TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 TOUKOKUUSSA

Vahigot: Voi tsiisus ihmisiä mitä ne päästelee suustaan, ja hei vaikka vahingosta ois kyse eikö niistä tule yhtä rakkaista vanhemmilleen :heart: ijmisillä on joku ihme tarve selvittää et onko tarkoituksella tehty vai ohivuoto kyseessäsitten päivitellään et voivoi kun ei osata ehkäisyä käyttää. Kyllä jos seksiä osaa harrastaa niin tietää myös mikä voi olla tulos..Mulle tuli mieleen ihan yks kaks kun luin et kysyhän mun yksi kaveri kun esikoista ootin et onko vahinko= Mä olin ihan :eek: :eek: hän on muutenkin kauheen kärkäs arvostelemaan toisten tekoja ja valintoja. esim lapsi ei saa syntyä avioliiton ulkopuolella, rivitalossa tai kerrostalossa ei hyvä lapsen elää yms mailma totuuksia :D
 
Carmen: Onnea ensiaskelista!! :heart: Noista päikkäreistä, niin meillä oli ihan ehdoton tuossa siirtymävaiheessa (ja edelleen ) et käytiin jossain kodin ulkopuolella. Ihan sama vaikka olis omassa pihassa kaivanu kuoppaa, mutta kodin seinien ulkopuolelle oli mentävä! Näin sanoi tosi moni äiti, kun ollaan juteltu puistossa / kerhossa. Ja niin se vaan siitä lähti, et nyt posottaa helposti tuohon klo 12:een. Ja ulkona nukutaan edelleen, mutta sisälle mäkin tuon haluisin opettaa nukkumaan... :ashamed: Nimenomaan just tuon tulevan vauvan takia, ettei tarvis molempia ulkona nukuttaa :eek: Nyt on tätä uutta rytmiä hiottu parisen viikkoa ja jätetty tutti sekä yömaito pois, joten varmaankin ensi viikolla koitetaan sitten sisäpäikkyjen harjoittelua. Olkoot nyt pikkuinen rauhassa tän viikon ;) Kesän aikana kuitenkin pitäs saada homma toimimaan tai mää hajoon syksyllä :headwall:

Meillä menee maitoa aika paljon päivässä. Ruokahalu on kasvanut pojalla huimasti, mutta silti jaksaa litkiä tuota maitoakin vielä aika paljon ja pyytää lisää kesken ruokailun. En ole tarkkaan nyt laskenut, kun meidän kaikissa nokkamukeissa ei ole niitä mittoja, mutta tuo 5-6dl menee helposti. Mites birdie, jos tekisit vaikka puurot maitoon, jos ei muuten uppoa? Mikropuurothan voi ainakin tehdä kumpaan vaan tai vaikka puolet vettä ja puolet maitoa.

Äh, viime yö meni ihan pelastusarmeijalle, kun kissa sai slaagin klo 03 ja riehui tunnin. Koitin teljetä sitä joka paikkaan, mutta hirveä naukuminen ja riehunta jatkui silti |O Mikä lie vaivas, kun yleensä nukkuu kaikki yöt korissaan. Sit en enää itse meinannutkaan saada unta kun alkoi olla niin valoisaa. Jeps. Nyt piti imuroida, mut taidanpa ottaa nokoset ensin...
 
Heippistä..

Neuvolassa käyty.. pituutta 78.5cm ja painoa 9450g,py45.1 olisko ollu..... meillä noi käyrät hiukan heittelee kun poitsu ottaa ika ajoin noita pituus spurtteja,niinkuin nytkin ja sehän vetää painokäyrän aina alas,mut siis hyvää tasasta kasvua. Pään kasvu hidastunut,mut ihan normia tädinkin mielestä....
Kasper huomas heti kun täti alko rapistelemaan rokotetta papereista et nyt tapahtuu jotain... aisti et ei tuu kivaa... pisti hanttiin kun isompikin ipana ennenkuin piikki oli edes lihassa :D No leppy kyllä sit nopeesti =)
Me käydään puntaroimassa poika elokuussa vaikkei kasvu varsinaisesti anna aihetta,mutta ajateltiin kun kuitenkin on hoikkis et katotaan väliaikatilanne =)

Marimintilla kans kiva kakku!

