***SYYSMASSUKAT 2008 syyskuussa***

ja päivään herätty,hyvin nukutun yön jälkeen..huoh :wave:
saas nähdä,kukas meistä vähäisistä seuraavaksi lähtee ;)

onnittelut meripihkalle ja miukulle :flower:

mä lähden nyt lyllertäen tonne keittiöön aamupalalle.jalat kun on niin turvoksissa,eikä ole laskenut.nestettä vaan kerääntyy,et jalat on ihan pallot!! :D

pehmis 41+1
 
Kaunista huomenta!!!

Täällä taas uuteen aamuun herätty yhres koos :LOL: , ei paljon kyllä ollu muuta odotettavissakaan :D . Kohtuu hyvin nukuttu yö takana,tunnin välein herään kylkeä kääntämään,ku lonkat ja kyljet menee niin kipeeksi...Mutta....En käy vieläkään kertaakaan yöllä vessassa pisulla!!! Oon tehny rakon venyttämisestä taidetta :LOL: Ei vainen,oon vaan yksinkertaisesti niin laiska yöllä,et en vaan jaksa :D

Joopa se joo...taidanpa tästä jatkaa hommia ja alkaa laittaan keskimmäistä ulos...

Axda ja pikkuinen40+5
 
Huomenta täältäkin!

Onnea poksahtaneille! :heart: :flower: Oi te onnelliset...

Axda, mä en kykenisi tohon vessattomaan yöhön. Kahden tunnin välein käyn pikku lirusella, tuskasta, mutta muuten vatsaan jää kestosupistus, kun rakko painaa. Oonkin huomannut, et pidättäminen ja syömättömyys aiheuttaa ihan kunnon suppareita, et kait tässä pitäis ryhtyy panttaamaan pissaa ja elämään nälässä. No ei... ;)

Pehmis, olen kanssakärsijäsi. Jalat on niin täynnä nestettä -yhdet kengät, jotka menee jalkaan. Ja ne kaikista rumimmat. Vanhat likaiset Converset. En edes jaksa hirveästi nesteitä tankata, koska silloin on paras pysyä neljän seinän sisällä, vessassa on pakko rampata vartin välein.

Käynnistyksestä vielä, se on alkanut hirvittämään mua. Mun siskolla oli helmikuussa tuulimunan tyhjennys Sytoceceillä (?), ja silloin tosiaan jouduin tilaamaan sille ambulanssin, kun se meni niin kamalaan kuntoon siitä. Sille nousi kuume, horkka ja sitä sattu niin paljon, et se luulin kuolevansa. En tiedä, et korreloiko tuollaiset "keskeytykset" oikeiden supistuskipujen kanssa ollenkaan. Meillä on ihan samanlaiset menkkakivutkin yms... No, ei auta murehtia... Kipuun ei kai kuole. |O

Eilen olin vähän turhankin ahkera: kävin yht. 3h kävelylenkillä. Eka päivällä tunti ja illalla kaksi, meren äärellä, kauheessa tuulessa, juurikkoisessa maastossa. Ei ihan fiksua. Nyt sattuu polviin NIIN paljon. Tällaista kai se todella ylipainoisen elämä on, varsinkin jos kilot tulee n. puolessa vuodessa. Mulle tosiaan tullut 23 kiloa :ashamed: Aiemmin tosin BMI 17. Mutta ei keho ja nivelet ihan pysy vauhdissa. Saas nähdä, kuinka paljon synnärille jää...

Yritetään jaksaa! Mä siirryn imuroimisen ihmeelliseen maailmaan...

Cora ja tyttöpieni 40+1
 
cora mulle on tullut saman verran painoa :kieh: taidanpa taas tapella pari vuotta ylimääräisten kilojen kanssa :D mullakin menee vain yhdet kengät jalkaan..
en minäkään kykenisi vessattomaan yöhön.yritän pidätellä,mutta sit olo jo menee tuskaiseksi ja alkaa myös supistelee.välillä kyllä pystyn niin että pystyn vain kerran käymään!
 
Huomenta päivää täältäkin!

meripihkalle ja miukalle hurjasti onnea!

