+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Täällä ei ainakaan olla nyytin haku matkalla. :)

Eilen olin työpaikan pikkujouluissa. Olin 23.00 aikaa kotosalla. Siihen mennessä olin saanut tarpeeksi. Kävin siis syömässä ja kuuntelemassa stand Up koomikon esiintymistä. :)

haltia Kiva kun mummola reissu meni hyvin ja pääsit vielä hengähtää hetkeksi kaupungille. :) Kiva kun on nimi päätettynä. Sitten vaan ristiäisiä oottamaan jos meinaatte pitää. :) Aika menee niin siivillä. Teidänkin poitsu on jo kaksiviikkoinen. :)

..kiva oli lueskella muidenkin vauva-arjesta. :)

Mitkäs olot on Veenalla, Riiolla,Tiinulilla....?

millis ja liinu 36+6

Eipä täälläkään vielä olla nyytinhaku reisussa =) Huomenna on laskettuaika ja olo ihan tavallinen. Ei mitään merkkiäkään synnytyksen lähenemisestä :LOL: Huomenna aamulla äippäpolilla aika....saapi nähdä mitä lääkäri sanoo. Itse ajattelin lääkärireissun jälkeen mennä jouluostoksille joten osastolle en ole ainakaan menossa!

Mites Hilma....sulla myös huomenna laskettuaika!!!!!!!!!

Tiinuli 39+6

Täälläkin nyytti edelleen loikoilee masussa. On kyllä punkenut muutama iltana lujaa alaspäin, niin että vihloo tuolta alapäästä. Onko muilla ollut sellaista? Vihlaisut on kuitekin lyhyitä joten ei ne varmaan ole supistuksia. Tuntuu että masu painaa tonnin..

Koskas ne ristiäiset pitääkään pitää? Onko se 3kk tai 2kk syntymästä vai mitenkä? Onko teillä jo kummit päätettynä?

Veena 38+2

veena Meille ainakin vihkipappi sanoi, että suositus on et ristiäiset olisi n. 2kk kuluttua syntymästä. Paljonhan se varmasti riippuu siitä miten jaksaa alkaa järjestää. Meillä on jo kummit päätettynä. Tuntui, että ekalle lapselle oli helppo valita. Mulla on ollut tuollaisia vihlaisuja. Itte epäilen, että ne kypsyttää kohdunsuuta. OOn neuvolassa maininnut asiasta, mutta kuuluu kuulemma asiaan.

tiinuliKivaa shoppailupäivää. Toivottavasti se onnistuu. :)

Huomenna neuvolapäivä. Kävin äsken vaakalla. Lukemista päätellen turvotusta kivasti kehossa, koska suunnilleen 1kg/vko tulossa. OOn kummiskin syönyt ihan samalla tavalla ku ennenki niin en keksi muuta syytä.

Tiinuli; ei mitään toivookaan että päästäis tosi toimiin lähiaikoina. Tulin just tänne vanhaan kotiin päiväks siivoomaan ja pakkaamaan loput tavarat kun mies lähti töihin vuorokaudeks. Ihan kamala ajatella että nyt se synnytys on OIKEESTI lähellä. Mä kun en ole valmis yhtään, tosin olenkohan koskaan. Mies odottaa ihan hirveesti.

Tuskin ne sua mihinkään osastolle ottaa jos kerran ei ole mitään vaivaa. Itse olen niin hyvässä kunnossa että eilen maalasin uuden kodin eteisen ja tein pohjustustyöt makkariin minkä ajattelin maalata huomenna.
Mulla on huomenna neuvola ja odotan kovasti kans että pääsisin/kerkeisin äitiyspolille kontolliin vielä ennen synnytystä.

Hilma 40+0!!

täällä hyvä yö takana. vauva oli vieressä, ja ilmavaivoja ei juuri ollt, äitikin on levännyt. siitä olen ihan yllättynyt että tämä 2 viikkoinen on vuorokaudessa imetysten lisäksi kunnolla hereillä yleensä 2 noin 1-4h jaksoa. hyin virkeänä, ja kiinnostunut ympäristöstä. hieman tuntuu hautovan nivuset ja kainalot. tänään laitettiin talkkia. arsovaippoja olen nyt vaihtanut ihan jatkuvasti, kun tuntuu, että on niin kylmä, että jos pitkään märät, toinen varmaan vilustuu. eilen vaunuteltiin eka kerran. oli ihanaa. nyt täytyy pitääkin taukoa, kun on niin hirveät pakkaset, sisällekin täytyy pukea kauhasti päälle. huomenna olis eka neuvolassa käynti. vauva painaa mun arviolta varmaan jo 4kg, itsellä lähtenyt tulleista 13 kilosta 7. jouluaattona mennään mun vanhemmille jouluaterialle. eka pidempi reissu pitäis tapanina tehdä 300km päähän anoppilaan yhdeksi yöksi. mites muut meinaatte olla joulun.