Päikyt nukutaan ulkona.... meinasin kesän vielä pitää näin ja sit syksyllä rupeen koittamaan sisälle =) Tietty jos nyt tarve vaatii niin nukkuu sisätiloissakin (ei helposti,eikä pitkään).

Kaverit on vähän ottaneet etäisyyttä,mulla kun ei oo kun yks lapsellinen ja loput lapsettomia...Mua se ei haittaa,mut jotenkin automaattisesti kukaan ei vaivaudu pyytämään mihinkään tms kun ajatellaan valmiiks et en pääse tai jotain... no uusiinkin on tutustuttu nimenomaan lapsen kautta. Kun sit nään näitä vanhoja ystäviä,varon jotenkin kauheesti puhumasta mitään lapsijuttuja vaikka onhan se ihan normaalia kun tää on nyt mun elämää tällähetkellä yksinomaan... mutta nautin toki kuunnella muitakin juttuja ja keskustella syvällisiä liittyen muihin asioihin.

Tulkaa laittamaan munkin pihaa...tykkäisin et on kunnossa,on mulla selkeet visiotkin,mut yhtään ei kiinnosta mennä kaivelemaan... anoppia sen sijaan kiinnostaa liikaakin ja istuttelee-lupia kysymättä-millon mitäkin liljaa tonne nurmet täyteen :headwall: Onhan se toki ihana et auttavat,mut välillä nyppii kun on jokapäivä tuolla pihamaalla takapuolet pystyssä...tuntuu et mun yksityisyyttäni häiritään...oon aika tarkka omasta reviiristä ;)

Ikkunatkin pitäs pestä jne... verhot puuttuu EDELLEEN ikkunoista |O Miks en saa mitään aikaseks. Nyt tekis sit mieli olla vaan ulkona kun on aurinkoista... ehkä syksyllä sit,tai 10v päästä :saint:

Mies on kaupassa,poika unilla ja kun herää lähetään kaupungilla käymään. Ostetaan pojalle kirja lahjaksi :heart:
 
Tulen tänne hehkuttamaan,et meidän poika otti eilen ensiaskeleensa!
Eka seisoa tökötti pitkään ilman tukea ja sitten juoksuaskelin mua kohti 10 askelta.
Sitä on nyt sitten harjoiteltu koko aamu.Eka seisotaan ja sitten juoksuaskelin eteenpäin =) Mahtava tunne!

Onnea Carmen myös sinne ekoista askelista :flower:
 
BirdieJoskus noita ihania marmati päiviä tulee - hatuttaa heti herätessä :D Ja asiaa puhut raha, seksi, perhe - elämän tärkeimpiä ;) Kyllä teilläkin lähdetään viipottaan, kunhan on sen aika.

Hoikat taaperot Palaan tähän nyt...nimittäin tähän mun erikoispaasaukseen nimeltä maito - vaihtakaa se rasvaton maito kevytmaitoon, auttaa varmasti. Toivon, että tuo eu suositus rasvaton maito ja 2 rkl rasvalisäys ravintoon muuttuisi takaisin piakkoin. Kuulin juuri, että siitä on tullut ongelmia. Olin keskustelemassa ylilääkärin, neuvolaterkkojen, sairaanhoitajien kanssa meidän kaupungin terveysasioista ja ihan yleinen kanta oli se, että on menty liiallisuuksiin asian kanssa. Pohdittiin miten voisi valistaa järkevällä tavalla ravinnon ja rasvojen tärkeyttä - kehitin tän huippu urheilijan ravinnon tärkeyden ja tässä kohtaa tämä vertauskuva on erittäin osuva. Kulutus on käsittämätöntä luokkaa taaperoilla, niukin naukin perusravinto riittää ja jos vielä maito on sitä rasvatonta niin kohta mennään siihen että taaperot syö lisäravinteita, muutakin kun d-tippoja :eek: toivon niin hartaasti että pohditte tätä näkökulmaa vakavasti. Elekää suuttuko ;)
 
Repa: Melkein samoissa mitoissa on meidän poikaat :) Meillä oli 78,5cm ja 9800g. Eli hieman painavampi tuo meidän napero. Nyt on tosin mittauksen jälkeen lähtenyt viipottamaan, joten ruokahalukin on kasvanut huimasti.

