Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Uusi ketju:
Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 1.5.
Ulpu74, toinen, la 3.5., P-Savo (KYS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
Titti70, neljäs, la 8.5. HYS
manna-83, toinen, la 8.5.
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Veluna, eka, la 16.5. , OYS
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. Vantaa
Tytteli25, la 21.5.
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
halina, ?, la 23.5.0
Erica, eka, la 24.5.?, Espoo
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
Kirsihei, eka, la 25.5.

Nostetaanpas vähän tätä meidän ketjua. Hiljaista on, mutta eipä tässä itselläkään ole mitään uutta kerrottavaa.

Aktivoidakseni keskustelua kysyn aina niin mielenkiintosta asiaa: minkä kokoisia teillä on olleet esikoiset syntyessään? Niin ja onhan teillä osalla jo useampiakin lapsia. Meillä esikoisen mitat olivat 4155g/54cm. Toivon tästä kakkosesta pienempää. Ja toivon, että synnytys olisi myöskin helpompi.

Kuinka pitkä matka kullakin on kotoa synnytyssairaalaan? Minulla reilu 60 km. Kaipa sinne saa mennä ambulanssilla, jos mies lähtee viemään esikoista hoitoon isovanhemmille synnytyksen alkaessa? Hassua kysellä tällaista jo nyt, mutta kun mietityttää...

Huomenna on se kauan odotettu nt-ultra. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Ulpu rv 11+4.

Meillä esikoinen oli 3760 g ja 50,5 cm pitkä. MInäkin toivon helpompaa synnytystä..viimeksi jouduttii käynnistää.. ja se kesti ja kesti ja kesti.....aivan liian kauan. Ku kaiken lisäksi meni 11 päivää yli lasketun ajan. Meillä on matkaa sairaalaan noin 30 kilsaa.

Pitää mennä vielä jatkaa siivousta, ku poika nukkuu...

Heippa!

Tänään 11 viikkoa täynnä, kyl se aika näköjään kulkee vaikka ei siltä kyllä tunnu. Kuusi päivää ultraan, sit voi jo huokaista jos vaan kaikki siellä ok. Ulpulla tänään jännä päivä, toivottavasti tulee kohta hyviä uutisia.

Mulla edellisten mitat ollu seuraavat: tyttö syntynyt viikolla 40+2: 3780 g ja 51 cm, tyttö viikolla 37+4: 2980 g ja 46 cm, poika viikolla 40+0: 3772 ja 51,5 cm. Keskimmäinen jäi vähän pieneksi kun tuli niin ajoissa, oisi ehkä samaan päässyt. Eipä ole edelliset menneet paljoakaan yli joten luulisi ettei tälläkään kerralla, hope so...

Aika hyvin pyyhkii täällä, eilen pääsin pitkästä aikaa taas kävelylle, sen verran olo jo antoi myöden. Pahin olo on jo väistynyt, tai se oksetus mut vieläkään ei voi sanoa että olisi hyvä olo. Mut eiköhän se kohta iloksi muutu.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!!

Kylläpä päivä tuntuu pitkältä... Se ultra on vasta klo 17.30. Siitä syystä en varmaankaan ole tänään kertomassa ultrakuulumisia, vaan vasta huomenna.

Niin, unohtui mainita, että esikoinen syntyi rv 40+3 ja silloin jo oli noin komiat mitat. Huh, onneksi ei mennyt enempää yli lasketun ajan.

Mulla on nyt pari päivää ollut jopa hyvä olo, sellainen normaali. Iltaväsymystä, mutta se voi toki olla iän tuomaa ;)

Ulpu rv 11+5

Meillä esikoinen painoi syntyessään 4260g ja pituutta oli 52cm
Tänään oli eka neuvolakäynti,tosi mukava oli meidän uusi neuvola täti(vaihtui kun muutettiin elokuussa).Kaikki ihan ok,verenpaine vaan oli tosi alhainen:92/20.Piti mitata kaksi kertaa kun ensimmäisellä kerralla terkkari ei saanut mitattua alapainetta ollenkaan.Minä joudun kuulemma raskausviikolla 15 sokerirasitustestiin,koska se tehtiin viime raskaudessakin.(rasituksessa oli 2 poikkeavaa arvoa,vuorokausiseurannassa ei yhtään ja lääkärin mukaan ei ollut gestaatiodiabetesta)

Pahoinvointi vaan jatkuu:(Kertaakaan en ole oksentanut,mutta välillä vatsa kouristelee.Väsyttää myös aika paljon(hemoglobiini oli kuitenkin normaali).Onneksi huomenna alkaa viikonloppu,ja esikoisen kummitätikin tulee käymään.Lupautui vieläpä lapsenvahdiksi että päästään miehen kanssa kaksistaan johonkin:)Syömässä ainakin aiotaan käydä,muuten on vielä suunnitelmat auki.

