TAMMIKUUN TOIVOT tammikuussa

MrsO: Onnittelut pikkuprinsessasta. :flower: Ihana kuulla että kaikki meni hyvin, vaikka neiti ei aamuun asti sisällä pysynytkään ja vaikka aiemmin on ollu huonoja kokemuksia. :hug:

JiiMi: Mä oon kans kattellu tota riippumattoa, mutta kun meillä on toimiva matkasänky ja pinnasänky ja vaikka vallan mitä niin olis meille täysin ylimääräinen. En sano et olis turha, kun olishan toi ihana, mutta kun korvaaviakin vaihtoehtoja on jo olemassa, niin meillä ei riippumattoon enää sit sijoiteta.

ON: Kävin tuossa joutessani sairaalakassia taas läpi ja piti sit ottaa vauvan kotiutumisvaatteiksi toinen vaihtoehto sisävaatekokonaisuudesta. Oli niin ihania nuo bodyt ja pöksyt mitä tuli eilen H&M:ltä. *hymytys* Muutenkin tuntuu että kun ei enää muuta keksi niin siirtelee vauvan tavaroita edes takaisin ja silleen.. Pitäisi mun kyllä oikeesti vielä pestä sitterin päällynen (käsipesu :headwall: ) ja sit ois noita kangasleluja jotka kaipais pesua. Mietityttää vaan et mitkä kaikki kangaslelut kestäis pesun pesukoneessa ja riittäiskö et pesis käsipesuohjelmalla vai onkohan sekin liian rankka niille leluille.

Hmm. Jos vaikka tänään tutkis sit näitä asioita. Ei nimittäin huvittais yhtään pestä niitä kaikkia käsin, mutta en myöskään halua tietentahtoen rikkoo leluja. Eli nyt siis syömään ja sit tutkimaan leluja. Ja jos sitä sit samalla kertaa ottais itseään niskasta kiinni ja oikeesti pesis sen sitterin. Palataan.

BTW täällä on todellakin hiljaista nykyään, kuinkahan paljon vauvapuolen pinossa on kiinniluettavaa, kun joskus sille puolelle pääsee siirtymään?!


tulia & viljami 40+1
 
ONNITTELUT taas uusille vauvautuneille!!! :flower: :heart:

Teille odottajille vielä extra paljon tsemppiä ja onnea matkaan!!! :hug: Toivottavasti pian kaikki tammimasut saavat nyytin kotiin :heart:

Hassua et nyt on odotus ohi taas kerran...justiinhan vasta tänne pinoon itteni tungin :eek:
nyt on 9kk ohi ja vauva maailmassa :heart: On nuo vauvat vaan niin ihania et mulla aika menee pelkästään ton nukkuvan ukon tuijottelemisessa!! sitä tuijottelis kaiken aikaa jos vaan ehtis :D

tuosta vauvapinosta puheen ollen....mä oon kovaa kyytiä yrittänyt kiriä kiinni sielä juttuihin,mut ei aika taho riittää koneella istuskeluun :/ mut jospa täs pikkuhiiljaa pääsee juttuihin mukaan ;)

nyt ei muutaku jaksuja kaikille viimesille päiville isomahaisena :hug:

mmamaa & poitsu 1vk 1pv :heart:
 
Onnittelut Tankille ja Mrs O:lle! Täällä ollaan vähän ristiriitaisissa tuntemuksissa. Illalla oli jonkin verran supistuksia, hirvee meininki mahassa, ja aika paljon menkkamaista kipua vatsalla. Yöllä heräilin monen monta kertaa ja selkää juili. Aamulla sitten hulahti ilmeisesti verinen limatulppa pönttöön (oli aika iso köntti, joten tais tulla kerralla...) ja jonkin verran supisteli, mutta vaan noin tunnin ajan. Kuvotusta ja väsymystä oli myös kuvioissa. Ja nyt ei sitte mitään. Paitsi karsee nälkä koko ajan! |O

Noh, ootellaan rauhassa ja jatketaan touhuumista entiseen malliin. Hetken jo mietin, että voiko tosiaan ruveta tulemaan just laskettuna...

En oo edes uskaltanu käydä kurkkimassa kuinka paljon tekstiä vauvapuolella jo on. Pakko yrittää pysytellä näissä isomahakuvioissa, ettei tuska iske. Vaikka hiljaistahan täällä tosiaan on, Lilli ja alienkin taisivat tosiaan hävitä ponnailemaan. Kiitoksia mmamaalle jaksamistoivotuksista!

