Syyskuiset 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mulla ekassa raskaudessa ei ollut rinnat ollenkaan kipeet, mutta nyt on.
Paha olo näyttää hellittävän, mutta rasvaiset ruoat ällöttävät :)

Tänään siis lääkäri..iik :)

Ja viikkoja nyt 8

02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen
03.9. Outi, Toinen lapsi
07.9. Kaza, 28v, Esikoinen
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Anneli, 24v, Esikoinen
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen
10.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi
13.9. Hanne, 29v, Esikoinen
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
15.9. Lumikki, 29v, Esikoinen, TAYS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
16.9. Tuire
17.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
17.9. mamero72
17.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS/NKL
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 27v, Esikoinen
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen
20.9. mamma78
24.9. Ninni75, Toinen lapsi, LPKS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
27.9. Lotta, esikoinen, TAYS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
?.? Inana, 21v, esikoinen

minulla ekassa raskaudessa oli rinnat tosi kipeät ja nyt ei oo mitään. Se tässä onkin ollu ihmeellistä...Eikä ole paha olokaan. Hiemän ällöttää välillä, mut siinä se! Onkohan sitä oikeasti raskaanakaan?

löysin tämmöisen tekstin sivulta www.terve.com

Vältettäviä ruoka-aineita raskauden aikana

Alkoholia on hyvä välttää koko raskauden ajan, koska täysin turvallista käyttömäärää ei tiedetä. Alkoholi haittaa sikiön kasvua ja kehitystä. Se läpaisee istukan helposti, ja kulkeutuu sikiöön. Jo muutama päivittäinen alkoholiannos kaksinkertaistaa keskenmenoriskin. Satunnainenkin alkoholin humalakäyttö ensimmäisinä raskauskuukausina voi aiheuttaa sikiövaurioita

Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. Tämän vuoksi raskaana oleville ja imettäville äideille on laadittu maksaa ja maksaruokia koskevia käyttösuosituksia, jotka ovat edelleenkin voimassa. Odottavalle äidille suositellaan, että maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään koko raskauden ajan. Myöskään A-vitamiinipitoisia vitamiinivalmisteita, kuten kalanmaksaöljyä, ei tulisi käyttää.

A-vitamiin lisäksi maksa kerää raskasmetalleja, jotka ovat sikiönkehityksen kannalta epäedullisia. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 (g RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 (g RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 (g/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.

Makeutusaineista sakariinia ja syklamaattia ei suositella raskaana oleville. Ne ovat suurina määrinä aiheuttaneet koe-eläimille kasvaimia. Myös ravintoainevalmisteista suositellaan käytettäväksi sellaisia valmisteita, joiden makeutuksessa ei ole käytetty sakariinia tai syklamaattia.

Raskauden aikana tulisi välttää myös eräiden kalojen, kuten sisävesien suurten ja vanhojen petokalojen, hauen, ahvenen, kuhan ja mateen sekä itämerenalueelta pyydetyn yli kolmevuotiaan silakan ja rasvaisten kalojen kuten merilohen ja -taimenen runsasta ja yksipuolista syömistä niissä todettujen korkeiden ympäristösaastepitoisuuksien vuoksi.

Ja sit tässä valion sivuilta teksti (www.valio.fi)

Valion tuotteet ja raskaus

Kaikki Valion valmistamat tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Osassa emmental-juustoista käytetään ns. termisointia, joka on pastörointia hieman lievempi lämpökäsittely. Kyseiset juustot ovat kovia ja pitkään kypsytettyjä ja sellaisena turvallisia.

On olemassa kuitenkin tiettyjä riskielintarvikkeita, joiden käyttöä viranomaiset eivät suosittele raskauden aikana. Näistä löytyy tarkempaa tietoa esimerkiksi Elintarvikeviraston, KTL:n ja Maito ja Terveys ry:n internet-sivuilta. Listeria bakteeri on yleinen ympäristössä kuten maaperässä, kasveissa ja eläimissä ja se sietää poikkeuksellisen hyvin erilaisia ääriolosuhteita. Listeria pystyy lisääntymään myös jääkaappilämpötiloissa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72° C astetta). Hyvä käsittelyhygienia, myös kotikeittiössä, on tärkeää; erityisesti kypsät ja raa’at tuotteet tulee säilyttää ja käsitellä erillään ja kädet, veitset ja leikkuulaudat tulee pestä huolellisesti raakojen tuotteiden käsittelyn jälkeen. Pakkaukseen merkittyjä säilytysohjeita tulee noudattaa. Yli-ikäistä tuotetta ei pidä käyttää.

