TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Onnittelut kaikille synnyttäneille tasapuolisesti!

Tunti sitten tulimme kotiin sairaalasta ja heti täytyy tulla koneelle kertomaan. Jakauduin siis sunnuntaina aamuyöllä klo 03.20 :) Tuloksena tummatukkainen potra poika 4020g ja 50cm.
Supistukset alkoivat lauantaisaunan jälkeen, hiukan ennen puoltayötä. Puolessa tunnissa oli kivut jo aikamoiset ja supistukset tuli 2-3 minuutin välein. Soittelin sairaalaan ja lähdimme ajelemaan.
Olin ammeessa melkein loppuun asti. Supistukset oli kyllä niin hurjia, että silmissä musteni. Joka polton jälkeen ajattelin, että seuraavan jälkeen otan lievitystä... ja taas seuraavan jälkeen :LOL: Enpäs sitten ehtinyt lopulta muuta saadakaan, kuin ilokaasua, kun poju päätti tulla. Ponnistusvaihe oli kamalin :| 20 minuuttia siinä meni, ja tuska ja poltto oli ihan tajuton. Episiotomia jouduttiin tekemään, sillä kohdunsuun toinen reuna oli kuulemma vielä "kova". Tikkejä tuli kymmenkunta ja ovat kyllä aika hemmetin kipeitä!

Pojalla on kaikki hyvin ja saimme onneksi lähteä jo tänään kotiin. Minä en sairaalassa viihdy kuin juuri sen, mitä on pakko. Pojan paino laski ensin 40g, mutta kotiin lähtiessämme oli painoa 5g enemmän kuin syntyessä. Lisämaitoa annettiin imetyksen jälkeen, mutta nyt tuntuu maito nousevan.

Oman alapään kun vielä saa kuntoon, niin mikäs tässä on ollessa :D


 
neuvolakuulumisia
Painoa viikossa 1kg
rr 138/84
pulssi 79
pissa ok
:heart: 165
sf-mitta 39cm
Vauvan pää jo kiinnittynyt niin, että ei enää juurikaan liiku kun liikutti.
Seuraava neuvola olis jo perjantaina, kun haluaa seurata mun paineita, ja pissaa, vaikka koko ajan se onkin ollut puhdas. Rautaakin pitäis alkaa tuplaten syödä, kun ei ole noussut ollenkaan, vaikka sitä olenkin syönyt.
Se taas ihaili mun komeaa mahaa, mullakun pituuden takia, kaikki on tossa edessä. Ja käski olla turhautumatta, että se kyllä syntyy sieltä, ja sanoi, että on vain inhottava loppuaika jos on todella hermot kireällä. Ja käski vielä nauttia näistä viimeisistä hetkistä kun eitä on vain kaksi.

Luomu käynnistys yrityksistä sanoi, että seksi on ainoa joka oikeasti toimii, että sitä sitten vain harrastamaan. Mulla olis kyllä haluja enemmänkin, mutta kun paikat niin kuivat ja ph alapäässä muuttunut. Että liukuvoide tulee tarpeeseen, mutta sen kanssa se ei tunnu yhtä hyvälle kuin ilman. Että meillä sitä ehkä kerran viikossa harrastetaan.

liikunnasta mitä se on?? En kyllä ole kauheasti pystynyt liikkumaan, tuollaisia 30 min happihyppelyjä olen tehnyt. Eilen kun olin pimeiällä liikenteessä, niin tossa yhet pikku pojat sanoivat että hei tuolt tulee mummo vakoillaan sitä. Tuli oikein kiva mieli... :'( :'( No polvia alan heti jumppaamaan, kun pääsen masusta eroon. Ja kyllä olis vankka tarkoitus liikkua vauvan kanssa vaunuilla melkein joka päivä jonkinlainen lenkki.Sitten kun jaksaa.

uudesta vuodesta me kyllä kans ollaan ihan kotona. Käydään katsomassa jotkut ilotulitukset klo 18, kun espoo täytti tänä vuonna 550v, että josko olis hienot. Ja sitten varmaan vaan kotona nakkeja ja perunasalaattia syöden.

kauheasti tekee mieli jotain suolaista hyvää, en vain taida mitään uskaltaa syödä kun tuota turvotusta on nyt jo turhankin paljon.

Mutta nyt tuonne miehen viereen sohvalle, päiväunilta tulin suoraan koneelle.

emmy ja prinsessa 39+2
 
Sasha Suuret onnittelut pikku-prinssin syntymän johdosta!! :heart: :heart:

NullPoints Ihana synnytyskertomus ja valokuva! :heart:

Tänään olen käynyt ale-ostoksilla ja 3,5tunnin kaupunkireissun jälkeen joka paikka on kipeä! :/ Alevaatteita ei löytynyt niin paljon, mutta muuta vaatteita kylläkin! :whistle: ;)

Kertoisiko joku mitkä asiat kannattaa siihen sairaala-laukkuun pakata? Semmoiset erittäin tärkeät jutut... ;)

Nyt mennään äidin ja iskän luona synttäreitä juhlimaan (isä 29.12 ja äiti 31.12) ja huomenna on sitten tämän vuoden viimeinen päivä!!