Mitä, joutuuko automaattisesti sokerirasitustestiin, jos edellisessä raskaudessa on joutunut? Mullakin oli pari kertaa sokeria virtsassa silloin ja siksi jouduin rasitustestiin. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan ollut. Siis tosi mälsää, jos pitää tässäkin raskaudessa mennä. Se oli niiiiin tylsää.
Aika hyvänkokoinenhan tuo on teilläkin ollut esikoinen, Apila85 =)

Joo olihan neidillä kokoa,onneksi en tiennyt etukäteen että sieltä on tulossa yli nelikiloinen mötkäle,muuten ois pelottanut enemmän:)Nyt tytöllä menee paino hieman keskikäyrän alapuolella ja hoikka tyttö on,ei ikinä uskoisi että oli syntyessään sellainen pullukka.

En tiedä onko se vaan joku Mikkelin oma käytäntö että joudun automaattisesti sokerirasitukseen vaikka virtsanäytteet olisivat normaalit.Täällä kun ei ole rakenne ultraakaan,kaupunki yrittää kai säästää siinäkin.Eli luultavasti nt ultra on ainut koko raskausaikana:(Ainakin terkkari sano ettei loppuraskaudessa ole ultraa jos ei mitään erikoista ilmene.

Nt-ultra-terveisiä! Kaikki oli OK, pää-perämitta vastasi eka mittauksella rv 11+4, ja toisella mittauksella 12+1. Ja vaikka en korjannut aiemmin tuota laskettua aikaa, niin koska lääkärikin sen nyt vahvisti, niin olkoon sitten 2.5. Joten nyt mulla on rv 12+0.
Niskaturvotus oli 1,3 ja toisilla mittauksilla alle sen. Pikku"ötökkä" ei meinannut millään suostua olemaan niin päin, että turvotuksen olisi saanut mitattua. Poloinen yritti varmaan nukkua ja sitten lääkäri painelee vatsaa niin, että oli pikku"ötökän" pakko vaihtaa asentoa välillä.
Huh huh, onneksi olin tuntemuksineni väärässä ja kaikki olikin hyvin =)
Seuraava ultra on sitten rakenneultra.

Meidän neuvola tarjoaa nykyisin yhteensä 4 ultraa. Joo, ihan uskomatonta. Nt:n ja rakenneultran lisäksi joskus raskauden keskivaiheen jälkeen yksi ja vielä rv 36 yksi.

Apila85: Älä muuta sano, onneksi minäkään en etukäteen tiennyt, että esikoinen painaa syntyessään yli 4 kiloa. Olisin varmaan ollut ihan kauhuissani. Painoarvio oli kuitenkin vain 3500-3700g.
Meilläkin poika on (muutaman hyvinsyödyn vauvakuukauden jälkeen) kulkenut keskikäyrän alapuolella ja on nykyisinkin niin ruipelo, että eipä uskoisi minkälainen jötikkä oli syntyessään.

Mukavaa päivää kaikille!

G; esikoinen 3850g 51cm, keskimm. 3980g 51.5cm, kuopus 3170g 49.5cm.

Sain eilen huolestuttavia uutisia, meni siinä samalla päivän ruuat pönttöön ja viime yönä ei paljoa nukuttu. Verikokeissa jäin seulaan, ja nyt sitten pitää mennä tarkempiin tutkimuksiin OYSiin. Pelottaa. Mikä voi olla vialla?
Koskaan aiemmin ei ole mitään lisätestejä tarvinnut tehdä, ja noista kokeista on tullut puhtaat paperit. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että down on mahdollista?

Rv.11+4

Piiiitkästä aikaa, tervehdys!
Mirkku, olipa tylsä juttu, mutta onneksi asia tutkitaan nyt heti. Itse olen huolissani oikeastaan sinne toiseen ultraan saakka (meillä annetaan vain kaksi) ja viime kierroksellakin oli sama juttu. Esikoinen oli 2895g ja 48cm, RV 37+2. Ja oili aika kurjaa, vaikka pienikokoinen olikin, eli ei se aina siitä koosta ole kiinni. Omat kudokset eivät venyneet, joten repeämät oli aika mahtavat ja toipuminen takkuili. Toivottavast tällä kertaa olisi helpompaa! Ei se synnytys kyllä silti pelota, ihme ja kumma. Sinnehän mennään loppujen lopuksi kuitenkin hakemaan omaa ihanaa vauvaa :)
Ultrakutsutkin tulivat jo, ja nt on marraskuun alussa, aika tasaan viikolla 13. Sitä odotellessa..

