Syystuhinat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7.11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niin, tuli käytettyä vauva lääkärissä ja itse myös. Olen ollut harmistunut ja pahoillanikin meidän terkkarin ""kiireestä"" käynneillä, mutta näyttää olevan yleinen tapa. Mitäpä sitä kysymään kuulumisia... siitä vaan potilas pöydälle ja tutkimaan ja sitten äkkiä vaatteet päälle ja hups, olet ulkona. Mä olen ihan käsittänyt, että neuvolan touhuihin kuuluisi myös jutella asioista. Eihän siellä edes ehdi kysyä mitään mieltä painavaa ja kummasti auttaisi, jos toinen vaikka kysyisi, mitä meidän perheelle kuuluu ja nukkuuko lapsi hyvin ja tuleeko maitoa ym. ym. Siitä sitten voisi iskeä juttua ja samalla saattaisi löytyä vaikka mitä asiaa, josta vanhemmat haluaisivat puhua. No, onneksi mulla on hyvä mies, jonka kanssa voipi jutella ja haukkua vaikka neuvolan terkkari. =) Niin, se lääkäri oli ihan samanlainen, ei sitä kiinnostanut yhtään vauvan vointi, kunhan vaan lonkat oli kunnossa. Hmm, korviin katsoi pyydettäessä, mutta ei se tainnut mitään muuta katsoakaan. Tutkiko teillä muilla tarkemmin? Ja minun jälkitarkastuksesta sanoi, että tässähän tämä tärkein on täyttäessään lappua Kelalle. Okei, tottakai se on mulle tärkeä, mutta oletan jälkitarkastuksen olevan muutenkin tärkeä, kun kerran siihen on tuo vanhempainrahakin sidottu. Kai sieltä sitten jotain ongelmiakin löytyy naisilta, ei kai sitä huvikseen ole keksitty. Huh, kun nyt rupesi ärrrrsyttämään tämä juttu taas. Vaikka isäni sanoikin minulla olevan asenneongelma... =) Ja nyt onkin taatusti.

Jaa-a, taidan kirjoittaa lisää paremmalla mielellä.

Meidän neitillä oli myös lääkärintarkastus, vaikka ei vielä olekaan 3kk:tta. Tyty painoi 5790g ja 59,5cm. Ja ihan rintamaidolla on kokonaan. Onko syysvauvoissa muita täysimetyksellä olevia? Itse en pidä mitään kiirettä millään velleillä tai soseilla. Jos kaikki sujuu hyvin, niin venytän sinne 6kk:n tienoolle soseiden antoa.

Joo, kyllä nuilla terveysalan ihmisillä on aina kiire...minullakin oli tänään jälkitarkastus ja olisin vähän perusteellisempaa ehkäisykeskustelua halunnut..kuitekin tuo ehkäisyasia on aika iso juttu. Ja minulle kun ei ainakaan pillerit ole sopineet, niin tuo hormonaalinen ehkäisy arveluttaa..No, pitää vielä kotosalla miettiä tuota asiaa. Miten muilla?

Meillä on vaunuina reilu viisi vuotta vanhat Emmaljungan tuplat. Ja ei niitä kyllä Suomen talveen ole tehty...painavat hirveästi ja juuttuvat pienimpäänkin lumikasaan. Selkäkin jo kipeytyy, kun ovat niin hankalat työnnellä. Kuitenkin on pakko olla tuplat, kun kahta pientä pitää ulkoiluttaa. Ja ulos on päästävä joka päivä kävelylle.

Esikko heräsi...

T:Nicole+Vilhelmiina

Syystuhinat
7.11 07.11. 22:04
SYYSTUHINAT
5.10.2005 05.10. 12:19
inkki, 1.9.05

Pupu, 21v, 2.9.05 *15.9. upea poika, 4110g ja 55cm
Susba, 26 v, 2.9.05 *5.9. tyttö, 2662 g ja 46 cm
Sari, 2.9.05 (23.8.)