kummeja ei olla vielä päätetty, onkohan tuo 2kk syntymästä ehdoton takaraja ristiäisille. ajateltiin pitää vasta helmikuussa. hieman niitä jännitän kun osa sukulaisista on ihan pakanoita ja osa uskonnollisia, mutta näin nyt mennään, että vauva kastetaan. nimi on kyllä hyvin voimakas ja pakanallinen, että mitäköhän pappikin sanoo. ja puolet kummeista kuuluu kirkkoon ja puolet ei.. ja kumman vanhaa kastemekkoa käytetään, miehen, vai meidän suvun mekkoa. ei näiltä pohdinnoilta pääse minnekään, aina vaan tulee uusia juttuja, mutta sitä yritän pitää kiinni, että teen niinkuin itsestä tuntuu hyvältä.

teillä on kyllä jännät päivä. montakohan lasta syntyy jouluksi. koska teillä käynnistellään, jos tarvis, onko se 15 vrk. itse ainakin tunnistin synnytys supparit heti, vaikka etukäteen jännitin, että mitenköhän on. kateellinen olen teidän joulushoppailuista, itse juuri mietin miten käy meidän joululahjojen tänä vuonna. nin, ja kaikki tuntemukset kohdunsuun alueella on tavallaan hyviä, kyllä ne valmnistelee ja enteilee synnytystä. sen tosiaan tuntee kun vauva punkee alas. synnytyksessäkin oikein luihin sattuu hirveästi. muuten jos synnytätte seisten tai tuolilla tai luukutte ponnistusta odotellessa, niin mulla ihan parasta oli, kun ei mitään puudutuksia ollut siinä vaiheessa, niin nojailin kyynärpäitä sänkyyn, heilutin lantiota ja mies hieroi tai paineli selästä aina sitä kohtaa missä lapsi puski. se kohta kuulemma siirtyi nopeasti ristiselästä melkein peppuvakoon asti. vei kipua jotenkin pois.

jännää, jotenkin itse jo haaveilen toisesta vauvasta, kun tuntuu, että tuo kasvaa niin nopeasti, enää en pelkää synnytystäkään,aan tavallaan haluaisin kokea sen uudelleen, jä niin hyvä muiso siitä. tietenkin poika saa olla nyt ihan rauhassa kaiken ihailun kohde, eikä toisella ole kiire, mutta sitten joskus, jos sen toisen vielä saamme, niin sitä jo odotan, koska tavallaan mahaa ja synnytystä ja sitä uuden tulokkaan ihmettä on omalla tavallaan jo ikävä, hankala selittää.

No nyt tuota ihanaa imettämään.

Lämmintä joulunodotusta mammoille, mahoille ja vauvoille. :heart:

Veena Täällä päin ainakin ristiäiset on pidettävä 2kk:n kuluttua syntymästä ellei ole jotain erityistä syytä miksi ei voisi pitää. Meillä kummit päätetty, tosin heiltä ei olla vielä kysytty...jotenkin ajattelen että vauvankin pitää ensin syntyä ja sitten vasta kysytään.

millis1981 mulla on tullut painoa näillä viimeisillä viikoilla 1kg viikossa, yhtenä viikkona tuli 1,5kg |O Neuvolatäti tosin sanoi että ei tarvi olla huolissaan kun on vaan nesteitä/turvotusta

Hilma78 Voi, kovasti jaksat vielä puuhastella viimeisillä raskausviikoilla =) Kateeksi käy

(.) Äippäpolilla käyty. Olisin sanut jäädä samantiän käynnistykseen jos olisin halunnut B) mutta valitsin että käynnistys olisi vasta parin päivän päästä (joulushoppailut mielessä!!!!!) Syy käynnistykseen on vähäinen lapsivesi. En todellakaan ole huomannut että sitä ois tihkuttanut pois!!!! Lekuri oli sitä mieltä että voidaan hyvinkin odotella ke aamuun ja sitten aloittaa käynnistys. Kohdunsuukin oli jo 3cm auki ja reunoja jäljellä 1,5cm. Ainuttakaan supistusta ei ole ollut joten se menkkamainen juilinta on avannut kyllä paikkoja =) Painoarvio on tällä hetkellä 3,4kg. Mun mielestä hyvänkokoinen..

