+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellastiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nimi..........................hoito........kumpi tulossa........laskettu aika

Bardolino..................3.PAS................tyttö............5.11.2009
Kauniskuu.........................................tyttö.............7.11.2009
Pantalaimon.............1.inssi...............poika...........24.11.2009
Haltia...................1.PAS/1.ICSI..........poika............6.12.2009
Tiinuli81..................1 IVF...................tyttö............14.12.09
Veena.....................luomuylläri............................25.12.2009
millis1981..............1.IVF/1.PAS.........tyttö..............4.1.2010
Riio..........................inssi...............poikaolo............23.1.2010
perhone.................luomuylläri..........tyttö............28.1.2010

:heart: Syntyneet :heart:

1050043q0bb0ov6eh.gif

Bardolino.............tyttö..............3.11.2009
Kauniskuu............tyttö..............8.11.2009
haltia...................poika.............28.11.2009
Pantalaimon..........poika.............29.11.2009

Kiitos kaikille onnitteluista, Pantsulle suuret onnittelut, että vihdoin tekin saitte nyytin syliin :)

Täällä me ollaan edelleen sairaalassa. Toivottavasti päästäisiin huomenna kotiin.

Synnytys siis käynnistyi silloin aamulla supistuksilla klo 5.36. Kun soitin 7.30 sairaalaan, annettiin lupa lähteä kotoa. Pakattiin tavarat ja lähdettiin noin kello 8. Matkalla supistukset lisääntyivät, ja voimistuivat. Sairaalalla 9.00 kätilö otti vastaan, olin 2 cm auki. Vauvan sydänkäyrää otettiin n 20 min jonka jälkeen saimme siirtyä synnytys saliin. Vesialtaaseen laskettiin vettä, ja samaan aikaan mies hieroi selkääni kätilön ohjeiden mukaan kiinalaisella kammalla, olikohan guasha ja hermoratoja vyöhyketerapian tapaan. Supistukset voimistui, menin kylpyyn. Kelluin n 2 h, jonka jälkeen oli pakko nousta ylös, kun supistukset oli niin voimakkaita, ettei synnytyslaulu ja vesi enää riittäneet. Hoitaja tarkasti kohdun suun tilanteen 3cm auki ja lyhentynyt kokonaan pois. Kätilö laittoi akupunktioneuloja selkään ja sain ilokaasua. Istuin jumppapallon päällä ja mies hieroi, supistuksia tuli edelleen n 2-5min välin, ja voimakkaita olivat. Ilokaasu auttoi ihanasti. Tätä kesti jonkun aikaa, ja toivoin, että saisin jotain lisää, kun kivut alkoivat olla sietämättömät. Lääkäri tilattiin laittamaan paikallispuudutus kohdun suulle. Se oli pieni puudutus ja ei poistanut tuntemuksia, vei supistuksilta vain terävimmän huipun akupunktioneulojen tapaan. Samalla jatkoin ilokaasua, mies tuki minua vieressä. Taisi syödä lounaan. Kun kivut alkoivat olla liian suuret huusin kätilöä keksimään jotain muuta kivun lievitystä. Hän tarkasti kohdun suun tilanteen, ja olinkin rentoutunut paikallispuudutuksen avulla niin hyvin, että olin auennut 5 cm:stä 9 cm , mitään puudutusta ei enää voinut antaa. Sain odotella lupaa ponnistaa. aihdoin asentoa, huusin, etten kestä enää. Siirryin synnytysjakkaralle ja mies istui takanani, kätilö oli edessä. Välillä ponnistin jakkaralla, välillä nousin kävelemään. Mies hieroi selkääni ristiselästä aina häntäluuhun asti sitä mukaa kun vauva siirtyi alemmas ja painoin luitani. Se tuntui ihanalta. Kätilö kuunteli kokoajan toiveitani, kehui ihanasti, ehdotti hyviä asentoja, oli allonharjalla tajuten mitä tunnen. Lopulta ponnistin jakkaralla. Lapsivesi tuli vasta siinä vaiheessa, ja oli yllätykseksi vihreää. Kätilö tuki välilihaani lämpimällä hauteella ponnistusvaiheessa ja se oli ihanaa. Helpotti ponnistussuunnan löytämistä ja pehmitti paikkoja. Ponnistusvaiheessa tuntui, että lapsi ei synny koskaa, antin kätilöltä, että kauanko vielä menee, enkö ikinä saa vauvaa syliini. Lopulta vauva sukelsi maailmaan napanuoran läpi. Napanuora oli kiertynyt vauvan kaulaan, mutta lapsi pääsi itse sen alta pois. Vauva oli aluksi violetti ja veltto, ja kyselin onko sillä jokin vikana. Lääkäri sanoi, että kaunis ja terve poika. Sai ensin 8 pistettä, toinen meni violetista väristä, toinen velttoudesta.Sain kuitenkin vauvan heti rinnalle, ja odotettiin istukan syntymistä. Se oli helppoa, mies leikkasi napanuoran ja kylvetti vauvan. Kätilö ompeli minut. Sain välilihaan 5 tikkiä ja häpyhuuliin molempiin 2. kuulemma se oli vähän, ja eipä nuo kipeät ole olleetkaan. Vauva sai seuraavaksi 9 pistettä ja sitten 10. Lepäsimme synnytyssalissa, vauva ei ensin osannut imeä, mutta rintakumilla se onnistui. Sen kerran jälkeen ei rintakumia ole tarvinnut käyttää,. Kertoi vaan vauvalle mistä on kysymys. Saimme perhehuoneen. Vauvan mitat olivat 50cm pään ympärys 33, ja paino 3280g. Vauva oli tänään lääkärintarkastuksessa ja on täysin terve. Vain bilirubiiniarvo on 260 kun kotiin pääsee jos se on alle 250, nyt pidtää pitää vauvaa uv lampun alla huomisaamuun asti. Se onkin vaikeaa, sekä äidille että vauvalle. Toinen huutaa sydäntä särkevästi ja silti pitää tuolla lampun alla pitää. Minä olen toipunut tosi hyvin. Ulostaminenkin onnistuu jo. Maito nousi rintoihin ja siitä varoituksen sana, mulla kävi niin, että rinnat on nyt isommat kuin vauvan pää. Ne on niin pinkeät, ettei vauva saa kunnolla imuotetta, en pysty liikuttaa käsiä ilman että sattuu, molemmat painaa ehkä kilon ja rinnan ympärys on yhtä iso kuin vatsan ympärys oli raskausaikana. Satuu ihan kamalasti ja kuumottaa, on vaikeaa olla kun särkylääkkeet ei auta, tekemäni rinnan lämmitin on auttamattomasti liian pieni, saati sitten ostamani imetysliivit, kuppikoko on valehtelematta varmasti g tai jotain, oleminen on tuskaa. Kaikille ei varmasti käy näin, mutta ei ole kivaa, maitoa heruu niin, että ruokkisin tällä määrällä toisen vauva, joten maidon kerääjät taisi olla hyvä ostos. No kai tämä hellittää. Alapään kipua en edes tunne tänän rintakivun rinnalla. Synnytyksestä jäi hyvä ja positiivinen kokemus. Olen onnellinen, ja tyytyväinen, että se meni melkolailla luomusti, kaikki mitä toivoin toteutui, kokonaisuudessaan se kesti 7 tuntia. ponnistusvaihe 20min. Tiesin kokoajan missä mennään. Ainut mitä jännitin oli, että onko vauvalla kaikki hyvin, ja kun en tiennyt koska se loppuu, mutta täytyy sanoa, että jostain syystä se synnytys on jo nyt vain kaukainen muisto, rakkaus lapseen on jotain niin ihmeellistä. Miten tuo pieni voikin olla niin ihana.

