~~Elorakkaat Toukokuussa~~

Kiitti hemari vinkistä, täytyy perehtyä tuohonkin. Ja myös vauva-10 ja raitis. Tärkeintä tosiaan olis, että vauvaun yksikön saa hyvin lähelle vaunua/vaunuihin helposti (ei kovin iso/tai sitt on joku kiinnityssysteemi), vauvan yksikkö ei lähetä mitään ääntä kun reagoi vauvaan ja sais olla herkkä, eli varottaa ajoissa jos vauva herää mutta ei nyt tartte jokaista tuhinaa (tai linnunlaulua) rekisteröidä =) Ja sitt molempien yksiköiden tulee olla langattomia.

Salama, esikosta söin tota Obsidania ja maha meni siitä kyllä sekaisin, tässä raskaudessa en oo joutunut raudalle vielä onneksi. En siis osaa suositella oikein merkkejä, esikosta kärsin vaan ja söin tota Obsidania loppuun asti.

Juhlista, meillä ei tänä kesänä tiedossa yhtään häitä, valmistujaisia tai rippijuhlia tai muitakaan isompia kekkereitä. Eikä kyllä haittaa yhtään.=)

Mittumaarian gallupiin, oon yrittänyt pidätellä itseäni, etten jo laittais kaikkee valmiiksi vauvaa varten ja pesis yms, kun kuitenkin vielä 2 kk laskettuun aikaan, mutta sitten mietin että miks en oikeestaan vois, ja varmaan rupeen tässä jo pikku hiljaa pesemään vaatteita. Lipasto johon ne vaatteet tulee säilöön ja jonka päälle tulee hoitoalusta nostetaan esikon huoneesta meidän huoneeseen heti kun mies ehtii. Pinnis on vielä esikon käytössä, sen sänky tulee varmaan viikon sisällä valmiiksi jollon saadaan pinnis vauvaa varten ja varmaan sitten jo laitan muuten valmiiksi mutta petivaatteet pesen vielä sitten lähempänä synnytystä uudelleen. Vielä tarttis miettiä miten säilytän vauvan kestovaipat, kun ne pitäs olla lähellä tota hoitotasoa meidän huoneessa, eivätkä lipastoon mahdu....?:confused: sairaalakassin itseä varten ainakin vois kai jo pakkailla, kun you never know millon se lähtö tulee....Vauvaa varten en oo pitänyt kiirettä, koska vaikkas jo syntyiskin, niin ei kuitenkaan pääsis vielä hetkeen kotiin ja sitten ehtis ne kotiutumisvaatteet hyvin hakea vielä sitä ennen.

Sormukset mahtuu vielä hyvin, mitään turvotuksia ei ole VIELÄ tullut.

Vauva-10, miksi et suostu sokerirasitukseen?

Raitis, en löydä Vaukirjastakaan tota "Vallaton vauva valtaa vatsan"-kirjaa? Jostain luin että ois koko painos loppu eikä tietoa onko uutta tulossa? Toisaalta, luettiin tänään iltasaduksi tytön kanssa tuo Ellasta tulee isosisko-kirja, ja kovasti tykkäs, sano että "haluun kutsua sen Ellan meille joskus, sitten voidaan yhdessä pitää pikkuveljiä sylissä" :heart: Ei taideta siis muuta kirjaa tarvitakaan....

Pujajan gallupiin, yleensä tunnen asennon hyvin, mutta nyt kun oli viikolla todistettavasti perätilassa, ei mulla ollut siitä hajuakaan. Sillon ei kyllä tuntunut selän kaari ollenkaan, eli oli ilmeisesti mun rankaa vasten. Nyt on taas tänään ollut tossa oikealla vatsalla, ja "toinen kova pallo", pää tai peppu, keskellä ylävatsalla. Mutta just NYT kun tunnustelen, ei tunnu selän kaarta, eli taas kai selkä on mun rankaa vasten?? Kovasti vielä koko ajan vaihtelee asentoa, välillä pystyy paremmin sanomaan asennosta kun on selvästi se "kova pallo" tunnettavissa ja liikkeet (pienet osat=jalat ja kädet) tuntuu jommalla kummalla puolella sitten.

Ja piti sanomani hemari, että mäkin hommaisin sen tiskikoneen vaan :whistle:

Kirppiina
 
Eea
Vauvan tavaroista, osa on meillä vielä hankkimatta esim. patja, Manduca, tutti ja tuttipullo varmuuden vuoksi, harsoja, pussilakanoita..... Onhan noita. :) Vaatteet olen jo pessyt ja odottavat kaapissa. Nyt peseskelen niitä sitä mukaa kun uutta ilmaantuu. Sänky on vielä vaiheessa. Mies on sen itse tehnyt ja nyt se vaatii hieman lyhennystä.

