SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Piti ihan tulla kertomaan, et moneen kuukauteen nukuin viime yön tosi hyvin. Yhentoista jälkeen rupesin nukkumaan ja heräsin vasta kaheksalta ilman vessareissuja!!Voiko olla tottakaan, tyttökään ei herätellyt yöllä..liekkö yskinytkään koko yönä..
 
Onnittelut uusille nyytin saaneille! :flower: Mäki haluun..
Täällä supistukset lakanneet lähes kokonaan ja tilalle on tullut kamala vihlonta. Voi jee.. No maksimissaan se kolmisen vkoa enään, kai se vauva parhaiten tietää koska kannattaa syntyä.

Joku kyseli koirasta ja vauvasta. Meillä 4v. dalmis ja esikoisen kanssa kaikki meni todella hienosti. Koira sai olla alusta alkaen mukana vauvan hoidossa ja haistella vauvaa. Näin se pian tottui ja rauhoittui. Ekana yönä se tosin juoksi kolme kertaa alakerrasta yläkertaan hädissään joka kerta kun vauva alkoi itkemään. Toisena yönä sitä ei enään näkynyt, ajatteli varmaan että pärjäilkää keskenänne. ;)

t.rmamja rv39+
 
Isot onnittelut kaikille nyytin saaneille! :flower: :heart:

Täällä ei mitään uutta. Eilen oli neuvola, kaikki ok. Meinas neuvola täti, että kyllä mä vielä ens viikolla meen sinne käymään.... Mä en kyllä meinannu. =)

Eilen oli selkäsärkyä ja vihlomista pitkin päivää. Olin oikein reipas ja siivosin kauheesti koko päivän...ja mitä siitä seuras, kaikki ne pienetkin kivut katos. Ei vihlo eikä selkää pakota, kiva :/
Pakko kai mun on uskoa, että ei tämäkään vauveli ennenaikojaan tuu kun ei muutkaan oo tullu.

Voimia, hyviä hermoja ja paljon supistuksia kaikille ketkä niitä tarvii! :D
 
Yhdessä kasassa herätty,eilen oli kyllä paljon kipeitä supistuksia...alettiin jo kaverin kanssa kellottamaan mutta sit ne lopahti :kieh: ääh olin just asennointunu siihen et 42viikolla tulee,mut sit kun noita kipeitä supistuksia taas tuli niin aloin elättelemään toivoa :(

baby2003&masuprinsessa 40+2
 
Onnittelut vauvaantuneille :flower: :flower:
Eilen tuli käytyä äippäpolillä perätilan vuoksi ja kääntöyrityksistä huolimatta vauveli ei suostunut kääntymään. Onko kenelläkään kokemuksia perätilasynnytyksestä? Seuraava kontrolli on 20.9 ja silloin varmaankin tehdään lopullinen päätös synnytysmuodosta. Lääkäri sanoi että eivät anna vauvan syntyä perätilassa jos menee kovin lähelle laskettua aikaa ja on iso tai lantio ei anna myöden (kuvasivat eilen myös lantion). Joe, kuinkan paljon aikaisemmin sulle varattiin sektio. Toivotaan kuitenkin, että vauveli tajuaisi kääntyä itse ympäri.
Tuota koirien ja vauvan tutustumista olen itsekin mietiskellyn. Pyyhkeen ajattelin ottaa hajustumaan myös sairaaalaan. Mutta meillä tuo narttu on täysin minun koirani ja jos olen ollut poissa muutamankin päivän ja tulen kotiin, niin se iskee kiinni meidän urokseen eikä päästä heti lähelle. Muutenkin noilla on ollut vähän valtataistelua viimeisen kuukauden aikana. Narttu on muutenkin kova vahtimaan, joten saattaa olla ettei uroksella ole asiaa vauvan lähelle. Täytyy kyllä ensin tervehtiä koirat rauhassa kun tulen kotiin ja yrittää laukaista tilanne. Vauvoja eivät ole kovin paljon nähneet, mutta ovat olleet vain positiivisesti kiinnostuneita niistä muutamista vauvoista jotka ovat meillä käyneet.