Vetku ja päättämätön asukki 40+0
 
Chamorphis
Mrs. O onnittelut vauvasta! :flower:
tulia ja JiMii tiedän tunteen tosta, et kaikki mahdollinen pyörii mielessä. Mulla kans liitoskivut välillä niin kovia et liikkuminen tosi vaikeeta... Henkisesti kyllä kans yllättävän kovilla. En olis ikinä uskonu miten koville tää yliaikaisuus ottaa. Viime yö meni taas valvoes, kun alkuyöstä alko supistelu. Sitten ne siitä taas rupes hiipumaan ja mä taas petyin kovasti ja rupesin siinä sitten itsekseni itkee tihuuttaan oman kroppani saamattomuutta sun muuta. :'( :( Nyt on onneksi taas vähän parempi mieli kun sain nukuttua aamupäivästä.
Huomenna olis yliaikaiskontrolli. Sain sen jo huomiseksi kun selkä ruvennu kipeytyyn ja en tiiä johtuuko se lähestyvästä synnytyksestä vai mun munuaisista. Niissä kun on vikaa... Ainakin tuun vähän viisaammaksi. Voi olla et joudun jäämään sisälle ja yrittävät käynnistää tai sitten joudun kotiin takas ja ootetaan vielä et käynnistyis itestään... Ei vaan kivaa, kun munuaiset käy jo ylikierroksilla valmiiksi, et jos joutuu oottaan vielä ens viikkoon ennen ku mitään käynnistystä tapahtuu.. :kieh:
Mut tsemppiä muillekkin yliaikaisille ja supistuksia kaikille niitä tarvitseville! :hug:

Chamorphis ja Nasu 41+1
 
Päivää!

Tulin pikaisesti ilmoittamaan, että meille syntyi terve poika 23.1. klo 15.39. Strategiset mitat 3.48 kg, 51 cm ja 34 cm. Koko perhe oidaan hyvin, mutta kiirettä pitää.

Onnittlut kaikille vauvan saaneille :heart: :flower:

Tulen kirjoittelemaan lisää ja luen teidän tekstit paremmalla ajalla.

Andie ja Luumu 5vrk
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille!! :heart: :heart:

Ihanaa kuulla että kaikilla on mennyt hyvin! Täällä ei mitään kummempaa, huomenna olis laskettu... Ja vaikka neuvolassa maanantaina oltiin kaikki kovasti sitä mieltä että tällä viikolla tää syntys, niin on ruvennu epätoivo hiipimään mielen perukoille. Ajatelkaa että jo tässä vaiheessa!!!! :'( No, ehkä se tästä vielä iloksi muuttuu!!

Täällä liitoskivut kanssa vaivaa, ei onneks niin pahoina ettei kävelemään pääsis! Musta tuntuu että eilen illalla tuli kaks supistusta, olin aamulla ihan pettyny kun ei yöllä mitään tapahtunukkaan..
No juu anteeksi valittaminen! yritetään me muutamat rassut vielä tsempitellä täällä!! :)

monna & nappula 39+6
 
Tulen nopeasti kertomaan että meille syntyi 23.1.09 klo 15.37 :heart: pikkuprinsessa :heart: Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin, vaikka sektiolla syntyikin! Kerron teille lisää sitten kun kerkiän... ;) Prinsessan mitat 3510g, 50cm, 35,5cm. Raskausviikot oli siis 39+2. Tänään tultiin kotiin ja nyt pitää opetella arki vauvan kanssa... :heart:

:heart: Enkelitytön äiti ja pikkuprinsessa 5pvä :heart:
 
JiiMi mulla on just tuo riippukehto lainassa kaverilta, mutta ilman tuota puurunkoa. Meillä se roikkuu olohuoneen katossa ja se on kyllä aivan ihana!!! Kamun poikakin nukkui siinä päikkäreitä aina 16 kg saakka..

Mrs O tuli kyllä kyyneleet silmiin, kun olin niin onnellinen sinun hyvin onnistuneesta synnytyksestä.. Onnea :flower:

ONNEA myös tuhannesti muille nyyttinsä saaneille :heart:

...täällä kävi ihania vauveli vieraita piristämässä harmaantuneita ajatuksiani!!! 29 päivää vanhaa poikavauvaa kun sain hoitaa :D saattelin sitten vieraani koirien kans ja käveltiin takas kotiin joen jäätä pitkin.. nyt on syöty ja Avara Luonto näyttää liskojen synnytyksiä.. nyyhkin melkein onnesta niidenkin puolesta :LOL:

 
meille syntyi 23.01 kello 6:54 poika. mitat 54cm, 4190g, pipo 35. pääsimme tänään kotiin.nopasti sanon vaan, että synnytys venyi ja venyi, ponnistusvaihe kesti 1,5 tunti ilman että olis mitään tapahtunut ja niin ma sitten joutuin sektion. lopputulos oli kyllä vaivan arvoinen :heart:
 
