Tammimammat 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marika

Vieras
En muista kyllä kuinka mones on, mut nyt on sit 2 ketju ;)

äityli la 1.1., toinen lapsi
Mimitsu 32v. la 2.1., toinen lapsi, Vantaa
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Katja 26v. la 6.1. ensimmäinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Jossu 32v, la 15.1, ensimmäinen
Marika 28v. ensimmäinen, Turku
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
Tiuhti 29v. la 16.1. ensimmäinen, Turku
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Katri 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Elin@ 24v. la 26.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Aloittelin uuden ketjun, ku vanha alkoi jo pursuilemaan yli. Lista on varmaan tuorein, mut päivitelkää, jos on tiedoissa muutoksia.

Nyt en ehdi paljoa kirjoittelemaan, mut koitetaan jotain saada aikaan. Paha olo on vähän alkanut hellittää, eli ei siis enää päivittäistä oksentelua. Väsymys on edelleen todella kova ja se onkin se harmittavin oire, ku olis kaikkea kivaa tekemistä näin kesällä, mut sohva imaisee syvyyksiinsä. Muuten tällä hetkellä on jotenkin olo ""ei-niin-raskaana"". En tiedä miten selittää, mutta voisin väittää että tiesin heti alusta saakka, että nyt on tärpänny ja jotenkin on vaistonnut sen pienen elämän alun sisällään. Nyt on vajaan viikon ollut sellainen olo, et mahtaaks olla... Kaikki ollut siis hyvin varhaisultrassa ja ekassa neuvolassa, mut kai se on tätä ku pahimmat oireet on helppaamassa.

Ensi viikolla on np-ultra, enkä malta odottaa. Ihanaa! Meidän on ollut pakko jo kertoa raskaudesta, koska se näkyy niin hyvin, niin turha lähteä valehtelemaan suoraan kysymykseen. Siis isovanhemmille kerrottiin melkein alussa jo ja viime viikonlopusta lähtien sit muille ketä ollaan nähty.

Nyt täytyy alkaa imuroimaan, ku kohta tulee vieraita.

Terveisin Marika rv.11+5

Tänään ollu huono päivä - yö meni huonosti ja aamu alkoi oksentamisella, eka kerta sitä touhua, vaikkakin kamalaa yökötystä ja ruokahaluttomuutta ollu jo yli 2 viikkoa. Ajattelin ettei se enää tässä vaiheessa vois pahentua, mutta miten on siskot, millä viikolla teillä oli pahoinvointi huipussaan? Ulkoilma tekee hyvää, ja siksi eilinen ulkoilupäivä menikin yllättävän hyvin.

Huomenna eka neuvola - en ole oikeastaan miettiny mitään kysyttävää, tavallaan tietää jo aika paljon, ja toisaalta elää päivä kerrallaan ettei kauheesti eteen päin osaa kyselläkään. Eniten ihmetyttää missä ja milloin kaikki ultrat ym käynnit on täällä Helsingissä. Tänään taas yksi tilaisuus missä pitää esittää ei raskaana olevaa. Nyt eka pakko lähtee päiväunille himaan.

rv 8+3(5)

Mitä nää ketjut oikein tarkottaa?
Että ilmottaa itsensä tollaselle listalle ja sitten kaikki kertoilee vuoron perään milloin on oksentanut ja milloin on kakka jäänyt jumiin?

Hei mahtavaa! Ja kun vielä kutsutte itseänne ""mammoiksi"", se vasta ihanaa onkin!

Tammimamma. Ihana sana.

heipsuli kaikille!!
tulin just uiskentelemasta ja nyt on kyyyylmmmäää:) mut pakko se oli kesän eka uintireissu tehdä ku muksut tahto rannalle..eväitä mukana ja hauskaa oli!!
sain varattuu sen np-ultran ja se on (vasta) 30.6 ei jaksais millään odottaa:( oireilut on helpannu vaiks ne kylläkin muistuttelee välillä niin pahasti et pönttöäkin tarvii käydä halaamas kunnolla..mut suurimmaks osaks voi jo touhuilla kaikkee eikä niin pahasti väsytä! pinna palaa edelleen tosi herkästi ja siks yritän vaan purra hampaita yhteen ja kieltä sinne väliin ettei meijän kämpäs pääse räiskähtelemään koko ajan:) must alkaa tulla näitten hormooneitten takia aika tiukkapipo mut toivottavasti ne täs sit tasaantuu;)
eipä muuta kun hauskoja päivän jatkoja kaikille ja kuullaan taas!!