Kata, 3.9.05 *4.9. poika: 4380g ja 52cm
Kirsikka, 25. v, 3.9.05 *15.9. tyttö, 3390 g ja 48 cm
Marjaana, 21 v, 3.9.05 (OYS) * 5.9. klo 6.51. poika 4560g ja 52 cm

Ansku, 26 v., 4.9.05 (PHKS)

Tiina, 25 v., 5.9.05

Dea, ?, 6.9.05 *10.9.2005 tyttö, klo 3.01, paino 4230 g, pipo 35, pituus 51 cm
Vilijonkka 33 v, 6.9.05 (Hkää) *4.9. poika: 3640g
Miina, 34 v, 6.9.05 (Tyks) * 11.9. tyttö: 3920g, 53cm
Nelle, 37 v, 6.9.05 (HYKS) *toukokuu tyttö

Charlotte, 23 v, 7.9.05

Ami -75, 8.9.05

Merinkeri 37v, 9.9.2005 Tays * 5.9. poika: 2975g, 48cm

Anssu 29v, 10.9.05 ja PHKS *19.9. tyttö, 3730 g ja 52 cm
Tipi, ? v, 10.9.05
Riinuli 10.9. *10.9. tyttö klo:05.41. mitat: 2950g. ja 49cm

Hanna, 26 v, 11.9.05 poika klo 12.21, 3280g ja 49,5cm
Hemu, ?, 11.9.05
Nappi, 11.9.05
ristiina, 11.9.05 * 4.9. tyttö

Justiina 36 v, 12.9.05 (EKKS),*15.9. poika klo 15 tuli 2885 g ja 47 cm
Kati2, 12.9.05, *17.9. tyttö klo:17.35, 3990g ja 49cm
Saana, 12.9.05

Ninni, 30 v, 13.9.05

Nicole, 27 v, 14.9.05 * 11.9. tyttö klo 7.05, 4360g ja pituutta 51,5 cm

Katska, 15.9.05
Minna, 23 v, 15.9.05 (PHKS) *1.9. poika: 2850g, 48cm

Hiutale 27 v, 16.9.05 (KSKS) *20.9. poika, 3930 g ja 53 cm

Helmiinak, 33 v, 17.9.05 * 11.9 tyttö, klo 5.27, painoa 3435g ja pituutta 50cm

Kassandra, 32 v, 17.9.05

Maisa, 32 v, 18.9.05
Kermit, 29v, 18.9.05 (TAYS) *20.9 klo 04:24 tyttö, 3110g ja pituutta 49cm.
Soft, 26v, 18.9.05 (OYS)

Kukka, 31 v, 19.9.05
Tiik, 32 v, 19.9.05 22.9. tyttö, 2480 g 49 cm

Java, 23 v, 20.9.05 *18.9. tyttö, 2950 g ja pituutta 50,5 cm

Höpö, ? v, 21.9.05
Syysvauva, ? v, 21.9.05
Titti, 34 v, 21.9.05

Kati, 24 v, 22.9.05

Amanda, 30 v, 23.9.05
Ninzika, 18v, 23.9.05 (PHKS) *20.9. poika, 3315 g ja 51 cm
Marjo82, 23.9.05

Mima, 30 v, 24.9.05 * 28.9. tyttö 53cm ja 3790g

Suzy, 26 v, 26.9.05

K-68 36v, 28.9.05 (KYS)* 29.9. Poika :) 3900g ja 50cm

Eppu, 29.9.05 *21.9. poika, 3055 g ja 49 cm

T, 28v, 22.9.05 tyttö, 3720g ja 53 cm

Hei mietin tässä tulevaa kesää.. Mulla äitiysloma loppuu 12.6 ja olin miettiny meneväni töihin heinäkuun alusta kun mies on lomalla heinäkuun ja olis ollu lasten kans. Nyt sille tarjottu töitä josta sais hyvät rahat ja se kestäis koko sen heinäkuun.. Eli olisin kysyny teiltä neuvoa! Tietääkö kukaan.. Voinko olla hoitovapaalla syyskuuhun asti ja mennä sit töihin? Vai onko kelalla joku tietty aika kuten 6kk minimi mitä täytyy olla sit kotona vai voiko hoitovapaan lopettaa sit kun siltä tuntuu? Työkkäriin en voi ilmoittautua saadakseni rahaa koska siellä on mun ammattiin niin paljon pulaa että pistäävät töihin samantien.. Jos siis tiedätte hoitovapaasta ja kotihoidontuesta niin olisin kiitollinen vastauksesta! Palataan! -Minna-

Nicole; mä oon aikonu myös täysimettää mahd. pitkään, jos vaan maitoa riittää ja muuten kaikki menee hyvin. Mitään stressiä en ole kuitenkaan aikonut asiasta ottaa.

Nyt kaipaisin vinkkejä... meillä tyttö nukkunu päivällä hyvin (n. 4 h putkeen) ulkona. Tänään sään vuoksi jäi ulkoilu ja tyttö nukkunu tosi huonosti, muutaman pienen pätkän. Ja kun laitan nukkumaan ei viihdy sängyssä, syliin nukahtaa. On selvästi väsyny, vaikka juttelee, eikä pahemmin itkeskele ja maitoa on saanut. Aiemminkin on ollut sama juttu. Nukutatteko samassa paikassa yöllä ja päivällä? Ja laitatteko vauvan nukkumaan hereillä, vai jo nukahtaneena?

