Syyskuun suloisuudet 2013 *Tammikuussa*

Sunshine: Wow! Haluutko kertoa miltä se tuntui kun näit ne? :-D Mä oon lapsesta asti haaveillu tuplista ja mua kiinnostaa kaikki kaksosjutut :-D Tosi ihana juttu!! Tosi suuret onnittelut! Onko teillä suvussa tuplia?
 
On tää tosi ailahtelevaa tää olo... Toisina päivinä väsyttää ihan hirveesti ja toisina taas tuntuu et vois metsävaellukselle lähteä karvakorvien kanssa. Tänään EI jaksais,mutta pakko -> kuopuksen tanssitunti...
 
Tuplaonnittelut täältäkin sunshine!! :)

Muakin "pelotellaan" tuplista, kun oireet alkoi niin aikaisin ja plussasinkin ajoissa, mutta ehkä mulla muuten vaan nousee hcg nopeasti :)
Oireetkin tosiaan huitelee viikon edellä.

Miten sulla meni, millä dpo:lla tai viikoilla plussasit ja milloin alkoi oireet? :)

Piupiuu ja pikkupiu 5+2
 
RockMama: Se tunne oli uskomaton, hyvä etten alkanut itkee, pari kyyneltä kyllä taisi vierähtää. Oli aika pelottavaa, kun eka katsottiin vanhalla laitteella ja siellä näkyi "jotain" mun silmiin ja terkka tuumaa, että mennääs paremmille vehkeille, että saadaan selvyys :D Ihan kiva kun neuvolassa oli normiultra ja sitten alakautta tehtävä :heart: Isänpuolelta on kyllä taipumus kaksosiin, mutta luin jostain, että se ei periytyisi isän puolelta, mutta näköjään ihmeitä tapahtuu :heart: Töissäkin naureskeltiin, että mitäs jos siellä on tuplat :LOL:

piupiuu: plussasin viikoilla 3+4 dpo tais olla 10. Syynä testaukseen oli se, että voin todella pahoin auton kyydissä. Oireet alkoi heti plussauksen jälkeen, töissäkään ei pysynyt kauaa salaisuutena, kun sen verran tiheään kävin halii arabialaista.

Kaikille kiitos onnitteluista :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Voima haleja teille! :hug:

Ja onnea uusille plussanneille ja tuplaonnea sunshinelle! Ihanaa! :heart:

Varhaisultrassa käyty ja pienen pieni syke sieltä löytyikin ? (syke on varmaan nyt maailman kaunein sana!<3) Viikkoja vähemmän, kun luultiin ja ei voinut la arvioida. Parin viikon päästä uudestaan katsomaan tilannetta :) Eli viikkoja piti olla kasassa 6+4, mutta tämä epäili että ois 5+4- korkeintaan 6+0. Jännä vaan, kun itelläni pahoinvointia ollut jo kolme viikkoa o_O Miten se on noin aikasin voinut alkaa?! Ja tästä vielä pitäisi pahentua, hyi yäk. En tiiä miten tuun selviimään.. eilen jo itkin vessassa, että miten hitossa mä voin kestää tätä vielä pari kuukautta tai pitempään! :S :D Nyt laitoin tilaukseen pahoinvointirannekkeet, toivottavasti vie edes puolet olosta pois... tosin sillonkin olo ois ihan kaamee :D

Ottihan tuo edellisen raskausajan diabeteksenkin jo puheeksi eli todennäköisesti tulen näkemään pienokaista monen monta kertaa ultran välityksellä :heart: Onko muita joilla edellisessä raskaudessa ois ollu tuo diabetes? Näkykö/oireiliko mitenkään? Oliko vauva iso? Minullahan kaikki meni viimeksi aivan normaalisti! Jos eivät olis siihen testiin laittaneet, niin en ois voinu kuvitellakkaan että mulla ois tuo ollu! o_O


Niin ja nyt lohdutuksen sanoja teille rakkaat, jotka myös kärsitte pahoinvoinnista: Pahoinvoivien ja oksentelevien äitien riski saada keskenmeno on keskimäärästä pienempi! Tämä on vähän itseäni tsempannut ja auttanut pönttöjen halailujen välissä :)
 
Moikka kaikki!