Hoikista taaperoista: Musta on tärkeää muistaa myös, et millainen on lapsen kasvun kehitys ollut. Meillähän poika on aina ollut ns. hoikka ja pitkä eikä muutosta ole tapahtunut missään välissä. Joten jos omilla käyrillään menee ok, niin sitten ei huolta, mutta jos lähtee "laihtumaan" tai kasvu pysähtyy, niin sit varmaan vois ajatella et lisäis energian määrää ruokavaliossa. Meillä on nyt käytössä tuo ruokaöljy, jota lisätään puuroihin ja ruokaan. Katsotaan miten homma etenee.

 
Hienot kakut teilla Marmotta ja Marimint :)

Ensiaskeleista, onnea carmenille ja hemulille :)

Täällä ei noita askelia vielä pitkään pitkään aikaan oteta :/ Eipä ainakaan vaikuta yhtään siltä... jos harjotellaan taaperokärryn kanssa ni neiti vielä varvistaa, joten... Sandaaleita ajattelin nyt alkaa pitää sekä toki vielä sitten ihan paljain jaloin.

Syömisestä, mä alan oikeesti oleen ton likan kanssa aika epätoivonen sen syömisten suhteen. Lähes kaikkee oon kokeillu eikä mikään oikein ota toimiakseen...Maito on se mitä menis ja sitä tosiaan menis tosi paljon, mut kortille sen oon nyt toistaseks laittanu. No kyl se tälläkin hetkellä sen 6-8dl/vrk saa. Mulla alkaa oleen sen rasvalisänkin kanssa jo ongelmia ku joka paikkaan sitä pitäis lisätä et neiti sais edes vähän siitä sisäänsäkin eikä kaikki menis hukkaan :( Ääh....

Kavereista, mulla taas alkaa oleen lähes kaikilla kavereilla jo jälkikasvua joten irtiotto yhdessä on ihan pop :D Mut joo, eipä lapsettomat hirveesti soittele ja kysy et lähtisinkö jonnekin, mut eipä tuo haittaa. Näillä mennään :)

Miksi mä en saa tota lasta nukkumaan sisällä? Mäkin tahdon unille!!!
 
Onnea ensiaskeleen ottaneille taaperoille =) !

Käytiin aamul neuvolassa...kaikki ok...pituus 71.5cm, pipo 46.5 ja paino 9270g...eli pikkuruinen neiti on :) ...mut kasvaa omaan tahtiin...viimeksi oli laihtunut...nyt oli pikkusen tullut lisää...meillä tuo syöminen on vieläkin välillä sitä sun tätä...joten olen laittanut leivälle Flooraa ym...eli rasvaa on neiti saanut ja saa jatkossakin...kirsikkatomaatti...juu noilla muksuilla on mahdottoman suuri energiantarve :eek: ...kuluttavat...liikkuvat kokoajan ja kasvavat...

Marimint...todella upea kakku sielläkin...just sanoin eilen miehelleni, et mitä ihmeen huippu kondiittoreja tänne meijän palstalle on eksynyt |O :D ???....miä en kyl ala...enkä varmast laita kuvaa :kieh: :LOL: :whistle: !!
 
kurpitsa: Meillehän tuli kans sieltä fyssarilta silloin komento, et kengät jalkaan sisälle. Tai suositteli tukevia sandaaleja ettei olis niin kuumat. Ostettiin sitten kesääkin ajatellen kunnon sandaalit ja niillä nyt posottaa täällä sisällä. Kun vaan muistetaan laittaa ne jalkaan... :headwall:
 
Ensiaskeleista, onnea carmenille ja hemulille! :) Uskon että meilläkään ei vielä hetkeen oteta ensiaskeleita. Vaikka kovaa vauhtia kävelee tuen varassa ja taaperokärryllä, on myös oppinut nyt kiipeilemään sohvalle ja joka paikaan.

