Marraskuu 2005

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gilda.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips vaan... nostellaas taas:)

Tänään kävin lääkärineuvolassa ja olipa kyllä helpotus kun pikkuisen sydänäänet kuului:) Tietää ainakin että on joku kotona:D Ens viikolla sitten np-ultraan, toivottavasti sielläkin kaikki hyvin.

Tytön yöhulinat ei oo menneet ohi. Välillä nukkuu koko yön mutta useimmiten huutaa n. 02 ja 05 aikaan. En tiedä sitten näkeekö unia vai mikä vaivaa. No, ehkä se joskus taas helpottaa. Onneks mies on käynyt sitten yöllä hyssyttelemässä ja minä oon saanut nukkua:)

Sirenia 11+3

Hei!
Tulin tänne kurkistelemaan ja häiriköimään tuolta marraskuu 07-ketjusta.. Voisitteko kertoa arvioitanne miten teillä olisi onnistunut opiskelu+lapsen hoito yhdistelmänä nyt viime lukukauden? itsellä on tarkoitus opiskella sitten vuoden päästä ja hoitaa samalla lasta kotona. Opiskeluni siis onnistuu lähes kokonaan tenteillä. Mutta pointti on että jääkö noin 1->v lapsen kanssa sitten aikaa lukea niitä tenttikirjoja?

Hei Plussa!

Ekaksi täytyy sanoa, että kamalaa, nyt menossa jo marraskuu _07_ ketju! Kyllä aika rientää:)

Opiskeluasiasta mulla ei ole sinänsä hlökohtaisia kokemuksia, kun valmistuin 2vk tytön syntymän jälkeen. Odotusaikana oli kyllä gradunteko ja se oli tolkuttoman hidasta ja vaikeaa (ne hormonit..). Mutta onneksi valmistuin ennen lasta, sen kanssa ei mistään olisi tullut mitään. Toisaalta mulla on pari kaveria, jotka ovat opiskelleet ihan hyvällä menestyksellä (lue: hitaasti ja vähän epävarmasti;) lapsen kanssa ja heiltä olen paljon kuullut kokemuksia.

Mun nähdäkseni opiskelun ja lapsen yhdistäminen on palapeliä. Tarvitaan kohtalaisen hyväuninen lapsi, joka ei ole kovasti sylissä viihtyvää tyyppiä. Tarvitaan isä/isovanhemmat/kavereita tms, joille lapsen voi antaa kiihkeimpien pänttäyspäivien ja tenttipäivien ajaksi. Tarvitaan itselle stressinsietokykyä ja priorisointikykyä (vähät välittää villakoirista;). Mulla kun ei oikein ole mitään edellämainituista, niin ei olisi onnistunut. Riippuu siis ihmisestä itsestään, lapsesta sekä opintojen vaativuudesta.

Joissakin kaupungeissa on muuten puistotätipaikkoja yli 1,5-vuotiaille, joihin lapsen voi jättää pientä maksua vastaan aamupäiviksi. Näitä monet opiskelijat käyttävät.

Sanoisin, että opiskelu on tosi hyvä tapa olla yhteydessä muuhun maailmaan äitiyslomalta/hoitovapaalta, kunhan sen osaa rajoittaa järkeviin määriin eikä anna oman jaksamisen kärsiä. Omaa aikaahan ei paljon jää, kun pitää lukea lapsen nukkuessa.. Liian montaa tenttiä tai muuta projektia ei kannata siis haalia kerralla.

Toivottavasti tästä oli apua. Hyvää vauvan odotusta ja muista, että sinä itse tiedät parhaiten, mihin voimavarasi riittävät (ei siis anoppi, opintojen ohjaaja, mies tai kukaan muukaan;)

Yhteistyössä