Yhdessä koossa ollaan. Yö meni ihanan hyvin ja sain pitkästä aikaa nukuttua lähes kunnolla. Mies totesikin aamulla, että ehkä nyt vois sitten synnytys käynnistyä kun on kerrankin saanut nukuttuakin :D

Tekee kyllä kummia tommoset yö unet. Tänään on niin paöljon positiivisempi ja jaksavampi olo. Pitänee nauttia tästä sunnuntaista ja formuloista oikein olan takaa!

Axda On kyllä aika plussaa ettei tarvi lyllertää vessaan yöllä. Mulla on yksi tai kakasi reissua yössä, mutta enemmän mua häritsee just toi lonkkien ja kylkien kipeytyminen ja kääntyily.

Pehmis vähiin on porukka käynyt ja eiköhän kohta taas ois jonkun aika lähteä. Ja taitais olla ihan reilua, että sä pääsisit jo seuraavaksi :)

Cora muakin kyllä jännittää toi käynnistämis-ajatus. Mutta ne on kumminkin niin yksilöllisiä asioita ja riippuu kai aika paljon esim. kypsymisestä ja kohdunkaulan tilanteestakin. Että ei kai sitä auttais panikoida. Toivotaan nyt, että nämä jäljellä olevat syysvauvelit tajuaisivat tulla omin päiten ulos.

Feli 40+0 (jei!)
 
tässäpä kertomusta teille muutamalle jotka vielä jaksatte sitkeästi odotella :heart:

elikäs kun niitä kunnon supistuksia sitten vihdoin alkoi ilmaantua 23. pv joskus 17 aikaan, odottelimme vielä kotona puolille öin jolloin en enää pystynyt olemaan kotona. Yritin kärvistellä mahdollisimman pitkään jo niiden kahden aikaisemman "hukkareissun" takia. Päästiin jorviin sisälle joskus 00.30 24. pv ja epäuskoinen kätilö teki sisätutkimuksen maattuani ensin käyrillä puolisen tuntia. olin 3 cm auki! kivunlievitykseksi tarjottiin ammetta joka kuulosti ihan hyvältä siinä vaiheessa, siellä sitten makoilin n. 40 min ja yht´äkkiä alkoikin ponnistuttamaan. mentiinkiin siitä aika nopeasti sitten synnytyssaliin kun supistuksiakin tuli jo aika tiuhaan, tässä vaiheessa olin auki 7cm. pyysin epiduraalia ja hälytettiinkin pikaisesti lääkäri paikalle. kätilö puhkaisi kalvot samalla kun vauvalle laitettiin anturi päähän. puudutuksen laittaminen ei kauheasti sattunut ja se alkoi vaikuttamaan jo toisen supistuksen tullessa, sen jälkeen oli ihana olo kun ei tuntenut supistuksia ollenkaan ja saatiin miehen kanssa nukuttua! sain oksitosiinia tipan mukana hiljalleen ja pikkuhiljaa alkoi ponnistuttamaan taas. ponnistaminen kesti n 15 min yhteensä, paikalla oli oman kätilön lisäksi 2 avustamassa: molemmissa jaloissa 1 ja kolmas työnsi vatsan päältä. sain puudukkeen ja väliliha jouduttiin leikkaamaan, oikeastaan noista kumpikaan ei sattunut ollenkaan. vauva syntyi siis 6.39 viikoilla 40+0. istukka syntyi spontaanisti enkä vertakaan paljoa menettänyt. sain vauvan rinnalle jonka jälkeen alkoi inhottava vaihe: tikkaus! tikkejä tuli aika paljon ja paikoin jouduttiin puuduttamaan lisää, tuntui että ompelu kestää ikuisuuden!! pystyin kuitenkin kävelemään ja "istumaan" toisella kannikalla, särkylääkettä sitten sain kipuun osastolla. sairaalastä päästiin neljäntenä päivänä, koska vauvan paino oli laskenut liikaa. annettiin vuorokauden verran lisämaitoa kolmen tunnin välein ja saatiin paino nousemaan, samalla rytmillä jatketaan täällä kotona lisämaito apuna kunnes omaa maitoa alkaa kunnolla tulla. siinähän se, toivottavasti jaksoitte lukea romaanin

=)

nyt imettämään! :wave:
 
Meille syntyi tyttö :heart: 24.9, painoa neidille oli kertynyt 3340g ja pituutta 50cm ja py oli 33,5cm. rv 40+5.

Rv40+2 jotain lirahteli, mutta ajattelin että on vaan limatulppaa... lirahtelu jatkui aina sillointällöin, ti kysyin neuvolassa että voisko olla lapsivettä ja ei terkan mielestä!
Ti iltana alkoi supistella ja yöllä 2 aikaan hälytin miehen töistä kotiin ja lähdettiin kohti tayssia.
Sairaalassa supparit lopahti aamukuuteen mennessä täysin, halusin kuitenkin lääkärille ja odoteltiin siä sitten kymmeneen lääkäriä joka totes että mulla on ollut jo sunnuntaina yläpuolinen lapsivesien meno, siitä suoraan saliin ja tipalla käynnisteltiin.
Pyysin epiduraalia ja kätilö meinas että kohdunkaulanpuudute riittää, no ei riittänyt, loppujen lopuksi kun kätilö uskoi että tarviin sen epiduraalin ja lääkäri sitä laittoi en nähnyt enää muuta kuin mustaa ja mitään en kuullut mitä juttelivat, niin kipeä olin :kieh: :x .
Epiduraali kun alkoi vaikuttaa sanoin kätilölle heti että vauhtia nyt ponnistuttaa jo ja 5 supistuksen ja 5min ponnistuksen jälkeen neiti oli maailmassa :eek:
Ei tullut tikkejä yhtään ja vertakin meni vaan 350ml tällä kertaa.
Synnytyksen kesto 3h30min.

Neiti on rauhallista sorttia ja syö hyvin ja nukkuukin sopivasti :heart: :heart: :heart:

Nyt siirryn tonne syntyneiden pinoon ja toivottelen kaikille suppareita!

Saaramanta ja neiti 4pvä :heart:
 
"huomenia" täällä ollaan hormonit pinnalla ja itkua tihrutetaan joka asiasta, isäntää naurattaa ja sanookin joka väliin että itkes nyt taas vähän ja muuta en sitte tarttekkaan(luojan kiitos tää on jo kolmas muute ei huumori riittäis sen jutuille) eli itkua ja naurua päällekkäin.

Onnea vauvautuneille oikein tosi paljon.
:flower: :flower: :flower:

Joko se pienpapu lähti näytille sairaalaan, eikös sunnuntaina pitäny mennä..

Mä odotan ku kuuta nousevaa huomista et pääsen tonne kättärille siihen yliaikakontrolliin.
Eilen aamulla meinasin jo lähteä sinne ku "väinö" liikkunu niin huonosti mut sit pisti oikee jytän pystyyn ja sain mielen rauhottuu. Ei tullu toissa yönä nukkumisesta mitää ku heräsin sitä tökkii, eikä tökkässy takas ollenkaa...
Kauheeta. Mut tossissaa onneks nyt pyörii tasasesti ku väkkärä ni saan pidettyy hermot kurissa... :attn:

Toivon niin että eivät huomenna enää päästäis kotiin tuolta kättäriltä vaan ois paikat siinä kunnossa että tipalla käynnisteltäis.

No nyt en saa kommentoitua mitenkää mihinkää on aivot jotenki aivan lukossa.

nawi ja väinö 41+3
 
Sairaalareissu tehty. Tapaaminen lääkärin kanssa alkoi sillä, että hän ihmetteli, miksi laskettua-aikaa ei ole muutettu, vaikka ensimmäisen ultran yhteydessä sen on todettu olevan 2pv myöhemmin. . . ihan hyvä juttu, me ei kumpikaan edes muisteta, että olisi ollut tuommoisesta puhetta. No - se nyt tarkoittaa sitä, että mennään tiistaina kuitenkin uudestaan ja silloin jäädään käynnistykseen, vaikkakin se 2vko tulee täyteen vasta torstaina. Ei enää lähdetty sitä muuttamaan. Yliaikaisuuskontrolliin kuului tuolla käyrillä makoilu, lääkärin odottelu (2h), ultraus ja sisätutkimus. Kaiken todettiin olevan mallillaan ja painoarvio vauvalle oli 3,5kg, eli ei mikään jättiläinen. Sisätutkimus... Lääkäri kyllä sanoi, että hän vähän tarkoituksellakin ronklaa enemmän... mutta sattui. Hän myös teki synnytystapa-arvion siinä samalla. Kiittelin onnea, että lääkäri oli pieni naisihminen eikä se iso mies, joka siellä kuljeskeli niin ikään ;) Ehdin jo sanoa miehelleni, että jos se on TUO niin mä juoksen karkuun. Sisätutkimuksen tulos oli, että vauva oli viimein kiinnittynyt ja mulla paikat pehmenneet, auki n.2cm ja kohdunkaulaa jäljellä enää 1cm - eli kuulemma hyvin ensisynnyttäjälle. Toivotaan kovasti, että vauva päättäisi syntyä itse nyt tässä ennen tiistaiaamua!

Kaiken kaikkiaan jäi hyvä mieli, ei turhauttanut tulla takaisin. Kuuli kuitenkin, että edistystä oli tapahtunut ja sitten toi lasketunajan siirtyminen kahdella päivällä jotenkin toi lohtua...

Corakos se huolehti että on tullut painoa paljon? Koska sä olet ollut noin kovin hoikkanen, niin painoakin tulee enemmän jotta vauvan on hyvä kasvaa. Mulla on ystävä, hyvin pienikokoinen, jolle on joka lapsesta tullut 25 kg ja kaikki ja enemmänkin on lähtenyt imettämällä. Älä siis huoli sitä nyt.

Nawi, mennäänkös me nyt sitten periaatteessa samaa laskettua-aikaa, etkös tullut sen pari päivää jäljessä?

Tsempillä eteenpäin muorit!

Pienpapu 41+5 tai 41+3
 
pienpapu Joo nyt mennää sit samaa aikaa.... mut hassua et sanoi noin et ihme ettei laskettua muutettu, ku mulla oli ekassa ultrassa 4pvä isompi ku mitä ns pitäis ja tokassa oli 5pvä isompi ku pitäis...et mähän meen sit tosi yliaikaa... ja tossa 4D ultrassa oli jo sen 6pvä isompi.!?!?!?
Mä niin toivon että mullakin ois jotain tuolla alakerrassa tapahtunu, mut mikäli vanhat merkit pitää paikkansa ni mulla on kiinni,kiinteä ja kaikki kaula jäljellä, kunnes alkaa tapahtua :$ .

Ja sit oon aivan varma että käynnistys on torstaina vasta, tosin tulee varmasti itku jos koittavat saada mut huomenna kotiin sieltä, toivottavasti ois osastolla tilaa ja sais jäädä sinne. Oon lapsillekki sanonu että toivottavasti äiti sais sit jäädä sinne ja saatais vauva tulemaan, neki on niin huolissaan jo, ressukat.

No huomenna ollaan viisaampia, ajattelin vihdoinki pakata sen sairaalakassinki valmiiks ni saa isäntä sit tuoda sen jos sinne sais jäädä.
Nyt pitää alkaa siivoo, tässä huushollissa pysyy järjestys tasan niin kauan ku heiluu imurin kaa,vois kuvitella että täällä ei oo kukaan taaskaan siivonnu viikkoihin.. :attn:

HormoniHerkkis Nawi ja jääräpäinen väinö joka ei usko että ois aika tulla jo 41+3
 
:flower: Onnea myös miukalle nyytistä :heart:

Kiitos synnytyskertomuksista!!

Kasassa edelleen... Ja suurin osa rempatusta kodista siivottu. Keittiö ja eteinen jäi vielä moppaamatta ja kauheesti tavaraa eksyny pois omalta paikaltaan :| :saint: kummallista.
Eli tällepäivälle siivous suoritettu ja sauna on lämpiämässä =) Mieskin taitaa kaipailla jo vähän lempeä pedin puolella :heart: :D Ihanaa päästä omaan kotiin yöksi. Pojalla huomenna hoitopäivä, josko sais loput paikat kuntoon ja tavarat omille paikoilleen!!

Pienipapu... Onneks tullu edistystä, josko se synnytys itsellään käynnistyis!

Cora Epäilen myös, että tuskin keskeytys ja synnytyksen käynnistys tuntuis samalta. Kohtukin on paljon isompi ja kuullosti siltä siskosi "oireet" et olis tulehtunu jokin tyhjennyksen seurauksena... No mitäpä minä tiedän. Onneksi on sitte kipulääkkeet saatavilla, kun menet synnyttämään!

Axda Mukavan hääpäivä lahjan sait mieheltäsi... vapaa-aikaa :D

Voi herrajettas ku tää vatta-apina liikkuu... Alapäähän painaa ja raajat tuloo kyljestä ulos, ei ne liikkeet enään niin "herttasia" ole, vaikka niitä jää taas kaipaamaan ja paljon! Välillä tuntuu et se pyörähtelee perätilaan, vaikkakin pää on jo kiinnittyny.

Nyt mä alan valmistautua saunaan!! Nyt jo menkkasärkyä :x :p Taas panadolin voimalla yöunille!!
R iikka 39+2
 
Ässistä pitipä viel...
Eli varmasti vaikuttaa hyvin yksilöllisesti, et kuinka ne tehoaa... Voihan se olla, että mulla paikat on vaan alkanu just nyt kypsymään ja kuvittelen ässien tehoavan. Toisilla ne ei vaikuta, ei sitte mitenkään... :wave: No taas
 
toivottavasti nawi saisit jäädä!kiva juttu pienpapu että pääset tiistaina =) eipä ole enään kauaa =) ellei jo aikaisemmin tule!
tänään olen pessyt pari mattoa,siivonnut koko kämpän ja käyny kyläilemässä..ja pari supparia vaan tullut :headwall: :headwall:
 
Huuh, täällä samoilla fiiliksillä kuin useat muutkin: siivottu, ravattu paikasta toiseen yms. -ja vain pari kovempaa supparia. Ja mua väsyttää niiiin paljon, oon jo ihan unikunnossa. |O
Mua vähän mietityttää, et miltä ne oikeat synnytyssupistukset tuntuu. Kun välillä tulee (n.5 -10 päivässä) ihan mielettömän "kovan" tuntuisia supistuksia, tulee niin järkyttävä paine tuonne alas ja vatsan ympärille ja selkään -muttei niinkään satu. Ja kuulemma pitäisi sattua... Ööh, kaipa sen sit huomaa. Mua rasittaa muuten kovettumissupistukset tosi paljon, kohtu supistuu niin pienestä, vauvan jalan heilautuksesta yms. Ei mukavaa...

Sit mulla on taas kerran lapsivesidilemma. Koko päivän lorahdellut niin vetistä mitälietä, etten tiedä mitä luulis. En jaksa nyt panikoida, katsellaan... Uskon, et sitä kumminkin tulis niin paljon, ettei erehtyä voi.

Tässä taas omanapaa, olo on oudon negatiivinen. En jaksais, et mies taas huomenna lähtee töihin -niin mukava tehdä kaikkea yhdessä.

Tsemppiä Nawi ja Pienpapu!

Cora ja tyttöpieni 40+1
 
Iltaa kaikille.

Tänään tuli taas käytyä Kättärillä päivystyksessä. Yöllä supisteli ja lirahteli, valvoin klo.5.30, jolloin supistukset loppuivat. Vauva oli aamulla taas hiljainen. Laskin liikkeitä muutaman tunnin, odottelin ja laskin uudestaan. Liikkeitä tuli, mutta vähän ja vaisuja. Lirahtelutkin jatkuivat, mutta olin sitä mieltä, että ovat vetistä valkovuotoa.

Soitin kuitenkin päivystykseen ja käskivät tulla näytille. Kättärillä otettiin puikolla näyte lapsivedestä (ei ollut mennyt) ja olin sydänkäyrillä. Lääkäri ei ollut osastolla käyriä katsomassa, mutta kaksi kätilöä ne katsoi, totesivat mallikkaiksi ja päästivät sitten menemään.

Tunti sitten Kättäriltä soitettiin ja pyydettiin tulemaan uudelleen huomenna. Lääkäri oli katsonut käyrät ja niissä oli jotain sellaista, että haluaa minut uudestaan aamulla sydänkäyrille :/ . Kätilö ei tarkentanut mitä "ongelmaa" käyrissä oli, enkä tajunut puhelimessa kysyä. Nyt vähän jännittää ja mietityttää, että onhan kaikki kunnossa. Saa nähdä saako ensi yönä edes unta :( .

Anteeksi omanapaisuus. Huolestuttaa vain niin, etten osaa kommentoida muille mitään. Ilmoittelen huomenna mitä siellä sanottiin.

Tiinuliini ja vauva 41+0
 
Tsemppiä Tiinuliini! :hug: Onneksi on asiantunteva hoito meillä Suomessa! Jos siellä olis jotain tosi huolettavaa, olisivat varmaan pyytäneet jo tänään. Hienoa, kun tarkkailevat ja tutkivat. Varmasti jännittää kyllä. Onneksi pääset heti huomenna! Koita saada nukuttua! :)
 
Juu tsemppiä Tiinuliini kovasti, ja kuten mayah totesi että jos olisi jotain todella huolestuttavaa olisivat käskeneet sinne jo tänään... Mut nyt sit maataan siellä kumpiki huomenna käyrillä. Hassua taas kattoa kaikki sillee että hmm toi on varmaa sieltä kaksplussan sivuilta... tulee ihan vainoharhanen olo taas.... :D :D :D
nyt tän selkäsäryn kaa sohvalle, kaiken lisäks "väinön" pylly painaa niin ylhäällä että jää joku hermo jumiin... aarrgghh :headwall:

nawi ja väinö 41+3

nyt kattoo bbtä...
 
Tiinuliini Piti kans tulla kommentoimaan... Esikoista odottaessa epäilivät vauvan sydänäänien laskevan supistuksen aikaan. Tästä syystä jouduin sillon käymään uudestaan, mut ei siinä sitte mitään ollu. Tuli vaan mieleen, et voisko olla jotain samankaltaista.
Ja kyllä ne olis pyytäny heti sinne jos olis jotain hälyyttävää!! Onneks huomenna selviää ja toivon ja uskon ettei ole mitään vakavaa!

Ens viikolle kamppanja... tyhjennetään syysmassukat palstalta :D :D Saako kannatusta??

R iikka
 
Tiinuliini :hug: Voimia, kuten muut onkin jo todennut niin kaikki on varmasti hyvin. Varmasti vakuutteluista huolimatta todella rankka yö edessä, mutta koita jaksaa.

Riikka mä oon kampanjassa mukana :wave:

Ässistä kokeiltu saunaa tänään, mutta eipä tunnu missään juuri mitään :/

Feli 40+0 (täähän oli jo toka viesti tänään, mahdankohan koukuttua tosissaan tähän vertaistukeen loppu metreillä)
 
Kiitos kaikille tuesta!

Olen samaa mieltä. Jos jotain todella hälyttävää olisi ollut, niin varmasti olisivat kutsuneet heti takaisin. Voi olla, että kyseessä on juuri supistuksiin liittyvä juttu. Käyrä nimittäin näytti mielestäni muuten täysin normaalilta (vaikka en mikään asiantuntija olekaan :p ).

Nyt on jo rauhallisempi mieli itsellä. Hyvä, että tarkastavat tilanteen.
 
axda tsemppiä matkaan!!

Onnittelut koitoksen jo läpikäyneille ja suunnattomia supparipuhureita teille jotka vielä oottelette!!

tiinuliinille mielenrauhaa, onhan se hyvä että tarkastetaan kumminkin.

kivoja synnytyskertomuksiakin oli!kiitos niistä.

koittakaahan sitte te loputki tällä viikolla siirtyä tonne vauvapuolelle ;)

d. ja pikkuveli 3vko
 

Yhteistyössä