***JOULUTONTUT -08, TOUKOKUUSSA -09***

Hei Viivi tai joku muu kiltti! :wave:
Minut on hyväksytty kerhoon, mutta en pääse kerhon keskusteluihin vaan evää sen sanoen, että tämä alue on suljettu tarkoitettu vaan kerholaisille, en ymmärrä :ashamed:
 
Nimra
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu75:
Hei Viivi tai joku muu kiltti! :wave:
Minut on hyväksytty kerhoon, mutta en pääse kerhon keskusteluihin vaan evää sen sanoen, että tämä alue on suljettu tarkoitettu vaan kerholaisille, en ymmärrä :ashamed:
Hei, sun pitää olla kirjautunut omalla nikillä sivustolle ja sitten mennä kerhoon niin, että kirjoitat salasanan ja sit siitä eteenpäin :D Muuta mä en oikein keksi :D Ilman kirjautumista ei sinne päästä, vaikka salasanalla sisälle olisit menossa =) jos olet kirjautunut aiemmin sivustolle ja kerhoon niin sitten voit (ainakin mulla onnistuu ) niin vaihdella sivuja kerhosta, muihin Kaksplussan keskusteluihin ja palata ilman salasanan kirjoittamista taas kerhoon, mutta ei saa siis siinä välissä kirjautua pois :wave:

Olikohan tästä mitään hyötyä :ashamed: ?
 
Kamomilla: laita Viiville yv:tä. Mutta varmasti myös tämä yleisen puolen keskustelu jatkaa, kaikki halukkaat edelleen tänne(kin) mukaan!

Minttu: jos olet ollut pitkään kirjautuneena Kaksplussalle (esim. useamman tunnin) ja yrität mennä kerhoon, kerho on jostain syystä sitä mieltä, että et enää olekaan kirjautunut, en tiedä miksi, mullekin vaan kävi niin. Eli kirjaa itsesi ensin kokonaan ulos Kaksplussan sivuilta ja sitten takaisin sisään, ja sitten kirjaudut kerhoon.

Nyt suihkuun...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu75:
Hei Viivi tai joku muu kiltti! :wave:
Minut on hyväksytty kerhoon, mutta en pääse kerhon keskusteluihin vaan evää sen sanoen, että tämä alue on suljettu tarkoitettu vaan kerholaisille, en ymmärrä :ashamed:
Sun pitää olla kokonaisuudessaan kirjautuneena tänne sivustolle. Mä kirjaudun aina automaattisesti pois. Huomaan sen siitä, kun en näe tuota yksityisviestin kirjekuori-kuvaa :) Jos sitä ei näy, niin ei pääse kerho-sivustollekaan.
 
Nonii ja sairastelu jatkuu :'(
ISoveli sai ma-ti yönä oksutaudin ja sit ripuli ja kuume, mikää ei pysyny sisällä. eilen sit kunto sellanen et terkkarin kautta sairaalaa tiputuksee. Tankattii nesteitä sairaalassa 7tuntia ja sit päästii kotio, paino oli tippunu yli 1,5kiloa, poika ei jaksanu puhua, liikkua ja nukkui vaan ja ihan kuuma ja kuiva iho! Hyi, se oli kaameeta ja se meni niin nopeesti siihen kuntoo, mut nyt voi paremmin MUUTTA nyt Nea 39 kuumeessa ja oksennus lentää eli kohta ollaa sen kans sit varmaa sairaalassa...aivan kaamee tauti!!
oon ite aika puhki ku sunnuntaina tultii reissusta kotii ja sit alko tää, nukkunu tosi huonosti ja jatkuu edellee...meillä olis ollu kylpyläpäivä nyt lauantaina, ilman lapsia mut se peruttii, toisten sitten...
anteeksi valitus...nyt kerää voimia sängyn pohjalta jos sitä uskaltaa edes nukkuu ku toinenki kipeenä...mut yritetää
 
Heissan! Laitetaan nyt vaikka näitä 5kk neuvolakuulumisia kun aamulla käytiin niin tulee tännekin jotain tekstiä :) . Ukkeli kasvaa ja voi hyvin rintamaidolla edelleen.

Suluissa syntymämitat.
Pituus 67cm (52cm)
Paino 7870g (3500g)
PY 43 cm (36cm) isopäinen poika :eek:

Mitenkäs kun olette/jos olette alkaneet totutella kiinteisiin eväisiin, niin oletteko sotkenut mukaan esim. maitoa tai keitinvettä, siis perunaan tai porkkanaan tai johonkin muuhun. Meinasin makuannoksia aloitella tekemään ja vaikka vähän rintamaitoa siihen sekaan laittaa notkistamaan. Meillä kun tuolla on aina lypsettyä maitoa jääkaapissa kun on tullut harrastettua sitä luovuttamista äidinmaitokeskukseen. :saint:

Hui mitä tauteja sintzin perheessä, jaksamista!
 