Sormuksen mahtuu vielä. Esikoisen aikaan jouduin aika lopussa luopumaan niistä. Saa nähdä milloin turvotus iskee kunnolla päälle.

Vauvan asennosta en osaa tarkkaan sanoa, joko perätila tai rt. Varmaan neuvolassa osaavat sanoa kumminpäin pikkuinen köllöttelee.

Kurkunpääntulehdus on kyllä tosi ikävä juttu. Esikoisella on muutaman kerran ollut. Onneksi viileä ilma auttaa hengitystä kulkemaan hieman paremmin.

Eea & Urkki 27+3
 
Täällähän on kivasti vilskettä..

Sormukset olen ottanut pois jo 3 viikkoa sitten.

Vauvan asento rt:ssä viihtyy koko ajan :) onneksi. Kylkeä kääntelee useasti.

Vauvan tavaroista Kaikki tarpeellinen on jo hankittu. Yhden pullonkin ostin mutta toivottavasti sitä ei tarvita. Tutteja en osta, ehkä vasta sitten kun ensin imetys lähtisi etenemään hyvin. Kaikilla neljällä lapsella on ollut tutti käytössä ja luultavasti sitten myös tulevalla jossain vaiheessa.
Rintapumppu olisi ehkä vielä hankittava, tosin kuopuksen aikana en tarvinnut sitä kun vauva tyhjenteli rinnat hyvin mutta pumppu hajosi, niin taidan varuiksi sen hankkia. Vaatteita alan pesemään vasta heinäkuussa ja synnytyskassin pakkaan heinäkuun puolen välin aikaan.


Vauvalla alkoi hikka :heart:
Pieni Tähtönen ja Martta 29+5
 
Kirppiina: Tämä on muuten varmaan jatkoa sille "Vallaton vauva valtaa vatsan", ainakin kansi on samaa sarjaa. VALLATON VAUVA tulee kotiin -kirja tulevalle isosisarelle 7.99 € - Lasten kuvakirjat - Kirjat ja lehdet - Huuto.net (avoin)

Vauvan asennosta.. Mä tunsin silloin huhtikuussa koko ajan kun vauva oli perätilassa. Sitten yhtäkkiä se olikin raivotarjonnassa enkä tuntenut liikkeitä kovin hyvin / samallalailla. Siihen kuitenkin tottui ja tietty lapsikin kasvoi ja liikkeet voimistui. Tunnistin ihan hyvin onko hän rt1 vai rt2. Tuntui viihtyvän paremmin rt kakkosessa eli selkä minun oikeaa kylkeäni vasten.
Nyt kuitenkin perjantaiyön ja lauantaiaamupäivän aikana lapsi on kääntynyt takaisin perätilaan ja ihanat tutut liikkeet tuntuu taas. Jotenkin tykkään näistä enempi, ehkä siksi kun olen niihin tottunut kun esikoinen oli koko ajan perätilassa. :)
Yhtään en siis ole tuntenut sitä kun lapsi vaihtoi asentoa! sit vaan yhtäkkiä huomaa, et nyt potkut tuntuukin eri paikassa.
 
Vastausta galluppin vauvanvaatteista yms., eli meilläkin on edelliset vauvat menneet yli ajan, eli en varmaankaan sairaalakassia pakkaa ennen laskettua aikaa. Tai ehkä viikkoa ennen... jään lomalle heinäkuun alusta, eli siinä heinäkuun aikana olis tarkoitus saada vaatteet kuntoon ja kaapit järjestettyä, tarvii tehdä kuopuksen vaatekaappiin tilaa myös vauvan vaatteille. Pinnasänky kootaan (tai siis mies kokoaa) varmaan vasta vauvan synnyttyä, se on äkkiä kellarista haettu ja suotta se täällä seisoo ja vie tilaa ennen vauvan syntymää. Muuten puuttuu vauvan tyynyliinat, täytyisi jaksaa ne ommella tässä joskus. Jos vain saisi aikaiseksi ostaa ensin kangasta... :)

Sormusgallupiin, jouduin jättämään sormukset pois parisen viikkoa sitten. Olisko ollut rv 27-28 paikkeilla. En ikinä nuku ne sormissa, sen verran tiukat ne on muutenkin.

