Meidän
pikkuprinsessa syntyi 18.1 rv 39+4 klo 20:45. Pituutta neidillä oli 50 cm ja painoa 3330g, eli se siitä yli nelikiloisesta sokerivauvasta
Kotiuduimme vasta tänään, sillä matkassa oli muutama mutka ja on itseasiassa edelleen.
Synnytyskertomusta yms...
Sunnuntai aamuna klo 9:45 huomasin että ne supistelut joita olin muutamia tuntenut, olivatkin säännöllisiä ja tulivat 7-10 min välein. Jatkoin vielä normaaleja kotitouhuja, mutta patistin isännän ulkoiluttamaan koirat ja soitin varmuudeksi anopille, että kohta saa varmaan isomman neidin hoidettavakseen.
Supistukset voimistuivatkin aika nopeasti ja soitin synnärille josta sanottiin, että pysy kotona niin pitkään kuin voit ja kehoitettiin samalla menemään suihkuun. Tein työtä käskettyä ja passitin miehen viemään esikon sinne mummolaan.
Tuo suihkuun meno oli VIRHE, sillä siinä vaiheessa kun olo siellä muuttui sietämättömäksi niin voinette vain arvata mikä olo oli, kun poistuin sieltä suihkusta ja menetin sen vähäisenkin kivunlievitykseni, eli kuuman veden alaselässä
Ehdin aina pukemaan jokaisen supistuksen välissä yhden vaatteen ja sitten piti heittäytyä sängylle uikuttamaan. Mies palasi kotiin juuri oikeaan aikaan (ennen miehen tuloa tuossa vaatteiden pukemisen yhteydessä tietenkin informoin tammikuisten topicciin, että lähtö tuli
), kun olin saanut myös ulkovaatteet päälle.
Matka synnärille vie noin 20 min ja se tuntui ikuisuudelta. Valitin, voivotin ja kitisin takapenkillä tuskien kourissa...mahtoi takana ajavalla autolla olla mielenkiintoiset näkymät, kun edessä kulkevan auton takapenkillä akka riehuu muutaman minutin välein aivan täysillä ja sitten taas rauhoittuu hetkeksi.
Synnärille taisimme saapua aika tarkkaan klo 12:20 ja heti tehtiin sisätutkimus, jonka tuloksena oli auki sormelle ja kaulaa jälellä. Mikä pettymys! Tuskani olivat siis turhia, sillä mitään ei ollut tapahtunut sitten viime tiistaisen käynnin.
Siirryimme 12:30 synnytyssaliin jossa sain kivunlievitykseksi ilokaasun ja akupunktioneulat...ainoa vain, että kun ensimmäinen neula selkään törkättiin, niin kiljuin, että ottakaa se HETI pois...se nimittäin sattui ihan vimmatusti. Epiduraalia kovin pyysin, mutta sitä ei kuulemma tippuisi ennen kuin olen auki 3 cm, jottei synnytys pysähdy.
Hengittelin ilokaasua tunnin ja klo 13:30 tehtiin uusi tutkimus. Tuloksena auki sormelle, kaula lyhentynyt. Ei naurattanut. Siirryin siittä sitten suihkuun jossa viihdyin 45 min jonka jälkeen oli pakko mennä takaisin sänkyyn, sillä olin kertakaikkisen väsynyt fyysisesti. En ihan oikeasti pysynyt enää pystyssä, eivätkä silmät pysyneet auki. Valitettavasti kipu silti pysyi ennallaan hiljalleen voimistuen.
14:30 ilokaasuannosta nostettiin josta seurasi sitten oksentaminen ja kaasuannos palautettiin ennalleen.
15:00 tehtiin uusi sisätutkimus jonka tuloksena oli: auki liki 4 cm. Tällöin päätettiin puhkoa kalvot.
15:30 san vihdoin sen epiduraalin ja siitä alkoi onni ja autuus. Se nimittäin vei kivut kokonaan pois. Olisin voinut vaikka nukkua, mutta jostain syystä (syy selvisi myöhemmin) tärisin niin paljon, etten pysynyt yhtään paikoillani. Täristellyt olin jo autossa kun tulimme sairaalaan, mutta nyt kolisi hampaatkin yhteen kuten sarjakuvissa.
17:20 Pyysin lisäannosta, sillä kivut tekivät paluuta. Minulle tehtiin sisätutkimus jonka tuloksena: auki 7 cm ja sain epiduraalia lisää. Jälleen jatkui onni ja autuus sillä kivut katosivat taas.
18:00 saapui muutama kätilö huoneeseen huolenaiheenaan vauvan syke, joka huiteli jatkuvasti yli 180, pomppien useasti jopa 200 yläpuolella. He sitten fiksuina kysyivät, jotta onko mulla kylmä...ihan kun se ei olisi päällepäin näkynyt. Tärisin 3 peiton ja aamutakin alla kuin haavan lehti.
He mittasivat kuumeeni joka oli 38 astetta. Sain panadolia kuumeen alentamista varten.
19:10 he laittoivat minut nestetippaan ja tekivät sisätutkimuksen, jonka tuloksena: auki edelleen 7cm. Kätilö päätyi laittamaan oksitosiinitipan, jotta synnytys saataisiin taas vauhtiin ja vauva turvallisesti ulos. Kuume oli nyt 38,7. Sain myös lisälastin epiduraalia.
