TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 TOUKOKUUSSA

Jihaa. Alan nyt kokkaan Naukurin broiskukastiketta - odottelen jo vesi kielellä. Oon tutkiskellut noita ruokahommia ihan energian kulutuksen ja sen saamisen kantilta, siks välillä hämmästellen ihmettelee näitä. Se on puhtaasti verrattavissa huippu-urheilijan massakauteen ;)

MarmottaEi tos hirveesti voi mitään tehdä. Oon antanu lasten huutaa ton vaiheen, ja suorittanut tarvittanut toimet kylmän viilesti. Just oli kaupassa ipana vatsallaan huutamassa (joku ehkä 2v), äiti oli kyllä hyvä - suoritti ostokset eikä taipunut tahtoon. Eikä liioin uhkaillut että sitten sitä ja tätä.... Mä oon kyllä uhkaillut paljon, mutta se on huonoin vaihtoehto jos niitä ne lukuisat uhkat ja ehdot ei oo toteuttamiskelpoisia. Eevakin on pieni, että näitä sopimuksia on aika vaikee rakentaa. Meillä on sama juttu ton kieltämisen kans, huuuuuutaaa mut on alkanu vähentään, oliskohan jo huomannut että se EI tarkottaakin jotain. En tiijä. Tuntuu kuitenkin että on vielä niin vauva :heart: :heart:
 
Marmotan, Repan ja Uskonpuutten taaperoille onnea :heart: !!

Kiukut...meil neiti kyl näyttää, kun ei asiat mene niin kuin HÄN haluaa...aikas kovaa huutaa ja vääntää itseään kaarelle :/ ...noo kaikilla lapsille tuo tulee...jollain lievemmin ja sellaisilla vahvan tempperamentin omaavilla sitten lujemmin...meil pojul alkoi 6v:n kaikista kovin uhma ja vääntö...sitä ennen oltiin päästy melko helpolla :whistle: ...

Oltiin ulkona syömässä hiekkaa ( ei tartte antaa lounasta...meni hiekkaa siinä määrin vatsaan :LOL: )...aivan mahtava ilma...kesä on tullut :heart: B) !!
 
Synttärisankareille onnea!! :flower:

Uusista taidoista myös kaikille onnitteluja - meillä muuten tehtiin tänään ekat pisut pottaan aamupesun yhteydessä :D Siinä sitten ihmeteltiin yhdessä tuumin sitä lirua potan pohjalla :LOL: En tosin aio kovin aktiivisesti alkaa kuivaksi opettamaan: silloin laitan potalle kun muistan ja varsinaiset opettelut jätän lähemmäksi kahden vuoden ikää...

Raivokohtaus Meillä oli siis tänään ihan ensimmäinen aito känkkäränkkä-raivari :eek: Oltiin aamulla puistossa ja kun piti luovuttaa kaverin taaperokärry kotiin lähtiessä niin sai aivan KAMALAT raivartit :ashamed: Huusi koko matkan kotiin ja olkkarin lattiallakin kiukkusi ja nikotteli vielä 20min. Eli yhteensä puoli tuntia :eek: Kyyneltäkään ei tullut, mutta oli ihan hysteerinen ja nikotteli vaan kun henki ei kulkenut. Aikansa annoin huutaa,välillä koitin käydä silittelemässä ja sylittelemässä, mutta Nea vaan työnsi minut pois ja huusi!! Siis ei ollut hajuakaan, että vuoden ikäinen voi saada sellaisen raivokohtauksen :/

Päivärytmi meillä meni tänään kuin itsekseen eri lailla, kun N heräsi vasta 07. Ei suostunut syömään aamupuuroa (päätin, että jätän sen aamumaidon sängyssä pois ja saa maitoa vasta puuron jälkeen) joten lähdettiin aika nopeesti puistoon. Lounas syötiin raivokohtauksen jälkeen klo 11 ja 11:30 nukahti samantien vaunuun, kun sinne laskin. Saa nähdä kauanko nukkuu..