Vauvan asentogallupiin, en tosiaan tunne missä asennossa vauva on, ainoastaan sen, onko se poikittain vai pystyasennossa. Mutta silloin kun se on pystyasennossa en osaa siis sanoa onko se pää vai peppu joka on alaspäin. Mä vähän luulen, että se vetää vielä aikasmoisia kuperkeikkoja tuolla, kerran viikossa se on nimittäin poikittain edelleenkin (yleensä yöllä). Potkii tuonne oikealle, eli eiköhän selkäranka ole vasemmalla.

Osta Hemari se tiskikone, se on monen avioliiton pelastaja =)
 
Osta ihmeessä hemari se tiskikone. Mä olen nyt tässä väliaikaisessa kämpässä tiskannut muutaman kuukauden ja jatkuvasti saisi olla tiskaamassa. Vähintään kerran päivässä mutta välillä tuntuu että kolmekin kertaa.

Sormus on mulla edelleen sormessa. Viimeksi oli koko ajan. Mä olen koittanut nostaa jalkoja ylös ja pumppailla nilkkoja pari kertaa päivässä ja niihin ei ole paljoa turvotusta tullut. Saman olen tehnyt sormille. Meillä on kahden viikon päästä kaverin häät ja en haluiaisi olla kauhean turvonnut.

Vauvan tavaroita ei olla vielä juurikaan ostettu enkä vaatteita ole pessyt. Sairaalakasin pakkaan varmaan sitten heinäkuun lopussa tai synnyttämään lähtiessä. Viimeksi ainakin osan tavaroista pakkasin silloin.

Vauvan asennosta ei olisi mitään hajua jos en tietäisi ultran takia että on rt. Ja potkut tuntuu tossa oikealla kyljellä koko ajan. Ovat tuntuneet näin koko ajan.

Päksäkkä 31+3:heart:
 
Huomenta!

Sormukset - Vielä pystyy ihan hyvin pitämään, jonain iltoina jos turvottaa niin sit ei meinaa lähteä sormesta irti, mutta normaalisti kyllä lähtee vielä hyvin pois !

Itkuhälyttin - Meillä on kans philpsin itkuhälytin, oon ollut todella tyytyväinen, ja siinä on pitkä kantavuus! Esim. joskus juhannuksena vauva on nukkunut anoppilassa sisällä ja me ollaan oltu viereisen pihan terassilla ja aina on kuulunut jos on ollut tarve kuulua. ( toki on välillä käyty sisällä tarkistamassa mutta joo ) Pakkas rajaa en tiedä mikä siinä on mutta eipä ainakaan ole pienissä pakkasissa mennyt rikki, eihän vauvaa hirmu pakkasissa voi ulos viedäkkään.

Vauvan asento - Itse kyllä vaikea sanoa, mutta luulisin että ois rt, ainakin pylly tuntuu välillä niin hyvin ylempänä!

Tiskikone - Jep yksi riita vähemmän parisuhteessa! Meillä on ollut nyt parivuotta tiskikone ja en koskaan enään luopuisi siitä! :D

Sairaalakassin pakkaaminen - En ole vielä ostanut edes hoitolaukkua tms, mutta varmaan joskus rv 35 paikkeilla tulee sitä mietittyä enempi, edelleen sellanen fiilis ettei mihinkään ole kiire! ;)

Vauvan tavaroiden laittaminen + vaatteiden pesu - Meillä on tässä nyt niin paljon ohjelmaa, kahdet valmistujaiset ja kahden viikon päästä esikon 3v synttärit, niin oon ainakin alustavasti suunnitellut että sen jälkeen vasta voisin alkaa vähän meidän makuuhuonetta sisustamaan. ( mä haluan sinne uudet verhot ja kaikki! :D ) Vauvan vaatteet pesen varmaan vasta sit kun saadaan aikaseksi ostaa jokin lipasto mihin ne edes saisi laitettua, eli menee varmaan kesäkuunlopulle ainakin.. Muutenkin on vielä jonkun verran hommattavaa. Me ei olla ostettu kun vasta vaunut, pinnasänky on kellarissa. Kaukalo ja kaikki pikku jutut puuttuu vielä, enkä tiedä koska nekin saadaan aikaseksi hommattua! :D

Omaan oloon ei mitään uutta ihmeempää! .. paitsi paino stressaa edelleen, en tiedä miksi otan siitä nyt niin kovaa pulttia, esikoisesta en miettinyt sitä varmaan kertaakaan! :ashamed:

majj & 29+0 POKS ! :heart:
 