:heart: Enkelitytön äiti ja Toive 35+6 :heart:
 
Onnea JennaKä! :flower:

Kuulosti kivuliailta spistukset... kauheeta mihin sitä on itsensä laittanut... välillä pelottaa ja kovaa ja sit taas unohtaa pelot hetkeks...

aika moni on synnyttänyt etuajassa... mutta potra vauvahan sieltäkin JennaKä:tä tuli vaikka muutaman viikon etuajassa... miten iso se olis ollukaan jos olis laskettuun menny...huh.
 
Tuli muuten mieleen, että sektion jälkeen liikunta on kai aika pitkään kiellettynä? Mitenköhän jos siihen päätyy, niin me asutaan älyttömän mäen päällä (äsken naapurille yritti tulla öljyauto ja turhaan junnas pari tuntia rinteessä kun ei pääse ylös, liukas ja jyrkkä...) - niin miten voin ulkoilla vauvan kanssa jos mäkeä pitäis alas ja ylös mennä. Se on ihan normaalisti kävellenkin ihan kohtuullinen duuni, saatikka vaunujen JA sektiohaavan kanssa...? Vois verrata 5 minuutin punnertamiseen varmaankin, kun on pitkä ja jyrkkä. Eli olenko mä sitten jumissa kuukausia täällä kun en voi liikkua vaunujen kanssa vai mitenkä...vauvallekin tekis hyvää ulkoilureissut varmasti, ja kun ei mulla ole sitten päivisin autoakaan niin huh huijaa, en tiedä... ei päästä mihinkään täältä vissiin. Sinällään mitään isoa liikuntaa en aikonukaan ruveta harrastamaan (potkunyrkkeily oli mun rakas harrastus) vaan just vaunuttelua ja sitä vauvajumppaa ja ehkä uintia... onnistuukohan niistä mikään?
Pää on ihan sekaisin kun on hätä siitäkin että miten vauva saadaan ulos kunnialla ja miten sitten jatkoelämä yhdessä sujuu. Voi rähmä. :headwall:

Äh. Pitää tehdä lista kysymyksiä valmiiksi sitä äpolia varten, pakko saada joku järki tähän hommaan. Loppuraskaus meneekin sitten tässä tätä miettiessä....

*toivottomat fiilikset tällä kertaa*
 
Jennakä Onnea :flower:
runttipulla mä aloitin kyllä heti pienen hissuttelu kävelyn sektion jälkeen, särkynappeja vaan naamaan ja liikkeelle lähdin, siksi varmaan loppujen lopuksi nopeasti tuosta sektiosta toivuin. Kyllä liikkua saa, mutta tavaroiden nostelu ja kantelu on eri juttu. Ihan vaunulenkkejä kävin jo heti pian kotiuduttua kävelemässä.

Huomenna neuvola, mitenköhän sais sen painon punnitsemisen lintsattua... :whistle:
 
Joop, eiköhän nämä asiat suttaannu sitten joskus. Sektio se kuitenkin on vauvan kannalta tässä meidän tapauksessa turvallisempi vaihtis, joten sillä ajatuksella sitten ollaan liikkeellä. Ajatukset kiertää kyllä hurjaa rataa tämän asian tiimoilla!
 
JennaKä ONNEA pojasta!!!!! :flower: :flower: :heart:

Oi näitä vauvauutisia on niin ihana lukea,mut itelle tulee niin kärsimätön olo...huoh ku meniski nää viimeset viikot äkkiä!!!
Neuvolas tänään kävin ja lääkärintarkastuksessa kaikki oli niiku ennenki eli ei mitään muutosta tapahtunu :/ no eipä täs kauheesti oo tuntunutkaan mitään,mut jonku verran niitä menkkajomotuksia ollu mut ei näköjään oo tehny mitään. Voi palli sentään ja sitä painoa oli tosiaan kivasti tullut :headwall: miten teillä kaikilla on vaan laskenu paino ku mulla oli tullu kilo viikossa,yhteensä 3KILOA edelliskerrasta :kieh: et todella hyvin oon jouluna syöny... oloki sen mukainen,iso ja "hehkeä" :ashamed:

seksi öhöm...juu ei niinkään oo mielessä eikä paljo kiinnosta :ashamed: vaikkei tuo vauvan pää oo viel kiinnittynyt,mut on se alaalla silti...siltä tuntuu ja nii se lääkäriki sano et tuntuu pää käteen. en tiedä mulla on nii lyllerö olo ettei oikein nuo sänkyhommat kiinnosta enään....

liikunta on kans jääny vähemmälle...se ehkä yks syy tähän painon nousuun. sen jälkeen en oo lenkillä käyny ku siinä karmeassa flunssassa olin ja nyt tuntuu et aina ku meinaisin lenkille lähteä nii en pääse yksin. poikia en jaksa mukaan ottaa,oon suosiolla jättänyt ulkoilut vähemmälle ku en jaksa pukea niitä enää |O hieman huono omatunto meinaa olla,mut siitä hyvä et ei tuu turhaa hermostuttua.

uutta vuotta vietetään kotona. ei oikein jaksa kiinnostaa mikään...käydään varmaan vähän raketteja katsomas,mut sit tullaan hyvissä ajoissa kotia laittamaan pojat nukkumaan ja ite vaan ollaan. mulla on nyt sellanen vaihe ettei oikein enään jaksa mitään....mikään ei kiinnosta ku kaikki on niin hankalaa tän mahan kans.

