Syyskuun suloisuudet 2013 *Helmikuussa*

Mä en oo uskaltanu vielä tilata/ostaa mitään raskauteen tai lapseen liittyvää, tai no joo. Vauva-lehden tilasin ja sain tilaajalahjaksi hoitolaukun. Vajaa 2 viikkoa ultraan ja sit jos kaikki ok, niin kerrotaan ja iloitaan. Mutta mun pahoinvointi tuli takas, eilen oli sellanenkin migreenikohtaus ettei toista. Yksi tunti ja oli ohi;
-sahalaidat silmissä
-huimaus, päänsärkyä
-puolen kehon puutuminen ja puhuin mitä sattuu
-oksennu
-ja taas kunnossa.

Hyi hitto sentään, ei tartte tulla uudelleen kylään!! :( Jälkeenpäin vaan mietin ettei olisi ollut jotain lievää veritulppaa tai vastaavaa..
 
Heippa!
Tovi siitä kun on viimeksi tullut kirjotettua mutta pahooinvointi riesana sekä koulu vaatinut veronsa. Nyt onneksi viikko lomaa ja yhteistä aikaa perheen kanssa.
Pahoinvointi nyt ehkä tällä viikolla hieman alkanut helpottaa, tosin iltapäivät sellasia että väsyttää aivan kamalasti nin silloin myös tulee tuota huonoa oloa.

Pari päivää sitten oli neuvolaan aika ihan vaan sen vuoksi, että täällä se käytäntö et syd.äänet täytyy saada kuulumaan ensin neuvolassa ennen kuin edes ottavat äippäpolille. Viikkoja oli 10+5 ja voin kertoa, että oli tuskasta kun ekaan 20min ei terkka saanut ääniä kuulumaan! Sitten pyysi toisen hoitajan joka löysi sykkeen heti...kyllä itku tuli!

Miulle tuli tieto, että olisi töitä tarjolla toukokuun alusta sinne äippäloman alkuun. Lupaudin vaikka opinnot jää kesken mutta tuo vammaistyö ei nyt ehkä sitten kuitenkaan ole miun juttu, joten ei harmita että jää kesken. Töihin lähden siis vuodeosastolle ja nyt alkoikin epäilyttää, että mitenkä sitä kasvavan mahan kanssa jaksaa. No, mennessä näkee.
 
Hei kaikki,

saisinkohan liittyä seuraanne? Olen ekaa kertaa raskaana, tänään rv 9+6. Minulla on lapsettomuustaustaa, mutta tämä raskaus sai alkunsa luomusti. Todennäköisyyteni tulla raskaaksi piti olla olemattomat, joten kyse on varsinaisesta ihmeestä. Ehkä johtuen taustastani, minun on vaikea uskoa tätä todeksi ja alkuraskaus on ollut pelkojen ja huolien sävyttämää. Varhaisultrassa kävin rv 8+, jolloin todettiin kaiken olevan ok.

Tällä viikolla sain myös lisähuolta osakseni, kun aloin tiputella kirkasta verta. Kävin sitten uudestaan ultrassa, ja edelleen siellä sydän sykki. Kohdusta löydettiin kuitenkin 0,7cm kokoinen hyytymä eli hematooma. Lääkäri ei vaikuttanut olevan tuosta kovinkaan huolissaan, ohjeena oli ainoastaan välttää raskasta liikuntaa vuodon aikana.

Ensi viikolla on verikokeet ja ilmeisesti seuraavalla viikolla sitten nt-ultra. Lähettävät ajan postitse kotiin, joten päivämäärä ei ole vielä tiedossa.

Yritän lukea ketjun läpi paremmalla ajalla, nyt vain nopeasti silmäilin. miss_piggylle täältäkin osanotto sekä lämpimiä ajatuksia ja voimaa.

syysbeibi 9+6

LA 22.9. / 33v. / 1. lapsi / Kätilöopisto
 
miss_piggy Olen todella pahoillani menetyksestäsi! Voimia kovasti! :hug:

Tervetuloa uudet odottajat! :flower:

Leonis Mullakin alkaa voimakas syljen eritys, jos ruokailusta on kulunut aikaa ja samalla alkaa pahoinvointi iskemään. Lisäksi hengästyttää! Tuntuu, että ihan pienistäkin kotiaskareista hengästyy nopeasti.