Sairaalakassin pakkaan sitten kun on fiiliksiä, luultavasti siinä vaiheessa kun supistelut on jo alkaneet. Pitäähän sitä jotain tekemistä olla sittenkin kun odottelee, että on aika lähteä synnärille päin. ;)

Vauvan vaatteita olen jo jotain pessyt. Eilen ostin barbababa lakanat ja sammakko pyyhkeen ja nekin roikkuvat tuossa narulla jo. :heart: Otin siis äitiysavustuksen (pakkauksen) rahana ja sillä nyt ostelen näitä mitä tarvitsee. Nyt on ostettu pinnasängyn suojat, harja&kampa, kylpymittari, kylpy, lakanoita, pyyhkeitä, leluja yms. Rattaat, sänky, sitteri on tulossa myös, joten ainoa isompi ostos taitaa olla turvaistuin autoon ja kylpyyn jalat.

Sormuksia en käytä. Oikeastaan vain yhdessä sormessa on ollut turvotusta. Se on ollut aiemminkin kyllä tulehtunut ja leikattukkin, joten sinänsä ei yllätä.

Aamuinen turvotus naamassakin on laskenut. Huh. Olisiko ollut siitepölystä. Pakko nukkua ikkuna auki tai olen hereillä koko yön. Tarviin jotain taustamelua pihalta tai herään jokaiseen ääneen sisällä. :/

Oonkohan mä ainoa joka haluan mennä yksin synnyttämään?

28+1 (poks, poks) :)

 
Sairaalakassin Mä meinasin itse pakata jo viikolla 34-35 just sen takia että molemmat jätkät syntyneet pari viikkoa etukäteen ja ovat olleet ultrassa pienempiä,mutta juuri sen 5 päivää ettei LA ole siirretty. No,nyt siirrettiin eli tämä voi syntyä jo aikaisemminkin :whistle: Ja mulla PITÄÄ olla sairaalakassi jossa on lakuja ja suklaata että saan niitä heti synnytyksen jälkeen :D Ja mä pidättelen edelleen itseäni etten ala pesemään vaatteita ennen rv 33 :D

Synnyttämään yritän tosiaan päästä miehen kanssa,mutta pelkään että joudun yksin. Muita mä en sinne todellakaan halua. Mies siis rekkahommissa ja paljon pois kotonta. Mun synnytykset on melko pikaista sorttia (muutama tunti) ettei ihan sitten kerkeä jos on jossain ajossa..

Sormukset on sormessa, olivat koko viime raskaudenkin. Mulla on kihla+vihki ja sit yks toinen sormus etusormessa.

Tiskikone puuttuu meiltä. Meni siis rikki joskus päälle viikko sitten ja mä oon jo ihan täynnä tota tiskaamista! Eli uusi tulossa kunhan tässä saadaan rahaa säästettyä.

MM ja Kirppu 29+2
 
Täällä napsahti tänään 30+0!
Ja ilokseni huomasin, että painoa on tasan saman verran kuin 4 viikkoa sitten! :) Eli 5,5-5,7kg on tullut tähän mennessä. Anteeksi Majj, kun heti tulen tätä hehkuttamaan sun stressaamisen jälkeen. :hug: Esikoisesta olikin sitten kymmenen enemmän tässä kohtaa..

Vaatteet
on pestynä laatikossa. Pesen sitä mukaa kun ostelen. Turvakaukalo, ykkösvaippapaketti ja rintakumit on enää ostamatta.

Synnytykseen menisin mielelläni kaksin, mut voin mä yksinkin olla. Olisi vaan kiva, että mies näkisi lapsen heti.

Sormukset.. Otin pois viime raskauden puolivälissä ja sen jälkeen ei ole sormiin mahtuneet. Mä nimittäin pienensin niitä vähän ennenkuin aloin esikoista odottamaan, kun olin laihduttanut 26kiloa ja ne tippui sormista. Kai ne joskus vielä mahtuu..

"Kiva" helleviikko.. Vettä sataa kaatamalla ja ulkona on +9c.. Mimmin puheissa vilisee koko ajan Näsinneulat ja possujunat sekä vaihtelevasti "minulla on niin ikävä Ikeaa/kylpylää/Delhminaadiota.." Alkaa pienelläkin jo seinät kaatua päälle kun ei tuosta ulkoilusta meinaa kunnolla tulla mitään.