Hyviä uutisia! Ultrassa käyty ja jipiii sieltä löytyi pieni pötkylä, jonka sydän löi:) Gyne laski viikoiksi 8+2 (neuvolan mukaan 7+5 muistaakseni), mut ei kuulemma tartte vaihtaa laskettua aikaa. Huh huh,suurinpiirtein tärisin siellä odotusaulassa ja kädet oli ihan hikiset;) Mutta oli kyllä niin uskomaton tunne,kun näki itse sen sydämen värinän! Voiko tosiaan tuolla mahassa kasvaa jotakin,jolla jo sydän sykkii??? Weird:)

Tästä sitten alkaa jännitys,että pysyykö kyydissä,mutta aion nyt nauttia tästä hetkestä!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Losa
miss_piggy
Ei ois muuten kumma jos mullekin tulis tuplat, miehen puolella on tuota kaksoisuutta. Miehen isällä on kaksoissisko ja niitä olis vielä vanhemmatkin tuplat samaa sisarussarjaa mutta kuolivat aikoinaan parin päivän ikäisenä.
 
Iltaa kaikille :)

Onnea kaikille iloisia uutisia saaneille, päällimmäisenä tietenkin mielessä nyt tämä kaksosuutinen :)

Minun mielestä kaksoisuus voi periytyä kummasta "suunnasta" tahansa. Usein käy myös juuri niin, että hyppää yhden sukupolven yli.

Serkkuni miesystävä on identtinen kaksonen. Samoin tämän miehen MOLEMMAT vanhemmat :D Tästä eteenpäin en ole tietoinen, kuinka on periytynyt. Nyt serkullani ja hänen miehellään on yksi lapsi, joten kaksosia ei tullut. Tämän miehen kaksoisveljellä ei vielä lapsia ole.
Mutta tottakai kaksosten saaminen voi olla sattumaakin, näin kaverillani.
 
Pahoittelut menetyksen kohdanneille! :hug:

Hurjasti onnea Sunshine tuplista!!! :heart: Mietinkin tuossa pari päivää sitten, että onkohan monelle tulossa kaksoset :)

Paljon onnea myös muille hyvistä ultrakuulumista! :heart:

Esikoisen ensimmäisellä neuvolakäynnillä ei kuunneltu sydänääniä.

Olen unohtanut noista oireista sanoa aikaisemmin tämän todella yliherkän hajuaistin. Tämä on jotain käsittämätöntä ja ei niin ihanaa, kun kaikki epämiellyttävä haju alkaa sitten oksettamaan.

Kirskis 7+1
 
RockMama, siis ei ole todellista millaista puhetta olet saanut osaksesi lääkäriltä! Todellakin tollaisesta kannattaisi jo vähän mainintaa tehdä sinne sairaalan puolelle. Ja kuten sanottua, täälläkin noussut jo esille parikin "sykkeetöntä" tapausta jotka on hyvä voimaisia pieniä tällä hetkellä.

Onnea multakin ultrakuulumisista ja Sunshinelle tuplista! :) Kyl se vissiin kumminki on niin et se kaksosuus on enemmän äidistä kuin isästä kiinni, eli miten äiti on munasoluja tuottanut ja jakautuuko ne identtisiksi. Omalta isältä sen voi geeneissä saada, mutta lapsen isä ei siihen vaikuta. Mullakinhan oli ultran mukaan ollut alkuun kaksosraskaus vaikka suvussa ei molempien puolella oo kaksosia moneen sukupolveen tiedossa. Mut onnea todella, se on ihana et ku siitä alkuhulinasta selviää, niin aina on kaveri lapsilla kotona. Ja se side joka kaksosille muodostuu on jotain sellaista mitä muut ei voi käsittää. :heart:

Täällä meilläpäin sydänäänet kuunnellaan vasta yleensä ekassa lääkärineuvolassa juuri noiden virhetulkintojen minimoimiseksi. Et ei jää odottajalle sellainen jäytävä tunne siitä et onko kaikki ok jos pikkuviikoilla ei sykettä saada käyrälle.

Mullakin on sokerirasitus tiedossa kun on PCO, bmi yli 25 ja ikää ihan sikana. Esikosta ei tosin GDM:ä tullut, mut mistäpä sen tietää miten nyt käy. Ton PCO:n takia pitää käydä jo viikoilla 12-16 ja uudestaan 25 viikon tienoilla. Yäk, se on niin kamalaa se litku, mut minkäs teet. Hyvähän se loppujen lopuksi on et ne seuloo tota hommaa, vauvan parhaaksihan se vaan on.