Paljon onnea vauvan saaneille! ihania uutisia!

meitä odottajia ei taida tässä pinossa enää kovin montaa olla että eiköhän se meidänkin vuoro pian tule.. (huokaus!)
mulla treffit aamupäivällä siskon kanssa, mennään afrikka valokuvanäyttelyyn ja lounaalle eli ei valittamista :) eilen leivoin ristiäisiä varten mokkapaloja pakastimeen, tänään iltapäivällä voisin tehdä täytekakkupohjat. meillä ristiäiset järjestetään mun vanhimmalla siskolla (meidän asuntoon ei mahdu) joten vien noita leipomuksia sit sinne pakastimeen. tänne ei enää mahdu ja täällä on suurempi vaara että kato käy :)

tänään olisi myös hyvä päivä lähteä synnyttämään! sopisi mulle! olin kyllä niin asennoitunut että kun laskettuaikakin on tammikuulla että vauvakin tammikuussa syntyisi mutta aika uhkaavasti toi helmikuu alkaa läheneen..

mukavaa päivää kaikille!

minea 40+6
 
Onnittelut Andie, Enkelitytön äiti ja Sirts!

Juu, ei ole montaa ei. Tänään oli taas aamusta neuvola, ja nyt viimein terkka totesi, ettei taida saada päätä enää liikkumaan. Kaikki muuten tosi jees, mutta painoa oli tullu viikossa yli kilo! Turvotusta ilmeisesti, sitä ei aiemmin juurikaan ole ollut, mutta nyt hyvä että saa kengät jalkaan...

Ärsyttää, kun tuolta alhaalta tuntuu hulahtelevan aina silloin tällöin jotain, mutta ei kunnolla. Ihan väritöntä se mikälie on, mutta kun sitä ei tule tarpeeksi. Soittelin jo Jorviinkin, ja sanoivat, että lapsivedestä pitäisi tulla side kunnolla märäksi, mutta saa toki käydä testauttamassa, jos haluaa. Ei vaan millään huvittais tehdä turhaa reissua. Neuvolassa ois ollu helppo testata, mutta niillä ei kuulemma ole niitä testejä siellä. Supisteleekin melko säännöllisesti, ja särkee selkää ja alavatsaa, mutta kun ei satu juurikaan. Yöllä en edes huomannu että olis supistanu, vaikka päivällä supistaa vähän väliä. Hö sanon minä! Kiva tietysti että jotain tapahtuu, mutta tää epävarmuus on jotenkin niin hermoja raastavaa. No, josko ne supparit tästä kovenis, niin ei tarttis arpoa. Hassua toivoa kipua... Ja sori tää omanapainen tilitys...

Täytyy taas lähtee touhuu jotain, ettei pää hajoo. Hauskaa päivää ja kunnollisia oireita muille yhdessä kasassa oleville!

Vetku ja heikosti oireileva maha 40+1
 
Andie, Enkelitytön äiti ja sirts onnittelut vauvoista!! :flower:

ON: Tosi tosi hyvin nukuttu yö takana ja silti väsyttää. Ja herranjees kohta on jo helmikuu! Ei tää tuu varmaan ikinä täältä ulos. Vieläköhän ehtis tälle kuulle vai tahtoko se ehdoin tahdoin helmikuulle?!

Neuvolakin oli tänään. Vauvan pää ei heilu enää vähääkään ja sf mittakin oli puoli senttiä pienempi kuin viime viikolla, kuulemma lapsivesi tuntuu hieman vähentyneen. Verenpaineet kunnossa ja pissa puhdas, vauvalla reipas syke. Ja äidille tullut painoa viikossa kilo! Niin ja neuvolantätikin huomasi että äidillä alkaa olla vaivaa jos jotakin.. Kyseli onko supistellut kun äiti niin huokailee. Tänään teki lähetteen yliaikaiskontrolliin ja lupasi kirjata lähetteeseen myös tiedon äidin monenmoisista vaivoista ja oman havaintonsa vähenneestä vedestä. Niin kun supistuksia alkaa olla joka ilta, mutta eivät ne kuitenkaan ole niitä oikeita tai sit ainakin tulevat niin harvakseltaan tai vaan pienen hetken, etteivät aiheuta jatkotoimenpiteitä.

Säikähtäisiköhän vauva käynnistelystä puhumista sen verran että älyäisi jo tulla. Vai täytyykö sitä alistua siihen ettei kroppa enää muista miten synnytys käynnistetään ja totutella ajatukseen että tämä vauva ei tule ilman käynnistysapuja?!

