Syystuhinat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7.11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on vaippajutut sitten aivan erilailla kuin muilla, eli liberot istuisivat mielestäni paremmin mutta niin paha vaippaihottuma tuli samantien että käyttö piti vaihtaa pampersiin niin iho parantui. Vaippojen koot ovat ainakin pampersilla ihan oudot, 2 koko on auttamatta varsinkin vyötäröltä liian pieni ja 3 koko vähän turhan iso läpivuotoja sattuu.

Seurustelu on lisääntynyt ja kunnon kujerrusta tyttö päästelee, kyllä sydän heltyy niistä. Nukkumiset vaihtelevat vielä, varsinkin päivisin. Välillä nukkuu ihan kunnon unia ja toisinaan vartin pätkiä, ne ovat raskaita päiviä.

Meillä tyttö on röhissyt jonkin aikaa, en tiedä onko normaalia maitoröhinää vai pitäiskö jo kohta viedä lääkäriin. Tyttö myös kuorsaa ja ihan oikeeta kuorsaamista, tästä olen hieman huolissani, kuorsaajillahan voi tulla hengityskatkoksia. Onko kitarisat sitten niin isot vai mistä johtuu. Myös kasvoissa on paljon näppyjä, lieko hormooninäppyjä vai jotain muita, välillä vaalenee mutta yht'äkkiä tulee taas, ei näytä oikein kivalta.

Nyt taas kutsu käy, täytyy mennä.

noista näpyistä... meillä oli kans välillä pojan posket tosi pahana (talvisten omenaposkien näköiset, jos kukaan ymmärtää tätä mun selitystä, mutta joillakin lapsilla tulee talvipakkasilla kuivat, punaiset ja kovat posket, en kyllä tiedä mistä johtuu) ja niistä hilseili aivan iho pois ja myös toisesta korvasta. soittelin neuvolaan ja käskivät laittaa pari päivää sibicorttia ja soittaa uudelleen jos ei auta. laitoin kaks kertaa ja näpyt katosivat. eli ilmeisesti joku mun syömä juttu tuli pojalla poskista läpi (vaikka imetän enää 3-4 kertaa päivässä). nyt viikonloppuna sama juttu, mutta osasin ennakoida sen verran, että rasvasin tavallisella kosteusvoiteella ja sain ne silä jo lähtemään. epäilen että meillä ne näpyt aiheuttaa tomaatti (itse olen myös atoopikko, joka ei voinut syödä vielä pari vuotta sitten ollenkaan tomaattia ja nytkin aika vähän).

joku kyseli muutenkin että mitkä ruuat aiheuttaa mahavaivoja yms. niin meillä ne on ainakin kaikki mausteet: aurajuusto, pippuri, paprika tomaatti. sipulia moni sanoo pahaksi, mutta itse en ole huomannut, samoin kun en ole suklaasta huomannut, ainakaan selvästi. itse aloitin nyt maidottoman ruokavalion jos se tasoittais tuota mahavaivaa, kun ei oikein tiedä, että mistä tuo itkuisuus johtuu.

nyt poika nukkuu ulkona toista tuntia kaatosateessa (katoksessa), tuttia olen käynyt laittamassa kolmesti ja aluksi lykännyt, mutta nukkuu kuitenkin ainakin vielä. toisaalta tää on just tätä, että sitten kun nukahtaa ja nukkuu kauemmin niin käyn katsomassa vartin välein että hengittäähän vielä!;)

mulle just soitti perhepalveluohjaaja, että täällä alkaa sellainen äitien keskusteluilta ens viikolla, kiva! oon nimittäin kaivannut vertaistukea (vielä teidän lisäksenne!) ja soitinkin hänelle eilen että eikö se ryhmä vielä ala kun jälkitarkastuksesta on vaikka kuinka kauan, kun sen piti sen jälkeen alkaa.

mutta nyt täytyy lähteä vaihtamaan kuivaa vaatetta ylle, kun kävelin tuolla kaatosateessa ja sitten vielä laittelin jouluvaloja pihalla niin on jalat polvista alaspäin aivan märät!

joulun alun odotusta!
jouluhullu marjaana

Minäkin täällä jo odottelen, että tohtisi mennä perhekerhoon jutskailemaan muiden äitien kanssa. Tyttö ei ole vielä kahta kuukauttakaan ja tällainen räkäaika, niin en ole vielä mennyt.

Hienoa on kun vauva on ruvennut hymyilemään ja naureskelemaan. Aamulla kun itse ei ole vielä herännyt kunnolla ja suurinpiirtein kaikki ottaa päähän kummasti rupeaa itseäkin hmyilemään ja huomaa, että lähteehän tämä päivä eteenpäin ihan hyvin. Ja lattialla tykkää olla jumppaamassa itseään kääntymään. Nyt me tiedetään, mikä on menojalka. Se on tietty meitin vauvan oikea jalka, joka vipattaa armottomasti hänen halutessaan liikkua.