19:30 otettiin verikoe tulehdusarvojen määritystä varten ja antibiootti laitettiin varttia myöhemmin tippumaan suoneen.
Viimeisin epiduraali ei ollut enää tuonut auvoista olotilaa ja nyt supistukset tuntuivatkin enemmän selän ja pyllyn puolella.
20:20 valitin, että vähän ponnistututtaa ja että kivunlievitys rupeaa taas olemaan riittämätön. ehtiin sisätutkimus jonka tuloksena: auki 9,5 cm. Kätilö pyysi tekemään muutaman työnnön, jonka aikana hän avasi kohdunsuun 10 senttiin auki jotta päästäisiin ponnistuspuuhiin. Ponnistin joka supistuksella 2 kertaa ja supistuksia taisi tulla yhteensä noin 10kpl. 20:45 syntyi sitten ihana, kaunis pikkuprinsessamme :heart:
Istukkä jäi sitten jumiin, eikä irronnut kuin vasta reilun tunnin päästä, kun mahaa oltiin ensin paineltu kahden henkilön voimin. Mutta pääasia että lähti, vaikka siihen aikaa ja voimaa vaadittiinkin. Salissa olimme vielä yli 4 h likan syntymän jälkeen koska kohtuni ei tyhjentynyt alkuun kunnolla.
Sain 2. asteen repeämät, joiden vuoksi tikattiin 3 tikin verran, eli eipä mitään "vaurioita" juuri tullut. Istuminen yms. onnistui vielä samana iltana ja olo oli muutoinkin hyvä ottaen huomioon, että olin tosiaan kuumeessa.
Vauva sai täydet 10 pistettä, mutta siinä illan mittaan osoittautui vähän flegmaattiseksi ja kätilö varoitteli että minun tulee valmistautua henkisesti siihen, että vauva saattaa joutua teholle koska epäilynä nyt vauvan liian alhainen verensokeri. Verensokeri oli kuitenkin ihan hyvä ja pääsimme osastolle.
Osastolla saimme yksityishuoneen (luksusta!!!) koska olin kuumeinen ja vauvaakin "tehotarkkailtiin".
Siinä sitten seuraavat päivät otettiin verinäytteitä sekä minusta että vauvasta ja molempien arvot olivat koko ajan hilkulla johtaa jatkotoimenpiteisiin, mutta niiltä sitten säästyttiin ainakin toistaiseksi. Omat tulehdusarvoni lähtivät eilen laskuun ja vauvankin sokerit ja bilirubiinit pysyivät nipin napin rajojen sisäpuolella.
Tänään meidät kotiutettiin sillä ehdoin, että palaamme huomenna sairaalaan mittauttamaan vielä tytön bilirubiiniarvot. Mikäli kaikki on ok, niin meidät kotiutetaan lopullisesti. Mikäli arvot ovat liian korkeat, jää neiti vähintään vuorokaudeksi osastolle. Toivotaan siis että huomenna aamusta saamme hyviä uutisia!
Imetys ei onnistu, sillä maito ei noussut, eikä vauva jaksa imeä riittävästi. Oikeastaan mitään toiveita ei enää imetyksen suhteen ole ja vauva on nyt täysin korvikkeella. Vitutus on kova ja itkutkin olen asian tiimoilta vääntänyt.
Esikon kohdalla kävi liki samoin (hän sai sentään edes muutaman päivän maitoa) joten tietyllä tapaa tämä ei ollut niin suuri pettymys, mutta kyllä itkettää katsoa kestoliivinsuojuksia kun niille ei ole mitään käyttöä. Itku tulee nytkin, kun asiasta kirjoitan.
Syöttöpunnituksen tuloksena oli 2 grammaa (vauvalle annettiin syötön yhteydessä sokerivettä, josta varmaan tuli tuo toinen gramma) kun tuloksen olisi pitänyt olla vähintään 40 grammaa, eli epäselvyyttä ei asian tiimoilta ole. Asia on vain hyväksyttävä.
Nyt vietämme vauvantuoksuista elämää ja toivottavasti huomisaamun jälkeen ihka oikeata vauva-ARKEA
alienin sektiouni sai tämän mamman löllymahan hytkymään...ei saa naurattaa, kun se tuntuu niin ilkeeltä
Emmylle,
haidille,
Ruusulle,
runttipullalle,
peralille,
teebirdille,
Niinaniille,
haaveilija2006lle,
babyb:lle,
jonnalle ja
vauva09lle onnea tasapuolisesti nyyteistä!
Niinaniin tarina oli kyllä kieltämättä aika karua luettavaa. Musta tuntuu, että mä en olisi selvinnut tosta kaikesta mitä jouduit kokemaan. Tuntuu tosi pahalle sun puolesta.
Tankille jaksamisia...varmasti kova paikka odottaa noin kauan, kun lopputulos on kuitenkin sitten pettynys :hug:
Niiskuselle onnea vauvanhakureissuun
Sef ja pikkuprinsessa 4 vrk (siirrymme tammikuisiin tuonne toiselle puolelle, nähdään siellä!)