Meillä yöt nukuttu paremmin, jos ottanut parit pitkät päikkärit päivällä, joten saa nähdä miten ens yö menee.

-Kukka-

noniin, täällä tämä äiti on nyt käynyt läpi jälkitarkastuksen. Ei ollut mitään erikoisempia, paikat pitäs olla ok ja ei ehkäisyä viellä kun imetän (lisäksi välillä korviketta annan myös mutta öisin en lainkaan..)Mutta ainoa seikka oli että pilleri reseptin olisi tupannut melkein väkisin, mutta sanoin että en ota sitä päätäni sekoittamaan että en halua yhtään imetysken jälkeen alkaa sekoilemaan, pillerit siis eivät kirjiamellisesti ole minun juttu ei...Nooh sitten jäätiin kierukkaa miettimään mutta katotaan nytte.
Ehkä koomisin juttu minun korvaan oli lääkräiltä, koska aiot mennä töihin?!!! ---> jestas ja mä en osannu sanoa, sanoin vaan että aika näyttää...kamalaa vastahan sain tuon kaunokaisen maailmaan.
muttatytsy itkee täytyy mennä..palataa

Minna: Kyllä voit olla vaikka vain 2kk hoitovapaalla, muistaakseni 1kk on minimi. Töihin pitää ilmoittaa 2kk ennen hoitovapaan alkua. Kesälomalla voit myös olla samaan aikaan kuin hoitovapaalla. Kotihoidontukeahan saa kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Minä myös täysimetän, no viime torstaina söi nannia kun olin juhlimassa mutta noin muuten. En myöskään stressiä aio ottaa ja kiinteihin siirrytään kun tarve vaatii. Perunaa en kyllä kellekään suosittele ensimmäisenä kiinteänä, meillä on ainakin vauvat saaneet mahavaivoja siitä. Mielellään jotain maissivelliä tms. millä aloittaa. Luumu ja muut hedelmäsoseet ovat myös hyviä kiinteiden aloittamiseen.

Jahas täytyy mennä taas.

Täällä ilmottautuu myös täysimettäjä:-) Jihuu!!! Tosiaan imetys sujuu hyvin ja vaikeudet sen suhteen taakse jäänyttä elämää! Nyt se on palkittu, että jaksoin lypsää 5 ja puoli viikkoa noin 3 tunnin välein, huh! Nännit sen verran venyneet, että vauva saa itse kiinni, eikä rintakumiakaan enää tarvitse. Täällä myös ajatuksena täysimettää mahdollisimman kauan...Meillä ei vielä lääkärintarkastusta ole ollut vauvalle, neuvola reilun viikon päästä, kiva taas nähdä miten tyttö on kasvanut. Ainakin silmissä kasvaa ja posket pyöristyy päivä päivältä!:-)

helmiinak ja Saara

Oikein ihanaa joulun odotusta kaikille!

Minäkin pääsin jo vihdoin käymään jälkitarkastuksessa, kaikki oli ok. Täällä päin toimitetaan sieltä neuvolasta se todistus Kelaan, jotenka ei itsellä tarvi sitä tehdä.

Tyttökin kasvaa kovasti, ensi viikolla mennään toisen kerran neuvolassa käymään, jännä nähdä kuinka paljon on painoa tullut. Hoikka tyttöhän tuo vieläkin on, mitä nyt kasvot pyöristyneet :) Kakkaa ollaan nykyisin odoteltu kovasti, eilen tuli jo ennätys; 9 päivää edellisestä kakasta!:/ En tiedä, on ainakin tyttö syönyt kovasti viime päivinä ja vieläpä vähän väliä, joten liekö kaikki sitten menneet kasvamiseen.. ja eihän tuolla ole mitään ongelmia siitä ollut, vaikka kakkaa ei ole tullutkaan jatkuvasti. Nyt sitten ajattelin antaa mallasuutetta hiukan useammin, että tulisi kuitenkin helpommin. Ollaan jo maisteltu luumu- ja mangososetta sekä tänään annoin maissivelliä korvikkeeseen sekoitettuna. Imetys alkaa olla minulta ohi, ei siksi että maito olisi loppunut vaan ihan omasta tahdosta.. ei ollut mitään suurempia ongelmia, mutta päätin näin monestakin syystä. Hieman yrittää välillä olla huono omatunto, mutta eiköhän se tästä :/

Nyt näkyy tyttö nukkuvan niin hyvin, että voisin mennä tekemään ruokaa :) Ihanaa ja tunnelmallista joulun odotusta!