Tiinuli81 rv 40+0

Neuvolakäynti sitten venähtikin vähän pidemmäksi. Neuvolatädin mielestä Liinun sykkeet oli epäsäännölliset..heitteli 103-150. Epäili, että puristelee liikaa napanuoraa itte tms. Joten kiireellisellä lähetteellä sitten naikkarin päivystykseen. Tunnin olin käyrillä ja tehtiin liikelaskentaa. Vauvan sykkeet oli 103-170 ja liikkeitä tuli sikana. Sitten oltiin vielä ultrassa jossa tutkittiin kaikki perusteellisesti. Kaikki oli sielläkin mainiosti. Joten periaatteessa turha käynti, mutta onhan se hyvä että kaikki tarkistetaan.
Naikkarin lääkäri sanoi, että vauva painaa nyt 2.9kg eli kivasti tullut vauvalle painoa lisää vkossa. :) Sanoi, että n. 3.5 kg tulisi.

Muutoin seuraavasti

rv 37
Painoa 770g/vko nyt yhteensä 9kg
Turvotus +
Paineet 120/84
Pissat puhtaat
SF 30,5 ( sama ku viimeksi)
Lapsivesimäärä N
Vauvanpaino siis 2,9kg
Vauva RT
Pää ei vielä kiinnittynyt.

Tiinuli mulle sanoi tänään, että ne ihme vihlonnat alapäässä avaa paikkoja. Joita mulla tulee siis lenkillä. Suppari vinkiksi antoi menkkakivut. Jotka mulla on ollut saatanallisia joten katotaan miten osaan lähtee hyvissä vaiheissa sairaalaan. :) voi sulla jo loppuviikosta nyytti sylissä.
haltia kiva kun oot saanut hyvät yöunet. :) Meille pappi sanoi, että pitää olla sitten joku ns. syy ettei pidä kahden kk sisällä. Nimi pitää jokatapuaksessa ilmoittaa.

HALTIA hienoo et sait levättyä! Rytmit ja systeemit muuttuu viel moneen kertaan :) Iteki ku alkuun kiittelin tyypin hyviä unenlahjoja niin homma muuttanut muotoaan lähes viikottain :D . sellasii noi pienet näköjää on.
me käytii tänää lenkillä vaik 15 pakkasta. Hyvin meni ja viihtyi vaunuis paremmi ku koskaa.. No, nykyvaunut on niin topattuja et tuskin palelee, ja ekakerran harson viritin suuaukolle, just in case. Mut onhan toki 2vk ikänen varmaa eri asia.
Tuttu tunne, ymmärrän mitä tarkotat tolla "vauvakuumeella".vaik välillä rankkaa ja väsyttää ja ressaa nii silti kaipais pian uutta masua jne.. :)

joo, eikun imetyspuuhiin..

kauniskuu

KASTEESTA: Suositus kai on se 2kk sisällä syntymästä. Meillä menee pari päivää sen yli. Joulu sotkee kuviot, kun en halunnut ennen joulua niitä alkaa järkkäilemään. On muutenkin niin kiire kaikkien joululahjojen ym. kanssa. Meille tulee 5 kummia. Muuten on pariskuntia, mutta yhden tulevan kummin mies ei kuulu kirkkoon, joten hän ei voi kummiksi alkaa.

MILLIS: Mulla endometrioosi ja menkkakivut on olleet aina aivan älyttömät. Buranat ei paljon auta vaan tarvii aina jotain muuta lääkettä ja jos ei ajoissa ota niin ei auta nekään. Kuvittelin, että synnytyskivut olis jotenkin helpompi kestää...Mutta kyllä ne mulla vielä oli potenssiin sata jos se vaan on edes mahdollista. Mullahan tuo paikkojen aukeaminen tosin tapahtui lääkkeellisesti, että sekin voi vaikuttaa. (Ja sithän se aukeaminen loppuikin kesken) Tsemppiä tulevaan koitokseen. Meillä muuten kans neidin sykkeet meni loppuaikana jopa tuonne 170:een ja oli matalimmillaan siellä 110 pinnassa. Kuulemma oli ihan normaalia.

KAUNISKUU: Mä en ole uskaltanut lähteä lenkille näin kylmällä vauvan kanssa...eilen kyllä kävin pitkällä lenkillä koiran kanssa, kun mies tuli kotiin. Oli pakko päästä ulos... Mulla myös "ikävä" raskaanaoloa joskus. Ei niitä vaivoja, mutta muuten niitä potkuja ja seesteistä olotilaa.