Mut eipä taas muuta ku hyvät illanjatkot mammoille ja tammikuu senku lähenee :D

mmamaa 37+1
 
harjoitussuppareista sen verran, et mulle on sanottu, et ne kuuluu normi raskauteen ja ettei ne yleensä tee mitään. Joillakin tosin ne saa aikaan jotain (luen itseni tähän porukkaan), mulla kohdunkaulaa ei ollut pari viikkoa sit jäljellälääkäri käynnillä yhtään. Oli muuten jännä ku lääkäri tuntui oikein "hätkähtävän" kuin alhaalla poitsu oli... :D pöh, syntys jo. koko ajan on aatellu et ajoissa tulee, ku jo viikolta 23 asti on sanottu et onpas alhaalla. kai miun rakenne sit vaan on sellainen "alhaalla kasvattava".. :D
 
Yhdessä koossa ihme kyllä olen. Joulu meni ihanasti ja mikä parasta sain vielä olla kotona. Kun nyt vielä torstaihin saakka malttaisi pysyä sisällä. Sitten aletaan tositoimiin että saadaan vauva ulos :)

Eilinen päivä meni melkein kokonaan sairaalassa. Oli taas rutiini käynti mut kaikki oli niin myöhässä ja sitte vauvan sydänäänet oli huiman nopeat 170-180 ja ylikin. Jouduin sit menemään parin tunnin päästä uudelleen käyrälle ja sitten sydänäänet ok ja pääsin kotiin. Onko muilla ollut tällaista? Tänään oli neuvola ja paino noussut huimasti, voi vee.

Mä olen kyllä niin kipeä masusta että en ole lenkillä käyny aikoihin ja vauva painaa tosi paljon alas. Seksistä puhumattakaan, paitsi nyt täytyy yrittää ku vuosi vaihtuu ja vauva vois jo tulla. Huomenna on LA!
Uutta vuotta vietetään kotona. Ei jaksa enää lähteä mihinkään kun on niin ahdas olo. Saunotaan, syödään, ammutaan pari rakettia ja sellasta.

 
Kävin neuvolassa tänään. Neuvolatäti sanoi, että nyt olis sitten vauvakin virallisesti täysiaikainen. Kuulemma kun 37 viikkoa täynnä niin on täysiaikainen, oon luullu että raja on 38. Kaikki oli ok, pissa ja paineet jne. Neuvolatäti näytti sen synnyttäjien vastaanoton lääkärin selostuksen (onko se epikriisi tai jotain viralliselta nimeltään) mun käynnistä. Siis ku viikko sit kävin sen vatsalihasjutun/flunssan takia lääkärissä. No anyway... siinä luki AC-mitta vastaa viikkoja 39+2 ja kaikki muutkin mitat reilusti viikkoja suuremmat. Painoarvioahan oli silloin 3,7kg. Nyt oon alkanu elätteleen toiveita että syntyis etuajassa tai ainakin käynnistettäis ennen la:ta jos ei muuten tule. Ens maanantaina 5.1. on sit se äitipoli käynti ja siellä saa kuulla enemmän. Kätilö jolta ajan varasin antoi kyllä ymmärtää ettei silloin ainakaan vielä käynnistetä. Vaikkakin synnyttäjien vastaanotossa lääkäri puhui nimenomaan enemmänkin äitipolille ajanvarauksesta käynnistysmielessä. No tuskin ainakaan yli päästävät kun on niin iso kaikin puolin eli kolmisen viikkoa enää maksimissaan, luulisin.

Mei08, kun mulla kuunneltiin vauvan sydänääniä niin oli normaalisti 140-150, mutta kun vauva alkoi liikkumaan niin äänet oli 160-180.

Seksi ja liikunta... mitä ne on? En oo kuullukkaan moneen viikkoon kummastakaan. Oon ollu niin kipee ettei oo käyny edes mielessä. Tällä selällä ja näillä häpyluu ja nivuskivuilla ei kyllä liikuta kuin pakolliset. Ässät otetaan käyttöön ylihuomenna. Nyt kun olo on parempi niin pitää yrittää josko se seksi vielä onnistuu. Ehkä sitä jonkun asennon löytää missä ei kävis nivusiin tai maha ois tiellä tai jotain :whistle: .

Nyt laittaan pyykit rumpuun ja katsoon jos telkusta tulis jotain tai onko boxissa mitään katsottavaa.

Johjo & vesseli 37+1
 

Yhteistyössä