Lämmin syksy on helpottanut liikkumisia, kun ei tarvi pukea niin paljoa vielä. Liian moni uloslähtö kun on kaameaa naamapunaisenahuutoa pukiessani tyttöä. Sitten hätäpäissäni unohdan jotain mukaan otettavaa, kun yritän olla nopea.

Vaippapolitiikasta en ole huomannut eroa eri firmoissa. Nyt avattiin Lidlin vaippapaketti, joka olikin huomattavasti edullisempi niemkkäämpiin verrattuina. Oli kuitenkin menestynyt jossain vaippatestissäkin. Tietty eroja ei huomaakaan niin hyvin, kun pääasiassa käytetään kestoja. Niissä olen tykästynyt harsoja villahousuyhdistelmiin. Pari AIO-hommelia on ja ne on kyllä tosi kätsyjä.

Onneksi kohta on joulu ja sitä ennen vielä ristiäiset. Koko syksy on ollut kyllä joulu melkein joka päivä, niin paaaaljon on tullut lahjoja vauvelille. Body näyttää olevan hittituote ja käteviähän ne onkin. Olen yrittänyt muistaa laittaa antajia ylös lähettääkseni kiitoskortit. Nekin tarttisi tilata netin kautta, kun vain osaisi valita kuvan. Niitä on nimittäin kertynyt kiitettävästi.

Ai niin, vauvalla on ollut tosi hyvä iho ja tätinsä arveli sen johtuvan siitä, että tyttö vietti muutaman yön laitoksella sinivalohoidossa keltaisuuden takia. Ehkäpä sitten sellainenkin hyöty siitä.

Hei! Tällä meidän jerella on kanssa ollut todella hyvä iho.. Silloin vastasyntyneenä iho oli kuiva ja hilseili mutta sen jälkeen on ollut ainoastaan yksi pieni talinäppy toisessa poskessa joka lähti parissa päivässä.. Eikä ole ollut vaippaihottumaakaan.. Kertokaa miten olette saaneet pienokaiset viihtymään lattialla? Meidän jere on lattialla vain ihan lyhyitä hetkiä.. Eikä silloinkaan yksin. Ja vaikka virittää kaikki lelut ympärille ja niitä tykkää katsella mutta ei jos on yksin.. Huuto alkaa välittömästi.. Sitterissä kyllä viihtyy vaikka kuinka kauan.. Neuvoja otetaan vastaan.. Nyt täytyy mennä! -minna ja jere-

Minna: meilläkään ei viihdytä lattialla, varsinkaan masullaan. Jos yritän vaikka pyykkiä laittaa kuivumaan samassa huoneessa niin sekään ei riitä että puhun touhuillessani. Poju ei kyllä kauhean hyvin viihdy sitterissäkään jos ei saa siihen huomiota... Itsepä olen sen kyllä sylivauvaksi opettanut :)

Ihosta olette näköjään keskustelleet, Emilillä lähti yliaikaisuuden vuoksi alussa ihoa oikein lastuina, mutta nykyään ei ole mitään iho-ongelmia. Reladropsit ovat poistaneet myös pierujen itkeskelyn joten täällä asuu kyllä yksi maailman helpoimmista vauvoista :) Unet ovat päivällä ja aamuyöllä tosi levottomia, ääntelee kovasti ja nenä tuntuu tukkeutuvan. Minä sitten valvon ja kuuntelen ja nostelen tutia viiden minsan välein. Mutta ei ole tuokaan vielä väsymystä pahemmin kerennyt aiheuttaa, varmaan sitten jos kuukausia jatkuu.

Oletteko jo toipuneet synnytyksestä? Minä en ole. Syön särkylääkkeitä ja yritän kestää. En voi käydä pitkillä kävelyillä ja seksin ajattelukin sattuu... Alkaa jo mennä hermot tämän kipuilun kanssa. Ensi viikolla jälkitarkastus (silloin 10vko synnytyksestä), onneksi.

No, pitää lähteä kaupassa käymään kun poju aloittelee tässä päiväuniaan!

Pupu ja pikkumies 2kk1pv

Heippa tuhisijat!

Eipä ole taas aikoihin tullut kirjoiteltua mitään...Esikoinen nukkuu pihalla ja Vilhelmiina-vauva sängyllä. Päivän hiljainen hetki! Vauva tosiaan sai kasteessa nimekseen pari viikkoa sitten Vilhelmiina.

Tyttö on kyllä niin tyytyväinen, että ihmetyttää! Yöllä syö yleensä kerran ja nukahtaa saman tien. Oli jo peräti seitsemänkin tunnin syöttöväli yöllä. Vaippaa en vaihda yöllä, koska se ei tunnu vauvaa häiritsevän, että vaipassa olisikin jotain. Iho on vähän kuivuuteen taipuvainen, mutta todella hyvässä kunnossa siihen nähden, että äitinsä oli lähes toivoton atoopikko vauvana.

Typsy on jo muutaman viikon hymyillyt ja jokellellut. Osaa jo vaatia jutustelua ja isältään huomiota! Minun sylissä saattaa napista, mutta kun pääsee isänsä syliin, niin on yhtä hymyä...