VAUVAN RYTMIT: Täällä taas kiepsahtaneet häränpyllyä. Nyt mennyt monta yötä niin, että nukkumaan mennään kunnolla vasta puoli kolmen aikaan. Vatsavaivoja ei kauheasti ole ollut, mutta neitiä ei vaan nukuta...ja sit nukutaan päivällä vähintään puolille päivin. Yleensä olen kyllä itsekin nukkunut, mutta nyt en malttanut. Päiväunia ei sitten ole kauheasti nukkunutkaan kun jotain max tunnin unia kerrallaan....Joskus menee niin, että nukkuu koko päivän ja illan ja yö sit ihmetellään. Hienoa, kun perjantain jälkitarkastus on mulla aamulla 8.50 ja jos vauva valvottaa sinne aamuyön tunneille niin on varmaan kiva alkaa raastaa neitiä ylös tohon aikaan...
On tosi kova hymyilemään toi meidän neiti. Varsinkin mulle ja miehelle hymyilee ja naureskelee.

Tällasta tänne

Bartsu ja Marianne

bardolino Kiva kuulla teidän kuulumisia =)

millis1981 Onneksi tutkivat hyvin sykkeet ja kaikki oli kunnossa. Varmasti itselläkin parempi mieli kun on tutkittu kunnolla

(.) Huomenna sit käynnistykseen, iik!!!! Aamulla pitää lähteä synnärille jo 6:45 joten taitaa väsyttää. Eilen illalla alkoi kovat maha ja selkäpoltot ja tuli vähän ruskeaa vuotoa. Aamulla jatkui ruskea vuoto, soitin neuvolaan ja sielä sanottiin että kuuluu asiaan sisätutkimuksen jälkeen! Toivottavasti sisätukimus ja juilinnat kypsyttelivät lisää paikkoja niin käynnistyskin sujuisi nopsemmin =) Jospa tänään vielä ahertaisi kotitöitä niin voisi hyvin mielin lähteä huomenna synnärille

Tuli mieleeni että oisko kellään jotain vinkkejä mitä sairaalaan kannattaisi ehdottomasti ottaa mukaan? Siis ihan näiden perus juttujen lisäksi? Jotain sellasita mitä oisitte tarvinnut tai tuli sairaalassa mieleen että olisi tarvinnutkin?

Tiinuli81 rv 40+1

Täällä ruoka ja nettihetki, kun vauva vähän nukkuu. Me oltiin kans vauvan kanssa vaunuilemassa tänään vaikka pakkasta oli 12 astetta. Oli vähän pakko, kun neuvolaan oli päästävä, ja mies on autonkanssa turussa. No laitoin vauvalle ihan ylipaljon varmaan päälle ja sitten vielä vaunujen pohjalle lampaantaljan ja makuupussin päälle pienen huovan. ja laitoin vielä suuaukolle paksun kankaan. Ei vauvalla ollut kylmä, nukkui hyvin, ja äiti läkähtyi toppahousuissa ja villapaidassa ja toppatakissa, kun hädissään juoksi neuvolaan, ettei pienelle tapahdu mitään :) Poika oli kasvanut viikossa 400g eli nyt painoa jo 3900 g oli virkeä ja kaikki hyvin, pituutta tm ei otettu. ens viikolle piti ottaa vielä uusi aika, kun poika vähän keltainen. Tosin kuulemma ei tarvii olla huollissaan, kun syö, nukkuu, ja painonousee, pissaa, kakkaa ja on eläväinen. Mukava oli päästä taas kodin ulkopuolelle. Voi vitsit kun odotan, että päästää kunnon vaunulenkeille, ja pakkaset vähän hellittää.

Vauva nukkui taas yön hyvin. Tekis melkein mieli uskoa, että pienellä on jo oma rytmi, mutta huomattu on jo, että se muuttuu moneen kertaan. Tään annoin d-tippoja ja eilen illalla cuplatonia, ehkä sekin auttoi.

Rintaongelmatkin on helpottanut ja maidontuotanto tasaantunut. Kuppikooksi tuli nyt E. Olin ihan ihmeissäni. entinen b taitaa olla historiaa, ja se maidon nousu taisi aiheuttaa mulle ainoat raskausarvet koko rumban aikan.

Hyvä kun valaisitte tuon kasteasian kanssa. Olen jotenkin ollut siinä luulossa, että se olis 3kk se suositusraja.. Mutta täytyy siis tosissaan alkaa kummeja yms miettimään.

milliksellä hän on ollut jännittävä neuvola/pkl reissu. onneksi kaikki oli hyvin. Meillä myös vauvan sykkeet poukoili 110-170, mutta kaikki oli hyvin. Helpotti varmasti kun tutkivat kaiken tarkasti.

