Syyskuun suloisuudet 2013 *Helmikuussa*

Maha kipuja, selkä ihan törkeän kipeä..Nytkö se sitten alkaa oireileen, tässä töissä väkisin koittanut olla ja lapsia nostella ja kantaa..aiaiai..Mietin pitääkö vaan koittaa olla vai hakeako saikkua..Mitä teille lääkärit sanonut selkäkivuista ja raskaudesta?
 
sohvi35
Mulla on ns paineen tunnetta mahassa ja ikävältä tuntuu istua töissä 7,5 tuntia :(
Sitä tunnetta on vaikea kuvailla, mutta paineen tunne ehkä oikein.
Tänään hain postista dopplerin, voi että oli ihana kuulla pikkusen sydänäänet! :heart: Nyt odottelen malttamattomana että mies tulee kotiin ja pääsee myös kuuntelemaan :)

sohvi35 ja pikkupöllö 11+3
 
Kauheita kiireitä ollut niin ei ole päässyt kirjottelemaan hetkeen. Tosiaan Onko muilla ollu flunssaa ym liikkeellä. Itellä oli koko viikonloppu yli 38 kuumetta ja olo oli todella tuskanen, onneksi nyt enää yskää..
Kova huoli ollu pikkuisesta kun ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen (2 viikkoa sitten) kaikki raskausoireet tyssäs ku seinään. Sitä ennen kun oksensin vähintään kerran päivässä. Olin varma jo että kesken on mennyt, mutta tänään kävin ultrassa ja siellä se metkupapunen hyppi kun kenguru :D kädet ja jalat huitoi kovaa vauhtia, ties millanen ikiliikkuja siitäkin tulossa :D ihanaa..
Nyt saa sitten nauttia raskaudesta ilman raskausoireita. Myöhempiä liitos ym kipuja odotellessa :p

Miss_piggylle osanottoni ja iso :hug:

Metkutin 9+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
sohvi35 kuittailepa tänne kuinka kuului, itse hain kanssa tuon samaisen tänään postista, mutta eipä kuulu kuin omat sykkeet vaan :( no, taitaa olla viikot vielä mulla niin pienet että turha toivo.

Vatsaa puristaa, ja juilii, ja heijastelee selkään. Kovasti meinaa olla kivulias olo, enkä tykkää nyt yhtään...
 
Plamsu75 Mistä kohtaa yritit hakea sydänääniä? Pitäisi ilmeisesti kokeilla ihan siitä häpyluun yläpuolelta. :) Mulla kuunneltiin edellisessä raskaudessa ekan kerran vasta rv 15, ja silloinkin sai kauan etsiä sykettä. Istukka oli edessä. Meillä on nyt näköjään sama laskettu aika. :)
 
:heart:nyt löytyi sykeääni, huoh...helpotti ja taas voi yrittää jatkaa turhia huolehtimatta. Empuu juurikin aivan tuosta kohdin löytyi, pitää vain olla niin hirmuisen tarkka ja rauhassa etsiä.

Tuo mun laskettu aika on virallisesti kait nyt 20.9. mutta oletan sen siitä vähän aikaistuvan. Tarkentelen sitä sitten nt-ultran jälkeen, jos tarvetta.
 
  • Tykkää
Reactions: moniq
mulla taitaa alkaa pahoinvointi helpottamaan (eipä se mahdotonta ole ollukkaan). tilalle tulikin sitten varmastikin alhaisesta hemoglobiinista johtuva pyörrytys, päänsärky ja entistä pahempi väsymys. en ole edes neuvolaan soittanut ja kysellyt paljonko se hemppa nyt on, kun oireet on just samat kuin esikoisen odotusaikana samasta vaivasta. hain apteekista rautaa, mutta niistä tuntuu menevän vatsa sekaisin ja muutenkin huonovointisuutta. syön kyllä niitä nyt, jos vaikka vatsa tottuisi. ne pyörrytysolot on kauheita, tulee ihan sellanen tuskan hiki ja todella huono olo. mutta kyllähän tuo tuosta taas nousee pillereitä syömällä.

