Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 2.5.
Ulpu74, toinen, la 2.5., P-Savo (KYS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
Titti70, neljäs, la 8.5. HYS
manna-83, toinen, la 8.5.
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
Kimball, toinen, la 10.5., P-KKS
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Ninni74, toinen, la 19.5., KYS
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. NKL, Vantaa
Tytteli25, la 21.5.
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
halina, ?, la 23.5.0
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
Kirsihei, eka, la 25.5.
Minki76, toka, la 27.5. K-PKS

Eipä tänne mitään ihmeempiä kuulu, 15 viikkoa on täynnä ja kyllä olokin alkaa olla jo raskaanpuoleinen. Maha pömpöttää kuin mikäkin, ei pelkästään alavatsa vaan koko mahanalue. Ruokaa ei mene paljon kerrallaan tai jos tulee syöneeksi liikaa, olo on ihan hirmu ähky. Olen mieltynytkin nyt syömään enemmän salaatteja ja kasviskeittoja, lihat ym. tuntuvat kovin raskailta. Ja hedelmiä, esim. satsumia yms. voisin syödä vaikka kuinka paljon.

Mulla on alkanut tuntua pientä kuplintaa vatsassa, liekö vatsa-asukki...?? Pientä kutinaa ja pikkuruisten kuplien liikettä tunnen pitkin päivää aina silloin tällöin. Jännää. Muistelen, että tällaista se oli esikoisenkin kohdalla.

Pitää varmaan töissä pikkuhiljaa alkaa kertoa raskaudestani. Musta olisi noloa, jos joku huomaisi sen ennenkuin olen kertonut. Ja kovin pitkään tätä vatsaa ei enää peitellä.

Onnea muuten kaikille hyvän ultrauutisen saaneille!!

Mulla on nälkä väistynyt. Saattaa mennä melkein päiväkin kun huomaan etten ole syönnyt kyin aamulla yhen voileivän tai sitten muutaman lusikan jostain nuorimmaisen ruuasta.
Hippunen ei pahemmin pompi ja hypi tai sitten minä vaan en enää tunne sitä niin =)
Nyt laittaan pyykkiä kuivuun

Viikkoja on 15 tasan menkkojen mukaan, mutta ultran mukaan se viikko enempi
Nyt kasvu on menossa navassa asti. Sano neuvolatäti et hyvin on kasvanut
Hb 120 pikkuisen noussut
RR 110/54 laskennut ihan jonkin verran
paino 49kg n.100g viikko muutos
Sydämen syke 144 liikku kuulemma aika tavalla vaikka en minä niitä liikkeitä tuntenut. Sano et voi olla istukka etuseinässä niin ei noita liikkeitä niin huomaa.
Pissi puhas

Sueraava käynti on ä-polilla kysissä 12.12 ja neuvola aika 19.12. Muuten toi neuvola aika olisi ollut vasta ensivuoden puolella, mutta kun viime raskaudessa tuli se hepatoosi niin seuraavat tarkemmin.

Taas töissä, loma oli ja meni. Viikko kotona hieman uhmaikäisen ja muutenkin vallattoman 2 veen sekä flunssaa poteneen miehen kanssa kävi kyllä ihan työstä...

Mikäs mulla onkaan menossa, rv 15+...3. Olo on ihan OK, ei mitään erityistä. En ole tuntenut liikkeitä, en ainakaan niin selkeästi, että olisin ihan varma, että nyt ne oli niitä. Perjantaina neuvola.
Varasin ajan 4d-ultraan Kuopioon. 230 euroa tulee maksamaan, eikä Kela korvaa yhtään =( Haluamme kuitenkin mennä, kun esikoistakin käytiin siellä aikanaan kurkkimassa.
Me halutaan tietää sukupuoli etukäteen. Poika on ennestään, joten kyllähän se kiinnostaa, että meneekö koko "garderoobi" uusiksi vai edelleenkö vaan sinisävyistä tarvitaan ;)

Sellaisia täältä näin pikaisesti.
Ulpu

Moi.

Tänään kävin näyttämässä itseäni taas neuvolasta ja sain tietää (tosi yllätys) että niitä vasta-aineita on sitten tässäkin raskaudessa. Että joutuu juoksemaan siellä ainakin kuukauden välein verikokeissa. Plääh. Muuten kaikki olikin ihan kohdallaan. Vaavin sydänäänet saatiin kuuluville, lääkäri totesi kohdun olevan aika korkeella, mutta muuten kaiken olevan ok.

Täällä ilma on tosi ankea. (Espoossa) Sataa jotain loskaa taivaalta ja on niin kolea sää. Lupasin eilen (?, muisti pätkii... viikonloppuna kuitenkin) lapsille että laitetaan pihalle jouluvalot jo kun on niin kovin pimeetä (ja ankeeta).
Kerrottiin muuten lapsille lauantaina uudesta tulokkaasta. Olivat ihan innoissaan ja varsinkin nuorin kovin ilahtunut siitä että pääsee isoveliksi. Ei tartte olla enää joukon pienin. =) Miten muilla, joko olette kertoneet muille lapsille, että uusia perheenjäseniä on tulossa? Jos siis on jo lapsia.

Vointeja kaikille!

Milla Maqia

Ollaan jo kerrottu et on tulossa uusi tulokas. Nyt sitten kaks isompaa veikkailee et kumpi on tulossa. Ja toiseksi pienin on et O on meijän vauva. Ja toi nuorin vielä tajua sitä.

Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 2.5.
Ulpu74, toinen, la 2.5., P-Savo (KYS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
Titti70, neljäs, la 8.5. HYS
manna-83, toinen, la 8.5.
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
Kimball, toinen, la 10.5., P-KKS
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Ninni74, toinen, la 19.5., KYS
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. NKL, Vantaa
Tytteli25, la 21.5.
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
halina, ?, la 23.5.0
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
Minki76, toka, la 27.5. K-PKS

Hei kaikki!

Siirryn takavasemmalle ja poistun tästä ketjusta (poistin nimeni jo tuosta listalta)...Meidän pikkuinen oli valitettavasti kuollut siinä viikon 8 paikkeilla ja jäänyt sitten kohtuun...Viime viikon tiistaina tehtiin kaavinta sairaalassa...oli ehtinyt olemaan kuolleena jo monta viikkoa :-(.

Eli tuntemukseni siitä, että kaikki ei ollut hyvin oli aiheellisia...jotenkin sen vaan vaistosi, vaikka toivoi että kaikki onkin hyvin...

Viime viikko meni itkiessä ja vieläkään ei ole mieliala mitenkään korkealla...kaikki yrittää sanoa (lekureista lähtien), että sitten heti vaan uutta yritystä - nyt vaan tuntuu siltä, ettei se varmaan koskaan onnistu...Mies yrittää lohduttaa parhaansa mukaan ja sanoo, että kyllä kaikki menee myöhemmin todennäköisesti hyvin...Nyt ei vaan jaksa mitään...

Mutta onnea teille muille odotukseen - toivottavasti muilla menee kaikki hyvin...

- Kirsihei -

Voi Kirsihei, suuret lohtuhalit sinulle!!! Ompa ikävää, että teillä kävi noin.
Joskus itsekin ajattelen, että onkohan kaikki kunnossa. Ultrassa oli kaikki ihan ok, ja huomenaamulla mennään kuuntelemaan ääniä, jos kuuluu...

Rv.15tasan

tiedän tuon tunteen. Mulla kansa oli ensimmäinen raskaus samanlainen. Ei kannata kiirehtiä jos tuntee ettei ole vielä valmis uuteen raskauteen. Anna ajan kulua niin huomaat et suru väistyy pikku hiljaa (vaikka ei ihan kokonaan ehket koskaan).
Itellä meni 3kuukautta ennen kuin halusin taas raskaaksi ja toisesta kierrosta silloin tärppäsi. Pelko oli kova toisessa raskaudessa kova et entäs jos kävisi samalla lailla. Onneksi olen saannut nyt 4 "tervettä" lasta ja viides on tulossa

Iso voima hali ja enkeleitä vierelle

Halauksia Kirsiheille!
Itselläkin eka raskaus meni kesken. Silloin tuntui pahalta, mutta se suru on kyllä jo aika päivät sitten väistynyt. Niin alussa meni että just ehdin sisäistää olevani raskaana. Nykyään se muistuttaa itsestään enää neuvolakortissa.

Halauksia Kirsiheille! Tiedän varsin hyvin tunteesi, ite oon kokenu tuon neljä kertaa. Anna itsellesi aikaa toipua ja olkaa toisille miehen kanssa tukena ja turvana. Voimia paljon!

Onko teillä muilla ollu valkovuotoo, ja onko ihan normaalii että se on tosi runsasta, siis mulla tulee ihan hirveesti. Ja voiko sitä tulla koko raskauden ajan, luulin et sitä olis alussa vaan. Mutta kohta 15 viikkoo täynnä ja edellee sitä on ja runsaasti. No eipä onneks suuri vaiva. Inhottava vaan. Muuten olo on huomattavasti kohentunut. Paitsi että pojan kakka haisee ihan mielettömän pahalle, en oo enne haistanu sitä noin pahalle, enkä oo koskaa oksentanu sen takii. mutta seki sattu sitte tänää. Kait se hajuaisti herkkenee kaikille..