Empuu Siis ne ei suostuneet ottamaan labroja, koska lähetteen päivämäärä ei täsmännyt?? Soita heti maanantaina neuvolaan, että onko siinä lähetteessä jotain ongelmia? Mä kävin labroissa 11+0, kun en aikaisemmin muistanut ja kerennyt. Ei se kyl mitään sanonut, että liian myöhässä olisin...

Eessii Etusivulta nimilistojen jälkeen löydät ohjeet fb-ryhmästä.

ON Miksi päätä pitää särkeä joka päivä?!

Missä ovat Helmitoivo, Pauki ja Vauvaton?! Teidän kuulumisia kaivataan :) Ja muutkin täällä hiljentyneet saavat avata suunsa :)

Kirskis ja Namu 11+3
 
miss_piggy voimia sinulle! Mulla ollut samanlainen tilanne viime kesältä. Itestäni kans tuntui pahimalta että olin joutunu kantamaan kuollutta lasta sisälläni niin monta viikkoa. Nyt sitten tässä raskaudessa koko ajan panikoin, onko kaikki kunnossa. Tekis mieli mennä joka viikko käymään ultrassa. Onneks ens to neuvola. Siihen asti kun taas jaksaa odottaa. Ei todellakaan osaa vielä iloita tästää raskaudesta...koko ajan pelko jyskyttää tkrivossa, vaikka kyllähän sitä sen tajua, että en minä sille mitään voi vaikka menis taas kesken.

melin 9+1
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Heipä hai kaikille! Ja tervetuloa uusille!

Kerrottiin muuten keskiviikkona mun perheelle iloiset uutiset :heart: Siellä mun äiti alko heti hössöttää ja sillä kesti hetken ennekun kun tajusi ultrakuvista että niitä tuleekin kaksi :LOL: Samantien alkaa kuulemma virkkaa torkkupeittoja ja ilmoitti katselevansa kaksosterattaita. :D Ja ei ole edes sen ekat mummutettavat.

Pahaolo on edelleen, välillä on hetkiä, jotta voisi olla parempi olo, mutta auta armias jos erehdyn syömään jotain "väärää", kuten kahvi. Sen jälkeen kipuillaan koko loppu ilta :x Ja puoli jäisiin mansikoihin on tullut himo. Maanantaina sinne sokerirasitustestiin, valmiiks jo pelottaa juoda se litku tyhjään mahaan. Ongelmiahan ei ole ollut sokerin suhteen, mutta suvussa diabetestä joten sen takia heti alkuraskaudessa seurantaan. Maanantaina myös kokeilee töissä oloa. Selkä on edelleen kipeä, joten varmaan lääkärille aika ja sieltä fysioterapeutille. Mutta nyt lämmittää saunaa ja ajoissa nukkumaan.
 
Kirskis Olisi se hoitaja voinut ottaa jo nyt verinäytteen, josta mitataan tietyt arvot, mutta olisin joka tapauksessa joutunut mennä uudestaan silloin 28. pv (joka luki niiden tiedoissa) ja silloin otettavasta verinäytteestä olisi taas mitattu vaan tietyt arvot. Sanoi, että ei ole mitään järkeä kärsiä kahta kertaa. Tulee kuulemma helposti sanomista, jos ottavat näytteet eri päivänä mitä lähetteessä lukee. Paha vaan että mulle annettiin aivan eri päivämäärät. :D Nyt tuon torstain takia joudutaan sumplimaan työvuoroja, koska aika verikokeeseen on 7.30 ja mun pitäisi olla töissä toisella puolella pk-seutua 7.45. Täällä on vieläpä keskitetty neuvolan ajanvaraus, joten en sinne viitsi soitella. (Koko Helsingin ajanvaraus ja neuvonta hoidetaan yhdessä numerossa.)

Perheille/sukulaisille kertominen Me aletaan varmaankin kertoa np-ultran jälkeen, jos vaan siellä kaikki hyvin. Eli rv 13 lähtien.

Empuuu rv 10+4
 
Viimeksi muokattu:
tervetuloa uusille oottajille!!

työpäivä takana, aina se vaan piristä äkäyvä muualla töissä ku kotona ommella. emännöin muistotilaisuuen. samalal sain talviloma tuuraukset, ja ehkä lupailuja lisä tunteja 18h/viikko väh. oispa ihanaa! sais tehä kumpaaki työtä mihin on koulutus :)

maha on ihan selvä jo :D hyvä että työhousut menee jalkaan. pitänee siis yhet mamam housut siirtä ätyöhousiksi, kokin takki mene kyllä. pomo toi uusia takkeja sano että otti mulle kasvun varalla olevia :D

pojat oli mummolassa yötä, vaari oli tehny ison mäen, kuulemma kotia pittää saaha samanlainen :D
 
Kirskis Pauki ilmoittautuu ;) Ne on ne hormoonit jotka sen pään pistää särkemään, ärsyttävä vaiva.