Jännä juttu, että en ole juurikaan väsynyt. Raskausaikana varsinkin alku- ja loppuraskaudessa olin yhtä väsymystä, mutta nyt en, vaikka joka yö joutuukin heräämään. Esikoisen kanssa olin oikeasti todella puhki monta kuukautta. Nyt tuntuu, että kaikki menee niin hyvin!

Onko täällä muuten muita, joiden kotona tehdään remonttia? Meillä on tämä vanhan talon ikuisuusprojekti menossa...eli olemme asuneet täällä kolme vuotta, ja koko sen ajan on joku nurkka ollut remontoinnissa...nyt on olohuoneen laitto menossa. Miehen kanssa tehdään lähes kaikki itse ja mies kun on töissä, niin vain iltaisin ja viikonloppuisin on aikaa tehdä jotain, siksi hommat siis venyvät...ja nyt kun on kaksi pientä lasta, niin ymmärrettävästi hommat venyvät vielä lisää!

T:Nicole ja Vilhelmiina 2kk+risat

Tulipa vielä mieleen noista perhekerhoista, että me olemme käyneet perhekerhossa jo ehkä kolme viikkoisesta lähtien..en oikein jaksa pelätä mitään räkätauteja, koska imettäessähän vauva saa vasta-aineita. Kuitenkin esikoinen tarvii jo toimintaa , joten vähän pakkokin lähteä välillä liikenteeseen...

Nyt kuuluu kutsu !

T:Nicole ja Vilhelmiina 2kk+risat

heippa =)

Meidän neidillä oli kauhistuttavan hirvistyttävä hormoninäppy hyökkäys noin kuukausi sitten. Koko yläkroppa, päänahkaan saakka, oli täynnä näppylää. Muutamassa viikossa ne kuitenkin katosivat ja nyt on taas sileä näpytön iho.

Lattialla meidän Nelli viihtyy ""yksinään"" jumppalelujen kanssa noin puolituntia. Eli ehdin mainiosti ripustamaan pyykit tms. Kuitenkin paras paikka Nellin mielestä, jos syliä ei oteta lukuun, on tuollainen automaattisesti toimiva akvaario keinu cradle swing. Siinä saa kaukalon keinumaan joko kehtomaisesti sivusuunnassa tai sitten eestaas suunnassa. Kasvojen yläpuolella pyörii mobiili jonka keskellä on iso pallo jonka sisällä vettä ja muovikaloja. Laitteesta löytyy tietysti myös valo ja ääni. Voi valita tuutulauluja tai merenkohinaa tai sateenropinaa yms.. kaikkea ne keksiikin =) mutta tyttö tykkää keinua ja tutkailla kaloja merenkohinan säestyksellä.

Pupu kyseli synnytyksestä toipumisesta. Minä olen toipunut jo ihan sataprosenttisesti samoin parisuhde =)
Olen muutaman kerran miettinyt uuden raskauden ja synnytyksen mahdollisuutta ja eniten mua pelottaa ajatuksessa se, että mitä jos sitten ei kävisikään näin hyvä tuuri. Siis nimenomaan synnytyksessä. Nyt ei tullut repeämää eikä mitään. Kaikki meni niin hyvin kuin vain mennä voi.. ehkä sama mäihä ei kestäisikään toisella kertaa.. No, onneksi sitä kolmatta ei kuitenkaan nyt olla tekemässä =)( Niin ja esikoinen syntyi suunnitellusti sektiolla)

Nyt tähän on tullut tekstiä enemmän ja vähemmän. Enkä ehdi oikolukemaan joten koittakaa kestää =)

Heippa!
Meilläkin on alusta muuttunut kakkaaminen. Nyt kakkaa tulee 3-4 päivän välein, ja sit sitä ihmetellään ja odotellaan. Tiedän jo milloin Jesse kakkaa kun kuuluu ominaisääni ööö... Ei sais heti ottaa vaippaa pois, mutta minkäs teet kun tohkeissaan menee kattomaan tulikos sitä kakkaa, ja sit kakataan ihan peppu paljaana hoitoalustalla :) ja paperia alle.
Meilläkin hymyillään ja jokellellaan. Eilenkin kun piti alkaa illalla nukkumaan niin hän alkoi vaan juttelemaan, oli siinä naurussa pitelemistä kun on niin ihania äänteitä. Meillä nykyään ei haluta nukkua yöllä yksin pinnasängyssä, oman jaksamisen kannalta olen ottanut viereen. Herään aina Jesse kainalossa, ihme paikka kun tykkää sinne työntää nenänsä :).
Neuvolassa meitä kehotettiin kylvettämään vain pari kertaa viikossa, nyt tuntuu että iho on entistä kuivempi. Kun kylpyveteen laitettiin niin paljon aina öljyä mukaan. Nyt pitää öljyillä ilman kylpyjä.
Meillä kestoillaan päivä aikaan. Tuntuu että jos vaippa pääsee hirmu märäksi niin punotus alkaa, olen vaihtanut 1-1,5 tunnin välein keston kuivaan.
Nyt hän tykästyi nukkumaan parvekkeella. Käytiin ekaksi ulkona ja kantokoppa parvekevaunuihin (niissä on niin iso koppa että mahtuu toisten vaunujen koppa sisään).
Me käydään joka päivä ulkona. Säästä riippuen puolen tunnin tai tunnin kävelyillä.
Massukipuilu on hieman helpottunut, nyt on vaan kiemurtelua ja ähinää ja potkimista. Minäkin olen yrittänyt jättää suklaan pois ja maitoa en hirveästi tykkää juoda mutta juusto maistuu ja jogurtti.
Nyt löhöilemään sohvalle.
T:Hanna ja Jesse 9vko