Minä kävin kopioimassa ja tallentamassa Wordiin omat viestini tuolta ekasta tammimamma-ketjusta. Nyt on nimittäin mukava lueskella esikoisen odotusaikana kirjoittamiani juttuja, kun niitä silloin vähän tulostelin. Kirjottelin sillon tonne verkkiksen puolelle ja harmi ku siellä on tehty vähän ""remonttia"" niin ei enää saa vanhoja viestejä kaivettua esille. Minä kun silloin otin viestit ylös vaan jonnekin puoleen väliin raskautta =(.

Ideana vaan varsinki esikoistaan odottaville, jos ei muuta päiväkirjaa pidä =).

Hyvä idea ottaa talteen nämä kaikki hassut viestini.
Väsymys on rankkaa, mutta vain kerran olen oksentanut. Syön tosin kokoajan jotain pientä, yhtään ei saa verensokeri laskea.
Rusinastakin maha turboaa ja alkaa pömpöttämään. Monella muulla taitaa olla samaa turvotusta ja luulee sitä vauvamahaksi? Minä en jaksa vielä leikkiä asian kanssa, kyllä sen mahan kanssa varmaan ehtii olla...

Pinna kireellä. Ostan kaupasta herkkuja ja mies syö ne, hitsin en jaksais käydä enään yhtään ruokakaupassa.

Yät nukun huonosti kun vessassa täytyy juosta, sitten hikoiluttaa ja aamuyöstä närästää.

Mulla on nyt pahoinvointi ollut huipussaan viikolla 10 ja 11 (11 menossa ja ei tunnu helpottavan). Mahakin on pienentynyt, liekö sitten turvotus mennyt ohi. Hetken jo kerkesin olla huolissani liiasta painonnoususta, mutta nyt se pikemminkin laskee... Voi pöh, nyt on kyllä aika huonot fiilikset, eilen illakin itkin vaan, kun oli niin huono olo koko ajan. Onneksi on kohta viikonloppu ja maanantaina neuvola. Ja olen joutunut syömään migreenilääkkeitäkin, kun muuten en olisi kerta kaikkiaan kestänyt (yritin kyllä). Selailin netistä ja löysin tutkimuksen, jossa niistä ei ole todettu olevan haittaa. Tosin tutkimus oli sen verran pieni, ettei niitä nyt suositellakaan.

Hei Jossu!
itsekin viime raskaudessa migreenistä kärsin kerran hyvin rajun kohtauksen. Panacodia saa käyttää läpi raskauden. varsinaisia migreenilääkkeitä ei saisi käyttää ellei lääkäri kyseiseen kohtaukseen erikseen suosittele, ellei muuten mene ohi.
uusimmassa Odotus lehdessä oli juttua migreenistä. kannattaa lukea se.

itsekin olen uudelleen raskaan aja teihin tammimammoihin kuulun, mutten ole vielä mukaan liittynyt. Katsotaan, josko vähän myöhemmin

Ulkopuolinen rv. 7+5

Luin sen Odotus-lehden jutun migreenistä. Siellä sanottiin, että jos tavalliset särkylääkkeet ei auta, voi ottaa täsmälääkettäkin. Helpottava tieto.

Mun maha on kadonnut kokonaan! No eipä tartte yrittää piilotella viimeisiä viikkoja töissä. Millä viikoilla mahan pitäisi viimeistään alkaa edes vähän pullistua?