Nyt vauva taas itsee, täytyy mennä sängyn vierelle lohduttamaan. Toivottavasti bilirubiiniarvot laskee hoidon avulla ja pääsemme huomenna kotiin. Kuulemma ennen aikaisesti syntyneillä lapsilla ne usein on korkealla.

Kaikille positiivista odotusta, se synnytys voi olla myös ihana kokemus, itse olin siitä yllättynyt.

Haltia ja pikkupeikko 3 päivää

Haltialle :heart: :heart: :heart: Ihanan kuuloinen synnytyskertomus. Itsekin toivon luomusynnytystä -kiva kuulla että se on ihan realistinen toive. Toivotaan että pikkupeikon arvot tippuu että pääsette kotiin perheen kanssa.

HALTIA Onnea miljoonasti :heart: :flower: ! Tsemppiä vauva-arkeen! Iiks.. kivan kuuloinen tuo rinta-asia :/ Mulla ei ihan noin hulppeasti maidon nousu alkanut ja voin vaan kuvitella sun kipeyden!!Ja toi on totta, onneks en ostanu imetysliivejä ennen synnytystä. Ajattelemani koko ei todellakaan enää mahtuis päälle! Hienoa et sullakin oli hyvä kokemus synnytyksestä! Olin niin onnellinen myöskin, että viikossa palautui lähestulkoon täysin. En olis uskonu. Nyt vaan sinne voimia ja jaksamista kunhan pääsette (ja toiv. pian) kotiin!!

Kauniskuu

Moikka pinoon!

Haltia, kiitos synnytyskertomuksesta =) Hienoa, että siitä jäi positiivinen mieli ja tapahtuma meni kuten olit toivonut (esim. kivunlievitys), vaikka kipujakin oli. Huh, tuo rintojen piukeus vaan kuulostaa tosi AUTS AUTS-jutulta... :|
Toivottavasti pääsette pian kotiin aloittelemaan vauva-arkea!

( . ) Eilen oli neuvola ja kaikki hyvin.
Paineet 101/74, pissa puhdas, painoa tullut 500g/vko. Hemppaa ei otettu. Kohdunpohjan korkeus 32. Pirpanan sydän pompotteli 128-138 ja köllii RT:ssa (ja on löytänyt mun kylkiluut pikkukintuillansa...) :heart:

Käytiin eilen pikakierroksella parissa huonekaluliikkeissä ja saatiin laitettua uusi sänky tilaukseen. Ihanaa! Maltan tuskin odottaa että pääsee nukkumaan uuteen petiin, meidän vanha on niiiiiin kamala lötkö, että selkä on aina ihan mutkalla yön jäljiltä ja kääntyminen masun kanssa on työlästä. Aaaargh!
Tänään olisi tarkoitus mennä sitten uudelle kauppaturneelle (miehen iloksi) Ikeaan töiden jälkeen. Tehtiin eilen ostoslistaa ja todettiin että 600 euroa holahtaa ruotsalaisfirman kassaan, jos päädytään ostamaan kaikki se mitä ylös kirjattiin. No, ei mahda mitään, menee mitä menee... :whistle:

Leppoisaa loppuviikkoa kaikille!