meillä on np-ultra (12+2) ensi vkon keskiviikkona. ihanaa. sitten jos siellä on kaikki hyvin, niin aletaan kertomaan vauvasta isovanhemmille ja ystävillekin. en haluaisi vielä tuolle 5-vuotiaalle esikoiselle kertoa, mutta kai se on pakko, kun kuulee sitten kuitenkin kun muiden kanssa puhutaan. ja kun vatsakin tuntuu olevan jo melko iso, ei tätä enää peitellä. olen ihan tarkoituksella ihan välttänyt näkemästä ketään, kun ei vielä haluta kertoa.. eipä tässä kyllä töiden jälkeen oikeastaan ketään edes olisi jaksanut nähdä, kun väsyttää aina vaan.


Nata 11+1
 
Ylihuomenna paukkuu jo 13 vkoa,miten tää aika nyt yht'äkkiä näin nopeesti alko kulumaan :O

Lapsille ois pakko kertoa ennen kun sukulaiset tulee kahvittelemaan,niin ne saa rauhassa kysellä mieltä askarruttavia asioita. Eli kerrottava on ens viikolla viimeistään...

Hieman jännitän äitini reaktiota,sillä kun tuntuu olevan kaikkeen aina sanansa sanottavana ;(
No, täytyy vaan pitää mielessä että kuka sen lapsen on saamassa :)

Voi kun tulisi pian kevät,koska toppahousut ei mene enään kiinni ja en viittis sijoittaa muutaman viikon takia isompiin housuihin. Tällähetkellä kuminauha viritelmä pitää housut töissä ylhäällä ;)
 
Sohvi itse malttamattomana kokeilin doppleria jo 9+2 ja löytyi suht helposti syke :) kokeilemaan vaan, mutta ei tosiaan kannata panikoida, jos sykettä ei löydykkään! Aluksi löytyi juurikin tuolta häpyluun tienoilta, kuin sen takana olisi ollut pieni piilossa. Nyt kuuluu selkeämmin ja ylempää. :)

Valkoista töhnää rinnanpäissä
täälläkin, en usko et ovat kuivat. Töhnä tuoksahtaa jännälle. Ei sitä paljoa ole,puhdistelen vanulapulla päivittäin töhnät pois :)

Piupiuu 10+2
 
Hei vain kaikille! :) Itse uskaltaudun mukaanne tässä vaihessa, eli mut vois lisätä myös tänne kunhan joutaapi. la.25.9(19)/23v./3 lapsi/K-PKS (Näillä näkymin, mutta saattaa vaihtua raskauden aikana OYSiin) LA:sta lääkäri ja minä ei olla yhtämiseltä, itse olen varma tuosta 19.9 lastetusta ajasta koska viimeisen kerran yhdyntää oli ollut joulukuun 25 päivä ja näin ollen olisi ovulaation pitänyt tapahtua 25-28, mutta lääkärin laskeman LAn mukaan (lapsen koon perusteella)(mulla siis 2 edellistäkin muksua paljon pienempiä ollut viikkoihin nähden) ovis olisi tapahtunut 2.1, kait joku muuki näkee tässä hassun yhtälön? :D Eikai ne siittiöt nyt 2 viikkoa elä o_O haha :D

No jaa, täällä on nuilta pahoinvoinneilta on onneksi kokonaan selvitty, rinnat kyllä meinaa olla ihan älyttömän kipeet, samaten ku väsyttääkin aivan hurjasti. Parina edellisenä kuuna ollut vaaleanpunaista vuotoa jotka nyt sitten varmaan onkin ollut vain valemenkkoja, kolmeen otteeseen oon tuolla ajalla ultrassaki ravannu kun oli tuota vuotoa ja tuulimuna epäily joka sitten kuitenki vain jäi peloksi. :) Nyt olis seuraava ultra NP-ultra ensviikolla ja jännään kovasti paljonko niitä viikkoja nyt sinne saadaan näkymiin ja onko pienoinen elossa ja terveenä. Kauhee kun ei millään jaksais odottaa! :O