Kaikkien Valion juustojen puhtautta valvotaan tiukasti. Tuotteissa ja tuotantoympäristössä ei sallita Listeria bakteeria. Tämä varmistetaan korkealla tuotantohygienialla. Esimerkiksi AURA-juuston tuotantoympäristöstä puhtausnäytteet otetaan päivittäin. Sulatejuustot ja Hovi-juustot kuumennuskäsitellään ja pakataan kuumina, mikä takaa niiden turvallisuuden ja säilyvyyden. Tuotanto on myös viranomaisten valvomaa.

Olikohan noista kellekkään mitään apua?!
Ai niin sit on se d-vitamiini mitä pitäis ottaa lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Mä oon nyt käyttänyt pojan kaa samoja d-vitamiini tippoja. paketin kyljessä on ohjeet.

Hei vaan kaikki ja uusille tervetuloa minunkin puolestani! Erityistervehdys tuleville Tampereen äipille ;)

Mulla tuntuis menevän aika hyvin nyt (sen ensiapu-episodin jälkeen). Olin tapahtumien vuoksi jo viime viikon ti ekalla neuvolakäynnillä. Tänään oli sitt uus ultra Tays:ssa ja siellä se sikiö on kohdussa ja sydän pompottelee. Kasvanutkin oli niin paljon ett on jo yli 13mm. :) Mun laskujen mukaan olis tänään 7+4,mutt lääkäri arvioi ett 7+5. Hematoomakin siellä kohdussa edelleen on,mutt nyt yhtenäisempänä ja himmeämpänä.Lääkäri ainakin suhtautui myönteisesti raskauden jatkumiseen. Epäili, että siellä on saattanut olla toinenkin, ett olis kaksoset ollut alunperin tulossa. Hui!

Mulla on tilanne oireiden suhteen hyvä.Kahvia en oo reiluun viikkoon pystynyt kuvittelemaankaan, onneks muutenkin juon vaan kuppi/pvä. Teetä en oo myöskään juonut vaikka se saattais mennäkkin. Vatsa on mulla kans jo pömpsähtänyt niin, etten pysty kunnolla, lue:mukavasti, omia farkkujani pitämään. Oliko se niin että hoikilla ja uudelleen synnyttäjillä ilmiö tulee nopeemmin esiin? Rinnat on niin kipeet ett nukunkin rintsikoiden kanssa. Aaltoilevaa,lievää pahoinvointia edelleen välillä, joka ei syömiseen vaikuta. Kummin päin sitä sanotaan ett kummat on vähäoireisempia tytöt vai pojat? Vai onko se ihan pötypuhetta?

Ihania uutisia, Lumikki! :) Itse olen pitänyt taukoa kirjoitteluista, koska alkoi hirvittään kaikkien huolet. Hirvitys ja huoli nousi niin suureksi, että kävin tänään ultrassa; kaikki on erittäin kunnossa, tyypillä mittaa 6,6mm ja omat laskelmani viikoista ja päivistä pitivät paikkaansa eli 6+4 tai +6.

Cheers!

Mukava kuulla, ett sielläkin on kaikki hyvin!! Kai se niin on ett tää alkuaika on niin kriittistä aikaa, ett välillä tulee pettymyksiä eikä kaikki menekkään suunnitelmien mukaan... Koitetaan olla kuitenkin murehtimatta ja nauttia tästä odotuksesta. Näin se homma etenee :)

03.9. Outi, Toinen lapsi
10.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
16.9. Tuire
17.9. mamero72
18.9. Jonna_85, OYS
20.9. mamma78
24.9. Fern, 30v, Esikoinen
28.9. Helen

Lumikki, muuten, luin jostakin, että jollakin hematooma on ollut ""ei-poistuneet kuukautiset"". Eli kuukautiset ovat jääneet jumiin, mutta poistuneet sitten kuitenkin hiljalleen... On tää biologia vaan kummallista! :)

Pitkästä aikaa taas täällä, tai no oisikohan tässä viikko vierähtänyt ilman raapustuksia. Tervetuloa uudet tulokkaat!