Java ja Ilona 2,5 kk

No niin, nyt kuppi teetä ja internettiä =)
Kävin Nellin ja koiran kanssa toooosi pitkällä aamukävelyllä ja sitten sain hiukan siivottuakin. Nyt on hyvä mieli ja toivottavasti rauhaisa loppupäivä.

Olen nyt paripäivää laskenut, että paljonkos se meidän neiti vuorokaudessa syö. Määrä on 800-900 ml. Mitenkäs teillä muilla, jotka korviketta annatte, oletteko laskeneet ja minkälaisia tuloksia olette saaneet??
Täytyy kyllä sanoa, että on suorastaan ihana lukea noita täysimetysjuttuja. Hienoa, että olette jaksaneet ""taistella"" imetysasiat kuntoon!
Java, itselläni myöskin imetyksen lopettaminen oli suurta tuskaa... mutta se helpottaa ajankanssa kun huomaa, että vauva on tyytyväinen ja kasvaa hyvin sillä korvikkeellakin.

Joulu tulla jollottaa. Mitäs olette ajatelleen lahjaksi vauvalle? Entäs mitä miehelle?
Esikoiselle on helppo ostaa kun se haluaa melkein kaikkea mitä lasten mainoslehdessä näytetään. Vauvallekkin tavallaan helppoa kun se ei itse halua mitään. Paitsi hoivaa ja hellyyttä mutta niitä nyt on hankala pakettiin kääriä =)
Ehkä toi miehelle on kaikista hankalin.

Niin, kakkajutuista on ollut puhetta. Meidän neiti on syntymästään saakka kakkannut kerran-kaksi päivässä ja pysyy tavoilleen uskollisena edelleenkin. Ensimmäinen kakkannus sessio pidetään aamumaidon jälkeen ja joskus iltaisin sitten uudemman kerran. Muutenkin on ollut tosi vähän minkäänlaisia vatsavaivoja kun vertaan esikoisen imeväisikään.

Nukkuuko teidän vauvat vatsallaan? Meillä Nelli nukkuu lähes poikkeuksetta selällään. Joskus harvoin kyljellään. Pistän hänet aina kyljelleen nukkumaan ja siitä se hyvinkin nopeasti kiepsahtaa selälleen. Lattialla ja sohvalla kyllä jumppailee vatsallaan mutta ei pitkää aikaa.

No joo..tulihan tarinoitua =)

Hyvää viikonloppua kaikille ja olkaa varovaisia kynttilöiden kanssa =)

Hei Miina ja muut!
Minäkin kyselin noista joululahjoista jo joku aika sitten,,,ideoita odotellaan edelleen! Meillä sama homma, että esikoiselle helpoin laittaa joululahjoja ja vauva ei vielä mitään vaadi;) Ja sitten mies, tosiaan se vaikein.
Meilläkin vauva nukkuu enimmäkseen selällään, myös kylellään. Eilen laitoin sen vatsalleen ja sai todellisen itkukohtauksen eikä tykännyt yhtään olla vatsallaan. En ole kyllä muistanut vatsallaan pitääkään, heh!
Hyvät viikonloput! Shoppailemisiin!

Helmiinak

Moi pitkästä aikaa!

Ekaksi vaikka että täälläkin täysimettäjä. Ongelmana alkaa olla että poju 6,5kg tarvii tuota maitoa tosi tiheään. Päivällä 1,5-3h välein, yleensä n.2h. Yölläkin joskus jopa tuon 2h välein, eli väsyttää!

Joku kyseli vaunuista, meillä on Brion kombit, mutta valitettavasti jättimiehemme (hoikka mutta tosi pitkä) alkaa olla siihen koppaan aikalailla maksimikokoa... ei taatusti mahdu enää helmikuun pakkasilla. Mitäköhän me sitten tehdään? Vaatteissa menossa koko 68 ja 70cm, jotain 74cm ollaan myös pidetty. Pikkuvaatteet meni kyllä melkein hukkaan!