Hapsuli (36+5)
 
Pakko purkautua kun, te varmasti ymmärrätte. =)
Huomenna laskettu aika ja ei mitään tuntemuksia. Musta vaan tuntuu että mun paikat repeää pian kun vaavi on jo niin iso (viikolla 35 noin 3,kg)!!!Neuvolan täti sanoi, ettei kättärillä ehditä ottaa tutkimuksiin vaikka tällainen tilanne. Pitäisi kuulemma yrittää jollain syyllä päästä päivystykseen.
Mua itkettää, oksettaa närästää ja tympii.... kyllä on miehellä kestämistä... niin ja ärsyttää jo puhelimeen vastaaminenkin kun kaikki vaan kyselee onko tuntemuksia. EI OLE :headwall:

Anteeksi :ashamed:
 
Tulin pikaisesti kertomaan että kävin ä-polilla ja siellä sanottiin että kyllähän se vauva olisi nyt häädettävä sieltä ulos. Jippii!!!! Tulin hakemaan tavarat kotoa ja nyt takaisin sairaalaan, saas nähdä milloin sitten käynnistys tuottaa tulosta, voihan siinä mennä useampikin päivä, mutta tiedänpähän nyt että sieltä tullaan kotiin oma vauva mukana :heart: :heart: Jännittää ja pelottaa tuleva synnytys!
Tsemppiä muille

Halinalle ja pikkuinen rv 40+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miiuli 77:
Pakko purkautua kun, te varmasti ymmärrätte. =)
Huomenna laskettu aika ja ei mitään tuntemuksia. Musta vaan tuntuu että mun paikat repeää pian kun vaavi on jo niin iso (viikolla 35 noin 3,kg)!!!Neuvolan täti sanoi, ettei kättärillä ehditä ottaa tutkimuksiin vaikka tällainen tilanne. Pitäisi kuulemma yrittää jollain syyllä päästä päivystykseen.
Mua itkettää, oksettaa närästää ja tympii.... kyllä on miehellä kestämistä... niin ja ärsyttää jo puhelimeen vastaaminenkin kun kaikki vaan kyselee onko tuntemuksia. EI OLE :headwall:

Anteeksi :ashamed:
Ymmärrän sua :hug: mullakin oli esikoinen aika iso mun omaan kroppaan verrattuna ... ja nyt tää masuasukki taitaa olla isompikin kun tosi vaikea liikkua ym...ja sf-mitta on myös ihan kiva :/

Noista tuntemuksista niit ei pakosti ole,kaikki voi alkaa kuin salama kirkkaalta taivaalta,mulla ainakin esikoisesta =) :hug:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hapsuli:
Eilen tuli käytyä äippäpolillä perätilan vuoksi ja kääntöyrityksistä huolimatta vauveli ei suostunut kääntymään. Onko kenelläkään kokemuksia perätilasynnytyksestä? Seuraava kontrolli on 20.9 ja silloin varmaankin tehdään lopullinen päätös synnytysmuodosta. Lääkäri sanoi että eivät anna vauvan syntyä perätilassa jos menee kovin lähelle laskettua aikaa ja on iso tai lantio ei anna myöden (kuvasivat eilen myös lantion). Joe, kuinkan paljon aikaisemmin sulle varattiin sektio. Toivotaan kuitenkin, että vauveli tajuaisi kääntyä itse ympäri.
Hapsuli (36+5)
Itsepäinen asukki siis sinullakin. Perätilasynnytys on kuulemma ihan mahdollinen, mutta vaatii reilusti tilavamman lantion. Ja lääkäreiden puheista ymmärsin, että ensisynnyttäjille sitä ei yleensä suositella, koska nuo alakerran paikat eivät ole aiemmin venyneet. Eli uudelleensynnyttäjälle perätilasynnytys on vaihtoehto useammin kuin ensikertalaiselle.

Meillä se kääntöyritys oli rv35+4 ja kontrolli 37+4, jolloin myös varattiin aika sektioon. Sektio on 39+4. Sanoivat äitipolilla, että suunnitellutkin sektiot pyritään tekemään mahdollisimman lähellä la:a, jotta vauva olisi mahdollisimman valmis syntymään. Täällä sektioita tehdään maanantaisin ja perjantaisin, ja koska meillä la olisi torstaina 20.9., niin ehdottivat tuota maanantaita (17.9.).

Pidän peukkuja, että vauvasi hoksaisi vielä kääntyä. Itse en ole enää sitä toivonut, ettei tule pettymyksiä. Ja sitä paitsi, tarjonta todettiin ensimmäisen kerran rv30 ylimääräisessä ultrassa ja vauva on ollut siitä asti samassa asennossa, joten en oikein usko, että enää mitään kääntymistä yrittäisi. Tässä on nyt kuitenkin ollut kolme viikkoa aikaa totutella ajatukseen sektiosta, eikä se tunnu enää niin pahalta kuin mitä aikaisemmin kirjoittelin. Minä kun olen tällainen mietiskelijä ja pohdiskelija, niin minulle ainakin oli hyvä, että asia tuli esiin ajoissa ja olen voinut rauhassa henkisesti valmistautua.
 