Riio ja ponteva potkiskelija 32+5

kotona ollaan, krjoitan yhdellä kädellä vauva sylissä. ihanaa. ei tätä osaa kuin ihmetellä. ja kuten joku ennemmin synnyttänyt sanoi, tästä ne huolet vasta alkaa. vauvalla oli nyt tänään ne bilirubiiniarvot vihdoin laskeneet. oli kyllä kauheaa istua sen valokaapin vierellä, kun vauva silmäläpissään ja verkko hatussaan huutaa täyttä kurkkua. sai olla vain vaippa päällä. nyt kun ollaan kotona ja lääkäri sanoi, että mikäli vauva on uninen, veltto tai haluton tai muuttuu keltaiseksi tms niin pitää käydä läääkärissä näytillä. nyt vaan ihmetteln kun toinen on niin uninen ja ei yhtään äkeä, mitä tuntui olevan sairaalassa. ei ne arvot varmaan nouse, mutta siti, voi tätä huolen määrää, toisaalta järki sanoo, että 5pv vanha nukkuu vielä aika paljon ilman, että se on epänormaalia, mutta mikä on NORMAALIA? paljonko teidän vauvat nukkuu, ja vaihteleeko määrät päivittäin, ja kuinka paljon ne on olleet hereillä tämän ikäisinä? entä onko teidän nänneihin tullut haavoja, mitä niille pitää tehdä, vaikuttaako ne imetykseen? mulla on toinen nänni kipeä, ja aavoilla. tästä pienestä krokotiilistä. muuten rintakipu ja turvotus on nyt hieman rauhoittunut. silti isot, ja vaikeat suojata, niitä vihloo, ja pelkään kuollakeni rintatulehdusta. onko teillä välillä rinnoissa sellainen kylmötys-kuumotus-kylmötys. pitääpä muuten kokeilla niitä kaalinlehtiä.

synnytyksestä ei tunnnu enää oikein mikään. siisalapäää on jo melkein normaali, paitsi tikkejen oslta. jälkivuoto on yllättävän iukkaa. oletin että sitä vuotaa kuin seula. viel synnyttämättömille lohdutukseksi, että jopa n 2 pv synnytyksen jälkeen se on enää muisto, yllättävää, miten se kipu on kovaa siinä tilnteessa, mutta ei tunnu pahala enää jälkikäteen. nyt mulla olis edessä painon pudotusta, melkein kaikki raskauden aikana tulleet 13 kiloa on jäljellä, ehkä rinnoissa, maha on aika hassu löysä. miten te muut huolehditte synnytyksen jälkeen kunnosta/ulkonäöstä. tietysti paljon ei voi laihduttaa kun imettää, silti olisi mukava saada oma solakka vartalo takaisin.

Riiolla hienot neuvolakuulumiset onnea :heart: ostoksille kyllä saa rahaa uppoamaan. miten se on silti niin mukavaa.

ja vauva arki ei tunnu vieläkään kolahtavan. ihastelen vain pienokaista ja ihmettelen. naurettiin miehen kanssa, että näinkö sitä omasta lapsestaan on luontaisesti ylpeä. lastenlääkäri kun teki vauvan tarkistusta ja totesi muiden tietojen kuten askeltaa, molemma slmät ok, sisäelimet normalit jne lomassa "kaunis kallonmuoto" molemmat jäimme sitä miettimään, meidän lapsella on kaunis kallonmuoto :D

haltia Kiva kun jaksoit kirjoittaa pitkän synnytystarinan =) Niitä on aina niin kiva lueskella. Varmasti on totta että synnytyksen jälkeen ne huolet vasta alkaakin. Onnea Vielä kerran :heart:

Riio Huonekalu ostoksilla saa tosiaan rahaa menemään =)

millis1981 Täällä päin ei tehdä sisätutkimuksia ellei ole tarvetta :ashamed: Eli rv 36 lääkärikäynnillä ultrasivat vain mahan päältä. Terveydenhoitajalta sitä kyselin että miks ei sisätutkimuksia ole tehty niin sanoi että se on vanhanaikaista ja voi käynnistää esim. synnytyksen jos mennään piteleen.

Omia kuulumisia: Tänään oli neuvola. Paineet ok, pissa puhdas, painoa tullut 1,5kg VIIKOSSA...voi kissus. Sf mitta 33cm, laskenut huomattavasti viimekerrasta ja vauvan päätä terkka ei enää löytänyt tunnustelemalla. sanoi vaan että nyt on laskeutunut niin paljon että synnytys voi olla hetkenä minä hyvänsä :o Parista päivästä viikkoon!!!! Tosiaan....taitaa tonttu viihtyä yksiössään jouluun asti =) Tänään on ollut tosi tukala olla, vähän väliä on menkkajuilintoja selässä ja alavatsalla. Niihin terkka sanoi että ovat ennakoivia supistuksia ja valmistelevat synnytystä. Häpyluu on ollut todella kipeä

Tälläistä tänään

Tiinuli rv38+3

HALTIA Onnea kotiutumisen johdosta!! Nukkuminen: 5 pv vanha todellakin nukkuu.. Kyl sen eron perus unisuuteen/nukkumiseen varmasti huomaat verrattuna "sairaaseen " velttouteen. Joten älä huoli :) Eiköhä ne ajat vaihtele vauvasta toiseen.. Riippuu nälästä sun muusta. Esim meillä alkuun max 3h.. hereillä vain syötöt. kuvittelinkin et "ompa helppoa :).. -no nyt ei enää mitään säännönmukaisuutta :/ :/ Joskus 30min joskus 2,5 h.. silti ei juuri oo ns. "normaalisti"hereillä muutaku syötöt

Mulla ei nännit haavautunu mut olen kuullu et esim, maitotipan voi levittää "suojaks" ja sit esim. bepanthenia.. Nännikumitkin kai voi helpottaa (korjatkaa jos vääräs:) )Muista tarkistaa imuote ettei ime pelkkää nänniä.