Sitten vähän ikävämpi asia: pikkumiehellä on ollut sellaisia säpsy-kohtauksia. Ollaan oltu sairaalassakin, tänään päästiin kotiin. Tutkimukset jatkuu ensi viikolla. Ikävin asia eli infantiilispasmit, joihin liittyy kehitysvammaisuutta, on jo aika hyvin poissuljettu. Tuon rajun synnytyksen takia epäilivät mahdollisesti aivoverenvuotoakin, mutta sitäkään ei kuvauksessa onneksi löytynyt! Ollaan oltu aika peloissamme täällä, mutta nyt alkaa helpottaa. Erityisesti se, että poju on tosi iloinen, hymyilee, jokeltaa, nauraa ja hihkuu auttaa asiaa :)

Vauvalle oltais ostettu joululahjaksi sellainen Ocean sitteri (Fisher-Price?), jossa on merellisiä toimintoja (ääntä, valoja, kuplia, kalat liikkuvat), mutta siinä on painoraja 9kg eli pikkumies ei mahtuis siihen kuin varmaan kuukauden :( Harmittaa sen puolesta. Vaatteita olen ostanut ja joku kiva lelu aiotaan etsiä. Miehelle olen perinteisesti ostanut vaatteita, edt:tä, jotain sen lemppari sarjiskirjoja yms eli aika tavallista ja tylsää...

Ja kävin muuten uudestaan lääkärissä pieleen menneen jälkitark. takia, ja sain ne minipillerit mitä toivoin... Muutenkin alkaa kivut helpottaa. Tosin tuon pojun säpsymisen takia synnytys palasi mieleen todella pelottavana asiana, eli enemmän ja enemmän sektiota ajattelen seuraavaa kertaa silmällä pitäen. Se on toisaalta rankka päätös, koska olin ennen tuota synnytystä tosi voimakkaasti alatiesynn. kannalla ja tavallaan olen vieläkin, onhan se mieletön kokemus.

Joulunodotusta (minä olen muuten ihan jouluhullu)

Pupu ja ihana pikkumies 2,5kk

Heipparallaa =)

Neuvolassa ollaan käyty. Nelli on nyt 11vk eli kolmen kuukauden mitat ja rokotus saatiin.
Pituutta neidillä oli 64cm, paino 6800g ja pääppö 39,5cm.
Rokotuksen antaminenkin meni hyvin. Minua se jännitti ja hirvitti kovasti. Tuntuu aina niin kurjalta, kun vauva on niin luottavainen ja aurinkoinen ja sitten satutetaan. Noh, isi oli mukana ja piti pikku prinsessaansa sylissä rokotuksen ajan. Nelli ei pahemmin siihen reagoinut, ei itkenyt eikä säikähtänyt. Oli yllättävän cool =) Nyt toivotaan ettei kuume nouse , eikä tulisi mitään muutakaan oiretta.
Yöt on jo pidempään mennyt ihan ihmeellisesti. Nelli nukkuu ilta kymmenestä aamu kahdeksaan!! Kummallinen lapsi ;-))

nyt alan lukemaan teidän kuulumisianne ja kirjoittelen sitten lisää _ö//

Moikka taas =))

Kukka kyseli nukkumajärjestelyistä. Meillä Nelli nukkuu päivällä joko pihalla vaunuissa, sohvalla tai äidin ja isin sängyssä. Nukahtaminen tapahuu joko sylissä (sohvalla), viekussa maaten (sängyllä) tai vaunuihin (ulkoilessa). Yöt Nelli nukkuu omassa sängyssään johon hänet viedään yömaidon jälkeen. Yleensä on silloin vielä hereillä mutta jo matkalla nukkulandiaan. Sängyssään hetken, yksikseen, touhuilee ja nukahtaa sitten siihen ja nukkuu tosiaan aamuun saakka.

Joku jutteli cradle swingista (meri aiheisesta automatik kehdosta). Meidän neidillä on sellainen ja tykkää siitä ihan valtavasti! Nelli on ihan ekstaasissa kun pääsee keinuun akvaariota katselemaan :)

Pupu, toivottavasti teillä selviää mistä vauvan oireilu johtuu. Kurjaa kun ei tiedä. Huoli on varmasti iso. Onneksi kuitenkin vaavi on iloinen ja kasvaa hyvin, sehän tosiaan antaa viitettä siitä, että mistään vakavasta ei toivottavasti ole kyse.