BeiBei Sinun migreenikohtaus kuulostaa ihan samalta mitä itse olen joutunut nuoruudessa kokemaan, juurikin samanlaiset oireet mutta kestoltaan se oli pidempi. Todella inhottava vaiva. Minulla sitä ei ole ollut nyt n. kymmeneen vuoteen. Toivotaan ettet enää joutuisi siitä kärsiä.



ON: Täällä podetaan huonoa oloa vaihtelevasti, oksentaa ei edelleen oo tarvinnu. Ja väsymys vaivaa tosi paljon. Ekaa neuvolaa odotellessa.

Tuntuu että mahakin alkaa jo kasvaa, ekassa raskaudessa se alkoi näkyä ehkä tuolla 16-17 viikolla mut tämä pullahtaa esiin selvästi aiemmin. Varmaankin paikat valmiiksi venytetty niin näkyy nopeempaa.


Pauki 9+2
 
Täällä ollaan kunnossa. Pahoinvointi ja väsymys vaativat veronsa, onneks viikonloppuna voi aina rentoutua kunnolla niin ei tule oksenneltua aamulla.
12.3 on ultra-aika ja silloin selviää pitääkö tää 9+5 nyt sit paikkaansa. Jännittää. Paino on pysyny aika samassa kuin lähtötilanteessakin.
 
ihanaa sunnuntai aamua! kohta kartanolle, aurinkopaistaa ja 2 lämmintä! jihaaa!!

kuluttelen aamua kattelemalla vavantarvikeita ja äitiyspakkausta
Kela - Äitiyspakkaus kuvina

osa aika plääh, osa tule ehottomasti käyttöön, tuohon pakkauksen saamiseen on 6 viikkoa! siis että voi laittaa hakemuksen :O nyt 13+6

vaunuja olen katellu, tutulla ois emmaljunga yhistelmä, ratasosa+ kovakantokoppa, värinä lime :D pirtsakat ainaki. samanlaiset oli aijemminki, ja ehottomasti telakka turvakaukalo ei tarvis vöitten kans pelata. ehkä auton vaihtoa eessä.. plääh! nyt 2005 farkku corolla, kokeiltiin mene 2 jakkaraaja kaukalo joo mutta ahasta on. vanhempi poika voi istua eessä jos ei olla kaikki liikkeellä. ois tuossa pajero joka ois 7 paikkanen, mutta son lastbili tällä hetkelä.. penkit oistallessa kyllä. diisseli verot nousis 450e 1300e.... hmmp
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oltu yli viikko sairaslomalla pahoinvoinnin takia, olin tipassakin tuossa yhtenä päivänä koska mikään ei pysy sisällä ja olen lisäksi diabetikko...

Nyt en ole oksentanut kahteen päivään ja heti pelottaa että onko nyt kaikki hyvin kun ei okseta :D

Aika äitipolille 9.4 eli viikkoja sitte 15+ täytyy kai mun saa da välissä aika neuvolaan ja pitäishän npultrakin olla ennemmin... soitan neuvolaan huomenna ja kyselen aikoja.

Miss Piggy: Otan osaa todella surullista, haleja :hug:

Loruliisa ja PippuPapunen 9+3
 
Hengissä ollaan,tai ainakin luulen niin. :-D En ole pahemmin jaksanut päivitellä mitään. kauhea paha olo ja oksentelua ollut nää päivät. ELI melkeinpä sänkypotilaana. Np ultra oli 15pvä ja kaikki oli tosi hyvin. 4D ultraakin katsottiin. Rakenneultra onkin 19.4 ja sinne pitäis maltella odottaa :) äitiyspakkauksen ajattelin ottaa. :)
Sain tietää muutama päivä sitten että on virtsatietulehdus ja siihen sain 5 päivän kuurin.
Se on tehnyt olosta huonomman. :(

kiarala
 
Pitäisköhän tehdä ihan paluu palstailun ihmeelliseen maailmaan :D Olen pitänyt vähän hermolomaa, kun meinas panikointi mennä överiksi. No olen mä fb:ssä ollut, että mikäköhän logiikka tuossa oli :whistle:

Np-ultra oli reilu viikko sitten ja kaikki näytti normaalilta, nt oli 0,7mm. Papu oli pari päivää isompi, mitä menkoista laskettuna mutta la:ta ei lähdetty muuttamaan. Rakenneultraan onkin sitten matkaa, kun se on 16.4.