Alkaa jo olla ikävä isoja lapsia, kun ovat olleet mummolassa sunnuntai-illasta asti. Vieläköhän anoppi meinaa pitää lapsia luonaan. Tulisisivatkohan nuo kylään kotiin jos pyytäisi. Mummun kanssa. Sen verta että mummu ehtii hörpätä kahvit ja äiti vaihtaa kuulumiset lasten kanssa ja saada pari halia. Sitten lapset voisivat mennä taas mummun kanssa mummolaan hoidettaviksi. Äiti alkaa olla niin väsynyt ettei lasten hoidosta juuri mitään taitaisi tulla, paitsi tietty jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Mutta ikävä on jo sen verran että tahtoisi edes hetken viettää lasten kanssa ja varastaa muutaman halin, ehkä jopa pusunkin.

No tää mamma painuu nyt saalistamaan päiväruokaa ja sit päikkäreille. Kuinka sitä voikaan olla näin poikki, vaikka mitään ei ole tarvinnut tehdä ja untakin on saanut kerrankin kunnolla?!


tulia & viljami 40+2 (enintään 12 päivää enää!!)
 
Huomenta, täällä herätty just mutta yö kyllä valvottu, sopisteli sen verran että en saanut nukuttua. Välillä tosin kun olin vajonnut horrokseen ja heräsin siihen, niin olin varma että olen nähnyt unta.. No muutama laimea suppari sitä on nyt tullut valveillakin joten ei se varmaan ihan toive unta ollut. Ja loppu kertomus melkein sanasta sanaan sama kun vetkunkin, limaa ja suppari toiveita... TAHTOO JO VAUVAN.

Mun kanssa pitäs lähtee neuvolaan vaappumaan, se juurikaan kun ei enää huvita, hypätä vaaálle ja sanoa käsipäivää, tosin se meidän neuvolan tätä on ihan mega ihana, niin ainakin vähän huvittaa mennä juttelee sen kanssa.

Ihanaa kun on muitakin, samassa tilanteessa olevia, niin voi vinkua ja kiukutella tänne =)

JiiMi & Jantteri 40+4
 
Kaikille onnittelut vauvoista!!!!!!!

Mä olen vauvan syntymän jälkeen ollut aika visusti poissa netista. Ihan vain siksi, että mies oli isyyslomalla sen 3 viikkoa ja on tuntunut, että on vaan yksinkertaisesti ollut niin paljon kaikenlaista muuta touhuttavaa.

Muutaman kirjoituksen olen nyt tuonne vauva-puolelle liattanut. Mies lähti eilen takas töihin. On tää vaan harjoittelua olla taas vauvan kanssa ja elää vauvntahtisesti =) =)

Synnytyksestä nopeesti sen verran, että:

Sillain maanantaina 5.1 huomasin aamuyöstä, että lapsi vesiä oli jonkun verran tullut. Supisteluja oli ihan säännöllisesti. n. 2-3 supistusta kymmenessä minuutissa. Olivat kivuliaita, mutta jotenkin tuntui, että niihin ei tullut lisää vauhtia. No, lapsivettä tuli sitten kaiken aamua... sellainen desi kerrallaan... useita kertoja... Soitin synnärille ja ne sanoi, että jos puoleen päivään mennessä tulisin. Lähettiin sit siinä ja oltiin ehkä 10.30-11 siä paikalla...

Normaalia touhua sitten... KTG-käyrää ja tutkimuksia... Ottivat streptokokki-näytteen ja antoivat särkylääkettä mulle niihin mun kylkikipuihin (kerroinkin niistä kylkiluiden napsahtamisista aivastusten ja yskimisen vuoksi). Lapsiveteni oli vihertävää... Supistukset lähti jotenkin "höllääntyyn", niit tuli iltapäiväl enää 1-2 kymmenessä minuutissa... Päättivät sitten, että käynnistävät uudelleen vielä iltapäivällä, kun lapsivesikin oli vihertävää. laittoivat tipan puol viideltä. Sain samalla iv-antibiootin mahdollista streptokokkia varten.