Raitis ja Salarakas 30+0 :saint:
 
Heips!
Pikaista mielipideasiaa/tukea kaipaan: mitä mieltä olette, onko levon paikka taas vai sinnittelisinkö vielä? Mulla on kovat liitoskivut häpyluussa aina ylösnoustessa, kylkeä kääntäessä, kävellessä ja normaalihommia tehdessä, kuten pukiessa ja riisuessa, kumartuessa yms. Istuminen tuntuu pahentavan vaivaa tai ainakin ylösnoustessa särkee sitä enemmän mitä enemmän istuu. Nyt sitte ylösnousun jälkeen tulee liitoskivun lisäksi myös supistus. Jäänkö saikulle vai jatkanko tätä toimistohommaani peppu tiiviisti penkissä? Oon tänään särkylääkkeen voimalla, mutta sekin on lähinnä tuohon jumissa olevaan hartiaan auttanut, ei näihin särkyihin. Mies ja terkkari laittoivat mut saikulle loppuviikoksi viime viikolla ja se menikin hyvin, vaikka särkikin, kun ei tullu istuttua pitkiä aikoja...

Muilla kokemuksia? Turhauttaa ja kiirekin täällä töissä olisi.

-Mandalay ja alati kasvava Onni rv 29+5
 
Mandalay Mun mielestäni sun kannattais ilman muuta jäädä saikulle. Itsellä oli esikoisesta samanlaisia oireitaja ja jouduin saikulle jo ennen rv20 enkä töihin enää mennyt koska pahenivat loppua kohden.

Suosittelen lepäämistä ja rauhallisesti ottamista. Ajattele itseäsi ja vauvaa, ei se hyväksi ole se jatkuva kipuläääkkeiden syöntikään.
 
Synnytyksestä, kyl mä ainakin haluan (ja tarvitsen henkisesti) miehen mukaan.
Pitää sit lapset viedä mummolle tai pyytää jotain kaveria vahtimaan siks aikaa.

Tänään oli äitiyspoli.
Vauvan painoarvio oli 1260g, vastaa hyvin viikkoja.
Vauvan pää painaa niin alhaalle niin sen takia tuntuu painetta ja kävely sattuu.
Katsoi ultralla ja kaulaa oli 36mm ja paikat kiinni.
Kysyin jo kolmatta kertaa sukupuolta, mutta eipä voinut lääkäri sanoa varmaks kumpi on. :D
No, kuukauden päästä kysyn uudestaan.

DarkRed 28+2
 
Viimeksi muokattu:
haluan ehdottomasti miehen mukaan synnytykseen tai siis sektioon. En vois kuvitella vieväni mieheltä sitä upeeta kokemusta ko pieni tulee maailmaan :heart:

Sairaalakassin pakkaan varmaan sit ko sektiopäivä määrätään...tai sit mies saa tuoda tavaraa sinne sitä mukaa ko tarviin :D

vauvan vaatteet on kaapissa,mutta ne pitäis pestä. Eilen mietiittiin et piakkoin varmaan,kun haluun ne ite pestä ja silittää. Et jos joudun sairaalaan aiemmin jää se sit miehelle(joka normaalisti kyl pesee meil pyykit) . Ootteko uskaltanu kuivattaa ulkona?mietin,että miten toi kamala siitepölymäärä vaikuttaa asiaan...
 
Kiitos Raitapaitainen taas vinkistä! :flower: Tota vois harkita vielä lisäksi.

Synnytykseen haluan miehen mukaan ja mies haluaa ehdottomasti tulla. Tää on yhteinen juttu alusta loppuun, eikä olla edes mietitty ettei mies tulisi. Lisäksi se on tärkeä henkinen tuki siellä salissa, varsinkin sillon kun ne kätilöt ei ole siinä paikalla, kuten eihän ne koko aikaa ole.

Majj, tohon Phillipsin itkuhälyttimeen mäkin oon nyt päätymässä, asiaa tutkittuani. Varmaankin=)

Mandalay, ehdottomasti olen sitä mieltä että sun kuuluu jäädä saikulle. Kipeitä supistuksia ei kuulu ennen synnytystä olla, ja todella tukalalta tuo sun olo muutenkin kuulostaa. Ajattele omaa ja vauvan parasta. Kuten mulle sanoi neuvolalääkäri, "Miksi riskeeraisit tämän sun ainutlaatuisen raskauden töiden takia?". Sillon mä tajusin jäädä lopultakin huilaamaan, vaikka se ei helppoa ollutkaan.

Sadepäivää täälläkin, iltapäivällä ostamaan esikolle patjaa uuteen "isojen tyttöjen sänkyyn", ja saa varmaan loppuviikosta vihdoin tuon pinnikset vauvalle :heart:

Poksupäivä täälläkin, Kirppiina ja Muru 31+0 :heart: *riks, raks ja POKS*
 
Sairaalakassia alan pakkamaan varmaan joskus heinäkuussa. En usko, että sillä mitään kiirettä on.