Pahaolo lähti jo välissä helpottamaan, mutta nyt se on tullut takaisin. Syömistä tämä ällötys ei estä ja tätä menoa painan tuhat kiloa syyskuussa :D No ihan sama, edes yksi asia mistä en stressaa.. Mahakin on alkanut kasvaa! Ihana kun alkaa jo nyt näkymään, esikosta näkyi tosi myöhään ja oli aika pieni loppuun asti. Vauvamahat on parasta!

Mulla on ollut koko raskauden kaiken maailman mahakipuja. Alussa oli menkkakivut, sitten toispuoleista jomotusta ja .... no nyt on repäisykipuja jos lähtee nopeasti liikkeelle ja välillä ikään kuin joku kaivelisi virkkuukoululla? Onkohan nuo nyt sitten jotain kohdun kasvukipuja? Esikosta liitoskivut alkoi tosi aikaisin, suunnilleen puolessa välissä jo.

Miss Piggy: olen todella pahoillani :'( Tuo on niin hirveää! Paljon jaksamista ja toivotaan että se pysyvä plussa tulisi pian.

Nöhvi ja papu 12+5
 
sohvi35
Aurinkoista sunnuntaita!

Hui kamala ku pelot taas alko jyllää. Oikein urakalla. Puolentoista viikon päästä on np-ultra ja se pelottaa ihan kauheasti. Raskausoireet lieventynyt viimeisen viikon aikana ja siitäkin olen saanut lisää tulta peloille. Helpottaakohan tää ollenkaan?? Mites muut?

sohvi35 ja pikkupöllö 11+1
 
Moikka kaikki!
Oon ollu menossa eikä netti ole ollut ulottuvilla :) Väsymystä täälläkin podetaan, mutta jospa se kohta alkas helpottaan. Äitiyspakkauksen ajattelin minäkin ottaa, vaikka minusta onkin ehkä enemmän pojalle sopiva.. Mekin ollaan uskallettu kertoa vauva uutiset sukulaisille ja lapsille <3 Anoppi on ihan höpönä :D Maha ja selkäkipuja oon joutunu potemaan :/ onkohan mahdollista, että liitoskivut kohta jo alkamassa? Välissä tuntuu kyllä siltä.. :/

Pahoittelut Miss piggylle :( Oon joutunut itsekin kokemaan saman, monta viikkoa kuollut sikiö sisällä :( Koville se ottaa, eikä oikein mitkään sanat auta.. Voimia <3


pikkunen 13+0
 
Viimeksi muokattu:
Miss Piggylle iso voimahalaus :( kurjaa!

Kysymys teille kaksi tai useamman jo synnyttäneet:Millaisia eroja teillä ollut vatsankasvussa? Onko alkanut näkyä ja tuntua ennemmin? Mä panikoin, että jos mulla sittenkin on kaksoset tulossa... tuntuu nyt niin vauhdilla pullahtavan esille vatsa. Toki varhaisultrassa lääkäri sanoi kohdun tuntuvan suuremmalta kuin viikot näyttäisi. Kuitenkin kaikki oli kohdussa normaalisti ja viikot vastasi laskuja. Ja kuulemma oli ehdottomasti vain yksi sikiö. Mutta ekassa raskaudessa mulla alkoi näkyä vasta rv20 tienoilla! Ja silloinkin pystyi vielä peittelemään jos halusi. Toisen kanssa melkein sama juttu, mutta NYT! Nyt menossa 11+2 ja siis mä en saa vedettyä vatsaa sisälle enää ja joudun käyttää peittäviä paitoja jne... ja en todellakaan haluaisin vielä muun maailman tietävän, varsinkaan ennen np-ultraa. Niin että kertokaa kokeneet, että onhan tämä normaalia, vai onko niitä kaksi kuitenkin? :)
 
Onpas ihania bodyjä :)

Närästääkö muita? Miten helpotatte oloa..? Mä en tiedä edes onks tää närästystä, mutta tuntuu et tuos kurkunperällä on jotain koko ajan, iltaisin varsinki siihen jumittaa eikä voi syödä mitään.. Oksettaa.
 
Osanottoni Miss_piggylle. Mulla todettiin rv9 kuollut sikiö, ei ollu mullakaan mitään vuotoja. Lääkkeellinen tyhjennys, ja verikokeissa vähän myöhemmin, oli hormoni hyvin laskenu mut vuoto vaan jatkui. Menin sitten tutkimuksiin niin oli kumminkin joku möykky jääny joten kaavintaan. Tuli pitkä prosessi. Toivotaan että sulla menis lyhyemmän kaavan mukaan ja tulisit pian uudestaan raskaaks. Se helpottaa varmasti surua.

Mä rupesin tänään neulomaan vauvan peittoo... :) Tuplalangalla vaaleensininen+vaaleenpunanen Novita wool. Ihanaa tehdä jotain tulevalle babylle!
Nyt vaan ootellaan ultra-aikaa, jolloin pääsee kattomaan mitä siellä näkyy.
Närästystä ei mulla oo, väsyttää vaan normaalia enemmän. Pääkipu on kyllä sietämätöntä. Eilen koski tosi paljon eikä auttanu Panadol. Jos buranan sais ottaa, sillä kyllä lähtis. Onneks aamulla ei enää koskenu.

tiituli85 + nyytti 10+3
 
Viimeksi muokattu:
suhveli Kyllä se masu useasti tulee aiemmin esiin kun raskauksia on useampia takana :) Mulla nyt kolmas raskaus ja ihan selkeesti masu pullahti jo tossa 10+, alamasu ihan kova pallo. Ekassa joskus rv20 alkoi näkyä, tokassa n. rv15 ja nyt sit jo selkeesti.



omaan oloon ei ihmeitä :)


Astre ja pikkuinen 12+5
 
tintta iita Ihania bodyja! Niin värikkäät ja nätit kuosit! Toiset ne osaa... :)

tiituli85 Buranaa saa syödä raskaana. Mulla neuvolalääkärin määräämänä Burana 600+1g Panadolia helpottamaan pääkipua. Toi Burana oli muistaakseni sallittu 28 raskausviikkoon asti.

Mua ei ole ikinä närästänyt :) Ei edes esikoisen raskausaikana!

Kivaa kuulla myös teidän "hiljentyneiden" kuulumisia! Saa niitä loputkin kertoa!

Kirskis ja Namu 11+4
 
Tervetuloa uusille, syysbeibillä näytti olevan samat tiedot kuin mulla - kaupunki vaan eri :)

Ihania bodyja tintta iita tehnyt. Mistä saisi hyvät bodyn kaavat? Olen sujuvasti sivuuttanut kaikki vauvan vaatteiden ohjeet.

sohvi35 Välillä kaikki pelottaa, varsinkin jos olo on huonompi ja mieli muutenkin maassa. Muuten olen onnistunut puhumaan itselleni järkeä, näihin asioihinhan ei voi kauheasti itse vaikuttaa. Se mitä tulee otetaan vastaan ja parempi pohtia sitten miten selvitään.

Mulla on olo parantunut ja väsymyskin ehkä hieman (ainakin välillä) helpottanut. Hoksasin, että usein syömällä huono olokin pysyy poissa. Mutta siitä seurauksena sitten kai hillitön mahan kasvu. Tyyppihän tuolla mahassa ei käsittääkseni näillä viikoilla kauheasti tilaa vie. Tosin, mun rakenteella vähäinenkin vyötärönympäryksen kasvu näkyy - ja tuntuu. Ja en pidä siitä tunteesta.

Verikokeissa ja neuvolassa käyty, ultraa odotellessa. Se on jo parin viikon päästä.

vipeltäjä 10+0
 
mie olen tehny kaavat itte peruskaavoilta asti mutta moni tuttu suosii ottobre lehtiä aika tuoreessa lehessä kuulemam oli raglarhihasen bodyn kaava?

ja kiitoskehuista, tene nuita vaatteita työkseni :D muutama kangas on semmonen mitä ei saa ees enää, tilkkulaatikosta bongasin.

häävyn huomenna soittaa neuvolaa nettä sais huomiselle tai tiistaille ajan. torstaina mene töihin ja pitäs olla neuvolaaika.
 

Yhteistyössä