Missä vaiheessa ootte lapsille kertonu jos on? Mä kerkesin hihkua asiasta jo viikoilla 4+1 mun perheelle ja ex-miehen perheelle, lapsille en oo uskaltanu vielä edes sanoa. Miten teillä on lapset ottaneet asian ja minkä ikäisiä teillä muut pienokaiset on?

minä&pienokainen 10+2
 
no voi nyt -_- olis pitänyt vissiin esikatsella tuo viesti ensin! :D siis tarkotin että eihän nuo siittiöt nyt yli viikkoa elä :O Anteeks nyt tästä kauheesta sekoilusta, mahtaa olla tuo kellon aikaki jo mikä sekottaa pään, nii ja tää et nyt uskallan ajatella muutakin kun keskenmenon riskejä! :O :) Mutta hyvät yöt vain kaikille! :hug:
 
sohvi35
Plamsu75 Sydänäänet sain heti dopplerilla kuuluviin ja ihan alavatsalta vasemmalta ja välillä oikealta puolelta. Tunne oli mitä mahtavin! :heart:
Viikon päästä ultra... jännittää kovin!
Masu pompsahtanut esille muutaman päivän aikana, selällään kun makaa niin selvä kumpu ja vatsaa ei enää sisään vedetä :LOL: ylimääräistä on "jonkin verran" joten flädät on hyvä peite vielä ettei töissä tilannetta osata ihmetellä ;)

eternal-life kyllähän ne siittiöiset elää aika pitkäänkin ;)

Muoks. Syömisen jälkeen maha turpoo ihan älyttömästi ja tulee tukala ja pinkeä olo vatsaan. Kärsiikö muut tällaisesta?? On tosi ahdistava olo...

sohvi35 (11+4)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Ajattelin näin hiljaiselon jälkeen tiedottaa että neuvolassa on käyty ja hoitaja löysi sydänäänet. Tähän asti on ollut hieman epäilevä olo, mutta kaippa se on pikku hiljaa uskottava.

Oireet ovat pysyneet pieninä, kuhan muistan nukkua ja syödä jotain pientä koko ajan. Ja nyt sitten pitäisi odottaa ultraan joka onkin kahden viikon päästä.

Meme + katkis 9+2
 
Mä en muista tiedä,mutta mulla on ihan SAIRAS maha! Ihan nyt yht'äkkiä pompsahtanu... Voisko vielä laittaa turvotuksen piikkiin vai onko jo vauva mahaa,mene ja tiedä ;) Painoa ei ole tullut kuin +1kg,JEE!

Muuta oloa ei sitten ihmeemmin olekaan :D
 
Täällä vois yksi uusi syyskuun odottaja ilmoittautua mukaan. Pidemmän aikaa teidän juttuja jo oon kyllä lueskellut mutta mukaan en vielä kuitenkaan uskaltautunut aikaisemmin.

Eli siis LA 12.9. lisasin/20/ensimmäinen lapsi/HYS

Varhaisultrassa käytiin jo 21.1. ja siellähän se meidän pieni näkyi ja viikkoja oli kasassa 7. NP-ulta oli viime viikolla 18.2. ja silloin oli viikkoja kasassa 10+4.

Nyt malttamattomana vaan odotan seuraavaa ultraa, joka vasta kahden kuukauden päästä! Miten tää aika tuntuukin menevän niin hitaasti, mut kuitenkin jos taaksepäin miettii ni on mennyt hirveen nopeesti. Eilen sain sydänäänet kuulumaan ensimmäisen kerran kotidopplerilla, hirveen alhaalta vielä kuului ja aika hiljaa mutta kuuluipa kuitenkin :)

lisasin ja vauva 11+6
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuska ja Plamsu75
Voihan väsymys ja haukotus.
Maha on kasvanut vaikka kuinka yritän ajatella ettei se ole vielä voinut:LOL: Kohta on vaikeaa pitää salassa työpaikalla...