Täällä myös valkovuotoa aika runsaasti, enemmän kuin muilla kerroilla. En sitten tiedä vaikuttaako tämä jo kuukauden kestänyt flunssa tai jokin... välillä korvat, kurkku ja pää kipeenä, pientä lämpöä pitää kokoajan, nenä vuotaa.

Tänään kuulin, että käly mahdollisesti odottaa kanssa vauvaa. Oli meinaan melkoinen uutinen.

Lohtuhalit Kirsiheille =( En osaa sanoa mitään lohduttavaa, mutta olen pahoillani puolestanne.

Tunteekos moni jo niitä liikkeitä? Kun minä en tunne, vaikka olen uudelleensynnyttäjä, ja pitäis kai jo tunnistaa liikkeet... Rv 15+4 menossa. Onneksi on perjantaina neuvola, jospa kuuluis edes sydänäänet. Ultraahan tällä kertaa ei ole.

Meillä tuntuu liikkeet, varsinkin iltaisin kun asettuu nukkumaan. On tuntuneet jo pari viikkoa.

Mulla on ollut tapana "nukuttaa" masuasukki iltaisin siten, että valitsen sen paremman kyljen joka sopii paremmin, ja pienesti keinun siinä hyräillen jotain tuutulaulua
On muuten ollut hyvä konsti, ja toiminut sittenkin, kun vauva on syntynyt ja ollut levoton nukkumaan mennessä. Tuutulaulu hyminän kera on nukuttanut takuuvarmasti :)
Täällä neuvolassa ovat antaneet minun vinkkejä muillekin äideille, varsinkin ensikertalaisille, ja kuulemma on toiminut heilläkin hyvin.

Halauksia ja voimia Kirsiheille.

Manna-83 kyseli valkovuodosta. Mulla lääkärineuvolassa epäilivät hiivatulehdukseksi, ja sitähän se olikin. Kuulemma raskauden aikana bakteeritasapaino alapäässä helposti muuttuu, ja hiivatulehdukset on yleisiä. Tulehdus hoidettiin 3 pv:n emätinpuikkokuurilla, ja ostin jatkoksi maitohappobakteeripuikkoja, jotta saisi hiivat pysymään kurissa.

Muutoin olo on nykyään parempi, eli oireilua vähempi. Väsymystä on vielä ilta-aikaan, mutta muuten jaksaa touhuta ja liikkua enemmän, kun ei enää kuvota.

Superpahoittelut Kirsiheille!!! Mä oon ihan sanaton... :,(

Mullakin on jo pari viikkoa tuntuneet liikkeet mutta toisessa raskaudessa tuntui vasta viikolla 17-18, elä Ulpu ole vielä huolissas!! Se on niin yksilöllistä miten kukin ne tuntee ja vauvatkin on eriluonteisia, toiset melskaa alusta asti enemmän kuin toiset.

Musta tuntuu että mulla on kohtu noussut ylemmäs, jostain luinkin että näillä viikoilla kohtu nousee ylös lantiosta. Ihan selvästi paine alavatsassa on helpottanut, mulla kohtu tuntuikin tooosi alhaalla, nyt vähän helpottaa. Meidän pienokaisella on ihan selvästi rauhallisempia ja vilkkaampia päiviä, eilen ei tuntunut juurikaan liikettä kun taas sunnuntaina oli kauhea rumba päällä! Tänään eka tuntemus oli vasta tunti sitten, ihan höpsönä jo kun ei moneen tuntiin kuulu mitään vaikka vasta 15. viikolla mennään!! Ihan pöhlöksi välillä kyllä tuntee itsensä tämän omanapaisuuden kanssa...

Voimia ja jaksamista Kirsiheille.

Tuntuu, että te toiset olette kamalan pitkällä jo. Joillain tuntuu jopa liikkeetkin=)
Täällä menossa "vasta" 12+5. Joku mainitsi, että liikkeet tuntuneet jo pari viikkoa?
Itse ajattelin, että hyvä jos liikkeet tuntuvat tossa viikolla 20 ja sinne on niin kamalan pitkä aika, pari kuukautta. Onneksi tässä on odotettavaa: seuraava neuvola joulukuun puolivälissä ja sitten rakenneultra joulukuun viimeisenä päivänä.

