Toukomurut 2014 ~ Lokakuussa

iltaa täältäkin =)

choco choco kiitos tsempeistä niitä tarvitaan =) en pelkää yh elämää enkä yksin odotusta kun kumpaakin olen kokenut. mutta tilanteet on aivan toiset vain. mut päivä kerrallaan.

ihania ultra kuulumisia onnea niistä kovasti, itselläkin olisi torstai aamuna nt ultra edessä ja kovasti jännittää.

raskaus ajan vaatteista täällä kans pulma. kirppareita olen yrittänyt kiertää muttei ole löytynyt oikeen. ja sit miettii että olis ihana löytää sellaiset jotka menis talvellakin kun tää vatta kasvaa oikeen kunnolla 20+ viikon jälkeen..

pahoinvointi, alkanee jo olla selätetty mutta en vielä iloitse isoon ääneen ettei tuu takapakkia :stick:

Dobbleria joku kyseli, kannattaa kattoa tori.fi ja huuto.net esimerkiksi kun käytettyjä saa ihan hyviäkin mutta esim sitten monet ovat kehuneet raskauskeiju.com sivustoa. Itselläni on käytetty ja moitteetta toimii.

ajan jakaminen lapsille, se on niiin helppoa ainakin aluksi ja yks sellainen vinkki kyllä on hyvä ollut minulle itsellenikin aikoinaan että kannattaa ottaa ne sisarukset kaikkeen mahdolliseen mukaan. sisarukset rakastaa kun saavat auttaa ja saavat myös onnistumisen tunteita ja samalla huomiota.

turvotusta on!! senkin lisäksi että on sen 10 kg jo ylimääräistä valmiiksi niin turvotusta on tullut mutta sanoisinpa että kyllä vaan vatsanikin on muotoutunut että ihan kuin olisin jo puolessa välissä :D yritän laittaa kuvan tänne jos onnistun.

saspa ja tirriäinen 12+4 ( HUI)

muoks: kuva tältä illalta turvotuksineen ja ektra kiloineen :cool: 12+4 - Image - Aijaa.com
 
Viimeksi muokattu:
Mullaki tuli 12 viikkoa täyteen ja tänään olikin toinen lääkärikäynti. Ekalla lääkärikäynnillä(8viikkoa) ultrattiin ja kaikki silloin näytti hyvältä. Tällä kertaa lääkäri vaan tyyty tarkastamaan kohdun sijainnin käsillä ja kuuntelemaan sydänääniä. Ekaa kertaa kuulin siis sydänäänet tänään ja olihan se ihanaa ne nyt kuulla. Muta tosiaan ei ultrattu, mistä olin vähän pettynyt, niin olin odottanut sitä. Kaipa se täällä riippuu vähän lääkäristä. Ite päätettiin ettei mennä siihen NP-ultraan tms. Muutenhan olis nyt ollu se ultra näillä viikoilla. Mutta siis kaikki vaikutti hyvältä. Painokaan ei ollu oikeestaan noussu neljän viikon takasesta käynnistä kun alle puol kiloa vaan (mitä vois tapahtuu normistikin ilman raskauttaki). Mutta eiköhän se tässä ala nousemaan pikku hiljaa.

Kysymys.. Miten se menee se ensimmäinen kolmanneksen lasku? Millä viikolla se 1. kolmas loppuu? Kun vähän eri paikoista on eri tietoa. Onko se nyt jo tän 13. viikon jälkeen vai vasta 14. viikon jälkeen? Eipä kai sillä sinäänsä niin väliä oo :)
 