Onnea uusista vauvoista =)

Piipaa, mulla kans vauva kiinnittynyt ja välillä vaihtaa peppu puolta vaikka vasemmalla puolella hänkin tuntuu enimmäkseen viihtyvän.

Kestovaipoista sain suosituksen ettei kannata käyttää pariin ekaan viikkoon kunnes napa on kunnolla parantunut. Kertikset on kuulemma pehmeämpiä navan kohdalta. Harsot kyllä varmasti on hyviä, itsellä on new born -kestoja, kuivaliinat on itse tehtyjä pestäviä.

Tää jatkuva menkkakipumainen olo alkaa kyllä jo tympiä, viime yö oli aika vaikea :( Välillä tulee kivuttomia mutta napakoita supistuksia, ja ne tuntuu oikein tervetulleilta kun voi harjoitella hengitystekniikkaa ja välissä on ihan kivuton hetki. Mutta tää jatkuva alaselkä- tai mahakipu (paikka vaihtelee) saa kyllä mielen kireäksi ja valvottaa :'( Huonosti nukutun yön jälkeen aina pelkään että synnytys käynnistyy seuraavana päivänä ja oon liian väsynyt siihen koitokseen, joudun hätäsektioon jne. Muuten synnytys ei pelota, mutta yön pitkinä tunteina meinaa joskus iskeä epätoivo.

Sukulaisten soittelu on jännä juttu. Ootan että soittavat ja oon pettyny jos päivän aikana ei tuu yhtään kyselyä, mutta silti en jaksais selittää olotilaani kuin miehelle. :whistle:

39+1
 
Onnea vauvautuneille ja tsemppiä synnyttämään menijöille!

Sisko sai viime yönä pojan :heart: Tänään pääsen kattomaan pikkuista. Menen jo vähän aikasemmin tyksiin, kun on aika äippäpolille. Soitin sinne tänään, kun on toi mekkakipu jo niin kovaa, että ihan itkuks menee. Muutama kipee supistus oli aamulla, mutta se siitä. Käskivät tulla vielä tänään käymään ja katsotaan, että Joosepilla kaikki kunnossa.

Kolme yötä oon jo valvonut kipujen takia. Päivisin ei tuu uni, ja olenkin ihan yliväsynyt. Eilen illalla aloin itkeen, kun mies söi jogurttia sillai et siitä tuli ärsyttävä ääni :LOL:

PAveliina ja Jooseppi 40+1
 
aah..ihana rauha..lapset nukkuu ja itse sai pyllyn ährättyä tietokoneen eteen :D
onnittelut alizia vauvoista :flower: :heart:
kuin myös ainoskalle onnittelut :flower: :heart:
ja pippurimammalle synttärionnittelut :flower: :flower:
halinalle paljon tsemppiä sulle :) heti tuli mieleen omat fiilarit maanantaiaamulta kun vihdoin saatiin päätös käynnistyksestä tehtyä :)

ja jos vaikka koittais sitä synnytyskertomusta sitten kyhätä..mä oon kyllä aika huono kirjottamaan joten koittakaa kestää :whistle:

eli maanantaina 3.9. menin siis äitipolille jälleen kontrolliin raskausmyrkytysepäilyn vuoksi, jälleen eri lääkärille joka sitten tutki ja mittaili todella tarkkaan alakerran tilannetta ja vauvaa mittaili huolella, tän jälkeen juteltiin vielä pitkään mun omasta olotilasta ja viime raskaudesta, tuli lääkäri sitten siihen tulokseen että parempi käynnistää tämän viikon aikana että ei pääse enempää huononemaan mun vointini vaikka verikokeet ei näyttäneetkään vielä mitään..
kätilö lähti sitten salin puolelta kysymään että mikäs tilanne näyttää tän viikon osalta josko mahtuis yksi käynnistykseen niin sieltä sanottiin että mahtuuhan tänne vaikka heti :eek: joten ei siinä sitten mitään, soitin miehelle että vois töistä tulla seuraksi kun aika tulee kuitenkin pitkäksi odotellessa..
klo 9.00 kätilö otti mut vastaanottohuoneeseen ja juteltiin siinä sitten mitä tarkoittaa käynnistys kalvojen puhkaisulla kun ei mulla ollut mitään hajua asiasta, peräruisketta en saanut kun olin vatsaani jo useamman päivän toimitellut.. siitä siirryttiin salin puolelle, ja mua alkoi jännittämään ihan tajuttomasti kun tajusin että vauvahan syntyy ihan koska vaan :eek:
mies tuli puol kympin maissa siihen ja lääkäri kerkes sectiosta kymmeneksi saliin ja puhakas kalvot, ja laittoi scalpin vauvan päähän, itse asiassa selvisi myöhemmin että se oli mun sisuskaluissa jossain kiinni joten ei piirtänyt näyttöön mitään.. siinä oli uusi lääkäri mukana joten tutkittiin oikein urakalla koko aamun aikana..
tässä vaiheessa klo 10.05 auki sormelle
klo 11 supisteli 6-8 min välein välillä tosi napakasti ja välillä vähän höllemmin, edelleen vaan sormelle auki ja kanavaakin vielä 1cm jäljellä.. laitettiin sitten supistustippaa vähän vauhdittamaan touhuja klo 12.34 ettei turhaa veny hommat..
klo 13.20 mua supisteli 2 minuutin välein ihan tajuttoman kipeästi, mä lauleskelin ja hengittelin, välillä ilokaasua välillä en, jälleen siitä tuli mulle huono olo joten aika vähän nautiskelin sitä ainetta.. supistukset oli jo sitä luokkaa että kysyin koska vois saada jotain kipuun että keretään antaa, kätilö vaihtui tässä välissä, joka totesi että ei vielä, kyllä se synnytyskipu täytyy kestää, ja ajattelin että onpas nipo kohta täytyy pyytää vaihtoa että eihän meillä suju ollenkaan.. klo 15.15 olin niin kipeä että kätilö sanoi että hän homaa epiduraalin että saadaan tilannetaa eteenpäin, oli edelleen sormelle vaan auki ja niin kipeä että mä vaan huusin, mies laski kellosta sekunteja aina kun suoistus tuli joten tiesin aina paljonko vielä kestää.. tää tuntu silloin ihan hirveelle kivulle mut näin jälkikäteen se oli täysin hallittavissa kun vaan keskittyi siihen hengittämiseen ja rentoutumiseen..
klo 15.22 auki 2cm
sain jo nukahdettuakin kun puudutus alkoi tehota, tuntui ainoastaan sellasta jomotusta kun supistus tuli..
klo 16.11 auki 4cm, mies lähti viemään auton avaimia veljelleen sairaalan pihalle kun se tuli hakeen meiän toista autoa poies, kävi viel kahvillakin kaikessa rauhassa, klo 17 auki 7cm, supistukset alko taas tuntumaan ja pyysin lisää epiduraaliannosta, kätilö tutki ja sano että puolet hän antaa ettei homma tyssää, pisti lisäannoksen ja mä sanoin että mua ponnistuttaa ihan kauheesti ja ähkin siinä sängyllä klo oli 17.15 ja kätilö sano että muutama sentti viel hän kattoo, ähki aina kun ponnistuttaa, ja hups 10cm auki, mies pihalla ja minä pidättelen kun halusin miehen mukaan, kätilö naureskeli että hän pitää kättä edessä sen aikaa ettei kerkee syntyä..
samassa mies tuli sisään ja siinä ponnisteltiin aina kun tuli supistus, kätilö samoi että hän ei ajele karvoja kun ne on ilkeet kun kutittaa ja epparia hän ei leikkaa kun on niin laiska ompelemaan :whistle:
ja klo 17.23 poika oli ulkona, ponnisutsvaihe kesti 10min ja koko kestoksi merkattiin 4h10min, siitä kun tippa laitettiin tippumaan.
sain pojan heti rinnalle ja tunti siinä ihmeteltiin kunnes kätilö tuli takasin ja pesi pojan ja punnitsi+mittasi.. ja takaisin rinnalle, siinä tissiteltiin vielä hetki ja sitten lähdin pyörätuolilla osastolle ja kivut oli niin minimaaliset verrattuna viime kertaan kun eppari tehtiin, pari repeämää tuli ja 2 tikkiä ommeltiin..
kätilö paineli ponnisutsvaiheessa lämpösellä pyyhkeellä välilihaa jotta ei repee niin pahasti..
ja vaikka tosiaan vuoron vaihtuessa ajattelin että sain taas kauhukätilön niin tämä kätilö oli aivan ihana, sanoinkin hänelle siitä kun kärräs meitä osastolle ja kiittelin että jäi todella hyvät fiilikset synnytyksestä.. samainen kätilö on ollut miehen siskon ja toisen veljen auttamassa maailmaan ja myös miehen äiti kovasti kiitteli samaa kätilöä :)

toivottavasti ei ollut kovin sekavaa tekstiä..
nyt jälleen syöttöpuuhiin, musta on tullut ihan hirvee meijeri.. ei ole pelkoa että ihan niin lyhyeen loppuu imetys kuin esikoisella.. ainakaan vielä.. poika ei edes jaksa syödä kaikkea mitä tarjolla olis :ashamed:
 
...tulihan se tämäkin päivä. Eipä vaan taida jäädä unholaan kun ei niin mitään tuntemuksia viitaten synnyttämiseen. Ei supistuksia, ei lapsivesiä, ei limatulppaa, ei mitään. Ainoastaan miljoona Joko? -puhelua. =)

Myöhäiset tsemppaukset Halinallelle, lycka till!