Alaselkäsäryt senkun pahenevat ja housutkaan ei enää mahdu jalkaan. Ylänappi on farkuista auki. Yksi työkaverikin oli jo epäillyt (reilu viikko sitten), että olen raskaana. Ei minulta ollut kysynyt, vaan yhdeltä toiselta työkaverilta, joka sitten kertoi asian. Ei mielestäni kyllä voi vielä huomata...

Mutta eikös olekin mukavaa, kun ulkona on melko talvinen keli?=)

t.Hemuli

Sulla Hemuli ensimmäinenkö tulossa?? Mulla jo neljäs ja jokaisella kerralla tuntunut pari viikkoa edellistä aiemmin liikkeet, siitäpä se taitaa johtua. Ja onhan siinä iso ero onko la toukokuun alussa vai lopussa, vauvelithan kasvaa nyt pari senttiä viikossa pituuttakin!! Mutta koita jaksaa rauhassa odotella, kyl ne tuntemukset sinullekin tulee ja ne kyl on odottamisen arvoisia!!

Titti 14+5

Tintti: On ensimmäinen=) Tuntuu vaan hassulta, että olet ekat liikkeet tuntenut jo näillä paikkeilla missä itse olen nyt. Tiedän, että useampien lapsien myötä liikkeet tuntuu aiemmin ja itse odottelenkin ensimmäisiä liikkeitä viikolla 18-20 aikaisintaan. Ennen sitä en asiasta huolestu. Eikö liikkeiden tuntemiseen vaikuttanut istukan sijainti? Ultrassa kertoivat, että istukka on takaseinässä.

t.Hemuli

Täällä odotellaan kanssa neljättä, joten siksi liikkeet tuntuu aiemmin.
Näihin päiviin saakka olen pärjäännyt tavallisilla farkuilla, mutta tänään piti kaivaa äitiysfarkut komeron perältä.
Aamun neuvolassa mitattiin taasen verenpaine, joka oli hyvä. Painoa neuvolan vaa'an mukaan on lähtenyt tasan 5kg. Vielä 3kg, niin mennään entisen kaavan mukaan :)
Ruokahalu on hyvä, kaikkea menee tasaiseen tahtiin. Enemmän kanaa ja kalaa, vähemmän possua ja nautaa. Kasviksia ja hedelmiä aikatavalla, viljatuotteita sopivasti. Maitotuotteita max.5dl päivässä (suosituksen mukaan). Veriarvot hyvät, ei vitamiinilisiä, näin mennään eteenpäin.

Kirsiheille halaus ja voimia!

Sitten omaa napaa:Eilen oli ultra,ja kaikki oli kunnossa.Kova vauhti oli päällä pikkuisella:)Ei meinannut saada edes mitattua kun epeli siellä viuhtoi ja potki.Laskettuaika pysyi samana,vaikka raskaus onkin pari päivää pidemmällä kuin luulin.Tämä olikin sitten minulla ainut ultra,jos ei mitään erityistä ilmene.Voisihan sitä tietysti yksityiselle mennä,mutta en usko että menen.Luotan siihen että kaikki on kunnossa ja sitä paitsi olen niin pihi etten halua maksaa ultrasta niin paljon.

Väsymys on väistymässä,johtuu ainaki osittain siitä että esikoinen on nyt nukkunut yöt paremmin ja itsekin olen saanut kunnon yö unet.Pahoinvointi jatkuu edelleen,joka päivä vatsa kouristelee ainakin muutaman keran mutta oksennusta tulee harvemmin.

Apila ja epeli 12+6

Mulla jo ollut kauan äippähousut käytössä, lähinnä johtuu kai siitä että mä oon normaalisti aika vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, vatsa ei vaan kestä vaaleita hiilareita yhtään. Mut nyt sit ei maistu vieläkään mikään muu kuin moniviljaleipä, ihan kauhea himo siihen ja vatsa on jatkuvasti kuin potkupallo kun turvottaa aivan vietävästi!!! Mutta kun liha ei maistu, paprika (mun lemppari!!) närästää, tomaatti yököttää, kurkku vaan menee niin jotain on kuitenkin syötävä ja sit mä vaan kärsin... Ja syön lisävitamiinia kun juuri muuta ei saa alas... Edellisellä kerralla elinkin kaksi vikaa kuukautta ruisleivällä ja jugurtilla!!

Juuri äidilleni valitin että tää ei oo enää kivaa, olla raskaana, kun paikat venyy ja paukkuu ja siksi tekee kipeää, kunpa tää olis jo ohi... Äitee vaan naureskeli, itse 7 lasta synnyttäneenä että näinhän se menee... ; )