Mukavaa kuulla Lumikki, että kaikki on kunnossa! Tosi hieno ja helpottava tieto.

Täällä ovat jotkut ihmetelleet, miksi mennä varhaisultraan kun se on niin kallistakin. Minä ainakin haluan lopettaa tämän hermoilun vaikkei mitään negatiivista ole sattunutkaan vaan kaikki tuntuu olevan kunnossa etomisineen ja rintojen kipeytymisineen. Totuus on kuitenkin se, että oireita on vaikka olisikin tuulimuraskaus ja minä haluan varmentaa asian jo tässä vaiheessa enkä vasta maaliskuussa kun menen ekaan kunnalliseen ultraan! Olen myös sitä mieltä, että rahaa saa kulumaan paljon turhempaankin. Toisaalta jokainenhan tekee niin kuin parhaakseen katsoo, ei siinä mitään. Haluan vaan alkaa nauttimaan ja puhumaan raskaudestani ilman pelkoa!

Noita kiellettyjä ruoka-aineita oli tasan yksi silloin kun odotin esikoistani v. -89-90 eli se oli maksa. Tuo nykyinen lista kyllä hirvittää minuakin, mutta ajattelin silti noudattaa sitä. En halua ottaa minkäänlaisia riskejä ja vauva on kyllä asia nro 1 tällä hetkellä! Joku kyseli homejuuston syömisestä kypsänä. Juu-u, se on sallittua esim. pizzan päällä. Itseäni arveluttaa parmesan eli sitä ei käsittääkseni saisi syödä ollenkaan vai olenko väärässä? Entäs raaka parmankinkku, sekin lienee kielletty? Molemmat ovat suurta herkkuani, mutta pitää nyt kieltäytyä niistä.

Neuvola-aikaa soittaessani kysyin syömistäni vitamiineista eli Omega3:sta, D-vitamiinista ja Berocasta. Vastasivat, että oikein hyvät vitamiinit, jatka vain niiden käyttöä. Kalamaksaöljyssä on A-vitamiinia, mutta mielestäni Omega3:ssa ei. No, täytyy tarkistaa asia paketista!

Poikien pitäisi olla vähäoireisimpia, mutta täälläkin aiemmin oli poikkeuksia! Hyvää odotusaikaa kaikille!

Paljon mahdollista tuo onkin. Mulla aina ollut kierto säännöllinen ja suht niukka vuoto, mutt nää raskautta edeltävät menkat oli tosi superniukat! Epäilin alkuun kun testi näytti plussaa, ett oonkohan tullut raskaaksi jo sieltä aiemmin. Ja yks vaihtoehto on kans ett oiskin ollut toinen raskaus edellises kuussa, joka ois mennyt ihan alussa kesken,mutt jäänyt poistumatta. Ihmeellistä tosiaankin ;)

Iltaa kaikille!

Lumikille: En ole varma olitko se sinä joka kysyit siitä sukupuoli""jutusta""et kumpi tulee, oireista päätellen. Ainakin minulle on sanotuu että pystyssä oleva vatsa, joka ei levene sivuille ja jos raskausaika on suht.oireeton tulee poika. Tytössä taas päinvastoin. En tiedä sitten pitäneekö paikkaansa.

Kirjoitin tänne aikaisemmin niistä mahakivuista.Kävin lääkärissä, josta antoivat lähetteen ultraan. Siellä se pikkuinen liikkui ja syke näkyi myös(6+5). Kaikki ovat kuulemma normaalisti. Olihan se helpotus kuulla että vauva voi hyvin. Itselläni ei tullut laskua kuin poliklinikka maksu, koska menin lähetteellä. Yllätys oli että kun olin laskenut itse+netin laskureilla että olisin raskausviikolla 8, mutta synnytyslääkärin mielestä viikkoja oli vasta se kuusi ja risat. Ei kuitenkaan ollut varma, koska raskaus on niin alussa. Ota siitä nyt sitten selvää, olenko viikolla7 vai 8?:)no eipähän tarvi enää stressata kun sai selvyyden. Mahakipuihin lääkäri totesi että saattavat osalla olla voimakkaampia, erityisesti ""pienillä/siroilla""ihmisillä. Mutta ovat ihan normaaleita.

