TAMMIKUUN TOIVOT helmikuussa

EC, sinäkin vielä täällä, toivottavasti saatte auton meno kuntoon, jospa vaikka yöllä tulisi lähtö , kuulostaa varsib lupaavilta nuo supparit, tai niinhän ne aikaisemminkin pettäneet meillä =)

Jaksamisia

JiiMi ja jumppaava maha
 
Voimia ja tsemppiä kaikille vielä mahan kanssa tuskaileville!!!! :hug: Toivottavasti viimeistenkin vuoro koittaa pian.

Onnea kaikille vauvaantuneille!! :flower:

Laitan tänne synnytyskertomuksen sanasta sanaan samanlaisena, kun mitä laitoin tuonne vauvapuolellekin.

Elikäs meille syntyi "pieni" poika 1.2.09 klo 7.56 mitoin 4280g ja 51cm, pipo oli 37,5cm. Synnytys oli nopea ja melko helppo, koetan kirjoittaa tiivistetysti pääkohdat.

3.10 tuli ensimmäinen supistus, pari ensimmäistä tuli 10min välillä, sitten välit alkoivat tihenemään. Neljältä herättelin Aria, että taitaapi tulla lähtö ja että noin puolen tunnin päästä varmaan tarviis mennä. Ja sit painuin syömään kevyttä aamupalaa. Puoli viisi aloin pukea vaatteita päälleni ja sanoin Arille että maksimissaan puoli tuntia ja mennään.

5.10 oltiin autossa menossa ja puoli 6 oltiin ilmottautumassa synnytysvastaanotolle (SVO). SVO:lla käskettiin ensin pissalle ja sieltä tultuani olin 3cm auki ja kätilö kyseli mahdollista painoarviota. Kerroin, että ultrassa vauvan kooksi oli veikkailtu 3,6kg ja että neuvolantäti oli veikkaillu isompaa. Tämän kätilön mukaan ei kuulemma millään ole isompi kuin 3,6kg, tosi siro vauva tulossa. :LOL: Sit otettiin käyrää puolisen tuntia. Kumma homma muuten että äidin ollessa SVO:lla oli isän odotettava käytävässä. Mulla ainakin supisteli sen verta että olisin tarvinnu Arin siihen mua tukemaan. Käyrän ottamisen jälkeen kätilö vaan ilmotti että laittaa mulle peräruiskeen ja laittoikin. Vessassa oli hiukka tukalaa, kun supistukset tuli jo 2-3min välein.

Peräruiskeen jälkeen kätilö sanoi että voidaan siirtyä salille, mutta kysäisi haluaisinko vielä sitä ennen käydä lämpimässä suihkussa. Kieltäydyin suihkusta, sillä halusin mahdollisimman pian salille saamaan jotain kipulääkettä, se siitä luomuna synnyttämisestä. Arillekin vaan naureskelin, että kyllähän tässä jonkun hetken jo luomuna mentiin, nyt otetaan kaikki lääkkeet mitä rahalla saa.. *hymy*

Salilla oltiin 6.20 ja heti aloin hengitellä ilokaasua, joka auttoi hiukan, muttei kuitenkaan riittävästi. 6.40 kätilö tilasi mulle spinaalin, kun olin vaaditut 5cm auki ja jo 6.50 sain sen. Ihanan nopeeta toimintaa. Ehdin jo epäillä etten ehtisi ollenkaan saada sitä, kun nopee synnytys hiukka pelotti. Ehdin sit kuitenkin hyvin nauttia spinaalista, vaikka vaikutus ei kestänytkään kunnollisesti kuin 40min. 7.10 puhkaistiin kalvot, olin auki 6cm. 7.45 alkoi ponnistuttaa ja koska reunoja oli vielä hiukan jäljellä laitettiin mulle oksitosiinia tippumaan. 7.56 syntyi suloinen, tummatukkainen pikkumies. Pisteitä sai sekä 1min että 5min iässä 9, yksi piste meni väristä.

Vauva sai olla kaikessa rauhassa rinnalla reilun tunnin ja sitten mentiin pesuille molemmat. Aamupala syötyämme siirryttiin sitten osastolle, jossa jouduttiin alkuun käytäväpaikalle. Vajaan vuorokauden vauva ehti mulla olla vierihoidossa, kun sitten jouduttiin siirtymään lasten teholle. Illasta oli jo vauvan lämpöä seurailtiin ja yöllä neljän paikkeilla otettiin verikokeita.. Viideltä tultiin taas mittaamaan lämpöä, crp oli kuulemma ollu 20, kun normaali arvo on alle 10. Lämpö oli edelleen koholla, joten hoitaja kävi soittamassa lääkärille ja 5.30 lähdettiin viemään vauvaa teholle.