Tiinuli tsemppiä huomiseen käynnistykseen. on varmaan jännää, kun tietää, että huomenna se tapahtuu. Toivottavasti kaiki menee hyvin, ja saat vauvan nopeasti syliisi. Tule sitten kertomaan miten synnytys meni, kun toivut. :heart:

nyt täytyy hieman levähtää. pyykkikone pyörii taas ja ruoka on jo jäähtynyt. onneksi vauva on rauhallisen oloinen.

haltia

Tiinulille hirmuisesti onnea huomiselle! Hurrrrrrjan jännää :heart: Kohta saat sen pienen ihan syliin asti :)

Millis: Hyvä kuulla että muillakin on tuollasia vihlaisuja ollut, ne siis varmaan kuuluvat sitten asiaan. Mulla kanssa tuota painoa tullut välillä vauhdilla (kun taas aiemmin tuli tosi maltillisesti) ja neuvolassa sanottiin että voi johtua turvotuksesta nuo pikaiset nousut.

Hilma: Sullahan on meno päällä :saint: Eikös se niin ole että touhuilu voi auttaa synnytyksen käynnistymiseen B)

Haltia: Hienoa että rintaongemat helpottaneet ja ootte saaneet levättyä :saint:

(.) Saatiin tänään vauvalle aimo annos vaatteita tutuilta ja nyt vaan odotellaan että niitä pääsee pukemaan itse mallin päälle :D

Veena 38+4

bartsu Ihanaa kun vauveli hymyilee. :heart:

haltia Kiva kun otte saaneet levättyä, päässet ulkoilemaan ja vauva kasvaa kovasti. :)

tiinuli Tsemppii huomiseen käynnistykseen. :) Kohta se nyytti on jo sylissä ja jouluna ootte kotona pikkuisen kanssa. Ihanaa. :)

veena Saas nähä syntyykö teidän vauva jouluaattona vai uutena vuonna. :) Jänskää. Mä tuun sitten perässä kovaa vauhtia. :)

millis 37+1

Hirmu kiirettä on pitänyt, eilen en avannut konetta ollenkaan! :eek: Jouluostoksilla kävin ja tänään askartelin joulukortit (ei jäänyt yhtään viime tippaan :D).

Tiinulille tulin nopsaan toivottamaan onnea huomiselle! b=)d Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. Ihanaa, kun saatte vauvan jouluksi kotiin! :heart:

Mulle tärkeitä osastolla oli:
-Omat tohvelit. Ne sairaalan oli mun jalalle ihan kamalat! Omat tossut oli kivan lämpöisetkin.
-Lansinoh-voide. Aloin rasvaamaan nännejä heti ekasta syötöstä lähtien ja auttoi varmasti siihen, ettei kovin pahasti päässeet rohtumaan.
-Joku hyvä suihkusaippua. Oli niin ihanaa päästä suihkuun joka päivä rentoutumaan. Mä vielä hikoilin ihan törkeän paljon, kun maito alkoi nousta, joten siksikin oli mukavaa, kun oli jotain pientä hemmottelua.
-Muistiinpanovälineet. Kirjottelimme synnytyksen vaiheita yhdessä miehen kanssa ja osastolla kirjoitin tuntemuksia ja kokemuksia ekoista päivistä vauvan kanssa.

En tarvinnut:
-mp3-soitinta
-kirjaa tai mitään muutakaan viihdykettä. Vauvassa oli ihan tarpeeksi ihasteltavaa. :heart:

Tsemppiä muillekin viime metreillä oleville! b=)d

Tuosta vauvakuumeesta. Mäkin haikailen jo raskausaikaa. Olisi kyllä niin hienoa kokea se vielä uudestaan. Masu oli niin ihana, ne potkut ja liikkeet. :heart: Mutta nyt kyllä nautin tästä vauvasta, joka päivä poika muuttuu ihanammaksi. :heart: Mulla muuten hormonimyrsky hellitti ihan yhtäkkiä sunnuntaina, tasan kaksi viikkoa synnytyksestä! On niin hienoa tuntea olevansa taas oma itsensä. Kaikki ahdistus on poissa, se alkoi viedä jo iloa vauvanhoidostakin. :ashamed:

Nyt täytyy mennä itse syömään. Poika tuhisee kantoliinassa, on muuten mitä mainioin keksintö. Meidän poika ainakin viihtyy hyvin, nukahtaa melkein heti, kun olen saanut hänet aseteltua liinaan. :D

Koetan tulla illemmalla vielä paremmin kommentoimaan juttuja. Jos vaikka saisin perustettua sen vauvapuolen pinonkin...