Noista oireista. Itselläni tuon mahakivun lisäksi, on alkanut särkemään selkää ja reisien yläosaa, välillä myös pohkeita.
Myös pahaolo on lisääntynyt ja muutaman kerran on tullut jo juostua vessaan.

Mitä te pystytte syömään ? tai kun tuntuu että itellä menee pussillinen noita mandariineja päivässä. Muun ruoan saakin sitten vetää väkisin kurkusta :)myös kiisselit ja jogurtit menevät alas hyvin.

jonna_85 6+5/7+1? :)

.

Olin tänään lääkäri-neuvolassa ja kaikki oli hyvin! Elämäni paras hb oli jopa 134..jipii! :)

Paino oli pudonnut 1kg. Sydänääniäkin kuunneltiin, muttei vielä kuulunut mitään. No, ens kerralla sitten :)

Nyt himoitsen suuresti ruisleipää, lauantaimakkaraa ja valkosipulia!!! namnam! :) ja vaniljajätskiä olen syönyt pahaan olooon. Auttaa kummasti :)

Hienoa, että Lumikilla asiat järjestyivät parhain päin *halaus*
Itse kamppailen nyt epätietoisuudessa... Mulla alkoi verinen tuhruvuoto pari päivää sitten ja olo on jotenkin toivoton. Soitin neuvolaan ja sieltä sanottiin, et ei tehdä ultraa vielä. Viikkoja on vielä liian vähän elonmerkkien saamiseksi :( Käskettiin vaan levätä ja lähtä lääkäriin, jos vuoto runsastuu ja tulee kipuja. Sanottiin kuitenkin, että vuoto ei välttämättä vielä merkkaa mitään. Voi johtua myös hormooneista. Ei kait se sit auta muu ku vallottaa toi olohuoneen sohva ja ottaa nokoset...

Hei,

Ajattelin minäkin liittyä seuraanne. Olen tässä reilu 2 viikkoa jo lueskellut juttujanne ennen kuin sain rohkaistua itseni kirjoittamaan.

Eli olen Hanna ja asustelen pk seudulla (Synnytys siis tapahtuisi naistenklinikalla tai kätilöopistolla). Takana 2 keskenmenoa (10/05 viikolla 6 ja 12/05 heti viikolla 4). ja nyt siis meneillään rv 5+5 ja esikoista odottelen. Niin ja LA olisi 29.9. oviksesta laskien.

Eiliseen asti kaikki meni hyvin. Eilen alkoi pahoinvointi ja railakasta on. Mikään ei pysy sisällä! Soitin juuri pomolleni ja saan tuuraajan ja pääsen lääkäriin ja takas kotiin. Joko on huono olo kun on nälkä, sitten kun syö, niin on huono olo siitäkin ja saa juosta oksentamaan.

Rinnat on hieman arat, muuten olo ollut mainio (siis pahoinvointia mukaan laskematta). Mutta en valita=)

Varhaisultraan olisi tarkoitus varata aika tuonne 15.2. jonka jälkeen varmaan varaan ekan neuvola ajan jos kaikki on ed. hyvin.

Onnellista odoitusta kaikille toivoopi Hanna

Toivottavasti Ninni75 kaikki on kunnossa vuodosta huolimatta! Pidetään peukkuja, että menee ohi ja pian.

Minä olen kirjautuneena tuonne Aydin Tekayn sivuille ja siellä on tieto, että jo rv 6 kohdalla saadaan sydänäänet kuuluviin emättimen kautta tehtävässä ultrassa. Jos kovasti huolestuttaa niin ehkäpä kannattaisi käydä tarkistuttamassa asia.