Täällä on moni ollut 1-vuotis neuvolassa, meillä on se vasta 5.6 joten sitä odotellessa.. :) Sain myös varattua meille 1-vuotis kuvan joka on myös ensviikolla 3.6, pitäis käydä ettimässä joku ihana mekko kuvaan. Huomasin myös että 7.6 on ens viikolla, ja silloin olin ajatellut pitää neidin synttärit eli pitäisköhän pian alkaa kutsumaan porukkaa meille! :D miten ilmotitte synttäreistä? Askartelitteko kortit, vai tekstiviestillä vai soititteko? :D oon ihan urpo...

Kaverit: On onneksi pysynyt, meidän "kaveri piiristä" on myös yhdellä lapsi ( parin viikon ikäinen :) ) muut ovat lapsettomia eikä varmaankaan ole ajatellut hommatakkaan lapsia vielä hetkeen! :D Lisäksi oon saanut paljon uusia mammakavereita, mikä on kivaa. :)

Edla-mamma: Meillä on kans neiti niin huono syömään, että välillä ei edes huvita syöttää koko tyttöä, mutta pakko mikä pakko... :D Tänäänkin on syönyt vaan aamupuuron ja jugurttia, kaikkea oon koittanut tarjota mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa.

Päikkärit: Ulkona nukutaan vielä, niin kauan kun vaan mahtuu. Vaikka olishan se hyvä pikkuhiljaa alkaa opettelemaan sisälle nukkumaan.
 
kirsikkatomsku: juu, just ajattelin että pitäskö vaihtaa tytön maito punaiseen..neuvolas ne ei kyllä maininnut mitään rasvalisistä tai punaisesta maidosta..mut eipä kait se pahaa tekis..
meillä opittiin vasta konttaamaan kuukausi sitten joten energiaa kuluu, en mä kasvusta yhtään huolissani ole..kasvavat omaan tahtiinsa..

päikkärit nukutaan sisällä molemmat, poikkeustapauksissa ulkona..kuten viikonloppuna nukkui ulkona toiset unensa synttärijuhlissa kun oli niin kova hulina sisällä ja sit kun oltiin mummilan mökillä niin siellä..uni maittaa sekä sisäl että ulkona..tänään on päikkärit maittanut sisällä 3,5h verran..

mut joo pitää mennä antaa iltapuuro neitille..
 
matamimimmi Kiitos :). Mä en ainakaan ole huippu kondiittori, eikä musta koskaan semmoista tule. Menetän leipoessa yleensä hermot (siks leivon toooosi harvoin), aina joku menee vikaan. Ihme kyllä synttärileipomusten kanssa ei kilahtanut kertaakaan :D. Tuo J:n synttärikakku oli elämäni ensimmäinen kokonaan alusta asti itse tehty kakku :whistle: . Mies nauroikin, että päätit sitten tehdä heti pikkasen vaativamman. Ihan perinteinen pyöreä mansikkakakkukin olis kuulemma kelvannu sille, mut ei mulle :D.

synttäreistä ilmoitin tekstareilla, kun eipä juhliin kutsuttu kuin ihan lähimmät.

Onnea ensiaskeleista! :)

Palaan myöhemmin, neitiä ei jostain syystä kiinnosta nyt iskän kans leikkiminen :D. Kauheeta kitinää!
 
Neuvolalääkäristä: Meillä ollut 2kk ja 8kk iässä. Seuraava on 1,5v iässä, kun on muutenkin seuraava neuvolakäynti. Mä en kyllä ole kaivannutkaan useampia käyntejä. Tai ehkä siks, kun saatiin siellä Allergiasairaalassa pariin otteeseen myös lääkärintarkastukset 9kk ja 10kk iässä.