Väsyttää ja tekkee pahhaa ja syötättää. Siinäpä ne tärkeimmät tässä elossa. Esikkokin alkaa tervehtyä niin viikonlopuksi vois kehittää jotain kivaa tekemistä. Jos vaikka leffassa käytäis... nukkumassa. :D
 
Voi kamaluus, kun tulee paha mieli menetyksen kohdanneiden puolesta :'( oikein paljon voimia teille :hug:

Onnea tuplista!! :heart: mieletöntä ihanuutta kaksinkerroin :heart: :heart: :D

Täälä saa kyllä tunteet laidasta laitaan pintaan, kun lueskelen juttuja. Oma olo on pysynyt samanlaisena, vähäoireista on...vaikkakin tänään turvottaa ja söin pizzan niin ah tätä ÄHKYÄ :kieh: maha on kuin jalkapallo, jos seison suorana. Ei mulla oo ikään ollu tällänen pötsi! Sen siitä sai kun pitsan ahmasin :p
Onneksi ei sentään pahoinvointia, voin vaan kuvitella miten te joilla oksetusta paljon :ashamed: voimia jokaiselle! Ite en oo aiemmissakaan raskauksissa kärsiny pahoinvoinnista ja toivon säästyväni nytkin.

Täälä kans sydänääniä kuunnellaan vasta ekalla lääkärikäynnillä. Saa nähä kumpi on ensi, ultra vai se lääkärineuvola. Riippuu miten saa ultra-ajan. Muistaakseni edellisissä raskauksissa oon käyny eka nt-ultrassa ja sitten lääkärineuvolassa, jossa kuunneltu sydänäänet joiden oon olettanu kuuluvan, kun ultrassa näkyny elämää :D

Tyttö/poikaoloa ei mitenkään erityisemmin oo....oon jotenkin melko varma, että meidän poikajoukko jatkuu ja iloinen siitä =) eihän sitä koskaan tiedä kumpi tulee, mulle on ihan sama. Tää on helppoa, kun kaikki on samaa sukupuolta, niin saa kierrättää kaikessa (lelut,harrastukset,vaatteet jne.) :D Vauvan vaatteet oon kyllä on kaikki hävittänyt, että senkin puoleen ei väliä ;)

Delila rv6+3
 
miss_piggy
Mullakin on pco.

Toivon kyllä todella että tää kavari pysyis nyt matkassa, eikä enää mitään vuotoa tuu. Pelottaa vaan ku pitäis nyt yövuoroihinki mennä, ku ei saa nukkua niinku on tottunu. Istumatyötä kylläkin mutta joka tapauksessa.
 
Sunshine84

Ihanaa. Nyt vaan sitten muistat ottaa tuplasti rennosti ja varaudut mahan nopeaan kasvuun <3 kaksosraskaus oli ihan mahtava ainakin mulla, niin kauan kun kesti. (Mulla se ennenaikanen synnytys johtu ihan huonosta tuurista ja kohtutulehduksesta, ei siitä että oli kaksoset tulossa!) sehän pidetään alusta asti riskiraskautena koska kuitenkin rasittaa äidin elimistöä niin paljon enemmän. Jos on jotain kyseltävää niin ainakin joihinkin asioihin osaan ton 24 viikon raskauden jäljiltä vastata. otin asioista paljon selvää ennen kuin ehti käydä huonosti.
 
perjantaita kaikille!

tänne on näköjään tullut surullisia ja iloisia uutisia.

pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille:hug:
.....

ja oliko nyt syyskuisten ekat tuplat tulossa?! oi miten ihanaa, onnea!

....

ja omaa napaa.
Tuli juuri ultrasta. Soittelin eilen neuvolaan, kun tuun hulluksi tän alaselkäsäryn kanssa joka alkaa heti vaivaamaan jos pitkään istuu paikoillaan (koko tää viikko on tullut koulussa istutta aamu kahdeksasta neljään iltapäivällä). Terveydenhoitaja halusi sitten laittaa mut lääkärille, joka halusi sitten taas että gynekologi tarkistaa onko raskaus oikeassa paikassa.

pakko muuten antaa plussat terveyskeskukselle, ei oo ikinä ennen kukaan soitellut perään. Mutta tänään soittivat, olin hiukan myöhässä kun en saanut parkkipaikkaa mistään ja sieltähän tosiaan ensin soitti terveydenhoitaja ja sitten lääkäri heti perään, että onko kaikki kunnossa ettei mitään ole sattunut.

mutta siis aika jännillä fiiliksillä menin ultraan ja tietysti sitä alkaa pohtimaan yhtä jos toista, kun neuvolassakin niin huolestuivat.

Gynekologin mukaan normaalilta alkuraskaudelta näyttää, löytyi ruskuaispussi, raskauspussi ja alkio jonka sydän jo sykki. Minäkin sen sykkeen näin vaikka ultrakone on ikivanha masiina.

ja kyllä se vaan on aina yhtä ihmeellistä, nähdä semmoinen minimaalinen ihmisenalku ja se sydämensyke. Piti autossa pienet itkutkin tirauttaa..

viikkoja on vähän vähemmän, laskettu aika siirtyy todennäköisesti viikolla/puolellatoista eteenpäin. Mutta muuten siis kaikki kunnossa.

nyt toivotaan tietty että kaikki menee hyvin loppuun saakka.

meinasin nyt myös uskaltaa tilata niitä äitiysvaatteita kun nyt voi luottaa siihen että siellä ihan oikeasti joku pikkuinen sitä alamahaa turvottelee.

Jiina ja rv6+5
 
Varasin neuvolan ja lomien takia sanoi, että ottaa mut jo tosi alussa sinne ja on siis jo 5.2...viikkoja sillon suunnilleen 7+2. Eipä taida sydänäänet helposti kuulua sillon vielä, jos edes uskalletaan ottaa :/ Mutta nyt ollut kyllä huonoa oloa sen verran ja rinnat niin kipeät, että on jo vähän luottavaisempi olo. Kuulosti tosi mukavalta terveydenhoitajalta :)

Mona Lisa 4+5

Muoks. Siis jo 6+2 neuvola ei 7+2. Tosi aikaisin siis musta, mutta kuulemma lomien takia.
 
Viimeksi muokattu:
täälläkin just plussannut 5+4. Ei ainakaan vielä ole huonoa oloa tullut, mutta palelee kyllä ihan hirmuisesti! normi lämpä 36.5. nyt ollut muutaman päivän alle 36 astetta. aamulla 35.5.

Pitäisi varmaan soitella joskus neuvolaan ja varailla aikaa.. Meillä pieni paikkakunta ja voi olla aijan saanti tahkeaa.

Millon muut soittaneet neuvolaan ensimmäistä kertaa? Kyseessä siis ensimmäinen lapsi:confused:
 
Moikka, täällä kanssa just plussannut (tänä aamuna), viikkoja olisi mun laskujen mukaan koossa 5. Ensimäinen lapsi, vuosi yritystä takana. Laskurin mukaan LA 21.9

Maanantaina ajattelin soittaa neuvolaan ja varata aikaa.. Kuinka nopeasti olette päässeet neuvolaan / ensimäiseen ultraan?
 
Ihanaa, kun uusia plussaajia tulee! Onnea ja tarrasukkia! :heart: Ihanaa myös hyvät ultrakuulumiset! :heart:

Neuvolaan soitin muistaakseni 5+ viikoilla niin tässä kuin esikoisen raskaudessa. Kannattaa soittaa ihan hyvissä ajoin, niin on enemmän valinnanvaraa ajanvaraukseen! Yleensä neuvoloilla on (tyhmät) soittoajat, joten kiinnisaaminen on joskus vaikeaa!

Ensimmäinen neuvolakäynti vaihtelee kunnittain melko paljon. Joissakin saattaa olla jo 7. viikolla ja joissain 10. viikolla. Luulen, että ensimmäinen käynti on kuitenkin ennen nt-ultraa.

Kirskis 7+2
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Paljon on tapahtunut täälläkin.. Päällimmäisenä jäi järkytys RockMaman kohtelusta, miten tuollaista voi edes tapahtua??