Viime viikko oli elämäni pahin, pojuun nimittäin nousi kuume joka ei laskenut supoilla joten aamuyöstä torstaina lähdettiin kiireellä sairaalaan. Mitään korva-tai keuhkotulehdusta ei löytynyt joten meidät passitettiin suoraan lastenosastolle. Koko yön oli valvottu. Päivän aikaan otettiin lukuisia verikokeita niin jalkapohjasta, käsitaipeesta kuin päästäkin. Päähän laitettiin kanyyli lääkkeitä varten. Pissanäyte punkteerattiin kun pissaa ei tullu pussiin ja selkäydinnäytekin otettiin. Torstai illan aikana selvisi, että on kyse virtsatulehduksesta. Sen takia seuraavana päivänä piti ultrata munuaiset, kuumeen ansiosta sydämestä kuului sivuääni joten sydänfilmi ja keuhkokuvat otettiin. Toipuminen alkoi heti torstaina kun saatiin kuume laskemaan.

Oli kauheaa katsella kaikkia noita kokeita (en kaikissa pystynyt olemaan mukana) ja sitä kun poju itki kipuaan. Enpä tiedä kumpi itki enemmän äiti vai lapsi. Kaiken kukkuraksi virtstulehduksen aiheutti bakteeri joka luokitellaan sairaalabakteeriksi. Joten vauvamme on kantanut sitä koko elinikänsä, mutta se puhkesi vasta nyt tulehdukseksi. Kaikki kokeet olivat kyllä vaivanarvoiset kun selvisi, ettei mitään rakenteellista vikaa ole eikä sydänkään ole viallinen. Nyt ollaan viikon antibiottikuurilla joka onneksi voidaan ottaa kotona suun kautta, aluksi se laitettiin kanyylin kautta suoneen sairaalassa. Tämän kuurin jälkeen on vielä pari kuukautta kestävä estolääkitys kun tehdään tammikuussa virtausultra eli tarkistetaan onko virtsanvirtauksessa jotain joka voisi altistaa tulehdukselle.

Kaiken tämän siis poju joutui kokemaan luultavammin synnytysosastolta saamansa sairaalabakteerin takia.!!!!!
Minun asenteeni lapsiin ja arkipäivään sai kyllä kertaheitolla uuden suunnaan. En voivottele enää jos vauva ei nuku kunnolla ja en saa omaa aikaa. En pelkää sitä, että omat unet jää vähäisiksi yöllä. En stressaa tekemättömistä kotitöistä. Joka ilta ton jälkeen olen ristinyt käteni vielä lujemmin kuin ennen ja kiittänyt yläkertaa, että olen saanut kolme tervettä lasta. Ajatukset olivat kyllä pohjalukemissa viime viikolla, elämä käytönnössä sai uuden pohjan. Ihanat lapseni ovat terveitä vaikka välillä kiukuttelevat ja koettelevat hermoja. Nauttikaa lapsistanne!!!!

Moi vaan kaikille! En olekaan aiemmin kirjoitellut tähän ketjuun, lukenut vaan kuulumisia. Meidän tyttö syntyi 19.9. (la 30.9.) mitoin 3060g 49,5 cm. Kysynkin nyt hiukan ihmeissäni, että kääntyileekö teidän vauvat jo? Meidän neiti nimittäin eilen keksi miten mahalta kierähdetään selälle... Luulin että kääntyily alkaisi vasta myöhemmin.

Katalle: Tiedän tunteen! Meidän vauva joutui ekana yönä keskolaan sinisyyden, itkuisuuden ja happisaturaation laskun vuoksi. Siinä sitten otettiin kokeita keuhkokuvaa ja aivosähkökäyrää myöten. Onneksi mitään vikaa ei kuitenkaan löytynyt ja tyttö on täysin terve. Eli jäi siis epäselväksi mistä nuo ""oireet"" johtuivat eivätkä onneksi toistuneet ekan yön jälkeen.

Muuten on ollut tosi ""helppo"" vauva. Ei pahemmin itkuja ja nyt saattaa nukkua jo 8 tunnin öitä.