Meillä on tänään kiva päivä, kun lähdetään kerhoon, kun pimu herää ja siellä on super-lastenvaatekirppis klo 16! Myymään en mennyt, kun nutut saa säästyä pikkusiskolle, mutta jos vaikka ostamaan ;) Lisäksi isi lupasi tulla ajoissa kotiin niin päästään grillaamaan makkaraa uusien perunoiden ja salaatin kera. Jälkkäriksi haettiin eilen torilta kilo mansikoita! En tajua miten mua on alkanut himottamaan Wilhem- makkara, kun aikaisemmin en ole koskaan syönyt grillimakkaraa B)
 
Ai niin maitokeskusteluun piti vielä kommentoida.. Oon matami sun kanssa täysin samoilla linjoilla: en tajua miten tää "terveysintoilu" määrätään koskemaan jo vauvojakin!! :eek: Ja kyllä sen tietää mitä siitä seuraa, kun kaikki ruoka-aineet on sokerittomia,rasvattomia,mauttomia, hajuttomia: vedetään kasapäin herkkuja, kun energiantarve pitää jollainen keinoin tyydyttää! Meillä kyllä Nea juo kevytmaitoa kuten minäkin ja ruoat paistetaan voissa, leivän päälle Oivariinia, kastikkeet oikeaan kermaan eikä mihinkään teollisiin "muka-kermoihin". Jättää sitten herkut vähemmälle, kun ruoasta saa rasvat. Ainakin minua kahistuttaa kaikki maailman kevyt-levitteet ja kermajäljitelmät, kun ovat niin täynnä lisäaineita, että huh huh! Sellaista pitäisi sitten lapsille antaa :( Mä olen sen verran luomu, että oikean voin ja kermankin valitsen ihan sen takia,että ovat puhtaita luonnontuotteita ilman mitään säilöntä- tai lisäaineita.

Ja tämä siis vain minun mielipiteeni B) ;)
 
Onnea Repan Kassulle ja Uskonpuutteen pienelle ja Eevalle. :)

Olihan traumaattinen neuvolareissu. Huuto alkoi kun olis pitänyt punnita, ei onnistunut kun mun sylissä. Pituus saatiin jotenkin nopsaan hutaistua, Eeva huusi kun syötävä. Hemoglobiinin ottaminen ja rokotus ei mitenkään vähentänyt huudon määrää..
11,5kg ja 79cm, suunnilleen. Hemppa 138. Hienosti kasvaa. :)

Kysäisin maidosta ja rasvoista nyt mielipiteen täältäkin. Eeva juo kevytmaitoa, muut maitotuotteet normaalirasvaisia, ruoassa oliivi-, camelina -tai maapähkinäöljyä, leivälle oivariinia. Terkka oli sitä mieltä, että hyvä niin. Kun on ihannepainossa niin ei tarvii lisäillä tai vähentää rasvaa, ja noilla eväillä pitäis saada tarpeeks. Se sanoi, että kunhan maitoa menee, niin tölkin värillä ei hänen mielestään ole niin merkitystä. Eikä tarvii erikseen mitään rasvalisää, kun sitä on ruoassa muutenkin (vaikka ei rypsiöljyä olekaan) ja sit jogurteissa yms on rasvaa. Ja sokeria, siitäkin kysyin.. kun Eeva syö tavallisia jogurtteja, samoja kun minä ja niissä on sokeria. Samaa mieltä oli kun minä, että ei sokeri myrkkyä ole kun sitä ei nyt syömällä syö. Ja kun toinen vaihtoehto yleensä on sit keinotekoinen makeutusaine, mikä on takuulla pahempi! Helpotti saada vahvistus sille, että tää meidän linja on ihan ok.

Birdie, mitä Prahasta? Ihan konkreettisia vinkkejä, ruoka- ja shoppailupaikkoja yms? Ootteko sinne nyt menossa? Hyvä valinta. Oon käynyt useasti, voin suositella vaikka mitä! :) Myös hotelleja, jos ette ole vielä varanneet mitään. Tiedän pari ihanaa ravintolaa ja baareja, tosin ne ehkä jää teiltä väliin jos perhematkalle ootte menossa.. mut ainahan sä voit jättää iskän lapsenvahdiks ja lähteä hummailemaan! :D

Carmen, Eeva saa ihan samanlaisia raivareita. Keuhkot ainakin kunnossa kun ääntä lähtee. :)
 
Joo, täällä kans voi voina ja kerma kermana! No, maito rasvattomana :D

Täällä menossa sisäpäiväunien testaus. Hmph. Katsotaan miten menee... Nukahti ihan ok, mut varmaan herää 30-40min jälkeen. Kauankohan menee tottumiseen?

kirsikkatomsku: Kurpitsalle menee kyllä kiitokset resepteistä! ;) Mutta mäkin kokeilin sitä toista ja hyvin maitto koko porukalle.