Moikka,
eilen kävin neuvolassa.Eipä sieltä kyllä mitään erityisempää saanut irti.. Kivaa oli että pääsen jo kahden viikon päästä ultraan eli ehkä sitten itse odottelen vielä enkä ehkä menekään yksityiselle. Ja se kirja minkä sieltä saa oli myös mukava.
Paha olo jatkuu, vähän vaihdellen. Tällä viikolla (eli rv 7+4 nyt) kahvin juonti on ollut pakko lopettaa ja mikään ei oikein enään kelpaa. Paitsi jäätelö:). Tosi vaikea keksi syötävää, ja mieli myös muuttuu koko ajan..
hauskaa päivän jatkoa kaikille

Tervehdys äidit!

Täällä myös ollut alaselkä kipua ja lievää pahoinvointia. Rv nyt 8+6. Eka neuvola vasta reilun viikon päästä.

Kävin myös varhaisultrassa vk:lla 6 ja hyvin näkyi syke :) Kannattaa mennä. Saa kyllä kummasti mielenrauhan.

Mennään viikonloppuna kylpylään rentoutumaan, ihanaa. Odotan jo innolla!

Tervetuloa mukaan uudet odottajat :) :)

Mä kanssa ihmettelen kun on alkanu housut kiristään. Voi toki olla ihan siitäkin kun oon syönyt niin hyvin... Ruoka todellakin maistuu. Suuri himo esim pinaattikeittoon ja mandariineihin. Oikea yhdistelmä ;)

Mä yritän nyt sitkitellä vielä terkkarille asti. Ei tässä enää montaa viikkoo ole. Jotenkin on vain sellainen olo että kaikki on kuitenkin masussa ok. En osaa sitä selittää.

Heipsan!!
Mukavaa, ettei ole ollut vähään aikaan minkäänlaisia ikäviä uutisia!!
Mulla menossa 9+4 ja äitiyspoliklinikalle aika puolentoista viikon päästä. Silloin pitäis tietää haluaako sen niskapussiturvotusseulonnan. Mä en taida kyllä haluta sitä.. Jos vaikka siinä onkin jotain, niin sitten taas saa pelätä koko ajan, sillä sehän ei ole mitenkään varma.
Mä en ole ton ruokavalion kanssa kiihkoillut. Maksaa en syö, mutta kaikkea muuta kohtuudella. Sen listerian yms. voi saada ihan mistä vaan, eli jos rupeaa pelkäämään, niin sitten ei kyllä voi tosiasiassa syödä mitään. Olen elänyt, niinkuin tähänkin asti, tosin farkun nappeja ei toivoakaan saada enää kiinni. Muuten paino on tippunut 3 kg..
Kaikki on ihan ok, paitsi ne vähäisetkin raskausoireet on vähentyneet, paitsi ruokahaluttomuus.. Monilla kyllä juuri tässä vaiheessa alkavatkin oireet jo tasoittua. Toivottavasti tämä on sitä, eikä merkki mistään vakavammasta..

Mulla on huomenna varhaisultraan meno Aydin Tekaylle.
Mieli on kovasti tehnyt kertoa työtovereille mutta olen malttanut pysytellä hiljaa.
Olo vaihtelee päivittäin ja tunneittain. Nykysin on hyvä jos on tunnin verran hyvä olo ennen uutta pahoinvointiaaltoa.
Mulla ei edes se syöminen välttämättä helpota oloa...
Tänään ollut onneksi hyvä päivä, niin on töissäkin jaksanut
hyvin.
Maha turpoaa aina iltaa kohden ja uusia vaatteita on pitänyt käydä ostamassa kun farkut puristavat ja kiristävät.
Hyviä vointeja kaikille!
Frisse, rv 7 + 3

Iltoja! Tervetuloa uudet!
Mulla ei mitään huonoja oloja edelleenkään. Välillä iltaisin tulee hiukan huono olo, muttei muuta. Ruoka todellakin maistuu, voisin lahjoittaa osan suunnattomista ruokahaluistani teille, joille ei ruoka niin maistu ;) Tuntuu, että jatkuvasti voisi napostella jotain hedelmiä, jugurttia ym. mukavaa. Eilen tein vispipuuroa, joka oli oikein hyvää aamupalana. Ja kaikki perus kotiruoka uppoaa tosi hyvin! Ostin muuten tosi hyvää mehua, joka kyllä maksoi aika paljon, mutta oli sen arvoista. Se on Tropicana Red Orange Juicea. Tosi kirpeän raikasta, ja voisi olla hyvää myös aamupahoinvointiin.
Nyt unten maille, jotta jaksaa taas aamulla heräillä klo 06.00 töihin...

