Zarix, onko sulla syytä epäillä että vauveli syntyisi etuajassa? En tiedä ootko tästä puhunut jo aiemmin, mutta ei muistunut mieleen ainakaan
Lapsiveden tihkumisen epäilytilanteissa kannattaa tosiaan selvittää onko näin! Mutta voisin vähän rauhoittaa suurimpaa osaa raskaana olevista että raskauden aikana voi yllättyä miten monenlaisia vuotoja voi ollakkaan
ja hyvinkin myös sellaista ihan vetistä valkovuotoa jota helposti luulee lapsivedeksi (tai virtsankarkailua). Musta tuntuu että tutuista ainakin, lähes kaikki on jossain vaiheessa alkanut tälläistä vuotelua luulemaan lapsivedeksi, mutta ei ole siksi osoittautunut. Mutta kuten sanoin, jos epäilyttää, kannattaa kysyä ensisijassa neuvolasta olisiko tarpeen selvittää tilannetta tarkemmin!
Marjaana, sulla on tosi hurja pudotus ollut hb lukemissa, joten ei ihme jos väsyttää!
Tuohon painonnousemiseen sen verran että neuvolassa yksi lapsen hyvinvoinnista kertova asia on painonnousu. Jos äidin painonnousu on lähes olematonta tai todella vähäistä, on myös olemassa riskinä ettei vauvan paino nouse normaalisti. Tiedän myös yhden tapauksen jossa odottajalla oli pikkuisen enempi lähtöpainoa ja kun ei paino meinannut lähteä ollenkaan nousuun, neuvolassa pelättiin että äiti laihduttaa salaa.. Ja kun ne terkkarit tuijottaa hyvin vahvasti niitä viitearvoja, niin myös voi tuntua että noottia tulee jos vähänkään poikkeaa "normaalista"
Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan
Tsemppiä väsymykseen! Mäkin olisin jo valmis äippälomalle!
Töissä olen edelleen. Vielä ei ole tarvetta sairaslomalle.
Mutta helpotusta olen saanut töissä (päiväkodissa) esim. alle 2-vuotiaiden vaipattaminen/potattaminen kun ottaa jo aika paljon selän päälle, joskus siirrän sen homman muille
Työnkuvaan kuuluu myös koko päiväkodin siivoaminen tietyissä vuoroissa, aika usein imuroinnin siirrän myös muille, sillä saa selän kipeäksi normaalistikin ja etenkin nyt. Ja siivoamin esim. käy jo vähän hitaammin, joten toisinaan muut tekee vähän enemmän kuin minä. Mutta onneksi tämä on kaikille töissä ok
Kyllä sitä alkaa olla työviikon jälkeen jo pikkuisen väsyneempi kuin ennen. Tänään otinkin ensimmäiset pikku-päikkärit tämän raskauden aikana. Samalla kun neiti 5v katsoi lasten elokuvan. Tähän asti olen aikalailla touhottanut koko päivän iltaan asti, nyt tuntuu että kaipaan enemmän lepoa, ihan vain oleilua lehden ja teekupposen äärellä. 5 viikkoa töitä olisi vielä.
Selkävaivoista kertoi ainakin Zarix ja Pinsuli, taisi olla muitakin.
Mulla selkä pysyy hyvänä kunhan vain ei istu pitkiä aikoja. Ja käyn sellaisessa mammajumpassa, missä on ohjeistettu paljon hyviä jumppaohjeita juuri selkää ajatellen! Myös selkälihasten vahvistaminen on todella tärkeetä raskaana ollessa. Joten suosittelen jopa päivittäin venyttelemään selkää sekä kylkiä erilaisin keinoin (netistäkin voisi löytyä ihan raskaana oleville hyviä liikkeitä). Yks mikä selän kanssa pitäisi muistaa on venyttää lantiota eteen ja taakse, kuin keinuttaisi lantiota eteen ja taakse - näin venyttyy ristiselkä joka vääntyy raskauden aikana aivan mutkalle kasvavan mahan takia. Raskaus usein saa myös kulkemaan hieman kumarassa niin yläselkää ja rintaa pitäisi availla päivittäin
Itse oon jäänyt jo ihan koukkuun selkäjumppaan
Huomaan heti kun jää pari päivää väliin että selkä alkaa kipeytymään, joten todellakin tästä on hyötyä
Voihan olla jollain selkävaivoja jo niin paljon ettei niihin oikein mikään auta, mutta eihän sitä menetä mitään kokeilemalla.
Mutta mulla kipeytyy öisin kyljet, aina se kylki mikä on patjaa vasten. Ehkä tähän pitäisi kokeilla tyynyä mahan alle? Onko muilla ollut tälläistä tai onko joku löytänyt siihen apua?
Lunieelle paljon voimia! Toivotaan että vauvalla on kaikki oikein mallikkaasti!
Tiedätkö jo ajan äippäpolille?
Eilen vietettiin miehuksen kanssa parisuhde aikaa lätkäpelissä. Ihanaa oli olla pari tuntia kahdestaan. Tänään lasten kanssa haravoitiin viimeiset lehdet pihasta ja siivottiin piha talvikuntoon. Vesisateessa ulkoilu piristi kummasti ja 5v nautti kuralätäköistä, märäksi kastui vaikka sadevaatteet oli päällä
Adora ja Marakatti-poika 28+2 (kait, en yhtään pysy perässä näissä viikoissa)
Neiti on naapurissa Halloween bileissä ja äiti lähtee sinne kahvittelemaan myös just nyt
Hyvää viikonloppua ja hyviä vointeja!