Yksikätinen hei!

Sintzi :hug: Rotavirus on kyllä tosi ärhäkkä! Mutta käsittääkseni sairastamalla siihen saa myös suojan, eli sen ei pitäisi tämän jälkeen enää teille iskeä. (Korjatkaa jos olen väärässä.)

Toivottavasti Tepan tyttökin alkaa sitä massaa keräillä. Onhan tuota kasvua kuitenkin ollut, pituuttakin tullut reippaasti toistakymmentä senttiä, joten eiköhän kaikki ole kuitenkin hyvin, on vaan sirpakka neiti!

Kivat neuvolakuulumiset Korpikaislan pikkumiehellä. Soseita olen tehnyt niin, että soseutusvaiheessa laitan hiukan keitinvettä sekaan jottei tule niin tanakkaa tavaraa. Ja sitten kun sulatan (pakastan nämä alkuvaiheen makuannokset jääpalarasiassa), lisään joukkoon vielä maitoa suunnilleen saman verran kuin on sosettakin. Varsin löysiä kiinteitä :p meillä siis syödään.

Nyt tyttö hermostuu tässä sylissä, taitaa olla toisten päikkäreiden aika.
 
pikaset...

sintzille voimia eteenpäin.

Meillä on kans tehty noita soseita niin et keitinveteen soseutan ja pakkaseen. sieltä kun sulatellaan niin maidolla hieman jatketaan niin ei ole niin tönkköä.

Eilinen ilta (oli rokotuspäivä) meni neidin hieman ränkätessä mutta tällä kertaa ei turvonnut rokotuskohta. Ja yönsäkin nukkui ihan kohtalaisesti.
 
Mä olen edelleen niin kahden vaiheilla lisäsapuskojen suhteen...

Toisaalta Otolla on nyt lisääntynyt yösyömisetkin viimeisen reilun viikon aikana, ja myös päivällä outoa tyytymättömyyttä aika ajoin. En mitenkään haluaisi pitää pientä nälässä, mutta tuntuu ettei aina syö maitoa niin paljoa kun pitäisi - kaikki muu kiinnostaa niin paljon.

Toisaalta taas en vielä haluaisi näin pikkuiselle (4,5kk) antaa muuta kuin maitoa.

Otto on nyt maistellut hyvin pieniä määriä perunaa ja mangoa, ei joka päivä vaan silloin tällöin harvakseltaan. Perunaa ottaa ensin hyvin mielellään ekat lusikan kärjelliset mutta sitten kyllästyy - mangosta tykkäsi heti. Mitään sivuvaikutuksia näistä ei tullut.

Mutta siis:

1.) odottelisinko vielä sittenkin ihan maidolla eli täysimetyksellä kunnes ikää lähemmäs 5,5-6kk

2.) jatkaisin pienenpienten maistiaisten antamista lähinnä totuttelutarkoituksessa kunnes ikää enempi

3.) aloittaisin 'oikeasti' lisäruuan eli selvästi nyt esim. kasvislinjalla määrää kasvattamaan kahteen kertaan päivässä sen verran mitä vaan menee suinkin.

Tää on oikeasti hankalaa, ja kun sekä mies että neuvolantäti on linjalla 'niinkuin susta tuntuu'.

Kuten sanottua molemmat edelliset jo söi tässä vaiheessa tuon 3. vaihtoehdon mukaan, mutta mä en tiedä miksi mä emmin nyt tämän kohdalla.

Haluan tehdä Just niinkuin vauvalle paras - mutta mistä mä tiedän mikä se on?

- Terhikki ja Otto 4,5kk -
 
Terhikki En tiedä tuohon sinun pohtimaasi kysymykseen vastausta, mutta haluan kommentoida yleensä tähän liittyen.. Oon nimittäin huomannut, että vauvan kanssa tulee päivittäin tilanteita, joita joutuu ratkaisemaan. Meillä mies sanoo lähes aina, että tee niin kuin tykkäät ja päätös jää mulle, ja tulee olo, että osaako tehdä oikean päätöksen vauvan kannalta. Ihan mitättömistäkin asioista..esim. pukemisesta tai syömisestä tai nukkumisesta.