Me lähetettiin kutsu synttäreille. Leikkelin yhdestä pojan värikylvyssä maalaamasta piirrustuksesta paloja ja liimasin korttipohjalle.
 
hiusväri päässä. saas nähdä mitä tällä kertaa tulee.. hoh.

pakko tulla hehkuttamaan. Poika oppi tänään juomaan nokkamukista!!!!! Veti päivällisellä melkein 2dl maitoa/vettä nokkamukista ja illalla vielä 80ml!!!! Ja ihan antaumuksella hörppi. Että äkkiä se taito sieltä tupsahti.. saa tuttipullot pian laittaa vintille odottamaan :D (koputan puuta.... )

kaverit: suurimmalla osalla on lapsia.. mutta niillä kenellä ei oo, suhtautuu muhun ihan niinku ennemmin.. semmosia "nähdään joka viikko /soitellaan joka viikko" ystäviä mulla ei edes ole.. ystävyys kun on näin aikuisena muuttanut hiukka muotoaan..

onnea ensiaskeleista!!

poitsu seisoo jo hienosti tuetta.. joten liikkeelle lähtöä odotellessa.

nyt hiuspesulle ja nukkumaan.
 
Heippa vaan taas!

Kirsikkatomsku
En suutu ja Juu ma laitan aamupuuroon lorauksen ryosioljyy ja maito on valilla rasvatonta ja valilla punaista, mita satutaan kaupasta tuomaan... Mut miksi ne nyt sit sanoo et ei sais laittaa rasvalisaa ruokaan? Ihan oon uunona kun taalla ei saa mitaan kunnon ruokavalistusta et mikas ois terveellista ruokaa. Nyt viimeks oli et lasten kekseissa ja raksuissa on trans rasvoja ja niita on nyt vedetty hyllyilta pois. Aina saa olla nii tarkka noitten rasvajuttujen takia kun taalla ei sillai ilmoitella onkos trans tai hydrogenerated rasvoja ruuissa mukana :( . Ja lisaks taalla ei lisata D- vitskuja maitoihin :headwall: Seuraan kylla tiiviisti etta mitas teille on sanottu neuvolassa ja seuraan sit niita neuvoja :D

Marmotta ja Marimint ihanat kakut :p

Onnea
Edithille ja sit ens viikolla oli oikeen rypas taas synnttareita joten onnittelut kaikille tasapuolisesti :heart:

Uusia taitoja... Meilla tykataan piiloleikeista ja uus piilo on loytynyt keittion kaapin takaa :heart: . Nyt tullaan myos liukumaesta peppu edella kutan myos portaat ja sangylta. Palikat laitetaan taaperokarryyn takaisin kun ollaan ensin ne heitetty lattialle. Ai niin ja lusikka menee suuhun aamupuurolla ilman suurempia huteja... Sanoja on muutama edelleen, mutta vaan suomeksi, aiti, isa ja mita. Ymmartaa puhetta kuten: laitetaan kengat jalkaan ja nyt syomaan!

nyt tekeen ruokaa!
 
Vuosi sitten oli aika tukalat paikat. Alettiin hyvästelemään sitä kätilön lupaamaa helppoa ja nopeaa synnytystä. Eeva syntyi melkein 3 tunnin ponnistamisen jälkeen hätäsektiota odotellessa huomisen puolella. Puistattaa vieläkin se kokemus, ilman kipulääkettä ja oksitosiinin kanssa. Hyi yök. Mutta oli se sen arvoista. Ainakin nyt kun Eeva nukkuu ja on nätisti.

Summer, lähdetään 7. päivä. Meille käy kenttätreffit oikeastaan milloin vaan ennen sitä, mutta ei huomenna kun on neuvola ja rokotus. Just siihen aikaan että heittää ihan häränpyllyä unirytmi taas. Niinkun aina. Synttärit meni ihan hyvin, olin kyllä ihan poikki illalla vaikkei meillä nyt niin kamala härdelli ollutkaan. Mutta silti.. onneksi saa nyt vuoden levätä ennen seuraavia!