-Pantsu ja pikku-ukko 16 vrk

PANTSU: Mulla myös onneksi hormonityrskyt helpotti. Oli aika oudot fiilikset, kun ei ollut yhtään oma itsensä Olo oli välillä niin epätoivoinen.

TIINULIlle tsemppiä huomiseen!!

SYNNYTYSTARV: Oma suihkusaippua oli kyllä tosi jees. Kirjaa en kerinny lukea enkä cd-levyjä edes salissa kaivannu, vaikka kuvittelin kuuntelevani Nightwishiä tai Lauri Tähkää niin ei olis sillä hetkellä vähempää voinut kiinnostaa mitä soittimesta tuli. Radio meillä oli päällä...Jotain vauva-lehteä tuli selailtua sit osastolla.

Vauveli nukkuu meillä nyt tässä Manducassa =)

Bartsu

hormonimyrskyistä, mulla ne myös helpotti kahden viikon jälkeen. olo on taas kohtuullisen normaali ja ihmismäinen.

noista sairaalatavaroista. itse en salissa tarvinnut juuri mitään. kauratyyny oli hyvä, mutta sairaalassa oli samn asian ajavia geelityynyjä.. osastolla mulla oli omat villasúkat. jos vaan osais etukäteen ostaa, niin sopivista imetysliiveistä varmasti olisi maidon noustessa apua, hankala vaan arvioida kokoa. osastolla mulla oli omia soijakaakaojuomia, joita join yöllä, kun imetys vei kaikki voimat, myös suolatikut ja tuoremehut olivat ihania, kun oli energian vajausta, ja sairaalan ruoka nyt on mitä on. meillä oli myös vauvakirja jota oli mukava täyttää. omatsaippuat mullakin ihania. se päivittäinen suihku pit elossa, ja auttoi myös rintoihin. minäkin hikosin - ja hikoan edelleen - ihan hirveästi. mitään virikkeitä en kaivannut enen kuin poika joutui valokaappiin. silloin mies toi mulle kutimet, kun piti olla yksin ilman vauvaa. näillä pakkasilla ota jotain lämmintä kotiutumista varten rinnoille, ettet van saa tuehdusta. kamera tietnkin on ehdoton.

liinan puolesta minäkin puhun, meillä poika myös nukahtaa siihen välittömästi. mutta pantsu, onko sun vauva liinassa sillätavalla kippurassa. kai se niin kuuluu olla ja vauvalla on hyvä. kiva jos saadaan pino vauvapuolelle.

niin minäkin askartlin viimeyönä joulukortit :kieh: harmitti että siihen meni hyvä uniaika. mutta nyt on postiettu. joululahjoista ei tietoakaan.

taas tuli romaani, no öitä kutenkin. :heart:

Nyt kun täällä toiset on jo päässeet tuohon vauva-arkeen kiinni niin osaattekos valaista kun tässä pohdiskelin että..

Kuinka usein tutteja ja tuttipulloja pitäisi keittää? Ja kuinka kauan? Entä niiden pesut; ihan tavallinen tiskaus vai mitenkä?

Ja millaisia sidontoja muuten olette tehneet niillä kantoliinoilla? Meillä on yksi tuollainen kirja aiheesta mutta niissä kaikissa kuvissa vauvat olivat kasvot ulospäin, joten ne asennot ovat varmaan vähän isommille vauvoille.

Tiinuli siellä varmaan punnertaa tositoimissa :heart:

Täällä odottelu jatkuu.. huomenna neuvolaan.

Veena 38+5

Huomenta mammat, masut ja pienet maitosuut!

Käyn pikaisesti ilmottautumassa :)
Infernaalinen kiire; muutto saatiin tehtyä mutta kämppä kuin pommin jäljiltä ja kalusteiden hankinta vienyt yllättävän paljon aikaa... Joulukortit ja -lahjat ihan vaiheessa... Saas nähdä miten noiden kanssa käy.
Eilen oli neuvola ja kaikki arvot kunnossa. Pikkuinen on vielä korkealla ja pää ei ole kiinnittynyt.
Tänään olisi tarkoitus lähteä käymään kotipuolessa vielä kerran näin yhtenä kappaleena. Viivyn pari päivää. Siellä löytynee rauhallinen hetki, että ehdin lukea teidän kuulumiset oikein ajatuksella :)

*muoks* Tiinulilla jo oma nyytti sylissä??? Toivottavasti kaikki meni hyvin :)

Mukavaa loppuviikkoa!