Teholla lääkäri sitten tutki vauvaa ja ilmoitti että otetaan verikokeita, selkäydinnäyte ja pissanäyte. Kertoi että vauvalla on joku infektio ja nyt koetetaan selvittää että mikä.. Hoitona aloitettiin heti aamusta antibiootti. Lääkäri kuuli myös vauvan sydämestä lievän sivuäänen, joten sen vuoksi vauvasta määrättiin otettavaksi sydänfilmiä sekä keuhkokuvat, mahdollisesti myös sydämestä ultrakuvaa. Tämän jälkeen mulle tylysti vaan sanottiin että voisin mennä omalle osastolleni nukkumaan ja tulla aamupalan jälkeen uudestaan. Vauvan arvioitu hoidon kesto oli tässä vaiheessa 5-7vrk, lääkärin kierrolla 9:ltä hoidon kesto tarkentui 4-5vrk:hon.

Vauvalle siis aloitettiin antibiootta, kahta laajakirjoista antibioottia meni kolmesti päivässä. Missään vaiheessa ei ilmeisesti selvinnyt mikä pöpö siellä infektiota aiheutti. Sydänkäyrä ja ultra olivat kunnossa, mitään sivuääniä ei ensimmäisen tutkimuksen jälkeen enää löydetty. Isommat lapset kävivät katsomassa vauvaa maanantaina. Itse kotiuduin tiistaina, vauva saatiin kotiin perjantaina puolilta päivin.

Oman kotiutumiseni jälkeen kävin sairaalassa mahdollisuuksien mukaan ja koitin kotona pumppailla maitoa vauvalle sairaalaan vietäväksi. Perjantaina sitten vauva tarvitsikin torstaina ja to-pe yönä pumpatut maidot rintamaidon lisäksi, kun rinnoista ei millään tullut niin paljoa maitoa, kun vauva olisi tarvinnut. Vielä perjantai iltana lenkkeilin lähikauppaan hakemaan korviketta sillä välin kun isi kotona antoi pienelle viimeiset pisarat lypsämästäni maidosta.

Nyt vauva tuntuu voivan hyvin, multa ei ihan vielä luonnistu noi yöheräämiset tai luonnistuu, mutta olo on tosi väsyny, kroppa haraa vastaan vaikka vauva heräileekin vaan 3h välein. Eilen korviketta meni kokonaisuudessaan 210ml, tänään on tähän mennessä mennyt 90ml. Toivottavasti jossain vaiheessa maidontuotanto kasvaa vastaamaan vauvan tarpeita, että edes hetkellisesti päästäisiin täysimetykseen. Kovasti toivoisin mahdollisuutta edes yrittää, mutta pääasia että saan edes osittain imettää.

Poika on vallan ihana ja isommat ovat kovin kiinnostuneita hänestä. Päivisin kun vauva ruokailee ovat isommat heti silittelemässä ja pyydettäessä tuovat innoissaan tutin vauvalle. Vielä ei olla pientä aarretta raaskittu laskea sitteriin, sylissä ollaan vielä pidetty.

Mitäs vielä. Ehkä tää romaani riittää hetkeksi.


tulia & "viljami" 8vrk (jos oikein laskin)
 
kiitos tulia synnytyskertomuksesta, hyvä että kaikki on nyt hyvin ja vauvakin on jo kotona!!

EC toivotaan että supistuksissa on tehoa aina synnärille asti!!! Niin, ja että auto toimii :) Kieltämättä hyvää palvelua, ja toivotaan sitäkin ettei flunssaa tullu kun täksi illaksi!!

JiiMi mua jänskättää jo pelkästään se tiistain ya-kontrolli, vaikkei siellä sitä käynnistystä vielä tuukkaan, toivottavasti sulla huomenna menee kaikki hyvin!! Pidän peukkuja aivan älyttömästi!!! :hug:

Omassa navassa ei mitään, siivoiltiin tossa ja edelleen oon autuaan tietämätön mikä on supistus...