Synnytys laskettiin uudelleen alkaneeksi klo 17.30, kun supparit palanneet entisilleen. Otin ilokaasua, mutta sitten tuossa joskus kahdeksan aikaan halusin kipulääkettä. Sain paraservikaalin ja se oli KAMALA!!! Tuntui, että kivut vain yltyi. Sit halusin jotain muuta. Laittoivat Epiduraalin klo 20.30, kun eivät olleet varmoja oisko spinaalin teho riittänyt. Se oli ihana!! Myös kylkikivut katosivat. Kymmeneltä sanoin, että tuntuu, että tarve olis ponnistaa. Kohdunsuunreuna oli vielä jotenkin edessä, niin, että suu oli auki n. 8,5-9cm, mutta kätilö sitten avitti sitä hiukan ja sanoi, että antaa tulla. Tyttö syntyi siis klo 22.09. Eli kaikenkaikkiaa synnytys kesti 4h39min, joista 9min se ponnistus. Jälkeiset tuli 11 min kuluttua. Tytön mitat olenkin kertonut jo aiemmin...

Kotiin päästiin keskiviikkoaamupäivänä, kun tyttö oli 36h ja lääkäri saattoi hänet tarkistaa. Perjantaina soitti kätilö osastolta ja kertoi streptokokkivastaukseni olleen positiivinen, joten nyt tyttöä sitten itse tulee seurata se pari kuukautta sillai, että jos kuumetta tms, niin soitetaan sairaalaan, eikä terkkariin.

Kotona on mennyt mukavasti. Tyttö nukkuu vaihtelevasti. Parhaimmillaan sellaista reilua kuutta tuntia yöllä putkeen. Toisinaan reilusti vähemmän. Nyt kun on jo ulos päässyt päikkäreille, tulee nukkuneeksi sellaisia 3-4 tunnin unia vaunuissa. Mutta esim. eilen jäi 2,5 ja 2 tuntiin....

Oma olo on ihan jees. Mulle tehtiin episiotomia, se "parani" n. 2,5 viikossa. Ekan viikon jälkeen oli jo ihan ok. Kilot haihtuvat pikkuhiljaa, oisko joku 11kg nyt lähtenyt.

Tavataan vauvapuolella nyt sitten useammin... toki täälläkin käyn katsastelemassa miten loput jakautuvat =)

Ihanaa loppuodotusta kaikille jakautumattomille ja ihanaa vauvan tuoksuista vauva-arkea kaikille jakautuneille.

rakuuna ja tyttö 3vko 3pv
 
Onnittelut kaikille vauvaantuneille

Neuvolakuulumiset tältä päivältä:
rv 40+1
painoa +1100g/vko
rr 114/75
pissat puhdas
sf 35
tarjonta rt
ss 135
liikkeet +

Laittoivat tänää sitten lähetteen synnärille et kattovat vauvan kasvun kun sf mitta pysynyt 4 nla kertaa nyt tuossa samassa. Ja sanoi että jospa avittaisvat sitten synnytyksen käyntiin jos en ennen sitä synnytä.

Viikon verran öisin herännyt kipeisiin supistuksiin mutta loppuneet sitten parin tunnin päästä. Nla täti sanoikin tänään että seuraavaks ku alkaa kipeet supparit ni mene tarjoamaan itteäs sinne jos siellä onkin jo paikat hyvin valmiina niin voivat ottaa sinne kun viikkoja jo tuon verran.

Mutta odotellaan taas jospa se sieltä ulostautuis lähipäivinä. Kakkonen syntyi juuri raskausviikolla 40+1 ja hänenkin aikana oli jo rv 35+jotain ollut sf mitta loppuun asti sama...

matsu83 + asukki 40+1
 
Onnitelut kaikille vaavin saaneille!!! :flower:

Täälläkin edelleen yhdessä osassa ja alan jo olemaan varma, että ens viikolle ainakin mennään :| Välillä on kipeitäkin suppareit mutta niitä tulee vaan muutama ja sit loppuu. Tiistaina oli viiminen neuvola ja tässä kuulumiset:

rv 40+2
painoa +2000g/vko :ashamed:
Turvotus +
rr 130/96
pissat leuk 1+
sf 34,5
tarjonta rt
ss n.130
liikkeet ++

Mua vaan ärsyttää mun neuvolatätisessä se, että tuntuu ettei se tiedä mitään. Ei osaa sanoa onko laskeutunut tai kiinnittynyt. Nyt kyllä totesi, että varmaan on laskeutunut kun SF mitta on 0,5cm pienempi kuin viimeeks. Mun oikea neuvolatäti on äitiyslomalla enkä olekkaan sitä nähnyt kertaakaan, mutta sen edellinen sijainen oli paljon mukavampi ja kertoi enemmän asioista. Nyt on hankalaa saada vastausta mihinkään kun ei toi tiedä sanoo vaan, että soita äitipolille ja kysy sieltä :eek:

Ärsyttää myös se, että olis ihana ilma lähteä kävelylle, mutta sitä ei tule mitään kun pääsen just ja just hakee postit ja sit alkaa lonkat napsahtelemaan niin ettei pysty kävelemään.