Toipuminen: Mullaki vuoti tosi niukasti, yllätyin, mutta edelleen tiputtaa.. Muuten alakerta palautunu lähes täysin. Nyt voi jo jumpata lihaksia sieltä, alkuu ei oikeen hermotus toiminu. Joka pv tullu käytyy ees pikku vaunulenkillä, muuten ei juuri vielä tullu urheiltuu. "pomppimistahan" ei suositellakaan et kohdun kiinnikkeet ehtii palautua, ja ei voinu kyl ees ajatella.. Tuntui jo kävellessä että jotai tippuu alakerrasta läpi :) Plus et tissit painaa aika lailla. Mulleha ei tullu raskaudessa painoa kiloakaan, jonka takia kävin seurannassa jne. Eli nyt painan n. 6kg vähemmä ku ennen raskautta..joten sen suhteen ei tarvii "murehtia".. toisaalta pitää koska nyt alipainon rajalla ja pelkään et riittääks maito jne :ashamed: Syön ihan hullunlailla varmaan tunnin välein..

Ja todellaki!! Jos raskaudessa oli huolia nii nyt niitä vasta onkin!

TIINULILLE onnea tulevaan!!

Kauniskuu ja typy 3vk4 pv

haltia kiva kun kirjoittelit synnytyskertomusta. Kiva lueskella. :heart: :heart: Kiva kun pääsitte kotiin ja kaikki on lähtenyt kivasti liikkeelle. :) Ihanaa. Eiköhän ne kilot karise aikanaan pois, kun pääsee liikkumaan yms.

riiolla kivat neuvolakuulumiset. Shoppailuun saa palaa rahaa. =)

tiinuli81 Okei. Mä oon jotenkin luullut, että se tehdään automaattisesti. Itte ainakin oon odottanut sitä, että tietää missä mennään. Missä päin asustelet..asutko pääkaupunkiseudulla? Sullakin jännät hetket lähestyy.

Me oltiin eilen synnytyssairaalaan tutustuu. Oli kyllä kiva käydä ja nähdä paikkoja. Alkuviikolla oli ollut kuulemma ruuhkaa ja joudutte käännyttää toiseen sairaalaan. Eilenkin oli jo yllättävän monta syntynyt ja neljä synnytystä oli sillo meneillään.

kauniskuu meinaattekos koska pitää ristiäisiä?

kuukausi olisi laskettuun. :)

millis ja liinu 35+4

Kiitokset onnitteluista!!

Meidän ihana pikku-ukkomme syntyi 29.11. klo 17.28. :heart: Pituutta oli 51 cm, painoa 3460 g ja pipo oli 36 cm. Pisteitä pikkuinen sai vain 7/7/8, ja viettikin ensimmäisen tuntinsa happikaapissa tarkkailussa. Kaikki oli kuitenkin hyvin, ja kotiuduimme eilen. Laittelen synnytyskertomusta myöhemmin, mutta jännittävistä käänteistään huolimatta synnytys oli todella positiivinen kokemus. Olen fyysisesti palautunut tosi hyvin, sain kaksi pikkuruista repeämää, jotka ommeltiin, vaikka kätilö jälkikäteen sanoikin, että ehkä turhaan.

haltialle isot tsemppi- ja sympatiahalit! :hug: Täällä ihan samoja fiiliksiä, tosin ei ihan noin pahana kuin sulla. Mulla nousi maito keskiviikkona, ja eilen illalla kotona rinnat turposivat aivan järkyttäviksi palloiksi. Mies kävi äkkiä ostamassa sähköisen rintapumpun (käsikäyttöinen oli ihan lelu! :kieh: ) ja sillä sain helpotusta. Kylmötys kuumotus on ihan tuttua!! Palelen kuin vilukissa ja silti rinnat on iiiihan hirveän kuumat! Viime yö meni tosi surkeasti, mulla on hirveä hormonimyrsky päällä, itken vaan lähes taukoamatta! :'( :ashamed:

*muoks. Mulla on auttanut nänninpäihin Lansinoh (lanoliiini-)voide ja Bepanthen. Kokeile myös sitruunaa, sen pitäisi auttaa, samoin turvonneisiin rintoihin kaalinlehtiä ja maitorahkaa.

Mutta eiköhän tämä tästä. Nyt tuo yksi vaatii lisää ruokaa... Palailen kunhan kerkeän. :wave:

-Pantsu ja pikku-ukko 5 vrk

Pantsu :wave: Tervetuloa takaisin :)
Ihanaa että kaikki meni hyvin ja olet jo hyvää vauhtia palautumassa.

*muoks*
Nyt sitten odotellaan jännityksellä Tiinulin ja Veenan vuoroa!

Hyvää viikonloppua kaikille masuisille ja vauvautuneille!

Riio 32+6 :heart:

PANTSU: Mullakin sähköinen pumppu, kun kyllästyin käsikäyttöiseen...tai äiti löysi uuden pumpun halvalla kirpparilta B) Hyvä peli on.

HALTIA: Rytmit menee miten sattuu....joskus valvotaan useampikin tunti putkeen ja otetaan puolen tunnin päikkäreitä ja taas joskus herätään vaan tyyliin syömään. Nytkin sain just vasta tytön nukkumaan kun on myös koko päivän nukkunut...

Nyt on pakko itekin mennä nukkumaan kun vauvelikin nukkuu.

Bartsu

Haltialle ja Pantsulle onnea kovasti! Kiva kuulla että synnytys on ollut positiivinen kokemus. Itse olen alkanut sitä pikkasen tai aika paljonkin jännittämään.