monna
 
Olen tässä nyt kolmisen vuorokautta kärvistellyt kipeiden supistusten kanssa, jotka eivät lähde voimistumaan eikä tihenemään...mutta ovat kuitenkin niin kipeitä, että viimeyönäkään en ole saanut ollenkaan nukuttua!
Tänäaamuna soittelimme sitten synnärille ja kerroimme tilanteen...lääkäri sanoi heti, että tulkaahan iltapäivällä tänne, saan nukkua yön potilashotellissa ja AAMULLA KÄYNNISTETÄÄN! :eek: :$ :eek: :( :eek: :snotty: Että se on menoa sitten...hirvittää hieman.
Tässä on nyt pakattu laukkuja ja muksut viemme kohta hoitoon ja lähdemme sitten ajelemaan sairaalaanpäin! PI-TÄ-KÄÄ PEUKKUJA!!!!!
Toivottavasti saan tulla hengissä takaisin, kertomaan iloisia vauvauutisia... :wave:

-EC 41+3-
 

Hei!

Aikaa on hurahtanut ja kirjottelut jääneet. Ilmoittelen vähän myöhässä, että meille syntyi maailman suloisin pikku peikko-poika 13.1.09 painoa mukavat 4495g ja pituutta 55cm. Ja nyt täytyy taas mennä antamaan tissiä nälkäiselle :)
 
..kotona vihdoinkin ja nyytti kainalossa!

TYTTÖhän se syntyi 4.1 klo 11.01 synnytyksen kesto 18 tuntia ja 17 min.. 3600 g ja 50 cm pitkä tummatukkainen tuhnu pallero. On hurmannut täysin vanhempansa :heart:

Olen vielä tosi uupunut ja kipeä, joten vauvapuolella sitten enemmän joku kaunis päivä..
 
Onnittelut Anarille vauvasta!! :flower: Tarkoitit varmaan 4.2.?!

EC Tsemppiä vauvan hakuun, hyvä että soititte jo sairaalaan, eihän sitä loputtomiin jaksa kipujen kanssa kärvistellä varsinkaan jos menee jo yöunetkin.

JiiMi:lle myös tsemppiä matkaan, toivottavasti käynnistyy nopsaan, ettei tarvii päivä tolkulla odotella..
 
Monna Minä olen vielä(kin) täällä :D ei eilen oikeen toiminu illalla palsta kun yritin tulla kirjotteleen :)

Synnytys ei tunnu alkavan itsekseen täällä, jospa sitten keskiviikkona pääsis käynnistykseen. Tänään kävin viimeisessä neuvolassa ja siellä oli kaikki ihan ok, vauvan sykkeet oli aika rauhalliset n. 125-130. Vähän huolestuttaa kun yleensä on ollu sykkeet 150. Pitää tarkkailla tässä liikkeitä ettei pienellä vain olisi mitään hätää.

:attn: Kävin just vessassa ja paperiin tuli verensekaista limaa :| Onkohan se merkki jostain pahasta vai olisko tämä nyt sitä kuuluisaa limatulppaa? pitää kohta kellahtaa kyljelleen tunnustelemaan vauvan liikkeitä, huoli kasvaa..

Huomenna aamulla olis sitten yo-kuuntelu koululla kahdeksan aikoihin aamulla, jos sitä sinne pääsis niin olis kyllä hieno homma. Mutta eikös se ollu joku Murphyn laki että kaikki mikä voi mennä pieleen niin menee. Eli vauva alkaa syntymään ens yönä siinä 3-4 aikaan ja kahdeksalta oon synnärillä :s Lähetän täältä virtuaalisesti Monnalle synnytysenteitä, sullahan ei ollu mitään menoa eli olisit vapaa synnyttämään ;) :flower: :flower:

Marse ja hiljainen maha 41+3
 
Hyvä marse!! Siis että oot vielä täällä, vaikka siis toisaalta ei hyvä.. :D Mutta tiedäthän siis!! Ja toivotaan että pääset siihen yo-kuunteluun!! Mutta niinhän ne sanoo että jos sulla on joku päivä että ei mielellään niin sillon just tulee... Mä olisin kyllä ihan vapaa synnyttelemään!!! :D

Huomenna se kontrolli, ja mun mahdollinen käynnitys varmaan torstaina, tai huomennahan se ehkä selviää..

Voihan se olla että sulla tulppaa jo tulee, mulla ei oo mitään tollasia näkyny. Tai sitten vaan valkovuotoa.. Mutta voihan se olla että vauva aistii jos sulla on vähän stressiä siitä kuuntelusta eikä sen takia liiku ihan niin paljon ja sen takia syke oli vähän alhasempi. Hyvin siellä varmasti kaikki on, ja keskiviikkoon on onneks lyhyt aika. Tsemppiä kuunteluun, tai synnärille, kumpi se nyt sitten on!! :D

monna
 
Huh, aamuun asti selvitty ja vahvasti näyttää siltä että pääsen kokeeseen ;) Yöllä supistukset ahisteli mua monta tuntia ja en saanu unta, mutta kyllä ne sit tuossa pikkutunneilla helpotti niin että pääsin uneen.