Nyt syömään ja sitten ihmettelemään juuri tulleita Phil&Tedsejä :p
 
Pikaisesti pitää täälläkin poiketa. Meillä neiti kuumeessa :( . Kuume nousi eilen illalla ja yö meni pipariksi. Tunnin välein heräsi klo5 asti, jolloin annoin uuden satsin lääkettä, vaihdoin vaipan ja neiti oksensi. Huh, oli hurjaa! Tod.näk. kuitenkin nieluun valui limaa ja se sai aikaan oksentamisen. Kahden aikaan on varattu lääkäri, käydään näyttämässä korvat.

kiukkuaminen ja vierastaminen Kuulostaa ihan tutulta :). Meillä asuu myös pikku tättähäärä, joka haluaisi päättää kaikesta tekemisestään itse. Kiukuttelua syntyy niin siitä kun ei mennä riittävän nopeasti ulos, kun tullaan sisälle (neiti rakastaa ulkoilua), jos ei saa ottaa jotain tavaraa jne. Lohduttavaa on se, että tää on ihan normaali vaihe muiden joukossa. J:kin on alkanu vierastaa ja sekin kuuluu onneksi tähän ikään. Jaksamisia kovasti mammat, kyllä me näiden pikkupimujen ja -pojujen kanssa pärjätään :hug: !
 
naukuri minkäs väriset Phil&Tedsit tilasitte?
Kaverilla on tuollaiset ja on vaan kehunu niitä jatkuvasti!Epäili vaan,et miten kauan voi sitten kahdella taapeolla käyttää,kun niissähän painoraja sisarusistuimen kanssa max 40 kg?!?
Rupesin tossa katsomaan,et pianhan se teidänkin pikkuinen sieltä syntyy ja Carmenin myös =)
Itse mietiskelen myös,et koskas se kakkonen voitaisiin antaa tulla maailmaan,mut odotellaan tässä ainakin kesän yli!

Oliko puhetta uusista pk-treffeistä?Ehdittäiskö tässä vielä tapailemaan ennen syksyä...naukuri ei sitten ainakaan heti pääse meidän mukaan,jos syyskuuhun venyy!
 
Uskonpuutteen taaperolle,ja Eevalle oikein mainiota synttäriä =)

Mullahan ei meinannu käynnistys lähtee alkuun ollenkaan ja sit kun alko niin se oli humpsista vaan ja poika ulkona...ei mitään hajuu "oikeesta" synnytyksestä B)

Maidot,rasvat...periaatteessa oon samaa mieltä et aidot raaka-aineet,mutta maito meillä on rasvatonta,siis meidän aikuisten maito..poika saa sitä mitä sattuu olemaan,kevyttä,ykköstä tai rasvatonta..jos olen hälle muistanut ostaa. Voita käytän leipomiseen ja paistamiseen,useimmiten kuitenkin öljyä. Normia margariinia leivänpäälle,en osais syödä voita...
Jugurtit maistuu liian sokeriselta mun suuhun,niin toistaseks ei poikakaan niitä syö...maustamatonta vedellään normaalilla rasvaprossalla.
Kasperhan on vielä saanut tissiä ja se maito on todella rasvasta joten en oo huolissani rasvan saannista :D

Marimint,Paranemisia pikkuiselle :hug:

Kiukuttu on täälläkin välillä,lähinnä väsyneenä ja sit kun ei ruokapöydässä saa mitä haluaa..vaipanvaihdot yms. on välillä kiukuttu mut annan raivota,yleensä unohtaa .... sylissä ei onneks tarvi kannella kokoaikaa....

En tiiä olisko ipana häiriintynyt noita äänistä ulkona kun on alkanut taas heräileen kesken päikkyjen niin,et pitää heijata takas uneen :eek: Mun täytyy kans kokolata sisäunia jossain vaiheessa...

Ainiin,jäi tänään yks tissi taas välistä,eli nyt ei päivällä enää lupsutella...
 
Onnea pienille 1-vuotiaille täältäkin!!! :heart:

Niin ja carmenin nealle onnittelut pottailusaaliista! Me mennään samalla ajatuksella, että pottaillaan nyt tutustumisen vuoksi ja joskus parin vuoden iässä vois ajatella et pääsis vähitellen kuivaksi. Ehkä. Menee miten menee. Me aloiteltiin viime torstaina ja joka päivä ollaan saatu joku saalis jossain vaiheessa päivää ;) Milloin mitäkin, mutta useimmiten ei kyllä mitään. Mut kun jotain tulee, niin hurrataan innolla :D Tänään on saatu jo ruhtinaalliset kaksi kakkaa ja pisu. Aamut on meillä ne otollisimmat.