Meillä myös tyttö on muutaman kerran kääntynyt vatsalta selälleen, mutta en usko sen olevan oikeata kääntymistä vaan vahinko, pää painaa paljon joten pään avulla kääntyy. Eikä muuten tykkää meidän tyttö myöskään olla vatsallaan pitkää aikaa. Muutenkin yksin viltillä tai sitterissä alkaa vinkuminen nopeasti, seuraa pitää koko ajan olla.

Iho kasvoissa ei ota parantuakseen, myös kaula on aika pahan näköinen. Olen rasvaillut ihan perusvoiteella mutta ei parane. Ensi viikolla on 2kk lääkäri niin pitää jutella noista näppylöistä. Tuntuu oudolta että olisivat vielä hormoninäppyjä ja pelkästään kasvot ja kaula.

Synnytyksestä myös minä olen täysin palautunut, ei kyllä tullutkaan mitään repeämiä tms. Seksiäkin ollaan jo muutaman kerran harrastettu, ihme ettei imetys ole vienyt edes haluja. Pari kiloa pitäisi vielä saada pois tai oikeastaan kiinteydyttyä, eiköhän se jumpan avulla tapahdu.

Lähdetäänpä tästä aamupuuhiin.

Moi!
Meillä lähti pojulla ääni tiistaina kokonaan ja oksentaa limaa lattialle saakka, eilen sitten käytiin yksityisellä lääkärillä. nyt on liikkeeä RS (vai SR?) - virusta, joka on paha vauvoille ja erittäin paha keskosille. se epidemia on kuulemma joka toinen vuosi. konstalla oli korvat kuitenkin puhtaat ja kuunnellessa äänet hyvät, käski tulla heti takaisin jos syöminen huononee. imetän 3-4 kertaa päivässä, mutta silti pääsi virus iskemään. nyt vain toivotaan ettei kuume nouse ja tästä selvittäisiin tuolla äänen menemisellä.
nyt täytyy mennä kun konsta nukkuu, että ehtii vähän tehdä kotihommia, meille tuli tässä vielä ennen joulua muutto täysin oudollle paikkakunnalla 100 km päähän niin pitää ruveta vielä pakkailemaan ja laittaa samalla kirppispöytä...
moi!
marjaana

heips...
Täällä mennään kähes 2kk:n ikäisen tyttelin kanssa.
Voisi sanoa että hetkeäkään en vaihtaisi taikka toistaseksi en edes ajattele vauvan hoitoon antamista, pariksi tunniksikaan sen verran olen omistautunut (joku voi ajatella että liikaakin mutta meitä on kaikenlaisia)tytölleni. Tänäinkin nukuttiin päiviksiä tuossa kyljetysten... :)
Ja nyt käytiin vaunuttelemassa ja odotellaan isiä tuleman kotiin töistä.
Hei, semmosta että te jotka tuberkuloosi rokotuksen otitte taikka annoitte laittaan vauvallenne niin onko teillä tullut mitään jälkeä siitä pistoksesta jälkikäteen????
Meillä nimittäin on noussut karmea patti, siis semmonen lähes jonkun ison syylän näkönen(ei kuulosta kauniilta, mutta eipä tuo näkyvässä paikassa olekaan!)
Onkohan tuo aivan normaalia, vai onko se jotain yli-herkkyyttä?
Ja vielä semmosta että kenellä on imetys viellä käynnissä niin kertokaapa hieman ruokavaliostanne? olen meinaan ruvennut epäilemään että syön itse liian vähän ja maitoa ei aina päivoson tunnu niinkään nousevan...
Eli ihan olisi aarretta jos jaksaisitte ekrtoa aamupalanne, lounaanne jne.. Itselläni monesti menee siihen että;
-aamulla parit leivät, ehkä joskus jogurtti/viili, joskus kahvia tilkka/pieni kupillinen
-ns. lounas leipä viipale / joku päivän ruoka (mutta tällä hetkellä ei ole salaatit maistuneet, raskaus aikana söin meidän lähimarketin tomaattilaatikot hetkessä puhumattakaan hedelmistä)
-illalla joskus leipää 2-3viipaletta, jogurtti/viili/puuroa
lisäksi porkkanoita olen napsinut (himo) ja sitten kotikaljaa päivän aikana... tämä on suurinpiirtein tavallinen päivä rytmini, huoleton mutta en usko että niin hyvä.
Välillä myös pullaa/kahvikakkua jos on vieraitten jäljiltä niin nappailen palasen kahvin kera taikka ilman.

ihania vinkkejä teiltä ellit odotellen ja palataan taas tuhisemaan vauvojemme kanssa sivustoille....
Ihanaa syysviikkoa kaikille
katska ja neiti

Katska: calmette rokotuksesta voi tulla kunnon märkäpatti, eikä tarkoita vielä mitään erityistä. Se märkäpatti puhkeaa yleensä itsestään vaippaan, mutta kyllä niitä puhkotaankin. Pahempi on jos nousee kuume tai läheiset nivusimusolmukkeet turpoavat.