Neuvolassa käyty ja todettu täysin turhaksi :(
kaikki on niin hyvässä muistissa vielä ja ""täti"" oli mun ikänen pirpana. mukava tosin. Edellinen jäi eläkkeelle ja oli hyvin turvallinen ja reipas. Seuraavaksi saan mennä 12vk ultraan ja sit on lääkäri.
Etova olo jatkuu tod. rajuna, pelkään etten jaksa hoitaa poikaa kohta. täytyy vaan yrittää syödä. Siskolleni kerroin jo, kun soitteli, mutta äidit on vielä pimennossa. aattelin ootella vähän aikaa, jotta ei tarvi kertoo huonoja uutisia myöhemmin, vaikka en nyt kauheesti odotakkaan km:a.

päikkäreille kaura 7+2

Heis

En jaksa kuin ihmetellä teitä teräsnaisia, jotka hoidatte lapsia ja kotia vaikka olisi miten huono olo!! *hatunnosto* Itsellä ei mikään älytön yökötys ole onneksi, mutta vähän kuitenkin. ja se yhdistettynä armottomaan väsymykseen ja nyt uutena päänsärkyyn (!!), en itse voisi kuvitellakaan.. omatkin pienet ponnistukset saa niin väsyneeksi. Mutta kai sitä sitten vaan jaksaa kun on pakko.

Tää päänsärky on kyllä jännä, ollut nyt muutaman päivän. Heti, kun särkylääkkeen vaikutus lakkaa, alkaa sama jytinä otsalla.

Mulle tuli muuten kutsu kättärille np -ultraan. Heinäkuun alussa siis sinne.

Nyt päikkäreille myös...

Katri 9+1

Heissan!

Pitkästä aikaa taas.. Ei mullakaan mikään kauhean yökötysolo onneksi ole.. mitä nyt välillä huonompia päiviä (esim. eilen ja tänään). Mutta päänsärky on ollu mulla mukana jo alusta asti! Inhottavaa koska en välillä saa nieltyä särkylääkettä yökkimiseltäni.. En siis oksenna vaan en vain saa kerta kaikkiaan lääkettä alas ja sit joutuu kärsimään :(

Hampaiden pesun kanssa on edelleen ongelmia myös kun harjaa ei voi työntää lähellekkään kurkkua..

Mulla on aika np-ultraan 30.6 eli pari viikkoa tasan joutuu vielä jännäilemään että kaikki on hyvin...

Mutta nyt taidan häipyilla kotiin päin täältä töistä.. Sohvan nurkkaan köllöttään:)

Terkuin Pippa 9+6

Eka neuvola oli siis eilen kumppanin kera, mikä oli oikein mukava ja rento tilaisuus. Eipä juuri uutta tullu ilmi, kun oon niin paljon aiheesta lukenu. Ainut vaan että ärsyttää kaikki ristiriitaiset tiedot niistä mitä voi syödä jne. Päätin, että en nyt sit enää syö minkäänlaisia tuorejuustoja kylmänä, ja kaikkien kylmien tuotteiden kanssa pitää ola tarkkana. Vettä pitäis juoda kuulemma 3 lirtaa päivässä, auttaa mm. huimaukseen, jos alhainen verenpaine. Eka lääkärikäynti jää lomien takia väliin, mutta olihan mulla se varhaisultra, seuraavaks odotan kutsua np-ultraan.
Mulla ei minkäänlaista päänsärkyä (auttaakohan se veden juonti?). Kahtena aamuna oksentanu, mut en tänään, olo ollu kyllä yökkö kohta 3 viikkoa, ja aina ahdistaa kun miettii mitä seuraavaks vois laittaa suuhun. Äsken meinasin nukahtaa tähän työpöydän ääreen, aika hiljaista täällä, joten voi hyvin lähteä ajoissa himaan.
Eilen yksi kaverini sai vauvan ja kuulin yhdestä uudesta raskausuutisesta, sen lisäksi hyvä kaverini myös pidemmällä raskaana - meidän piirissä on nyt kova vauvabuumi. ;)

LA neuvolan mukaan se 19.1.... tarkentuu sit varmaan myöh.

Täälläkin voidaan pahoin, kellon ympäri... ei oo tarvinnu pönttöä halia, mutta muuten heikottaa, huimaa ja oksettaa. Karmeeta pestä pojan kakkapyllyä, laittaa ruokaa tai täyttää astianpesukonetta. Mies on onneksi pari kertaa ollu paikalla vaipanvaihdossa. Oon vähän yrittäny tänään siivota, lähinnä järjestellä tavaroita ja vaatteita paikoilleen kun on vieraita tulossa illalla. Nurkat huutaa imuria ja moppia, mutta saa nyt vielä jäädä. Kaks mattoa on ollu jo kaks päivää liossa, niilleki pitäis jotain tehdä. Väsy on kamala, eikä iltaisin saa unta. Paino on edelleen laskusuunnassa, mikä ei kyllä haittaa!