Tiik tuolla kirjoitteli aikaisemmin ja kritisoi äitiys/terveyden huoltoa. Tämä on aihe mistä olen myöskin monasti paasannut. Älkää säikähtäkö, en aloita sitä nyt ;-)) Mutta Tiikille sen verran, että olen kassasi täysin samaa mieltä =)

nyt typy heräsi, jatkan myöhemmin.. _ö//

Hei taas pitkästä aikaa! Täällä on äiti ollut aika uupunut enkä ole jaksanut kirjoitella.. Lukenut olen kyllä teidän viestejä mutta ei ole ollut energiaa itse kirjoittaa. En tiedä mistä tämä johtuu mutta mikään ei innosta ja koko ajan väsyttää. Ilon ja naurun aiheita ei meinaa löytyä millään. Tulehduksestami olen selvinnyt ja uudet kuukautisetkin on taas menossa. On se sitten ihanaa kun ensin on menkat sitten vuotaa tulehduksen takia ja sitten onkin taas menkkojen vuoro heti siihen putkeen. Liekö se vie mieltä alas. Olen myös miettinyt pillereiden vaikutusta mielialaan. Onko kukaan täällä syönyt tri-femoden nimisiä pillereitä, mulla on ne nyt ja yks liuska siis syöty. Aikaisemmin on ollu ihan toisenlaisia.. No kai tässä on valitettu tarpeeksi. Jere voi hyvin on iloinen ja kasvaa. Ja jokeltelu on lisääntynyt huimasti. Täytyy mennä. -minna ja jere-

Mooi kaikki!
Pupu, minkälaisia ne säpsähdykset ovat olleet? Meillä on ihan syntymästä asti poika nukkuessaan säpsähtänyt yhtäkkiä. Joskus alkaa sen jälkeen itkeä, joskus ei edes itse niihin herää... Mitä lie???
Niille joille laitettiin kuparikierukat, mitä mieltä olette olleet kierukasta. Onko lisännyt kipua ja vuotoa?
Onko vauvoillenne tullut tästä uudesta 3 kk:n rokottesta sivuvaikutuksia. Kuumetta, itkuisuutta ym. Neuvolassa sanottiin että se on paremmin siedetty, kuin vanha rokote.
Siinä muutama kysymys..
Meillä poika syö 700-800 ml NAN:ia päivässä, sekä 4 kertaa imetän molemmat tissit. Ei taida kauaa enää pärjätä pelkällä maidolla. Jostain olin lukevinani että kun alkaa mennä korviketta yli litra päivässä, voi antaa tuhdimpaa... Muistankohan oikein?
Joulumielin Hiutale ja pikkumies

Huomenta kaikille,

En ole kerennyt kirjoittelemaan vähään aikaan. Meillä tyttö kehittyy hurjaa kyytiä, jokeltelua on ollut pitkään ja tyttö todella on räpätädiksi tulossa. Käsi löytyi viime viikolla ja sitä on ihmetelty että mitä sillä nyt sitten pitäisi tehdä ;-) Pari päivää sitten calmeten jälki räjäytti mädät ulos ja sitä tuli todella paljon oikein jäi reikä ihoon, vähän säikäytti onko normaalia mutta ei se ainakaan ole tulehtunut pahemmin.Ihoa ollaan saatu sibikortilla ja bepantenilla paremmaksi, mutta taitaa olla atooppinen iho pikkusella.

Vauva oli mummolassa yökylässä ensimmäistä kertaa ja oli kiva olla miehen kanssa kahdestaan. Ikävä oli heti aamusta niin kova että piti äkkiä hakea tyttö kotiin. Äitinikin ihmetteli sitä kiirettä, olisi halunnut olla vauvan kanssa pidempään. Kaikki oli mennyt hyvin, mutta tyttöhän on ollut täysimetyksellä ja nyt sai sitten nannia pullosta niin oli se käynyt vähän masussa vääntämään.

Jahas on lähdettävä aamuvaipan vaihtoon.

Minna, toivottavasti elämä alkaa näyttää pikkuhiljaa mukavammalta! Tämä taitaa olla tämä äitiys sellaista tunteiden vuoristorataa. Mulla ainakin aiemmin pillerit vaikutti mielialaan myöskin. Jotkut pillerit sai itkemään vielä helpommin kuin yleensä yms. En kyllä muista, minkä merkkisiä olivat, sen verran useita on tullut kokeiltua. Kohta pitäisi tämäkin asia taas pohtia. Lyhyt kirjoitus tällä kertaa, mutta tsemppiä Minnalle erityisesti ja muillekin tietty myös!

Heissan kaikille entisille syyspalloille:)

Täällä neiti kasvaa kovalla vauhdilla. 2 kuukautis tarkastuksessa pituutta oli 62 cm ja painoa 6,4kg eli ei mikään pikku neiti...

Imetys loppui täällä jo alkumetreillä kun maidon tuotanto loppui yht äkkiä. Tuttelia menee täällä päivässä jo 12-13 desiä joten en ihmettele yhtään että kasvaa mahotonta vauhtia.