Kun viikkoja on 13+0 on 1. kolmannes ohi. :)
Turvotus: Mullakin ihan kamala! Ja tuntuu, et maha on välillä "tiellä".. Eihän se onneks ala kun vasta nyt kasvamaan.. :D
LN: On huomenna ja mua pelottaa ihan kamalasti... Mitä jos ne ei nyt löydäkkään niitä sydänääniä? Ja viellä kun mun omalääkäri ei oo paikalla, vaan se on lomalla ja siellä on joku sijainen... :/
Pahoinvointi: Jatkuu ja jatkuu ja jatkuu... Mies sano, että kohta alkaa paikat menee jumiin, jos en pääse kotoo liikkeelle ja aattelin ihan samaa. No soitin kaverille, että tuu lyllertään mun kanssa. Käveltiin me joku kilometri (aikaa meni tunti, että ei vauhti päätä huimannu) ja pääsin sentään kotiin asti, ennen kun pyörryin eteisen lattialle.
Että eilen tuli kyllä eka itku siitä, että nyt vähän väsyttää nää olot jo... No mies totes, että tippa kutsuu näköjään... Mua vaan hämmentää, että mistä nää olot johtuu, kun mä saan syötyä kyllä ja nykysin en oksenna, kun kerran päivässä ja sitten kun se pahaolo loppuu joskus iltapäivällä, niin ruoka taas maistuu. Nyt on painokin vähän noussu jo. Ainoo, että yöunet jää vaan vähille sen yökuvotuksen takia.. En tie.. Ei se tippa sitä pahoinvointia poista.. No katotaan huomenna.
Doppler: Mies tilas tuolta raskauskeijusta kysymättä multa :D Saapunee tällä viikolla :D

Kukkurukuu 11+4
 
Minä kun oon ajatellut, että 1.kolmannes loppuu kun on 12 viikkoa täynnä eli 12+0 siis kun alkaa se 13.viikko? :) Kun viikothan alkaa 0+ ... Näinkin löytyy monesta lähteestä ,mutta näköjään kun googletin niin vaihtelee, väestöliitto mm. näyttää sanovan, että ensimmäinen kolmannes on viikot 0-13, ja 14+0 pienenee riskit... kun taas vau.fi ja eng.kielinen justmummies on tuota mieltä, että 12+0 pienenee keskenmeno riski. Riippuen näissäkin kuinka ovat viikot laskeneet, esim. vau.fi:llä 13.raskausviikko on 12+0-12+6, viikko 1 on 0+0-0+6 :)
 
Onnea kaikille hyviä ultra-kuulumisia saaneille! Itsellä totuuden hetki huomenna -ja sit tietty pitää ne veriseulojen ja ultran yhteistulokset odottaa. Henkisesti olen kyllä varautunut menemään lapsivesipunktioon, jos tulee häly, vaikka ajatuksena kauhistuttaa, kun se km:n riski kuitenkin on, vaikkakin pieni.

Turvotus on ehkä aavistuksen helpottanut ja paino tullut 1 kg alaspäin -mullahan tuli heti alussa varmaan just tuon turvotuksen takia reilut 3 kg. Edelleen survoudun ihan normivaatteisiin, mutta pian tosiaan alkaa housut olla aika vähissä, ehkä kolmet menee vielä jalkaan niin, että vetskarinkin saa kiinni.

Pahoinvointi jatkuu ja varsinkin jos erehdyn viikonloppuisin herkuttelemaan esim. suklaalla, pääsen kumartamaan posliinialttaria.

Jumpatessa kohtu tuntuu ja ottaa vastaan, jos nostelee jalkoja reippaasti ylös ja lenkkeillessä myös tärinä tekee pahaa eli vihloo ikävästi. Pitää pian keksiä muita liikkumistapoja, koska liikunta on itselle sellainen henkireikä, että ilman sitä tulisin varmaan hulluksi.

Ollakovai..? ja 12+1
 
Hei! pääsenkö mukaan toukokuisten porukkaan ? :)

Eli toista lasta odotellaan (esikoinen on syntynyt 1/2010). OUlussa asustellaan ja uuden tulokkaan laskettu aika on 5.5.2014.

IiMa, 24, 2.lapsi, oys


IiMa & toukka 13+1:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: avantasia
Onko teillä ollut jossain vaiheessa näköhäiriöitä? Tuossa hetki sitten näin sellaisia kirkkaita pisteitä ja alkoi huimata... :( Sitä on ollut muutaman kerran aiemminkin mutta tänään oli kahteen otteeseen, alkoi jo vähän huolestuttaa...
Verenpaineet nousee/laskee?
Mulla ainakin käy noin silloin - ja silloin yleensä tulee migreenikohtauskin...

Tulin vaan poksumaan 12+0 :D Huomenna ultra.

Teenkö mä uuden ketjun ensikuulle? (en nyt tänään vielä mutta huomenna tai viimeistään torstaina kun on vika päivä
 
Tervetuloa uusille :wave:!