Sisäpäikkyjä nukuttu nyt 1h15min. Pieni herätys oli tunnin kohdalla mutta taintui takaisin. Toivottavasti nyt nukkuu edes 1,5h yhteensä.

Tänään lähdetään etsimään mulle edukasta pyörää ja lastenistuinta. Tai istuin on jo katsottuna Prismasta, mutta kun ei saatu Jopoa eilen yömyöhällä miehen kanssa osiin, niin päätettiin et hankitaan mulle joku edukas vaihteeton kulkupeli tuon Jopo-ryökäleen rinnalle. Ihana päästä sit pyöräileen tuonne luontoon! Meillä on ihana joki ja valtava puisto/metsäalue tuossa ihan vieressä ja kotieläintila yms. Mut rattailla ei ole saanut yhtä paljon irti kuin mitä pyöräillen sais, kun pääsis nopsempaa paikasta toiseen.
 
|O ...Edith putosi meidän jyrkät betonirappuset alas...annoin neitille tisua yläkerrassa ja nostin syliin...sit lensi puklut lattialle...laitoin neitin makkariin ja menin viereiseen kylppäriin hakee paperia...sieltä tullessa huomasin, et yläkerran portti on auki ja neitiä ei näy :eek: ...katsoin alas ja näin pienen mytyn alhaalla portailla |O ...menin ihan shokkiin....luulin, et neiti on kuollut...nappasin syliin...neiti oli tokkurainen ja ei ensiksi huutanut...sitten alkoi itkeä...soitin naapurista ystäväni tänne katsoon, onko kaikki ok...olin niin sekaisin...suusta tuli verta...hammas osui alahuuleen...poskessa iso mustelma ja otsas pienempi....taisi olla suojelusenkeli mukana :saint: ....miä oon tosi huono äiti...kamala olo...tää päivä on ihan pilalla :'( ...miä tosissaan luulin, et menetin lapseni :eek: :( :'( ....enkä vieläkään ymmärrä...miksi portti oli auki...miä jätin sen auki :kieh: ??????????....täytyy nyt vielä seurailla tyttöä, et varmasti on ok...kyl tuossa ihan pirteenä leikkii....
 
Matami: Voi hurja! Iso :hug: sinne. Varmasti säikäytti sekä äidin että tytön, mutta onneksi kaikki vaikuttaisi olevan ok? Suojelusenkeleitä tosiaan mukana. Huh, niin monta kertaa mäkin unohdan perässäni laittaa portin kiinni kun ylös mennään ja sit juoksen perässä, kun toinen ryömii portaita kohti. Ei vaan pysty aina muistamaan kaikkea...
 
Matami :hug: Onneksi Edith kuulostaa olevan kunnossa. Toivottavasti pääsette vain säikähdyksellä. Voin vain kuvitella kuinka kauhea tilaane on ollut! :( Portaista tippuminen on mun pahin pelkoni.... Meil on kans portit molemmissa päissä muttä välillä esikoinen laittaa lukon niin huolimattomasti/kiireellä että se saattaa aueta. Pariin otteeseen oon napannu Joan ihan viime hetkillä kiinni kun on yläkerrassa jääny portti auki.
 
Repa, Marmotta & Uskonpuute Onnittelut yksivuotiaille! :heart:

Pk-Treffit :wave: Sopii lähes milloin vaan. Sopisko kesäkuun ekalla viikolla joku päivä? Mä oon silloin tulossa keskustaan niin voisin samalla kahvitellakin! :D

Mä oon tosi tyytyväinen kun sain kaukalon + rattaat myytyä! Nyt on enää kahdet menopelit jäljellä saa nähdä kauanko menee ennenkuin olen taas uusia hankkimassa :whistle:
 
Marimint, paranemisia sinne :hug: Kurjaa kun lapset sairastaa :|

Matami, hui kauhistus :hug: Voin kuvitella säikähdyksen määrän ja paniikin :| Toivottavasti kaikki on hyvin nyt kuitenkin! mutta käytä neitä lääkärissä jos yhtään siltä tuntuu...