Monna sullahan on tänään se yliaikaiskontrolli, sehän voi olla että jäätkin sinne tielle ja sitten oon virallisesti viimeinen pinossa kukkuja! Ellen sitten oo unohtanu jotakuta joka vielä olis täällä odotuspuolella :snotty:

Nyt suihkuun :wave:

Marse ja supisteleva maha 41+4
 
Täällä!! :wave:

Mutta pitkäks meni reissu, oltiin joku neljä tuntia naikkarilla ja kun sieltä päästiin, niin käytiin vielä ulkona syömässä.
Tilannehan siis muuttu aika paljon. Vauva ei ollut kiinnittynyt eikä kohdunsuu pehmennyt, sisätutkimus tuntui aika kamalalta... Lantiossa oli hyvin tilaa, mutta kun siirryttiin ultraan niin yllätys oli melkoinen. Tämä kaveri oli kääntynyt perätilaan, jota ei oltu neuvolassa huomattu, vaikka asian tarkisti masun päältä viime viikolla kolme eri ihmistä!!!
Eli siis huomenna aamulla sektioon!
Musta tulee huomenna äiti!!!!! Tuntuu ihan uskomattomalta, ei voi käsittää, ja jännittää!! Mutta oon tosi ilonen että sektio on suunniteltu, eivät edes yrittäneet saada mua synnyttämään alateitse, kokoarvio oli edelleen 3800g, mutta saapa nähdä.
Mutta siis ensi kertaa menen nukkumaan (jos edes nukun) ajatellen, että toivottavasti ei synny tänä yönä!! :LOL:

Mutta siis eipä tarvii enää ihmetellä miksei jo synny.. =)

Mä palailen sitten varmasti viikonlopulla tai ensi viikosta koneen ääreen, perjantaina kotiudutaan jos kaikki menee hyvin.

Marse aivan hirveesti tsemppiä sulle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

monna & väärinpäin olevan nappula 41+5
 
OHo, on kyllä tosi outoa ettei oo aikasemmin huomattu että toinen siellä mölöttää väärin päin :eek: Se tuskin ihan viime viikkoina on kääntynyt kuitenkaan, olisit varmaan huomannut sellasen jätti muljuamisen.

Onnea nyt kovasti siis huomiseen sektioon :heart: :heart: :flower:

byääää, i'm the last man standing.
 
Juu oli vähän outoa, neuvolatäti oli kovasti pahoillaan ettei sitä oo huomattu kun soitin sille! Mutta parempi nyt kun käynnistyksen yhteydessä! :)

Kiitos, ja toivotaan että sulla käynnistyy ihan kohta, ja kaikki menee hyvin ja nopsaan!! :heart: :heart:

monna
 
Meille syntyi 9.2.2009 klo23:45 täydellinen pieni prinsessa :heart: , painoa oli 3440g ja pituutta 51cm.

Synnytystä ei sitten tarvinnutkaan käynnistää, vaan kun olimme saaneet muksut hoitoon ja lähdimme ajelemaan sairaalaa kohti, käynnistyi homma ihan luonnostaan (voisko mennä enempää nappiin! :D )...sain kuin sainkin sen hartaasti toivomani "luomu-synnytyksen", ilman tippaa siis ja kaikki meni erittäin nopeasti ja hyvin! Paitsi että menetin verta litran verran. Mutta kuulemma litraan asti vuoto on normaalia...vähän säikäytti kuitenkin.
Synnytyksen kestoksi merkattiin jotain 2h45min...ei paha. :D Repeämiäkään ei tullut.
Ja mikä ihmeellisintä...meille syntyi TYTTÖ!! Meillä siis ennestään 4poikaa ja 1tyttö...ja tyttöä olemme toivoneet hyyyyyyvin hartaasti...ja saimme sen!! :heart: :heart:
Isosiskon onnea ei voi sanoin kuvailla. Kyyneleet silmissä katsoi pikkusiskoaan ja totesi huokaisten "...sillä on ihan tytön äänikin!"
Mies on nyt 2vkoa isyyslomalla ja passaa minut peiton alle...tulimme siis jo eilen kotiin, kun en osaa nukkua sairaalassa ollenkaan ja koska kaikki oli ok.