Hyäkkis, minä kannattaisin uuden ketjun tekemistä, niin ei paisu yhden ketjun sivumäärä liian suureksi.

Näköhäiriöitä ei ole nyt ollut, mutta ensimmäisen raskauden loppuvaiheessa oli hyvin hämmentävä tapaus. Migreenimäistä sahalaitaa ja kirkkaita valoja sekä värisevä silmä (minulla ei ole koskaan ollut migreeniä) ja puheongelmia: en saanut suustani selvää sanaa ja tajusin sen itse. Todella pelottavaa... Eivät koskaan selvittäneet, mistä oli kyse. Toivottavasti ei nyt toistu :(.

väpä ja jaakko kolmonen 11+1
 
Ai niin, piti vielä kysymäni, että mitenkä innokkaasti teillä mies huomio raskauden/asian tilan? Minun ukko palvelee oikein mielellään ja pyrkii järjestämään lepohetkiä. Ja on sitä mieltä, että tyttö tulee. Varmaan asia konkretisoituu enemmän ultrassa ja sitten mahan kasvun myötä, mutta ei siis valittamista tämän asian suhteen :). Ja samaan hengenvetoon tuli mieleen, että voimia yksinodottaville :heart:!
 
Alkuperäinen kirjoittaja väpä;29152193:
Hyäkkis, minä kannattaisin uuden ketjun tekemistä, niin ei paisu yhden ketjun sivumäärä liian suureksi.
sitä mä meinasinkin jo alunperin että joka kuulle oma - mutta onko se kaikille ok että mä jatkan päivittäjänä :D

Mulla oli muuten samanlainen tilanne että tuli näköhäiriöt, puhe ei luistanut ja lisäks mulla puutui puoli kroppaa. Mulla on muutenkin migreeniä usein, mutta puutumista/halvausoireita ei aikaisemmin ollut.
PHKS otti mut neurolle sisään vuorokaudeks kun pelkäsivät aivoinfarktia, mutta missään vaiheessa en ehtinyt neuroa tapaamaan ja magneettikuvistakin käännyttivät pois kahdesti kun sen tekijä tajus mun olevan raskaana (papereissa kyllä luki mun olevan 27viikolla ja mahasta ei voinu erehtyä). Koskaan se ei selvinnyt mutta halvauttavamigreeni kohtaus on vahva epäily...
 
Varsinaisesti ei kai näköhäiriöksi laskea sumentumista silmissä kun nousee ylös / lähtee liikkeelle? Toisaalta viime raskaudessa mulla saatto tulla sellaista myös vaikka kauppajonossa tai tungoksessa tai kuumassa pussissa...ehkä jotain paniikkikohtaustyyppistä? Siis alkaa päätä kuumottaa, päässä sumeta, ainoa ajatus mielessä "ulos raikkaaseen ilmaan heti" ja joskus olen poistunutkin pankissa jonosta, kun ei vaan pystynyt enää olemaan. Sitten helpottaa kun pääsee ohi tilanteesta. Noihin aikoihin mulla viime raskaudessa oli myös hyvin matalat verenpaineet mitkä varmaan selittää osittain, samaan viittaisi tuokin että sumeenee silmissä kun nousee ylös. Ehkä jotain hormoniperäistäkin, näitä on ollut myös aikana kun söin pillereitä ,mutta en muista että esikoisen jälkeen ois ollu - ja eipä ole ollut pillereitäkään.
 
Jee, 11 viikkoa tuli täyteen! :) Nopeasti menee aika. Tuntuu hullulta, että kohta on jo 1/3 raskaudesta saavutettu. :O
Hyvin on sujunut raskaus tähän asti. Oireita ei ole juuri muuta kun kova jano ja väsymys, joka sekin tuntuu pikku hiljaa helpottavan.
Onneksi kuultiin vähän aikaa sitten vauvan sydänäänet, muuten olisi melko rauhaton olo oireiden vähyyden takia...
Nyt vaan odotellaan ultraa, joka on kahden viikon päästä.

