Tervehdys kaikille,
Tultiin kotiin vauvan kanssa tänään tuossa puolenpäivän kieppeillä ja kyllä on ihanaa olla kotona, vaikka toisaalta kaikki sairaalan "palvelut" kuten valmiit ruoat ja siivoukset yms. toki täältä puutuvatkin
. Mies on kyllä onneksi seuraavat kaksi viikkoa isyyslomalla, joten ei tämä arjen pyöritys ihan niin työlästä tule varmaankaan olemaan.
Ihan ekana jaksamisia kaikille vielä odotustaan jatkaville, varsinkin teille yliaikaisille lähettelen extra paljon jaksamisia ja suuren suuria supistuksia :hug: .
Tässä minun synnytyskertomukseni:
Eli torstai aamupäivän olin pienempien lasten kanssa shoppailemassa sellaiset viitisen tuntia ilman mitään tuntemuksia mistään. Kotona ehdin olla ehkä noin tunnin (sain lapset juuri päiväunilleen) kun tunsin yllätäen ihan hirvittävän epämiellyttävää paineen tunnetta kohdunsuulla ja sitten aloinkin vuotaa runsaasti kirkasta verta. Soitto paniikissa miehelle töihin ja lastenhoitajalle, joka onneksi pääsikin tulemaan heti ja ei kun auton nokka kohti synnäriä.
Ekana otettiin vauvasta ktg-käyrä, joka näytti hyvältä. Sisätutkimuksessa/ultrassa tilanne vähän edennyt edelliseltä viikolta eli kohdunsuu auki noin 3cm ja kohdunkaulaa jäljellä alle sentin. Vauvan pää todella alhaalla painamassa voimakkaasti kohdunsuuta. Vuoto tuli myös kohdunsuulta, jossa kuulemma erikoisen paljon verisuonitusta. Vauvan painoarvioksi lääkäri sai tällä kertaa 3400g (viikkoa aikaisemin arvio oli 2900g saman lääkärin tekemänä).
Kello oli tuossa vaiheessa seitsemän, joten päätettiin yhdessä lääkärin kanssa, että jään prenalle tarkkailuun ja valmiiksi odottamaan aamulle sovittua käynnistystä.
Mies lähti kotiin ja minä tallustelin osastolle, jossa sitten muuten tuli vielä myöhemmin uudemman kerran vuotoa. Kaksi lääkäriä kävi tilannetta osaastolla katsastamassa, mutta kun mitään hälyyttävää mun/vauvan voinnissa ei ollut jatkoimme alkuperäisen suunnitelman mukaisesti aamun odottamista.
Unilääkkeen avulla nukuin kohtalaisen hyvät yöunet ja keräsin voimia tulevaan koitokseen. Aamulla sain syödä vielä ihan rauhassa aamupalan, kätilöt ottivat vauvasta tovin ktg-käyrää ja sitten yhdeksän maissa tallustelin alakertaan synnytyssaliin, jossa ensitöinä mulle tiputettiin antibioottisuoja, kun edellisessä raskaudessa mulla todettiin posittivinen streptokkokki b. Lääkäri tuli puhkaisemaan kalvot kymmeneltä ja tilanne olikin edennyt yönaikana niin, että kohdunsuu oli auennut neljään sentiin ja -kaulasta oli jäljellä enää vain sellainen kova reuna (olin varmaan nukkunut niiden unitroppien avulla niin sikeästi, että en edes ollut huomannut, että yöllä oli supistellut.)
Mies tuli paikalle vähän ennen yhtätoista ja sitten mulle laitettiin supistuksia lisäävä tippa. Ensimmäisen kunnon supistukset tulivat noin tunnin päästä tipan laitoista eli kahdentoista maissa. Kahdelta kohdunsuu oli auki 6cm ja vaikka kivut olivat todellakin lievät ja täysin siedettävissä olevat halusin jo minispinaalin. Aikaisempien synnytysten perusteella aavistelin/toivoin, että puudutuksen laiton jälkeen avautuminen etenisi varsin nopeasti ponnistusvaiheeseen saakka.
Nukkumatti tuli puoli kolmen kieppeillä ja puudutuksen myötä vähäisetkin kivut hävisivät taivaan tuuliin kuten myös tunto mun jaloistani. Juteltiin siinä miehen kanssa noin viiden supistuksen ajan niitä näitä ja sitten aloinkin tuntea pientä painetta kohdunsuulla. Pyydettiin kätilö paikalle ja kas kummaa olinkin auki jo täydet 10cm. Odottelin vielä muutaman supistuksen ajan, että kätilö sai laitettu tarvittavat tavarat kuntoon ja sitten sain luvan ponnistaa. Viiden ponnistuksen jälkeen syntyi tyttö. Pientä painetta tunsin kun piti yhden supistuksen väli odottaa ennen kuin sain ponnistaa vauvan pään ulos, muuten ponnitusvaihekkin oli täysin kivuton. Yksi tikki laitettiin kun pieni repeämä oli tullut juuri verisuonen päällä, muita vaurioita ei sitten tullutkaan.
Vauva päästi ison parun heti syntyessään ja isä pääsi leikkamaan taasen kerran napanuoran, joka muuten oli kertaalleen löysästi vauvan kaulan ympärillä.
Istukka irtosi hyvin ja verta menetin kuulemma melko normaalin määrän eli noin 300ml.
Isä pesi ja punnitsi sekä puki tuoreimman tyttärensä ja sen jälkeen saimme saliin kahvit, kävin suihkussa ja kaksi tuntia synnytyksen jälkeen pääsimme takaisin osastolle, minä omilla jaloilla kävellen iskä ylpeänä tytärtään kantaen :heart: .
Minispinaalin laittoon asti istuskelin kiikkutuolissa sekä kävelin ympäri huonetta, puudutuksen jälkeen olin kyljelläni sängyssä kun tosiaan sen verran totaalinen tuo puudutus alakropassa oli. Ponnistusvaiheessa olin puoli-istuvassa asennossa toinen jalka kätilön kylkeä vasten.
Takalisto eli häntäluu on ollut vähän arka istuessa ja jälkisuppareita tulee imettäessä jonkinverran, mutta nämänkin vaivat ovat olleet varsin lieviä kun ajattelee minkämoinen palkinto noista pienistä säryistä ollaan saatu :heart: .
Nyt alkaa tuolta kopasta kuulua tuhinaa, joten täytyy lähteä toimimaan maitobaarina. Siirryn vähitellen tuonne vauva-puolelle, jossa sitten toivottavasti nähdään mahdollisimman pikaisesti :wave: .
Jaksamisia kaikille tasapuolisesti :wave: .
:heart: Anni ja masukki 2pv :heart: