SYYSMASSUT '07 syyskuussa

ONNITTELUT NYYTIN SAANEILLE :flower: :flower: :heart: :heart:
Täällä supistellu kolmesta saakka, mutta harvakseltaan :whistle: jospa se tästä kun tuo vatsakin tyhjeni aamulla (pitkästä aikaa :LOL: ) toissa iltana kun oli niitä mahottoman kipeitä supistuksia jotka kesti kylläkin vaan 1,5h mut jos ne olis valmistanu paikkoi niin hyvin et vaikka yöllä pääsis :p Onhan tässä jo viikkoja kasassa 39 :eek:
Toisaalta menny aika kyllä todella nopesti! =)
 
37+4
paino +400 (yht.n.13kg)
turvotus ++
RR 111/84
pissa ok
SF 36
RT 1
Syke 147-158
liikkeet ++

Labrassa kun kävin niin siellä todettiin hiiva, mutta sehän hoituu lääkkeillä eikä ole vaarallinen.
Ens viikolla pääsen synnytystapa-arvioon =)

En oo ikinä nukkunu niin paljon ku nyt tällä viikolla! Yöllä saattaa mennä 8-9h ja päivällä vielä kahet päikkärit.
Viimeyön nukuin tosi huonosti, piti pissalla juosta tunnin välein, no nyt iltapäivällä otin sitten reilut 4h tirsat sohvalla!!!!! APUA!

Sukulaiset on alkanu soitteleen et miten voin. Toisaalta kivaa vaihtelua päiviin ku kotosalla vaan kökötän, mutta sit taas ei jaksais kaikille samoja liirum laarumeja sepostaa.

Tää ois kyl ihan valmis jo lähtee vaavin hakuun!!! |O

Äityli75 ja eemeli 37+4
 
Hups, merkki olikin IMSEVIMSE ja pakkauksessa lukee että voi vetasta pöntöstä. Uskaltaakohan siihen sitten luottaa? Asutaan pari vuotta vanhassa talossa että pitäs putket ainakin olla vetävät. Ajattelin käyttää näitä liinoja tuon maitokakkavaiheen.

Kertokaa jos tietoa :) tänks!
 
Onnea umayya ja saralia prinssin ja prinsessan johdosta :heart:

Tänään nla 39+5
Painoa eka krt 1 kg/vk :whistle: no nla-aika sijoittui iltapäivälle niin kerkesi syöpötellä kivasti..seli seli :D
RR 118/70, pissa puhdas (ite katoin kotona aamulla..) Hb 121
Sf 34 cm , Rt, :heart: -syke 140, liikkeet:++

Kaikki ok, sain ensi viikolle lääkäri-ajan (40+4) sanoin et lapsen syntymäpaino alkaa pelottaa/huolestuttaa jos taas annetaan mennä 2 vk yli..katsotaan sitten ensi vk:lla painoarvio ja lääkäri katsoo tilanteen mukaan lähetäänkö ensi vikolla käyynistykseen vaiko vasta sitä seuraavalla, jos siis ei iteksiään lähde käynnistymään..toivotaan kuitenkin et lähtisi itsestään niin ei tartte käynnistelyjä oi ekan kanssa sen verran kivulias synnytys eikä keretty mitään lievityksiä antamaan kun lähti sitten niin äkiiä lopulta syntymään..
 
Elisa
Yhtenä pakettina täälläkin ollaan vielä, supistelee kyllä päivittäin, mutta epäsäännöllisesti ja kivuttomasti, että ei varmaan ihan vielä tule lähtöä. Vaikka viime viikolla neuvolalääkäri ennustelikin, että tuskin menee ainakaan yliaikaiseksi... Miehellä on tärkeä projekti menossa, joka loppuu ensi viikolla, että sen puoleen ei tarvitsisi syntyä vielä tällä viikolla, ensi viikon puolivälistä alkaen kuulemma saa tulla. No, katsotaan miten kuuliainen kaveri on!

Mulla ei tällä viikolla ole ollenkaan neuvolaa, kun terkkari on lomalla, kysyi kyllä että haluanko tulla hänen sijaiselleen, mutta eipä mulla mitään hätää/asiaa sinne ole, joten jätettiin kokonaan välistä. Ei sitten varmaan missään vaiheessa kerkeä alkaa ne 1krt/vko käynnit, kahden viikon välein oon käynyt tähänkin asti ( ja alkuraskaudessa siis kerran kuussa). No, mitäpä tuolla ramppaamaan, kun ei kerran mitään ihmeempiä ole... Olo on itse asiassa oikein hyvä, eilen kävin 10 km pyörälenkillä ja tänäänkin olen kävellyt muutaman kilometrin. Ei nyt tietenkään mitään maantiekiitoa, mutta semmoista sopivaa tahtia.

Kestovaipoista joku kyseli: En tiedä vielä monellako vaipalla sitä pärjää, kun ei ole vaipatettavaakaan vielä. Mitä olen asiasta ottanut selvää, niin kulutus vaihtelee todella paljon 7-20 kpl/pvä, riippuu lähinnä kai siitä, miten tiheään tulee kakkalähetyksiä. Meillä on tarkoitus käyttää enimmäkseen harsoja (muutama muotoonommeltu sisävaippa löytyy myös), ne ovat parhaita pikkuvauvoille, saa istuvan paketin olipa kaveri sitten minkä muotoinen hyvänsä. Ja siitä riisipaperista, mulla on kyllä semmoinen käsitys, että sitä ei saa heittää vessanpönttöön, voi tukkia putket! Että kompostoituvaa se kyllä on, mikäli komposti löytyy, mutta viemäriputkistossa se aiheuttaa ongelmia. Ilmeisesti tässä on ohjeistus muuttunut, eli ennen niitä viskottiin pönttöön ja jossain päin Eurooppaa se on sallittua edelleen, mutta Suomen jätehuoltoverkostossa tietääkseni ei. Kannattaa muuten käydä tutustumassa www.kestovaippainfo.fi -sivustoon, siellä on huuurrrrjasti tietoa kestovaipoista, niiden pesusta ja huollosta, siellä on hyvä keskustelufoorumi, jossa voi esittää kysymyksiä ja lukea vanhoja viestiketjuja, aktiivista porukkaa paljon!

Jaa, olikohan mulla muuta... ei nyt tule mieleen. Jaksuja kaikille!

toivotteleepi,
Elisa + muumio 37+5
 
Onnea umayya ja saralia! :flower:

Käsittääkseni riisipaperia ei saa heittää wc-pönttöön. Kummityttöni äidiltä sain tällaista informaatiota. Häne käytti paperia jonkin aikaa, mutta totesi sitten, että sen käytöstä ei ole vastaavaa hyötyä. On varmaan ihan henk.koht juttu, tykkääkö paperia käyttää vai ei. Meillä ei ainakaan alussa ole tarkoitus paperia käyttää, katsotaan sitten, mikä on tilanne, kun otetaan taskuvaipat käytöön. Harsoja meillä on varattuna 20kpl ja lisäksi sitten äitiyspakkauksen kestovaippasettejä 3 kpl. Villahousuja on kahdeksat, osa tosin on liian isoja vastasyntyneelle. Jostakin luin, että vastasyntynyt tarvitsee noin kahdeksan vaippaa vuorokaudessa ja vaippoja on hyvä varata kolmen päivän tarpeiksi.

Ärsyttääkö muita muuten puheet siitä, että elämä loppuu, kun vauva syntyy? Todella moni ihminen pelottelee, että et sitten saa nukuttua moneen kuukauteen, mitään ei voi tehdä, missään ei voi käydä, kaikesta tulee niiin hankalaa ja varsinkin kestovaipat&niiden pyykkääminen tulevat lopullisesti hajottamaan pään... Koulussa sanoin, että aijon sitten kevättalvella opetella kasveja (meillä on listat kasveista, jotka pitää osata tunnistaa ja nimetä), käydä Juniorin kanssa kasvitieteellisessä puutarhassa ja jopa hieman miettiä lopputyötäni. Kommentit olivat tyyliin "joo, no katotaan miten käy", "entäpä jos sen lapsen kanssa ei voi käydä missään", "voi kuule olla, että et valvomiselta jaksa mitään". Ymmärrän kyllä, että varmaan ennen joulua minua ei edes kiinnosta muut asiat kuin Juniori, mutta kieltäydyn uskomasta, että elämä lapsen kanssa on pelkkää tuskaa, väsymystä ja kärsimystä. Kyllähän se elämä muuttuu ja saakin muuttua, mutta miksi aina pitää niitä negatiivisia asioita korostaa? Lapsesta on varmasti enemmän iloa kuin harmia, pakko olla, muutenhan ihmiskunta olisi lopetanut lisääntymisen heti kun ehkäisy keksittiin ;)

Mutta nyt pitää mennä käymään kaupassa, ruoka loppuu jääkaapista :p

 
Alkuperäinen kirjoittaja tiksu:
Minulla on syyllinen olo ja stressikin, kun voin hyvin ja jaksaisin periaatteessa vielä olla koulussa. Jotenkin tuntuu, että lintsaan täällä kotona :ashamed: Huomenna olisi avomaan näyttökoe, jossa olisi mansikan istutusta ja mustaherukkapensaiden leikkaamista. Ihan vakavasti eilen harkitsin, että menen sinne (ja ei ole tuo ajatus vielä tänäänkään ihan kokonaan päästäni kaikonnut ). Mies on hiukka eri mieltä ja lääkärikään ei tuntunut innostuvan ajatuksesta... ääh, ärsyttää olla suorittajaluonne. Luulisi, että yhdestä burn outista olisin jo oppinut, että ihan kaikkea ei tarvitse tehdä, mutta taidanpa olla niin kovapäinen, että en opi. Sanokaapas nyt joku minulle, että äitiyslomalla pitää lomailla eikä olla koulussa... Ja minun kun piti niin keskittyä rauhoittumaan ja oleilemaan ja valmistautumaan henkisesti synnytykseeen ja äitiyteen. Päääääähhh.......
Tätä et kyllä varmaan halunnut kuulla, mutta ite käyn vielä luennoilla ja ajattelin käydä niin pitkään kuin pääsen. Nyt rv 38+1, paikat kiinni eikä lähestyvästä synnytyksestä mitään merkkejä, hulluksihan sitä tulis jos vain kotona odottaisi. Kun voi helposti mennä vielä se 4 viikkoa. Mulla toisaalta ei ole opiskelujen suhteen mitään paineita eli käyn nyt luennoilla millä huvittaa ja sitten jos jaksan ja pystyn, teen tentit joskus myöhemmin. Ei ehkä järkevää, mutta en tiedä miten muutenkaan käyttäisin nämä odotuksen päivät...
 
sain kuulla että keuhkot kypsät, mutta epo arvo koholla. Tietäisikö kukaan millaiset arvot ovat vaarallisia vauvalle? Kuinka paljon pitää olla kohollaan, että vauvalle voi tulla siitä hapenpuutteesta jotain?
Viime yö tuli puoliksi valvottua painajaisten vuoksi ja tämä seuraava sitten varmaankin mietittyä.
Voi kun vauva syntyis, niin ei tarvitsisi PELÄTÄ jotain.

Ja onnea uusista vauveleista :flower: :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja tiksu:
Minulla on syyllinen olo ja stressikin, kun voin hyvin ja jaksaisin periaatteessa vielä olla koulussa. Jotenkin tuntuu, että lintsaan täällä kotona :ashamed: Huomenna olisi avomaan näyttökoe, jossa olisi mansikan istutusta ja mustaherukkapensaiden leikkaamista. Ihan vakavasti eilen harkitsin, että menen sinne (ja ei ole tuo ajatus vielä tänäänkään ihan kokonaan päästäni kaikonnut ). Mies on hiukka eri mieltä ja lääkärikään ei tuntunut innostuvan ajatuksesta... ääh, ärsyttää olla suorittajaluonne. Luulisi, että yhdestä burn outista olisin jo oppinut, että ihan kaikkea ei tarvitse tehdä, mutta taidanpa olla niin kovapäinen, että en opi. Sanokaapas nyt joku minulle, että äitiyslomalla pitää lomailla eikä olla koulussa... Ja minun kun piti niin keskittyä rauhoittumaan ja oleilemaan ja valmistautumaan henkisesti synnytykseeen ja äitiyteen. Päääääähhh.......
Tätä et kyllä varmaan halunnut kuulla, mutta ite käyn vielä luennoilla ja ajattelin käydä niin pitkään kuin pääsen. Nyt rv 38+1, paikat kiinni eikä lähestyvästä synnytyksestä mitään merkkejä, hulluksihan sitä tulis jos vain kotona odottaisi. Kun voi helposti mennä vielä se 4 viikkoa. Mulla toisaalta ei ole opiskelujen suhteen mitään paineita eli käyn nyt luennoilla millä huvittaa ja sitten jos jaksan ja pystyn, teen tentit joskus myöhemmin. Ei ehkä järkevää, mutta en tiedä miten muutenkaan käyttäisin nämä odotuksen päivät...
Tylsistyminen on kai miullakin yksi syy siihen, että tekisi mieli mennä kouluun. Toisaalta, kun nyt katselen ulos sateeseen, olen ihan tyytyväinen, että minun ei huomenna tarvitse mennä kuudeksi tunniksi ulos leikkaamaan marjapuskia :whistle: Jos tiedossa olisi tavallinen teoriaopetuspäivä tai teoria näyttökoe, niin varmasti menisin kouluun... mutta ehkä on parempi jättää peltotyöt muille ja koettaa olla tuntematta itseään laiskaksi lusmuksi. =)
 
Mullakaan ei ole vielä omakohtaista kokemusta kestovaipoista, mutta just luin jostain, että 20 sisävaippaa ja 3 kuorta pitäis riittää yhtä kokoa. 20 tuntuu aika isolle määrällä, mutta eipähän tarvi pestä jatkuvasti... Ja saahan niitä sitten äkkiä lisää, jos vaikka ensin hankki 10 vähän erilaisia ja katsoo että mitkä sopivat omaan käyttöön parhaiten.

Riisipaperia ei pönttöön - Jätevedenpuhdistuslaitoksen mukaanhan pönttöön saa laittaa vain sitä ihteensä ja vessapaperia, joka onkin todella huokoista. Ei siis edes talouspaperia tai nessuja jne. Tuskinpa riisipaperi tai mikään muukaan kuivaliinana käytetty kertakäyttöpaperi on yhtä haperoa kuin vessapaperi, johan se hajois siellä vaipan sisällä kesken käytön.
Itse ajattelin kompostoida paperit (siihenkään eivät kaikki kuitupaperit sovi), pitää vaan miettiä millä systeemillä sen saisi tehtyä mahdollisimman hajuttomasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiksu:
Tylsistyminen on kai miullakin yksi syy siihen, että tekisi mieli mennä kouluun. Toisaalta, kun nyt katselen ulos sateeseen, olen ihan tyytyväinen, että minun ei huomenna tarvitse mennä kuudeksi tunniksi ulos leikkaamaan marjapuskia :whistle: Jos tiedossa olisi tavallinen teoriaopetuspäivä tai teoria näyttökoe, niin varmasti menisin kouluun... mutta ehkä on parempi jättää peltotyöt muille ja koettaa olla tuntematta itseään laiskaksi lusmuksi. =)
Juu, ei siitä kannata stressiä ottaa - itekin jään pois, jos kotonaolo kiehtoo vähänkin enemmän kuin koululle meno!
 
Vera-84
Piti vähäisen painonnousun kunniaksi ostaa karkkipussi ja suklaata.
Onnittelut muuten kaikille vauvan saaneille!< :flower:

Tänään kävin terkkarilla,ja Hb taas laskenut. Nyt se on 101. Vauval kaikki hyvin.

Nyt rv37
 
Niin aattelin kerranki ottaa raitista ilmaa kun oli energiaa ja kiersin kätevästi pihaa ensin reippaasti ympäri (alko oikeen pohkeisiin tuntuun aika noloa)
sitte innostuin lähteen kahtoon onko vadelmia tullu villi puskiin niin enköhän liukastunu märällä nurmikolla ja pöllähin vinosti toiselle kankulle...

nyt sitte menee koko yö valvoessa kun huolestuin tuosta masuasukista, vai ei kait se pieni tömähys luulis mitään tekevän... vai?

hitto pitäs olla vaan näköjään laiskana sisällä :(
 

Ihanaa miten täällä saa lukea ihania uutisia =)

Niiskuneiti: Kiitos todella! :flower: :hug:
Teukka on aivan myyty Matiaksen lahjasta :)
Mennään varmaan sunnuntaina etsimään sitä traktoria ;) Samalla saattaa tarrata mukaan muutakin...
On se Joonas vaan niin syötävä vauhtihirmu
:heart:

Saas nähdä onko täällä huomenna lisää vauvauutisia =)

 
Onneksi kompostointi onnistuu elikkäs sinne kakkaliinat sitten. Kiitos vinkeistä!
Totta se, jos ei ole kompostointi mahdollisuutta on liinojen hyöty aika minimaalista.

Laskin just että meillä on 5 kestovaippaa ja pari kuorta, lisäksi n.12 harsoa ja villahousuja viidet. Saa riittää alkuun. Musta tuntuu jo nyt että tykkään käyttää enemmän harso ja housu yhdistelmää.

Oliko kellään vyöhyketerapiasta kokemuksia?