Junnu ja peanut rv 40
 
Täällä nyt kolmena yönä valvottu, kun tullut kipeitä suppareita, jotka sitten on loppuneet aamuun. :ashamed: Onneksi eilen kävin ostamassa vehnätyynyn, niin se lämmitettynä lievitti mukavasti kipua ettei tarvinnut pyöriä ja hyöriä sängyssä ja häiritä miestä. :)

Eipä taida juniori totella isäänsä, kun ei oo mitään merkkejä, että syntyis tänään. Nyt olis kyllä viikonlopun aikana hyvä syntyä, tai sitten vasta ensi viikon torstaista eteenpäin, kun mies on alkuviikon kiinni töissä, ettei välttämättä pysty lähtemään synnytykseen mukaan. Pitää olla jalat ristissä sitten alkuviikko, jos ei tee nyt "yllätyshyökkäystä" :D

Täällä ei oo pahemmin kyselyjä tullut. Entinen paras ystäväni kyllä yrittää ovela olla, kun kysyy ihan muuten vain kuulumisia, ja sitten kun vastaan, että ei mitään erikoista kuulu ja vähän vointia mainitsen, niin sitten vaan vastaa takaisin, että taitaa kuitenkin vielä olla vauva mahassa. Joo on se ja kyllä ilmoitan sitten kun suvaitsee ulos tulla..!

-Bluedrama ja röllykän asukki
 
Täältä löysin paikalliselta Tokmannilta. Tais olla saunatavara osastolla. Joten eiköhän niitä löydy sellaisesta kaupasta, missä myydään kaikkee tarpeellista ja vähemmän tarpeellista. :D Ja hintaa sillä oli n. neljätoista euroo (tässä näppiksessä ei toimi numerot!!! :eek: )
 
ostin nättiä kangasta ja ompelin itse tyynyn, jos itellä ei oo saatavilla kauroja tms, kannattaa kysyä esimerkiksi rautakaupasta siellä yleensä on myynnissä linnunruoaksi kauraa ja se käy vallan hyvin noihin pusseihin.
tulee halvaksi ja saa tehdä sen muotoisia että on hyvä itelle, (tein noita tyynyjä viime jouluna joululahjoiksi, itelle jätin harjotuskappaleen ja nyt pitäs tehä uus itelle)

linnunkaurat maksaa n. 0,60 euroa kilo
 
Hassua, että satuitte puhumaan noista kaura/vehnätyynyistä. Itselläni on tänään ollut hartioilla käytössä tuo vehnätyyny. On nimittäin niskat ihan jumissa ja päätä särkee. Mukavasti on helpottanut tuo vehnätyyny hartioilla. Mulla kävikin mielessä, että varmaan auttais suppareihin ja alaselkäkipuihin tuo samainen tyyny. Itse sain sen lahjaksi, mutta olen niitä kaupan saunaosastolla ja luontaistuotekaupoissa nähnyt.
Varmaan halvimmaksi tulee tuo nökö-81 ehdotus eli tekee itse :)
Joku huhuili MamMamin ja RouvaHeinosen perään... Mitenköhän Balik jakselee, vieläköhän sitä ollaan yhtenä kappaleena :D

Elwi ja papuli rv 37+1
 
Ei huolittu käynnistykseen vieläkään. :( Viime yönä heräsin jopa omiin supistuksiinkin ja tänään oli äippäpolikäynti. Sattui venäläissyntyinen mieslääkäri, mutta olipa ennakkoluuloista poiketen mukava tyyppi. Olisin salille päässytkin ja kalvot puhkasemalla oltas yritetty käynnistää, vaan synnäripä oli täynnä ja viikonlopuksikin oli tulossa niin paljon käynnistettäviä, että eivät huolineet osastollekaan. :( :( Maanantaina aamusta sit pitäs soitella synnärille, että mahtuuko. Näillä supistuksilla tää kyllä käynnistyy ennen sitä... toivottavasti. Kipeitä ainakin ovat ku mitkä! :kieh: Jos lähtis puolukkamettään kyykkimään, auttaskohan?!
Varjo 39+5
 

Yhteistyössä