Nyt tuli vaan omaa napaa kirjoitettua, mutta kommentoin juttuihin vaikka illemasta jos ehdin.


VauhtiViuhti ja Pikkunen 40+4
 
Kiva tosiaan että täällä on muita samassa tilanteessa kärvisteleviä. Matsu Miten ihmeessä ne tuosta sf-mitasta laittoi lähetteen? Eikai sen nyt enää kuulukaan kasvaa? Mulla on ainakin kanssa pysyny ihan samoissa viimeisen kuukauden, mutta mä ymmärsin sen olevan ihan normaalia... Kiva tietysti että pääset käymään näytillä ja kurkkaavat tilanteen.

VauhtiViuhti Toi on kyllä ärsyttävää. Ei sen puoleen, ei ne Jorvissakaan tuntuneet kovin tietäviltä kun sinne soitin. Ensin sanoi että lapsivettä tulee reilusti kun sitä tulee, ja sitten kun kysyin että eikö voi tulla tiputtelemalla, niin sanoi että voi tosiaan olla vain pieni reikä kalvoissa, josta tiputtelee... Ota tuosta nyt sitten selvää... :eek:

ON: Nyt on välistä tullut vähän kipeämpiä supistuksia, mutta nyt niitä sitten tulee tooosi harvakseltaan. Grrr...

Kävelemään en kanssa taida uskaltaa, kun tää liikkuminen on nyt ihan älyttömän hankalaa. Jos sais miehen houkuteltua ulos mun kanssa vaappumaan, kunhan se töistä kotiutuu. :whistle:
 
vetku joo niin sitä ihmettelin itekkin että miks ne sen lähetteen sitä varten laittaa.. Mulla vaan kakkosen odotusaikana todettiin että lopetti kasvamisen jo jonkin aikaa sit ennenku synty ja istukka oli sen näkönen kun siitä olis puuttunu pala.. mutta mulla ei ainekaan mitään oireita tullut synnytyksen jälkeen tms... kaipa ne nyt epäilevät edelleen.
Ja sit se höpötti jotain siitä kun tää on edelleen "ylhäällä" ettei o kiinnittyny et keikkuu pää ylhäällä ja pitkään ollu jo kivuiliaita suppareita jne että onko se siellä sellasessa asennossa että ei normaalisti synny yms yms...

en tiedä sitten.
 
Onnea vauvaantuneille! :heart: :flower:

Jos nyt rustais siit synnytyksestä kun neitikin näyttää rauhottuneen :)

Eli siis, mulla supisteli sen tiistain koko päivän. Miehen sisko tuli aamulla ja hoiti huushollia ja minä sain levätä. Aina kun vessaanki nousi niin supistelu alkoi, mutta kauan ne rauhottui makaamalla. (koitin siis saada ne loppumaan jotta oltais ehditty siihen käynnistykseen). No, kuuden jälkeen ne supparit ei sit enää rauhottunu lepäämällä, vaan makaaminen vain pahensi niitä!
Miehen sisko sit sano et voitais mennä sen kämpille Ouluun jo valmiiks, et jos se sit alkaakin syntyy niin ei olis pitkä matka. (suppareita tuli siis aivan miten sattuu, ei ollenkaan säännöllisiä ). Sit puoli seiskan aikaan alettiin ukolle soittelee (tiesi tilanteen) et josko se tulis töistä että voidaan mennä. Vaan ukko ei vastannutkaan puhelimeen |O Tunnin verran sille soiteltiin, sit alkoi jo hätä iskee koska supparit paheni niin et sai puhallella hieman niiden aikana! No, vähän ennen kahdeksaa mies sit saatiin kiinni ja se tuli kotiin. Kerättiin kamppeet kasaan (olin pvän aikana pakannu sairaalakassin) ja mentiin. Ajattelin sit matkalla et sama soittaa Oysiin ja kysyä voiko käydä näytillä ja toivottivat tervetulleeks.
Kun oltiin melkein Oulussa niin auto hyytyi :LOL: Tiellä oli paljon lunta joka sit pöllysi niin paljon et auton kone meni jotenki tukkoon. Saatiin se kummiski nopsaa takas tielle :D

Sairaalassa selvis sit et olin edelleen vain sen kaks senttii auki, eli ei muutosta viikkon takaiseen lääkärikäyntiin! Kätilö sit kysy et mennäänkö sinne miehen siskon luo vai jäädäänkö saliin nukkuu ja odottelee, et kun ei kuulema ole ruuhkaa niin voidaan jäädä sinne kun aamulla olis se käynnistys kumminki.
Ensin olin lähdössä pois, mutta kun selvis et mies saisi kans jäädä paikanpäälle niin jäätiin. Olin sen verran peloissani etten halunnu olla yksin!
Noh, minä jäin vaihtaa vaatteita kun ukko meni siirtää autoa oikealle P-paikalle ja kävi samalla syömässä. Ite en uskaltanu mtn syödä koska ajattelin et oksennus tulee kuitenkin!