Vauvan vaatteet olen jo lajitellu pesua varten, pitäis ostaa parempaa pyykinpesuainetta ja sitte vaan kone laulamaan. Nyt näyttää kyllä sille, että ulkona ei kannata kuivattaa, ku siitepölyä on jo aika paljon.

Sormus mulla on vielä sormessa, iltaisin nakit on vähän turvoksissa. Niin pitkään kun sormus lähtee helposti pois, se saa olla paikoillaan.

( . ) Kävin äsken suuhygienistillä tarkastuttamassa hampaat. Oli kyllä melko erikoinen täti. No hammaskiveä oli ilmaantunu vuodessa aika paljon ja se sitä rapsutteli pois, nyt on ikenet melko hellänä. Myös kaksi reikää oli tullu, jotka paikataan vasta heinäkuussa rv 36 eli saas nähdä miten siinä käy. Kyllä huomaa, että raskaus herkistää limakalvoja ja muuta, mulla ei koskaan aikaisemmin ole ollu hammaskiveä ja ikenetkin vuotaa ihan mukavasti. Ja aikaisemmin reikiäkin on ollu yksi.

Mitäs muuta, no nivuskipu on taas pahentunu. Onneks sitä ei edelleenkään ole kuin oikealla puolella, kävely on melkosta vaappumista. Uutena tuntemuksena on tullut kummallinen tunne istuessa häntäluussa, oliskohan sekin liitoksissa selkään tai lantioon. Nyt sitä on oppinut arvostamaan niinkin yksinkertaista asiaa, kuin liikkuminen ilman mitään kipua. Olisi tosi kiva käydä lenkkeilemässä enemmänkin, mut toistaiseksi ei pysty.

Biliga ja poikanen 31+0
 
Hei!

Sappivaivoista täällä on ollut puhetta ja juuri samanlaisia vaivoja mulla on ollut jo vuosikausia. Litalgin resepti odottaa nytkin kaapissa. Pitää nyt vielä muistaa kysyä neuvolalääkärin virallista mielipidettä, voinko sitä käyttää tarvittaessa. Ilmeisesti muille ainakin sen käyttö ollut luvallista raskaudesta huolimatta.

Mandalay: Ota ihmeessa sairaslomaa! täällä samat mietinnät päällä. Nää liitoskivut on kyllä kauheita ja juurikin paikallaan olo niitä varsinkin pahentaa, toinen mikä alkaa olla yhtä tuskaa on tuo töissä olo kun joutuu paljon kyykkiä kun auttaa vanhuksia pukemaan, peseytymään ym. Meillä ihan erilaiset työt, mutta siltikin alkaa olla oma jaksaminen koetuksella. Mun pitäis neuvolaan kans soittaa, mutta jotenkin se on niin vaikeaa. Periaatteessa pärjää jos sais olla pienessä liikkeessä koko ajan ilman mitään kyykistelyjä. Mulla meinaa pettää tuo vasen puoli kokonaan. Taka ja sisäreisi menee jumiin ja jää tunne, että nyt lähtee lonkka paikaltaan. Sitten tuo häpyluu ja nivuset on taas oma juttunsa. Jos kävelet vähänkin liikaa, alkaa polte, särky ja vihlominen. Ikinä aikaisemmissa raskauksissa ei ole tällasta ollut, mutta ennen on ollut erilainen työkin.

Sukkapuikko tuntemukset: Aika ajoin tuntuu emättimen perällä sellaista tuikkimista ja luulen, että kyseessä on juuri nää sukkapuikko tuntemukset. Ainakaan vielä ei ole mitään kohdun suulla tehnyt.

Synnytys: esikoisen synytyksen haluan käydä läpi jossain vaiheessa kätilön kanssa, piti siitäkin lääkäri neuvolassa mainita, mutta unohdin niinkuin monta muutakin asiaa. Ponnistin esikoista harjoitus ponnistuksineen kaksi tuntia, hartiat jäi vielä kiinni loppu viimein, toinen kätilö painoi loppujen lopuksi mahanpäältä. Nykyään on alkanut näkyä ongelmia pojan hahmotuksessa/kehon hallinnassa ym ja lähete lähtee lasten neurologille toiminta terapeutilta. Tämän vuoksi on alkanut vaivaamaan tuleva synnytys. Ihan normaalisti on kuitenkin kehittynyt, mutta tarvitsee joissain asioissa pientä hiontaa ja ohjausta. Mies tulee tähänkin synnytykseen mukaan ja jos ei jostain ihmeen syystä pääse niin sitten pyydän oman äidin mukaan. Se tulisi heti jos pyytäisin. :)

(.) Masu kasvaa ja voimat vähenee. Nyt on onneksi kaksi vapaata. Esikoinen aloitti aamulla oksennus taudin ja jatkaa edelleen. Oli jo monta tuntia taukoa, mutta äsken täräytti sopivasti sohvalle. Että eikun sohvapatjan pesuun seuraavaksi.