Iltoja!
Täällä tosiaan aamuyöstä oli pahoinvointia..sain kuitenkin nukuttua vielä ja herättyäni etova olo oli edelleen, mutta ei niin pahana kuin yöllä..huih...ensimmäisen kerran..onneksi meni sitten aamupäivän aikana ohi kokonaan. Saapi nähdä alkaako ne pahat olot tästä =) No onpahan ainakin joku merkki raskaudesta.

Täällä elellään nyt viikolla 8 eli 7+0 tänään.. Hassua että viikon päästä ollaan jo 3.kuulla =) Niin se aika vaan menee. Neuvolakin ensi viikolla ja sitten joskus ultra..sitä odotellessa.

Nyt kyllä rupee väsyttää niin paljon että parempi alkaa yöunille. Täällä talviloma vielä jatkuu =) Jaksamisia!!!

03.9. Outi, Toinen lapsi
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
16.9. Tuire
17.9. mamero72
18.9. Jonna_85, OYS
20.9. mamma78
24.9. Fern, 30v, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Hanna, ikä?, esikoinen?, NKL/KOS

Heips tytöt!

Päivitin oman tarkemman LA:ni listaan sekä lisäsin Hannan, tervetuloa mukaan. Olikohan täällä joitakuita muita uusia, joita ei ole päivitetty listaan?

Mulla on edelleen flunssaa. Tai ainakin sinne päin. Aamupäivät on OK (mitä nyt päätä särkee ja yskittää ja oksettaa) mutta sitten iltaisin nousee se kuume. Huomenna on kai pakko mennä töihin tai käydä hakemassa lääkärintodistus.

Mulla oli äsken eka neuvola. Ei mitään erikoista, ei edes yritetty kuunnella sydänääniä. 2.3. on seuraava aika ja sit voidaan kuulemma jo yrittää! 4 putkea ne imi multa verta ja huomenaamulla pitäis toimittaa vielä virtsanäyte, kun on välillä hieman virtsisoireita. Erikoinen sellainen uudentyyppinen alipaineastia, jonka läpi imetään se virtsa kahteen näyteputkiloon.

Frisse oli menossa Tekayn vastaanotolle. Kerrohan, millainen setä se oikein oli, ainakin hyvät nettisivut se on jaksanut väsätä! Ilmeisen omistautunut asialle...

Mutta menen lepäjämään. Kuuma äidin mustaherukkamehu hunajalla varustettuna on tässä vaiheessa paras yskänlääke.

Terkuin Rizzu rv 8+5

Tässä olis uusi tulokas. 24 v ja toinen raskaus. la olis 26.9 ja synnytyspaikkana Länsi uudenmaan sairaala. Esikoisemme kuoli
marraskuussa 05 kun raskausviikkoja oli 25+5. Nyt en mitään muuta osaa toivoa kun että tämä pieni papu jaksaisi loppuun saakka.. Raskasta aikaa on ollut, tuollaista kokemusta ei kellekään toivo. Uusi mahdollisuus antaa kuitenkin hurjasti toivoa ja voimaa. En ole kärsinyt juuri mistään alkuraskausoireista niinkun en kärsinyt ensimmäisenkään kohdalla. Ainoa mikä jo nyt häiritsee on se että vatsallaan nukkuminen ei enää onnistu!
-emma rv 6+2

Olen huomannut että nykyään nukun öisin todella huonosti. Muilla samoja ongelmia?

Pahaa olo ei niinkään ole, mutta aamuisin on jotenkin sellainen ihmeellinen olo ettei mitään jaksa tehdä :(

Onneks en ole töissä, enkä koulussa. Olsii todella paljon poissaoloja :(
Kotona väsään lopputyötä ja muita kouluhommia :)'
Esikoinen on hoidossa päivisin 4 tuntia :)