Omaa napaa.. Tiistaina olin neuvolassa ja sieltä lähti pyörät pyörimään: varattiin neuvolalääkäri, tänään tuli lähete äippäpolille eli aika nt- ultraan on 19.2! Viikkoja sillon on yli 12, tiukille menee seulojen puolesta? Ja seuraava neuvolakin on sitten vasta viikolla 15-16.
Olot on aika vaihtelevia, lähinnä väsyttää ja tekee pahaa. Mietin vaan että mahtaako tuo vatsa kasvaa tarpeeks, kun ei mitään kipuja oo ollut? Et pitääkö niitä repäisy/liitos kipuja olla? Tuntuu että oon päässy liian helpolla näiden vaivojen kanssa. Syke näky silloin 6+6, et toisaalta luotto on vahva että mahassa vielä on jotain kun ei mitään kipuja tai vuotoja ole.

Jaxuhalit kaikille!

Tatti 8+6
 
Heissulivei ja teretulemast uusille!

mulla kutiaa iho ihan kamalasti!
muutenkin on atopiaa, ylikuiva iho, ihottumia sun muuta. Ja nyt se kaikki on pahentunut, just niin mun tuuria! Joillakin meinaan paranee odotusaikana ja joillakin taas pahenee, ja kuulun joo jälkimmäiseen.
Tää on ihan sairasta tää kutina! Sitkun mullon vielä sellanen iho kun raavin niin se nousee ihan älyttömille paikuroille het sen jälkeen. Kädet on ihan verillä, nyt rupee kutiaa rinnat. RAsvaillut oon mutta ei ne auta. Heinixiä käytän aina tarvittaessa, yritän sinnitell'ä että en ihan joka päivä ottais. Hydrocortisonia 1% oon hiukan laittanut käsille.
Mut ei tää tästä ainakaan paremmaks mee just ja just pysyy siedettävänä ja kohta ne taas pahenee.

Huonoja oloja on vielä. Piimä menee hyvin alas ja hernekeitto on ollu sellanen mitä pystyy syömään. Ei vois kuvitellakaan laittavansa jotain makeaaa suuhun. yök. ja ennen oon ollut makean suur kuluttaja.

Selailin tuos äskettäin vanhoja neuvolakortteja ja odotusvihkosia, kiva lueskella omia kirjotuksiaan. saa sit vertailla tähän odotusaikaan niitä..

4pvä olis miedän neuvola. toivottavasti nyt edes ultraisivat siellä.
odota hirveesti että tää aika menis eteenpäin kun tuntuu että tää junnaa paikallansa. Jotenkin silti tuntuu kun jo syyskuussa on tulossa vauva niin kuinka nopeesti silti.. reilu puoli vuotta. Hyvä kun on tuo kesä tuossa välissä niin ajan luulis menevän nopeammin.

väsy on mutta ei niin mahdoton kun pari viikkoa sitten. Vessassa saa käydä 5-7x yössäkin. ihanaa.

rios 7+6
 
Iltaa jälleen!

Paljon uusia tullut mukaan, tervetuloa!

Tällä viikolla olen kärsinyt niin tajuttomasta ummetuksesta ja ilmavaivoista et oikeesti meinas taju lähteä. Onneks tänään ollut parempi päivä jo mut nyt saa olla tarkkana syömisten kanssa ettei pääse enää noin pahaksi.
Aamulla sit halailin pönttöäkin ekan kerran oikein kunnolla.

Tänään sit oli pakko kertoo anopillekin kun meijän neiti 4,5v loukkas polves suksilla ja tänään piti mennä lääkäriin ni anoppi piti ottaa varoiks mukaan jos olis röntgeniin jouduttu. Mut ei jouduttu ja polvi tuntuu olevan jo paremmassa kunnossa.

Ja illalla otin sit kunnon päikkärit et eipä tartte tänään aikasin kuvitella unta saavas. No, jos aamulla sit unta riittäis myös pidempään :)

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Hannis ja mansikka 7+2
 
Mulle voisi päivittää lasketuksiajaksi 6.9.

Eilen siis neuvolassa käyty ekaa kertaa, oikein mukava neukkutäti oli :) Hb tosin oli vaan 116 mikä mua kummaksuttaa aika paljon, kun aikaisemmin on kuitenkin ollut tässä vaiheessa raskautta vielä normaali... Mulla siis normaalisti 135-140 paikkeilla. Toivottavasti ei ainakaan lisää laske...

Nyt äkkiä kouluhommien pariin..

suan ja Pärsky 8+1
 

Yhteistyössä