Leo81 rv 26+6
 
Eea
Itkuhälyttiminä meillä on Philipsin perusmalli. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä ja toimineet talvellakin mainiosti.

Mies pettyisi kovasti jos en haluaisi häntä synnytykseen tai ei jostain muusta syystä pääsisi. Esikoisen synnytyksessä oli korvaamaton tuki, koska se kesti niiiiiin kauan. Hän on kuitenkin ainoa ihminen joka tuntee miut tarpeeksi hyvin, että pystyy tukemaan kivun hetkellä.

Eea & Urkki 27+4
 
Kiitos vastauksista vauva-10, kirppiina ja Leo81! Taidan vielä kokeilla soittaa neuvolaan, ei vastannut tuossa aiemmin. Tämä päivä on siis mennyt tässä töissä istuessa, mutta ehkä sitä voisi huomenna harkita uudemman kerran.. Terveydenhoitajaystävä sanoi että raskaanaoleville vaikeimmat työt on raskaat siivous- ja hoitotyöt, sekä toimistotyö eli istuminen. Nyt supistaa jonkun verran istuessa ja sitten ku tästä nousee ja lähtee liikkeelle.. Harmittaa. Työmotivaation olen saanut takaisin alkukevään väsymyksen jäljiltä ja olis kiva tehä työtä.

No, pitää ajatella vauvaa, niin ehkä saan itseni sitä sairaslomaa pyytämään..

-Mandalay
 
Nonni, perjantaina sitte töitä seuraavan kerran. Harmittaa, mutta pitää kasvaa siitä tunteesta yli ja koittaa hoitaa itsensä hyvinvoivaksi tässä ajassa.

Biliga: Mulla on juurikin vastaavia tuntemuksia. Olenkin sanonut miehelleni jo rv 20 lähtien että muistuta minua sitten synnytyksen jälkeen, ku löhöän sohvalla lenkin sijasta, että mie oikeasti tykkään kävellä (varsinkin rivakasti). Hitto että tää liikkumisen vaikeus nyt tympii!

Miten sitä sais itsensä piristymään? Ahdistaa tää vaikeus.

-Mandalay taas
 
Mandalay: hyvä päätös! Täällä toinen toimistotyöläinen, joka sai saikkua viime viikoksi. Harmitti ensin, mutta työterveyslääkäri oli kyllä oikeassa siinä, ettei itseä kannata töitten takia piippuun ajaa. Tälläkin viikolla aion olla muutaman päivän kotona. Onneksi on mukava esimies, joka osaa suhtautua asioihin hyvin, vaikka molemmat tietävät, että kiire painaa päälle ja hommat kasautuu.

- Merituuli
 
Raitapaitanen - Ei tietystikkään haittaa, ja eihän mullekkaan ole oikeasti tullut kun vasta 6-7kg painoa, joten en edes tiedä miksi asiasta stressaan, kai sitä vaan pitää jostain stressata! ;)

Kirppiina - Niinkun sanoinkin, niin itse ainakin suosittelen sitä itkuhälytintä! :)

Tänään taas oltu lähes 8h liikenteessä, pyörällä ja kävellen. Niin voin kertoa että kyllä jomottaa alamahaa nyt! Ei nyt varsinaisesti supista mutta jomottaa.. Ei varmaan pitäis enään niin paljon rehkiä, mutta minkäs teet kun miehellä on auto töissä ja itse pitää päästä myös joka paikkaan!
 