Eipä muuta kun hyvää odotusta kaikille! :heart:
 
hiulu Vaikuttaa musta enemmän siltä, että taju olis ollu lähdössä noissa tilanteissa...
HyäkkäysVaunu Jatka sinä vain ja uus ketju ehdottomasti! :)
TeaPot Miten meni?

Mies ja raskaus: Ihan intoo täys. Huolehtivainen ja hellä. Katsonut, että pääsee kaikkiin neuvoloihin ja ultriin. Tilas dopplerin... Miettii tulevaa ja paljon. Se on ihana :heart:

ON: Lääkärineuvola oli tänään. Kohdunkaula 4cm ja kiinni oli, niin kun pitääkin :) Sykkeet 158 :heart: Saikkua jatkettiin viikolla ja ei ees ehdotettu tippaa, niin en sitä itekkään kysyny. Paino pudonnu taas vähän, mutta ei paniikkia, kun tässä kuitenkin löytyy tota extraa se 10kg. Vauva saa mitä tarttee :)
Huimausta ollu paljon ja väsyttää niin pirusti. Eli päikkäreille!

Viikko NP-ultraan!

kukkurukuu 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Jospa taas pitkästä aikaa jaksais kirjoittaa. :)

Kyllä ainakin vaun kirjassa minkä sai neuvolasta, lukee että ensimmäinen kolmannes loppuu 12+0 ja silloin keskenmenon riski pienenee. Ja näin mä olen muutenkin ymmärtänyt. Mutta näköjään eri paikoissa eri tietoa.

Väpä kyseli miehestä, alussa meinasi hermot mennä kun ei mies tuntunut yhtään tajuavan, että miten mulla muka koko ajan on huono olo yms. Mutta kyllä se nyt on ymmärtänyt että meille on oikeesti tulossa vauva. On ruvennut suunnittelemaan asioita, ja puhumaan vauvasta.

Pahoinvointi on ollut huomattavasti helpompaa jo viikon verran. Välillä joutuu oksentamaan vielä mutta enää ei ole semmosia 'kohtauksia' kun aikasemmin että ei mitään pysty tekemään.

Doppleri tuli viikko sitten, ja heti kuului sydänäänet pienen harjoittelun jälkeen. Melkein joka päivä on tullut kuunneltua, ihana kuunnella kun toinen potkii siellä kun ei tunne vielä. Ja ihanaa kun ei tarvi pelätä ultraan asti, että onko se pikkunen elossa! <3

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :) Itsellä tasan viikko niin pääsee katsomaan kuulumisia. No, äkkiä se aika on tähänkin mennessä mennyt.

Euphoric & murunen 12+0 <3
Ps. Nyt lähden merkkipäivän kunniaks ostamaan vaaville jotain kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Olen lueskellut taalla teidan juttuja, mutta paivittaminen on jaanyt vahemmalle.

Me kaytiin maanantaina ultrassa. Taalla on niin huonot laitteet, etta erotin vain hyvalla tahdolla vauvelin paan, mutta laakari naki ruudulta jopa posken ja vartalon. Meilla on nyt siis menossa 11+3. Me paatettin jo ettei mentaisi mihinkaan seuloihin, mutta vaikka ultrassa kaikki oli kohdillaan, me jarjestellaankin nyt matkaa Dubaihin tutkimuksiin...

Mies intoutui raskaudesta vasta, kun naki siita todisteita ruudulta - jotenkin arvasin jo etukateen, etta meilla kavisi nain. Nama viimeiset pari paivaa se on ollut into piukeana ja varmasti on loppuun saakka. Nimikin olis jo valmiina, mutta siita meidan pitaa viela keskustella.

Mulla on uusia outoja oireta. Ensin herailin yolla siihen, etta mun kadet puutui monta kertaa yossa. Sitten eilen kesken kokouksen mun hantaluu keksi kipeytya niin, etta pystyi hadin tuskin istumaan paltsun loppuun saakka. Nytkin sita jomottaa, mutta ei niin pahasti, etten voisi istua pehmustetulla toimistotuolilla. Tama on ilmeisesti harvinaisempi ongelma. Mietin vain miten myohemmin kay, jos jo tassa vaiheessa tekee tiukkaa istuksia.