Marmotta, Eevallahan on hienot mitat! =) Ajattele kun 2 vuotiaaksi kuulemma pitäis punnita siinä makuulteen :eek: Kuka 2v makais siinä muka?!
 
Onnea päivän 1-vuotiaille! :flower:

Matami, onpas teillä ollu hurja sattuma :hug: Älä nyt ota morkkista tosta vaikka vaikeetahan se on, mut ihminenhän säkin vaan oot ja äidit tunnetusti ovat aika väsyneitä. Muistan kanssa sen kauhun ku sillon viime kesänä humpsautin likan parkkihallin betonilattialle, hui, vieläkin kylmää ku ajattelee ja sen huonoäiti-fiiliksen. Suojelusenkeleitä tosiaan välillä tarvitaan. :hug:

Pk-treffit, meille sopii myös ensi viikko vallan mainiosti :)

Kiukkuaminen, meilläkin on ihan viime päivinä tullu lieviä kiukkukohtauksia. Kun ollaan vaihtamassa vaippaa yleensä ne tulee ku joutuu pitää neidin makuullaan selällään ja sehän ei sopisi neidille ollenkaan. Ihan tänään huomasin tossa lattialla ku yritti kippoja saada sisäkkäin eikä se heti onnistunu, ni kiukutus tuli ja sit uudestaan yrittämään.

Oltiin eilen vauvauinnissa ja likka näytti et kuinka hienosti ui ihan ite niillä kellukkeilla. Osaa hienosti jo pitää päätä pystyssä ja tavallaan sukeltaa kun suu menee veden alle. Samoin, yllättäen vikalla kerralla laskettiin liukumäestä alas -ja moneen kertaan, oli sen verran mukavaa touhua :)

Nyt tarttee alkaa tekee ruokaa, sit imuroimaan ja sit aattelin kokeilla josko saisin itekseni likan Manducaan ja voitais lähteä sauvakävelylenkille :)
 
Onni poika kiittää onnitteluista . Onnittelut kaikille 1-v! Kohta taitaa kaikki vauvat olla jo taaperoita. Meillä on juhlat vasta lauantaina kun isoilta pojilta loppuu koulut niin juhlistetaan ne samalla.
Ja aivan käsittämättömän upeita kakkuja olette tehneet!
Meillä otettiin hemoglobiini 10 kk neuvolassa. Oli 117 eli ihan ok. Eilen käytiin 1-v neuvolassa ja pituutta oli 72,7 cm ja paino oli pudonnut 60g kahden kuukauden aikana, nyt puntari näytti vain 8110g. Mutta eipä ihme kun tuon kaksi kuukautta poika on koko ajan juossut. Rasvaa pitää lisätä reilusti jatkossa ruokaan. Eipä ollut terkkatäti huolissaan , enkä minäkään. Mutta käydään kesän jälkeen puntarissa.
Meillä on haikea ilta tulossa kun olen päättänyt lopettaa imetyksen. Eli viimeistä kertaa viedään pojan kohdalla. Huomeniltana nukahtaminen voi olla vähän takkuista mutta eiköhän se uni jössain vaiheessa tule. Päivätisut jäänyt huomaamatta pois. Vähänkös taas oma napaista mut parempi sekin kun ei mitään. :LOL:
 
Matami,Miähän meinasin pojan tiputtaa noita ulkoportaita alas taannoin,et sen jälkeen oon ollu varovainen,mut kukatietää kun ajatukset jokukerta on muualla :x Onneks Edith näyttäs olevan okei,luojalle kiitos ja nyt sit unohdat et moista edes tapahtu...ei kannata itseään sillä piinata :hug:

Hemppaa ei ole otettu meidänkään neuvolassa..

Eipä poika paljoo rasvattomasta maidosta perustanu,mut avot kun käytiin asioilla prismansuunnalla ja ostettiin kevytmaitoo,niin se uppos hienosti puuron kanssa...eli poika sit ite päätti et kevytmaito se olla pitää B)

Haettiin myös aurinkolasit,joita poika ei suostuis pitään silmillä..toivottavasti antaa olla ettei tullu hukkaostos :ashamed: ja kesäkengät,sellaset kankaiset=)

Poitsu nukku 2.5h päikkyjä sit loppujenlopuiks,joten tossa 20 simahti yöunille,saapi nähä nukkuuko mitenkä yönsä....

 

Yhteistyössä