Musta tuntuu että olen muutenkin lähtenyt ihan soitellen sotaan... En ole käynyt kun imetysvalmennuksessa neuvolan valmennuksista, meillä on puolivalmis koti odottamassa vauvaa, vanha koti pitäis olla tyhjä joulun jälkeen, sekin pelottaa kun oon rehkinyt tuolla rakennuksella päivä tolkulla yö myöhään että olen synnytyksen alkaessa ihan poikki kun en ole levännyt.
Kunpa sais pidettyä tuon pikkusen sisällä vaikka sen pari viikkoa yli :laugh:
Tiinulille malttia myös viime metreille

Hilma 38+5

Hilma78 Kiva kuulla susta pitkästä aikaa =) Unohdin jo että mehän mennään aivan samoissa kun punktiossakin oltiin samaan aikaan =) Jaksuja rakennusurakkaan :heart:

Pantalaimon Onnea vielä kerran pikkumiehestä :heart: Jään odottelemaan synnytyskertomusta

millis1981 Mäkin luulin että sisätutkimus tehtäisiin viimeistään silloin rv 36 lääkärillä mutta ei. Olisin toivonut että olisivat vähän kattoneet tilannetta ja ennen kaikkea lantion tilavuutta että mahtuuko syntymään. Kait se sit mahtuu ja terkka sanoi että jos ei mahdu niin tehdään "lennosta" päätös sektioista...kiva

Itselle ei mitään uusia kuulumisia. Ei ole ollut menkkajuilintojakaan enää. Muistan kävin ekassa ultrassa rv8 niin lääkäri katseli laskettua-aikaa ja sanoi että oispa kiva jos vauva syntyisi itsenäisyyspäivänä =) No huomenna on se päivä eikä synnytyksestä tietoakaan :laugh:

Tiinuli81 rv 38+5

kiitos kaikille vastauksista. Kyllä tällä vauvalla varmasti on kaikki hyvin. ei se kenenkään mielestä mitenkään veltto ole, mutta itse sitä vaan murehtii kaikesta. ja hirveästi tämä tuntuu syövän. 15min - 1h putkeen, ja maidon tulo on runsasta. jotenkin täsä vaiheessa kun on vauvasta innoissaan ei malttaisi odottaa, että toinen herää, mutta pitäähän se toisen antaa nukkua. maanantaina tulee neuvolan täti käymään, joten hänen kanssaan voin jutella ja mieltä rauhoittaa.

Pantiksen synnytyskertomusta odotan minäkin, meidän pojat onkin melkein saman ikäiset. Tänään oli mummo ja paappa juhlimassa 1 viikkois synttäreitä. pian voisi lähteä kokeilemaan vaunutteluakin. Samoin kuin pantiksella, myös mun tunteet heittää ihan kuperkeikkaa. välillä itken ihan putkeen hulluna monta tuntia. olen erityisen herkkä pahoittamaan mieleni typeristä vitseistä ja tyhmistä jutuista ihan turhaan. välillä ihmettelen miksi kaikki sanoo, että vauvan kanssa on raskasta. tuntuu, että sitä omaa aikaa on liikaakin. meillä ainakaan tätä ei tarvii mitenkään nukutella. nukahtaa tissille. ja juu tuo lansinoh on hyvää. sairaalasta sai sen näytteen, ja laitoin miehen hakemaan lisää apteekista. kyllä tämä imetys taas sujuu. täytyy vaan katsoa, että nänni on tarpeeksi syvällä vauvan suussa. tuota sitruunaa täytyy kokeilla.

missä teidän vauvat muuten nukkuu? meillä toistaiseksi meidän sängyssä, mutta olen miettinyt pitäiskö välillä kokeilla pinnistäkin. jotenkin en vaan raaski, ja on se yösyöttöjenkin kannalta kätevää, että vauva on vieressä. viimeyön nukuin tosi hyvin. aua heräili 2h välein syömään.

kovin omanapaista tällä kertaa. ei tätä vieläkään usko todeksi, että meillä on vauva. huomenna muuten laskettu päivä. tuli sitten etukäteen.

nyt pyykkejä ripustamaan.

paljon jaksuja teille loppumetriläisille.

haltia ja peikko-poika viikon

Pantsu: Voih :) Mä kyllä haluan ehdottomasti kuulla kaiken siitä miten synnytys on mennyt ja millainen teidän pieni prinssi on. Nukkuuko paljon? Onko hällä tukkaa?

Haltia: Kiitos synnytyskertomuskesta, kuulostaa uskomattomalta kokemukselta. Toivottavasti pieni jaksaa hyvin!! Tuo rintojen koko kyllä mietityttää että paljonko ne voi pursuta. Mulla on nyt jo edetty C-kupista E-kuppiin että taitaa olla aikamoiset möllykät kun maitonousee. Mistähän sitä löytää niin isoja liivejäkään.

Tiinuli: Täällä on kyllä tehty sisätutkimukset, mutta lantiota ei katsottu (lääkäri ei vissiin osannut). Mainitsin asiasta TH:lle, joka sanoi että se katsotaan sitten sairaalassa kuitenkin. Oletkin muuten seuraavana jonossa laskettujen aikojen mukaan. Se on kohta menoa :)

Riio: Meillä on kanssa laiteltu uusia verhoja ja sängynpeittoa yms. Kai se on se pesänrakennusvietti. Mutta sinänsä hyvä että tuleepahan vihdoin tehtyä.

(.) Maha sen kun kasvaa, oikein hirvittää että kuinkahan iso tyyppi sieltä oikein on tulossa ulos. Mulla on edelleen olleet pissan proteiinit plussassa ja nyt olen antibioottikuurilla virtsatuledukseen. Tosin mitään oireita sellaisesta ei ole ollut, mutta katsotaanko josko se auttaisi. Paino on lähtenyt yht'äkkiä kovaan nousuun (viikossa 2kg ja en kyllä ole syönyt mitään pizzaa tai hampurilaisia), turvotusta on nilkoissa ja valopisteitä näkyy aina välillä. Vähän mietityttää raskausmyrkytyksen mahdollisuus, mutta verenpaine on kuitenkin ok. Neuvolasta sanottiin vain että seuraillaan.

pantsu hurjasti vielä onnea poikavauvasta. :heart: Oottelen myöskin synnytyskertomusta mielenkiinnolla kun ehdit kirjoitella.

veena Jospa sulla on turvotusta. Mulle ainakin neuvolatäti varoitteli että näillä viikoilla saattaa paino nousta paljonkin.

millis ja liinu35+5

Hilma Nyt kun lapsi on syntynyt, huomaan, että aika monta asiaa voi vielä hankkia tehdä tässä vaiheessa. Pieni vauva nukkuu niin paljon. Tietystitalonrakenns ei ole niitä helpompia :laugh: mutta jotain muita kyllä.