Huoli ei häviä mihinkään..itelläni on kaksi keskenmenoa takana ja joka päivä nousee huoli siitä että onkohan tuolla mahassa ketään elossa.
Ystäväni kertoi että hänen huolensa katosi sitten kun lääkäri kertoi että lapsella on mahdollisuus selviytyä vaikka syntyisi heti..omien sanojensa mukaan ehti hän nauttia raskaudesta 2 viikkoa ennen kuin vauva syntyi :D
 
Täällä oli kolmas neuvola tänään, kopsaan tähän saman mitä kirjotin tonne fb puolelle myös :) Oli meinaan aika kokemus.

Neuvolalääkärissä käyty... Kokemus oli HIRVEÄ! Onneksi en oo ensisynnyttäjä tai ois voinu jäädä traumat.
Terkka jo varoitteli ettei oo kys. lääkäri neuvola hommia tehnyt aiemmin, ikää tällä naislääkärillä 60+. Hirvee tenttaus eka lääkelistalla olevista lääkkeistä ja sit takertu vajaatoiminnan hoitoon kun sen mielestä viimiset arvot liian matalat vaikka mulle oikein hyvät jo hoito siitä muualla.
Sit käski tutkimuspöydälle mikä oli melkee istuvas asennos ja yritti alkaa kuunnella sykkeitä, tosta NAVAN kohdalta. Sanoin sitte että vähän alempaa vois löytyä paremmin ja sit menin möläyttämään että mulla on doppleri itellään johon sanoi ivallisesti et onkos mulla muitakin tutkimus välineitä kotona :D :D lopetti kuuntelun yrityksen siihen.
Sit teki sisätutkimuksen ja ai jumalauta että sattu, runnoi ja paineli ihan kauheen kovaa. En kyllä halua uudestaan enää tolle mennä!

Muuten neuvolassa kaikki hyvin, painoa ei oo tullut vielä neuvolankaan vaa'alla lisää (-3.5kg lähtöön) ja sanoi että onneksi ei ollut nyt enää pudonnut ainakaan. Hb 134, paineet 125/73. Seuraava käynti sitten rv18 :)

Liitoskivut vaivaa kovasti jo nyt :/ Selän puolella kipuilee sekä tos edessä. Myös huimausta ylösnoustessa.

Masu kasvaa kasvamistaan, terkkakin vitsaili että piti koneelta tarkistaa ettei ole keskiraskauden käynti kun jo niin selvästi näkyy :D Tuolla alkupuolen masukuvissa on kuvakin.

Mukavaa ja toivottavasti aurinkoista viikkoa kaikille :)

Muoks. viel tähän. Mulle voi päivittää tyttöolo :heart:

Astre ja pikkuinen 13+1
 
Viimeksi muokattu:
Astre Onpas sulla ollut jo monta neuvolakäyntiä. Mä kävin ekan kerran rv 9 ja seuraava tiedossa muistaakseni rv 18 tai niillä main. :) Kuulostaapa kamalalta tämänpäiväinen käyntisi!

Empuuu rv 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Empuuu Ensimmäinen oli jo rv5+ kun ei ollut kierrosta tietoa niin sain sillä käynnillä lähetteen varhaisultraan äippäpolille et saadaan viikot selville, sitten oli "normaali" ensimmäinen käynti ja täydennettiin äitiyskorttia ym. tossa 8 viikolla ja nyt sitten tää :)
 
  • Tykkää
Reactions: Empuuu
Kävin tänään neuvolassa ja ultrasi mahanpäältä (kun ei saanut sydänääniä kuulumaan ja olin huolissaan), siellähän heilui kättä ja jalkaa :heart: Tuli taas rauhallinen olo nähdä että masussa kaikki hyvin :)

Pahoinvointi jatkuu rajuna, olin jopa 2 päivää töissä välissä ja taas saikulle. Huomenna menen neuvolan käskystä uudestaan tippaan ettei ihan pääse kuihtumaan.