Mitä teette kun pieni kiukkuaa? Vai ollaanko me ainoita joilla asuu tollainen riiviö.. Se on nyt ehkä 4 päivää ollut ihan mahdoton. Koko ajan joku väärin, huutaa kurkku suorana niin kauan että otan syliin ja kipitän ympäri taloa sinne minne se käskee. Jos en ota syliin, se vaan huutaa. Vartin jaksoin pisimmillään kuunnella ennen kun annoin periksi. Oon kokeillut sanoa tiukasti, että ei saa kiukutella. Oon kokeillut lahjoa Muumi-kekseillä, kiinnittää huomion muualle, istua vieressä lattialla, puhua järkeä, itkeä itsekin.. ei auta. Syliin on päästävä. Ja ei siinä, sais sylissä olla ihan niin paljon kun haluaa jos saisin istua. Mutta ei, syliin ja mamma liikkeelle, se on Eevan päämäärä. Sama jos kiellän koskemasta johonkin, huuuuutoa. Tai kun mennään ulos. Tai kun tullaan sisälle. Kun otetaan vaippaa pois tai kun laitetaan vaippa päälle. Neuvot loppu! :| Tai ehkä tää on vaan joku italialaisten homma, olla tollainen. Italialaiset naisethan tunnetusti on hankalia.
 
Marmotta: Meillä ollut ihan samanlaista kiukkuamista. Ja 2kk oli sitä et äidin syliin ja äiti liikkeelle... Voit kuvitella et oli kiva kanniskella päivät pitkät. Jos laitoin maahan niin alkoi selkä kaarella kirkumaan ja kirku niin kauan kunnes nostin syliin. Ja lähdettiin tekemään yhdessä jotain. Nyt on mennyt ohi, kun oppi liikkumaan paremmin eikä toivottavasti tule enää noin pahana takaisin. Mulla ei enää alaselkä kestä kantamista, kun alkaa tuota mahaakin jo olla. Vaipan vaihdossa sama kirkuminen jatkuu edelleen, samoin useimmiten pukemisessa. Kuulostaa NIIIIIIN tutulta! Kieltämisen suhteen ei enää niin paljon huuda ja kilju. Sekin oli välillä infernaalista kuultavaa. Ehkä teilläkin on joku uusi taito nurkan takana odottamassa? Mä puhuin silloin pikku-Hitleristä, kun kuvas mun mielestä aika hyvin poikaa :kieh:
 
naukuri, just tota meillä nyt! Heittää joskus selkä kaarella maahan asti selälleen jos laittaa alas, sit tietty tulee itku kun takuulla sattuu. Joskus tekee samaa sylissä kun istun tuolilla, saa pitää tosissaan kiinni. Tiedä mikä uusi taito nyt olis tulossa, kun tuo kävelykin sujuu jo niin näppärästi. Seuraavaks se kai kaivelee virkkuukoukut esiin ja kutoo itselleen pipon. :D Nyt samaan syssyyn on tullut vierastaminen, varsinkin vanhoja ihmisiä vierastaa tosi pahasti. Kaupassakin alkaa huuli väpättämään jos joku vanhempi täti hymyilee sille. Kivakiva, kun ollaan sinne Italiaan menossa ja juurikin vanhojen ihmisten kanssa!
 
moiks.

missäs kaikki mammat luuraa???

Poika on päivän ekoilla päikyillä ja mulla on kerrankin aikaa olla rauhassa koneella.

Mulla on edelleen kauhea flunssa päällä.. Nukkumisesta ei alkuyöstä meinannut tulla mitään, kiitos tän kauheen yskimisen. onneks poika nukku tosi nätisti koko yön.

Ei tullu meille keski-suomeen hellettä! Mulla oli hihattomat ja caprit jo kaivettu kaapista.. turhaan :LOL: täytyy mennä silti vähän happea haukkailemaan..

mä ajattelin tänään tehdä itse hernekeittoa. saas nähdä mitä siitä tulee.. meillä on nyt säästökuuri menossa kun lähdetään sinne matkalle ;) Kertoisko joku mulle PRAHASTA lisää tietoa, jos joku on käynyt siellä?? Kovasti kohdetta on kehuttu. Täytyy lähtee passiostoksille loppuviikosta..

ei muuten kelvannut nokkis tänä aamuna. tais jätkällä olla niin kova nälkä yön jäljiltä.. puuron kanssa meni vesi taas ihan kivasti nokkiksesta.. tästä se lähtee.

mukavaa tiistaita
 

Yhteistyössä