Riio ja nattunen 34+5 :heart:

Päiviä kaikille :wave:

Neuvolassa käyty ja oli puhetta siitä meidän lääkärintarkastuksesta joka oli hyvin omituinen tapahtuma. Terveydenhoitaja laittoi nyt sitten lähetteen eteenpäin että mennään vielä kokoarvioon ja lantion tsekkaukseen lääkärille, kun ne olisi pitänyt kuulemma tehdä. Mutta sanoi kyllä ettei vauva mitenkään isolta vaikuta.

Muuten ei mitään kummempia ollut. Paino oli laskenut tälläkin kertaa, mutta onneksi vain vähän. Nähtävästi heittelee päivittäin koska eilen näytti vielä vähemmän. Epäilivät että yli menee lasketusta-ajasta. Saapi nähdä... Joulu lähenee ja jännitys tihenee B)

Riiollle onnea uuteen kotiin :)

Veena 38+6

Veena. mä olen ollut siinä käsityksessä, että ainakin tuttipullojen tutit pitäis keittää aina ennen käyttöä. tuttipullotkin keittäisin, koska imetän pääasiasa, niin niiden käyttö on harvinaista. jos vauva pääasiassapolloruokinalla, niin en tiedä kuinka usein pullot keitetään. Mä olen kiehauttanut rintakumeja, niistäjää ym 3 min. jossain muistaakseni luki niin. Rintapumpun osia keitin vahingossa jotain puolituntia, kun unohduin imettämään, sillä seurauksella, että osa osista paloi kattilanpohjaan kiinni. no täytyy hankkia uusia osia.

ja mun mielestä tuttipulloja voi pestä koneessa, jos on sellaine ihanuus.

kantoliinasidonnoista olen käyttänyt vain kietaisuristi 2sta, ohjeet on netissäkin. se on siitä kätevä, että kehtona se käy vastasyntyneele, ja sitten isomman saa samaan sidontaan istuvaan asentoon.

hyvä, että neuvolassa selvisi se lääkärintarkastus juttu. mulle ei myöskään tehty mitään lantion koon määritystä, ja vauvan kokoa arvioitiin eri kerroilla polikäynneillä, mutta koska mikään iso vauva ei ollut tulossa niin ei sit niin jännittänyt itseäni. olen 160cm pitkä. en tiedä miksi käytännöt iin erilaiset, riippuu varmaan lääkäristä, meillä sellainen nuori tyttö, joten ei varmaan ollut oikein kokemusta, niin ei uskaltanut summissa heittää lantiosta yhtään mitään, tämä sama varmasti lapsen koon arvioinnissa.. no parempi niin.

riio kiva, että pääsitte muuttamaan, saa nähdä viihtyykö pikkuinen yksiössään ensivuoden puolele :)

meillä poika edelleen nuhainen ja vähän pelkään onko tässä koko perhe tulossa sairaaksi. keksin hyvän askartelun isovanhemmille joululahjoiksi. täytyy vaan päästä kauppaan hakemaan materiaaleja. se apteekin suolaliuos oli muuten hyvää nuhaan. nyt poikaa ruokkimaan.

niin se tuli mieleen, että te joiden lapsilla on ilmavaivoja, oletteko kokeilleet koliikkihierontaa. meillä se ainakin melkein poikkeuksetta helpottaa pojan oloa. ilmaa tulee ulos, ja poika kakkaakin melkein joka kerta.

TUTTIPULLOJEN YM. kiettämisestä ja puhdistuksesta. Olen pessyt tuttipullot koneessa tai välillä keittänyt aina käytön jälkeen. Tarvitaan silloin kun olen lypsänyt pulloon. Tuttiosat olen sit aina keittänyt. Rintakumeja keittelen silloin tällöin en ihan joka kerta käytön jälkeen, mutta pesen ne kyllä kuumalla vedellä. Rintapumpun osat kiehautan käytön jälkeen.

HALTIA: En ole kokeillut hierontaa. Monet on kyllä saaneet siitä kuulemma apua.

Meillä ei ole nyt ollut pahemmin mahavääntöjä, kun lopetin suklaansyönnin :eek: Söin siis tossa yhdessä vaiheessa tosi paljon suklaata ja sit jostain luin, että voi aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle ja lopetin niin mahavaivat on helpottaneet....tiedä ditten oliko vain sattumaa vai suklaasta johtuvaa. Ajattelin kyllä, että voisin silloin tällöin hieman nauttia suklaata vaikka heti syötön jälkeen, mutta en ala sillä mässäämään ettei ne vaivat vaan tule takas. Kyllä neidin mahassa sellasta mulinaa tuntuu nykyäänkin, mutta ei sitä itke. On kyllä oppinut piereskelemäänkin. Tulee kuin aikaihmiseltä.
Tänään pitäs mennä kaupalle osteleen kinkku ja jotain muuta tavaraa, kun mies tulee kotiin. Huomenna ajattelin uhrata uniani ja leipoa tortut ja piparit kun neiti nukkuu aamulla yöunia, elei sit satu just rytmiään muuttamaan ;)
Sais jo vähän lauhtua nää pakkaset.
Jälkitarkastus oli eilen neuvolassa ja kaikki oli kunnossa.