Loruliisa ja pippupapunen 9+6
 
Mun pahoinvointi on vähän väistyny, aamuisin on edelleen kuvottava olo, mutta oksentaa ei ole tarvinnut.. Näitä iltanärästyksiä oon nyt yrittänyt hoitaa, hain Rennietä eilen (auttoi hetken) ja piimää ja vichyä tänään.. mut nyt ei kyl oo närästänykkään :D

Ens viikolla neuvola- ja ultrapäivät..
 
Dea
Tervehdys! :wave:

Täällä olisi yksi odottaja lisää. Edellinen raskaus päättyi viime kesänä keskenmenoon, joten aika varovaisin mielin ollaan tähän raskauteen suhtauduttu... Varhaisraskaudenultrassa kuitenkin näkyi vahva syke ja terkkarikin meinas, että turvallisilla vesillä ollaan jo, joten toivottavasti tämä nyt pysyisi loppuun asti! :)

Ensimmäinen neuvolakäynti ja verikokeet takana, nyt vain odotellaan malttamattomana np-ultraa...

Dea/24.v/LA 23.9./1.lapsi/OYS
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy :hug: sanattomaksi vetää :'(

uusia odottajia onki tullut paljon mukaan =) lämpimästi tervetuloa kaikille myös mun puolesta! :D Ihanaa, kun tänne tulee lisää porukkaa.

Onpas paljon neuvolakuulumisia tullut :) kiva lukea niitä. Ja sydänääniäkin jo moni kuullut :heart: maltan tuskin odottaa, kun pääsen itse kuulemaan ne äänet. Neuvolalääkäri parin viikon päästä. Sitä odotellessa.

Joku tais ihmetellä nt-ultran myöhäistä ajankohtaa.....eikös se pitäis tehdä 13+6 viikolla viimeistään. Mulla se on vasta 14+0 tasan, mut tuskin väliä, kun en halunnut sitä down-verikoetta eikä multa sitten mitata niskaturvotustakaan ollenkaan. Oon ne edellisissä raskauksissa ottanut kyllä aina, lähinnä rutiininomaisesti, mutta nyt halusin skipata niiden testien yli, koska ne testitulokset ei vaikuttais millään lailla siihen, että haluan tämän lapsen :heart: ja kun oon niin h*mmetin kova stressaamaan ja murehtimaan, niin senkin puolesta en halua mitään ylimääräistä tietoa etukäteen :D

Ällötys on hieman helpottanut, mutta väsymys on KAUHEA |O väsyttää ja masentaa ihan kympillä, kun huoli miten jaksaa töissä ja kotona lasten kans ym. ym. Kotityöt kasaantuu ja kaikki on rempallaan, kun en jaksa töiden jälkee muutaku nukkua. Lapsillekkaan tää ei oo kivaa. Sekin yks syy miksi oon niille kertonut raskaudesta, on edes pieni perustelu tälle äidin laiskuudelle :ashamed:

Turvotusta myös täälä! Juu ja niinku joku sanoi, heti syönnin päälle maha turpoo ja paisuu. Aamulla suht kevyt olo ja maha ei näy, mut heti lounaan jälkee jo pömpöttää ja iltaa kohen on ähky olo. Miten sitä jaksaa sitku on viikkoja 30+ ja maha oikeesti iso???? :whistle:
Housut kiristää...huomasin tos ku yritin farkkuja päälle....eipä huvita pitää niitä. Täytyy siirtyä sporttimalliin ja josko ostaa sit mammahousuja jonku ajan päästä. Yhdet mammafarkut mulla on ja ne on ollu hyvät käytössä jo nyt, reilut, mutta ihana kun ei kiristä :D

Delila 11+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75

Yhteistyössä