Heips! Mandalay ja Biliga täällä kanssa masentavat fiilikset ku enimmäkseen olo tuntuu kömpelöltä ja kivut on yleensä aina virtsarakon tuntumassa (kuin rakko olisi täynnä) kun meinaa käppäillä koirien kanssa lenkkiä! Ja jostain syystä lenkkeily aiheuttaa myös pientä supistelua. Uinti sen sijaan sopii mulle tosi hyvin ja sitä olen harrastanut kerran viikkoon vielä. Mut päivittäinen ulkoilu olisi niin ihanaa itselle ja koirille myös!

synnytys mies on ihan innoissaan tulossa mukaan, enkä sitä aio häneltä estää. Ensimmäistä ollaan tosiaan saamassa ja kummallakaan ei siis vielä ole mitään kauhukuvia siitä tilanteesta. Mies on muutenkin niin ihanan osallistuva kaikkeeen, nytkin illat hoitaa mun puutarhahommat ku en itse enää jaksa kauheasti könytä ja rehkiä...

sormukset on vieläkin sormessa, mulla on muutenkin aina ollut tapana ottaa ne pois yöksi mut silti ne nykyäänkin vielä aina aamuisin menee takaisin...

sairaalakassi mulle se varmaan tulee ajankohtaiseksi vasta ku jussilta ku lomalle jään, en siis ole miettinyt mitään liittyen synnytykseen ja sairaalaan muuta kuin sen ihanan ajatuksen tuossa sain päähäni tänään että vaikka menisi 2 vk yli niin silti enää 3 kk! Toivottavasti kaikki menee siis hyvin ja pääsen tästä vatsasta eroon ja saan ihanan lapsukaiseni käsivarsilleni mahdollisimman pian :heart:

vauvan vaatteet siis aion varmaan pestä myös vasta sitten ku lomille jään...

painosta ja siis lähinnä vatsan kasvusta on meinannu alkaa mullekin jo stressiä pukkaamaan viime aikoina, tunnen itseni niin kömpelöksi valaaksi! Olen aina ollut normaalipainon rajoilla ja harrastanut liikuntaa ja tansseja useita tunteja viikossa niin varmaan se saa sit mielen matalaksi kun kaikki jäänyt tänä keväänä tauolle... mä en sit varmaankaan ole se nainen joka nauttii täysin rinnoin raskausajasta! mulla kun varmaan juurikin se legendaarinen poikavatsa eli ihan hirveä luonnoton ilmapallo tossa edessä ja sivuille ei juurikaan ole levinnyt!

ummetus onko muilla näillä viime viikoilla pahentunut? mikä avuksi apteekkivalmisteista? mulla siis vasta muutaman viikon ollut pahempi tuo vaiva ja vaikka mitä söis niin ei tunnu apua olevan joten kai se on vaan sinne apteekkiin marssittava prkl:mad:

vauvan asennosta viime aikoina hän useasti työntää takapuolensa oletettavasti kohti oikeaa kylkiluutani. Siinä asennossa tuntuu viihtyvän. Joku "kova" pallukka siinä siis on ja oletan että se ei ole pää koska alhaalla tuntuu usein hikka joten olisiko siis pää sitten siellä alhaalla?? kuulostaa hölmöltä mun arvailut mut ehkä joku tajusi mitä tarkoitan...:) nivusissa tuntuu tosi usein kutittelua joten olettaisin että kädet olisi sitten siinä paikkeilla... mut enimmäkseen vauva tuntuu olevan tuossa samassa asennossa.

Jos alkais kattoo telkkua loppuillaksi!

Minttu ja PikkuJ 29+3
 
Synnytykseen mies ehdottomasti mukaan. Muita en huoli ja ilman en suostu olemaan. Eilen vuodatin tosin kaikkia mun huolia siitä kuinka mä kaiken muun lisäks pelkään, ettei se osaa olla mun tukena siellä. Hieroo väärin, ei tajuu eikä usko kuinka mua sattuu, muistelee vielä 10 vuoden päästä jotain mun tiuskasemaa asiaa, jne. :headwall: No, tulipahan ainakin sanottua noita asioita, kun ne kerta huolettaa.. Ehkä se tästä.

Vauvan tavaroista, stressaan ihan sikana ku kaikki ei oo valmiina. Meillä käytännössä ei oo mitään valmiina, tavarat tulee joskus tällä viikolla, kunhan mies saa ne tuotua töistä. Ongelma koko hommassa on se, että huone on vielä täynnä appivanhempien vanhoja huonekaluja (mm. 3!! ylimääräistä kirjoituspöytää, aikuisten sänky), jotka lähtee sieltä vasta "joskus". Ei siis vielä mahu tekemään mitään. Argh. Miks, oi miks mun pitää stressata tällasesta, vaikka oikeesti aikaa vielä on reilusti??

Sukkapuikkovihlasuja en oo bongannu, mutta taisin tuntea ekan supistuksen. Tai ainakin luulen niin. Ei sattunu, mutta tuli sellanen piukka tunne mahaan. On tää niin ihmeellistä. :LOL:


u & Liipukka 28+5
 

Yhteistyössä