Musta tuntuu, että tässä aitiydessä itselle on ollut kaikista rankinta/kivuliaintanämä rinnat. Ihan oikeasti. Nyt sain yöllä rintatulehduksen toiseen rintaan. Onneksi vain toiseen, toistaiseksi. Kotin pumpata sitä yhjäksi, mutta ihan onneton oli se rintapumppu. onko sähköisestä johonkin oikeasti, ja mikä olis sitten hyvä merkki? Keksin sitten, että kävin suihkussa ja hieroin rintaa, ja rintakumin kanssa vauva sai imettyä rinnan jotakuinkin tyhjäksi. Tässä tulehtuneessa rinnassa on nännissä haava, että en tiedä tuliko tulehdus siitä. nyt ajattelinlaittaa ihan jotain basimysiiniä, että paranis. Sairaalaan kun soitin neuvoja, niin sanoivat, että matoa taitaa tulla enemmän kuin vauvasyö. huoh, no ei tässä, kipu on vaan ihan järkyttävä ja kuumetta 39.5. tänään vielä menettelee, kun mies kotona,huomenna sitten pojan kanssa kahdestaan, tätä se lapsperheen arki sitten ilmeisesti on :)

ja kun valitin, että poika vaan nukkuu, niin tänäänpä ja viimeyönä e ole tosiaankaan nukunut, kuin pikkutirsoja sinntelyt valveilla, ei tissillekään nukahda. kai se on tälläistä alussa, ettei ole rytmiä, nytkin poika huutaa, joten täytyy lopettaa.

hienoa itsenäisyyspäivää kaikille.

Tässä tulee oikea synnytyskertomusromaani. :laugh: En osaa kirjoittaa lyhyesti ja olihan synnytys aika pitkä ja vaiherikas:

Heräsin yöllä yhden jälkeen supistukseen ja kävin pissalla. Kun pääsin takaisin sänkyyn, hulahti saman tien lapsivettä. Olin vähän aikaa ihan pöllämystynyt, kunnes tajusin kipaista takaisin vessaan. Soitin miehelle, joka oli tulossa kotiin, että nyt tuli lähtö. Soitin myös sairaalaan, jonne saavuttiin klo 2. Pääsin käyrille, kohdunsuu tutkittiin ja se oli edelleen sormelle auki, mutta kanavaa oli jäljellä enää 1,5 cm:ä. Supistuksia tuli harvakseltaan. Emättimestä otettiin bakteerinäyte, joka otetaan aina kun vedet ovat menneet spontaanisti.

Koska synnytys ei ollut vielä käynnissä, minut lähetettiin prenataaliosastolle. Mies saattoi minut sinne ja lähti itse kotiin nukkumaan. En päässyt edes kunnolla sänkyyn, kun supistukset alkoivat säännöllistyä ja voimistua. Kolmen jälkeen kätilö pisti minut käyrille ja supistuksia tuli tasaisesti n. 5 min. välein. Menin suihkuun ja siellä aloin pikkuhiljaa käyttää ääntä kivunlievitykseen. Kovin kovaa en uskaltanut laulaa, koska suihkussa kaikui niin hirveästi!

Puoli viiden aikaan pyysin kätilön paikalle. Aloin olla aika kipeä ja pääsin uudelleen käyrälle. Kätilö myös tutki kohdunsuun tilanteen. Se oli auki kahdelle sormelle ja kanava hävinnyt melkein kokonaan. Vähän aikaa vielä suihkuttelin ja kätilö arpoi, laittaisiko minut jo synnytyssaliin. Soitin ennen kuutta miehelle, että lähtee tulemaan ja kuudelta olin salissa. Sain heti ilokaasua ja keinuttelin itseäni keinutuolissa. Ilokaasusta tuli miellyttävä pöhnä ja laulamisen kanssa ne auttoivat kestämään kipua. Mies tuli ennen seitsemää sairaalaan. Pian laulaminen alkoi muuttua huutamiseksi, enkä enää saanut vedettyä kunnolla ilokaasua.

Vähän ennen klo 8:aa kätilö katsoi kohdunsuun, joka oli auki 3 cm:ä ja ehdotti epiduraalia, kun aloin olla niin kipeän näköinen ja synnytys oli edennyt siihen mennessä hyvin. En todellakaan kieltäytynyt! Anestesialääkäri oli varattu, joten kesti hetken, ennen kuin hän pääsi paikalle. Epiduraalin laittaminen ei oikein ottanut onnistuakseen. Siinä kippurassa supistukset olivat ihan järkyttäviä, mutta lopulta katetri saatiin laitettua. Mies kommentoi jälkikäteen, ettei olisi ikinä antanut pistää itseään sellaisella neulalla. Onneksi ei ole silmiä selässä!

Epiduraali vei kivut mennessään ja jätti vain supistusten aiheuttaman paineentunteen. Yhdeksältä olin 4 cm:ä auki, ja klo 10 sain kipupumpun, josta annosteltiin lisää epiduraalipuudutetta. Mies kävi välillä syömässä ja välillä torkuimme salissa. Tunnelma oli leppoisa ja raukea. Ennen yhtätoista kätilö tuli sanomaan, että vauvan sydänäänissä oli laskuja. Vauvan päähän asennettiin pinni, jonka kautta päästiin seuraamaan EKG:tä. Sisätutkimuksessa todettiin, että vauva oli vielä kovin ylhäällä, ja pää oli sivutarjonnassa. Kohdunsuu ei ollut auennut neljästä sentistä yhtään ja siinä oli paksut reunat. Kätilö varoitteli vauvan yrittävän virhetarjontaa.