Meilläkin ollaan täysimetyksellä. Heti kun yritän syödä vähemmän niin maidontulo huononee eli pakko kannella näitä liikakiloja :) Syön aamulla puuroa ja hedelmän/jogurtin. Lounaaksi keittoa/leipää, yleensä juon samalla kahvit ja syön suklaata tai keksejä. Illalla ""kunnon ruoka"" eli esim. kanapataa. Iltapalaksi syön leipää, hedelmän ja joskus vielä jogurtin ennen nukkumaanmenoa. Jos on kamala nälkä niin syön näkkäriä tai suolakeksejä välillä. Normaalisti (eli ennen raskautta) en syönyt aamupalaa, söin kevyen lounaan ja illalla seitsemän aikaan ison aterian. Eli kovasti on muuttunut!!!

Ja minäkään en kestä olla pojusta erossa! Kerran olen käynyt kampaajalla (itkin lähtiessä ja soitin kerran) ja yhdesti tunnin ostoksilla. Poju oli isovanhemmilla nuo ajat. En edes halua ajatella että opintoja pitäis jatkaa ens syksynä. Mutta mies haluaa muuttaa täältä pois joten on pakko valmistua nopsaan... (Ja en sitten ajattele että ne jotka ovat jo olleet yön pois lapsen luota olisivat jotenkin huonoja, minä vaan en pysty olemaan.)

Pupu ja pikkumies 2kk2pv

Toi rs-virus on kyllä kamalaa koettavaa, meillä oli edellisellä tytöllä se 4-vuotta sitten. Puhkesi juuri näihin aikoihin ja vauva oli silloin 2kk. Siinä sitten ravattiin sairaalassa imemässä letkulla nenän kautta nielusta limaa monta kertaa päivässä parin viikon ajan. Muuten tyttö olisi varmaan tukehtunut siihen lima määrään. Itse en edes pystynyt sylissä vauvaa silloin pitämään vaan tuo tehtävä jäi isän harteille, minä katselin sitä kyyneleet silmissä. Toivottavasti nykyinen vauva ei sitä tänä vuonna saa jos on kerta taas liikkeellä.

Minäkään en ole vielä ollut vauvasta erossa kuin 2 tuntia kun kävin kampaajalla. Ensi viikolla kuitenkin lähden ravinteliin tyttökavereiden kanssa ja iskä jää koko katraan kanssa kotiin. Odotan jo innolla tuota päivää vaikka tiedän että mietittyä tulee kuinka ne siellä pärjäävät ilman tissiä ja äitiä sekä ikävä varmasti on läsnä tuona iltana. Olen myös ajatellut pyytää äitiäni josko se ottaisi vauvan ja anoppi osan lapsista tossa joulukuun aikana niin päästäisiin miehen kanssa kahdestaan olemaan. Pidän erittäin tärkeänä parisuhteelle että silloin tällöin saadaan olla ilta/yö täysin kahdestaan. Tiedän että tämä aihe jakaa rankasti mielipiteitä mutta näin meillä.

Calmetesta vielä niin sen jäljen todellakin pitää näkyä ja näyttää hieman ns. tulehtuneelta paiseelta. Kuhan nyt ei ihan pahasti märkimään rupea.

Onko muut huomanneet sellaista että jos vauvan joutuu herättämään aamulla kesken unien niin päiväunista ei tahdo tulla mitään, vaan nukutaan sellaisia vartin pätkiä pitkin päivää. Tänäänkin kun sisaren joutui aamulla viemään kerhoon ja vauvan tietty herättämään vaipan vaihtoon yms aamutoimiin ennen lähtöä niin ei olla nukuttu juuri lainkaan.

Ja taas tarvii mennä hyvää viikonloppua kaikille.

Moi =)

Olen huomannut, että mitä huonommat/pätkittäiset päiväunet sitä levottomampi yö. Ja toisinpäin kun yön nukkuu levollisesti ja pitkään niin päivälläkin nukkuu pidempiä päiväunia.

Erossa olemisesta. Meillä ei myöskään vauva ole ollut hoidossa kertaakaan. Käyn kyllä lenkillä ja salilla jolloin isi hoitaa vauvaa. Ensiviikonloppuna pitäisi myöskin lähteä pikkujouluilemaan ja tiedän, että perhe pärjää vallanmainiosti kotona mutta miten minä pärjään ilman perhettä?? Voi olla, että tulen pikaisesti kotia =)
Noista päiväunista vielä senverran, että on todella nautinto köllähtää vaavin kanssa nenut vastakkain nukkumaan. Siinä on jotenkin sellainen tosi hellä, syvältä sydämestä, tuleva tunne.