 
PippuriMamma: Eipä kestä, mukavaa että lahja oli mieluinen! :) Mepä tullaankin sitten hetimmiten sillä traktorilla leikkimään, vaikka ei teidän todellakaan vielä sellaisia tarvitsisi ostella ;) Paljon lämpöisiä terveisiä teidän söpöliineille! :heart: :hug:
 
No hyvä tietää että se vielä kiinnnittymisen jälkeenkin voi pyöriä. Ei tarvi miettiä että se on kiinnittymisen jälkeen päättänyt irrottautua, nousta takasin ylös ja lopulta perua koko maailmaan tulon. :LOL:

Meinasin ihan unohtaa leuhkia. Mies toi eilen töistä tullessaan kukkia ihan ilman syytä. :heart: Oli ostanut Reilun Kaupan kukkapuskan (yritetään suosia Reilua Kauppaa ja Luomua aina kun vaan rehellistä työtä tekevän ihmisen rahat siihen taipuu ) ja täytyy kyllä sanoa että kukkapuskan laatu oli pettymys. Yhdestä ruususta tippui terälehdet jo pihalle ennenkuin kukat oli kaupasta kotona. Toisen ruusun terälehdet oli ihan ruskeita ja kolmannesta ne tippui kun laitoin kukkia maljakkoon. Ja tuota ruskeaa kukkaa lukuunottamatta nämä hajonneet ruusut näytti kuitenkin ihan hyviltä. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen Reilun Kaupan kukkapuska joka ostetaan, ei tuollaista ainakaan viitsisi kyläreissulla kenellekkään viedä... Mutta ajatus oli kaunis ja onhan tuossa kuitenkin vielä suurin osa kukista kotia kaunistamassa. :)
 
Täällä taas hereillä aikaisin aamusta :D Yön sain taas nukuttua, mutta aamuisin vähän turhan aikaisin vauva aloittaa myllerryksen eikä siitä nukkumisesta kyllä sen jälkeen tule yhtään mitään.... Tänään olisi taas hyvä päivä syntyä, tulisi aika jännä syntymäpäivä 07 09 07
 
Oli kyllä eilen tarpeen! Tänään siis äippäpolille jälleen. Yöllä valvoin kolmesta viiteen, ja ties mitkä ajatukset pyörivät edes takaisin aivoissa. Tämähän alkaa käydä niin, että kun ennen kaipasi yötä ja nukkumista, nyt kammoaa, kun tietää, että se on sellaista epätoivoista makaamista yksinäisten ajatusten ja pyörimisen kanssa.
Toivotaan tänään oikein paljon vauvoja-jooko? :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipaa:
No hyvä tietää että se vielä kiinnnittymisen jälkeenkin voi pyöriä. Ei tarvi miettiä että se on kiinnittymisen jälkeen päättänyt irrottautua, nousta takasin ylös ja lopulta perua koko maailmaan tulon. :LOL:

Meinasin ihan unohtaa leuhkia. Mies toi eilen töistä tullessaan kukkia ihan ilman syytä. :heart: Oli ostanut Reilun Kaupan kukkapuskan (yritetään suosia Reilua Kauppaa ja Luomua aina kun vaan rehellistä työtä tekevän ihmisen rahat siihen taipuu ) ja täytyy kyllä sanoa että kukkapuskan laatu oli pettymys. Yhdestä ruususta tippui terälehdet jo pihalle ennenkuin kukat oli kaupasta kotona. Toisen ruusun terälehdet oli ihan ruskeita ja kolmannesta ne tippui kun laitoin kukkia maljakkoon. Ja tuota ruskeaa kukkaa lukuunottamatta nämä hajonneet ruusut näytti kuitenkin ihan hyviltä. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen Reilun Kaupan kukkapuska joka ostetaan, ei tuollaista ainakaan viitsisi kyläreissulla kenellekkään viedä... Mutta ajatus oli kaunis ja onhan tuossa kuitenkin vielä suurin osa kukista kotia kaunistamassa. :)
Reilun Kaupan kukat on tosiaankin kaunis ja todella hyvä ajatus noin teoriassa, mutta kun ne marketkauppiaat eivät osaa käsitellä kukkia... :kieh: ja siinä nipussa on ihme sekalainen valikoima kukkia, osa on sellaisia, että ne pitäisi mieluusti pitää viileässä ja osa taas on sellaisia, että kestäisivät ihan huoneenlämmössäkin. Kannattaa suositella miehelle, että ostaa kotimaisia ruusuja, ne kestää paremmin ja ovat riistovapaita ;)

Minä olen kotona, enkä ajatellut tehdä tänään muuta kuin leipoa sämpylöitä. Iltapäivällä ollaan menossa kaupungille ostamaan miehelle takkia ja akvaarioon kaloja. Mies käski levätä, että ei väsy iske kesken shoppailun :)

Nytpä menen sohvalle makaamaan ja katsomaan telkkaria. Jos se nyt onnistuu, etten ala pakkomielteenomaisesti touhuta taas jotakin....

tiksu ja uffe-juniori (37+1)
 

Yhteistyössä