Mirkku, tulos ei välttämättä tarkoita mitään pahaa, kertoo vain että riski on kasvanut ja se kohoaa koko ajan iän myötäkin pelkästään. Sulla oli varmaan np-ultrakin jo?? Meillä ainakin ne laskee sen mitan ja veriseulan tulokset jotenkin ja sen perusteella saavat jonkun luvun. Mulla kohta varmaan pelkkä ikä nostaa tulosta. Muistaakseni Aydin Tekayn sivuilla oli tästä aiheesta jotain mielenkiintoista, kannattaa muutenkin käydä katsomassa, on aika kivat sivut! www.tekay.fi

Hyvää viikonloppua kaikille!!

Titti70: Ei ole ollut ultraa, vasta ensi viikolla olis ollut, mutta nyt tämän verikokeen tuloksen takia menenkin jo maanantaina tarkempiin tutkimuksiin, jossa siis tuo eka ultrakin tehdään.
Mites muuten, kun muilla tuntuu järjestään olleen np-ultra jo hyvissä ajoin, mulle tarjosivat vain tuota aikaa viikolle 12?

Heippa kans täältä päin!

Ulpu oli kiva kuulla että pikku ötökkö mönkii ja voi hyvin. Mulla tänään rv9+1. Väsyttää edelleen, pahoinvointi on helpottanut nyt vain pieni hiivatulehdus kiusaa :(

Täällä joku kyseli esikoisen kokoa. Mulle sanottiin koko loppuraskauden ajana että pieni lapsi tulee, itsellä tosin oli kokoajan sellainen olo että oli miten pieni tahansa niin pitkä lapsi oli ainakin tulossa. Vielä synnytys salissakin kokenut kätilö veikkasi lapsella kokoa 3,4kg. Terve poika sieltä sitten syntyi ja painoa oli peräti 4100g ja pituuttakin 52,5cm! Että ei mikään pieni vauva tosiaan. Kyllä siinä kätilökin vähän anteeksi pyyteli veikkaustaan :D Vähän kyllä toivoisin että toinen olisi pienempi vaikka synnytys itsessään sujui viimeksi ihan ok. rv oli 39+2.
Meillä päin on valittavana kaksi synnäriä, toiseen olisi matkaa vain vajaa 30km ja toiseen on 50km. Me olemme menossa tuonne kauempana olevaan, esikoinen syntyi myös siellä ja on niin ihana paikka että nuo parikymmentä lisäkilometriä ei paljon haittaa. Harmi vain että kyseinen synnäri meinataan sulkea vuoden päästä!!

Mukavaa viikonloppua kaikille! Mä lähden nyt pakkailemaan, lähdemme mieheni kanssa sunnuntaina kolmeksi päiväksi Barcelonaan! Kyseessä on pienimuotoinen häämatka syyskuussa vietettyjen häiden myötä :D

Ai niin piti tuosta mun nimimerkistä vielä laittaa että ilm. joku on ehtinyt rekisteröidä tuon Ansuliinin tässä viikonaikana joten lisäsin perään tuon syntymävuoteni niin voin edelleen kirjoitella samalla nimellä...

Kannattaa Mirkku ihan rauhassa odotella sit maanantaita, luulisin että niskapoimutulos yhdessä veriseulan kanssa kertoo enemmän. Helppo mun sanoo mut koita nauttia silti viikonlopusta, kaikki on varmaan ihan hyvin!!

Mulla on np-ultra viikolla 11+6, niille hujakoille ne kai kaikki ultrat antaa, riippuu kai paikasta.

Nyt lähden yhden työntekijämme läksiäiskakkua syömään, kiva kun taas ruoka maistuu!! ; )

Mirkku32: Tietääkseni veriseula hälyttää, jos riskisuhde on suurempi kuin 1:250. Eli esim. 1:100. Kuitenkin tuo 1:100 tarkoittaa, että on 99% mahdollista, että sikiö on ihan terve ja vain 1% mahdollisuus, että jotain on vialla. Nt-ultran jälkeen riskisuhde lasketaan uudestaan ja silloin suhdeluku meneekin usein "normaalille" puolelle.
Yritä nyt vain odottaa rauhallisesti nt-ultraa ja mahd. muita tutkimuksia =)

Kiitos kannustavista sanoistanne. Mieli on vain niin kovin herkkä nykyisin. Pienikin uutinen voi järisyttää, puhumattakaan isommasta.
Yritetään ottaa viikonloppu rauhallisin mielin, ja mennään vastaanottavaisena maanantaina OYSiin.