Kati (meniköhän nikki oikein) teillä on ollut aika rankka viikko takana. Tippa tuli silmään kuin viestiäsi luin. Ja viimeyönä kun heräsin syöttämään pikku prinsessaa ajattelin kuinka onnekas olen. Minä ja tyttäreni, kahdestaan hereillä, kun koko muu maailma nukkuu..
Teille kovasti voimia ja pikaista toipumista niin vauvalle kuin perheellekin kovasta kokemuksesta.

miina&Nelli

Moi pitkästä aikaa
Täällä poika kasvaa ja nukkuu. Yöunille menee 23-01 välillä ja tänäänkin heräsi vasta 08:30 joten ruhtinaallista on. Päiväunet ottaa ulkona vaunuissa yleensä 4-5 tuntia. Joten hyvin jää aikaa omiin touhuiluun. 2 kk neuvola oli eilen ja pituus 60,2 ja paino 4.9 kg. Huomaa kyllä kun alkaa 60 cm bodyt kiristää haaranperästä.
mulla kans tippa tuli linssiin kun luin tota Katan juttua. Pojalla oli nuha tässä pariviikkoa sitten ja sitä voivottelin ja surkosin. Sitten TV:stä tuli se dokumentti leukemia tytöstä joka kuoli siinä lopussa. Silloin kans ajattelin etten enää ihan pienestä valita.
Mä oon kans toipunut synnytyksestä täysin, mies ei vaan vielä usko ja ei suostu aikuisten leikkeihin. Pelkää että joku haava vielä ratkeaa =) Aika kummallinen mies, vai mitä?
Nyt pitää pakata kun ollaan lähdös kyläilemään
hiutale ja pate

Nyt ei ole meidänkään neiti enää nimetön. Ristiäisiä vietimme torstai-iltana omassa kodissamme ja vauva sai nimen Saara Maria:-)
Tyytyväinen oli neiti koko kastetoimituksen ajan...sylikummikin selvisi kunnialla tehtävästään;)
Vauva on ollut tyytyväinen, kun vain saa ruokaa ja unta tarpeeksi. Isosiskokin on jo rauhoittumaan päin ja liekö auttanut mummin läsnäolo, kun on tyttö saanut enemmän huomiota.
Joulu tulla jollottaa. Millaisia joululahjoja aijotte laittaa omalle vauvalle? Vinkkejä kaivataan:) Tuntuu vain, että kaikkea on kaapit pullollaan...

helmiinak

Maanantaita!

Viikonloppu vietetty ja myös ristiäiset, jotka meni oikein mukavasti. Mummot olivat pistäneet parastaan ja pöytä notkui herkuista, joten hyvin syötiin ja sen päätteeksi vielä saunottiin savusaunassa. Juhlat siis kestivät iltaan asti. Tyttö oli koko päivän rauhallinen ja tyytyäinen, taisi pitää juhlista. Kasteen ajan torkkui välillä ja välillä katseli kattoa...

Meillä rupeaa sänky käymään jo ahtaaksi ja täytyisi ruveta miettimään isompaan sänkyyn siirtymistä, joka on toisessa huoneessa (ei mahdu makuuhuoneeseen). Ei vaan vielä oikein haluais tyttöä nukuttaa eri huoneessa. Miten teillä muilla? Nukutteko samassa vai eri huoneessa? Imetän ja yöllä herää yleensä kerran. Joten saattais onnistuakin, tosin omat unet voi aluksi ainakin jäädä ""vahtimisesta"" johtuen vähille.

Mulla keskiviikkona jälkitarkastus, mies jo kyseli joko sitten... Kyllä tässä rupee olemaankin jo valmis tuohon petipuuhiin, jos vaan iltaväsymykseltä jaksaa. Mieskin kertoi tämän selibaattiajan menneen yllättävän hyvin, ilmeisesti luonto myös pitää siitä huolen.

Nyt lattianpesuun kun tyttökin nukkuu partsilla jo neljättä tuntia.
-Kukka ja Veera vajaa 2kk-

Heippa Tuhisijat!

Oma pieni vielä tuhisee sängyssään ja isoveikka katselee lastenvideota...

Joku kyseli nukkumisjärjestelyistä; meillä nukutaan koko sakki samassa huoneessa vierekkäin, tosin lapset omissa sängyissään. Nukun itse niin ""pyöriskellen"" ja tarvin paljon tilaa, joten meillä perhepeti ei oikein toimi. Joskus aamupuolesta olen jättänyt vauvan viereen nukkumaan imetyksen jälkeen ja silloin en pysty juurikaan liikahtamaan, ja unet jäävät vähän huonoiksi. Ja silloin ""äiti on vähän väsynyt "" aamulla...

Imeyksestä: Katska: kuulostaa, että syöt liian vähän maidon riittävyyden kannalta. Itse syön aamulla puuroa, ruisleipää ja kahvia. Lounaaksi kuunon ruoan (tulee tehtyä aina esikoiselle, joten syön sitten itsekin, tosin usein edellisillan ruoan tähteitä), välipala päivänokosten jälkeen esim. kahvikupillinen ja leipää tai hedelmiä, illalliseksi kunnon ruoka, esimerkiksi pastaa ja salaattia, keittoa tms. ja vielä iltapalaksi jugurttia, leipää ja hedelmiä. Ja maitovalmisteita lisäksi runsaasti. otan myös d-vitamiinitipat yhdessä lasten kanssa sekä lisäksi rasvahappovalmistetta, koska en syö kalaa. Syön oikeastaan kuin hevonen..ainoastaan herkkuja yritän välttää, muuten menee kaikkea ruokaa aika lailla...Olen imetystukiryhmässä ja muutenkin netistä kaivanut tietoa imetyksestä ja maidon riittävyydestä, joten syökää ja juokaa riittävästi!
Vähän nuo kilojen sulamiset ovat minuakin hirvittäneet (tuli yhteensä 19kg), mutta nyt on mennyt ainakin 15kg, vaikka syönkin niin runsaasti. Tosin tulee kyllä liikuttuakin.