Pupu: Muakin jäi mietityttämään ne säpsy-kohtaukset? Kyllä meidän neitilläkin niitä välillä on. Useimmiten silloin kun on just nukahtamassa... Säpsyn jälkeen sitten vähän aikaa huudetaan..

Mites muilla, onko ilmavaivoja pienellä? Täällä on ollu alusta asti mutta onneksi ne on saatu kuriin Disflatylillä ja rela-tipoilla. Kova on neiti piereksimään. Ja kakkaleikkejä täällä ei leikitä kuin joka toinen tai kolmas päivä. Kyllä sitten huomaakin kun on kakkaus lähestymässä. Sitä hiukan kitistään ja kiemurrellaan....

Päivisin täälläkin ongelmia nukkumisen suhteen. Tytteli haluaisi vaan seurustella koko ajan. Mahoton mekkala on koko ajan kun se pölpöttää ja ""huutaa"" nauraessaan... Teeveetä katsoessa on suurin metakka. Istuisi vaikka tunti tolkulla sitterissa ja katsoisi telkkaria....
Yöllä sitten nukkuukin 7-8 tuntia putkeen. Nukahtaa klo 23-24 ja heräilee 6-7 välillä. Viim. kahdeksan jälkeen. Annan illalla aina viimeisenä maito-maissivelli sekotusta suhteellä 50-50

Mulla on jälkitarkastus vasta huomenna. 3 kuukautta täyttyy ensi viikon maanantaina joten tiukille meni...
Mitä kaikkea se jälkitarkastus sisältää?????

Että semmosta.
Tsemppiä kaikille ja jaksamista!

Anssu ja Sanni

Voi Minna =( ""masennus"" voi johtua pillereistä mutta myös synnytyksen jälkeisestä hormonaalisesta muutoksesta. Tuore äiti on hyvin herkkä mielialoiltaan. Pienetkin asiat voivat tuntua suurilta. Ja suuret asiat voivat tuntua ylitsepääsemättömiltä. Toivon sydämeni pohjasta, että asiat tulevat kuntoon mahdollisimman pikaisesti. Voimia sinulle!

Minä söin e-pillereitä vuosia ja vuosia ennen tätä raskautta. Nyt sitten päätin, että enään en korppaani minkäänmoista hormonia päästä ja päädyin siihen kuparikierukkaan, josta hiutale kyselikin. Se asennettiin reippa kuukausi sitten ja nyt on menossa ensimmäiset kuukautiset kierukan kanssa. Ja siis HUH HUH!! en ole ikuna kokenut mitään vastaavaa. Mun kuukautisvuoto on jotakin ihan sanoinkuvaamatonta. Miten sitä voi riittää niin paljoa???? Nyt on 4 päivää vuotanut kuin niagaran putous. Tunnin välein täytyy vaihtaa side ja jos kävelyllä käyn niin tunnissa tulee jo läpi. Muuten ei ole mitään kipuja eikä muitakaan tuntemuksia ollut. Vain tämä järkyttävä kuukautisvuoto. Ajattelin nyt kuitenkin vielä muutaman kuukauden kahtella, että jos vaikka rauhottus.

Joulun odotusta kaikille _ö//

ps. en ole vieläkään keksinyt miehelle mitään lahjaa!?!
pss. äippä 72, missäs luuraat? mitä kuuluu?

miina

Hei kaikille!
On ollut jotenkin väsy olo kun ei ole jaksanut kirjoitella. Poika nukkuu vaunuissaan, vähän väliä täytyy käydä lykkimässä.
Täälläkin mennään täysimetyksellä. Viime sunnuntaina tuli 3kk täyteen ja ensi maanantaina olisi neuvola niin tietää tarkemmin niitä mittoja, pituutta on ainakin tullut. Meilläkin syödään aamupäivisin 2-3 tunnin välein, illalla taitaa mennä tunnin välein ja sitten kun alkaa väsy illalla niin koko ajan haluaisi käyttää minua tuttina, joskus väsyttää mutta pitää ajatella ettei se kauaa kestä.
Meidänkin Jessellä on atooppista ihoa. Erehdyin yhtenä iltana laittamaan apo base cremeä niin aamulla oli iho ihan punainen.
Kuukautiset ei ole vielä alkaneet, jälkitarkastuksen jälkeen tuli hiukan verta, ajattelin joko nyt mutta ei vielä.
Mitenköhän voisin opettaa Jesseä nukahtamaan yksinään? Tuntuu kun hänet jättää yksin sänkyyn niin alkaa hirveä huuto. Nykyään nukahtaa rinnalle tai sitten joutuu kanniskelemaan uneen. Kun nukahtaisikin sillai että istuu vaan sohvalla ja pitää sylissä... Mutta saattaa alkuitkuistakin olla jotain syytä kun silloin kanniskeltiin aina uneen ja heijailtiin.
Kirjoittelen maanantaina lisää mitoista.
T:Hanna ja Jesse