Bartsu

Hei taas!

Enpä sitten ehtinyt enää illalla koneelle, enkä eilen koko päivänä. :ashamed: Jotenkin sitä on vaan olevinaan niin kova kiire koko ajan.

haltia: Poika on aika kippurassa liinassa, tosin mun sidonnat vaihtelee aika paljon joka kerta, joten joskus jalat on enemmän suorassa kuin toisilla kerroilla. Nytkin poju vetelee sikeitä liinassa. :)

Veena: Minäkin käytän kietaisuristiII-sidontaa kehdolla. Luulin sen olevan vaikeampi, mutta onnistuin tosiaan heti ensimmäisellä kerralla saamaan vauvan liinaan. :D Kantoliinakanavan nettisivuilta löytyy hyvät kuvalliset sidontaohjeet!

Masuvaivoista: Meilläkin saatiin hieman esimakua noista. Söin tiistaina itsetehtyä pestoa ja keskiviikkoyönä ja päivälläkin vielä pojalla oli kovasti ilmavaivoja. Ei niitä kauheasti itkeskellyt (niinkuin ei oikein itke mitään! :eek: ) mutta valvoi kyllä ja vääntelehti. Masu piti kovaa ääntä ja paukkujakin tuli sekä kakka oli ihan vihreää. Ilmeisesti tuore basilika ei meidän pojalle sovi. Tuosta suklaasta olen minäkin lukenut, lisäksi kaikki palkokasvit, kaali, maitotuotteet, sipulit (etenkin valkosipuli, snif!) aiheuttavat herkästi mahavaivoja.

Meillä mies on ollut tarkkana noiden keittämisien suhteen. Pullot ja tutit keitetään joka syötön jälkeen ja rintapumpun osatkin kerran päivässä. Ennen keittoa ollaan pesty ne ihan käsin. Pumppua en ole nyt ihan joka päivä tarvinnut, maidontulo alkaa selvästi tasaantua.

Täällä meni pari yötä tosi hyvin. Vauva nukkui 3-4 tunnin jaksoja ja heräsi vain syömään. No, viime yö menikin sitten ihan pyllylleen. Poika heräsi melkein tunnin välein syömään ja kitisemään. Ei ollut masuvaivoja, joten en tiedä mistä johtui.

Olin keskiviikkona opiskelukavereiden kanssa ulkona syömässä. Olin vain pari tuntia poissa, ja iskä hoiti sillä välin. Hyvin oli mennyt, poika oli syönyt hienosti pullosta ja oli huolinut jopa tuttia. Muuten meillä ei olla tuttia käytetty, kun poika rauhoittuu ja nukahtaa hyvin ilmankin, mutta kun äiti ei ole maisemissa on tutista apua. :) Oli kyllä tosi kiva päästä hetkeksi pois kotoa, vaikka nyt hormonimyrskyn jälkeen olen alkanut nauttia vauvasta ihan eri tavalla.

Tiinulilla taitaa olla jo nyytti sylissä! Perustin muuten tuonne Vauvat-puolelle meille pinon, joten tervetuloa jatkamaan vauvaisia keskusteluja sinne! :D :wave: Kutsu koskee kaikkia!

Riiolle onnea uuteen kotiin! :flower:

Me mennään tänään ekaa kertaa kyläilemään. Lähdetään käymään anoppilassa. Ostin vauvalle toisen vanupuvun, kun edellinen menikin jo pieneksi ja toppapuku on auttamattomasti liian iso turvakaukaloon. Vähän on vaikeaa pukea pientä autoon, meillä on onneksi sisätilalämmitin autossa, mutta on siellä silti viileää ennenkuin moottori lämpenee kunnolla.

Nimistä: Etunimi on jo päätetty ja kutsutaan poikaa kotona sillä nimellä, aina kun muistetaan. :D Usein lipsahtaa vielä vauva, poika tai joku hellittelynimi suusta. Toinen nimikin on ollut tiedossa jo pitkään, nyt enää mietitään annetaanko vielä lisäksi kolmas vai ei. Mekin olemme miettineet nimijuhlapäiväksi loppiaista.

-Pantsu ja pikku-ukko

Yhteistyössä