Kahdeltatoista lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen, joka ei ollut parantunut. Sain oksitosiinitipan, jota nostettiin asteittain. Se taas aiheutti laskuja vauvan sydänäänissä, ja jouduin ottamaan lisähappea maskista. Hana oli kuitenkin väärässä asennossa ja vedin melkoiset henkoset ilokaasua! Sitä vähän naureskeltiin kätilön kanssa. Oksitosiini laskettiin minimiin. Synnytys ei edennyt, omat supistukset olivat melko heikkoja. Ilmeisesti vauvan virhetarjonta hidasti synnytystä. Minulta otettiin verinäyte ja kätilö varotteli sektion mahdollisuudesta. En saanut enää nauttia mitään suun kautta, mutta sain imeskellä jääpaloja. En ole ollut ikinä niin janoissani, suu oli kuiva kuin Sahara!

Hieman ennen yhtä lääkäri tutki uudelleen kohdunsuun tilanteen. Olin auki 5 cm:ä. Lääkäri myös ultrasi vauvan pään asennon, joka oli nyt raivotarjonnassa. Lääkäri päätti kokeilla vielä kerran oksitosiinia ja sanoi, että jos se ei auttaisi, klo 16 tehtäisiin sektiopäätös. Ajatus leikkauksesta pelotta, mutta juttelimme miehen kanssa, että tuli mitä tuli, tärkeintä oli saada vauva terveenä maailmaan. Oksitosiinitippaa lisättiin ja sain uuden annoksen epiduraalia. Seurasin sydän sykkyrällä vauvan sydänääniä. Niissä ei kuitenkaan tapahtunut enää laskuja, ja tippaa päästiin lisäämään asteittain. Paineentunne alapäässä lisääntyi, etenkin häntäluun seudulla. Kolmen jälkeen sain antibioottitipan, koska bakteerinäytteestä oli löytynyt positiivinen agalactia-bakteerilöydös.

Samalla tutkittiin kohdunsuun tilanne, ja olinkin auennut puolessatoista tunnissa 5 cm:stä 8 cm:iin! Puoli neljältä sain viimeisen annoksen epiduraalia. Klo 16 alkoi hieman ponnistuttaa ja samalla minulle tuli kamalat vilunväreet ja tärinät. Lämpöä oli 37,7 astetta ja sain parasetamolia sekä nestetipan, joka auttoi tärinään heti. Vähän ennen viittä aloin kätilön luvalla harjoitella ponnistamista, koska tunne oli niin vahva. Viideltä alkoi varsinainen ponnistusvaihe. Olisin halunnut nousta polvilleni ja ottaa tukea sängyn päädystä, mutta epiduraali vei hieman tuntoa jaloista ja lisäksi kätilön piti päästä tukemaan kohdunsuulla edelleen olevaa "liparetta". Aloitin puolimakaavasta asennosta, mutta siinä vauvan sydänäänet laskivat rajusti. Ponnistin sitten vasemmalla kyljellä. Ponnistin heti oikeaan suuntaan ja vauva syntyi 28 minuutin ponnistamisen jälkeen. Kätilö öljysi välilihaa ja tuki sitä koko ajan. Sain kaksi pientä repeämää, toisen virtsaputken suulle, toisen välilihaan. Ne tikattiin, vaikka kätilö jälkikäteen sanoikin, että se oli ehkä hätävarjelun liioittelua. Istukka syntyi 12 minuutissa. Synnytyksen kokonaiskestoksi merkattiin 13 h 40 min.

Kaiken kaikkiaan synnytys oli todella positiivinen kokemus, vaikka mutkia olikin matkassa. Alapää ei ollut erityisen kipeä, pystyin käymään heti vessassa ja seuraavana päivänä tunnistin jo lantionpohjanlihaksetkin. Ainoastaan pissahädän tunne on puuttunut ja siksi rakko pääsee välillä liian täydeksi ja virtsa karkailee.

Vauva vietti ensimmäisen tuntinsa happikaapissa tarkkailussa, mutta on sen jälkeen voinut oikein hyvin. Pojalla on ihana silkkinen vaalea tukka, ja aivan hurmaavat hymykuopat! :heart: Paljon isänsä näköinen pallero. Aika hiljainen kaveri, itkee vain nälkäänsä ja on melko pieniääninen.

Meillä on nyt käynyt joka päivä vieraita. Perjantaina piipahtivat appivanhemmat, lauantaina minun äitini ja isäpuoleni sekä tänään isä, äitipuoli, sisko avopuolisoineen sekä pikkusiskopuoli. Aikamoista hulinaa on siis riittänyt. Toisaalta on ollut mukavaa, kaikki vieraat ovat täyttäneet jääkaappia ja tehneet askareita. :) Toisaalta on ollut vähän raskasta. Nyt tulee onneksi pieni paussi vieraissa.