Eipä muuta.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Milja-85:
Terhikki En tiedä tuohon sinun pohtimaasi kysymykseen vastausta, mutta haluan kommentoida yleensä tähän liittyen.. Oon nimittäin huomannut, että vauvan kanssa tulee päivittäin tilanteita, joita joutuu ratkaisemaan. Meillä mies sanoo lähes aina, että tee niin kuin tykkäät ja päätös jää mulle, ja tulee olo, että osaako tehdä oikean päätöksen vauvan kannalta. Ihan mitättömistäkin asioista..esim. pukemisesta tai syömisestä tai nukkumisesta.

Eipä muuta.. =)
Näinhän se on. Ja vaikka tämä on tosiaan jo kolmas ipana meidän perheessä niin ei tähän totu :/ . Nuo 4v ja 6v kyllä sanoo topakasti mitä tahtovat tai eivät tahdo - siihen on jo tottunut :D
 
Meillä on kanssa tuota malttamattomuutta syödä kunnolla. Ainakin välillä, ihan selvästi on nälkä mutta sitten vaan tissin äärellä riehutaan ja purraan... joo, kaksi alahammasta ilmaantui jo ennen kuin 4kk oli täynnä! Välillä auttaa kun vaihtaa toiselle tankille, välillä se että laitetaan hetkeksi sänkyynsä rauhoittumaan.

Pureminen on muuten myös oiva keino kiittää äitiä aterian päätteeksi. On se kivaa :kieh: piti tänään oikein kaivaa alkuaikojen lanoliinirasvatkin kaapista, jotenkin niin hellänä rinnanpäät...

Nykyään on tullut myös malttamattomuutta mennä nukkumaan. Sekä yöunille, että päiväunille että yösyönnin päätteeksi. Siihenkin yleensä auttaa kun jätetään hetkeksi tai kahdeksi omaan sänkyynsä miettimään, josko se kuitenkin väsyttäis. Siellä sitten hillutaan ja jokellellaan niin makeasti, että eihän sitä nauramatta ja katsomatta voi kuunnella :) Joskus jopa nukahtaa sitten sänkyynsä saman tien kun ensin sylissä on pitänyt kiemurrella ja hyppiä ja pomppia niin mahdottomasti.

Mutta edelleen tämä meidän tamanen on aivan mainio vauva, eikä suurempia vaivoja ole ollut. Ai niin, vielä pakollinen kakka-aihe. Alkuaikoina kakkaa tuli vähän ja useasti päivässä. Sitten kerran päivässä kunnon satsi kunnes kolme ja puolikuukautisesta alkoi hidastaa tahtiaan. Ja nyt tulee pari vaipallista kerralla n. 5-6 päivän välein... siinä saisi olla puoli sukua sitten siivoamassa. Onko teille muille sanottu neuvolassa tuosta vauvahieronnasta(tai jostain muusta) että auttaisi tasapainottamaan tuota suolentoimintaa? Meille vaan sanottiin että on normaalia rintaruokitulla että kakkii noinkin harvoin. Mutta kun ihan selvästi asia vaivaa pikku-ukkoa ennen suurta "tyhjennystä". Rela-tippoja ollaan annettu, mutta en ole juurikaan muutosta suuntaan taikka toiseen havainnut.

Jepulis, kait se olis jotain ruokaa kateltava kaapista itsellekin.

korpikaisla ja pikku tama +5kk
 
Johan oli korpikaislan kirjoitus kuin omasta suustani :)

Puremisessa niin samat kuviot, äipän ilme yleensä varmasti näkemisen arvoinen kun alan ipanalle evästä antamaan - valmiiksi irvistän kun taatusti puraisee :D . Ja tosiaan monesti vielä pieni loppupuraisu, 'kiitos riittää ja masu tuli täyteen'. Ekat hamput tuli tännekin siinä 3,5kk iässä ja eiköhän kohta ole luvassa lisää.

Hassua malttamattomuutta tosiaan ihan kaikkeen on tullut täälläkin pojalle, vaikka onkin perusluonteeltaan tyytyväinen ja aurinkoinen. Välillä ei tosiaan syliinkään nukahda vaikka kuinka väsyttää, laitan sitten omaan sänkyynsä unikaverin ja tutin kanssa niin pian saattaa nukahtaa. Ellei niin vielä maitohörppy ja yleensä sitten jo uni tulee.

Aamuisin kun Otto tosiaan heräilee siinä kuuden jälkeen tai jo reilusti ennen nykyään, olen ottanut viereen pötköttelemään niin ei heti tarvitsisi nousta (kaikki muut kun vielä siihen aikaan meillä nukkuu). Vielä jokun aika sitten poika malttoi rauhakseen siinä kölliä, tutkia leluja ja vaikka syödä tai torkahtaakin välillä. Nyt taas ei jaksa kuin hetken, sitten alkaa kiihtyvä motkotus joka loppuu vasta kun noustaan ylös. Heti kun nousen itse niin poika on nii-in nauravainen ja iloinen - hassu tapaus.