-väsynyt mutta onnellinen EC & pieni rinsessa 1½vrk :heart: -
 
Täytyipä tulla tänne vilkuilemaan entisiä odotus-kavereita ja muutama täällä näyttää vielä kärvistelevän! Suppareita teille ja onnittelut jo vauvan saaneille! :flower:

Täällä tyttönen kohta kuukauden vanha ja hyvin olen sektiosta toipunut, vielä vähän masua turvottaa ja on jonkin verran arka.

Monna: Mullahan kanssa tehtiin suunniteltu sektio perätilan takia ja tämä jökötti kyllä tosi pitkään istuviltaan masussa. Onneks päädyttiin sektioon, perätilaisilla pään ympärys kun on vielä normivauvoja isompi, kun on ollut enemmän tilaa ylhäällä. Kun kattoo tuota neitin päätä, ni ei ees uskalla aatella miten ois käyny, jos ois alakautta lähtenyt koittamaan.. :x
 
Laittelenpa tähän nyt synnytyskertomukseni...

4.2. klo12 huomasin ensimmäisen lorahduksen lapsivettä. Soitin heti miehelleni, että lähtee tulemaan kotia kohti(työmatka kestää tunnin) ja soitin myös sairaalan jossa neuvottiin tulemaan viimeistään ilta kahdeksalta.
Siinä sitten odottelin, että mies tlee kotiin ja, että supistuksia alkaisi tulemaan. Yhden aikaan alkoikin sitten supistukset 15min välein. Kahden aikaan välit oli 9-7min ja todella kipeitä. Kolmen aikaan lähdettiin sitten sairaalaan kun suppareiden välit oli 4-5min ja olo jo tuskainen.
Matka sairaalaan kesti n.10min ja heti päästiin saliin käyrille auki olin 3cm. Käyriä otettiin 40min ja sen jälkeen pääsin ammeeseen tunniksi. Sitten taas takaisin käyrille. Kuudelta olin 4cm auki ja seitsemältä sain epiduraalin jonka avulla sain levähdettyä reilu pari tuntia. yhdeksältä Olin 4cm auki ja tunnin kuluttua kun uusi kätilö tuli esittäytymään olinkin jo 6cm auki. Vähitellen supistukset alkoiva taas olemaan tuskaisia ja sain uuden annoksen epiduraalia, mutta se ei enään kipuja kokonaan pois viennyt. Puoli yksitoista alkoi tuntua ponnistuksen tarve ja jäljellä olikin enään pieni lipare. Ponnistus vaihe kesti 25min ja loppu oli tuskaa. Musta tuntui jo hetken, että ei se sieltä ulos tule :( Paikalle pyydettiin jo lääkärikin ja olivat juuri alkamassa auttamaan ulostuloa kun mulle tuli tunne, että nyt on pakko ponnistaa täysillä. Ja sieltä se neiti sitten vihdoin tuli :heart: Kipu oli jotain ihan hirveetä, mutta se unohtui täysin kun neidin syliin sain.
Isi sai leikata napanuoran ja pestä prinsessansa. Sillä aikaa mut kursittiin kasaan (eppari haava) ja pääsin suihkuun. Verta menetin n. 600ml ja kun hb oli kohtuu matala valmiiks ni olo oli erittäin hutera. Saatiin siinä syötävää ja neiti pääsi tissille. Heti osasi imeä kunnolla ja imetys sujunut muutenkin erittäin hyvin. Vähän ennen kahta päästiin sitten osastolle.

-VauhtiViuhti ja prinsessa 1vko-
 
Tsemppiä Monnalle vielä jälkijunassa, eikös meidän pitänyt punnertaa samoina päivinä naikkarilla tammikuun lopussa? Tervetuloa vauvapuolelle vihdoin!

EC:lle ja Vauhtiviuhtille paljon onnea, Marselle kovasti tsemppiä vielä loppuun saakka!

terveisin Lilli ja poju 2vkoa 2 pvää
 
Suuret ONNITTELUT kaikille vauvan saaneille!!! :flower:
Niin se aika vaan menee ja taitaa kohta olla kaikki tammimasut poksunu :whistle:
Hoi aivan haikea mieli tulee kun muistelee että raskaana oltiin 9kk ja täälä ajatuksia vaihdettiin :heart:
:hug: kaikille!!!

mmamaa & poistu 3vk3pv :heart:
 

Yhteistyössä