Pantsu: Aika hurja ja vaihderikas synnytys teillä ollut tosiaan, onneksi kaikki kuitenkin meni hyvin ja vauvan sydänäänet eivät enää laskeneet. Itseäkin se mietityttää että jos synnytys kestää kovin kauan niin kuinka voimat riittävät. Jos kerran ponnistaa sivuttain, niin saako silloin tuettua jalkoja mihinkään? Ja siis mahdollisen leikkauksen takiako et saanut juoda? Olisiko siis leikattu jos vauva olisi ollut vielä sivuttain? Ja tiedätkö miksi se kuume nousi? Niin ja en myöskään neulakammoisena kyllä haluaisi nähdä sitä epiduraalineulaa.. Hymykuopat, ihanaa :heart: :heart:

Veena 37+2

Hilmalle ja Tiinulille isot tsempit viimeisiin viikkoihin! b=)d Pian on teilläkin lähtö edessä, on se vaan niin jännittävää! :D

haltia: Voi että miten samoja tunteita ja ajatuksia meillä on! Mulle kanssa kaikkein hankalinta on ollut toi maidon nousu ja nää hormonit. Tuntuu, että on pää vieläkin vähän sekaisin, vaikka nyt siis ei enää itketä jatkuvasti. :/ Meilläkin mies vitsaili pari ekaa päivää, mutta tajusi pian lopettaa, kun siitä seurasi hysteerinen itkukohtaus. No, onhan hänkin ekaa kertaa isä, ei sitä vaan mikään synnytysvalmennus tai muu voi tähän valmistaa.

Mulla on Phillipsin Avent sähköpumppu, olen kyllä tykännyt. En olisi tullut toimeen ilman sitä. Eilen pumppailin vielä imetyskertojen välilläkin, tänään ei ole tarvinnut pumpata kuin aamulla. Selvästi poika syö jo enemmän, ja maidontulokin alkaa varmaan pikkuhiljaa tasaantua. Iltaa kohden rinnat kyllä täyttyvät nopeammin, ja viime yönä heräsin paita märkänä, kun kyljellä nukkuessa oli rinta painunut sänkyä vasten.

Meillä myös on välillä vedellyt tosi pitkiä unia. Toissa yönä nukkua posotti kuusi tuntia. Heräsin kolmelta ja tajusin, ettei poika ollut syönyt pitkään aikaan. Herättelin sitten tissille, kun sairaalasta neuvoivat, ettei saisi olla yli viittä tuntia syömättä. Mutta viime yönä sitten heräiltiin kahden tunnin välein syömään. Eipä tämän ikäisillä vielä mitään rytmiä ole.

Mun on hirveän vaikea löytää hyvää imetysasentoa. :( Yritän rentoutua ja tukea itseäni ja vauvaa tyynyillä, mutta silti hartiat ovat aivan jumissa. Olen jumpannut niitä, hautonut kauratyynyllä ja mies on hieronut, mutta turhaan. Burana auttaa hetkisen. :/

Veena: Mä itse kannattelin ylintä jalkaa, myös kätilö auttoi pitämään jalat levällään. Joo, sen sektiouhan takia en saanut juoda. Synnytyksen jälkeen joinkin sitten ihan hillittömästi, varmaan viisi litraa päivässä! Jos synnytys ei olisi edennyt, niin olisi leikattu. Ei olisi ollut järkevää kuluttaa voimia ja kun lapsivedet olivat menneet, niin riskit vauvalle olisivat kasvaneet, mitä kauemmin synnytys olisi kestänyt. En ole varma miksi nousi kuume, en älynnyt kysyä, kun osastolla käytiin synnytyskertomus läpi. Mitä olen muiden kertomuksia lukenut, niin kuumeen nousu taitaa olla aika yleistä.

Nyt kuuluu taas kutsuhuuto ruokkimaan! Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! :wave:

-Pantsu ja pikku-ukko 1 vko

pantis juu hyvin samanlaisia ajatuksia tosiaan. mulla on tuo avent käsikäyttöinen pumppu, en vaan saa siihen mitään imua. saisikohan siihen lisäosana ostettua sen moottorin vai mikä se on.

minäkin lauloin synnytksessä, ja koin sen erittäin hyvänä. teillä tosiaan ollut vaiherikas synnytys, onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin.

imetysasentoja olen minäkin yrittänyt hakea. tyynyillä tuen paljon. jotenkin tuntuu, että sängyssä maatessa vauvva ottaa nännistä jotenkin huonommin kiinni. harjoitusta vaatii.. ja kauratyyny on imettäjälle kylllä ehdoton. se kannattaa hankkia etukäteen. mullakin joskus maitoa valuu niin paljon, että sänky ihan märkä. liivinsuojiakin sais lla jotain 50 että riittäis. yhtenä yönä laitoin toiseen vuotavan rintaan maidon kerääjän, mutta se olikin huono, kun tuli täyteen niin painoi niin paljon, että lorotti nokasta kaiken maidon mun ja vauivan väliin.

pantsu Sulla on ollut vaiherikas synnytys. hyvä, että kaikki meni kumminkin hyvin.

Mulla oli tänään naikkarilla ultra ja sisätutkimus.
Vauvalla kaikki hyvin ja napanuoran virtaukset hyvät.
Vauva painoi 2,7kg. =)
Kohdunsuu auki 0,5cm, pituuttaa jäljellä 2,5cm ja pehmennyt.

millis ja liinu 36+0

millis. kiva, että ultrassa kaikki hyvin. ullakin alku kovasti synnytys lähestyä.

meillä ilmennyt ongelma, että maitoa tulee niin runsasti, että vauva hotkii ruokansa hirveän nopeasti ja samalla puolet ilmaa. nyt valvottu 2 yötä, kun toinen kiemurtelee ja itkee. tänään näyttää jatkuva päivälläkin. käy pientä niin sääliksi., onneksi huomenna tulee kylään kaveri, joka voi opettaa kantoliinailua, vauva nimittäin nukkuu ja syö ja on tyytyväinen ainoastan sylissä pystyasennosa. voi mun rintaparkojani, kun tonen ei pysty v atsanväänteiltä keskittyä edes niiden tyjentämiseen, ja pumpulla en saa mitään pois. miehellä pakollisia demoja turussa tää viikko. huoh, tästä se arki ilmeissti alkoi, mutta miten toinen onkaan suloinen.

Yhteistyössä