Turhautumista lisää kun ei poika vielä pääse liikkumaan. Masullaan jaksaa jo vähän paremmin mutta melko lyhyitä aikoja vielä. Onneksi jo aika usein kieppuu itse selältä masulle ja masulta selälle - niin että varmasti ei pysy lattiapeiton päällä :whistle: . Veikkaan että elo helpottuu sitten kun ryömimään oppii - ainakin siis pojan elo. Isänsä päällä lattialla ja meidän sängyn päällä jo kovasti koittaa eteenpäin pungertaa, pienesti jo onnistunutkin. Tässä muuten on erilainen kuin siskonsa, jotka molemmat lähti melko aikaisin ryömimään (esikoinen 5kk iässä) ja sitä ennenkin masullaan viihtyivät jo pienemmästä.

Ja jopa tuo kakkajuttu osui kohdilleen korpikaislan kanssa :D . Alkuun harvemmaksi muuttunut tahti ei tuntunut Ottoa häiritsevän, mutta pian se kuitenkin selvästi vaihtui siihen että olo on tukala ennen tyhjennystä. Neuvolassa en ole asiasta puhunut, usein on käynyt niin että masu on sopivasti taas toiminut juuri ennen neuvolaa ja ajattelen aina että kyllä se tästä taas.

Ajattelen vaan että kuinkahan käy sitten kun muut sapuskat aloitetaan - toki voi osaltaan tasatakin suolen toimintaa mutta toisaalta taas meneeköhän helposti vielä pidemmiksi nuo välit?

Osaltaan tuon vatsantoiminnan vuoksi olen nyt kuitenkin tosiaan päättänyt vielä että me mennään pelkällä rintamaidolla edelleen niinkuin tähänkin asti. Yöheräämisiä on nyt lisää mutta toisaalta voi johtua ihan siitäkin ettei tuo aina päivällä malttaisi niin paljoa syödä.

Äsh, eiköhän se tästä. Koitan Otolle ainakin tänään taas masuhierontaa, aika usein se on auttanut.

- Terhikki ja Otto 4,5kk -
 
Mä ymmärrän kyllä, että jos imetys sujuu ja sillä rintamaidolla lapsi kasvaa, niin halutaan mennä sinne puolen vuoden ikään asti ilman lisäruokia, mutta mä suosittelisin silti maistelun aloittamista näillä paikkeilla hyväksikäyttäen ihan tätä vauvan omaa herkkyyskautta ja kiinnostusta kiinteämpiä kohtaan. Sikäli mikäli sellainen on havaittavissa. Meillä oli ihan selvästi, ja ekasta lusikallisesta alkaen syöminen on ollut Tuiskun mielestä kivaa. Suu aukeaa lusikalle ilmam viivettä ja jos ei lastia tuo tarpeeksi nopeasti niin murisee :D .
 
On me maisteltu tosiaan mangoa ja ihan perunaakin pari kertaa, tosi harvakseltaan ja nytkään taas ei moneen päivään. Ihan just siksi että harjoitellaan hiljaksiin.

Meinasin vaan sitä että ei pidetä nyt kiirettä varsinaisesti ottaa päivärytmiin muita ruokia vaan mennään maidolla edelleen.

Ei Otto yhtään pahalla katsonut lusikkaa, näytti heti tietävän mitä sillä tehdään :D .

Tän päivän juttu on näköjään kieriminen :whistle: . Heti aamusta kun laitoin lattialle aloitti: masulleen, siitä varovasti selälleen, taas masulleen jne. Hauskan näköistä kun selvästi treeenas nimenomaan mahdollisimman pehmeää laskeutumista selälleen kun tosi varovasti koitti laskea päänsä ensin.
 
No kylläpäs meidän poju on Terhikin Oton kanssa samoilla linjoilla :D Meilläkin on tuo kieriminen ollut yksi viikon hiteistä. Vähän aina välillä napansa ympäri vaihtaa suuntaa ja sitten taas menoksi. Aina välillä ei tuo selälleen kääntyminen ole sujuvaa vaan saattaa mötkähtää kovasti lattiaan ja tulee parku, lähinnä säikähdyksestä kuin siitä että kovasti sattuisi, luulen mä :heart: Mahakin nousee välillä jo komeasti mutta ei sentään vielä yhtä aikaa pepun kanssa, toivottavasti ei nyt sentään enempää ala liikkua, nytkin täytyy aina välillä pelastaa poloinen kun joutuu johonkin satimeen pyöriessään...