Kätilö kysyi haluanko peräruiskeen ja otin sen kyllä mieluusti vastaan, kivempi se on entä p***taa siihen pöydälle! Kello oli jo 23 siinä vaiheessa.
Aiemmin otettiin käyrää aika kauan, melkein tunti. Supistukset oli aika laimeita sillon!
No, pöntöllä istuskellessa muistin kun joku oli sanonu täällä siitä peräruiskeen vaikutuksesta supistuksiin!! Minä kun edelleen olisin halunnu vasta aamulla alkaa synnyttää... Ei paljon panikointi auttanu, vaan supparit alkoi olee kovia ja ne rupes tulee kolmen minuutin välein!!

Pääsin saliin ja mieskin tuli hetimmiten paikalle. Odottelin kätilöä, että millainen tapaus sieltä tällä kertaa tulee...
Kätilö tuli ja istui sängylle ja alkoi kysellä multa pelkopolikäynneistä ja kivunlievitys asioista, ja oli mitä ilmeisemmin perehtyny mun papereihin oikein kunnolla!!
Heti tuli sellanen tunne et hei, tää saattaa onnistuakin!

Kun olin kertonu kaikki valmiiks niin kätilö kertoi oman suunnitelmansa miten edetään. Ensin laitettais tippa, jotta sitei tarvis sit kaiken muun keskellä alkaa ähräämään. Niin se otti ja laitto tipan, ja mua nauratti! Eka kertaa mulla oli tippa kädessä :D
Kätilö kävi mutkan muualla, ja tuli takas sanoo et aletaan tiputtaa mulle antibioottia, koska mulla oli streptokokki kolmella plussalla ja koneella oli lääkärin määräys lääkitä se!! Mies oli vessassa ja kuuli vain mun reaktion kun huusin et täh!! Kätilö meni hakee lääkettä ja minä purskahdin itkuun! Hätä siinä iski! Mies tuli ja kysy mikä on ja selitin kans hänelle sen. Ukko kuitenkin sai mut rauhotettuu nopsaa. Lääke laitettiin tippumaan, siin ei kauaa menny, n.30min.
Mulle iski aiemmin jo pelko ettei me saadakaan vauvaa kotiin, että menetetään se kuitenkin, ja kun sit tuli se streptokokki tieto niin kaikki mitä tuttemui alussa kertoi tuli mieleen! Säikähdin hiiteen!

Sitten vain annettiin supistusten tulla, ja olihan ne kipeitä |O Kätilö monesti kysy aletaanko miettii jotain kivun lievitystä ja minä kiltisti kieltäydyin niistä koska halusin sen spinaalin :D Sitten sain lämpöpakkauksia yhden selkään ja toisen alamahalle. Ne auttoi ihan kivasti.