Elin@ & Peukaloinen 7+5

Heippa kaikille!!

Ilmottaudun myös joukkoon hurjaan.. Luulin olevani helmiäippä, mutta eilisen neuvolakäynnin aikana paljastui lasketuksi ajaksi 21.1.
Joku kyseli aikaisemmin keskenmenon riskirajoista.. Mulla oli tuulimuna helmikuussa ja eilen vaahtosin neuvolan tädille siitä km-pelosta ja se sanoi että todellisuudessa eniten keskenmenoja tapahtuu rv 5-7. Lohdutti siis että nyt on jo hyvin pullat uunissa :) (mulla nyt rv8+5)
Mä sain myös täällä tampereella varhaisultran, koska stressasin onko masussa mitään. Tämän viikon tiistaina sitten kävin ultrassa ja siellä oli kuin olikin oikeassa paikassa pieni ihmisen alku... sydän sykki hienosti ja pää näkyi ja pienet käsien ja jalkojen alut... kyyneleitä tuli vuodatettua ihan kiitettävästi!!!
Nyt täytyis sitten varailla aikaa np-ultraan myös.
Jos joku viitsis lisätä listalle, eli:
Kiia, 22, la 21.1, TAYS, esikoinen

äityli la 1.1., toinen lapsi
Mimitsu 32v. la 2.1., toinen lapsi, Vantaa
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Katja 26v. la 6.1. ensimmäinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Jossu 32v, la 15.1, ensimmäinen
Marika 28v. ensimmäinen, Turku
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
Tiuhti 29v. la 16.1. ensimmäinen, Turku
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Katri 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Kiia, 22, la 21.1, TAYS, esikoinen
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Elin@ 24v. la 26.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Heissan kaikille,

ja tervetuloa kaikille uusille odottajille! Lisäsin sut, Kiia tuohon listaan, lasketun ajan mukaan =)

Täällä myös paha olo ja ällötys jatkuvat vaihtelevasti... Jotkut ruuat saavat palan nousemaan kurkkuun, esim. pekonipasta tai pihvit... Raikkaat ruuat, jugurtit/hedelmät ym. maistuu...
Väsymys myös jatkuvana riesana, onneksi on loma! Saapi nukkua kun nukuttaa ja usein tuleekin nukuttua parin tunnin päikkäreitä =)

Ihanaista viikonloppua kaikille,
toivoo Tiuhti ja Viuhti 9+3

heipparallaa mammat!

Iloisena teen paluun joukkoon.
Oon viettänyt pari viime viikkoa hiljaiseloa kun on ollut vähän epätietoinen olo tän raskauden kanssa. kävin sillon viimekuun lopussa siellä ultrassa niitten vatsakipujen ja vuodon takia ja sillon oli viikkoja 6+5 eikä ultrassa näkynyt kuin sikiöpussi. Lääkäri epäili että voisi mahdollisesti olla tuulimuna mutta käski kuitenkin tulla uudestaan parin viikon päästä.
Siispä kävin siellä viime tiistaina ja yllätys yllätys siellähän olikin 19mm ""pitkä"" kaveri köllöttelemässä! Kaikki on siis hyvin ja raskaus etenee normaalisti. Sikiön kokokin vastasi viikkoja.
Voitte vaan uskoa sitä tutinaa ja tärinää mikä oli kun lähdin neuvolasta pois. Vihdoinkin meille tulee kauan kaivattu pikku kakkonen. JEE!!

Pahoinvoinnista kärsiville neuvo jonka lääkäri mulle antoi. Eli 10 päivän kuuri Heksavit 300mg B6 vitamiinia. Mulla ainakin pahoinvointi loppui tällä kuurilla. Kannattaa varmaan ainakin kokeilla.
Sitten kun joku vielä keksisi lääkkeen tähän ainaiseen väsymykseen niin kylläpä helpottaisi.

Mukavaa viikonloppua kaikille! ;)

katja78 9+2

heippa sain nyt kolmannen keskenmenon joten en kuulu enään tammimammoihin meän vauva on enkelinä muiden enkelien joukossa oli raskasreissu pikkuhiljaa siitä yli pääsee