Jotkut kyseli niistä säpsyistä: tutkimuksiin jouduttiin nimenomaan päivällä kesken leikkien/vaipanvaihdon tms. tulevien säpsyjen takia. Yöllä/päiviksillä meidän poika säpsyy myös joskus, mutta se on kuulemma normaalia. Huomenna mennään taas sairaalalle.

Onneksi tiheäimemisjakso on taas hetkeksi ohi, kesti kyllä tosi pitkään ja alko jo väsyttää. Nyt taas maito suihkuaa...

Monet teistä on pohtinu noita ehkäisyasioita. Minulla on minipillerit kaapissa, jos ne jossain vaiheessa aloittaisin. Yhdistelmäpillereistä tuli minulle uskomattomat mielialaoireet, aina väsytti ja masensi. On vähän sellainen olo ettei huvittaisi mitään hormoneita syödä. Ja toisaalta raskaaksi tuleminen oli meillä sellainen prosessi että jotenkin (väärin) ajattelee että en tule raskaaksi pitkään aikaan, vaikkei ehkäisyä olisikaan.

Pikkumies (jonka itkuääni saatiin kuulla tasan kuukauden iässä vasta) on nyt alkanut itkeä iltaisin ihan urakalla. Masua selvästi vääntää. Välillä itkee iltapäivälläkin kun ei saa kakkaa tulemaan... Aika rankkaa on kyllä kanniskella ja hyssytellä tuntikausia. En tiedä miten olisin jaksanut jos olisi ollut tällaista silloin alussa kun oli itse ihan rikki synnytyksen jäljiltä.

Joululahjoihin olen tuhlannut uskomattomat rahamäärät. Se on vain yksi parhaita asioita mitä tiedän, kun saa ostaa lahjoja ja paketoida niitä :) Jouluruokia olen suunnitellut, mulla on tapana tehdä laatikot pakkaseen ja paistaa ne aattoaamuna.

No, menen vähän lepäämään ennen kuin iltarumba alkaa.

Jaksamisia, tiukujen kilinää,
Pupu ja pikkumies

Moi kaikille ja joulun odotusta!
Me muutettiin viikko sitten uudelle paikkakunnalle josta en tunne ketään (120km päähän entisestä) ja netti saadaan vasta reilun kuukauden päästä niin siitä johtuu tämä hiljaiselo.

meillä konsta sairaana. keskiviikko iltana alkoi kiukuttelu, torstaita vasten yöllä ei juurikaan nukuttu, viime yö parempi.. reppanalla oli eilen illalla lämpöäkin.

pikaisesti luin teidän viestejä sieltä täältä. Minnalle jaksamista! miina puhui valtavista menkoista... täällä sama juttu, kuparikierukka ollut pian kaks kuukautta ja toiset menkat menneillään ja paljon pahemmat mitä ekat oli. mulla myös verenohennuslääkkeet varmaankin tekee ne runsaammiksi. helmiinak: oliko niin että sinäkin söit nyt marevania synnytyksen jälkeen? mulla selviää tänään saanko lopettaa ne, 3 kk tuli täyteen tiistaina.

nyt täytyy lähteä antamaan pojalle perunaa. niin tosiaan aloitettiin pottu eilen konstan ollessa 3 kk ja 3 pv. ilme oli näkemisen arvoinen kun lusikka työnnettiin suuhun!:) meillä tosiaan menee maitoa reilumman kaavan mukaan. onko kenellekään sattunut vastaavaa, että pelkällä maidolla herää kerran yössä mutta jos annan velli-maito seosta illalla niin herääkin 2-3 kertaa yössä nälkään (ei mahakipuun)??? meillä kävi niin kahteen eri otteeseen joten velli lopetettiin. mutta nyt konstan potun vuoro.

ihanaa joulun odotusta kaikille ja nautitaan tästä kun vauvat on pieniä!:) just puhuttiin miehen kans kun ajeltiin tänne mun vanhemmille, että saattaa olla että konsta jo kävelee loppu kesästä, tuntuu hurjalta!

mutta tonttuilu mieltä kaikille toivottaa marjaana

kirjoittelen taas kun voin!