Hei Mirkku, milloin siis kävit verikokeessa? Aloin miettimään että itsellä on np-ultra rv13, eli reilun viikon päästä ja ei ole otettu verikoetta kuin ihan alussa, ensimmäisen neuvolan jälkeen rv7.
On hullua että kun nykyään tutkitaan niin paljon kaikkea, se aiheuttaa suurimmalle osalle kauheita pelkoja - vaikka todennäköisintähän on että kaikki on hyvin! Ja todetuista riskituloksista huolimatta voi tulla ihan normaali vauva. (siis vaikka olisi np-turvotusta)

Verikokeet otettiin alkuviikosta, eli viikkoja 11.
Noudattaa aika tavalla samaa linjaa kuin aiemmissakin raskauksissa sillä erolla että nyt niissä kokeissa tulin riskiryhmään.

Onpas täällä kaikenlaista sattunut. Ensiksi onnittelut Ulpulle hyvistä nt-tuloksista! Ja onnittelut hyvästä neuvolasta, 4 ultraa raskauden aikana on melkoinen määrä. Missä kunnassa/kaupungissa asuitkaan?

Ja Mirkulle: Oliko se verikoe seerumiseula vai mikä? Sehän tosiaan kertoo vain, että kuulut riskiryhmään. Todennäköisesti, varsinkin jos nt on normaali, kaikki on ihan hyvin joten koeta sinnitellä positiivisena viikonlopun yli. Itse sain vapaaehtoisen lähetteen seerumiseulaan viikolle 16 (rv 15+) ikäni vuoksi, mutta siihen on vielä jokunen viikko. Kyllä nämä tutkimukset ja käytännöt tuntuvat vaihtelevan suuresti eri puolella maata.

Mullakin on nt-ultra tulevana maanantaina, kyllä perhosia on vatsassa tässä vaiheessa, mutta pitää vain koettaa pysyä rauhallisena.

Esikoisen mitat olivat 51,5 cm ja melkein neljä kiloa eli ihan kunnon jötkäle täälläkin. Ei ole nytkään mikään ruipelo vaan painaa melkein 15 kiloa kun ikää on vuosi ja liki 10 kk.

Eipä muuta, hyvää viikonloppua kaikille!

Mari-71, rv 12+1

Jäin vielä miettimään tuota Mirkun verikoetta. Jos en nyt ihan väärässä ole, niin en muista että minulta olisi edellisessä raskaudessa otettu mitään seula verikoetta, eikä nytkään ole. Ainoat seulat on nuo ultrat. Ekassa neuvolassa otettiin ne perinteiset HIV, kuppa, veriryhmä ym. muttei mistään seuloista ainakaan puhuttu mitään. Kummallista!
Joka tapauksessa, toivotaan että kaikki on kunnossa.
Mukavaa viikonlopun jatkoa!

Hmmm... erinäisiin verikokeisiin osallistuminen on vapaaehtoista, tämä mainitsemani esimerkiksi. Joten ei siinä mitään kummallista ole.
Meille on ollut itsestäänselvyys että noissa kokeissa olemme mukana, samoin kaikissa muissakin, joista on mahdollisesti hyötyä synnyttäjille meidän jälkeenkin, esim. istukkatutkimukset jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirkku32:
Hmmm... erinäisiin verikokeisiin osallistuminen on vapaaehtoista, tämä mainitsemani esimerkiksi. Joten ei siinä mitään kummallista ole.
Meille on ollut itsestäänselvyys että noissa kokeissa olemme mukana, samoin kaikissa muissakin, joista on mahdollisesti hyötyä synnyttäjille meidän jälkeenkin, esim. istukkatutkimukset jne.

Meidän kaupungissa tarjotaan seerumiseulaa vasta yli 35-vuotiaille ja siihen on syynsä. Nuoremmilla tulee useammin vääriä tuloksia. Mitä vanhempi odottaja on, sitä todennäköisemmin tulos on oikea. Ja tosiaan olen itsekin menossa siihen, 36 v. kun olen, mutta vasta rv:lla 16.

Toivotaan, että Sinun kohdallasi kaikki kuitenkin menee parhain päin!