Kuulostaa kauhealta nuo teidan naon sumenemiset ja halvausoireet! Hyvia vointeja kaikille!
 
hiulu mulla oli viime raskauden aikana tuota että sumeni silmissä ja oli kaikinpuolin kamala olo ja muutaman kerran sitä löysi itsensä kaupan lattialta :/ ja tosiaan näkyi sellaista valoviirua ja pisteitä. Epäilivät raskausmyrkytystä mutta ei saatu varmuutta.
paniikkihäiriö mulla on myös ja verenpaine kun on luokkaa 72/47 niin olo on välillä ahdistunu. Kuitenkin kohtauksessa tuntuu pää kylmenevän, alkaa oksettaa, tulee kuuma ja alkaa tärisyttää, puutumaan paikat. Ja paha kohtaus aiheuttaa oksun :x
Olipas masentava viesti :p
 
Viimeksi muokattu:
Ainiin oon tosiaan unohtanut päivittää ton lasketun ajan. Eli saa päivittää 30.4/25/4 lapsi OYSton 9.5 tilalle.

Pahoinvointi on nyt melkolailla helpottamaan päin. Ihanaa :)

1/3 takana, mut ei millään lailla vielä rauhallisin mielin. Luulen et helpottaa mulla vasta lähempänä 30 viikkoa. Jos sitten sairastuisin tms, käskisin leikata vauvan pois, edelliskerrasta viisastuneena/traumatisoituneena.. :ashamed:
Odotan vaan et viikot kuluisi nopeaa.

Meillä mies ja nuo kaks lasta, varsinkin vanhempi 8 v ovat nyt autelleet/palvelleet :D Johtuen väsymyksestä ja pahoinvoinnista. Tänään 8 vuotias kyseli malttamattomana milloin vauva syntyy, pitkä on odottavan aika.

Hyäkkis Uusi ketju joka kuulle kuulostaa hyvältä.

Supistuksia Onko muilla? Mulla tänään muutama kivulias, onneksi eivät kestä kuin noin 10sek. Edellisessä oli sama, mut ei kypsyttänyt kohdunkaulaa onneksi. Mut tosi ikävä kun tulee. Varsinkin kun haluasin pitkään olla töissä, koska kotona odottavan aika tuntuu vieläkin pidemmältä :D

Ja nyt poksumaan!
14+0 POKS -papumamma
 
Np-ultrassa kaikki ok, turvotusta 1,6 eli ihan sallituissa rajoissa reippaasti -mutta tuli sellainen ylläripylläri, et ultran mukaan olenkin jo vkolla 13+0 ja la siirtyi 7.5.Ihmettelen, et miten tässä nyt näin kävi, kun vu:ssa kuitenkin vastasi viikkoja, mut mennään nyt sit tuolla. Seulan tulokset tulee viikon sisällä ja toivon ihan kippurassa, ettei sieltä puhelua tule. Jos puhelua ei kuulu, niin tää niin lähtee ä-vaateostoksille tukka putkella:D

Meillä raskautta ei ole noteerattu mitenkään, en kyllä itsekään sitä mitenkään esille tuo tai puhu oloistani, jotenkin haluan pitää asian taustalla siihen asti, kunnes nuo seulan tulokset tulee ja tiedän, että uskallan orientoitua asiaan. Lapset ovat kyllä heitelleet arvauksia oikeaan suuntaan, miksi äidin vatsa pömpöttää, niiltä ei näköjään mikään pysy salassa:D

Hyäkkis, tee vaan uusi ketju ja tosi hienoa, jos jaksat/ehdit päivitellä

Hyviä vointeja kaikille! Ollakovai..? ja 13+0 poks (taas) edelleen ilman työnimeä
 
Meillä Appivanhemmat on enemmän innoissaan kun mun perhe. Tietty sen ymmärtää kun eka lapsenlapsi on tulossa miehen puolelle ja viides taas mun perheen puolel :)
Miten söpöä olikaan katsoa kun siskolla on kaksi poikaa ja veljellä kaksi tyttöä ja lapset jo kinasteli et kumpi sieltä on tulossa :D

Mies ei hirveesti meikää ole passuttanut, kyselee vointiä ja joskus esim. tänään hän yllätti tekemällä aamupalan :heart:

Pinkku/29/1 lapsi /TYKS
 
  • Tykkää
Reactions: Tillu79

Yhteistyössä