Mukavia syystuhinoita kaikille!

T:Nicole ja Vilhelmiina

Voi hitsi, taitaa munkin pitää lisätä syömistä. Kun maito ei riitä vaan tarttee korvikkeita. Nyt jo juon niin, etten ikinä ennen. Se vaan jää ruokailu päivisin kovin vähille, kun just kun saa järkättyä kunnon ruokaa, niin taatusti vauva herää... Onneksi nyt viihtyy jo hiukka itsekseenkin ihmetellen maailmaa tai sitterissä vieressä. Lattiallakin jumppaa, joskus jopa ruhtinaalliset puoli tuntia itsekseen. En vaan ihan luota koiran järkeen, jos se on sisällä. Tykkää niin paljon silittämisestä ja läheisyydestä että tunkee vauvankin viereen turhankin lähelle. Tilanne varmaan muuttuu tytön kasvaessa ja ruvetessa liikkumaan... saattaa koira saada kyytiä. =)

Meillä laitettiin eilen äitiyslaatikko pois. Ihan taas tuli haikea olo, kun tyttö tartteekin jo enemmän tilaa. Hakkasi jo käsillään laatikon kylkiä, että kumina vaan kävi ja saattoi löytyä pää hörhelöitten sisältä. Pienennettiin pinnasängyn pituutta peitolla ja ihanan söötiltä tyttö näytti ""uudessa"" sängyssään. Sänky on meidän sängyn vieressä, mutta ei ihan kiinni. Tarkoitus oli laittaa se ihan kiinni ja poitaa sivuseinä, jotta ihan kuin samassa sängyssä nukuttiin. Mutta ei mies annakaan, luulee mun nukkuvan vauvan päälle. Höh, ihan kuin ei sitä huomaisi. Ja vauva ei edes vielä pyöri itse omalta puoleltaan pois. Kerran mies raportoi sen pyörähtäneen selältään, mutta siinä kyllä vei peppu tai pää naista.

Mulla on raskauskilot lähteneet, mutta en tiedä mistä, kun vatsa on ihan löysä ja iso vielä. Tarttis vissiin jumpata.

Ai niin, milloin teillä on ollut vauvalla lääkärintarkastus? Meillä ei ole puhuttu siitä mitään ja kai se jo pitäisi olla vauvakin kun huomenna täyttää ruhtinaalliset kaksi kuukautta.

Nicole; kiitos kiitos tuo sinun syömiset laittovat tosiaan hyrrän täällä ajatus rintamalla pyörimään, enhän minä todellakaan syö kunsen päivällä kerran lämpimän aterian ja sirppaillen, tiiätkö kun nyt kun raskaus ohitte niin minusta tullut jonkin sortin nirso, ja jos vedän jotakin rasvaista ruokaa esim. tein tänäin uunilohkoja aivan itse ja maustoin ne, niin eikös sitten maha ollut tuhannessa solmussa ja vessa kutsui, eli taas sama vanha kuin ennen raskautta mausteet ja rasva sekottaa mahan!!!
Nooh, otampa tuosta vaarin neuvostasi ja rupean urakoimaa, mutta toisaalta just en tiiä mihin se aika kuluu sitten ulkoillessa kyllä.Katsotaan edistytäänkö viellä, kun tuo imetys on sen verta noussut tärkeäksi vaikka raskausaikana en edes ajatellut, luin vain rivien välistä imetys jutut!!

Hei kuinka sinne oikein pystyy liittymään imetystukijuttuihin, kun kerran yritin ja hermo meni kun oli ulkomaan tekstejä (huono kielipää)..heheh :) jos vinkkiä viitsisitte?

Mutta joku kyselikin lääkärintarkastusta, nooh meidän neiti nyt reilu 8vk vanha ja tänäin käytiin neuvolassa niin meillä on samalla viikolla kun joulu on niin lääkärintrakastus neidillä siis, eli hän on iältään melkein 3kk, 3:a päivää vaille...
Oli tullut mittaa hulppeat 59cm, ja painoa reilut 5kg sitten kuukauden takasten alle 4kg, ja 54,5cm, mutta tämä ylpeä äiti lähtee viellä juttelemaan ylipirteän neidin kanssa ja kömpii sitten itsekin pehkuihin, öitä ja JAKSAA JAKSAA :)

ps. oli muuten ihanan kirpsakka ilma ulkona kun lenkkeiltiin alkuillasta pimun kanssa...