Avautuminen oli hidasta, niinkun aina ennenkin! Vauhti kiihtyy vasta kun kalvot pukaistaan!
Kahden aikaan kätilö taas kyseli josko jotain vois alkaa miettii lievitykseksi, ja mies siinä vierellä oli kans samaa mieltä. Kätilö ehdotti kohdunkaulapuudutetta mutta minä epäröin. Esikoisen kans se autto aikanaan ihan mukavasti, kakkosen kans ei ollenkaan!
Kysyin millanen lääkäri sen laittaa, onko paikalla joku joka osaa laittaa sen. Kätilö kehui lääkäriä joka sen tulis laittaa että se jos joku osaa sen puudutteen laittaa. Ja koska kivut oli siinä vaiheessa jo niin pahat etten enää voinu hengittää supistusten aikana vaan koitin ennemmin pysyä tajuissani niin päätin kokeilla sitä.
Lääkäri oli tosiaan taitava, koska koskaan ennen ei kohdunkaula puudute ole vaikuttanu noin äkäisesti!! Siis supparit hävis aivan tyystin! 1,5h kesti sitä ihanuutta, kunnes ne pikkuhiljaa alkoi palata. Olinkin sit jo sen verran auki et pyydettiin anestesialääkäri paikalle joka laitto sen spinaalin. Ja ahh, sitä spinaalia!! supparit hävis kokonaan, samoin tunto alapäästä joka siis oli tarkoituskin! kalvot puhkaistiin ja sit odoteltiin hetki. Supistusten aikaan alkoi pian työnnättää ja sanoin asiasta kätilölle. Sillai sievästi työnnätti, ei ollenkaan käyny.
Kätilö tutki tilanteen ja sanoin samalla miehelle et onpa jännä kun ei tunne mtn, niin kätilö tokas et "onpa jännä kun mä täällä silittelen vauvan tukkaa" :LOL:
Ei siin muuta ollu ku alkaa ponnistaa! Kätilö varotteli et saattaa kestää ponnistaminen kauemmin kun ei oo tuntoo, sit se taas tsekkas tilanteen ja sano perään "tai sitten ei, tää tulee nyt!"
Kolme isoa ponnistusta ja neljä pientä niin vauva oli ulkona! Eka ponnistin kaks kertaa lujaa, sit sievästi, ja pää tuli. Kätilö sano et nyt on pää ulkona, ja minen meinannu uskoo!! Siis en tuntenu sitä ollenkaan! Taas sit isompi ponnistus ja pieni perään ni koko neiti oli ulkona! Sitten alkoi se kyynelten vuodatus, oli se niin ihana saada se pikkuinen limainen vauva rinnalle!
Ponnistaminen tai vauvan ulos tulo ei sattunu ollenkaan!! Siis ei yhtään!! Ja ekaa kertaa, tunsin kumminki ponnistamisen tarpeen!
Istukka tuli kans hyvin ulos, ei mtn ongelmaa. En revenny tmt, yks pieni haava tuli vaan sekin on niin pieni ettei juuri tunnu!

Miehen kans molemmat ihmeteltiin ja naurettiin kuinka helppo ja ihana synnytys oli! Ei olis paremmin voinu mennä :)

Kätilöllä oli aikaa olla meidn kans, juteltiin kaikennäköistä. Se kans istui sängyllä mun vieressä ja huolehti että saatiin kunnon käyrää tytön sydänäänistä jottei puudutusten saaminen jää niistä kiinni!

Oon vieläkin ihan pilvissä tuon synnytyksen takia :D

Nyt neiti heräs, joten täytyy mennä :)

MrsO & neiti 1,5vrk
 
Ihanan kuuloinen synnytys MrsO:lla. Tosi mukavan oloinen kätilö ollut =)

Mua on nyt vähitellen alkanut toi synnytys mietityttää ja hitusen pelotaakkin. Mutta onneks on sisko jolle purkaa, sillä kun on jo kolme lasta niin kokemusta löytyy.
 
Onnea vauvan saaneille! :heart:

Meille syntyi tyttö 27.1 klo 13.51 painoa 3295g ja pituutta 47cm. Tänään kotiuduttiin, ja ollaan vaan ihasteltu tuota tuhnuttavaa nyyttiä, joka on vienyt kaikkien sydämet :heart:

Synnytys meni loppujen lopuksi niin nopeaa, että en kerennyt saamaan kunnollista kivunlievitystä, mutta kirjoitan stooria myöhemmin. Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus, ehkäpä vielä joskus uudestaan.... :LOL:

Nyt loikoilemaan sohvalle lasten kanssa :wave:
 
Heipparallaa vaan ja taaskin mitä lämpimimmät onnittelut kaikille vauvaantuneille!! :hug: :heart:

Itse täällä vieläkin yhtenä kappaleena. Vähän sellainen olo, et ei tämä kyllä täältä lähiviikkoina ole tulossakaan...
Olemme olleet koko porukka kuumetaudissa, johon kuuluu ihan kamala yskä ja minulle tuli nyt sitten vielä kaikkienaikojen nuha päälle! Ihan kamalaa räkimistä!! :snotty: Kuumetta ei enää kellään, minullakin kävi vain yhtenä päivänä, mutta on tämä olo vielä melkoinen...
Toivon todella, ettei vauva ihan näihin vointeihin päättäisikään syntyä, en tiedä miten selviäisin! Hengittäminen muutenkin raskasta. Mutta joss se nyt sitten päättää tulla, niin eipä siinä taida olla vaihtoehtoja...tää nuha on kamala!!!! :snotty: :snotty: :snotty: :snotty: Ja keuhkoista irtoaa lima niin että tukehtua meinaa, varsinkin yöllä...on ihana yskiä ja aivastella, kun tuntuu et peräkalut repeää!!
Vauva painaa alas ihan hurjasti, taidan yskiä sen pihalle...

Vointeja kaikille pallomahoille!! :hug:

-EC 39+6- (huomenna LA, ei oikeen tajua... :eek: )
 

Yhteistyössä