vai onko jotain oikeasti mitä vois tehdä asian helpottamiseksi??
Kun en halua luopua pienestä omasta ajasta koska se on oman jaksamisen kannalta tärkeää mutta en nauti siitä kun tiedän, että tyttö huutaa kotona :( ,itku.
Siskolla olis synttärijuhlat ja haluais meidätkin sinne juhlimaan mutta en kyllä millään voi jättää Peppiä kenellekään yötä olemaan, tuntuu että ei olis reilua. Juhliin aikaa kuukausi..

Nyt täytyy laitta yöpuulle!

Kaikille :hug: ja jaksamista!!!!

EKÄ ja Peppi
 
Pikaisesti vielä :wave:

Kiitos vinkeistä, nyt on meilläkin kuukauden soseet pakasteessa. Tein perunoista, porkkanoista, kukkakaalista, parsakaalista, vihannessekoituksesta ja jauhelihasta vähän monenlaisia yhdistelmiä. Toivottavasti maistuvat Peetulle. Hirveä sotku tulee vaan noita tehdessä mut ne saa onneks siivottua. Meil ei koskaan ole ollu keittiön pöydät noin täynnä kun äsken soseita tehdessä, onneks ne on nyt siivottu. Meinas soseen teko tulla kalliiksi kun sauvasekoitin kävi "vähän" kuumana. Meinas yks muoviosa sulaa sieltä sisältä, mutta onneks toimii edelleen. :ashamed:

Meillä ei Peetulla ole tainnut antibiootit purra. Huomenna loppuu kuuri, ja minusta tuntuu ettei se tulehdus ole mennyt ohi. Tänään on tapellut sekä pullon että tissin kanssa. Yhtäkkiä aina alkaa itkeä hirveästi. :( Soseet maistuu ja sitä ei ehdi siihen tahtiin lappaa suuhun kuin tuo poika söis. Lusikka suuhun, klunks ja kun äiti on ottamassa uutta kuormaa niin toinen odottaa suu niin isolla kuin suinkin aukeaa, kuin linnunpoika. :D Oikeesti aika hauska näky :heart: Lattialla ei myöskään viihdy muuten kuin ilman housuja, vaikka yleensä siellä on tykännyt kelliä pitkät tovit. Tarttee varmaan kiikuttaa taas lääkäriin jahka ei kummene. Supon taas laitoin tänään ja se vähän helpotti, kuumetta ei silti ole.

Huomenna tarttee lasten kanssa herätä viemään mies töihin seiskaksi jotta saadaan auto käyttöön ja esikoinen pääsee kerhoon. Liian kalliiksi tulis pitää toista autoa eikä yhden kerhon takia viitsi niin pitää vähän sumplia nuo tiistait :/

EKÄ: meillä on syöty niitä 5-6kk lihasoseita ja hyvin uppoaa.

Mutta, jotta jaksan herätä kuus reikäreikä niin se on moro :wave:

Tiitteräinen ja Lapsukaiset
 
kello on vasta puol kasi ja meillä on täysmeno päällä, isommat leikkii karhuperhettä ja Helmi on siinä tietämättään mukana :) .

Tässä just mietin, että pitäisikö Helmille tilata lääkäri, kun just kun flunns vähän hellitti, niin tais uusi pöpö iskeä ja taas nenä vuotaa ja yskii kovasti. En kovin herkästi näitä lääkärissä käytä, joten taas mietin, että pitää katsella... Helmi ei kuitenkaan ole muuten kovinkaan kipeän oloinen, toi yskä vaan kuulostaa pahalta ja kun tuntuu, että viimeinen kuukausi loman jälkeen on mennyt enemmän tai vähemmän flunnsassa. Toisaalta jos on keuhkoihin painunut, niin luulis että nostais kuumetta.

Kuukautisiaei mulla ole ollut, vaikka muutaman kerrran olenkin ollut varma että ne alkaa. Nyt elättelen toivoa, että hormonikierukka pitäiskin ne poissa, taisi olla loistava ajotus laittaa se imetyksen aikana kun ei tullut edes niitä välivuotoja. Kahtena peräkkäisenä kuukautena mulla on ollut sellaista menkkamaista selkäsärkyä samoihin aikoihin, niin olen miettinyt, että olisko se se aika kun menkat tulis ilman kierukkaa.

Niinhän siinä kävi, että kun harvoin ukolle ostaa vaatteita on silmä ruosteessa ja toin liian pienen, eli taas pitää lähteä kaupoille ;) .

Valokuvauksesta myös on ollut juttua, me ei kuvaamoon mennä, mutta srk:n perhe ja päiväkerhossa kun on kuvaus yleensä näin syksyllä, niin kuvautetaan koko katras siellä.

Tänään pitäis siivoilla, laitan vähän myöhemmin isommat pihalle leikkimään ja Helmin päikkäreille, niin siinä on hetki aikaa rauhassa touhottaa. Mieskin tekee tänään kolmetoista tuntisen päivän, joten eiköhän tässä ehdi keksiä taas vaikka mitä....

T:Minnihiiri
 

Yhteistyössä