Lusikkaan me ollaan totuteltu jo alusta asti kun ollaan niitä deetippoja nautittu. On siis tuttu juttu, mutta onhan se eri asia sitten niitä löysiä kiinteitä alkaa maistelemaan. Mutta ei auta, mentävä on... Nälkää taitaa pukata kaverilla.
 
Hei!

Nopea hengissäoloilmoitus vain, hirveästi ei ehdi kahden pienen & erirytmisen kanssa koneelle, mieskin kun paljon töissä (tänäänkin kävi vaikka on helatorstai).

Hauskalta kuulostavat Terhikin ja Korpikaislan poikien kierimiset! Meillä mennään vain navan ympäri mahallaan, ylipäätään mahalta selälleen kääntyy aika harvoin. Neiti ei kyllä erityisemmin tykkääkään selällään olosta, ehkä se on syy.

Pieniä makuannoksia vihannessosetta syödään täälläkin, ei sillä meillä vielä ole suurta ravitsemuksellista merkitystä mutta kunhan reenaillaan.

Jeps, mutta taas on riennettävä...
Grynna & tipunen 4,5 kk
 
Meillä vaikeuttaa vähän tota lattiatreenamista meidän matottomuus tällä hetkellä :/ . Meillä kun on liukas ja kova laminaatti, ja tosiaan nyt toistaiseksi ollaan ilman mattoa. Tuohon kun yrittää mitä tahansa leikkimattoa / vilttiä laittaa niin kaikki luistaa ihan älyttömästi, pieni siis ei saa sellaista hyvää alustaa touhuilleen. Pelkällä lattialla kun ei viitsi pitää, on sen verran kova.
 
Täällon vissiin väki kaikonnut kerhon puolelle kun on niin hiljentynyt..itsekin toki vain taustaillut viime aikoina. :ashamed: Nojuu, jaetaan tähän alkuun ensin vähän kuulumisia. Tytteli täytti 5 kk tässä tovi sitten ja saatiin taas uusia mittojakin; vaaka näytti 9555g ja mittanauhassa löytyi oikea kohta 69cm:n kohdalta. Kolmisen viikkoa meillä on maisteltu soseita sillai säännöllisesti ja välillä menee jo vähän suurempikin satsi (puoli prk) kerralla. Suosikkeja ja inhokkeja jo selvästi; osa ruuista laittaa pörisemään ja osaa ollaan vaatimassa lisää ennen kuin vanhat on menny kurkusta alas. Neuvolassa sanoivat, että lihaa ja viljoja vaan rohkeasti kehiin kun nyt on 'otollinen' vaihe..hui, näinkö pian ne tosiaan tulee ruokavalioon. :eek: Kasvun suhteen ei oo ongelmaa, että ei niitä sen takia tarttis aloittaa vielä. Ehkä mä tässä kaurapuurot joku päivä pyöräytän pikkusellekin siis. :D

Päiväunet vähenivät viime viikolla kaksiin uniin. Meni hetki vähän tyhmästi siten, että joskus yhdeksän aikaan neitonen saattoi vartiksi simahtaa vaikka sitteriin ja sitten kukuttiin lähemmäs puoltayötä. Muutama ilta meni siinä, että pidettiin vahtia, ettei vaan enää nukahda liian ajoissa ja lopulta se viimeinen torkahdus jäi sitten pois. Tyttö nukkuu öisin 12-13 h, useimmiten syödään yhden kerran joskus seiskan-kasin aikaan aamulla ja toisinaan on nyt noustu yölläkin kahden maissa hörpylle.

Terhikin ja korpikaislan kanssa voin jakaa myös nämä kakka-ajatukset. :D Meillä tahti on nykyään n. 1krt/vko ja varsinkin se viimeinen päivä ennen toimitusta on varsin kitinäinen..muutoin ei tunnu asia haittaavan. Siitä tietää, että kohta on siivoomista kun pierut alkaa haista kuin hauta! Ja niitä tulee kuin sarjatulta! :x Täällä ainakin neuvolassa suositeltiin sitä vauvahierontaa jos kovasti alkaa vatsa pingottaan. Mallasuutettakin ostin kaappiin, mutta taitaa mennä sämpylätaikinaan, koska aina kun meinaan sitä antaa, niin sitten jo turiseekin vaipassa.

Jaaniin - kokeilin kestovaippoja ja ihastuin! Aikääntpiliivtis!

Aurinkoista viikonloppua kaikille! :flower: :flower: :flower:

Ente ja Neiti Nöttönen 5kk+
 

Yhteistyössä